Vapaa kuvaus

Aloituksia

0

Kommenttia

6837

  1. En+minäkään+tuota+"arvuuttelua"+koe+kritiikkinä+lääkäreitä/hoitotahoa+kohtaan,+Ano+8,39.+Minustakin+se+ilmentää+vain+ymmärrystä+siitä,+miten+paljon+ihmisessä+voi+olla+tutkittavaa+ja+myös+näitä+piileviä+vaivoja+ja+jos+niistä+on+hyvin+perillä+niin+kuin+ammatti-ihmiset+ovat,+niin+kyllä+se+arvuutteluksi+voi+mennä+heilläkin.Ja+joskus+sen+oikean+diagnoosin+saaminen+voi+myös+tarkoittaa+väärien+poissulkemista,+kuten+katson+oman+jalkavaivani+kanssa+käyneen."Arvauskeskus"+on+minusta+vain+hiukan+humoristinen+nimitys+terveyskeskukselle+ja+kertoo+tietysti+myös+meidän+maallikoiden+omasta+neuvottomuudesta+kun+tämä+uskollinen+palvelijamme,+oma+keho,+alkaa+oireilla...Makriinan+kertomaan+teki+mieli+vastata,+mutta+kun+täällä+on+jo+todettu+(kk),+että+olen+ymmärtänyt+masennuksen+väärin+ja+sanonut+sen+olevan+lääke+ihmisen+eheytymiseen,+niin+enpä+taida+enää+aiheeseen+palata..))+Itsekseni+olen+kyllä+edelleen+sitä+mieltä,+että+masennus+voi+myös+palvella+ihmistä,+tarjota+lepotauon++ja+antaa+tilaa+sille+korjaavalle+mekanismille,+joka+meihin+on+sisäänrakennettu+ja+joka+pyrkii+palauttamaan+tasapainon.+Masennukseen+liittyy++myös+surua+ja+kovin+pintapuolista+olisi+elämä,+jossa+ei+ole+surua,+mielestäni.Aurinkoinen+poutapäivä+tuli+tännekin.+Eilen+sain+omalta+pihalta+ne+kaipaamaani+rouskut+(karvarousku)+talteen+salaattiaineksiksi.+Punikkatatteja+en+nyt+vielä+poiminut,+kun+viimevuotisiakin+on+vielä+kuivattuina.+Tuttuni+tuolta+naapurikunnasta+kertoi+heidän+kirjapiirinsä+syksystä+ja+lupasi+kyllä+hakea+minut+sinne,+ellen+pysty+tuonne+omaan+piiriini+kulkemaan,+kolmella+eri+kulkuneuvolla.Vähän+ristiriitaisesti+suhtaudun+vielä+noihin+syksyn+tarjouksiin+ja+tietysti+vielä+odottelen+lääkärin+tuomiota,+miten+pitkälle+se+lonkan+tekonivelleikkaus+menee,+voiko+sitä+odotella+tämän+vuoden+aikana+?+Tarkistelin+eilen+julkisen+puolen+hinnastoa,+12000+euroa+mainittiin+jossakin.Kyllä+taitaa+köyhällä+jäädä+menemättä,+vaikka+leikkauksen++saisi+yksityispuolella+melkein+heti.+Maksuaikaa+kyllä+luvataan+ja+pankkilainaa+suositellaan..))No.+Epätietoisuus+vaivan+syystä+on+kuitenkin+selätetty+-+siellä+arvauskeskuksessa..))+-++ja+epätietoisuus+kai+aina+pahinta+onkin.Leppoisaa+syyspäivää+kaikille,demeter1
  2. Huomenta.+Hyvältä+tuntuu+lukea+viestejä,+muistoja+Sinisirusta+ja+nähdä+miten+taitavasti+SkillaN+on+taas+tuota+yhteistä+surua+tavoittanut+ja+kuvannut,++eipä++siihen+olisi+Nerudaakaan+tarvittu...))+Eeva+Kilpi+antoi+kyllä+taas+ihanan+lisän+pohdintaan...Minulla+oli+vielä+tuo+oma+tuore+suru+päällimmäisenä,+en+oikein+osannut+avautua+tälle+uudelle,+mutta+ensimmäinen+muisto,++joka+Sinisirusta+tuli+mieleen+oli+se,+kun+tulin+70+palstalle,+vähän+arkaillen+ja+ilmapiiriä+tunnustellen.+Sinisiru+ja+Ramoona+toivottivat+tervetulleeksi+ja+se+tuntui+tosi+hyvältä.+Sen+jälkeinen+aika+oli+tietysti+ihailun+sekaista+seurailua,+Sinisirun+viesteistä+jäi+aina+hyvä,+"kohotettu",+olo.