Vapaa kuvaus

Aloituksia

0

Kommenttia

6837

  1. Päivää+!+Vielä+tänään+saadaan+täällä+nauttia+auringonpaisteesta.+Huomenna+voi+olla+toisin+ja+viikonlopulla,+lunta+pukkaa,+kuten+Neeasa+muistutti+ja+ennusteet+sanovat+samaa.Onneksi+minä+ja+jalkani+olemme+nyt+paremmassa+väleissä+keskenämme.+Vähän+jalan+vihotteluun+Buranaa+tarvittiin,+nappi+päivässä,+mutta+uskon+ja+toivon+ettei+jää+tavaksi.Kyllä+osaa+arvostaa+tätä+(lähes)+vaivatonta+liikkumista+ja+särytöntä+oloa.Ramoonan+ja+Sinisirkun+herkut+tosiaan+saivat+veden+kielelle,+etenkin+kun+itse+olen+kuittaillut+aterioita+eineksillä.+Veriohukaisia+joudun+syömään+tämän+tästä+kun+en+jaksa+rautalääkitystä.+Hb+on++aina+ollut+minulla+alakantissa+ja+nuori++omalääkäri+on+nyt+ottanut+asiakseen+sen+tarkkailun.+Ei+oikein+usko,+että+olen+luonnostani+tämmöinen+aneeminen+tyyppi..))+Minun+parastani+tietysti+tarkoittaa...Tuon+nokkosnäkkileivän+ohjeen+otin+kyllä+talteen.+Harmittaa+etten+viime+kesänä+saanut+edes+nokkosia+kerätyksi,+vaikka+olen+niitä+monesti+kuivannut.+Vähän+ajattelin+korvata+nokkosen+pinaatilla...+Ristiinhän+niitä+usein+käytetään.Ramoona+kyseli,+puhutaanko+enää+monoista+edes+?+Ymmällä+minäkin+olen+ollut+näiden+ihmeellisten+varsikenkien+kanssa,+mutta+kai+ne+monoja+ovat+?..))+Tuo+maininta+sai+kyllä+minut+kyselemään+huopatossujen+perään.+Onko+niitä+vielä+?+Kerran+näin+kirpparilla+lasten+kokoa,+mutta+kun+ei+ollut+oikein+sopivaa+kokoa+omille+lastenlapsille+jätin+hankkimatta.+Taitaa+olla+aika+hiljaista+siellä+huopatossutehtaalla..))Kalaruokia,+kunnon+järvikalaa,+olen+minäkin+kaivannut.+Vanhempi+poika+kyllä+tarjosi,+kun+oli+kavereineen+vetänyt+merestä+(verkolla)+oikein+Pietarin+kalansaaliin.+Oli+vain+käynyt+niin,+että+jäällä+kulkijat+olivat+tulleet+ihmettelemään+saalista+ja+kyselleet+talvikalastuksen+saloja.+Joku+oli+halunnut+ostaakin+kalaa,+mutta+kun+kalastajat+eivät++tahtoneet+kauppaa+käydä,+olivat+antaneet+ilmaiseksi.+Jäi+kai+siitä+jotakin+itsellekin,+kolmen+kimpassa+kalastavat..))"Lahjaksi+olette+saaneet,+lahjaksi+antakaa"...-+vai+miten+se+päivän+sitaatti+kuuluisi..))Voi+ei!+Olette+te+ehtineet+olleet+varhain+liikkeellä,+kun+noin+runsaasti+tuntuu+kaikilla+olevan+tuota+jälkikasvua,+monessa+polvessa.+Itse+en+taida+ehtiä+näkemään+edes+omieni+asettumista+aikuisen+elämään.+Sitä+ei+tietyti+kannata+surra+vaan+ainakin+tässä+kohdin+"ottaa+hetkestä+kiinni",+nauttia+siitä,++kuten+paljon+toistettu+elämänohje+kuuluu...Hyvää+talvipäivän+jatkoa+kaikille,demeter1
  2. Kiitos+sinulle+SkillaN+(ja+tietysti+kaikille+muillekin)+hyvän+mielen+jakamisesta+tällekin+päivälle.+SkillaN,+sydänten+kuningatar,++osasi+taas++koota+hyvät-,+ja+seuloa+pois+ikävät+viestit+eilisen+annista.+Sisulla+ja+sydämellä+jatketaan+kuten+SkillaN+on+kuvannut+palstan+tahtotilaa..))Aivan+upea+on+päivä+täälläkin,+pakkanen+ei+ole+ihan+noissa+Makriinan+mainitsemissa+lukemissa+mutta+ajattelin+silti+typistää++ulkoiluni+kestoa+puoleen+viime+päivistä.Nukuin+tavallista+pitempään+ja+aloin+katsoa,+uusintana+(!)