Vapaa kuvaus

Aloituksia

0

Kommenttia

6837

  1. Aamupäivää.+Taas+lumisen+maiseman+keskeltä+!+Eilen+oli+jo+pakko+ruveta+kolaamaan+pihaa.+Paikoin+lunta+oli+toistakymmentä+senttiä+kun+tuuli+oli+sitä+mielensä+mukaan+riepotellut.Kevyttä+pakkaslunta,+mutta+kun+sitä+on+paljon,+kyllä+siitäkin+painoa+kertyy.+Lapioidessa+huomasin,+että+kiertoliike+tekee+selällä+hyvää.+Olisihan+se+pitänyt+tietää...Paljon+tietää,+vähän+muistaa.+Taitaa+kuvata+tätä+nykyistä+tajunnan+tilaa..))Onneksi+se+muistutus+aina+tulee+joltakin+suunnalta,+ellei+oma+kroppa+viestitä,+niin+siitten+joku+muu..))Vaikka+vanha+viisaus+toteaakin,+että+vaivojensa+valittaja+voi+jäädä+niiden+vangiksi,+kyllä+siinä+voi+käydä+toisinkin.+Kuuntelemalla+muita,+jakamalla+kokemuksiaan,+voi+saada+arvokasta+vertaistukea+ja+ennen+kaikkea+oppia+näkemään+"kärsimyksensä"+oikeissa+mittasuhteissa.+Ja+huomata,+ettei+ole+yksin+ja+ainoa,+jolla+vaivoja+on...Aurinko+paistaa+jo+täydeltä+terältä.+Muistan+lukeneeni+että+talviaurinko+ei+vielä+täydennä+meidän+D-vitamiinivarastoa,+mutta+hyvää+se+tekee+silti,+mielelle+ainakin,+ainakin+omalle..))Naistenpäivästäkin+kirjoiteltiin+ja+onniteltiin+toisiamme.++Kyllä+Suomessa+kelpaa+olla+nainen,+ainakin+lain+säätämissä+puitteissa.+Itse+en+ole+oikein+koskaan+lämmennyt+näille+teemapäiville+-+tai+viikoille+-+joista+monet+ovat+vieraita+virityksiä+ja+markkinoiden+lanseeraamia:+ystävänpäivä,+isänpäivä,+vanhusten+viikko,+milloin+mitäkin...+Aiheet+sinällään+ovat+tietysti+hyviä+ja+kannatettavia,+mutta+jos/kun+niitä+on+liikaa,+ei+jaksa+kiinnostua+kaikista+ja+silloin+se+lapsi+tahtoo+tulla+heitetyksi+pesuveden+mukana.Ja+niinkuin+on+monesti+todettu,+näiden+päivien+esille+nostamat+teemat++ovat+sellaisia,+joita+sopisi+muistaa+kaiken+aikaa,+ei+vain+tiettynä+ajankohtana.Taas+tuli+Ano-kysymyskin+esille+otetuksi.+Merkille+pantavaa+on+kai+nyt+se,+ettei+Anoja+nyt+ole+isommin+syytelty,+eivät+ole+aiheuttaneet+eripuraa+palstalla..))Pitkästä+aikaa+oli+yksi+poistokin+merkitty+tuonne+alas.+Mitäpä+tuosta+osaisi+sanoa+?Kun+ei+ole+ollut+mukana+Kahvipirtin+varhaisajoilta,+ei+voi+tietää,+millainen+oli+ilmapiiri+silloin.+Sen+verran+on+tullut+selväksi,+että+huumoria+ja+hyväntahtoista+lennokkuutta+oli++silloin+enempi+ja+riittävä,+pysyvä+joukko+niitä+ylläpitämässä.Ovatko+he+kadonneet+jonnekin+?+Ovatko+uudet+tulijat+"jyränneet"+heidät+alleen,+tahtomattaan+rikkoneet+entisen+harmonian+?+Ja+ovatko+nämä+kysymykset+myös+omiaan+tuota+harmoniaa+rikkomaan+?+..))Vaitonaista,+persukeskeistä,+keskustelua+taidetaan+käydä+muuallakin,+ainakin+tuolla+"omalla+osastolla".+Vaikuttaako+korona-aika+myös+somealustoihin,+köyhdyttää+niiden+antia,+saa+arvostamaan+enemmän+sellaista+kanssakäymistä,+mikä+ei+oikein+näillä+alustoilla+onnistu+?