Vapaa kuvaus

Aloituksia

0

Kommenttia

6837

  1. Jaakko Simojoki, arkkipiispa Martti Simojoen poika, kuvasi dementoituneen isänsä viime vaiheita sanomalla: "hän keskittyi olennaiseen".
    Eikö luonnollinen elämänkulku voisi olla tuo: kaikesta turhasta luopuminen, tyytyminen siihen mitä elämä antoi - tai otti ?
    MInäkin olen saanut tuntea tällaisia vanhuksia, esimerkiksi oman äitini. Aktiiviset ja liikunnalliset veljeni katsoivat, että äiti oli "luovuttaja" kun ei ollut enää entisensä:
    lukeva, kirjoittava, seurallinen ja kiinnostunut vaan "vetäytynyt", yksinäisyydessä viihtyvä. Minäkin muistan epäilleeni, että äiti oli "masentunut" ja yritin järjestää hänelle monenlaista aktiviteettiä kunnes äiti totesi: "vanha ihminen ei tarvitse muuta kuin rauhaa"...
    Ehkä ajattelen muutaman vuoden päästä itsekin noin ja tietysti toivon, etten itse saa lapsiltani samaa diagnoosia..))
  2. Olin pitkään sitä mieltä, että tuo liekon kuvaama olotila koskee vain muita, ei minua itseäni. Pakko on jo myöntää, että samaa tautia poden itsekin. Metsälenkillä sen huomasin. En jaksanut ihastella valkovuokkojen kukintaa, en vihertyviä koivuja, en lumesta vapautunutta tuttua maisemaa.
    Mikähän tämä taudin nimi on ? Joku jälkikorona ? Minunkin kuntoni on hyvä, minulla on ystäviä ja muutenkin riittävän hyvät elämänpuitteet. Elämisen innostus vain puuttuu. Aamuisin herään toiveikkaana, mutta en jaksa kehua enkä tsempata itseäni omasta pärjäämisestäni.

    Lapsenlapset ovat tietysti ilon lähteitäni, mutta intiaaniviisauden mukaan "rakkaus" tarkoittaa "kipua sydämessä". Niin ainakin minulla. Jos pienikin vastoinkäyminen kohtaa heitä, mummo on toltaltaan. Ja sitä tulevaisuuden uskoa pitäisi olla heillekin jakaa, kun itse on tajuavinaan liiankin hyvin, millainen tulevaisuus heitä odottaa.

    Viron tuliaiset ovat kaapissa. Ei minullekaan maistu alkoholi, kerran kokeeksi otin pienen lasillisen likööriä, mutta mitään lisäarvoa siitä ei minulle koitunut. Mitähän niillekin pulloille tekisi ? Jakeluun täytyy varmasti laittaa.

    Mielen virkistystä minulle on yleensä tuonut ihmisseura, siihen en väsy enkä kyllästy.
    Nyt tapahtui sekin. Oltiin lasten synttäreillä ja pitkästä aikaa me kolmet isovanhemmat tapasimme toisemme. Tunnelma oli lattea, ei oikein riittänyt puhuttavaa. Tai minä puhuin (mikä minua hävetti jälkeenpäin) mutta vastakaikua ei oikein tullut. Ihan uhriuduin: minunko tässä täytyy aina kannatella koko jengiä ? ..))
    Sitten tietysti muistutin itseän siitä, että niinhän se on aina ollut: minä järjestän tapaamiset, kutsun kylään, pidän yhteyttä (hiukan liioitellen), Miksi aina minä ?

    Mutta toisaalta on ihan hyvä lukea muidenkin viestejä. Tietää, ettei ole tuntojensa kanssa yksin.
    Jospa se tästä. Tai sitten ei.
  3. Olitkin näköjään vastannut minulle, Paloma. Jouduin poistumaan eilen, enkä illalla jaksanut enää kahlata ketjua läpi.
    Enpä oikein osaa asiasta enää mitään sanoa. Itse sain pienet nuhteet, mutta myös (epäsuorat) kehut..)) Sinä viittasit manipulointiin, etkä pitänyt kirjoittajien vertailua sopivana. Ei kai tässä nyt kuitenkaan mitään mullistavaa tapahtunut ? " Näin on aina ollut, ja näin on aina oleva" ...))
    Olen kyllä yrittänyt olla "mielistelemättä" - vai millä nimellä osallistumistani nyt pitäisi kutsua? - mutta jokainen tietää, ettei omaa luontoaan voi kovin pitkälle väärentää. Ja jos itse hyväksyy oman luonteenpiirteensä ja useimmat muutkin ovat sen hyväksyneet - ainakin muualla - niin ehkä minun ei pidä tapojani kovasti muuttaa.

    Jos tästä jotakin tahtoisi oppia niin ilmeiseltä vaikuttaa se, että muille annetut ohjeet, jopa toiveet, koetaan määräyksinä, eikä niistä tykätä. Tuo henkilöön menevä kritiikki, maalitus ei tietenkään ole mukavaa, jos itse joutuu tulilinjalle ja kuten on monesti sanottu, maalituksen kohteeksi joutunut on osittain osansa valinnut, olemalla avoin, luottamalla muihin. Riski on tietysti se, että saa sitä, mitä ei ole tilannut..)) Kaikella on hintansa.

    Tämä nyt saattoi olla ikävä rönsy tuohon aloituksen aiheeseen, mutta niinhän usein pakkaa käydä ja ajattelen, että meille se jo voitaisiin suodakin - eihän meidän enää tarvitse "pysyä riveissä" ja sanakin on kuulemma vapaa - ainakin siinä "pahassa", hyvässä ei ehkä niinkään..))

    Vaikuttaa myös siltä, että ketjukin jatkui "asiallisissa merkeissä", joten ehkä tämä pieni mielipiteiden vaihto ei kovin suurta hämmennystä aiheuttanut.
  4. "Tavallinen" tulee helpommin ymmärretyksi, Ano 10.02, erityinen, erilainen, ei välttämättä herätä samanlaista vastakaikua. Ehkä se ei ole kateutta vaan oman laadun puolustamista...