Vapaa kuvaus

Aloituksia

0

Kommenttia

6837

  1. Huomentapäivää+!+Arki+on+sitten+alkanut,+sanovat.+Minulla+ne+päivät+ovat+pitkälti+toistensa+kaltaisia,+mitä+nyt+pääsiäisen+aikaan+tuli+väkeä+(omaa)+tavattua.Pari+kutsua+piti+jättää+väliinkin.+Lienenkö+rehkinyt+liikaa+-+voimavaroihini+nähden+-+kun+enää+ei+riittänyt+jalan+ongelmat,+vaan+selkäkin+tuntui+liittyneen+joukkoon.+Oliskohan+se+kokovartalojäykkys+nyt+päivän+sana+?+No.+Enpä+ole+ainoa+vaivoineni.+Virolainen+ystäväni,+"vasta"+seitsemänkymppinen+kertoi,+että+polvivaiva+oli+hänellä+äitynyt+niin+pahaksi,+että+hänenkin+liikkumisensa+on+minimaalista.+Jokaisella+jotakin.Hän+kertoi+saaneensa+apua+akupuntiosta+ja+aikoi+turvautua+siihen+taas.Meidän+kunnan+ilmanlaatu+on+jo+"huono"+ja+sen+kyllä+huomaa+hengittäessä,+metsään+kun+pääsisi+olisi+toisin.+Yöpakkasia+on+edelleen,+vaikka+päivät+ovat+lämpimät.Kauhistelin+mummomaisesti,+kun+lapsenlapset+hyppivät+trampoliinilla+pelkässä+T-paidassa...Mukava+oli+saada+nämä+kauempana+(22+km)+asuvat+lapsenlapsetkin+käymään.+Ihastelin+heidän+kykyään+keksiä+tekemistä.+Vai+eivätkö+vielä+ole+siinä+iässä,+jolloin+helposti+todetaan+"vieraammassa+paikassa",+ettei+ole+mitään+tekemistä+?..))Pikkumies+toimi+tietysti+serkuilleen+opastajana,+kun+mummola+oli+hänelle+tutumpi+paikka.Kyllä+minä+vähän+häpeissäni+luen+noita+SkillaNin+ja+Makriinan+aktiivisuuden+kuvauksia.+Verhojen+vaihto+ei+ole+ollut+minun+tapani+juuri+koskaan,+samoilla+on+menty,+mitä+välillä+pesuun+laitettu.+Ehkä+vuosi+sitten+väsyin+kuitenkin+liian+kirjaviin+verhoihin+ja+vaihdoin+hillitympiin,+niiden+ripustaminen+sujui+vielä,+lampun+vaihto+taas+ei++suju+minulta+enää.Makriina+kertoi+Antiikkimessuista.+Kiinnostaisi+kyllä+minuakin.+Muutama+lasiesine+ja+Arabian+varhaistuotantoa+on+minullakin+perittynä+tallessa+ja+ne+tiedän+arvokkaiksi,+mutta+jos+on+pienikin+särö,+se+alentaa+arvoa,+eikä+yksittäiskappaleilla+juuri+tee+mitään,+niin+että+tuskin+minulla+omaisuuksia+on+niihin+kiinnitettyinä.SkillaN+otti+puheeksi+tämän+tavaramäärän,+mitä+ihan+pienillekin+lapsille+on+tyrkyllä.+Sitä+minäkin.+Kun+tavaraa+on+paljon,+siihen+väsytään,+hetken+huvi+ja+sitten+taas+tulee+uusi+mieliteko.Kun+itse+olen+kierrättäjä,+en+ole+koskaan+voinut+ymmärtää+näitä+nuorten+harrastuksia:+soppailua+-+vai+shoppailuako+kuuluu+sanoa?+-+ja+sisustamista,+enkä+myöskään+sitä,+että+kuluttaminen+olisi+jonkinlainen+kansalaishyve.Ystäväni+maalla+on+edelleen,+80++,+kaikesta+uudesta+innostuva+ja+melkein+väkisin+usuttaa+minuakin+ostamaan+milloin+mitäkin.