Vapaa kuvaus

Aloituksia

0

Kommenttia

6837

  1. Ilokseni+huomasin+tuon+uutisen,+Ano+10.07.+Kari+Hotakainen+on+lempikirjailijoitani.+Hän+osaa+ruotia+tätä+aikaa+terävästi+mutta+lempeästi.Tuossa+haastattelussa+pisti+erityisesti+silmään+tämä+havainto:"+Hyveellisyys+ja+suvaitsevaisuus+ovat+nyt+yleisiä+harrastuksia+parempiosaisten+maailmassa.+Usein+se+on+testaamatonta+itsensä+mainostamista,+Hotakainen+naurahtaa."
  2. Päivää+!+Silmälääkäristä+palasin.+Kyllä+silmistä+löytyi+muutakin+korjattavaa+kuin+lippaluomi.+Myös+luomia+kannatteleva+lihas+oli+löystynyt.+Leikkaus+ei+siis+olisi+ihan+läpihuutojuttu,+mutta+pistää+tietysti+miettimään+onko+vaiva+niin+iso+ja+häiritsevä,+että+operaatioon+kannattaa+ryhtyä.+Aina+varhasta+kropasta+korjattavaa+löytyy.+Juurin+kuulin,+että+tuttu,+jonka+lonkka+leikattiin+vajaa+vuosi+sitten+joutuu+nyt+operoitavaksi+selän+vuoksi.+Toisella+taas+jouduttiin+tekemään+uusi+lonkkaleikkaus+kun+kaatui+leikatun+lonkkansa+kanssa.Onhan+sitäkin+päivitelty,+että+vaikka+ollaan+maksettu+veroja+ja+selvitty+vähin+vaivoin,+loppupeleissä+tullaankin+kalliiksi+yhteiskunnalle,+kuormitetaan+erikoissairaanhoitoa+esim+kalliiden+syöpähoitojen+ja+näiden+nivelkorjausten+vuoksi.+Niin+että+ehkä+ei+kovasti+kannataisi+itkeä+niiden+maksettujen+verojen+vuoksi,+voi+olla+että+saamamiehiksi+päädytään+kuitenkin.+Vaikka+olen+itse+ollut+suht.+terve,+enkä+ole+paljon+julkista+terveydenhoitoa+kuormittanut,++lonkkaleikkaus+oli+minullekin+merkittävä+tulonsiirto+yhteiskunnalta.+Ja+mitä+kaikkea+ehtii+vielä+tullakin,+jos+elää+saa..))SkillaN+kysyit+tuosta+testitilaisuudesta.+Se+oli+kyllä+meidän+kaupungin+liikuntatoimen+lanseeraama,+maksuton,+ehkä+kannattaisi+ehdottaa+testaamista+sielläkin.+Testit+oli+kyllä+huollellisesti+laadittu:+eri+ikäluokille+ja+eri+sukupuolille+oli+omat+kriteerinsä.+Vaikka+ihmiset+ovat+nykyisin+hyvinkin+valistuneita+terveysasioissa+ainakin+minulle+oli+tarpeen+nähdä,+etten+ollut+ollenkaan+niin+"hyväkuntoinen"+kuin+halusin+uskoa..))Lasten+ja+vanhempien+välisestä+suhteesta+oli+puhetta.+Minäkin+katson,+että+kun+itse+olen+valinnut+lapset,+minulla+on+vastuu+ja+velvollisuuksia+heitä+kohtaan.+En+tiedä,+onko+heillä,+kun+he+eivät+ole+valinneet+minua+eivätkä+maailmaan+syntymistäänkään..))Kyllä+minullakin+on+tavoite+selvitä+ilman+heidän+apuaan+mahdollisimman+pitkään+jo+ihan+siitä+syystä,+että+kun++he+itsekin+elävät+ruuhkavuosia,+en+tahdo+aiheuttaa+lisärasitusta+heille."Omani",+pojat,+kyllä+ovat+selvästi+hyväksyneet+sen,+etten+enää+ole+se+"palveleva,+väsymätön"++mummo,+miniöille++on+ehkä+vaikeampaa+nähdä+minut+uudessa+roolissa.Kun+jo+ammatti+tekee+heistä+muiden+auttajia,+on+ymmärrettävää,+ettei+sitä+lajia+tahdo+enää+lisää+vapaa-aikaansa,+ainakaan+ennen+kuin++uudenlainen+vuorovaikutussuhde+on+muotoutunut.Tuo+"SkillaNin+malli"+tuntuu+luontevalta+ja+sopisi+varmasti+minullekin.+Aika+näyttää.Makriina+otti+esille+tämän+meidän+kestoaiheen,+kateuden.