Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
demeter1
profiilit
demeter1
demeter1
Vapaa kuvaus
Aloituksia
0
Kommenttia
6837
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Tuota minäkin olen aina ihmetellyt : vuodesta toiseen sama kuvio ! Maalittajilla on kai aina tarve valita joku kiinnostava kohde, asettaa hänet silmätikuksi ja tulkita kaikkea hänen sanomaansa mahdollisimman epäedullisesti. Ja kuvio ruokkii itseään: " joka kerran keksitään..."
Ne jotka näkevät asian toisin, eivät jaksa puuttua kun tietävät mitä siitä seuraa: lisää vastakkainasettelua, eripuraa, ja tietysti se, että joutuu myös itse silmatikuksi tai ainakin asetetuksi jonkun leiriin: ellet ole vastaan, olet puolesta.
Minusta kuitenkin vaikuttaa siltä, että puolustajiakin on jo ilmaantunut, sen verran räikeätä tuo maalitus on välillä ollut. Vai väsyvätkö maalittajat jo itsekin omaan toimintaansa ?
12.04.2023 12:15
Älkääs nyt ! Taas meni överiksi tuo Paloman maalitus. Tuo hänen kirjoituksensa 15.16/eilen, valaisi minusta hyvin suomenkielisien vähemmistön asemaa Ruotsissa ja Tellukka antoi siihen lisäinfoa. Mikä siinä nyt oli niin kuohuttavaa ?
Kaikki kunnia niille, jotka vielä tahtovat/jaksavat puolustaa kielivähemmistön asemaa ja pitää yllä ruotsinsuomalaista kulttuuria. Ja miten sitä muten voisi tehdä kuin julkisuuden kautta ? Siis isommassa mittakaavassa.
12.04.2023 11:27
Minäkin luin tuosta Ruoveden kirjakauppahankkeesta. Toinen omistaja on tuttu: tunsin hänen setänsä (maailma on pieni, kuten tiedetään) ja hän kävi kerran ostamassa minulta kirjojakin. Asiantuntija ja todellinen bisnesmies: plarasi hetkessä kirjani läpi ja oli vielä innokas ostamaan niitäkin kirjoja, joita en missään nimessä tahtonut myydä..)) Maksoi riittävän hinnan ostoistaan.
Hän kertoi myös muista hankkeistaan, siis ihan itseään mitenkään korostamatta ja jäi vaikutelma rehdistä ja humaanista liikemiehestä, jollaisia toivoisi olevan enemmänkin.
Toivottavasti hanke saavuttaa tavoitteensa ja kuulemme siitä vastakin. Merkittävä kulttuuriteko, kuten Ramoona totesikin.
12.04.2023 10:58
Kiitos noista linkeistä, Anot. Katsottavaa ja koettavaa voi saada näinkin, eikä maksa mitään..))
Ja vaikka niitä kulttuurimäärärahoja vähän leikattaisiinkin, pimennossa ei tarvitse olla. Itseään voi sivistää kirjaston ja telkkarin avulla, jos niin tahtoo.
Ilmaisia tai kohtuuhintaisia kulttuuripalveluja on mielestäni ainakin meidän kunnassa kohtuullisesti tarjolla. Eläkeläisyhdistykset järjestävät teatteri- ja/tai konserttimatkoja jne. Niihin voi meillä saada vapaaehtoisen saattajankin, kultuuriluotsi se taisi olla nimeltään...
10.04.2023 15:13
Eikös tuo ole ihan yleinen huolen aihe, koululaisten huono lukutaito, Ano 12.53 ? Uutisissakin kerrottu.
Pojantyttärellä, tokaluokkalaisella, pidettiin koulussa lukukoe. 24- oppilaan luokasta löytyi vain yksi oppilas, joka pystyi lukemaan sujuvasti, sai täydet viisi pistettä, Nelosia ei ollut lainkaan, kolmosta ja kakkosta oli. Koulukin on ihan hyvässä maineessa, siksikin tuo tulos yllätti.
En taida kertoa, kuka sai ne viisi pistettä ja nimettiin superlukijaksi..))
