Paras helleasu mummolle

Anonyymi

Onko se
A. Sortsit ja teepaita
B. Legginssit ja tunika
C. Minihame ja teepaita
D. Kevyt kesämekko
E. Pitkä väljä halaatti

Kaikkia noita näkee myös vanhoilla naisilla. Itse tykkään helteillä väljästä pitkästä halaatista, jossa on myös leveät pitkät hihat. Siinä ei pala auringossa ja ilma kiertää hyvin, viilentää ijoa. Peitää muhkurat, suonikohjut ja läskit.

80

883

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pitkä väljä halaatti. Tai kevyt kesämekko.

    • Anonyymi

      Se on missä itse parhaiten viihtyy.

    • Anonyymi

      Nanson yöpaita pehmeää trikoota, ei kiristä mistään ja tarpeeksi iso koko pitää olla.

    • Anonyymi

      Eikö noin 80 naisista ole muuta sanaa kuin mummo ?
      Miten mummous liittyy pukeutumiseen ?
      Jos ei olisi mummo, olisivatko vaihtoehdot erilaiset ?
      Kuulostaako "vanha nainen" kenestäkään ankealta ja jopa loukkaavalta,
      vaikkei vanhuus ole häpeä ja kaikki vanhenevat ?
      Iäkäs ihminen tai iäkäs henkilö ei kuulosta ainakaan niin pahalta.

    • Anonyymi

      Aikooko aloittaja ostaa mummolleen kesäasun ?

    • Anonyymi

      Vaaleanpunaiset laneli pöksyt ja pellavaliina yläosaksi.

    • Anonyymi

      Luukkupöksyt ja tissiliivit.

    • Anonyymi

      Pikinit.

    • Anonyymi

      Näillä kymmenillä mahdollisimman peittävä vaate, pitkät hihat ja lahkeet. Helteellä auringonpaisteessa lisäksi lierihattu. Ihoni palaa niin herkästi.

    • Eiköhän "mummo" ole jo oppinut hankkimaan itse vaatetuksensa ja tiedä, mikä hänelle on paras vaate hellesäällä.
      Enää ei ole pukeutuminen ikäkysymys, kuten näiden mummojen lapsuudessa, jolloin mummoilla oli päähuivi, pitkät hihat ja helmat, sukat makkaralla ja tukevat kengät säällä kuin säällä. Pääväri kamppeissa musta, ainakin kirkkoreissuilla, ja kotosalla aina myös ruudullinen esiliina.

      • Anonyymi

        Meidän mummolla oli sukkanauhat eikä sukat koskaan makkaralla, mutta kesällä ei sukkia tarvinnut kotioloissa. Vaalea puuvillainen lyhythihainen leninki lämpimällä ilmalla ja essu sekä huivi taloustöissä. Kenkiä oli erilaisia eri tilanteisiin. Kirkossa käytiin yleensä vain hautajaisissa, häissä ja konfirmaatioissa, jollain asianmukainen juhlavaatetus. Mummoni syntyneet 1890-luvulla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Meidän mummolla oli sukkanauhat eikä sukat koskaan makkaralla, mutta kesällä ei sukkia tarvinnut kotioloissa. Vaalea puuvillainen lyhythihainen leninki lämpimällä ilmalla ja essu sekä huivi taloustöissä. Kenkiä oli erilaisia eri tilanteisiin. Kirkossa käytiin yleensä vain hautajaisissa, häissä ja konfirmaatioissa, jollain asianmukainen juhlavaatetus. Mummoni syntyneet 1890-luvulla.

        Kuvaukseni oli yleisluontoinen, kuten varmasti arvasitkin.
        Minun mummoni asuivat kaupungissa, myös heidän vaatetuksensa poikkesi tuosta kuvauksestani, joka on vastapainoa ketjun ehdotuksille, ikäkautta kunnioittavammin.
        Mutta ikäkysymys se oli niihin aikoihin. Missään hepenissä eivät mummot kulkeneet meidän lapsuutemme aikoina.
        En tiedä tästäkään päivästä. Minulla ainakin on kampetta helteelläkin, ihan kohteliaisuudesta ympäristöä kohtaan.