+Kyllä+minäkin+katson,+että+monet+meidän+ikäiset+ovat+siitä+vapaita+ja+tilastojenkin+mukaan+ikäihmiset+ovat+yleensä+tyytyväisiä+omaan+elämäänsä.+Se,+että+se+tuntuisi+korostuvan+täällä,+voi+mielestäni+johtua+ihan+vain+tämän+foorumin+rajoitteista:+kun+meillä+on+vain+sanat+viestittelyn+välineenä,+se+voi+jättää+liikaa+tilaa+mielikuvitukselle,+sille+omalle+"luulottelulle"+ja+jos/kun+joku+alottaa+"pahan+kierteen"+se+saa+helposti+mukaan+muita.+Ei+se+mielestäni+todista+sitä,+että+ihmiset+olisivat+erityisen+kateellisia,+tällainen+foorumi+vain+nostaa+sen+piirteen+meissä+helpommin+näytille.Jos+vielä+saa+Sanna+Mariniin+palata+niin+juuri+tällaisen+mediasirkuksen+vuoksi+en+olisi+laittanut+nuorta+ihmistä+noin+tuuliselle+paikalle.+Nuori+ihminen+luottaa+ja+on+(ehkä)+liiankin+toiveikas.+Siinä+on+varmasti+hänen+voimansa+mutta+myös+hänen+heikkoutensa.Todella+hyvin+hän+on+tästäkin+tulikasteesta+selvinnyt.Itse+olen+tietysti+arvokonservatiivi+ja+tahtosin+säilyttää+pääministeri-instituution+arvokkuuden,+vähän+samaan+tapaan+kuin+presidentti+on+säilyttänyt+omansa,+mutta+nyt+eletään+tätä+aikaa,+eivätkä+asiat+käsittääkseni+mitenkään+huonosti+ole+-+vähän+presidentin+asennetta+mukaillen..))demeter1
  3. Iltapäivää+!+Olipa+kiva+todeta,+että+SkillaN+oli+"tallella"+ja+teki+aamunavauksen+entiseen+tyyliin.+Ei+ole+ainakaan+vielä+väsynyt+meihin..))Kun+tänään+kuljin+asioilla+tämän+kotikaupunkini+toisessa+keskuksessa,+jaksoin+ihmetellä,+miten++(liian)+tiheän+rakentamisen+keskelle+oli+kuitenkin+rakennettu+pieniä+viherkeitaita:+kauniita+kukkaistutuksia,+penkkejä,+istuinryhmiäkin.Aluella+on+toiminut+yhdistys,++kaupunginosaseura,+joka+on+tehnyt+tosi+paljon+alueen+viihtyvyyden+eteen.+Useinhan+noissa+kuvioissa+toimitaan+harrastuspohjalta+ja+kai+niissäkin+saadaan+enemmän+kriittistä+palautetta+kuin+kiitosta.+Yhdessä+tekeminen+on+se+palkkio+ja+ilo,+mitä+niistä+saadaan.+Näin+ainakin+silloin+kun+itse+olin+mukana..))Kävin+senioritilaisuudessa,+jossa+testattiin+erilaisia+kehon+toimintoja,+puristusvoimaa,+kehon+koostumusta,+lihaskuntoa+ja+liikkuvuutta.Ainoa,+mistä+tuli+"hyvät+pisteet"+oli+painoindeksi,+mutta+kun+kehon+rasvaprosentti+oli+korkea,+ei+silläkään+voinut+ylvästellä.+Lihaskuntotesti+osoittautui+epäsopivaksi+heti,+kun+siihen+sisältyi+liikkeitä,+joita+en+vielä+kuntoutumisen+tässä+vaiheessa+saa+tehdä.+Liikkuvuutta+olisin+tahtonut+testata,+koska+hyvästä+liikkuvuudesta+olen+aina+saanut+kehuja..))+Eli+testit+menivät+odotetusti:+rapakunnossa+ollaan..))Kyllä+testattavana+oli+monta+sutjakkaa+seitsemänkymppistä:+minunkin+parini+sai+testiliikkeistä+huippupisteitä.+En+tullut+kysyneeksi+paljonko+hän+treenaa.Vaikka+vaellus+on+vielä+vaivaista:+lihakset+ovat+heikommat+leikatun+jalan+puolella+ja++tasapainoa+pitää+usein+hakea,+olen+silti+ikionnellinen+siitä,+että+jatkuvaa+särkyä+ei+ole+ja+jalka+pitää+hyvin+päälle+astuessa.