+tulevaa+ykkösen+sarjaa+"Kotilieden+lämpöä".+Vaikka+sarjan+taustalla+on+sotatila,+sarjassa+viehättää+naisyhteisön+kuvaus,+sen+jännitteet,+mutta+toisaalta+myös+se+solidaarisuus+mitä+naiset+osoittivat+toisiaan+kohtaan,+miten+he+osasivat+toimia+yhdessä,+isomman+asian+eteen.Samalla+tuli+tietysti+kysyttyä,+miksi+tämä+nykyinen+"sotatila",+korona,+ei+aiheuta+samanlaista+solidaarisuuden+aaltoa+ihmisten+kesken,+yhteinen+iso++viholllinenhan+koronakin+on+?Onko+hyvinvointi+tehnyt+meistä+niin+itsekkäitä,+omaan+napaamme+tuijottavia,+että+varjelemme+vain+omaa+reviiriämme,+omia+etujamme,+kiinnostusta+ja+myötämieltä+ei+riitä+muille.+Kun+se+meidän+huolenpitomme,+hyvinvoinnistamme+huolehtiminen+on+siirretty+"yhteiskunnalle"+?+Kysyn+siis+tätä+myös+itseltäni+ja+vastaan,+että+kyllähän+tuohon+on+itsekin+tuudittautunut,+että+valtiovallan+tehtävä+on+pitää+huolta+niistä,+jotka+apua+tarvitsevat.+Meille+avunantoon+osallistuminen+on+vapaaehtoista.Tietysti+se+aktiivinen,+toiminnallinen+osallistuminen+on+jo+monien+rajoitusten+vuoksi+hankalaa+ellei+mahdotonta,+mutta+osallistumiseksi+voisi+mielestäni+laskea+vaikka++tämän+palstakirjoittelun,+jos+siinä+osaisimme+toimia+SkillaNin+ja+monien+muiden+toiveiden+mukaisesti,++olla+rakentamassa,+emme+murentamassa+tätä+yhteistä+yritystä.+Ja+kuten+aiemminkin+on+todettu,+hyvä+pohja+kahvipirtille/nojatuolille+on+luotu+vuosien+varrella,+onko+sen+säilyttäminen+"ihmiselle+mahdoton+tehtävä"+?+(sitaatti+Mikko+Juvalta,+kuvaamaan+arkkipiispan+tehtävää)..))Aurinkoista+päivää+kaikille+!demeter1
  3. Huomenta+täältäkin.++SkillaNin+avaus+oli+taas+sitä+sydämen+puhetta+toiselle+sydämelle.+Se+menettää,+joka+ei+sydäntään+avaa..))Ilojen+ja+surujen+jakamista?++Sitä+kai+jokainen+meistä+toivoisi+ja+itse+kukin+tykönään+voi+pähkäillä,+miksi+se+ei+onnistu.+Yleensähän+se+vika+on+aina+toisissa..))Kaisa+Rastimo+oli+eilen+Sanna+Ukkolan+haastateltavana+Alfa+TV:ssä.+En+nyt+siteeraa+häntä,+kun+se+siteerauskin+on+nykyisin+pahasta,+siitä+kun+eivät+kaikki+tykkää..))Sen+verran+kuitenkin+sanon,+että+Rastimon+kukaan+tämä+kuuluu+ajan+ilmiöihin:+oikein+mitään+ei+enää+voi+sanoa,+koska+aina+on+niitä,+jotka+eivät+sanomastasi+tykkää,+joku++voi+jopa+mielensä+pahoittaa....Taitaa+olla+viimeinen+"hyvän+ulkoilusään"+päivä.+Huomiseksi+on+jo+luvattu+lisää+kylmyyttä.+Minulla+on+täällä+vielä+takkatulen+tuottamaa+lämpöä+eilisen+saunapäivän+jäljiltä.++Täällä+jaetut+kokemukset+saunailloista+ja+-+vuoroista+ovat+saaneet+minutkin+arvostamaan+saunaa+enemmän,+tekemään+siitä+isomman+elämyksen.++Että+voi+se+ilon+jakaminen+toimiakin..))+Tämä+minun+vakiaiheeni,+selkä,+on+nyt+paremmassa+jamassa.+Luin+Antti+Heikkilän,+ortopedin+ja+lääkärikunnan+toisinajattelijan+kirjan+selästä,+ja+se+kyllä+avasi+taas+uuden+näkökulman+aiheeseen,+jopa+poisti+pelon+siitä,+että+vaiva+on+jotenkin+liian+iso+ja+hallitsematon.Ja+niinpä+lenkkeilin+eilen+tavalliseen+tahtiin+toista+tuntia+vähän+kupulaisella+metsätiellä+ja+hioin+samalla+askellustani.