Vapaa kuvaus

Aloituksia

0

Kommenttia

7331

1. "Äitelää manupulointia"..)) Jos noin sanot, Ano 13.03.
    Itse en nyt kyllä sellaista löydä, kuten ei moni muukaan näytä löytävän. Neljä kirjaa sittenkin aika lyhyessä ajassa on minusta melkoinen saavutus teki sen kuka tahansa ja kai sen nyt voi "huomata" kuten monet muutkin esiin tulleet taidot huomataan täällä.

Kuten Eliaana totesi: yksi osaa yhtä, toinen toista.
    Se alkuperäinen manipulointihavainto oli kyllä minunkin mielestäni niin kiemurainen ja oudosti rakentunut, etten osannut sitä todesta ottaa, yksinkertainen kun olen...
  2. Iltapäivää ! En oikein usko, Hil-la, että kukaan tahtoo Nojatuolin loppuvan. Sisältöä kai kriitikot tahtoisivat muuttaa (kuten aina ennenkin).
    Vakikirjoittajiin ollaan väsytty jos oikein ymmärsin ja kyllähän se juttu pakkaa usein pyöriä heidän ympärillään kun Anoja ei ole helppo tunnistaa, eikä maalittaa..))

Uuttahan tämä ei ole, rähinää ja tyytymättömyyttä on riittänyt, mutta myös hiljaisia ja sopuisia aikoja - niin täällä kuin muuallakin.

Piste Iin päälle taisi nyt sitten olla tuo sairaalajakson kuvaus. Kaikki eivät tykkää kuunnella/lukea sairauksista - "valittamisestahan" meitä vanhuksia syyllistetään tämän tästä.

Itse en oikein ymmärrä tuota rajausta ja koen, että erilaiset vaivat ja krempat kuuluvat ikäihmisten elämänsisältöön ja ellei niistä saa puhua niin onhan se melkoista sananvapauden rajoittamista meidän kohdalla kun emme kuitenkaan harrasta vihapuhetta emmekä puhu rumia muutenkaan - ainakaan kaikki eivät puhu..))

Hil-lan väsymisen ymmärtää. Varmasti Nojatuolin henki on muuttunut vuosien varrella ja kuten sanottu, ei ainakaan parempaan suuntaan. Silti uskon, että Nojatuolilla on isompi merkitys kuin tiedostammekaan. Sen olemassaolo on tarjonnut monelle meistä mieluisan alustan tavata vertaisia, ikäihmisiä, vaihtaa kuulumisia ja jakaa sitä kokemusasiantuntijuutta, mitä meillä kaikilla on.

Eihän se kanssakäyminen aina onnistu, ihmisiä omine puutteinemme olemme, eivätkä toiset ihmiset aina vastaa omia odotuksiamme tai toiveitamme- pettymyksiä tulee - joskus tulee pahastikin takkiin, mutta niin kai elämässä käy välillä - kun kaikki ei mene kuin siellä Strömsöössä.
    Silti sanotaan, että ihmisyhteys, vajavaisenakin, on meille kaikille tarpeen ja pitää meidät elämässä kiinni eri tavalla kuin pidättäytyminen ihmisyhteyksistä. Ja tänä päivänä meille, joilla jo saattaa olla rajoituksia osallistua muilla tavoin, nettimaailma voi tarjota siihen mahdollisuuden, jota ei ehkä kannata ohittaa - tai ainakaan jättää kokeilematta.
    demeter1
  3. Niinhän tuo taitaa olla, Hil-la: pitkään mukana olleita on vain kourallinen, mutta nyt sekin tuntuisi olevan ongelmallista monille. Itsenikin lasken noihin pitkään mukana olleisiin - kai senkin vuoksi että olen kuitenkin ollut niitä "paljon kirjoittavia" Nojatuolissa..))

Viime aikoina on jonkinlainen väsähdys tapahtunut minullekin - liikaa sitä "oikean elämän" tapahtumista ja siihen liittyvää voimattomuutta. Ja tietysti sitä ottaa tosissaan myös nämä palautteet, mitä on tuolla alempanakin annettu. Jos oma "anti" ei kelpaa, miksi olla tyrkyllä ?
    Toisaalta voi kai ajatella, että jokainen, joka ajatuksiaan ilmaisee muille on jotenkin "tyrkyllä", tarjoamassa itseään vuorovaikutukseen, olemaan mukana, yhteydessä muihin. Se on ainakin minulle ollut merkittävin syy mukana olemiseen.

