Vapaa kuvaus

Aloituksia

0

Kommenttia

7388

1. Satu Rämö oli vuoden 2023 myydyin kirjailija. Luin häneltä "trilogian" ensimmäisen osan: Hildur.
    Samalla pohdin, mikä teki kirjasta niin suositun. Islanti vai päähenkilö, joka edusti modernia naistyyppiä puhtaimmillaan: Hildur kouluttautunut, itsenäinen ja urheilullinen. Myös hänen naispomonsa oli samaa sarjaa: empaattinen ja väsymätön. Miehet olivat pehmeän oloisia, syrjäytyneitä lukuunottamatta ja tietysti heillä oli sopivasti tuttuja ongelmia: yhdellä lapsen huoltajuuskiista, toisella vakava sairaus.
    Yhteiskunnalliset ongelmat olivat tuttua pohjoismaista sisältöä; päihderiippuvuutta, hajonneita perheitä, eriarvoisuutta monessa muodossa.

Murhat olivat tietysti tapahtumien keskiössä, pitivät teosta kasassa ja jännitettä yllä.

Asioita jäi sopivasti auki, ikäänkuin pohjustuksena seuraaviin kirjoihin. Sujuvaa kerrontaa, ei liian isoja aiheita käsiteltäväksi, viihteeksi sopivaa. Minkäänlainen järisyttävä lukukokemus Hildur ei ollut. Parempia dekkareitakin olen lukenut, vaikka Tess Gerritsenin kirjat.
    Kukaan tutuistani ei ole Hilduria isommin hehkuttanut. Ehkä kirjailija, ekonomi kun on, on osannut ajatella tuota myyvää puolta, tullut julkisuuteen omalla elämäntarinallaan, "myynyt" myös sen ja se on lisännyt kiinnostusta kirjoihin. Islanti saattaa kiinnostaa monia myös matkailumaana.

Ehkä dekkaria ei pitäisi arvioida samoilla kriteereillä kuin kaunokirjaa ja sen saatoin lukiessani tehdä. Odottaa liikaa ja siksi lukukokemus jäi aika latteaksi.
    Monet ovat kuitenkin tykänneet, myyntimenestyksestä päätellen.
  2. Aamupäivää ! Kiva kuulla, että olosi on jo parempi Sel-la. "Jotakin pientä" kai meille kaikille on aina tarjolla kun omaa oloamme tutkailemme. Päivät eivät ole veljeksiä, sanotaan.

Aika jännää, että uteliaisuus katsottiin ennen huonoksi luonteenpiirteeksi. Meidän naapurintäti maalla kertoi, että hänet annettiin kuusivuotiaana "pikkupiiaksi" naapuriin, koska oma äiti ei pystynyt hänestä huolehtimaan.
    Hän sai lähdön tehtävästään, koska oli liian utelias !!!
    Että lapsen tiedonhalu tulkittiin niin.
    Tähän naapurintätiin pidin pitkään yhteyttä, oikeastaan enemmän kuin omat lapsensa.
    Ja hänen jäämistöstään perin itselleni nahkasohvan, joka on minulla vieläkin käytössä.,))
    Ennen (Ikeaa!) huonekalutkin kestivät.

Taidan minäkin olla aika "utelias"..)) Itse nimitän tuota ominaisuutta kiinnostukseksi (ihmisiin) ja tiedonhaluksi (asioihin) ja toivon todella, että nuo ominaisuudet voisin säilyttää.

Vaatimattomuudesta on täällä ollut monesti puhe eikä mielestäni aina myönteisessä hengessä. Itse olen tainnut imeä sen jo äidinmaidosta ja yleisestä kasvuilmapiiristä.
    Itse en yhdistäisi sitä (huonoon) itsetuntoon vaan jonkinlaiseen realismiin, suhteellisuuden tajuun.
    Vaikka osaisi jonkin asian hyvin, moni muukin osaa sen yhtä hyvin, ellei paremmin. Miksi siis tehdä siitä numeroa ? Mittailla, mahdollisesti myös kilpailla paremmuudesta.

En muista, että minullekaan olisi juuri tullut takkiin omasta avoimuudestani. Liitän sen ehkä tuohon vaatimattomuuteen, miksi joku hyökkäisi minua vastaan kun ollaan tasavertaisia ?
    Yleensä ollaan, ei tietenkään aina, jos joku sittenkin tahtoisi osoittaa paremmuuttaan lyttäämällä, mitätöimällä tai leimaamalla se on enempi hänen pulmansa.