10.04.2023 13:06
Samaa mieltä tuosta, Paloma, että kirjoja julkaistaan Suomessa todella paljon, ainakin siihen nähden, että julkaisukynnys on korkea.
Silti ennustetaan tuota kirjan katoamista, kun ei lukijoita enää ole. Eikös Olli Jalonen viimeksi ottanut asiaa puheeksi ?
Itse olen aina yhtä järkyttynyt siitä, että perinteistä paperikirjaa ei arvosteta, kirjastotkin ovat vähentäneet kierrätyskirjojen vastaanottamista, antikvariaatit ovat todella "laatutietoisia", ottavat vain kirjaharvinaisuuksia, klassikoita - oman kokemukseni mukaan.
Yritin antaa omia lukemattomia kirjojani arpajaisvoitoiksi eläkeläisyhdistykseen, mutta eivät kelvanneet "kun kukaan ei enää lue".
Miten näin on päässyt käymään ? Melkein tulee mieleen Ray Bradburyn dystopia "Fahreheit 451". Siinä yhteiskunta oli ydinsodan partaalla, ihmiset oli turrutettu toimettomiksi viihteen avulla ja kirjallisuus oli kielletty, kirjat poltettiin !
Polttamisen suoritti silloin valtiovalta, nyt me teemme sen itse. On ollut puhetta, että Juha Hurmeen Finlandia-palkittua Niemi- teosta poltettiin kustantajan toimesta 20000 kappaletta, eikä se ollut uutinen eikä mikään.
10.04.2023 12:33
Kiitos tiedosta, Ano 10.14. Olisi tietysti pitänyt arvatakin. Ehkä jonkin uutispätkän saamme kuitenkin katsoa.
10.04.2023 12:06
Uusi luonneanalyysi, enpä huomannutkaan..))
Taidatkin olla sisäpiirin väkeä Perussuomalaisissa, Ano 16.27, kun Riikka Purraa olet ohjeistamssa.
Mutta Sakari Puisto olisi varmasti hyvä ehdokas opetusministeriksi - jos niin pitkälle päästään...
10.04.2023 10:10
Tessa Hadley Bio Rexissä 13.5. klo 14.40 ? Ei vaikuta mahdottomalta osallistua, mutta pelkään väentungosta..))
Kirja vaikuttaa mielenkiintoiselta, vaikkakin tuo nimi saataa viedä harhaan: muistuttaa meitä 60-luvun hippiliikkeestä, jossa tuo "vapaa rakkaus"oli keskeinen houkutin: "make love, not war"...
Mitenkähän tuo liikehdintä vaikuttaisi tänä päivänä ? Ei siitä taitaisi olla Ukrainen sodan vastavoimaksi.
10.04.2023 09:54
"Suomen kieli, Suomen mieli" - niiden puolesta ainakin Teemu Keskisarja liputtaa nyt Perussuomalaisissa.
Nähtäväksi jää, muuttuvatko asenteet edes piirun verran myönteisempään suuntaan persujen kohdalla. Ettei maahanmuuttokriittinen ole aina rasisti, eikä perusuomalaisia äänestänyt ole aivopesty perusjuntti..)) Eikä isänmaallisuus ole yhtä kuin kansallismielisyys, eikä arvokonservatisti ole "kehityksen" kyydistä pudonnut..))
09.04.2023 14:44
Heh, täälläkös sitä pääsiäistä vietetäänkin..)) Minä jo eksyin matkalla, jäin suustani kiinni tuohon kirjaketjuun. No. "Tekevälle" sattuu.
Vähän vaimealta tuntuu tämä pääsiäinen, kun "juhla" vietettiin jo perjaina. Olin tietysti kutsuttuna eilenkin ja tänään tai huomenna saan ainakin pikkumiehen kylään.
Viimeksi hän "valisti" minua vanhusten oloista..)) Saavat kuulemma olla "tekemättä mitään" palvelutaloissa, joissa ruokakin tuodaan pöytiin...Kiinnostaisi tietää, mistä on tietonsa saanut - ei minulta ainakaan..))
Päiväkodeissa, ainakin täällä, onneksi pidetään kiinni noista traditioista: pikkumies osasikin noita loruja, jotka olin itse jo unohtanut.