+Tämä+oma+arki+on+nyt+sitten+entistä+typistyneempää+kun+kävelykikin+on+"kielletty".+Uhmasin+kieltoa+lauantaina+ja+eilinen+päivä+meni+taas+täysin+rampana.+Hyvistä+uutisista+tuli+tietysti+tiedotettua+niin+monille+tahoille,+että+sunnuntaipäivä+siinä+hurahti+ja+olihan+taas+mukava+kuulla+muidenkin+"raportteja".Kai+me+nyt+elämme+jo+sitä+"koronan+jälkeistä"+aikaa+ja+ainakin+tämän+oman+kokemukseni+pohjalta+sanoisin,+että+elävät+kontaktit,+pitkäaikaiset+ihmissuhteet,+ovat+nyt+saaneet+uutta+hohtoa+ja+ulospäin+suuntautuvat+kiinnostuksen+kohteet+ovat+tulleet+entistä+tärkemmiksi.Itsekin+ehdin+jo+tottua+tiettyyn+apatiaan,+elämän+kaventumiseen+ja+"tämä+oli+nyt+tässä"-mielialaan.+Hyvä+sekin+oli+tietysti+kokea.+Ystävän+kanssa+eilen+puhuttiin+syksyn+tulosta.+Itse+pidän+syksystä,+mutta+kun+hän+muistutti+siitä,+että+ulkona+olo+tulee+taas+pitkäksi+aikaa+rajoittumaan+korkeintaan+tunnin+mittaiseen+asiointi-+tai+kävelyreissuun,+havahduin+siihen+itsekin.+Kun+on+tuo+kokemus+siitä,+miten+paljon+voimia+ja+virkistystä+saa+noista+pienistä+pyrähdyksistä+ulkoilmaan,+metsäluontoon,+omalla+kohdallani.+No.+Onhan+meillä+vastapainoksi+tämä+vuodenaikojen+vaihtelu,+rikkautta+sekin.Tamä+samainen+ystävä+on+ollut+"polvivaivainen"+vuosikymmeniä,+ontuu,+mutta+kun+tutut+kyselevät,+miksi+hän+ei+hakeudu+leikkaukseen,+hän+sanoo,+ettei+tahdo,+hän+on+oppinut+elämään+vaivansa+kanssa:+rasittaa+polvea+vain+sen+verran,+ettei+särky+mene+yli+sietokyvyn,+osaa+ottaa+polven+huomioon+kaikessa+tekemisessään,+eikä+hän+avuton+ole.Elämäntaitoa+sekin+ja+kuten+on+todettu,+polvi+on+paha+paikka,+eivätkä+sen+vauriot+ole+välttämättä+korjattavissa+edes+leikkauksella.+Jotakin+pientä+askaretta+pitäisi+nyt+pihamaalla+etsiä+ja+löytää,+kun+ilmakin+näyttää+kauniilta+ja+poutaiselta,Hyvää+viikonalkua+kaikille,demeter1
  3. Heh,+kiva+että+joku+kaipaa+(SkillaN).+Sinisirua+ja+Neeasaa+olen+minäkin+kaipaillut,+kuten+moni+muukin.+Näin+sitä+vain+tottuu+tuttuun+seuraan,++väheksymättä+muidenkaan+osallistumista.Tietysti+nämä+puolukkasodan+tyyppiset+kirjoitukset+ovat+vähän+turhauttavia+ja+hankalia+seurata,+mutta+minkäs++teet+?+Mutta+hieno+maalaus+sinulta+SkillaN,+tuo+lato.+Se+tuo+mieleen+lapsuudenmaisemat+ja+se+rauha+ja+vakaus+minkä+siitä+aistii+on+mieleeni.+Saman+tekee+ynnämuun+metsämaalaus,+kiva+että+sitäkin+vielä+nähdään.+Sinisirun+työt+ovat+myös+taidokkuudessaan+ja+keveydessään+omaa+luokkaansa,+niitä+olemme+saaneetkin+paljon+nähdä.Oma+hyvä+uutiseni+on+nyt+se,+että+jalkavaivani+syy+selvisi+lopulta:+lonkan+nivelrikko+ja+niin+laaja-alainen,+että+rustokudos+oli+lähes+kokonaan+hävinnyt+ja+mitä+kaikkea+siitä+oli+seurannut+en+oikein+pystynyt+hahmottamaan,+mutta+sen+ymmärsin,+ettei+kohdallani+enää+selvitä+särkylääkkeillä+eikä+lihastreeneillä.+Kävelyäkin+pitäisi+välttää+ja+vain+vahvistaa+lonkkaniveltä+ympäröiviä+lihaksia+ennen+tekonivelleikkausta.