Vapaa kuvaus

Aloituksia

0

Kommenttia

6837

  1. Ai kiitos, Ano 14.29. Se ei siis ole mikään ammattinimike . Olisihan se pitänyt tietää, tyhmä minä..))
  2. Iltapäivää ! Päivät eivät ole veljeksiä, sanotaan. Sen elin todeksi eilen kun päätin tutustua meidän uuteen kauppakeskukseen. Vähän nihkeältä tuntui jo aamusta, mutta kun ilma oli kaunis, päätin lähteä tarpomaan sinne. Reitin alussa on ylämäkeä ja kun lähdin nousemaan sitä, huomasin, ettei minusta ole !..)) Hengästyin jo puolessa välissä mäkeä ja niinpä päätin olla haastamatta itseäni enempää ja turvautua bussiin.

    En ole mikään markettien ystävä, mutta kun tätä kauppakeskusta oli odotettu viisi vuotta niin pitihän sitä sentaän käydä katsomassa. Onneksi siitä ei tullut sitä "Suomen suurinta"
    vaan tolkullisen kokoinen. Myös terveysasema supistettuine palveluineen tuli sinne, samoin kirjasto ja erilaisia kokoontumistiloja.
    Niinkuin aina, (ruoka)tavaraa tuli vain hamstattua liikaa ja vaikka minulla oli mukana tukeva pyöräkärry, huomasin, ettei sen perässä vetäminen mitenkään kevyttä ollut. Varmasti valikoimaa riittää niissäkin, ehkä omani on vain huono valinta.

    En jäänyt maleksimaan kauppakeskuskukseen vaan lähdin odottelemaan bussia, jonka oli määrä tulla 40 minuuttia myöhemmin..)) Bussipysäkillä oli toinenkin odottaja ja hän teki minulle tilaa penkille. Aloimme jutella niitä näitä ja lopulta olimme kertoneet itsestämme sen oleellisen: asumisen, perhetilanteen, terveystiedot..)) Kun erosimme, kiitimme seurasta ja toivotimme hyvää jatkoa. Hyvä mieli kohtaamisesta jäi, enkä usko, että kumpikaan olisi jäänyt harmittelemaan sitä, kun tuli vieraalle avauduttua, kerrottua omia intiimejäkin asioita..))
    Tämä vähän kuin rohkaisuksi Anolle, 17.07/19.10, joka vähän harmitteli sitä, kun tuli kertoneeksi meille "tuntemattomille" omia asioitaan. Jaan kyllä SkillaNin asenteen: omat tarinat ovat mieluista luettavaa. Minulle ne edustavat vertaisuutta, että ollaan mieluummin ystäviä, ei kilpailijoita eikä vihollisia, ollaan "samassa veneessä".
    Ja tuo omien muistojen jakaminen on minusta parasta "ajanvietettä" näillä vuosin. Sitä minusta täällä eilen tehtiin kun omia vanhempia/sukulaisia muisteltiin.

    Tuo SkillaNin kertomus omasta läheisestään kosketti minuakin. Melkein kaikki kahdeksankymppiset tutut painiskelevat samojen asioiden kanssa: ollaan ehkä leskeydetty eikä asuminen entisessä kodissa enää onnistu. Muutto uuteen kuvioon kysyy voimia ja joustavuutta. Tuskin se onnistuisi minultakaan..)) Jos edessä olisi vielä paikkakunnan vaihto ja tutun "aseman" menettäminen yhteisössä niin vaikeudet ovat varmasti todella isot.
    Kun sanotaan, että nuoremiltakin menee viisitoista (!) vuotta juurtua uuteen asuinympäristöön.
    Tietysti on niitä, joilta se käy helpommin. Oma kälyni juurtui helposti uudelle paikkakunnalle, jossa hän sai heti ystäviä ja lapsenlapset antoivat omalle elämälle sisältöä ja tarkoitusta. Hänellä tosin on vielä entinen kotitalo ja yhteisö siellä tallella, mutta raskas tilanne sekin on - asua kahdella paikkakunnalla. Parin viikon välein pitää matkustaa (julkisilla kulkuneuvoilla) yli parinsadan kilometrin matka ja perillä on tyhjä koti. Veli kuoli viisi vuotta sitten, mutta suru on edelleen läsnä hänen arjessaan.