      • Anonyymi
        Makriina kirjoitti:

        Kuvaukseni oli yleisluontoinen, kuten varmasti arvasitkin.
        Minun mummoni asuivat kaupungissa, myös heidän vaatetuksensa poikkesi tuosta kuvauksestani, joka on vastapainoa ketjun ehdotuksille, ikäkautta kunnioittavammin.
        Mutta ikäkysymys se oli niihin aikoihin. Missään hepenissä eivät mummot kulkeneet meidän lapsuutemme aikoina.
        En tiedä tästäkään päivästä. Minulla ainakin on kampetta helteelläkin, ihan kohteliaisuudesta ympäristöä kohtaan.

        Millaisia vaatteita oli äidilläsi? Muistatko niitä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Millaisia vaatteita oli äidilläsi? Muistatko niitä?

        En muista, koska olen koeputkilapsi!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Millaisia vaatteita oli äidilläsi? Muistatko niitä?

        Kyllä hänellä oli ihan kesäleningit. Siihen aikaan piti olla kaupungille mentäessä hattu ja käsineet. Mutta sota-ajan ja sen jälkeisen pula-ajan vaatetus ei pysynyt muodin mukana, sillä käytettävä oli kaikki vanhatkin vaatteet, jotka muodistettiin ja ommeltiin uusiksi. Vaatteisiin vaadittiin vaatekortteja, muistan, että minunkin kortistani leikattiin ruutu pois, kun kerran ostin valkoisen kangaskauluksen.


      • Anonyymi
        Makriina kirjoitti:

        Kyllä hänellä oli ihan kesäleningit. Siihen aikaan piti olla kaupungille mentäessä hattu ja käsineet. Mutta sota-ajan ja sen jälkeisen pula-ajan vaatetus ei pysynyt muodin mukana, sillä käytettävä oli kaikki vanhatkin vaatteet, jotka muodistettiin ja ommeltiin uusiksi. Vaatteisiin vaadittiin vaatekortteja, muistan, että minunkin kortistani leikattiin ruutu pois, kun kerran ostin valkoisen kangaskauluksen.

        Makriina, oletko koskaan käyttänyt legginssejä? Ne on rumimmat kamppeet mitä nainen voi päälleen laittaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Makriina, oletko koskaan käyttänyt legginssejä? Ne on rumimmat kamppeet mitä nainen voi päälleen laittaa.

        Eikö yleensäkin sanota, että rumat ne vaatteilla koreilee?!


      • Anonyymi
        Makriina kirjoitti:

        Kyllä hänellä oli ihan kesäleningit. Siihen aikaan piti olla kaupungille mentäessä hattu ja käsineet. Mutta sota-ajan ja sen jälkeisen pula-ajan vaatetus ei pysynyt muodin mukana, sillä käytettävä oli kaikki vanhatkin vaatteet, jotka muodistettiin ja ommeltiin uusiksi. Vaatteisiin vaadittiin vaatekortteja, muistan, että minunkin kortistani leikattiin ruutu pois, kun kerran ostin valkoisen kangaskauluksen.

        Ainut vaate, jonka m
        uistan mummultani oli beesin värinen villatakki ja se oli äitini kutoma.

        Ikinä mummu ei pitänyt huivia sisällä, eikä myöskään kesällä pihalla, mutta sitä en muista mitä piti talvella ulkona, luultavasti oli huivi.

        Äitini tummanpunaisilla korkokengillä öeikin pienenä "hienoa naista". :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Makriina, oletko koskaan käyttänyt legginssejä? Ne on rumimmat kamppeet mitä nainen voi päälleen laittaa.

        Ei ne ole sen rumemmat, kuin pillifarkutkaan. Materiaali vain on eri.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ne ole sen rumemmat, kuin pillifarkutkaan. Materiaali vain on eri.

        Legginnsit on ohuet samaa trikoota kuin kalsarit ja ne painuu koka koloon ja poimuun. Pillifarkut on tukevaa kangasta ja yleensä vain hoikat saavat ne vedettyä jalkoihinsa. Legginssit om pehmeää joustavaa kangasta ja venyy tuhtillekkin tytölle paljastaen kaiken.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Legginnsit on ohuet samaa trikoota kuin kalsarit ja ne painuu koka koloon ja poimuun. Pillifarkut on tukevaa kangasta ja yleensä vain hoikat saavat ne vedettyä jalkoihinsa. Legginssit om pehmeää joustavaa kangasta ja venyy tuhtillekkin tytölle paljastaen kaiken.

