Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
demeter1
profiilit
demeter1
demeter1
Vapaa kuvaus
Aloituksia
0
Kommenttia
7389
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Voi vitsi ! Aloitin tuon oman kirjoitukseni "heti aamusta", jolloin täällä ei ollut muita kirjoituksia. Sitten jouduin lopettamaan ja sen jälkeen onkin tullut paljon keskustelua, joten olen nyt ulkona kuin lintulauta (!).
Ruutuaikanikin taitaa jo loppua, joten hyvää jatkoa keskustelulle, ellen itse enää ehdi mukaan.
11.01.2024 14:33
Aivan, hurskainen, mutta kyllä se taluttaminenkin kuntoa vaatii, tasapainoa ainakin..))
Ikävä kuulla tuosta veljen tilanteesta. Taitaa olla se pelätyin sairaus, useimmille.
Huonomuistisuutta kokevat nuoremmatkin, olen huomannut.... Ja eikös se ollut niinkin, että vanhana muisti toimii "tarkoituksenmukaisesti" ? Keskitytään vain olennaiseen..))
08.01.2024 13:47
Heh, Makriina..)) Kohtalotovereita ollaan: "Liikkumisesta on kaikki reippaus ja sulokkuus kaukana"..)) Paitsi, että sinä pystyt liikkumaan! Minulla tekee tiukkaa välillä.
Kyllä te hyvävointiset välitätte elämänvoimaa muillekin, minulle ainakin,
08.01.2024 12:52
iltapäivää ! Kyllä Hurskainen taitaa olla eräänlainen elämäntapaintiaani. Sisulla - ja polkupyörällä - kulkee eikä vaivojaan valita, ruokkii vielä taivaan lintujakin ja kertoo mukavia tarinoita meille..))
Meilläkin on tuo lintujen talviruokintakielto päällä, enkä halua sitä uhmata. Pakko kovettaa sydämensä siinäkin asiassa.
Ramoonan kirjoitus puhutteli minuakin: siinä oli kaikki oikein ja kohdallaan - niinkuin hänen kirjoituksissaan aina on. Itse joudun toteamaan, että taidan olla niitä, joilla on "tahto, ei voima" (vrt Eino Leino), ihanteet ja todellisuus eivät aina kohtaa.
Koen silti, että me kaikki olemme tasavertasina mukana siinä elämän kudoksessa, jonka yhdessä muodostamme, eivätkä vertailu tai mittailu oikeastaan kuulu sinne.
Sitähän keskeneräinen ihminen kuitenkin pakkaa tekemään, ainakin niinä hetkinä kun ei jaksa uskoa itseensä (eikä muihinkaan..)).
Noin se menee, Sel-la, pitkäkestoisen koronan kesto vaihtelee 3 kk:sta vuoteen. Surku tulee työikäisiä, jotka saattavat menettää työkykyään pitkäksi aikaa. Nuorten työikäisten keskuudessa on lisääntynyt myös samantyyppinen neurologinen sairaus: väsymys/uupumus oireyhtymä. Hyvinvointivaltiossa voidaan myös huonosti.
Kai sitä on katsottava itsensä onnekkaaksi, kun saa sairastaa vapaarouvana ja veronmaksajien piikkiin..))
Ehkä ei ihan noinkaan. Jokainen tahtoisi pysyä terveenä ja jos/kun ei itse katso olevansa syypää sairastumiseen niin voisi ehkä puhua huonosta tuurista.
Ja niinkin, että eiköhän suurin osa meistä ole sittenkin työllään ansainnut eläkkeensä ja mahdollisen sairastumisen hoidon.
Kiitollinen on silti syytä olla: on edelleen lottovoitto syntyä Suomeen ja asua maailman onnellisemmassa maassa..))
Onnellista alkuviikkoa kaikille,
demeter1
08.01.2024 12:39
Hyvä kuulla, Makriina, että Arabia on vielä arvossaan. Toinen yllättävä tieto - siis tältä nuorelta antiikkikauppiaalta - oli se, että lasi ei enää kiinnosta, ei Sarpaneva, ei Wirkkala. Pitäneekö paikkansa ? Täytynee tarkistaa ?
