Vapaa kuvaus

Aloituksia

2

Kommenttia

190

  1. Sparffin+Urpo+oli+ala-asteella+oman+luokkansa+ja+meidän+luokan+yhteinen+liikunnanopettaja.+Kuri+oli+tiukka,+jos+Urpo+näki+jollain+olevan+kädet+taskussa,+niin+tämä+henkilö+juoksi+rangaistukseksi+kentän+ympäri.+Kerran+hän+laittoi+minut+juoksemaan+kentän+ympäri+ja+kun+olin+juossut+sen+ympäri,+hän+sanoi,+että+en+juossut+kunnolla+ja+niinpä+jouduin+juoksemaan+sen+toisen+kerran+ympäri.+Pian+tämän+juoksuttamisen+jälkeen+olikin+cooperin+testi.+Eräs+sukulaiseni+kuuli+tästä+asiasta+ja+oli+sanonut+menevänsä+lyömään+Sparfia+turpaan.+Kysyin+kerran+yhden+kerran+liikuntatunnin+jälkeen+Urpolta,+että+tunteeko+hän+enoni+ja+kertoi+tuntevansa.+Tämän+kysymyksen+jälkeen+hänen+käytöksensä+ainakin+minua+kohtaan+muuttui+täysin.++Niin,+olihan+Urpo+myös+musiikinopettajamme.+Myöhemmin+kun+Urpo+tuli+jossain+vastaan,+niin+kyllähän+siinä+tuli+sitten+tervehdittyä+ja+välillä+muutama+sanakin+vaihdettua.+Viimeisen+kerran+näin+hänen+menevän+autoonsa+keskustassa+ehkä+parisen+kuukautta+ennen+kuolemaansa.+Hyviä+kotiseutuaiheisia+kirjoja+hän+teki.+Sitten+tuosta+Perälammesta,+hän+opetti+kolmannella+luokalla+Kansalaistaitoa+ja+silloinen+luokkamme+oli+ruokalan+yhteydessä+olevissa+tiloissa.+Toisessa+päässä+oli+musiikkiluokka.+Muutama+luokan+pojista,+oisko+neljä+tai+viisi+kappaletta,+pelasivat+luokan+eteisessä+korttia+ja+myöhästyivät+sitten+tunnilta.+Perälampi+suuttui+tästä+kunnolla+ja+alkoi+huutaa+kurkku+suorana+näille.+Löi+nyrkilläkin+pöytään.+Itse+en+pannut+merkille+tuota+Perälammen+alkoholin+käyttöä,+mutta+olen+siitä+myöhemmin+toisten+suusta+kuullut.