        Legginsiä löytyy eri materiaaleista. Pillifarkuja on ohuempaa ja paksumpaa.
        Pillifarkuissa on joustoa, joten kyllä tuhdimmatkin ne jalkaansa saa.

        En omista kumpiakaan, mutta muut saavat käyttää, oli sitä pitkä tai pätkä, lihava tai laiha, sehän on heidän asiansa, ei minun.


    • Anonyymi

      Tämä muori vetää ylleen monenlaista. Tänään farkkusortsit ja lyhythihainen t-paita, hihatonta en pidä, kun allit näkyy. Toisinaan caprit ja paitapusero. Huomenna kenties farkut ja tunika. Sunnuntaina hihaton kesämekko ja bolero. Kovalla helteellä puuvillapaita ja shortsit. En pidä paljastelusta, asun pitää olla sopivasti peittävä, legginsit on rumat , käytän vain kesäisin polvipituisen pellavaleningin kanssa.
      Tiukat leggarit näyttää niin kuin olis alusasussa, ei kovin nätti pelkän puseron kanssa, tunikan tai mekon alla jes.

      • Anonyymi

        Vieläkö tässäkin iässä ollaan niin naiveja, ettei voida helteellä kulkea hihattomissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vieläkö tässäkin iässä ollaan niin naiveja, ettei voida helteellä kulkea hihattomissa.

        ei ne käsivarsirypyt niin kaunista ole kenellekään katsoa, tuskin edes kenellekään itselleenkään .

        kevyttä, ja ilmavaa, löytyy hyvin ohuitakin kangasmateriaaleja, mitkä voi ollla hyvinkin kaunis, kun kangas on ilmava, kevyt, huoleton, peittävä, kaunis, - siinähän sitä jo on laatua


      • Anonyymi

        Kyllä legginsit on hyvän näköiset kenelle ne sopii. Jokainen saa laittaa yllensä sitä mikä miellyttää omaa itseä.


    • Anonyymi

      Mulla on helleasuina nilkkoihin ulottuvia mekkoja, joissa on napit edessä, ylhäältä alas.
      Jätän alhaalta muutaman napin auki, niin johan on vilpoista, un helma heilahtelee. :)

      Shortseja en ymmärrä helleasuna...kahdet housut päällekkäin. :)

    • Hihaton tai lyhythihainen hellemekko.
      Shortsit ja hihaton toppi.
      Ei ikä saa rajoittaa vaatevalintoja kun kysymys on helteeseen pukeutumisesta.
      Aurinkohattu ulkona ja aurinkolasit.

      • Anonyymi

        Ei sortsit sovi 80-kymppiselle naiselle, ja pienetkin hihat topissa parantaa asiaa. Peilikin sen kertoo. Polvipituinen tai alle polven ulottuva mekko tai hame on vilpoisa ja muidenkin silmille miellyttävämpi kuin pikkupoikien kesähousut vanhuksella .


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei sortsit sovi 80-kymppiselle naiselle, ja pienetkin hihat topissa parantaa asiaa. Peilikin sen kertoo. Polvipituinen tai alle polven ulottuva mekko tai hame on vilpoisa ja muidenkin silmille miellyttävämpi kuin pikkupoikien kesähousut vanhuksella .

        Minä taas kuulun niihin jotka ajattelevat että ikä ei ole se määräävä tekijä (olen itse 74) vaan oma maku ja se mitä haluaa viestittää pukeutumisellaan ovat tärkeämpiä. Ketä varten pukeutuu ja ketä tarvitsee miellyttää pukeutumisellaan. Minulle vaatteiden vilpoisuus ja väljyys ovat ensisijalla kun mittari kiipeää hellelukemiin. Ei se mitä naapurit ajattelee käsivarsistani tai kaula-aukostani. Ehkä se nyt kuitenkin on niin että minun on helppo sanoa, kun olen normaalipainoinen ja allit tai paksut reidet eivät ole vaikeuttamassa kesävaatteiden valintoja.
        Pakkailen juuri matkalaukkua Suomeen ja katselen sääennusteita kahdeksi seuraavaksi viikoksi. Parasta kai ottaa pillifarkut, kukkaleningit, shortsit ja aurinkotopit ja parit, kolmet kengät. Takkia en ole tavannut tuoda heinäkuussa, mutta nyt näytti olevan sateista ensi viikolla ja aika viileääkin. TTrenssi vai kevyttoppis? Hmmmm....