Meidän suvussa, siis tässä nuoressa polvessa on vain kaksi, joita antiikki kiinnostaa.
Poika kahmi sitä mummolasta liikaakin - säilytystilohin nähden - mutta kyllä hänen sisustustaitonsa hivelee silmää ja ennen muuta välittää ainutlaatuista tunnelmaa.
demeter1
07.01.2024 16:13
Heh, tulipas ilmava viesti Makriinalle !,,)) Mun kone on ruvennut temppuilemaan: siirtää kirjaimia omin luvin seuraavalle riville. Tässä tapauksessa tuon e-kirjaimen...
Vai näkyykö se vain minun koneella ?
07.01.2024 13:57
Kyllä tuolla Makriinalla on uskomattomat voimat ! Kiertää nyt Kaapelitehtaalla retrotavaran messuilla ! Meikä ei pääsisi edes bussipysäkille tässä kunnossa!..))
Olisi kyllä kiinnostanut tuollaiset messut, vanhan tavaran säilyttäjä olen minäkin ja samoin: kaapit ovat täynnä itselle mielestä tavaraa, joka ei kelpaisi muille kuin keräilijöille, eikä välttämättä heillekään - ikää ei vielä ole tarpeeksi: ruska- Teema eikä Artica-astioilla.
Jonkinverran minulla on "arvokasta" Arabiaa, mitä en ole raatsinut käyttää, enkä myöskään luopua siitä. Tuttu antiikkikauppias kertoi, ettei Arabia ole edes kovin haluttua nykyisin.
e
07.01.2024 13:48
Otan osaa Mira ! Kyllä nämä omat vaivat tuntuvat pieniltä sinun omiisi verrattuna.
Silti vaikutat hyvin pärjäävältä, et lannistu.
Jaksamista !
07.01.2024 13:28
Katso ihmeessä marke ! Minä taidan katsoa sen vielä toiseen kertaan, vaikka se " menee tunteisiin", kuten nykyisin sanotaan.
Tuo sarja "Tapahtui veden äärellä" oli myös hyvä. Kyllä Areena vain palvelee meitä hienosti.
07.01.2024 12:35
Totta puhut, Ano 9.45 eilen. Ehkä markkinat määräävät tässäkin. Vanhuus ei myy, eikä taida muutenkaan kiinnostaa suurta yleisöä...
Kiitos aloittaja, että muistutit elokuvasta. Vaikka sen skarppaisi aamulla, sen voi unohtaa iltaan mennessä...)) Arkipäivän dementiaa ?
Samaa mieltä muiden kirjoittajien kanssa: elokuva oli loistava, elämää isompi tai ainakin sen kokoinen - ja Anthony Hopkinsin näyttelijäntyö oli mestarillista - arvostelussa sitä pidettiin hänen uransa parhaana.
Ja että muistisairasta kuvataan sisältä päin, hän on kokija, ei tarkkailun kohde, on kai aika poikkeuksellista. Jos pystyy samaistumaan sairauden kulkuun voi oppia siitä paljon.
Pala palalta minuus ja tuttu todellisuus hajoaa ja jäljelle jää vain - niin mitä ? Paljaaksi riisuttu ihminen, joka itkee äitiä ja tahtoo kotiin ?
Olisi muuten kiva, jos elokuvista olisi juttua jatkossakin. Yhtä lailla kuin kirjat, nekin voivat palvella meitä mielen avartajina tai -keventäjinä.
07.01.2024 10:59
Taas tuli näyttö telepatiasta, Ano 13.40..)) Tänään olin päättänyt "ilmoittautua" tänne kun en ole vähään aikaan "ehtinyt".
Nojatuoliin olen kai juuttunut, mutta kiva kuulla, että kelpaisin muuallekin..))
Nojatuolihan on avoin kaikille ja uudet kirjoittajat Sel-la toivottaa aina tervetulleiksi.