Jaa. Jospa jättäisin itsetilityksen tähän. Onhan täällä joku vakuuttanut, etten ole "kiinnostava" ja väittänyt että kuvittelen olevani..))

Kaunis päivä saatiin tänne. Onneksi pieni lenkki tulee tehdyksi tuon kauppareissun vuoksi.
    Hyvää sunnuntaipäivää kaikille !
    demeter1
  3. Heh, laittamaton kommentti taas, Makriina..)) Juuri ajattelin samaa: toivottavasti presidentti pysyy erossa tuosta maantavasta, minkä mukaan jokainen pitää kiinni vain omasta toimenkuvasta...
    Vähän samaan sarjaan luen tuon kiukuttelun siitä kun oma ehdokas ei tullut valituksi.
    Ainakin somessa tuota pettymystä varmasti puidaan pitkään.

AamuTV:ssä Sami Borg katsoi että uuden presidentin kompastuskiveksi voi muodostua hänen spontaani luonteensa, dynaamisuutensa ja siihen usein liitetty kärsimättömyys.
    Stubb ei ollut minun suosikkini, mutta ei ollut Niinistökään alkuun, hänestä kasvoi sellainen, koko kansan presidentti. Samaan pyrkii käsittääkseni myös Stubb. Paljon hän lupaa, mutta yrittänyttä ei laiteta.

Kansakuntana voimme mielestäni kaikki saada nostetta siitä, että ehdokkaat käyttäytyivät "presidentillisesti", antoivat meille hyvän yhteistyön mallin mikä todennäköisesti nähdään ja tunnistetaan myös maailmalla. Kun meille edelleen on tärkeätä "mitä muut meistä ajattelevat"..))

Presidentin puoliso vaikuttaa myös sympaattiselta ja osaa mielestäni suomea riittävän hyvin selviytyäkseen vaativasta tehtävästään.
    demeter1
  4. Aina tulee lämmin mieli kun näitä lapsuuden muistoja jaetaan. Lapsenlapsetkin niitä kuuntelevat ja ikätovereiden - ja sisarusten - kanssa niiden jakamisesta on tullut viihdyttävää sisältöä yhteisiin tapaamisiin.
    Kun joku muistaa sellaista mitä ei itse muista on kuin lahjan saisi. Vanhemmistakin voi rakentaa erilaista kuvaa kun kuulee, miten muut heidät muistavat.

Äidit olivat tosiaan lujilla, sen näki ja tajusi jo lapsena. Moninaisia taitoja heiltä vaadittiin ja joskus ihmettelee kun nykyäidit kaikkine tukipalveluineen näkevät osansa raskaana.
    Oma äitini selvisi kuuden lapsen kanssa enkä muista hänen koskaan valittaneen osaansa.

Toisaalta lapset osallistuivat jo varhain kodin töihin, äiti kertoi, että isosiskoni kutoi kuusivuotiaasta lähtien koko perheelle sukat ja jatkoi tuota käsityöperinnettä hän koko elämänsä ajan. Minulla on hänen neuleitaan vieläkin käytössä.

Kun itse olin nuorin, minun osallsitumiseni oli paljon vähäisempää ja varmasti minusta senkin vuoksi tuli muita taitamattomampi käytännön töissä.
    Onneksi vanhemmat ymmärsivät ja hyväksyivät laatuni, sisarukset eivät niinkään. Paljon sain kuulla kiusoittelua ja pilkkaa "vähälahjaisuudestani"..)) Kun se oli todettavissa myös koulutyössä on helppo ymmärtää mistä minun epävarmuuteni ja elinikäinen itse-epäilyni on lähtöisin..))

Toisaalta katson, että monessa yhteydessä kehutut "sosiaaliset taitoni" ovat lähtöisin samalta sylttytehtaalta. Kaikella on puolensa ja puolensa ja naiivisti uskon, että ihminen kasvaa juuri siksi millaiseksi hän on tarkoitettu ja millaisena hän parhaiten palvelee isompaa kokonaisuutta.
    Taas tämä sivusto tökkii, viesti ei välttämättä tallennu eikä lähde liikkeelle. Tuolla kirjaketjussa meni pari tuntia ennenkuin sain viestin liikenteeseen.
    demeter1