Vapaa kuvaus

Aloituksia

0

Kommenttia

6837

  1. Eikös+se+huussin+perinteinen+nimi+ole+käymälä?+Kari+Suomalainen+tosin+ehdotti+nimeksi+Viipylä...+))+Kun+on+niitä+pitkiäkin+istuntoja...
  2. Mielestäni+lähetin++viestin+ketjuun,+mutta+eipä+näy.+Tässä+tulee,+toivottavasti+ei+kahteen+kertaan...Pertti+Similää+olette+kuunnelleet,+minä+myös..))+Kyllä+nämä+toimittajat,++Flinkkilä&Kellomäki,+ovat+tuottaneet+hyviä+ohjelmia.+Mielenkiintoisia+vieraita+kutsuneet+haastateltaviksi.Similän+puheesta+jäi+mieleen+tuo+kuvaus+hänen+ja+maatyöläisten+kohtaamisesta.+Jos+ihmiset+kohtaavat+toisensa+ilman+asetelmia,+riisuttuina+ja+paljaina,+he+saavuttavat+enemmän+kuin+auttaja/autettava-asetelmasta+käsin,+näin+ymmärsin.+Pätee+varmasti+muuallakin.Similä+on+näköjään+kirjoittanut+myös+kirjoja.+Voiko+kirja+antaa+enemmän+kuin+tuo+hänen+näkemisensä+ja+kuulemisensa+?+Vaikuttava+oli+hänen+esiintymisensä.Marraskuuta+eletään.+Ei+ole+minunkaan+suosikkikuukausi+tämä.+Välttämätöntä+asiointia+on+kuitenkin+kertynyt+tällekin+kuulle.+Ainoa+joukkotapaaminen+taisi+sitten+olla+tuo+"kolmannen+sukuni"+nuoren+rippijuhla.+Matka+hänen+kotipaikkakunnalleen+oli+samalla+aikamatka+minulle.+Tuttua+reittiä+kuljettiin:+edesmenneen+ystäväni+koti,+tyhjillään+vai+uusien+asukkaiden+hallinnassa+nyt+?,+keikkapaikkojen+ohi+kuljettiin,+aatetoverin+luonnonläheinen+asuinpaikka+näkyi+tieltä,+lähempänä+löytyivät+luontoretkien+kohteet:+laavu,+missä+vietettiin+juhannus++vuosia+sitten,+lampi,+missä+käytiin+aamu-uinnilla...Taitaa+olla+menneen+kelausta+enemmän+kuin+tulevan+suunnittelua,+nykyisten+päivien+sisältö..))++Ei+nyt+sentään+!+Elleivät+muut,+niin+pienet+lapsenlapset+pitävät+kiinni+tässä+päivässä,+antavat++sille++merkitystä+ja+sisältöä.+Mukavaa+marraskuuta+kaikille,demeter1
  3. Pertti+Similää+olette+kuunnelleet,+minä+myös..))+Kyllä+nämä+toimittajat,++Flinkkilä&Kellomäki,+ovat+tuottaneet+hyviä+ohjelmia.+Mielenkiintoisia+vieraita+kutsuneet+haastateltaviksi.Similän+puheesta+jäi+mieleen+tuo+kuvaus+hänen+ja+maatyöläisten+kohtaamisesta.+Jos+ihmiset+kohtaavat+toisensa+ilman+asetelmia,+riisuttuina+ja+paljaina,+he+saavuttavat+enemmän+kuin+auttaja/autettava-asetelmasta+käsin,+näin+ymmärsin.+Pätee+varmasti+muuallakin.Similä+on+näköjään+kirjoittanut+myös+kirjoja.+Voiko+kirja+antaa+enemmän+kuin+tuo+hänen+näkemisensä+ja+kuulemisensa+?+Niin+vaikuttava+oli+hänen+esiintymisensä.Marraskuuta+eletään.+Ei+ole+minunkaan+suosikkikuukausi+tämä.+Välttämätöntä+asiointia+on+kuitenkin+kertynyt+tällekin+kuulle.+Ainoa+joukkotapaaminen+taisi+sitten+olla+tuo+"kolmannen+sukuni"+nuoren+rippijuhla.+Matka+hänen+kotipaikkakunnalleen+oli+samalla+aikamatka+minulle.