Jos aikaa olisi enemmän, osallistuisin varmasti muihinkin ketjuihin, mutta kun tällä hetkellä voimavarat ovat vähissä, valitsen sen tutun ja turvallisen paikan.
Ja niinkin, että kyllä minunkin kirjoitteluni pakkaa nykyisin rajoittua tähän bloginomaiseen viestimiseen, vähän noiden tylsien tekemisten listaamiseen..))
Toisaalta, kun arki, ja siinä selvityminen, on monelle meistä se pääasiallinen elämänsisältö
niin kyllä sen jakaminen on minusta sitä vertaisuutta parhaimmillaan.
Ja ellei aina jaksa kirjoittaa, voi ainakin lukea ja saada sitä kautta yhteyden toisiin ihmisiin, virtuaalisesti. Ei ole vähäistä sekään.
demeter1
06.01.2024 14:48
Ai kiitos ! Niin taidat sinäkin olla jos noin koet !..)) Samanhenkiset tunnistavat toisensa, somessakin..))
30.12.2023 20:01
Supisuomalainen minäkin..)) En muuta kuvitellutkaan.
30.12.2023 19:11
Voi että, Ano 21.45. Kyllä nyt annoit minulle arvokasta tietoa, kiitos tuhannesti. Menen heti etsimään tuota sivustoa. Myös omat kokemuksesi vakuuttivat.
demeter1
29.12.2023 22:32
Iltapäivää ! Tekisi taas mieli kehua Sel-laa, mutta kun sekin aiheuttaa usein syytöksiä nuolemisesta ja/tai mielistelystä, niin antaa olla..))
Mikähän siinä on, että myötätunto ja positiivinen palaute aiheuttaa aina epäilyjä ja sitä pidetään jotenkin epäsuotavana täällä ? Tai ehkä ei, mutta joillekuille se aiheuttaa halun palauttaa keskustelu asialinjalle - mieluummin hänen omalle linjalleen..))
No. Eipä tämä mitään tavatonta ole - tätä aikaa vain - ja kuten monesti todettu meidän ikäiset nyt harvoin ovat riidanhaastajia- tai kylväjiä. Siinä mielessä kävisimme esimerkiksi nuoremmille.
Niin : viimeisiä päiviä eletään ! Vaikka oma aamuni oli ankeista ankein - luultavasti eilisen lääkärikäynnin vuoksi - arkeen astettuminen ja puuhalu siinä auttaa kummasti elämänhalun ylläpitämisessä. Lumityöt, rajoitteistani huolimatta, sujuivat auttavasti, ja kohottivat itsetuntoa !..))
"Hyvä ruoka, parempi mieli" on todettu muuallakin (mainoksissa ainakin!) ja kyllä itse olen tykännyt näistä ruokakeskusteluista. Sel-lan pasteijareseptin laitoin talteen ja aion kokella sitä sellaisena päivänä jolloini käsien vapina on vähäistä...)
Lääkärin mukaan vapina ja suurin osa muistakin oireistani liittyy pitkäkestoiseen koronaan, eli se on nyt "uusi" diagnoosi minulle. Sitähän joku täällä ehdottikin.
Jalkojen turvotus ei liity koronaan, eikä laihtuminen, joten niitä aletaan nyt tutkia seuraavien kokeiden ja kuvantamisten avulla. Pahoittelin lääkärille yhteiskunnalle
aiheuttamiani kuluja, eli oman aikani lapsi olen: omillaan pitäisi pärjätä eikä aiheuttaa vaivaa eikä kustannuksia muille..))
En sitten millään opi tuota modernia asennetta, että meillä on täällä "oikeuksia," joiden perään sopii kysellä, ne kuuluvat meille synnyinlahjana.
Minusta suurin osa meidän "oikeuksista" on etuoikeuksia ja niitähän on tietysti minunkin opittava käyttämään jos elävien kirjoissa haluan pysyä.
