Tänään (1.8) on maailman ylikulutuspäivä

Anonyymi-ap

Vuonna 1970 maailman ylikulutuspäivä oli joulukuun 23. päivä. Vuosituhannen alussa vuonna 2000 se osui lokakuun 4. päivään.

Vuonna 2024 maailman ylikulutuspäivä on jo tänään 1.8., eli olemme nyt käyttäneet maapallon uusiutuvat luonnonvarat tältä vuodelta 2024 ja lopun elämme velaksi. Maailman ylikulutuspäivä on ollut tähän asti lähes joka vuosi edellistä aikaisemmin.
Se, että kulutamme luonnonvaroja nopeammin ja enemmän kuin meillä olisi varaa, on ilmastokriisin ja luontokadon perimmäinen syy. Jos meillä ei tulevaisuudessa ole enää luonnonvaroja, ei meillä ole myöskään elämää.

Miksi juuri suomalaisten kuluttamisella on väliä? Suomalaisten kulutus henkilöä kohden on valitettavasti maailman huippua ja Suomen osalta ylikulutuspäivä olikin jo huhtikuussa. Myös meillä on velvollisuus vähentää kuluttamista ja tehdä oma osuutemme maapallon hyvinvoinnin eteen. Loputtomiin ei voi vain katsoa muiden maiden suuntaan.

19

148

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
      UUSI

      Suomen kulutuksella ei ole mitään merkitystä. Tuo on vain suomalaisten syyllistämistä kun todellisia syyllisiä ovat Kiina, Intia ja kanien lailla sikiävät afrikkalaiset.

      • Anonyymi
        UUSI

        Persu siinä kokee ilmastopaniikkia syyllistäen kiinalaisia ja intialaisia ilmastonmuutoksesta sillä noinhan toimittiin jo 1980-luvullakin.

        Persut Kiinaan taikka Intiaan vähentämään fossiilikaasujen haittapäästöjä sillä persujen mukaan juuri Kiinassa ja Intiassa ollaan etutintamassa torjumassa ilmastonmuutosta. Miksi persut eivät muuta Kiinaan taikka Intiaan elokapinoimaan kun kerran siellä pitäisi elokapinoida.


      • Anonyymi
        UUSI

        Millä logiikalla ilmasto ymmärtää sitä, raahaako kotiinsa tarpeetonta krääsää suomalainen, kiinalainen vai intialainen? Onko ilmastolla passintarkastus, jossa kansalaisuus selvitetään?

        Joku tolkku oikeasti näihin argumentteihin nyt. Suomen kokonaiskulutus ja -päästöt ovat totta kai pienemmät kuin monella muulla maalla, mutta vain yksilöiden teoilla on väliä, ei yksilöiden kansalaisuuksilla. Jokaisen ihmisen ja valtion on pyrittävä vähentämään liikakulutusta ja päästöjä.


    • Anonyymi
      UUSI

      Olen lähdössä juuri kuluttamaan. Tarkoitus käydä tavaraostoksilla Biltemassa ja Motonetissa, josta sitten ruokakauppaan ostamaan pihvilihaa grilliin ja olutta kyytipojaksi.

    • Anonyymi
      UUSI

      Minä en kyllä vähennä autoilua ja kulutusta, siksi että afrot saisivat nussia ympäriinsä

      • Anonyymi
        UUSI

        Siinähän sitten ihmettelet, kun ne "afrot" eivät enää ilmaston lämmettyä liikaa voi asua Afrikassa ja tulevat tänne viileämmille seuduille asumaan. Ehkäpä jopa sinun naapuriisi.


    • Anonyymi
      UUSI

      Meille valehdellaan, jotta valkoisilta heteromiehiltä voitaisiin viedä autot.

      • Anonyymi
        UUSI

        Kuka ne on muka viemässä?


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka ne on muka viemässä?

        Punavihreät + kokoomuksen salolaiset js pietikäiset


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka ne on muka viemässä?

        Liikenneministeri Marin uhkasi noin vuonna 2019.


      • Anonyymi
        UUSI

        Trollaatko, vai voiko joku oikeasti olla noin stereotyyppinen? "Mutta minun oikeuteni valkoisena heteromiehenä ovat vaarassa, jos ilmaston saastumista ei hidasteta..." Nyt oikeesti.

        Nimim. toinen valkoinen heteromies


    • Anonyymi
      UUSI

      Ei vähempää voisi kiinnostaa joku ylikulutuspäivä. Ostan sen mitä tarvitsen tai haluan joten aktivistit pitäkööt turpansa kiinni.

