Vapaa kuvaus

Aloituksia

0

Kommenttia

6837

  1. Toki,+jos+vain+saan+käsiini,+Ano+15.10.+Muut+Kinnusen+kirjat+olenkin+jo+lukenut.+Kertoja+vailla+vertaa...Kiitos+linkistä.+Hieno+sitaatti+muuten:+”Ei+tästä+elämästä+kukaan+selviä+ehjänä.+Ainoa+mistä+ihminen+voi+yllättyä,+on+se+millä+tavalla+kukakin+menee+rikki.”Jos+on+ollut+jo+lähtiessä+rikki,+voi+myös+yllättyä+siitä,+jos+eheytyy,+vähänkin..))Melkein+harmittaa,+että+nyt+Kinnusen+varhaisempaa+tuotantoa+myydään+pokkareina+ja+halvalla.+Ihmisarvon+perään+kysellään,+eikö+myös+kirjan+?Juha+Hurmeen+kirjaa+"Niemi",++kustantaja+joutui+polttamaan+ison+läjän,+ettei+olisi+ollut+peräti+20000.
  2. Kiva+kuulla,+että+SkillaNin+uudessa+kodissa+esineet+ovat+löytäneet+paikkansa+ja+arkiset+asiat+tulevat+toimitetuiksi.+Siitä+kai+se+kodikkuus+ja+viihtyminen+alkaa+?Aina+löytyy+meiltä+näitä+ihmettelijöitä+ja+neuvojia..))+Minäkään+en+"uskaltanut"+raportoida+jääkaapin/pakastimen+sulattamisesta,+kun+arvelin,+että+heti+tulee+ihmetystä+ja+neuvoa+siitä,+milloin+tuo+toimi+pitäisi+tehdä..))+Ei+kesällä+eikä+kuumalla+tietenkään.+Iso+operaatio+se+minulle+olikin+,+kun+roudasin+tavarat+talon+toisesta+päästä+toiseen+ja+kun+en+vielä+ole+täysin+"kyykistymistaitoinen",+lujille+otti.++Paljon+pakastimessa+on+näitä+pikkuannoksia,+joita+kehotettiin+tekemään+ennen+lonkkaleikkausta,+ettei+toipilaana+tarvitse+kovasti+kokkailla.Tänäänkin+sain+niistä+itselleni+"juhla-aterian",+peurapaistin.+Nyt+ei+tällaistakaan+herkkua+taida+juuri+olla+tarjolla+kun+metsästäjä-/kalastajalanko+on+poissa.Veljentyttö+oli+laittanut+huokaukseni+talteen+ja+toi+minulle+tuliaisina+erilaisia+kotimaisia+kalasäilykkeitä:+lahna,+säyne,+pasuri,+muikku,+lueteltiin+jonkun+purkin+kyljessä+ja+särki+tuntui+olevan+aineosana+muissakin+säilykkeissä.+Kovasti+särkeä+on+mainostettukin,+yritetty+sen+mainetta+parantaa.+Eihän+säilyke+tietysti+ole+tuoreen+kalan+veroista,+mutta+jos+ahvenfile+maksaa+yli+30+euroa+kilo,+ei+sitä+ihan+arkiruuaksi+laita.+Siis+minä+en+laita..))Tämä+samainen+veljentyttö+muistaa+minua+aina+niin+runsailla+tuliaisilla,+että+melkein+nolostun+ja+mietin,+olenko+liikaa+mainostanut+köyhyyttäni..))+Kuulemma+en,+vaan+olen+joskus+"auttanut"+häntä,+milloin,+en+tiedä.+Kai+kyse+on+vain+sellaisesta+normaalista+"avusta",+mitä+me+annamme+toisillemme+ihan+huomaamatta,+eivätkä+monet+sitä+edes+noteeraa,+vastavuoroisuudesta+puhumattakaan.+Nyt+on+sitten+särvintä+pitkäksi+aikaa,+kiitollinen+olen.Ylltysvieraista+oli+puhe.+Minäkään+en+ole+niistä+ennen+tykännyt,+vaikka+aina+jotakin+tarjottavaa+pakastimestakin+löytyy.+Syytän+osoittain+hidastumistani+ja+huonoa+stressinsietokykyä.+Jos+jotakin+isompaa+tahtoisi+tarjota,+niin+eipä+ole+hääviä+sitä+kiireellä+saada+pöytään+ja/tai+askaroida+vieraiden+silmien+alla.Toisaalta,+ehkä+"vieraatkin"+saavat+hyväksyä+sen,+että+palvelutaso+madaltuu+vuosi+vuodelta+ja+kun+ruokailijoiden+vaatimustaso+taas+kasvaa,+yhtälö+ei+toimi.Vaikka+kyllä+se+oikeastaan+toimi+ihan+hyvin,+kun+toinen+veljentyttö+poikkesi+ohikulkumatkallaan,+eikä+selvästi+odottanut+mitään+isoa+kattausta.