+Nähtäväksi+jää.Nojatuolin+toivoisin+minäkin+jatkuvan.+Ainakin+minulle+se+on+tarjonnut+sellaista+vertaisuutta,+mitä+olen+tässä+ajassa+kaivannut,+arkista+sananvaihtoa+pienestä+elämästä+sen+suuremman+sisällä.+Ja+myös+sellaista+rohkaisua++-+enkä+tarkoita+kehumista..))+-+minkä+voi+saada+toisilta+kun+näkee/kuulee+miten+he+ovat+selvinneet,+millainen+on+heidän+tarinansa+ollut,+missä+kohden+elämää+ovat+nyt...Aurinkoista+talvipäivää+kaikille,demeter1
  2. Lohja-sarja+on+tuttu+minullekin.+En+vain+taida+muistaa+siitä++kovin+paljon..))+Arvostettu+kirjailija+Eeva+Joenpelto+oli+ja+pidin+kyllä+hänen+konstailemattomasta+tyylistään.+Ei+mitään+sanoilla+eikä+aikajanoilla+kikkailua,+vakaata+kerrontaa...Minulla+taitaa+olla+tuo+Ramoonan+mainitsema+Sinisalon+teos,+lukemattomana.Yhä+useammin+joudun+toteamaan,+että+minulla+on+kirja+hyllyssäni,+mutta+en+ole+sitä+lukenut..))+Pätee+Taivaanpalloonkin.Onpa+hyvä+ilmaisu+tuo+"Suomikummaa"..))+Taitaa+olla+kasvava+trendi.+Kerrotaan,+että+kun+Lauri+Viidalle+esiteltiin+mies,+joka+puhui+useita+kieliä,+Viita+kysyi,+oliko+hänellä+myös+sanottavaa.+Sellainen+ajatus+minullekin++tulee+mieleen+tuon+tyyppisestä+kirjallisuudesta,+tietysti+ihan+vähäisen+tutustumisen+pohjalta.+Taitavaa+sanankäyttöä,+mutta+ei++välttämättä+sellaista+sisisältöä,+minkä+lukija+-+ainakaan+minä+-+pystyisti+vastaanottamaan+kovasti+pinnistelemattä..))Minun+lempparini,+kasvu-+ja+kehitystarinat+ovat+nyt+korona-aikana+olleet+katkolla,+mutta+listalla+niitä+on+kyllä+monta.+Eilen+Alfan+kirjaesittelyssä+oli+Jarkko+Tontin+teos+"Haava",+jonka+kyllä+laitan+tilaukseen.+Lukunäytteestä+päätellen+selväsanaista+,+oivaltavaa+ja+sujuvaa+kerrontaa.+Anna-Leena+Härkönen+on+suorasanaisen++ja+ärhäkkäästi+kantaa+ottavan+kirjailijan+maineessa.+Minulla+on+muutama+hänenkin+kirjansa+kun+pidän+hänen+sujuvasta+kerronnastaan+ja+hurtista+huumoristaan.+Luin+viimeksi+hänen+lottovoittajista+kertovan+kirjansa+"Kaikki+oikein".++Psykologisesti+oivaltavaa,+terävää+havainnointia+ihmisten+käyttäytymisestä.+Hän+on+kuitenkin+sen+verran+nuorempaa+ikäluokkaa,+että+päähenkilöiden+elämänkuvaukset+eivät+löydä+kaikupohjaa+omasta+arjestani.+"Haavan"+lisäksi+listalla+on++Anna-Stina+Nykäsen+Yksin+kotona,+kolumneja+koronan+ajalta.Täällä+olleista+kirjaketjuista+on+myös+muutama+teos+listalla.+Kunhan+kirjastot+avataan,+alkaa+tapahtua,+toivottavasti...Ai+niin.+Mitä+kirjaa+luen+parhaillaan+?+Anna-Leena+Härkösen+Avoimien+ovien+päivä,+mutta+taitaa+jäädä+kesken,+ehkä+noista+edellä+mainituista+syistä.+Kuvausta+perheen+sisäisistä+jännitteistä.+Katsotaann+nyt+vetääkö+vielä+imuunsa...