+Olen+huojentunut+lähinnä+siitä+syystä,+että+kun+olen+kaiken+aikaa+epäillyt+itseäni:+olenko+valittanut+turhasta,+antanut+liian+helposti+periksi,+olenko+tehnyt+harjoitteita+liikaa/liian+vähän,+niin+nyt+saatan+antaa+itselleni+synninpäästön.+Lähdettiin+vain+väärästä+päästä+veikkailemaan+vaivan+syytä,+hermo-+ja+lihaspuolelta,+kun+olisi+pitänyt+mennä+"luihin+ja+ytimiin".+Ehkä+ei+pitäisi+mennä+asioiden+edelle,+mutta+kyllä+jo+innolla+odotan+sitä+aikaa+kun+saan+luopua+kyynärsauvasta.+On+se+niin+hankala,+kun+on+vain+yksi+käsi+käytössä,+missä+askareissa+sitten+liikutkin.+Eikä+kunnon+metsälenkkejä+eikä+mitään+isompaa+osallistumista+ole+voinut+ajatella.+Ja+taas:+elämme+hienoa+aikaa.+Minäkin+sain+"uudet+silmät"+kaihileikkausen+avulla+ja+nyt+saan+liikuntakykyni+takaisin,+lonkan+tekonivelen+avulla.+Toivon+mukaan.Polven+tekonivelleikkaukset+ovat+kuulemma+ennusteiltaan+huonompia+kuin+lonkan+ja+eikös+linja+ole+nykyisin+se,+ettei+niitä+kovin+helposti+tehdäkään+?+Ymmärrän,+että+sen+vuoksi,+ettei+leikkaus+välttämättä+poista+kipuilua,+eikä+niin+ollen+paranna+elämänlaatua.+Että+myötämieltä+vain+teille,+jotka+polven+vuoksi+kipuilette.Naapurini,+84+v,+on+siitä+(polvesta)+on+kärsinyt+vuosia+mutta+leikkauksen+esteeksi+on+nyt+mainittu+sydämen+vajaatoiminta.+Toinen+naapurini+"vain"+kuuskymppinen+tuli+evätyksi+kun+pystyi+vielä+kävelemään+postilaatikolle+(!).+Kyllä+ne+minunkin+kävelemäni+kilometrit,+1.5+,+oli+kirjattu+ylös,+kuten+sekin,+että+pystyn+nukkumaan+yöni+ilman+särkyä....Eliaanalle+onnittelut.+Nopea+toimitus+oli+sitten+tällä+vauvalla.+Näin+myös+toisella+miniällä,+kun+ei+oikein+laitoksellekaan+meinannut+ehtiä...Kyllä+se+uusi+elämä+on+aina+ihme+ja+sen+seuraaminen+etuoikeus.+Kylmä+tuuli+käy+täällä.+Eipä+tee+mieli+ulos+istuskelemaan.+Hyvää+viikonloppua+kaikille,demeter1
  4. Kyllä+se+niin+on,+että+"lipomisella"+joutuu+taas+viestinsä+alkamaan..))+Uskon+kyllä+että+kukaan+ei+voi+olla+kanssani+eri+mieltä+siitä,+että+SkillaN+on+kaunis.+Ja+kuvasta+voi+tavoittaa+myös+sisäisen+kauneuden.+++Hyvin+hänet+kuvasta+tunnistaa..+Pidä+nyt+SkillaN+kuvaa+edes+vähän+aikaa+esillä,+että+saamme+sitä+ihailla+!..))Mutta+hyvä+kuulla,+SkillaN,+että+sait+nyt+tuon+lääkäriajan+ja+tutkimusrumban+käyntiin.Ennen+koronaa+ainakin+meidän+kunnassa+sai+vuosittain+terveystarkastuksen,+"pääsi+lääkäriin",+sai+kertoa++vaivoistaan,+otettiin+kokeita+sai+mahdolliset+lähetteet+jatkotoimiin.++En+ole+koskaan+osannut+siihen+asennoitua+"oikeutena",+etuoikeus+se+mielestäni+oli+ja+on+ymmärrettävää+,+ettei+sitä+koronan+vuoksi+sovi+odottaa+tai+vaatia+ainakaan.Hoitovelasta+puhutaan+ja+sehän+tietysti+kertyy+kaiken+aikaa.Kirjoista+tulee+minun+puhuttua+varmasti+liikaakin:"joka+härjillä+kyntää,+se+härjistä+puhuu",+sanotaan+ja+kun+minulta+on+puuttunut+osaamista+monissa+arjen+taidoissa,+lukeminen+on+varmasti+tullut+korvaamaan+niitä+puutteita.Ja+kyllähän+nämä+meidän+"martat"+pysyvät+mukana+vuodenkierrossakin+paremmin:+nytkin+jaksatte+säilöä+ja+satoa+korjata.