+Kertoi+itsekin+tinkineensä+omasta+vaatimustasostaan+vieraiden+kestityksessä.+Silti+tykkään+mieluummin+tavata+ystäviä+kotona+kuin+missään+muualla.+Lenkillä+voisi+olla+toinen+vaihtoehto,+milloin+se+on+mahdollista.+Baareista/ravintoloista+en+tykkää.+Niistä+puuttuu+se+rauha+ja+intiimiys,+mitä+ystävien+tapaamisessa+kaipaan.Hurja+kokemus+Eliaanalla,+tuo+läheltä+piti+tilanne.+Niin+äkkiä+kaikki+voisi+olla+toisin.Ihan+samalla+tavalla+koen+itsekin+tuon+yksin+elämisen+ja+pidän+sen+suomaa+vapautta+suurena+etuoikeutena.+SkillaN+tuolla+listasikin+niitä+asioita,+mitä+jokainen+voi+tehdä+silloin+jos+yksinäisyys+tuntuu+pahalta.++70+:lla+näkyi+olleen+keskusteluakin+siitä,+miten+ikääntynyt+ystäviä/seuraa+saa.+Joku+katsoi+siellä,+että+kiinnostus+ihmisiin+on+avainsana.+Niin+itsekin+ajattelen.Juttusille+toisten+kanssa+voi+ryhtyä+melkein+missä+ja+milloin+vain.+Ei+siitä+yleensä+huonoa+tykätä,+ellei+nyt+ihan+iholle+mene+tai+ryntää+rymistellen+toisen+reviirille.+Makriina+otti+tuolla+esille+eri+ikäpolvien+yhdessä+asumisen.+Muutama+vuosi+sitten+asuntomessuilla+oli+muutama+kahden+sukupolven+mallitalo,+nuorelle+perheelle+isompi+asunto,+isovanhemmille+pienempi.+En+ole+huomannut,+että+olisi+saavuttanut+isompaa+suosiota+ja+kuten+Makriina+kirjoitti,+jännitteitä+taitaisi+tulla+liikaa+ja+"vanhat"+ovat+ne,+jotka+saavat+väistyä+ja+joustaa.+Harvalle+taitaisi+sopia.+Poika+toi+muuten+minulle+eilen+ensimmäiset+mustikat.+Niitä+on+kuulemma+runsaasti+tässä+lähelläkin,+mutta+pelkään+pahoin,+ettei+minusta+vielä/enää+(?)+ole+poimijaksi.+Ostaa+voi+aina+ja+myyjiäkin+riittää.++Joku+taisi+täällä+kirjoittaakin+siitä,+että+hyvän+tilin+voi+ahkera+marjastaja+tehdä,+verotonta+tuloahan+marjastus+on...Epävakaiseksi+meni+sää,+mutta+pärjätään+silti...))demeter1
  3. Kiva+"nähdä"+sinuakin,+ynnämuu.+Olen+sitä+mieltä,+että+helle+vei+voimat+itse+kultakin,+nuoremmatkin+valittavat.+Yhteinen+koettelemus+sekin.Ylläpito+ei+mielestäni+juurikaan+pysty+vaikuttamaan+keskustelujen+kulkuun.+Ihmettelen,+kun+moni+sanoo,+että+poistot+onnistuvat+nappia+painamalla.Omalla+kohdallani+on+nyt+ollut+"hiljaista",+ei+ole+tarvinnut+kutsua+ylläpitoa+hätiin,+mutta+onhan+tuostakin+kokemusta+ollut.Toivotaan,+että+tämänhetkinen+sopu+säilyy+ja+saamme+pidettyä+"jengin"+koossa.+Eikä+tietysti+ole+syytä+sulkea+"vieraampiakaan"+ulkopuolelle,+vaikka+itse+olisi+mieluiten+tutussa+seurassa..))
  4. Iltaa+!+Pakko+huokaista+vähän.+Niin+lujille+on+ottanut+tämä+aika:+nuorten+perheiden+loma,+langon+hautajaiset+ja+lukuisat+sukulaisten+yhteydenotot.+Suurin+osa,+elleivät+kaikki,+menevät+tietysti+sinne+bonuspuolelle+jos+niitä+mitataan,+mutta+yhtä+kaikki,+nekin+voivat+ruuhkautuessaan+aiheuttaa+väsymystä.+Ainakin+vaativat+sitä+multitaskaamista,+monen+asian+samanaikaista+hoitoa,+jossa+ikäihmiset+eivät+enää+ole+parhaimmillaan.Täältä+lukemastani+ja+ainakin+pari+asiaa+jäänyt+mietityttämään.