  3. Heh,+nauratti+tuo+kolvijuttu,+fiinufammu.+Meilläkin+se+otettiin+jossain+vaiheessa+käyttöön+ja+nukkumaan+mennessä+pähkäiltiin,++herääkö+jompikumpi+aamulla+kolvi+kylmänä..))Vähän+samaan+tapaan+kuin+ystävällisyys,+myös+huumori+taitaa+olla+näitä+katoavia+luonnonvaroja+samaan+aikaan+kun+viihteestä+on+ylitarjontaa.+Valmiiksi+nauretut+ohjelmat+harvoin+naurattavat+minua,+mutta+itseään+siitä+tietysti+pitää+syyttää,+jos+ei+natsaa.+Kiitettävää+huolenpitoa+SkillaN,+jos+lääkäri+on+niin+innokas,+että+pitää+jo+itse+toppuutella+hänen+intoaan..))++Nykyinen+omalääkärini+taitaa+olla+vähän+samaa+lajia,+mutta+nythän+en+ole+häntä+päässyt/joutunut+tapaamaankaan+vähään+aikaan.+Ehkä+on+taas+uusi+kasvo+puikoissa+kun+sinne+saakka+pääsen.Tarkistan+aina+päivittäin+koronatilanteen+niillä+paikkakunnilla,+missä+on+tuttuja,+SkillaNin+ja+pikkumiehen+toisen+mummin+paikkakunta+on+säilynyt+hyvin+koronalta.+Minun+kotipaikkani+ohittaa+jo+Helsinginkin+tartuntaluvut+-+siis+kunnan+väkilukuun+suhteutettuna.Paljon+maahanmuuttajia,+paljon+rakentamista+ja+vierastyövoimaa++-+ketään+osoittelematta.Kasvulla+vain+on+aina+hintansa.17.3.+on+minulla++rokotuspäivä+ja+sen+jälkeen+loppuu++tämä+laiskottelu.+Niin+monet+askareet+ja+hankinnat+olen+siirtänyt+tuonnemmaksi+ja+korona+on+antanut+hyvän+syynkin+siihen.+Vähän+kyllä+jännittää+tuo+koronan+jälkeinen+aika.+Siitä+oli+täälläkin+keskusteluketju+mutta+siinä+vaiheessa+taisin+itse+olla+vielä+"vaiheessa",+enkä+osannut+arvioida,+mitkä+muutokset+omassa+omassa+olossa,+omassa+elämässä+ovat+tulleet+jäädäkseen.+Sen+näkee+varmasti+kevään+aikana.+Hyvää+perjantaita+kaikille,demeter1
  4. Tuo++sama+asia+tuli+minunkin+mieleeni+Ano+14.06.+Mielestäni+Paloma+sai+pääosin+myönteistä+palautetta,+vilpittömiä+onnentoivotuksia,+avioiduttuaan+ja+mielestäni+hän++otti+ne+ihan+iloisena+ja+(yllättyneenä?)+vastaan.Samoin+minä+olen+tehnyt.+On+minusta+ihan+jo+kohteliasta+kiittää+saadusta+palautteesta+sensijaan+että+ohittaisi+sen+noteeraamatta++tai+epäilisi+sen+antajaa+juonimisesta.Jos+joku+kehuu+manipulointitarkoituksessa,+sillä+ei+ole+kantavuutta,+useimmat+meistä+"haistavat"sen+laadun+ja+jättävät+omaan+arvoonsa,+enkä+oikein+voi+uskoa,+että+meidän+ikäiset+olisivat+mukana+jossain+salaliitto-operaatiossa,+sokeina.
  5. Huomentapäivää+!+Hyvä+kun+muistutitte,+tuosta+pääsiäisen+ajankohdasta.+Siihen+ei+aina+osaa+varautua+kun+juhlan+ajankohta+vaihtelee..))Moni+kirjoittaja+on+jo+keväässä+kiinni,+minä+tulen+aina+jälkijunassa:+vasta+eilen+raatsin+viedä+joulutähden+kompostiin..))+Ihan+hyvässä+kunnossa+se+oli+vieläkin,+ei+ollut+edes+pudottanut+lehtiään,+mutta+kun+asetelman+rekvisiitta;+kuusen-+ja+männyn+oksat+alkoivat+ikävästi+varistaa+neulasiaan+niin+piti+siitä+luopua.Tutut+huonekasvien+kasvattajat+ovat+todenneet,+että+koneellinen+ilmastointi+asunnossa+ei+ole+eduksi+viherkasveille.+Voihan+siinä+perää+ollakin.+Tässä+minun+vanhassa+talossani+on+paineilma+ja+huonekasvit+ovat+viihtyneet+hyvin,+vaikka+en+mikään+viherpeukalo+olekaan.Mitä+tuo+ilmalämpöpumppu+vaikuttaa,+jää+nähtäväksi.Sen+verran+aion+kyllä+ottaa+muiden+vinkistä+vaarin,+että+meinaan+poimia+metsälenkiltä+mustikanvarpuja.+Muistan+tietysti,+hyvän+intiaanitavan+mukaan,+pyytää+Maaäidilta+lupaa+varpujen+taittamiseen+ja+kiittää+siitä+ilosta,+minkä+ne+minulle+antavat..))Sinisiru+kertoi+noista+ystävätapaamisista,+ystävyyden+säilymisestä+vuosien+ajan.Sille+minäkin+annan+suuren+arvon.