+Viimeksi+taisi+suosittaa+minulle+patterikäyttöistä+jalkahöylää,+joka+on+nyt+menossa+kaatopaikalle,+kun+patterit+vuotivat+laitteen+sisään.+Varsi-imuri+olisi+myös+pitänyt+hankkia,+vaikka+vasta+ostin+uuden+Mielen+itselleni...))+Eli+itse+voin+vain+todeta:+on+niin+paljon+tavaraa,+mitä+en+tarvitse...Veroilmoituksen+teko+on+nyt+agendalla.+Pyysin+lomakkeet+ja+kerrottiin,+että+niiden+kulku+postissa+kestää+viikosta+kahteen+viikkoon+ja+lomakkeiden+tulisi+olla+perillä+10.5.+Postileiman+päivä+ei+enää+ratkaise+kuten+ennen.+Minulla+on+vähän+konstikkaita+vähennyksiä+ilmoitettavana,+sen+vuoksi+haluan+paperilomakkeet+ja+niihin+omat+liitteeni.+Ajatella,+että+lomakkeetkin+luetaan+sähköisesti,+virkailija+ei+niihin+välttämättä+kajoa.Minun+halkovajaani+taitaa+olla+linnunpesä+rakenteilla.+Pakko+se+on+hävittää+heti+alkuunsa.+Kerran+pääsky+rakensi+pesän+tuohon+ulko-oven+syvennykseen+ja+linnut+vainosivat+meitä+koko+kesän,+suhahtelivat+ohitsemme+kun+astuimme+ovesta+ulos+ja+tietysti+sotkivat+rapun+ulosteillaan.+Jotain+rajaa+sentään...Mukavia+kevätpäiviä+kaikille,demeter1
  2. Huomenta+päivää+!+Mukavaa+,+että+SkillaN+on+taas+paikalla.+Ikäänkuin+asiat+olisivat+paremmin+kohdallaan,+vaikka+pärjättiinhän+täällä,+syntyi+sitä+vilkasta+keskusteluakin,+ja+tuttua+väkeäkin+oli+kiitettävästi+paikalla.+Itse+kaipaan+mukanaolossani++juuri+tällaista+jatkuvuutta,+jonka+tutut+tavat,+tutut+ihmiset+voivat+parhaiten+taata.+Hyvä+idea+ja+esittely+tuosta+paikasta,+missä+SkillaN+kävi.+Kyllä+virkistystä+saa,+edullisestikin,+jos+tahtoo+ja+jaksaa+sitä+etsiä.+Minäkin+eilen+silmäilin+"omien"+yhdistysteni+kesätarjontaa+ja+tietysti+harmitti,+surettikin,+etten+voi+niihin+osallistua.+Neeasa+jo+tuolla+kyseli,+kiitos+vain,+missä+vaiheessa+on+tämä+oma+operaationi.+Edellinen+lupaus+oli+toukokuu,+mutta+se+oli+ennen+hoitajalakkoa,+niin+että+kärvistelyä+riittää+varmasti+vielä+ja+tätä+eristäytymistä+myös.+Omiani+olen+harvakseltaan+tavannut+ja+aion+tavata+vastakin.+Jokainen+heistä+on+tietysti+-+päiväkodissa,+koulussa+ja+työpaikoilla+liikkuvana+-+potentiaalinen+koronan+tartuttaja,+mutta+eikös+ne+viralliset+suosituksetkin+jo+kehota+omaan+harkintaan,+punnitsemaan+eristäytymisen+edut+ja+haitat+?Ja+kyllä+tuo+eilinen+pikkumiehen+tapaaminen++antaa+taas+voimia+moneksi+päiväksi.Tommi+Liimatan+kirjassa+(Hautajaiskengät)+oli+hienosti+kuvattu+tuota+lapsen+ja+vanhuksen+heimotoveruutta:+"Vanhusta+virkistää+lapsen+läsnäolo+enemmän+kuin+mikään,+jo+valokuva+lapsesta+ilahduttaa.