Vapaa kuvaus

Aloituksia

0

Kommenttia

6837

  1. Näinhän+se+oli,+Anonyymi+15.27.++Aikakauslehtiä+vietiin+ulkohuussiin+ja+niihin+saattoi+sitten+sopivamman+paperin+puutteessa+pyyhkiä+pyllynsäkin.Markkinoilla+on+muuten+ihan+kunnon+huussikirjakin,+jonka+kannessa+lukee:+"Perästä+kuuluu"..))+Ehkä+moni+sen+tunteekin.+Juu.+Kursailu+oli+oikeastaan+aika+mukavaa.+Säilyi+se+passeli+arvojärjestys+kun+jokainen+tiesi+paikkansa.+Ei+ollut+niinkuin+nyt:+röyhkein+menee+ensin..))Ei+vaineskaan.+Kyllä+tämä+tasa-arvokin+ihan+mukavaa+on,+rentoa+ainakin,
  2. Johtavatkohan+jäljet+sylttytehtaalle+?+..))+Linkola,+Linna+ja+Raamattu...Luonnonsuojelu+(=elämänsuojelu),+sukuhistoria,+hengellisyys+(=henkisyys)...Aika+hyvin..))+Eikä+se+lista+siihen+lopu...Mutta+kiva+aloitus.+Tässäköhän+se+päivä+sitten+menee,+vaikka+oli+muuta+mielessä+?Tellukka+tuolla+jo+kertoikin,+millaisia+päätelmiä++kirjahyllystä+saatetaan+tehdä..))+Onhan+niitä+kuultu,+kaikenlaisia+naljailujakin,+mutta+tavallisin+reaktio+minun+kohdallani++taitaa+olla+hienotunteinen+vaikeneminen.+Tulkitsen+sen+niin,+että+vieraalle+jotenkin+välittyy+se,++mikä+merkitys+kirjoilla+on+minulle+ja+minun+ja+kirjojeni+suhde+koetaan+niin+intiimiksi,+ettei+siihen+tahdota+kajota,+vähän+kuin+rynnisi+toisen+reviirille,+alkaisi+tonkia+toisen+sielua.+Tutummat+tietysti+lähestyvät+"kokoelmiani"+rohkeammin,+etenkin+kun+olen+vähän+yrittänyt+järjestellä+kirjoja+aihepiireittän.Paloma+kirjoitti+tuolla+identiteetistä.+Myös+minulle+kirjat+ovat+olleet+merkittävässä+asemassa+oman+identiteetin+löytymisessä+ja+rakentumisessa+ja+ovat+tietysti+yhä.Tässä+elämänvaiheessa+se+identiteetin+löytyminen+taitaa+vain+olla+rakentuneen+minän+purkamista,+matkaa+sisäänpäin...+Mutta+mielenkiintoista+sekin.Ja+matkaoppaita+löytyy.+Puhtaasti+hengellinen+kirjallisuus,+Raamattua++lukuunottamatta,+ei+niin+kovasti+ole+kiinnostanut,+mutta+New+Agea+-+voisikohan+sen+kääntää+uususkonnollisuudeksi+?+-+kirjahyllystäni+kyllä+löytyy.+Siinä+on+kiinnostanut+perinteisen+ihmiskuvan+rikkoutuminen+ja+avartuminen+mystiikan+suuntaan.Suuret+maailman+uskonnot+ovat+myös+kiinnostaneet+ja+pintapuolinen+tutustuminen+niihin,+ihan+tuon+ihmiskäsityksen+ja+maailmankuvan+avartumisen+kannalta.Listaa+voisi+nyt+jatkaa+pitempäänkin,+mutta+odottelen+muiden+puheenvuoroa..))Omansa+tietää+jo...
  3. Katsoin+tuon+Rene+Nybergin+haastattelun.+Mukavan+rento+haastateltava,+ei+jäykkis,+kuten+diplomaatilta+sopisi+odottaa.+Suomen+suhde+Itänaapuriin:+tietty+varovaisuus++on+viisautta,+ei+rähmällään+oloa.+Ja+Natoon+liittyminen+olisi+melkoinen+pyllistys+siihen+suuntaan.+Pienen+maan+ei+kannata+suututtaa+suurta+naapuria+kun+tuntee+sen+laadun+ja+voiman.+Sukutarina+oli+myös+mielenkiintoinen.+Uskonnon+ote+ihmisestä+on+aika+uskomaton+ja+tietysti+muu+sosiaalinen+paine+lisäksi.+Onkohan+taviksen+elämä+sittenkin+vapaampaa+?+Vaikka+ei+isoa+tarinaa+olisi+esittääkään+eikä+yleistä+kiinnostusta+herättäisikään.Mazzarellan+uutta+kirjaa+en+ole+lukenut,+melkein+kaikki+aikaisemmat+kyllä.+Eeva+Kilpi+on+lempikirjailijani,+runoista+tykkään+enemmän+kuin+proosateoksista.+Tommy+Melenderiltä+olen+lukenut+jotakin+"Ranskalainen+ystävä"-kirjan+ainakin,++Hannu+Väisäseltä+myös.+Vitsi,+että+meillä+on+paljon+näitä+hyviä+kirjailijoita,+siis+näitäkin,+joilla+ei+ole+tarvetta+rikkoa+perinteistä+romaanin+rakennetta,+joiden+äärellä+lukijakin+voi+rentoutua+ja+rauhoittua..))Minua+on+alkanut+Mazzarellassa+häiritä+tietty+elitistisyys.+Hän+oli+kerran+haastateltavana+Efter+nio-ohjelmassa.+Ilmastomuutoksesta+keskusteltiin+ja+minulle+jäi+sellainen+vaikutelma,+että+hän+katsoi,+ettei+asia+oikeastaan+koske+häntä,+koska+hän+ei+matkusta+turistina++vaan+matkailijana,+ja+kirjoittamalla+matkoistaan+hän++luo+kulttuuria...Tulin+tässä+taas+vangituksi+näihin+arjen+askareihini,+pihahommiin,+kirjeenvaihtoon,+arkistointiin...+Mutta+olisi+kiva,+jos+jos+kirjat+puhuttaisivat+enemmänkin.+Ja+ketju+jatkuisi+tai+alkaisi+uusi+-+ainakin+jossakin+vaiheessa.+Innokas+Miksu,+sinultahan+se+voisi+käydä,+vaikka+uuden+ketjun+aloittaminen+?