Kyllä tämä meidän terveydenhoito on sellainen etuoikeus, mistä olisi vaikeata luopua, tai tehdä sen käyttö vain varakkaiden oikeudeksi. Näinhän joku tulevaisuuden tutkija arveli käyvän - tällä menolla.
No, itse sain kyllä esimerkillistä palvelua: lääkäri oli lukenut esitiedot tarkasti, kuunteli ja selosti tulevien kokeiden merkityksen, mitä niillä haetaan ja antoi vielä epikriisissä potilaalle hyvät arvosanat: "henkisesti vireä ja hyvämuistinen, ei tupakkaa, ei alkoa"..))
Mahtoiko manipuloida minua ?..))
Kyllä sairaus tekee ihmisestä itsekeskeisen. Haluaako sen avulla sittenkin hakea sellaista mitä ei ole aikaisemmin saanut, mistä on jäänyt vaille ? Omalla kohdallani on vaikea nähdä mitä se voisi olla. Ehkä sitä täytyy miettiä..))
Vaikka tässä on tullut pyörittyä oman navan ympärillä pitkäänkin, koen silti olevani mukana Nojatuoli-yhteisössä, luen, ellen kirjoita ja olen tunteella mukana. Paljon olisi "hyvää
sanottavaa" kirjoittajakollegoille, mutta jospa annetaan olla... Tehän tiedätte, että tolkullista porukkaa ollaan ja (enimmäkseen) hyvää seuraa toisillemme..))
Hyvää uuden vuoden odotusta kaikille, ollaan kilttejä, vaikka joulu onkin jo ohi..))
demeter1
29.12.2023 13:56
Minä muistelin, että SkillaN=Sel-la, on syntynyt jouluaattona. Ellei ollut, niin onnittelut
nyt/kin !
Hyvää aatonaaton iltaa kaikille !
23.12.2023 19:09
Etkös nyt jo vaadi itseltäsi liikoja, Makriina ? Aina menossa ja puuhaamassa milloin mitäkin.
Tuota raivaamista ja komeroiden järjestelyä on selvästi ilmassa - tarttunut minuunkin.
Minäkin kiipeilin lähes itsetuhoisesti komeroita - ja ylähyllyjä - raivaamassa, mutta kyllä tuli hyvä mieli kun selvisin projektista vammoitta, jäykillä jäsenillä ja surkealla tasapainolla...
demeter1
21.12.2023 16:31
Hyvin sanottu, Eliaana: "ihmeitä ei tapahdu, ellei niitä kutsu".
Eikä mikään ole tärkeämpää, näinä aikoina, kuin toivon ylläpitäminen.
Olet onnekas: oma lääkärisi, oma apu paras apu. En voi kuvitellakaan miten paljon olet oppinut työvuosinasi - ja sen jälkeen..))
Vaikka me tavikset saadaan googlaamalla tietoa vaivoistamme, emme juuri pysty näkemään kokonaisuutta, asettamaan yksittäistä tietoa isompiin raameihin...Näin olen ainakin itse kokenut.
21.12.2023 13:58
Hyvä kuulla, Eliaana, että vielä löytyy näitä nuoria, joilla on kädentaidot ja osaavat niitä käyttää. Liian pienen otannan perusteella kai näitä johtopäätöksiä aina vetää.
Leppoisalta vaikuttaa sinunkin joulusi, kolmen kesken. onhan Niilokin mukana ?..))
Samoin ajattelen: ihmisen mieli vaikuttaa sairauksiin enemmän kuin uskommekaan.
Onnkesi tämä jo tiedetään ja osataan ottaa ihminen kokonaisuutena, ainakin useimmiten..))
14.12.2023 17:48
Innostuin tuosta Maritta Lintusen kirjasta Paloma kun tuttu oli sen lukenut ja ostanut itselleen, lupasi lainata sen minulle.
Milka Hakkaraisen jotakin kirjaa yritin lukea, mutta en ihan päässyt sen todellisuuteen sisälle. Ehkä oli väärä ajankohta lukea...
14.12.2023 17:02
27 / 370