+Vanhus+on+lapsen+heimotoveri:+kaikkea+ihmettelevä,+aikaan+orjuuntumaton".+Kiireetön+elämä+on+etuoikeus,+jota+ei+aina+osaa+arvostaa+ja+joskus+vähän+surettaa,+että+lapsikin+tahdotaan+ja+varhain+sitoa+aikaan+ja+tiettyyn+toimintakaavaan+ja+se+nähdään+hyvänä+ja+tarpeellisena+hänenkin+kohdallaan.Makriina+otti+toisessa+ketjussa+puheeksi+kiusaamisen.+Onkohan+meillä+ainottakaan+julkkista,+jota+ei+olisi+kiusattu+?+Viimeksi+ilmoittautui+Mika+Aaltola.+Minulla+ei+ole+-+ihan+lähipiiristä+-+siitä+tuoreita+kokemuksia,+mutta+kun+katselen+ikkunasta+parin+naapurin+lapsen+kouluun+menoa+ja+sieltä+tuloa,+voin+aavistaa,+että+koulu+ei+taida+olla+heillekään+ihan+mieluinen+paikka:+toinen+lähtee+kouluun+raskain+askelin,+toinen+tulee+sieltä+jäsenet+jäykkinä.+Eivät+onnelliset+lapset+liiku+niin,+jokin+heitä+painaa.Painoahan+tässä+on+tietysti+itse+kullakin,+ellei+muuta+niin+vuosien+painoa.+Tänään+täytyy+kuitenkin+taas+yrittää+askeltaa+kirjastoautolle.+Sekin+käy+jo+virkistyksestä+tänä+päivänä.Mira+näyttää+tulleen+mukaan+kirjoittelemaan.+Hämärästi+sinut+muistan+ja+otan+osaa+!++Muuta+ei+oikein+osaa+sanoa.+Toinen+kirjoittaja+tuolla+kuvasikin+hyvin+sitä+vaikeutta,+mikä+meillä+toisen+surua+kohdatessamme+on.Makriinalle+myös+osanotto+tuosta+nilkan+nyrjähdyksestä.+Toivottavasti+menee+pian+ohi.+Onneksi+Eliaana+on+kuitenkin+saanut+helpotusta+omaan+vaivaansa+ja+voi+valmistautua+kevään+vastaanottoon+maalla.++Omasta+tukiverkosta,+jota+ystäväni+ansiokkaasti+luotsaa,+meillä+on+kokemus,+että+jos+jollekulle+tulee+uutta+vaivaa,+jollakin+toisella+helpottaa.+Ikäänkuin+vaivojen+määrä+olisi+vakio..))+Niin+vakavaa,+että+nauraa+pitää+välillä.Tälle+päivälle+ei+ole+sentään+lunta+luvassa+ja+aurinkoakin+tuntuisi+riittävän.+Yritän+pikku+hiljaa+valmistautua+pääsiäisen+viettoon.+Ei+mitään+suurisuuntaista,+mutta+jotakin+tekee+mieli+yrittää,+kun+molemmat+nuoret+perheet+ovat++ehkä+tulossa.+Pitaleipää+on+tehnyt+mieli+kokeilla,+sehän+on+näitä+nuorten+suosikkeja.Lammasta+en+ole+koskaan+harrastanut,+kerran+yritin,+mutta+maistui+liikaa+"lampaalta",+valmista+olisi+tietysti+tarjolla,+mutta+kala+saa+riittää...Mukavaa+päivää+ja+pääsiäisen+alusviikkoa+kaikille+ja+SkillaNille+taas+erityiskiitos+näistä+hyvän+mielen+aamunavauksista+!demeter1