      • Paloma01 kirjoitti:

        Minä taas kuulun niihin jotka ajattelevat että ikä ei ole se määräävä tekijä (olen itse 74) vaan oma maku ja se mitä haluaa viestittää pukeutumisellaan ovat tärkeämpiä. Ketä varten pukeutuu ja ketä tarvitsee miellyttää pukeutumisellaan. Minulle vaatteiden vilpoisuus ja väljyys ovat ensisijalla kun mittari kiipeää hellelukemiin. Ei se mitä naapurit ajattelee käsivarsistani tai kaula-aukostani. Ehkä se nyt kuitenkin on niin että minun on helppo sanoa, kun olen normaalipainoinen ja allit tai paksut reidet eivät ole vaikeuttamassa kesävaatteiden valintoja.
        Pakkailen juuri matkalaukkua Suomeen ja katselen sääennusteita kahdeksi seuraavaksi viikoksi. Parasta kai ottaa pillifarkut, kukkaleningit, shortsit ja aurinkotopit ja parit, kolmet kengät. Takkia en ole tavannut tuoda heinäkuussa, mutta nyt näytti olevan sateista ensi viikolla ja aika viileääkin. TTrenssi vai kevyttoppis? Hmmmm....

        Milloinkas se naistenviikko on? Ei ole tässä allakkaa, mutta muistini mukaan se on heinäkuun toinen viikko. Eikö se yleensä ole sateinen ja epävakaa? Niin että villatakki mukaan ja veden sietävät jalkineet.
        Aamuinen säätiedotus jäi katsomatta, kun kerrankin nukuin pitkään, mutta mielestäni meteorologi uhkaili helleaallolla tässä taannoin.
        Niinpä on otettava mukaan joka sään asut, vaikka saathan sinä ostetuksi täältäkin matkan varrelta helleasuja, jos yllätyskuuma iskee. Toivotaan, että nämä palstan kirjoittajat eivät tule vastaan, ja voit rauhassa kulkea hihattomassa sortsiasussa meidän muiden kesänviettäjien joukossa.
        Hyvää kotimaan keikkaa!


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Minä taas kuulun niihin jotka ajattelevat että ikä ei ole se määräävä tekijä (olen itse 74) vaan oma maku ja se mitä haluaa viestittää pukeutumisellaan ovat tärkeämpiä. Ketä varten pukeutuu ja ketä tarvitsee miellyttää pukeutumisellaan. Minulle vaatteiden vilpoisuus ja väljyys ovat ensisijalla kun mittari kiipeää hellelukemiin. Ei se mitä naapurit ajattelee käsivarsistani tai kaula-aukostani. Ehkä se nyt kuitenkin on niin että minun on helppo sanoa, kun olen normaalipainoinen ja allit tai paksut reidet eivät ole vaikeuttamassa kesävaatteiden valintoja.
        Pakkailen juuri matkalaukkua Suomeen ja katselen sääennusteita kahdeksi seuraavaksi viikoksi. Parasta kai ottaa pillifarkut, kukkaleningit, shortsit ja aurinkotopit ja parit, kolmet kengät. Takkia en ole tavannut tuoda heinäkuussa, mutta nyt näytti olevan sateista ensi viikolla ja aika viileääkin. TTrenssi vai kevyttoppis? Hmmmm....

        Pitääkö pukeutumisella jotakin viestittää?


