Vapaa kuvaus

Aloituksia

0

Kommenttia

6837

  1. Oiva+ratkaisu,+SkillaN,+kirjoittaa+aamunavaus+ennen++"chattiosuutta".+Tarkoitan+siis+tuota+lyhyttä+viestittelyä,+mistä+jotkut+tykkäävät.+Se++kulkee+kuitenkin+mielestäni+eri+aaltopituudella+kuin+nämä+päivänpohdinnat+meillä,+kumpaakaan+syrjimättä+vai+väheksymättä.Monesti+on+minunkin+ystäväpiirissä+tullut+peilattua+tätä+nykyisyyttä+ja+meidän+lapsuuden+aikaa+ja+yleisenä+toteamuksena+olemme+nähneet,+että+"kehitys"+on+tapahtunut+liian+nopeasti,+"sielu"+ei+ole+pysynyt+mukana.+Niinpä+täällä+kirjoittavien+kuvaukset+oman+elämän+kulusta+välittävät++juuri+sellaista+henkeä,+mitä+meidän+ajasta+ei+enää+löydy.+Näin+ainakin+itse+olen+kokenut.+Ja+oikeastaan+olen+"ylpeä+omasta+vaatimattomuudestani"+...))+siitä,+että+olen+aika+pitkälle+noudattanut+sitä+elämisen+mallia,+mikä+vielä+oli+vallassa+-40-+luvullakin.+Tehtiin+itse,+ei+tuhlattu,+tyydyttiin+"vähään",+jossa+oli+kuitenkin+kaikki.Tietysti+tämä+aika+on+tarjonnut+paljon+helpotusta+arjen+hoitoon.+Enkä+minäkään+ole+kieltäytynyt+vaikkapa+työtä+säästävistä+kodinkoneista,+harkintaa+olen+kuitenkin+yrittänyt+noudattaa+kaikissa+valinnoissani,+kierrätettyä+on+kodissani+enemmän+kuin+uutta.+"Köyhäilyksi"+kai+tällaista+elämäntapaa+nykyisin+nimitetään+ja+paljon+sitä+on+naureskeltu,+pilkattukin+ja+yritetty+johdattaa+"lavealla+tielle",+"nauttimaan+elämästä"...))No.+Rupesinpa+avautumaan..))+Siitä+saa+joku+aineistoa+jos+nälviä+ja+pilkata+tahtoo...Tuskin+me+tavikset+jaksamme+kovin+pitkään+ketään+kiinnostaa+ja+tämän+päivän+nuorissa+tuo+tietty+"minimalismi"+saattaa+olla+hyvinkin+trendikästä.Eiliset+leipomukseni+onnistuivat+hyvin,+vaikka+epäilin+itseäni.+kuten+tapani+on..))++Edellisvuotiset+mustikat+menivät+täydestä+mustikkapiirakassa+ja+nyt+minulla+on+taas+vierasvaraa.+Tuota+Ramoonan+käyttämää+piirakkapohjaa+aion+myös+kokeilla.+Tänään+siivous,+jalan+ehdoilla,+huomenna+kauppareissu.+Ystäväpariskunta+hakee+ja+noutaa.+Kyllä+kelpaa.Hyvää+päivää+kaikille,demeter1
  2. Kylläpä+olet+ahkera+SkillaN+!++"Virtaa"+sinulla+tuntuu+riittävän.Tietysti+näillä+vuosin+jokainen+käyttää+energiansa+siihen,+mikä+mieluisalta+tuntuu+ja+minkä+"osaa"+parhaiten,+siis+niiden+"pakollisten"+puuhien+lisäksi.++Ja+niitä+pakollisia+puuhia+voi+jo+delegoida+muille+jos+siltä+tuntuu+ja+rahaa+on..))+Ja+onhan+se+mahtavaa,+että+voi+itse+päättää+päivistään+ja+niiden+sisällöstä,+tietysti+taas+oman+tarveyden+asettamista+rajoista+lähtien.Kyllä+sää+on+jo+selkeästi+muuttunut.+Eilen+olin+taas+"tottelematon"+ja+lähdin+lenkille:+kyynärsauva/kävelysauva-yhdistelmällä+ja+kun+se+kävelyvaihde+meni+päälle,+en+saanut+sitä+pysäytettyä+vaikka+kroppa+hälytti+melkein+koko+ajan.