+Suurin+piirtein+kaikki+omat+askareeni+pystyn+suorittamaan+ja+uskallan+jo+suunnitella+tulevaakin.+Vaikka+vanheneminen+on+armotonta,+julmaakin,+niin+onneksi+siihen+saa+opetetella+ajan+kanssa,+vähän+kerrallaan,++ja+jos+on+itselleen+armollinen+ja+lempeä+siitä+voi+löytää+myös+sellaista+levollisuutta,+mitä+ei+osannut+edes+odottaa.++Siinäkin+mielestäni+auttavat+vertaiset+ja+tietysti+muukin+vuorovaikutus+.+Itse+en+ainakaan+olisi+tänne+saakka+päässyt+ilman+toisia+ihmisiä.+Tuon+"Paloman+listan"+tulkitsi+Ramoona+hienosti:+katsoi,+että+se+sisältää+inhimillisen+elämän+ja+vuorovaikutuksen+peruskivet.+Eli+se+ei+ehkä+ole+tarkoitettu+lyömäaseeksi,+joilla+osoitellaan+muita+vaan+pikemminkin+eräänlaiseksi+kompassiksi+matkalla+yhteiseen+hyvään..))'Hyvää+jatkoa+tällekin+päivälle,demeter1
  4. Ai+tekopyhäkin+vielä..))+Anna+mun+kaikki+kestää+!+Ihan+ystävällisesti+sanon:+Lue+enemmän,+(=tarkemmin),+luulet+vähemmän.Jos+lukisit+viestin+ilman+tarkoitushakuisuuttasi,+huomaisit,+että+viesti+ei+kuvaa+minua.+Se+on+vain+minun+kirjoittamani+ja+kertoo+oman+käsitykseni+siitä,+millaista+ystävyys+voi+parhaimmillaan+olla.+Tuo+viimeinen+lause+on+jo+maalitus.+Pitäisköhän+tehdä+ilmoitus+"asiattomasta+viestistä"
  5. Huomentapäivää+!+Hyvä+otsikko+SkillaN+:+Rauhaisasti+nojatuolissa+ja+kysymysmerkki..))Eli+pallo+on++meillä.+Miten+kukin+tahtoo+osallistua+vai+osallistuuko+lainkaan.Helteet+kyllä+uuvuttavat,+minua+ainakin.+Yötkin+ovat+trooppiset,+lämpötila+yli+20+astetta+plussaa.Ei+sillä,+eilen+oli+virtaa+sen+verran,+että+saatoin+alkaa+"suursiivouksen",+kyykkiä,+kontata,+siivota+nurkat+ja+iloita+siitä,+että+vielä+tässä+iässä+oma+elämänlaatu+voi+merkittävästi+nousta,+minulla+tuon+tekonivelen+ansiosta.+Enhän+vielä+entiselläni+ole,+mutta+tämäkin+riittää.Meidän+suunniteltu+metsäpiknik+peruuntui+kun+jouduin+päivystämään+sähkömiestä,+tuttu+lupasi+tulla+"ohikulkiessaan",+mutta+ei+kertonut+koska+aikoi+"kulkea+ohi"..))Rouvakerhoakaan+ei+saatu+kokoon.+Entuudestaan+tiedetään,+että+pienestäkin+joukosta+jollekulle+voi+tulla+viime+hetken+este.+No.+Tallella+ollaan+ja+ainakin+puhelinyhteyden+päässä+toisistamme.Hesarissa+olikin+mielenkiintoinen+artikkeli+ystävyydestä.+Katsottiin,+että+ystävyydenpuute+voi+olla+terveydelle+yhtä+vaarallista+kuin+tupakointi+!+Ystävyys+tekee+hyvää+mielelle+ja+keholle+ja+samaa+tekee+mielestäni+myös+ystävällisyys.+Omalla+kohdallani+se+tuli+todistetuksi+tuon+lonkkavaivaisuuteni+aikana.+Oikein+tunsin+miten+voimaannuin+tuntemattomien+ystävällisyydestä.+Joskus+mietin+-+myös+omalla+kohdallani+-+miksi+ihminen+ei+voi+aina+olla+ystävällinen.+Mikä+tulee+esteeksi+?++Tuo+asenne,+mitä+SkillaN+kuvasi+suhteessa+erilaiseen+osallistumiseen+tälläkin+palstalla,+on+minusta+juuri+tuota+ystävällisyyttä:+hyväksyvää,+levollista,+pyyteistä+vapaata.+Sitä+kun+olisi+enemmän+niin+johan+kansanterveys+kohenisi+!..))Hyvää+päivää+kaikille+!demeter1