  3. Hyvä+kuvaus,+Ano+13.16+tästä+omastakin+olosta.+Tosin+minulla+se+on+toistaiseksi+ollut+osa-aikaista,+ei+sittenkään+se+vallitseva+olotila.En+minäkään+usko+lopullisesti+muuttuneeni+mörri-möykyksi+vaan+näen+asian+juuri+noin+kuin+kuvaat:+"vakavia+häiritseviä+tekijöitä+on+ollut+liikaa+ja+liian+kauan.Koronaa+ja+sota."+Jonkinlainen+invaliditeetti+voi+tästä+ajasta+jäädä,+mutta+"den+dagen+den+sorgen",+sen+näkee+sitten...Niin.+Mistä+kevennystä+omaan+oloon+?+Nykyviihteestä+ja+musiikista+olen+samaa+mieltä+kuin+pari+muutakin+kirjoittajaa,+eivät+kolahda.+Kaunista,+melodista++ja+mieleen+jäävää+musiikkikappaletta,+tai+"biisiä",+kuten+nykyisin+kuuluu+sanoa,+ei+tunnu+löytyvän+tuon+tehosteiden+paljouden+ja+artistien+"heittäytymisen"+alta.+Mitä+kovempi+möly,+sen+suurempi+suosio,+niinkö+?+Tietysti+meillä+on+tallenteita+ja+Youtube,+niistä+voi+sentään+löytää+mieleistään+musiikkia.Ja+onhan+meillä+(tiettävästi)+jokunen+ihmissuhdekin+jokaisella+ja+onnekkaassa+tapauksessa+niiden+kautta+voimme+saada+merkittävää+vertaistukea+selviytymisessämme.++Meillä+on+myös+tämä+alusta,+Suomi24,+ja+monia+muita,+en+väheksyisi+niidenkään+antia.+Ellei+muuta,+niin+ne+voivat+tarjota+mahdollisuuden+etäännyttää+itseään+tästä+vallitsevasta+tilanteesta.+Ja+keskustelu,+kirjoittaminen+ja+lukeminen,+auttavat+ainakin+minua,+tilanteen+hahmottamisessa,+asioiden+suhteuttamisessa.+Itselläni+on+ollut+elämänmittainen+kiinnostus+lukemiseen+ja+kun+pari+vuotta+sitten+sain+kaihin+karkotetuksi+silmistäni,+lukeminen+sai+uutta+pontta.+Olkoot+lukeminen+vaikka+elämisen+korvike,+yhtä+hyvin+voi+sanoa,+että+sen+kautta+voi+elää++monta+elämää+ja+uskoisin,+että+myös+syventää+omaa+ymmärrystään.+Kaunokirjallisuuden+merkitys+on+tiettävästi+todennettu+ihan+tutkimustenkin+valossa.+Elleivät+silmät+kestä+lukemista,+äänikirjojakin+on+tarjolla.Tietysti+lukeminen+ja+kirjoittaminen+ovat+ehkä+vain+keinoja+tai+polkuja+kohti+sitä+harmoniaa,+mielenrauhaa,+joka+on+meille+tarpeen+aina+ja+etenkin+kriisitilanteissa,+jollaisessa+olemme+nyt.+Mutta+löytyykö+sen+polun+päästä+jotakin+isompaa,+pysyvää+ja+sellaista,+mikä+kantaa+näidenkin+haasteiden+yli+?+Usko,+toivo+ja+rakkaus+?++Kuulostavat+ehkä+kuluneilta+ja+latteilta,+mutta+jospa+niistä+sittenkin+löytyisi+jotakin+sellaista+mitä+voisi+"kokeilla"+ja/tai+viljellä+omassa+elämässään+?+Kuten+todettu,+ei+ihminen+ole+(valitettavasti)+niin+kovasti+muuttunut,+vaikka+sivistystä+ja+tietoa+on+karttunutkin.