Voiko tästä tyytymättömyydestä (viittaan siis Anojen palautteisiin) sitten päätellä, että meidän ikäiset eivät enää tahdo olla yhteydessä toisiinsa, eivät "saa" siitä mitään ? Muistuu mieleen vanha klisee - kuinkas muuten ? ..)) - "Ystäviä saa olemalla ystävä"...Kiinnostus herättää kiinnostusta - ilman sitä jääkin sivusta katsojaksi ja jos se asema ei tyydytä, monet ilmaisevat oman tyytymättömyytensä leimaamalla muut sen aiheuttajaksi. Ihan tuttua, arkista päätelyä, eikö?

Mielestäni - kuten kauneus on katsojan silmässä niin on myös asioiden ja sisältöjen kiinnostavuus ja merkitys. Ainakin itse olen hyvin riippuvainen omasta mielentilastani kun punnitsen näitä asioita. Joskus oma arkikin näyttäytyy valjuna ja merkityksettömänä, joskus se taas on ihmettä ja yllätyksiä täynnä - vaikka ulkoiset puitteet olisivat samat.

Minulle itselleni tämä kirjoittaminen - ja lukeminen - on tapa etsiä ja löytää noita merkityksiä ja "yksinään ei kukaan nauti edes näkinkengästään" (Tove Jansson, Nyyti Nyytiäinen)...))
    Hieno ulkoilusää ja itse joudun päivystämään sisällä. Pankista on luvattu ottaa yhteyttä, odotin sitä jo perjantaina. Minulle on käynyt kuten liekolle: tililtäni on tehty nosto, ei tosin isoa summaa, mutta voro siellä oli käynyt. Lähetti minulle pankin nimissä tekstiviestin, jossa pyydettiin antamaan tunnusluku tilille kirjautumiseen. Senhän hölmökin tietää, ettei pankki sellaista tee. Annettiin ymmärtää että pyyntö liittyi juuri tehtyyn maksuun. Nyt ovat tilini suljettuna kaksi viikkoa enkä pysty edes asioimaan kun en saa omaa pankkitunnustani käyttöön.
    Maailman kirjat ovat sekaisin silläkin saralla - ennen oli kaikki paremmin..))

Hyvää alkuviikkoa kaikille.
    demeter1
  4. Kiitos listasta, Ano 20.05. En jaksanut kahlata listaa kokonaan läpi, skarppasin sieltä vain tuttuja nimiä: uusia käännöksiä, uusia painoksia...
    Minulle uusi kirjailija, Ann Napolitana löytyi listalta. Juuri luin hänen neljännen kirjansa: "Kaunokaisia" ja ihastuin siihen. Tutut - lähes 500 sivua tekstiä - mutta intensiteetti piti ja luin kirjan muutamassa päivässä. Lukeminen oli helppoa, koska kieli oli sujuvaa ja konstaitelmatonta, luvut nimettynä sen mukaan kenestä kerrottiin.
    Kuvauksen kohde oli tavallinen, arkinen perhe. Äiti, isä ja neljä naimaikäistä tytärtä, joista jokainen oli jo omillaan. Perhe piti kuitenkin poikkeuksellisella tavalla yhtä ja kun toiseksi vanhin tytär, Julia, toi yhteisöön poikaystävänsä, hänet liitettiin saumattomasti mukaan perheyhteisöön.
    Tietysti sattui ja tapahtui paljon, mutta keskinäinen side kesti hetkelliset ja pitemmätkin etäisyyden otot.
    Kirjaa lukiessa ajattelin, että jokaisen perheen perustajan ja perheessä elävän olisi syytä lukea tämä kirja, tällaisena aikana, missä sitoutuminen on taantumuksellista ja muutos edistyksellistä.
    Eli minusta kirja kertoo ennen muuta rakkaudesta ja sen voimasta, joka kantaa ja on pohjimmaisena silloinkin kun se näyttäisi kadonneen ja päättyneen.

Kirja on saanut hyvät arvostelut kotimaassaan - mikäpä tyrkyllä oleva kirja ei olisi niitä saanut? - mutta on varmasti kehut ansainnut . "Säkenöivä, nerokkaasti kerrottu" todetaan kirjan takakannessa...
    demeter1
  5. Kiitos Ano 21.40, kiva kuulla..))