Vapaa kuvaus

Aloituksia

0

Kommenttia

7607

1. Anon, 9.58, kirjoitus toi mieleen oman serkkuni ja hänen viime vaiheensa. Hän oli esimerkillisesti elänyt, uskova ihminen, jonka toinen serkkuni ohjasi ympärivuorokautisen hoivan piiriin omista - muiden mielestä - alkeellisista oloista, kodista, jossa hän oli lapsuudestaan saakka asunut.
    Kun kävin viimeisiä kertoja serkkuni luona, hänestä oli tullut suorastaan raivokas, hän uhkasi jopa tintata serkkua, joka hänet laitoshoitoon ohjasi. Hän katsoi, että hänen oma tahtonsa ja toiveensa ohitettiin, kun hän ei saanut elää siellä missä halusi. Hän ymmärsi kyllä, että se saattoi merkitä joudutettua kuolemaa, mutta hän oli siihen valmis.

Itse jouduin näkemään ja myöntämään, että Suomessa ei saa kuolla niinkuin tahtoo, ei saa olla vapaa sielu. Serkkuni oli perheetön, lähiomaisia olivat vain me serkut...
    Silti minäkin kannustin häntä hyväksymään tilanteen, taisin jopa siteerata hänelle tuttua Raamattua. Missähän kohdin siellä puhuttiin vyöttämisestä ja todettiin, että vanhana muut vyöttävät sinut..?
  2. Minä olen lukenut Loisilta kaksi kirjaa: Ei enää Eddy ja Kuka tappoi isäni.

Kun itse kuulun suuriin ikäluokkiin ja olen kokenut sodanjälkeisen ajan niukkuuden, en oikein pystynyt samaistumaan tähän Loisin kuvaamaan köyhyyteen, joka minulle näkyi enempi elämänhallinnan puutteen ja sen synnyttämän eriarvoisuuden kuvauksena.

Kuka tappoi isäni-kirjassa näitä "murhaajia" kutsuttiin ihan nimellä: Ranskan presidenteille luettiin madonluvut ja kun päähenkilön isä oli ainakin osittain omien elämäntapojensa vuoksi menettänyt terveytensä, se meni ilman mitään vallanpitäjien piikkiin.
    Paha tietysti arvostella, kun ei tunne Ranskan yhteiskuntaa eikä politiikkaa sisältä käsin, mutta kuten sanottu, en oikein pystynyt näkemään kirjaa yleispätevänä, universaalin köyhyyden kuvauksena.

Eddyn luin kasvu- ja selviytymistarinana eikä se tietenkään huono ollut, koskettava, suorastaan riipaiseva välillä ja kai se saattoi vakuuttaa lukijaa myös siitä, että ihminen sentään kestää paljon ja voi ponnistaa todella vaikeista oloista jos on lahjakkuutta, luonnetta ja ainakin ripaus hyvää tuuria.