+Mutta+syysilman+raikkaus,++luonnon+kosketus+ja+-ihastelu+ovat+kyllä+sellainen+piristysruiske,+että+ne+jättävät+muut+murheet+syrjään.Minä+olen+kyllä+jo+siirtynyt+pukeutumisessa+syksyn+varusteisiin:+pipo+päähän+ja+hanskat+käteen,+eikä+minun+nykyisellä+vauhdilla+kuuma+tule..))Makriina+kertoi+tuolla+lempiohjelmastaan+"Kaikenkarvaiset+ystäväni".+Itse+en+aina+"ehdi"+sen+äärelle,+vain+satunnaisesti+katselen.+Oma+lempparisarjani+on+Teemalta+klo+16.00+tuleva+"Naisten+paratiisi".+Mielestäni+käsikirjoitus+mukaili+jonkun+tunnetun+kirjailijan+teosta+ja+ehkä+siksi+se+ei+mitään+hömppää+ole,+vaikka+muotimaailmasta+kertookin.+Luokkaerot,+yhteiskunnalliset+muutokset+naisten+vapautumisen+myötä,+parisuhdedraamat,+mutta+myös+ystävyyden+ja+yhteisöllisyyden+korostuminen+ovat+sarjan+sisältöä,+niitä+aiheita+ainakin+itse+sarjasta+poimin.Ja+kun+sarjassa+on+kauniita+ihmisiä,+heillä+kauniita+asuja+ja+tapahtuminen+on+(lähes)+uskottavaa+niin+mikäpä+sitä+on+seuratessa..))+Leipomista+olen+suunnitellut+aloittaa+jo+pitempään.+Viimeksi+kävi+pannukakun+kanssa+köpelösti:+päätin+laittaa++mausteiksi+kardemummaa+ja+vaniljasokeria,+perinteisten+lisäksi,+ja+tempaisin+"kiireessä"+ja+silmälaseitta+maustepussin+ja+roiskautin+"kardemummaa"+reilulla+kädellä.+Vähän+ihmettelin+vahvaa+tuoksua+ja+jossakin+vaiheessa+huomasin,+että+"kardemumma"+olikin+juustokuminaa...))+Outo+maku+pannukakkuun+tietysti+tuli+mutta+ajattelin,+että+syötävä+se+on+ja+ihme+kyllä+pikkumiehelle+se+kelpasi,+lisääkin+tahtoi...Niin,+että+tarkkana+on+oltava+ja+hosua+ei+pidä,+minun+ainakaan.Mukavaa+syyspäivää+kaikille,demeter1
  3. Huomentapäivää+!+Älähän+hätäile,+SkillaN.+Tallella+ollaan..))Mutta+kiirettä+pitää,+välillä,+vanhallakin,+ja+kun+jokunen+kerta+pistäydyin+tuolla70+:lla,+"ruutuaikani"+meni+siihen:+lukemiseen,+miettimiseen,+pariin+omaan+viestiin.Luin+kyllä+tuon+Kristiinan+kopioiman,+häkellyttävän+sähköpostiviestin+ja+samaa+kauhistelin.+Todistaa+siis+siitä,+että+verkossa+voi+harjoittaa+rikollista+toimintaa.+Ei+ole+lintukotoa+meillä+enää,+turvaa+missään+?Brinkkalan+elämää+olen+"seuraillut",+kun+muutti+uuteen+asuinympäristöön+samaan+aikaan+kuin+harkinta+oli+päällä+minullakin.+Rohkaiseva+esimerkki,+mutta+tässä+sitä+vain+jökötetään+entisissä+kuvioissa..))+Riittävän+tyytyväisenä+kuitenkin+ja+SkillaNilla+oli+tuolla+hyvä+huomio:+kun+elämä+kaventuu+ulkoisesti,+se+avartuu+"sisäisesti",+sillä+tavoin,+että+pystyy+näkemään+ne+tututkin+kuviot+uudesti,+ihmettelemään,+miten+paljon+niistä+löytyy+sellaista,+mitä+ei+ole+ennen+huomannut.Samaan+päätelmään+tulin+minäkin+ikkunanpesun+kanssa+kuin+Makriina:+en+pese+enkä+pesetä+talveksi.+Veivaan+vaikka+sälekaihtimet+alas,+jos+pistää+silmään...Kuusi+pintaa+olohuoneen+isossa+ikkunassa+!