En tuntenut tuota "koululaisversiota" Matteus passioista, kiitos linkistä, maissii. Uusi oli minulle myös tuo kuvallinen versio Konevitsan kirkonkelloista...
09.04.2023 12:05
Aivan, Ano 10.45. Iloitaan siitä, että voimme auttaa..))
Mutta ihan vakavasti: kyllä sitä pidetään yhtenä ihmisen onnellisuuden edellytyksenä, että hän on mukana, osallinen, jossakin itseään isommassa hankkeessa, olkoon se sitten vaikka niinkin trendikäs ja elitistisenä pidetty asia kuin globalisaatio. Ainakin itse yritän opetella tuota osallisuutta..))
09.04.2023 11:27
Näin sanotaan, Ano 10.39. Että verot ovat meillä korkeat ja suurituloiset maksavat niitä paljon.
On taidettu kuitenkin laskea, että suuri osa meistä on sittenkin saamamiehenä, kun ynnää miten paljon me kaikki kuitenkin elämämme aikana saamme yhteiskunnan palveluja.
09.04.2023 11:20
Voi miten haikea olo tuli tuosta kuvauksestai, Ano 10.49. Näin oli meilläkin, sodanjälkeisinä vuosina, kun niukkuutta oli kaikilla.
Ja totta: anteliaisuus on muuttanut muotoaan, ihan jo senkin vuoksi, että "avustettavat" asuvat kaukana. Meillä se "köyhyys" taitaa olla enemmän henkistä kuin aineellista, näin muistan jo Äiti Teresan aikanaan todenneen.
Introvertiksi taitaa itse kukin muuttua ikääntyessä..)) Ainakin itse huomaan, että isot ihmisjoukot vievät voimia, isoista tapaamisista palautuminen on hidasta.
09.04.2023 11:14
Kiva, että otitte pääsiäisen puheeksi, maissii, Paloma ja muut.
Minulla isoin juhla, sukujen pääsiäisateria pidettiin jo perjantaina. Mukava tapahtuma, me "vanhat" oltiin kyllä pääosassa, kun nuoremmat olivat vasta virittäytymässä ylimääräisiin vapaapäiviin.
Kiitos noista vinkeistä: tuleva Lapua-elokuva ja uusi TV-sarja. Muistelen että minulla on tuo Ekmanin kirja, lukemattomana kuten paljon muutakin.
Oliskin ihan kiva jutella noista TV-ohjelmista. Minulle pääsiäisen ajan parhaaksi taisi jäädä Kaurismäen "Mies vailla menneisyyttä". Olin luultavasti sen nähnytkin, mutta ei ollut pahaksi katsoa se uudestaan. En ole aikaisemmin oikein päässyt sisälle Kaurismäen elokuviin, liikaa ankeutta minun makuuni, mutta Le Havre oli käänteentekevä. Sen jälkeen olen tavoittanut niissä aitoa välittämistä, toivoa epätoivoiselta tuntuvan tilanteen keskelläkin.
Kärsimysnäytelmiä ei ole enää mielestäni ollut YLE:n pääsiäisohjelmistossa. Niistä ykkönen oli kyllä minulle Pier Paolo Passolinin Matteuksen evankeliumi: mustavalkoelokuva, amatöörinäyttelijät, niin vaikuttava, että jäi mieleen.
Tämä viesti tuli tietysti "väärään ketjuun", kun kirjoista piti puhua. Olen vain aika eksyksissä täällä nykyisin. En voi sille mitään, että Anonyymien ketjuissa tunnen itseni vähän kuokkavieraaksi, niin hyvää keskustelua kuin siellä pääsääntöisesti onkin. Vai tuleeko tunne siitä ?..))
09.04.2023 10:58
Luin Iltalehden artikkelin ja olen samaa mieltä: enemmän oli positiivisia kuin negatiivisia kommentteja.
Ehkä viimeaikainen "kehitys" ei kuitenkaan ollut tiedossa kun kehuttiin Suomen koulujärjestelmää:
"– Olen kuullut, että koulutus Suomessa on parasta maailmassa. Ihmiset kunnioittavat opettajia ja heidän palkkansa ovat korkeita. Ja mikä tärkeintä, koululaiset nauttivat koulunkäynnistä hyvin paljon".