+Pari+isoa+vihlaisua+siinä+matkalla+tuli,+mutta+muuten+kunto+kesti.+Ei+siis+ihan+pidä+paikkaansa+sekään+väittämä,+että+liikkumattomuus+kostautuu+pienessä+ajassa.Pikemminkin+ajattelen,+että+meidän+ikäisillä+on+vielä+kaikillla+hyvä,+lapsuudessa+hankittu+pohjakunto,+kun+liikuttiin+monipuolisesti:+leikittiin+ulkona,+osallistuttiin+"oikeisiin"+töihin,+kuljettiin+pitkiä+koulumatkoja,+hiihdeltiin+ja+urheiltiin+vailla+suorituspainetta,+omaksi+iloksi.Joskus+ihan+ihmettelee,+että+liikuntapaikkojen+sulkemisesta+on+tullut+niin+iso+haloo,+ikäänkuin+ei+itse+keksittäisi+mitään,+ilman+"vetäjiä",+ilman+tiloja,++Ei+sillä,+kyllä+ulkoillessa+näkee+omaehtoisen+harrastuksen+kasvun....Hiihtämään+en+sittenkään+arvaa+vielä+lähteä,+pitäisi+tarpoa+tuota+tienviertä+jonkin+matkaa+suksia+kantaen+ja+liukkailla+monoilla+taitaa+olla+riskaabelia.Hyvää+alkanutta+viikkoa+kaikille,demeter1
  4. Ritva+Viljasen+haastettelu+(Alfa/Sanna+Ukkola)+antoi+kyllä+aika+järkyttävän+kuvan+nykytilanteesta.+Että+teräase+matkassa+nuori+lähtee+iltaa+viettämään,+vaikka+sitten+sinne+ostoskeskukseen,+kun+ei+muuta+hengailupaikkaa+ole.Sekä+tuossa+Koskelan+murhassa+että+myös+tässä+Viljasen+kuvaaman+tilanteen+ratkaisumalleissa+ei+korostettu+perheen++merkitystä+-++ikäänkuin+se+olisi+jo+menetetty+voimavara.+Koskelan+murhassa+kyseltiin+vastuiden+perään,+kuuluiko+se+koululle++vai+lastensuojelulle+?+Kun+vanhemmat+olivat+ilmoittaneet,+että+lapset+oli+otettu+huostaan,+heidän+vastuutaan+ei+tietenkään+sopinut+peräänkuuluttaa.Niinpä+"yhteiskunta"+hoitaa+asiaa+lisäämällä+virkakoneistoa:+päiväkoteihin,+kouluihin,+lasten+ja+nuorten+vapaa-aikaan+ja+tahtoo+samalla+nipistää+kotihoidon+tuesta.+Että+vanhemmat+saadaan+pikaisesti+työelämään+eivätkä+he+menetä+kilpailuasemaansa+vaikka+työelämässä+sitten+saatetaan+uupua+ennenaikaisesti+tai+ainakin+tulla+kyvyttömiksi+vastaamaan+lapsen+asettamiin+haasteisiin.+Jos+joitakin+arvoja+tahtoisi+tässä+ajassa+painottaa+niin+perhearvoja.+Paraskaan+asiantuntijuus,+paraskaan+virkamiesapu+ei+mielestäni++korvaa+perhettä,+niitä+ihmissuhteita,+sitä+kasvualustaa,+mitä+se+voi+tarjota.+Nyt+tietysti+heti+tuodaan+esiin+se,+ettei+perhe+aina+kykene+tähän,+mutta+miksi+se+ei+kykene+?+Tässä+ajassa,+mikä+tarjoaa+kuitenkin+aivan+erilaiset+puitteet+vanhemmuuteen,+mitkä+oma+lapsuudenaikamme+tarjosi.Melkein+tuntuu+siltä,+että+meidän+kehuttu+päivähoitojärjestelmämmekin+olisi+myös+omiaan+turhentamaan+vanhempien+merkitystä+ja+osaamista.+Ettei+rakkaus,+sitoutuminen+ja+hyvä+tahto+olekaan+mitään+verrattuna+siihen+ammatilliseen+tietoon+ja+taitoon,+mitä+päivähoitojärjestelmä++voi+lapselle+tarjota.Ennen+kasvatuksen+asiantuntijat+katsoivat,+että+kolme+vuotta+on+lapsen+elämässä+se+aika,+minkä+se+tarvitsee+luodakseen+vankan+pohjan+tulevalle+kehitykselleen.+Nyt+tuo+aika+on+jo+typistetty,+ei+pidetä+pahana,+vaikka+taaperoikäinen+viettäisi+päivästään+isomman+osan+erossa+vanhemmistaan,+isossa+lapsiryhmässä+-+kunhan+vain+ammatti-ihminen+häntä+hoitaa...