+Tuttua+reittiä+kuljettiin:+edesmenneen+ystäväni+koti,+tyhjillään+vai+uusien+asukkaiden+hallinnassa+nyt+?,+keikkapaikkojen+ohi+kuljettiin,+aatetoverin+luonnonläheinen+asuinpaikka+näkyi+tieltä,+lähempänä+löytyivät+luontoretkien+kohteet:+laavu,+missä+vietettiin+juhannus++vuosia+sitten,+lampi,+missä+käytiin+aamu-uinnilla...Taitaa+olla+menneen+kelausta+enemmän+kuin+tulevan+suunnittelua,+nykyisten+päivien+sisältö..))++Ei+nyt+sentään+!+Elleivät+muut,+niin+pienet+lapsenlapset+pitävät+kiinni+tässä+päivässä,+antavat++sille++merkitystä+ja+sisältöä.+Mukavaa+marraskuuta+kaikille,demeter1
  4. Tuota+minäkin+olen+joskus+pohtinut,+Ano+16.43,++miksi+jostakin+kirjasta+tulee+elämää+suurempi,+joku+toinen,+menetystäkin+saavuttanut+kirja,+taas+jättää+kylmäksi.Näin+minulle+kävi+kun+luin+täälläkin+mainitun+ja+hyvät+arvostelut+saaneen+kirjan+"Polta+nämä+kirjeet",+Alex+Schulman.+Kirja+lähti+liikkeelle+kun+kirjan+kertojaminä+tahtoi+saada+selvää+omista+raivonpuuskistaan,+mitkä+olivat+tuhota+hänet+ja+hänen+läheiset+ihmissuhteensa.+Hän+alkoi+perehtyä+omaan+sukuhistoriaansa,+mutta+siihen+hän+sitten+kyllä+hukkuikin,+punainen+lanka+katosi,+vai+katosiko+se+vain+minulta+?Isoisä+on+merkittävä+kulttuurivaikuttaja,+joka+jätti+varjoonsa+omat+ja+vieraat.+Hän+lumosi+omalla+karismallaan,+koukutti+muut+vaikutuspiiriinsä++ja+teki+heistä+alamaisiaan.Vaimo+rakastui+toiseen,+ja+toinen+häneen.+Kirjeet+kulkivat+rakastavaisten+välillä+ja+siitä+tuli+kirjalle+nimikin.Silti+näiden+kahden+välinen+rakkaustarina+ei+vaikuttanut++minuun+millään+tasolla,+eihän+se+nyt+ole+kummoinen+juttu+tämän+päivän+maailmassa+vai+onko+niin,+että+jos+on+olemassa+merkittävä+kolmiodraaman+kuvaus+maailmankirjallisuudessa,+Anna+Kareninaa+tarkoitan,+kaikki+sen+jälkeiset+tarinat+peilautuvat+siihen,+tekevät+niistä+latteita+ja+tavanomaisia+?Käsittääkseni+sukutarinalle+on+olemassa+todelliset+esikuvat,+vaikka+se+on+muokattu+kaunokirjalliseen++muotoon.+Ehkä+tuo+kulttuurihistorian+tuntemus+olisi+auttanut+eläytymään+aikaan+ja+sen+ilmapiiriin+ja+olisi+tehnyt+tarinasta+isomman+kertomuksen+kuin+se+minun+pienessä+mielessäni+teki..))+Olisiko+se+itseltäni+kadonnut+"punainen+lanka"+löytynyt+niistä++sittenkin+aika+tavanomaisista+pohdinnoista,+joissa+haetaan+vastausta+ihmisenä+olemisen+problematiikkaan+?+Ja+miten+kaukaa+-+ja+läheltä+-+vastauksia+voi+hakea+ja+löytää+?
  5. Nyt+kun+kerrot,+Paloma,+niin+tuttu+tarinahan+tuo+on+pääpiirteissään.+Oma+tietämykseni+on+puutteellinen+tuossa+kun+ei+tule+mieleen+ainottakaan+naispuolista+tarinankertojaa.++Minulla+taitaa+mennä+niin,+että+proosan+kohdalla+en+tee+eroa,+nainen+tai+mies,+mutta+runoilijoina+naiset+ovat+lähempänä+omaa+mielenmaisemaa.