+Sitä+ei+jaksa+"vanha+erkkikään",+kuten+sanonta+kuului+joskus...))++"Omalääkärini"+soitti+ja+selvitti+tuota+lonkan+tilannetta:+paha+nivelrikko+ja+osa+nivelrustosta+oli+jossain+kohdin+hävinnyt+kokonaan.+Onneksi+tänä+päivänä+tilanne+on+tämä:+"kun+mitään+ei+ole+tehtävissä+on+vielä+paljon+tehtävissä",+mutta+koska,+siitä+ei+ole+tietoa.+"Opiskelin"+tuota+aihetta+eilen+netistä+ja+sen+pohjalta+tein+päätöksen+jättää+kaikki+syksyksi+suunnittelmani+menot,+vain+muutaman+kirjastovierailun,+ystäväni+avustuksella,+aion+tehdä,+kun+lupasi+noutaa+täältä+ja+palauttaa+"ehjänä"..))Muut+kirjastoasioinnit+siirrän+kirjastoautolle,+200+metrin+päähän.+Hyvän+palvelun+olen+aina+saanut+sieltä+ja+välillä+juttukavereitakin:+eilenkin+pieni+asiakas+kysyi+minulta,+miksi+minulla+on+sauva+mukana.+Siitä+kehkeytyi+ihan+mukava+keskustelu+ja+ihailin+lapsen+aitoa+kiinnostusta+ja+myötätuntoa..))+Rajoittuneen+elämän+iloja+on+mielestäni+ollut+myös+tuo+ihmisten+ystävällisyys,+huomaavaisuus+ja+avun+tarjoaminen+kun+"vaivaisen"+näkevät..))Uusi+omalääkärinikin+oli+ihan+aidosti+kiinnostunut+pärjäämisestäni,+ei+tarvinnut+vakuutella+että+heikosti+menee+kun+sen+näkee+lonkasta,+röntgenkuvasta,+vaikka+naamasta+ei+näe..))+Panacodia,+"huumettakin"+olisi+tarjonnut,+mutta+en+huolinut..))+Jossain+muodossa+se+ulkoilukin+pitäisi+ottaa+agendalle+ja+sadetta+ei+nyt+ainakaan+ole+ennustettu.Hyvää+päivää+kaikille.demeter1
  4. Noihin+aloittajan+esittämiin+kysymyksiin+pitäisi+kai+pitkäaikaisena+joogan+harrastajana,+ohjaajanakin,+vastata,+mutta+pelkään+että+menee+liian+pitkäksi+se+vastaus..))Itse+harrastin+Hatha-joogaa,+muita+lajeja+tunnen+vain+pinnallisesti.+Hatha-+joogassa+ovat+keskeisiä+asanat,+eli+tietyt+fyysiset+harjoitukset,+joihin+liitetään+aina+hengitys.+Myös+lihasten+venyttely+on+olennaista+ja++kun+kaikki+tapahtuminen+on+korostuneen+hidasta,+keskittyminen+ja+mielen+hiljentyminen+tulevat+mukaan+ikäänkuin+sivutuotteena.Joogafilosofia+pohjaa+vahvasti+Idän+ajatteluun,+hinduismiakin+siinä+on+nähty+ja+siksi+joogaharrastukseen+suhtauduttiin+-+ainakin+kirkon+piirissä++-+hyvin+kriittisesti.+Tänä+päivänä+seurakunnat+kuitenkin+järjestävät+hiljaisuuden+retriittejä,+jopa+kristillistä+mietiskelyä...Henkinen+valmennus+urheilijoille+on+arkipäivää+ja+yksi+sen+pioneereistä,+Laura+Jansson+oli+samalla+joogaohjaajakurssilla,+jolla+itse+olin.Että+oikeastaan+voi+katsoa,+että+joogasta+on+osattu+ottaa+se,+mikä+siinä+soveltuu+meidän+oloihin.+Vaikutuksista+on+tehty+tutkimuksia+ja+meillä+oli+myös+joogaterapia-yhdistys,+jonka+perustajina+oli+lääketieteen+ammattilaisia.+En+tiedä+toimiiko+se+vielä,+mutta+käsitykseni+on+se,+ettei+joogaa+ole+koskaan+sijoitettu+sinne+huuhaa-osastolle.Pitkäksi+meni+juttu+taas..+LIsänä+rokassa,+ehkä+kuitenkin...
