Vapaa kuvaus

Aloituksia

0

Kommenttia

7389

1. Aivan, hurskainen, mutta kyllä se taluttaminenkin kuntoa vaatii, tasapainoa ainakin..))
    Ikävä kuulla tuosta veljen tilanteesta. Taitaa olla se pelätyin sairaus, useimmille.

Huonomuistisuutta kokevat nuoremmatkin, olen huomannut.... Ja eikös se ollut niinkin, että vanhana muisti toimii "tarkoituksenmukaisesti" ? Keskitytään vain olennaiseen..))
  2. iltapäivää ! Kyllä Hurskainen taitaa olla eräänlainen elämäntapaintiaani. Sisulla - ja polkupyörällä - kulkee eikä vaivojaan valita, ruokkii vielä taivaan lintujakin ja kertoo mukavia tarinoita meille..))
    Meilläkin on tuo lintujen talviruokintakielto päällä, enkä halua sitä uhmata. Pakko kovettaa sydämensä siinäkin asiassa.

Ramoonan kirjoitus puhutteli minuakin: siinä oli kaikki oikein ja kohdallaan - niinkuin hänen kirjoituksissaan aina on. Itse joudun toteamaan, että taidan olla niitä, joilla on "tahto, ei voima" (vrt Eino Leino), ihanteet ja todellisuus eivät aina kohtaa.

Koen silti, että me kaikki olemme tasavertasina mukana siinä elämän kudoksessa, jonka yhdessä muodostamme, eivätkä vertailu tai mittailu oikeastaan kuulu sinne.
    Sitähän keskeneräinen ihminen kuitenkin pakkaa tekemään, ainakin niinä hetkinä kun ei jaksa uskoa itseensä (eikä muihinkaan..)).

Noin se menee, Sel-la, pitkäkestoisen koronan kesto vaihtelee 3 kk:sta vuoteen. Surku tulee työikäisiä, jotka saattavat menettää työkykyään pitkäksi aikaa. Nuorten työikäisten keskuudessa on lisääntynyt myös samantyyppinen neurologinen sairaus: väsymys/uupumus oireyhtymä. Hyvinvointivaltiossa voidaan myös huonosti.

Kai sitä on katsottava itsensä onnekkaaksi, kun saa sairastaa vapaarouvana ja veronmaksajien piikkiin..))
    Ehkä ei ihan noinkaan. Jokainen tahtoisi pysyä terveenä ja jos/kun ei itse katso olevansa syypää sairastumiseen niin voisi ehkä puhua huonosta tuurista.
    Ja niinkin, että eiköhän suurin osa meistä ole sittenkin työllään ansainnut eläkkeensä ja mahdollisen sairastumisen hoidon.
    Kiitollinen on silti syytä olla: on edelleen lottovoitto syntyä Suomeen ja asua maailman onnellisemmassa maassa..))
    Onnellista alkuviikkoa kaikille,
    demeter1
  3. Iltapäivää ! Tekisi taas mieli kehua Sel-laa, mutta kun sekin aiheuttaa usein syytöksiä nuolemisesta ja/tai mielistelystä, niin antaa olla..))
    Mikähän siinä on, että myötätunto ja positiivinen palaute aiheuttaa aina epäilyjä ja sitä pidetään jotenkin epäsuotavana täällä ? Tai ehkä ei, mutta joillekuille se aiheuttaa halun palauttaa keskustelu asialinjalle - mieluummin hänen omalle linjalleen..))

No. Eipä tämä mitään tavatonta ole - tätä aikaa vain - ja kuten monesti todettu meidän ikäiset nyt harvoin ovat riidanhaastajia- tai kylväjiä. Siinä mielessä kävisimme esimerkiksi nuoremmille.
    Niin : viimeisiä päiviä eletään ! Vaikka oma aamuni oli ankeista ankein - luultavasti eilisen lääkärikäynnin vuoksi - arkeen astettuminen ja puuhalu siinä auttaa kummasti elämänhalun ylläpitämisessä. Lumityöt, rajoitteistani huolimatta, sujuivat auttavasti, ja kohottivat itsetuntoa !..))
    "Hyvä ruoka, parempi mieli" on todettu muuallakin (mainoksissa ainakin!) ja kyllä itse olen tykännyt näistä ruokakeskusteluista. Sel-lan pasteijareseptin laitoin talteen ja aion kokella sitä sellaisena päivänä jolloini käsien vapina on vähäistä...)

Lääkärin mukaan vapina ja suurin osa muistakin oireistani liittyy pitkäkestoiseen koronaan, eli se on nyt "uusi" diagnoosi minulle. Sitähän joku täällä ehdottikin.
    Jalkojen turvotus ei liity koronaan, eikä laihtuminen, joten niitä aletaan nyt tutkia seuraavien kokeiden ja kuvantamisten avulla. Pahoittelin lääkärille yhteiskunnalle
    aiheuttamiani kuluja, eli oman aikani lapsi olen: omillaan pitäisi pärjätä eikä aiheuttaa vaivaa eikä kustannuksia muille..))
    En sitten millään opi tuota modernia asennetta, että meillä on täällä "oikeuksia," joiden perään sopii kysellä, ne kuuluvat meille synnyinlahjana.
    Minusta suurin osa meidän "oikeuksista" on etuoikeuksia ja niitähän on tietysti minunkin opittava käyttämään jos elävien kirjoissa haluan pysyä.

Kyllä tämä meidän terveydenhoito on sellainen etuoikeus, mistä olisi vaikeata luopua, tai tehdä sen käyttö vain varakkaiden oikeudeksi. Näinhän joku tulevaisuuden tutkija arveli käyvän - tällä menolla.

No, itse sain kyllä esimerkillistä palvelua: lääkäri oli lukenut esitiedot tarkasti, kuunteli ja selosti tulevien kokeiden merkityksen, mitä niillä haetaan ja antoi vielä epikriisissä potilaalle hyvät arvosanat: "henkisesti vireä ja hyvämuistinen, ei tupakkaa, ei alkoa"..))
    Mahtoiko manipuloida minua ?..))

Kyllä sairaus tekee ihmisestä itsekeskeisen. Haluaako sen avulla sittenkin hakea sellaista mitä ei ole aikaisemmin saanut, mistä on jäänyt vaille ? Omalla kohdallani on vaikea nähdä mitä se voisi olla. Ehkä sitä täytyy miettiä..))

Vaikka tässä on tullut pyörittyä oman navan ympärillä pitkäänkin, koen silti olevani mukana Nojatuoli-yhteisössä, luen, ellen kirjoita ja olen tunteella mukana. Paljon olisi "hyvää
    sanottavaa" kirjoittajakollegoille, mutta jospa annetaan olla... Tehän tiedätte, että tolkullista porukkaa ollaan ja (enimmäkseen) hyvää seuraa toisillemme..))

Hyvää uuden vuoden odotusta kaikille, ollaan kilttejä, vaikka joulu onkin jo ohi..))
    demeter1
  4. Minä muistelin, että SkillaN=Sel-la, on syntynyt jouluaattona. Ellei ollut, niin onnittelut
    nyt/kin !
    Hyvää aatonaaton iltaa kaikille !