      • Makriina kirjoitti:

        Milloinkas se naistenviikko on? Ei ole tässä allakkaa, mutta muistini mukaan se on heinäkuun toinen viikko. Eikö se yleensä ole sateinen ja epävakaa? Niin että villatakki mukaan ja veden sietävät jalkineet.
        Aamuinen säätiedotus jäi katsomatta, kun kerrankin nukuin pitkään, mutta mielestäni meteorologi uhkaili helleaallolla tässä taannoin.
        Niinpä on otettava mukaan joka sään asut, vaikka saathan sinä ostetuksi täältäkin matkan varrelta helleasuja, jos yllätyskuuma iskee. Toivotaan, että nämä palstan kirjoittajat eivät tule vastaan, ja voit rauhassa kulkea hihattomassa sortsiasussa meidän muiden kesänviettäjien joukossa.
        Hyvää kotimaan keikkaa!

        Kiitos Makriina.
        Etenkin toivon että kukaan kirjoittaja joka ei halua nähdä vanhempaa naista helleasuisena ei tule vastaan kun laitan mun uuden mustan, brodeeratun "cold shoulder" mekon päälle, jossa on pudotetut olkapäät. Mä tykkäsin itse että näytän ihan villin lännen saluunatytöltä, mutta mies sanoi että on ihan hyvä!


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Minä taas kuulun niihin jotka ajattelevat että ikä ei ole se määräävä tekijä (olen itse 74) vaan oma maku ja se mitä haluaa viestittää pukeutumisellaan ovat tärkeämpiä. Ketä varten pukeutuu ja ketä tarvitsee miellyttää pukeutumisellaan. Minulle vaatteiden vilpoisuus ja väljyys ovat ensisijalla kun mittari kiipeää hellelukemiin. Ei se mitä naapurit ajattelee käsivarsistani tai kaula-aukostani. Ehkä se nyt kuitenkin on niin että minun on helppo sanoa, kun olen normaalipainoinen ja allit tai paksut reidet eivät ole vaikeuttamassa kesävaatteiden valintoja.
        Pakkailen juuri matkalaukkua Suomeen ja katselen sääennusteita kahdeksi seuraavaksi viikoksi. Parasta kai ottaa pillifarkut, kukkaleningit, shortsit ja aurinkotopit ja parit, kolmet kengät. Takkia en ole tavannut tuoda heinäkuussa, mutta nyt näytti olevan sateista ensi viikolla ja aika viileääkin. TTrenssi vai kevyttoppis? Hmmmm....

        Kyllä reidet saa olla naisellisen pyöreät, tikkureidet ei ole nätit. Vaikka ei alleja oliskaan on käsivarret veltot ja ryppyset vanhuksilla.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Kiitos Makriina.
        Etenkin toivon että kukaan kirjoittaja joka ei halua nähdä vanhempaa naista helleasuisena ei tule vastaan kun laitan mun uuden mustan, brodeeratun "cold shoulder" mekon päälle, jossa on pudotetut olkapäät. Mä tykkäsin itse että näytän ihan villin lännen saluunatytöltä, mutta mies sanoi että on ihan hyvä!

        Onneksi asun Stadissa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Pitääkö pukeutumisella jotakin viestittää?

        Ei, mutta useimmat tekevät niin. Monet, kuten minä, viestittävät pukeutumisellaan sitä että eivät viestitä mitään, vaan pukeutuvat oman mielensä mukaan ja vain itseään miellyttääkseen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä reidet saa olla naisellisen pyöreät, tikkureidet ei ole nätit. Vaikka ei alleja oliskaan on käsivarret veltot ja ryppyset vanhuksilla.

        En ole saanut mitään negatiivista palautetta siitä että pidän shortseja ja hihattomia. En keneltäkään jotka minua katselevat livessä. Ainoastaan tuntemattomilta netissä :)


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Minä taas kuulun niihin jotka ajattelevat että ikä ei ole se määräävä tekijä (olen itse 74) vaan oma maku ja se mitä haluaa viestittää pukeutumisellaan ovat tärkeämpiä. Ketä varten pukeutuu ja ketä tarvitsee miellyttää pukeutumisellaan. Minulle vaatteiden vilpoisuus ja väljyys ovat ensisijalla kun mittari kiipeää hellelukemiin. Ei se mitä naapurit ajattelee käsivarsistani tai kaula-aukostani. Ehkä se nyt kuitenkin on niin että minun on helppo sanoa, kun olen normaalipainoinen ja allit tai paksut reidet eivät ole vaikeuttamassa kesävaatteiden valintoja.
        Pakkailen juuri matkalaukkua Suomeen ja katselen sääennusteita kahdeksi seuraavaksi viikoksi. Parasta kai ottaa pillifarkut, kukkaleningit, shortsit ja aurinkotopit ja parit, kolmet kengät. Takkia en ole tavannut tuoda heinäkuussa, mutta nyt näytti olevan sateista ensi viikolla ja aika viileääkin. TTrenssi vai kevyttoppis? Hmmmm....