  4. Jopas+sattui:+lukuviikko.+En++tiennytkään.+Juuri+hain+kirjastoautolta+pari+tilaamaani+kirjaa:++Rachel+Cusk:+Ääriviivat,+joka+on+eka+osa+trilogiasta,+osin+oma+elämäkerrallinen+teos,+kakkososan+luin+jo+ja+ihastuin+tyyliin+ja+ansiokkaaseen+ihmiskuvaukseen,+tuttuja+tyyppejä..))+"Mestarillinen,++hypnoottinen,+aikamme+älykkäimpiä+kirjailijoita".+todettiin+kirjan+takakannessa.Toinen+saamani+kirja+oli+Delia+Owensin+"Suon+villi+laulu",+johon+ihastuin+heti+kun+olin+lukenut+siitä+vain+parikymmentä+sivua.+Kirja+on++ollut+"massiivinen+menestys+ympäri+maailmaa,+vuonna+2019+USA:n+myydyin+kirja.+"Niin+kaunis,+että+tekee+kipeää...Murhamysteeri,+kasvukertomus+ja+villin+luonnon+ylistys"+-+kuvataan+kirjaa.Palautin+juuri+Riiitta+Kylänpään+elämäkerran+Claes+Anderssonista+ja+Tommi+Mellenderin+Kylmä+sota:+finanssimaailman+kuvausta,+aivovammapotilaan+kuntoutumista,+parisuhdekuvausta.+Ei+huono.+Mellender+oli+muutama+vuosi+sitten+Finlandia-+ehdokkaana+kirjallaan+Ranskalainen+ystävä+ja+sillon+tykästyin+häneen.Muistakin+kirjoista+voisi+kertoilla,+mutta+nyt+kutsuu+"Suon+villi+laulu"...))Toivottavasti+taas+saadaan+kirjakeskustelua+aikaan,+yksi+ketju+taisi+jo+olla,+mutta+en+ehtinyt+mukaan....,
  5. Huomenta+!+SkillaNin+aamunavauksen+merkityksestä+tulikin+jo+mainintoja,+niihin+voi+varmasti+moni+yhtyä,+minäkin.+Kyllä+ne+minunkin+aamuuni+ovat+valoa+ja+hyvää+mieltä+tuoneet.Olen+joskus+miettinyt,+että+ne+voisi+hyvin+koota+ja+toimittaa+kirjaksi+saakka.+Toimittaja,+kirjailija+Anna-Stiina+Nykänen,++kertoi+jossakin+iäkkäästä+äidistään+ja+ihasteli+tämän+taitoa+kuvata+omaa+pientä+arkeaan+ja+niitä+havaintoja,+mitä+hän+pystyi+ihan+vain+ikkunasta+katsellen+ympäristöstään+tekemään+ja+millaisia+mielleyhtymiä+nuo+havainnot+hänessä+herättivät.+Eikö+tuo+kuulostakin+aivan+SkillaNilta+?+..))Niin.+Että+omillaan+on+nyt+tultava+toimeen,+mutta+samaa+tahtoisin+vakuutella+kuin+Makriina:+kyllä+me+pärjätään+ja+SkillaNIn+loma+on+ansaittu..))+Onhan+meillä+Makriinakin,+aina+yhtä+valppaana+sanavalmiina.+Kyllä+hänkin+on+näitä+"ankkuri-ihmisiä",+(+Mika+Aaltolan+ilmaisu)+jotka+luovat+vakautta+ja+jatkuvuutta+Nojatuoliin.Mitähän+tässä+nyt+kertoisi+?+Lumet+putosivat+lopulta+katolta+ja+nyt+on+kulkuyhteys+postilaatikolle+taas+poikki.+Pakko+tarttua+lapionvarteen+jossakin+vaiheessa+kun+kirjastoautollekin+pitäisi+kepitellä,+pari+varattua+kirjaa+on+tullut.Tuo+reissu+ja+siitä+selviäminen+jännittää+aina,+nyt+on+taas+ohut+lumikerros+tullut+reitille,+eikä+oikein+tiedä,+mitä+on+sen+alla.+Kyllä+nämä+ajankohtaiset+aiheet:+sota+ja+hoitajalakko+puhuttavat+ja+ainakin+välillisesti+koskettavat+meitä+kaikkia.+Hyvää+infoa+on+tullut+tuosta+julkishallinnosta,+aluevaalityö+on+minullakin+hakusessa,+sinne+valitut+on+kyllä+esitelty+ja+luultavasti+heitä+ja+heidän+työtään+nyt+seurataankin,+ainakin+media+sitä+tekee.Arkiaamun+tapaus+on+taas+tämä+sarja,+Kansan+palvelija,+jossa+Ukrainan+presidentti+on+pääosassa.+Olen+koukussa++sarjaan+ja+Zelenskyin+koomikon+taidot+ovat++vertaansa+vailla...Hyvää+viikon+alkua+kaikille,demeter1