+Taisi+olla+jo+aikaisemmassa+Nojatuolissa,+missä+oli+ihan+asiallinen+mielipide,+palaute,+nojatuolista.+Pidettiin+Nojatuolia+sisäänpäinlämpiävänä.+Eikö+ystävyys,+mitä+ainakin+itse+Nojatuolissa+olen+saanut+kokea,+ole+aina+"sisäänpäinlämpiävää"?+Muita+poissulkevana+en+sitä+pidä,+mutta+ilmeisesti+tuohon+ystävyyteen+tarvitaan+kuitenkin+tiettyä+samanhenkisyyttä+tai+ainakin+hyvää+tahtoa.+Se+onko+rekattu+tai+Ano+ei+mielestäni+ole+ratkaisevaa.Toinen+kiinnostava+aihe+oli+vanhusten+kunnioitus.+Onko+se+kadonnut+?+Paljon+hyviä+vastauksia+tuli+ja+olen+samaa+mieltä+siitä,+ettei+vain+vanhusten+kunnioitus+ole+kadonnut,+vaan+se+on+kadonnut+tai+ainakin+vähentynyt+kaikkien+ikäryhmien+kohdalla.+Sehän+on+nähty+syyksi+myös+silloin+kun+vihapuhetta+on+yritetty+hillitä.Tuosta+juttelin+"nuorten",+yli+viiskymppisen..))+tuttujeni+kesken.+Hekin+tunnistivat+saman+ilmiön+etenkin+suhteessaan+heitä+nuorempiin.+Minusta+näistä+ikäpalstoista+80++on+vielä+sellainen,+jossa+tuota+keskinäistä+kunnioitusta+löytyy+selvästi+muita+enemmän.+Päteminen+ja+keskinäinen+kilpailu+on+vähäisempää,+vertaisuutta+on+enemmän,+muissakin+ketjuissa+kuin+Nojatuolissa+!+Eräs+toinen+kirjoittaja+tuolla+70++sanoi+viisaasti+kun+itse+kuvasin+vähän+kärjekkäästi+iikääntyneitä+pariskuntia+ja+heidän+keskinäisiä+välejään,+hän+sanoi+"he+yrittävät+vain+selvitä"+ja+siitä+kai+viime+kädessä+on+kyse+meillä+kaikilla.+Emme+kai+me+enää+ole+kasvattamassa+tai+esittelemässä+meriittejämme,+selviäminen+on+ajankohtaisempaa..))+Minulla+ainakin.Edellinen+Nojatuoli+näyttää+saaneen+jatkoa.+Joku+siellä+kirjoitti,+että+kiusattu,+kaltoin+kohdeltu,+ei+unohda.+Olen+samaan+mieltä.+Itselläni+oli+pitkään+sellainen+ajatus,+että+kaikkia+ihmisiä+täytyy+ymmärtää.+Sain+aiheesta+realiteettiterapiaa+kun+lyhyen+aikaa+tein+töitä+kriminaalien+parissa.Tänä+päivänä+näen+narsismin,+psykopatian+ja+erilaiset+luonnehäiriöt+pahan+ilmentyminä,+enkä+tahdo+niitä+ymmärtää,+tunnistaa+vain+ja+pysyä++niistä+erossa.Sehän+taitaa+olla+käypä+suhtautuminen+muuallakin.+Irti+sanoutuminen.+Ellei+sitä+tee,+ruokkii+pahaa.+Koulukiusaamisen+kohdalla+tätä+on+ainakin+painotettu.Niin,+että+vaikka+tuo+keskinäinen+kinaaminen+on+ikävämpää+kuin+sovussa+eläminen,+se+taitaa+sittenkin+olla+aika+väistämätöntä+silloin+kun+erilaisia+ihmisiä+on+koolla+ja+vetäytyminen+jostakin+riitatilanteesta+voi+olla+ihan+terve+reaktio.+Vai+olenko+ihan+hakoteillä+tässä+?Sadetta+on+saatu,+ukkostakin,+ja+niitä+taitaa+olla+tarjolla+myös+jatkossa.+Minun+koronanjälkeinen+lamani+tuntuu+jatkuvan,+vaikka+lääkitys+on+lopetettu+ja+jalka+ja+kädet+ovat+käytössä.+Ei+tahto+uskoa,+että+toipuminen+vie+pitkän+aikaa+eikä+senkään+jälkeen+ole+välttämättä+entisellään,+vaikka+läheiset+jo+tekevät+tulevaisuuden+suunnitelmia+kuin+kahta+kärvistelyvuotta+ei+olisi+ollutkaan.+Toisaalta+on+ollut+hyvä+lukea+täältä,+että+moni+kirjoittaja+kuitenkin+tuntuu+olevan+"täydessä+iskussa",+aktiiviinen,+elää+kuten+ennenkin..))Mukavia+päiviä+kaikille,demeter1