    On sanottu, että vuosi vanhan vanhentaa, eli nuo loppuelämän asumisjärjestelyt tulevat harkintaan minullakin kun tämän ison vanhan talon ja lapsuudenkodin hallinnointi käyvät ylivoimaisiksi...
    No niin. Tulipa taas "avauduttua"..)) Vetoan siihen, että lukupakkoa ole ..))
    Hyvää viikonloppua kaikille,
    demeter1
  3. Iltapäivää ! Martti Ahtisaarta on nyt muistettu, minäkin katsoin pari ohjelmaa. Totta tuo, mitä korostettiin, että hän profiloitui enempi rauhanvälittäjänä, globaalina vaikuttajana, kuin Suomen presidenttinä ja Rauhan Nobel toi tietysti kunniaa Suomelle. Ison vaikutuksen minuun teki myös Sauli Niinistön puhe: miten hän osaakin valita sanansa, ilmaista " kansan" tuntoja vähäeleisesti ja mieleenpainuvasti. Oikein surettaa, että hän jättää tehtävänsä ensi vuonna.

    Eliaana tuolla muistutti minua(kin) siitä, että vanhana kaikki taudit väistyvät hitaasti, ei ollut minunkaan tautini ohi kuumeen laskettua. Vasta tänään jäykkyys ja säryt hellittivät. Ehdin jo pelätä, että jään tämmöiseksi: keskittymiskyvyttömäksi ja raihnaiseksi.

    Tämä valoisa syksyn päivä tuli taas kuin lahjana: kävelin parin kilometrin päähän kauppaan (kun oli hyviä tarjouksia !) ja vaikka ylämäessä hengästyin, jaksoin askeltaa ne neljä kilsaa, ihailla ruskan värejä ja vähän haravoidakin pihalla. Hyvä minä, kiitos ilmojen haltia ..))

    Mira kirjasi tuolla lapsenlapsensa menetyksiä. Surun tunnelmissa eletään meilläkin. Kai pitäisi ajatella sitä, mitä on saanut, eikä sitä mitä menettää. Eikä menetyksiltä välty kukaan meistä, eletään sellaista aikaa.
    Kun mieli on herkillä, osaa nähdä arkensakin toisin silmin. Tänäänkin olin otettu kun sain huomata, miten uusi kauppias on nähnyt vaivaa pienen myymälänsä sisustamisessa ja tuotteiden esille asettamisessa. Henkilökunta oli iloista ja innostunutta, asiakas huomattiin ja häntä palveltiin. Kun annoin heille palautetta he ilahtuivat siitä.
    Kunpa vain jaksaisivat pitää yllä hyvää mieltä silloinkin, kun läheisestä koulusta tullaan joukolla ostamaan sitä yhtä suklaapatukkaa ja pitämään iloa yllä. Tai jaksaisivat vielä senkin jälkeen kun kauppa ryöstetään keskellä päivää, tai puukkomies iskee toista asiakasta.
    Kaikkea tätä tämänkin kaupan historiaan on mahtunut, vaikka itse olen saanut siellä asioida kaikessa rauhassa.
    Ystävällistä väkeä SkillaNkin on tavannut. Kyllä mieltä lämmittää tuollainen apu: hyvästä sydämestä annettu. Sitä saa sentään kokea täälläkin välillä.

    Kyllä kaksosten äiti on varmasti lujilla. Ei voi oiken kuvitellakaan miten pärjäävät. Veljentyttö sai kaksoset nelikymppisenä, asuivat vielä ulkomailla silloin. Aupair-tyttöjä saivat avuksi, mutta ei sekään ihan ongelmatonta ollut. Suomeen muutettuaan hekin saivat isovanhemmat avuksi ja silloin oli helpompaa. Ulkopuoliselle kaksosia on tietysti hauska seurata: nämäkin veljekset "juttelivat" keskenään alle vuoden ikäisinä ja selvästi ymmärsivät toisiaan..))

    Onkohan niin, että tämä isot, vakavat tapahtumat, joita nyt joudumme seuraamaan päivittäin, ovat vaikuttaneet ihmismieliin niin, että ihmiset tahtovat tulla lähemmäs toisiaan, minullekin on tullut toiveita tapaamisesta ihan lapsuudenystävistä alkaen: halutaan jakaa muistoja, kertoa miten elämä meni ja mitä tehdään jos elämä kurjistuu entisestään. Vai liittyykö kaikki vain ikään ? Vanhuuteen.