  5. Kiinnostava+aloitus+ja+hyvin+koossa+pysynyt+ketju,+kiitos+aloittajalle+siitä,+että+osasi+pysyä+avoimena+aiheelle+ja+erilaisille+vastauksille.Hyviä+määritelmiä+tuli+niin+paljon+ja+niin+ansikokkaita,+ettei+niihin+oikeastaan+ole+lisättävää.+Paloma+otti+esille+tuon+New+Agen,+olisiko+sen+tulo+meille+ollut+juuri+tuota+-80-lukua+?Minusta+silloin+nuo+kaksi+ilmiötä,+hengellisyys+ja+henkisyys+alkoivat+lähestyä+toisiaan+vain+olisiko+peräti+käynyt+niin,+että++henkisyys+ja+ns+uususkonnot+nielaisvat+perinteisen+hengellisyyden,+jota+moderni+ihminen+piti+liian+ahtaana+?Uususkonnot+todistelivat+,+tieteenseenkin+vedoten,+että+ihmisellä+on+rajattomasti+käyttämätöntä+henkistä+kapasiteettia,++Oliko+se+käyttämätön+kapasiteetti+peräti+90+prosentin+luokkaa+?+Tähän+uskoen,+ihmiset+"hylkäsivät"+auktoriteetit+ja+katsoivat,+että+oma+käsitys+asioista+oli+jotenkin+ainut+ja+oikea+ja+ennen+kaikkea+uskottiin,+että+se+oma+käsitys+todella+oli+"oma",+vaikka+moni+auktoriteetti+oli+saattanut+sitä+toistella+"aikojen+alusta",+ainakin+vuosikymmeniä+sitten.Fiksuimmat+sentään+etsivät+tiedettä+oman+"totuutensa"+tueksi+ja+niin+kai+meille+sitten+tuli+tämä+tiedeusko,+joka+tietysti+sivuutti+uskon+Jumalaan,+josta+tuli+aika+pitkälle+pilkanteon+aihe.+Vain+naiivi+ja/tai+hyvin+taantumuksellinen+ihminen+saattoi+uskoa+mihinkään+itseään+isompaan+voimaan.Käsitteiden+määrittely+taisi+nyt+johtaa+sivuraiteille,+mutta+ehkä+niitä+voi+tarkastella+myös++niiden+ilmentymisen+pohjalta+?+Siis,+millaisena+niiden+ilmenemisen+itse+näkee.
  6. Heh,+olipa+uskomaton+tulkinta+minulta:+että+puhallin+tuhkaluukkuun,+kun+siihen+standardikokoiseen+ei+taida+mahtua+edes+pienoispuhallin..))+Takan+tuhkaluukku+minulla+oli+mielessäni,+sinne+voisi+mahtuakin,+mutta+ei+pystymuurin+tai+hellan+tuhkaluukkuun..))Lämmön+suuntaamisesta+oli+tietenkin+kyse.Pystymuurin+muurasi+aikanaan+meidän+naapuri+++-+talkootyönä+-+ja+tekikin+loistavaa+työtä,+kuten+nämä+itseoppineet+moniosaajat+tekivät.+Koskaan,+pitkänkään+kylmäksijättämisen+jälkeen,+tämä+tulisija+ei+savuttanut:+nätisi+toimi++ja+lämmitti+lempeästi.Olin+hämmentynyt+ja+ymmällä+kun+yhtenä+vuonna+muuri+tekikin+lakon:++tuppasi+savua+talon+täydeltä.+Samana+vuonna,+muutama+kuukausi+sitten,+muurintekijä+oli+kuollut+ja+lesken+kanssa+tuumasimme,+että+näin+hän+sitten+jätti+jäähyväiset+meille,+että+muistaisimme+ja+mehän+muistimme,+minä+muistan+vieläkin..))Vaikka+sodanjälkeinen+aika+oli+niukkaa,+silloin+oli+kuitenkin+varaa+lähimmäisyyteen,+aitoon+yhteisöllisyyteen,+jota+tänä+päivänäkin++peräänkuulutetaan,+vaan+onko+sitä+?Kai+sitä+on,+mutta+eri+muodossa.+Eilen+telkkarissa+oli+Jyrki+Kasvi+Anne+Flinkkilän+haastateltavana.+Hän+oli+löytänyt+syöpäsairauteensa++lääkkeen,+jolla+oli+saatu+lupaavia+hoitotuloksia+,+mutta+se+oli+kallis,eikä+sillä+ollut+myyntilupaa+Suomessa.+Oliko+hän+Facessa+-+vai+missä+-+kertonut+asiasta+ja+moni+tahtoi+osallistua+rahallisesti+tuon+lääkkeen+saamiseen.En+muista+tarkalleen+tuon+tarinan+kulkua,+mutta+sisältö+jäi+mieleen+ja+tulkitsen+sen+juuri+tuoksi+osallistumisen,+auttamisen+haluksi+jota+löytyi,+ainakin+hänen+kohdallaan.Hyvää+sunnuntaina+itse+kullekin,+odottelen+tässä+pikkumiehen+vierailua+ja+raporttia+viikon+kulusta.+Ehkä+tulee+pelattuakin+pikkuisen.+Kirpparilta+olen+näitä+lastenpelejä+löytänyt+ja+on+niitä+vielä+jäljellä+poikien+omankin+lapsuuden+ajalta+kun+en+niitä+ole+tahtonut+hävittää...demeter1