+Kun+sain+viestin+lapsuudenystävältä,+räknäsimme,+että+ystävyytemme+on+kestänyt+lähes+70+vuotta..))+Eihän+se+yhteydenpito+nyt+aina+niin+aktiivista+ole+ollut,+mutta+aina+muistetaan+joulukortit+lähettää+ja+hän+muistaa+enemmänkin:+joskus+tulee+ainoa+syntymäpäiväkortti+häneltä...Viimeksi+äidyttiin+muistelemaan+yhteisiä+tuttuja+ja+tapahtumia+lapsuusvuosilta:+tarinat+täydentyivät+mukavasti+kun+eri+yksityiskohtia+muistettiin+-+joskus+vähän+eri+tavoin,+mutta+mitäpä+se+haittaa..))Kun+tuo+kehuminen+nyt+on+monesti+tullut++puheenaiheeksi+täälläkin,+"tunnejournalisti"+Anna-Stina++Nykäsen+haastattetu+Alfa-Tv:ssä++toi+siihen+mukavan+vahvistuksen,+meille+jotka+sitä+viljelemme+ja/tai+saamme+osaksemme:+se+lisää+aina+myös+yhteistä+hyvää,+vahvistaa+sitä+rihmastoa,+millä+olemme+yhteydessä+toisiimme.+Jos+kehut+joskus+sisältävät+ylisanoja,+ne+kyllä+suodattuvat+niistä+ajan+kanssa.+Tuskin+niistä+kannattaa+olla+huolissaan.+Enempi+voisi+olla+huolissaan+siitä,+miksi+niitä+epäillään,+ei+osata+ottaa+vastaan+ja+sillä+tavoin+torjutaan+niiden+vahvistava+vaikutus+tuohon+yhteiseen+rihmastoon.+Sen+olemassaolosta+meillä+kaikilla+on+varmasti+ainakin+aavistus,+ei+sen+tunnistaminen+mitään+erityislahjakkuutta+vaadi.Kauniin+päivän+saimme+taas.+Ei+muuta+kuin+nauttimaan+siitä+!Ja+uhmallakin:+kehutaan+toisiamme,+ellei+ääneen+niin+hiljaa+mielessämme+ja+lähetetään+kannustavia+viestejä+toisillemme..))+Sillä+tavoin+vahvistamme+yhteistä+hyvää...demeter1
  6. Sorry,+Ano+20.07/eilen.+Jäi+vastaamatta+kysymykseesi,+kun+jouduin+"toisiin+tehtäviin".Mikä+estää+tekemästä+aloituksia+?++Minulla++se+on+luottamuksen+puute.+En+jaksa+uskoa,+että+homma+pysyisi+minulla+hanskassa,+enkä+kaipaa+kaaosta.+Jos/kun+osallistuu+keskusteluun+"rivijäsenenä"+ei+ole+vastuussa+kokonaisuudesta.+Voi+poimia+keskustelusta+mieleisensä+vastaukset+ja+keskittyä+niihin+tai+jättää+koko+keskustelun+väliin.Aloittaja+ei+voi+tehdä+näin.+Hän+joutuu+keskittymään+myös++ylilyönteihin,+vastaamaan+niihin,+jotta+kokonaisuus++pysyisi+edes+jotenkin+hanskassa.+Ylilyönnit+ovat+masentavaa+luettavaa+kenelle+tahansa+ja++jokainen+tietää,+miten+helppo+on+mennä+imuihin+mukaan,+antaa+palaa,+kun+pää+on+saatu+auki+vaikka+jossakin+maalitusoperaatiossa.+Surullistahan+se+on,+että+yleinen+keskusteluilmapiiri+on+muuttunut+tällaiseksi.+Maltti,+toisen+näkeminen,+toisen+kunnioitus,+niitä+ei+oikein+tunnu+löytyvän+sen+enempää+täällä+kuin+muuallakaan.+Kuitenkin+monilla+kirjoittajilla,+minulla+ainakin,+olisi+selvästi+halua,+tarvettakin,+sellaiseen+vertaisuuteen,+jossa+nuo+mainitut+asiat+olisivat+läsnä.+Niiden+löytyminen+ja+vahvistaminen+ei+ole+mielestäni+kiinni+aloituksista+eikä+yksin+aloittajasta+vaan+meistä+kaikista.+Yhdessä+täällä+ollaan+ja+jokainen+antaa+oman+panoksensa+keskusteluun+ja+vain+hän+itse+voi+tutkailla+sen+laatua,+repiikö+se+vai+rakentaako+ja+kumpaa+tahtoo+sen+tekevän.Niin,+että+pitkä+selitys+tässä+tarvittiin,+jotta+voin+kieltäytyä+minulle+tarjotusta+tehtävästä..))+Jos+entiseen+malliin+tahdotaan+jatkaa,+täytyy+löytyä+paksunahkaisia+aloittajia+ja+tyytyä+nykyiseen+keskustelun+tasoon.+Jos+se+palvelee+suurinta+osaa+meistä+niin+niillä+mennään...Pallo+on+meillä+kaikilla.