    Tuohon valitusvirteen tulevista menoleikkauksista en kyllä rupea. Kun itse kävin terveyskeskuksessa, sain ensin olla sairaanhoitajan puheilla, sitten lääkärin, joka määräsi joukon kokeita, myös keuhkoröntgenin. Tämä kaikki ei ollut ihan halpaa lystiä (veronmaksajille) ja kun tänään sain laskun käynnistä summa oli 16.70 !

    AamuTV:ssä Heikki Pursiainen jo vähän paheksuikin sitä, että eläkkeet nousevat ! Me eläkeläiset senkun porskutamme..)) Minäkin alle köyhyysrajan..))'

    Kyllä kai meidän ikäpolvi sentään asennoituu yhteiskunnan palveluihin niin, että ne eivät ole "oikeus" vaan etuoikeus. Näin ainakin itse koen. Eli kyllä me kaikki lottovoittajia ollaan kun on Suomeen saatu syntyä, eikö ?
    demeter1
  4. Aamupäivää ! Nyt on luvassa poutapäivä, kiitos vaan ilmojen haltia..)) Huomenna ja sunnuntaina taas sadetta, ainakin tänne.

    Mielenkiintoinen tuo Makriinan ajatus sääolosuhteiden vaikutuksesta ihmisluontoon.
    Etelässä kuumaverisyyttä, meillä viileyttä ! Kyllähän nämä meidänkin aamuiset sääraportit välillä hilpeyttä herättävät, ikäänkuin sää ei vaikuttaisi meihin mitenkään.

    Minusta meitä koulutetaan nyt: marssitetaan esille toinen toistaan isompia asioita, sellaisia joita meidän nykyjumalat: tiede ja asiantuntijuus, eivät pysty hallitsemaan ja ratkaisemaan, ainakaan heti.

    Olen taas viime päivinä muistellut Pentti Saarikosken Nuoruuden päiväkirjoissa kirjoittamaa ajatusta: "Ihminen ei ole oman elämänsä valtias. Jumalat ohjaavat meidän askeleitamme ja antavat meidän olla siinä uskossa, että meidän itsemme oli valittava polkumme".
    "Jumalat" voivat mielestäni olla melkein mitä tahansa ihmistä isompia voimia - markkinavoimat taitavat niitä edustaa meidän arjessa..))
    Mielenrauhamme takaamiseksi valitaan sitten näitä yhteisiä syntipukkeja: maan hallitus taitaa tällä hetkellä johtaa sitä listaa. Voi meitä, ihmispoloja !

    Pienelämän puolelle tuli nyt hyvä uutinen: Natrium- arvokin oli nyt hollillaan, joten terveen paperit sain - tällä kertaa ! Vaan eipä se "tiede ja asiantuntijuus" löytänyt syytä tuohon rajuun kuumetautiin. Silti olen tosi kiitollinen siitä avusta, minkä terveydenhoidosta sain: kuunneltiin, tutkittiin ja luvattiin ottaa yhteyttä jos aihetta ilmenee. En myöskään väheksy läheisten panosta, myös sillä oli ratkaiseva osuus paranemisessa. Se antoi voimia yrittämiseen silloin, kun oli valmis luovuttamaan. Enpä olisi uskonut, että voimat häviävät niin totaalisesti, että vajoaa täydelliseen välinpitämättömyyteen. Oppia ikä kaikki.

    Muistan, että joogaterapiassa meitä opetettiin sairauden sattuessa kysymään, missä tilanteessa sairastuimme, ei vain sitä, mihin sairastuimme.
    Siihenhän SkillaNkin viittasi kun epäili ylikuormittumistani ja siihen lopulta itsekin päädyin.
    Liikaa toimintaa ja tapahtumista - minun voimavaroilleni. Vaikka fysiikka olisi kestänyt, "sielu ei"...))
    Kyllä tämä kirjoittajakollegoiden tarkkasilmäisyys tekee ylikriittiseksi omien viestien suhteen. Eli tulipa taas kirjoittua turhan tarkasti tätä omaa sairauskertomusta, mikä on tietysti kevyttä kamaa monien muiden koettelemuksiin verrattuna. Ja tämä filosofointi tuntuu tietysti "asiantuntijoiden" mielestä kevyeltä, vaikka tosissani olen..))

    Tänään on kuitenkin otettava hyöty irti poutapäivästa ja tehtävä ulkona niin paljon kuin rahkeet antavat myöten ja kiitettävä itseään siitäkin vähästä.

    Mukavaa poutapäivää - kenelle sellainen sattuu - ja tulevaa viikonloppua myös !
    demeter1