+Minulla+sadonkorjuu+taitaa+nyt+rajoittua+lahjaksi+saatujen+kehnäsienien+kuivaamiseen.+Puolukkaan+en+taida+kyetä,+Ja+omenat+(valkea+kuulas)+taitavat+taas+maatua+sinne+lapsuuden+kodin+pihamaalle.+Ellei+sitten+joku+ohikulkija+osu+paikalle.+Eräänä+hyvänä+omenavuonna+sain+puhelun+tuntemattomalta+mieshenkilöltä,+joka+"syytti"++minua+siitä,+että+olin+ottanut+omenat+omaan+käyttööni,+kun+olin+omena-aikaan+sattunut+kotipaikkakunnalla+käymään..))Kyllähän+se+autiolta+näyttävä+talo+tietysti+houkuttaa+uskomaan,+että+se+on+"yhteistä+omaisuutta"+ja+jokamiehen+oikeus+pätee+siellä.+En+nyt+kuitenkaan+rikettäni+anteeksi+pyydellyt+kun+ei+hänkään..))Ilma+on+nyt+selvästi+viilentynyt+ja+tätä+on+kai+sitten+lähipäivinäkin+tarjolla.+Hyvää+päivää+kaikille,+pärjäillään.demeter1
  5. Hyvä+Tellukka+!+Nietzschehän+se+oli.+Ja+Marx+taas+katsoi,+että+uskonto+on+ooppiumia+kansalle....Mutta+tuo+viimeinen+juttu+oli+hyvä..))
  6. Mainio+tarina,+Makriina,+kafkamainen+kuvaus+meidän+ajasta,+byrokratian+(mieli)vallasta+johon+tietysti+kaikki+joutuvat+alistumaan,+mutta+joka+tuntuu+erityisen+kohtuuttomalta+meidän+ikääntyneitten+kohdalla.+Ja+että+pystyt+suhtautumaan+asiaan+huumorilla,+Makriina,++kertoo+paljon+sinun+laadustasi.+Olisipa+minullakin+tuo+taito.+(En+taaskaan+voinut+olla+"lipomatta"+ja+kai+se+kertoo+minun+laadustani:+olen+lapsenomainen,+pieni+ihminen,+joka+tykkää+istua+isompien+varjossa,+kulkea+lainavaloilla..))Tuntuu,+että+kiikkustuolin+henki+on+taas+sellainen,+että+mukaan+tahtoo+tulla:+uutta+innostusta+arkeen,+mukavaa+muistelua+ohessa.Eilen+en+oikein+arvannut+tänne+istahtaa+kun++olo+tuntui++tyhjältä+ja+paljaalta.Kerroin+tuosta+"aivosumusta",++jota+oli++monta++päivää+potenut:++olin+arjen+tasolla+toistaitoinen,+hajamielinen+ja+unohteleva,+puoliunessa.+Keittiöpsykologina+tein+siitä+sellaisen+tulkinnan,+että+teen+surutyötä:+psyykiset+voimavarat+ovat+kiinnittyneet+"nuoren"+vainajan+lähtöön+ja+elämään.Ikäkö+tekee+sen,+että+jokainen+lähtö+koskettaa+syvemmältä+kuin+ennen+vai+onko+kyseessä+tuttu+ilmiö;+tämä+lähtö+nostaa+pintaan+myös+aikaisemmat+lähdöt+ja+jos+niiden+osalta+ei+ole+voinut/tahtonut+surutyötä+tehdä,+elämä+tarjoaa+tätä+kautta+uuden+mahdollisuuden+siihen?+Niin++tai+näin.+Lujille+otti+kuitenkin+ja+taas+tuli+todistettua,+että+myös+me+"heikommin+varustetut"+pärjäämme+yhdessä+ja+meillä+kaikilla+on+sittenkin+eletyn+elämän+antamat+voimavarat+käytössä,+minulla+toiset+ihmiset,+metsä,+runot.+Ja+mitä+muuta+vielä+löytyykään+jos+etsimme+ja+otamme+vastaan+?+Nämä+lämpimät,+aurinkoiset+päivätkin++ovat+lahja,+josta+varmasti+useimmat+meistä+iloitsevat...Jos+vielä+suruun+saa+palata,+tähän+tilanteeseen+sopivin+runo+-+tai+itse+asiassa+muistosäe+tyttären+kuolinilmoituksessa+-+löytyi+Teuvo+Saavalaiselta."Varjo+on+valoa/+Tämä+murhe+on+armo/Vaiennut+puhuu/särkynyt+ruoko+soi"ja++lohduksi:+"Mitä+syvemmälle+suru+uurtaa+olemustanne,+sitä+enemmän+iloa+voi+teissä++olla"+(Kahlil+Gibran)Valoisaa+päivää+kaikille,demeter1