      • Anonyymi
        UUSI

        Minulla on varaa ostaa menovettä nelivetoturbooni ja sillä aion ajaa juuri sen mikä huvittaa. Käyn töissä ja ansaitsen lomareissuni pari kertaa vuodessa kaukomaille, ihan sama mitä joku piipittää, teen niin joka tapauksessa.

        En koe edes huonoa omaatuntoa. Miksi kokisin, kun näen mitä Kinkit ja muuta kehitysmaat tekevät.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on varaa ostaa menovettä nelivetoturbooni ja sillä aion ajaa juuri sen mikä huvittaa. Käyn töissä ja ansaitsen lomareissuni pari kertaa vuodessa kaukomaille, ihan sama mitä joku piipittää, teen niin joka tapauksessa.

        En koe edes huonoa omaatuntoa. Miksi kokisin, kun näen mitä Kinkit ja muuta kehitysmaat tekevät.

        Olet aika onneton kuski, jos tarvitset nelivedon. Sulla on fillarissakin oltava apupyörät.


    • Anonyymi
      UUSI

      Nomut jos mä maksan maailmanympärilennoistani, koska olen niin tärkeässä työssä ja toisella puolella maailmaa on oltava.

    • Anonyymi
      UUSI

      Punavihreillä on tavoite saada oikein urakalla noita ylikuluttajia lisää tuomalla monin ihmeellisin perustein lämpimistä maanosista ihmisiä kylmään Pohjolaan kerskakuluttamaan. Mitä luonnon- ja ekon suojelua tuollainen toiminta on?

      • Anonyymi
        UUSI

        No kuinka monta ihmistä on sieltä persujen ylikuluttamasta muun maailman asukkaista Suomeen oikein urakalla tuotu. Eihän noita marjanpoimijoitakaan saada Filippiineiltä kun ovat heikäläiset huomanneet heikäläisten joutuvan persujen ihmiskaupan uhreiksi.


    • Anonyymi
      UUSI

      Pitääkö tässä nyt mainita, kuinka vähän rahaa on tänäänkin mennyt. En viitsi mainostaa.

    • Anonyymi
      UUSI

      Maahanhaalinta ja ilmastonmuutos ovat toistensa vastavoimia. Mikäköhän siinä on että osa ihmisistä kuitenkin on ideologisesti samaan aikaan sekä haalinnan lisäämisen puolella (sivutuotteena yleinen turvallisuus heikkenee), että ilmastonmuutoksen vastaisten toimien puolella?

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sosiaaliturvasäästöt kohdentuvat usein samoihin ihmisiin useampaan kertaan

      ja ihmisiä putoaa kiihtyvällä tahdilla toimeentulotuelle eli köyhien määrä kasvaa eksponentiaalisesti Suomessa. https:
      Maailman menoa
      420
      2430
    2. Olisiko sinulla mitään toiveita?

      Miten sinä toivoisit minun sinua lähestyvän? Mitään mitä olisi tosi hyvä tietää ennen sitä? Jos ei sen kummempia, niin
      Ikävä
      79
      2182
    3. Miksi toisten toiveet ahdistavat teitä?

      Kertokaapa miksi toisen ihmisen toiveet mahdolliselle kumppanilleen ahdistavat niin kovasti? Oletatko, että hän vaatii j
      Sinkut
      223
      1643
    4. Turun tunnin juna toteutetaan

      Köyhiltä viedään mutta tunnin juna Turkuun viedään läpi. Puhaltakaa PS nyt tämä poikki! https://www.hs.fi/politiikka/ar
      Perussuomalaiset
      163
      1412
    5. Mitä tuntemuksia

      sinulle tulee, kun hän ilmestyy näköpiiriin? Vaihtelevatko ne?
      Ikävä
      89
      1245
    6. T mies missä oot

      T mies pääsetkö lähtemään sieneen villasukat tein sulle 💕🐶
      Ikävä
      81
      1233
    7. Oletko kertonut tästä

      Meidän oudosta jutusta kenellekään? Olen kertonut ystävälleni, että olet saanut minut sekaisin…, mutta tästä hän ei tied
      Ikävä
      59
      1168
    8. huono vai hyvä juttu

      Miten ulkopuoliset reagoisivat jos olisit kaivattusi kanssa yhdessä....?
      Ikävä
      76
      1103
    9. En nii kui tiiä yhtään

      Mikä suussa kiehtoo, vaikka kaiken pitäisi olla ihan hyvin! Mä niin haluaisin nähdä sut:)
      Ikävä
      59
      1059
    10. Homouden synti

      Kerrotaan faktoja alkuun. On olemassa vain kaksi sukupuolta ja aviolIiitto on vain ja ainoastaan miehen ja naisen välin
      Luterilaisuus
      285
      1022
    Aihe