Mehän täällä olemme saaneet toisenlaista viestiä kouluista ja ja viihtymisestä siellä.
Pisan ykköspaikkakin on menetetty vuosia (?) sitten.
Tuohon anteliaisuuden vähäisyyteen täällä kiinnitettiin huomiota jo aikaisemmin.
Onko se seurausta siitä, että yhteiskunta huolehtii meistä "liian" hyvin ?
Jospa oikeistohallitus ja sen toimet toisivat korjausta siihenkin..))
Ihmiset alkaisivat nähdä toisensa paremmin.
En tietenkään toivo yleistä kurjistumista, mutta joskus siperia opettaa paremmin kuin se "tyytyväisyys".
09.04.2023 10:28
Tulikin jo lisävalistusta Jehovantodistajista, Ano 9.19. En voi väittää vastaan, jos sinulle on muodostunut heistä tuollainen käsitys - etkä varmasti ole ainoa, joka tietää heistä nuo asiat.
Olen itse lukenut Aila Ruohon kirjan "Vartiotornin varjossa"ja kyllä siinä samoja asioita oli listattuna, mutta siinä mainitaan myös asioita, joita usko voi ihmiselle antaa, miltä se voi varjella ja miten se voi ihmistä rakentaa. Rajojen asettaminen ei aina ole pahasta.
Kun en itse tunne tarvetta tietää "totuutta", minulle riittää se miten näen ihmisten käyttäytyvän, mitä heistä heijastuu ulospäin. Enkä muutenkaan tahdo asettaa kenenkään vakaumusta kyseenalaiseksi, jos se riittää heille ja palvelee heitä.
Kun nämä nuoret, joiden mukana liikuin, kysyivät minulta vaikutelmia tuosta muistamistilaisuudesta, vastasin kyllä rehellisesti, että jäin ulkopuoliseksi, mutta ymmärrän, että he, jotka olivat asiassa sisällä, kokivat toisin, eikä se minua haitannut.
Jatkossa luultavasti tyydyn satunnaisiin tapaamisiin, joissa meille kuitenkin on aina syntynyt hyvää keskustelua ja kuten sanottu, hengen/hengellisyyden ulottuvuus on sellainen, jossa kohtaamista voi tapahtua syvemmälläkin tasolla, siis silloin kun kenenkään uskonvarmuus ei tule esteeksi ja ainakaan meidän tapaamisissa ei niin ole käynyt.
Pikkuisen olen aina vierastanut tuota sanaa "aivopesu". Kyllähän se kertoo melkoisesta uskonvarmuudesta, "aivopesusta", myös sen kohdalla, joka tuota sanaa toisesta käyttää..))
Jehovien kohdalla tuo ei kai oikein osu muutenkaan. Heillä on tietääkseni aikuiskaste, eli pieniä lapsia ei kasteta toisin kuin meidän omassa valtionuskonnossa.
06.04.2023 15:53
Olen vuosien varrella tullut kosketuksiin Jehovantodistajien kanssa ja keskustellut mielelläni heidän kanssaan. Vaikka olen aina korostanut, etten halua sitoutua mihinkään uskontokuntaan, he eivät ole hellittäneet..))
Arvostan heidän vahvaa sitoutumistaan ja tapaa, jolla he lähestyvät "käännytettäviään".
Heistä voisi puhua pitempäänkin, mutta juuri nyt, en ehdi..))
06.04.2023 09:09
Hyvä kuulla, Ano 8.37 ja tietysti on paikallaan valottaa tätäkin puolta. Toivon itsekin, että kuvaamasi tilanne olisi sitä "normaalia".
06.04.2023 08:59
Uskon Glukosamiinin auttaneen minuakin. Ainakin se on vähentänyt terävää kipua, "pyöristänyt" sitä.
Minulla on eniten nivelrikkoa käsissä, sormien nivelissä. Sain pojalta pienen pallon, jota pitäisi käyttää kuntoutuksessa, mutta eipä tule käytettyä. Uskon myös, että käsityöt auttaisivat. Sisko teki niitä aina, eikä hänellä ollut nivelrikkoa.
05.04.2023 15:08
27 / 342