        Ahaa eli ikä ei määrää pukeutumista, mutta on kuitenkiin se ulkomuoto määrää:

        " Ehkä se nyt kuitenkin on niin että minun on helppo sanoa, kun olen normaalipainoinen ja allit tai paksut reidet eivät ole vaikeuttamassa kesävaatteiden valintoja."


      • Paloma01 kirjoitti:

        En ole saanut mitään negatiivista palautetta siitä että pidän shortseja ja hihattomia. En keneltäkään jotka minua katselevat livessä. Ainoastaan tuntemattomilta netissä :)

        Noniin, nyt kun mun ulkonäköni jne. edelleen on taas kertaalleen käsitelty, jatkakaa siitä eteenpäin! Minä lähden pakkailemaan.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        En ole saanut mitään negatiivista palautetta siitä että pidän shortseja ja hihattomia. En keneltäkään jotka minua katselevat livessä. Ainoastaan tuntemattomilta netissä :)

        Kyllä on arka paikka sinulle tuo ulkonäkö, voi rassukkaa.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Noniin, nyt kun mun ulkonäköni jne. edelleen on taas kertaalleen käsitelty, jatkakaa siitä eteenpäin! Minä lähden pakkailemaan.

        Lukutaidossasi on pahasti vikaa. Kukaan ei ole tässä ketjussa käsitellyn SINUN ulkonäköäsi.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Kiitos Makriina.
        Etenkin toivon että kukaan kirjoittaja joka ei halua nähdä vanhempaa naista helleasuisena ei tule vastaan kun laitan mun uuden mustan, brodeeratun "cold shoulder" mekon päälle, jossa on pudotetut olkapäät. Mä tykkäsin itse että näytän ihan villin lännen saluunatytöltä, mutta mies sanoi että on ihan hyvä!

        Eikös saluunatytöt ole hutsuja. Ei ihme, että miehet tykkää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lukutaidossasi on pahasti vikaa. Kukaan ei ole tässä ketjussa käsitellyn SINUN ulkonäköäsi.

        Huonon itsetunnon omaava ottaa kaiken itseensä ja alkaa kehua itseään, kun muilta sitä ei heru. Ketään ei kiinnosta mummonruppanan tikkureidet eikä veltot käsivarret joita kuvissakin esitellään.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Kiitos Makriina.
        Etenkin toivon että kukaan kirjoittaja joka ei halua nähdä vanhempaa naista helleasuisena ei tule vastaan kun laitan mun uuden mustan, brodeeratun "cold shoulder" mekon päälle, jossa on pudotetut olkapäät. Mä tykkäsin itse että näytän ihan villin lännen saluunatytöltä, mutta mies sanoi että on ihan hyvä!

        ”Ihan hyvä” sanotaan kohteliaisuudesta jokseenkin siedettävän näköisestä. Mutta 74 v saluunatyttö omasta mielestään on kyllä naurettavinta mitä olen palstalla lukenut. 🤣🤣🤣


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        En ole saanut mitään negatiivista palautetta siitä että pidän shortseja ja hihattomia. En keneltäkään jotka minua katselevat livessä. Ainoastaan tuntemattomilta netissä :)

        Kukapa vanhoja mummoja katsoiskaan, ei niissä silmä lepää varsinkaan vähäpukeisina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ”Ihan hyvä” sanotaan kohteliaisuudesta jokseenkin siedettävän näköisestä. Mutta 74 v saluunatyttö omasta mielestään on kyllä naurettavinta mitä olen palstalla lukenut. 🤣🤣🤣

        No nyt on sinun päiväsi palastettu kun pääsit vit...maan taas kunnolla. Nyt voitkin jatkaa päivän muihin askareisiin kun tuli hyvä työ tehtyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä reidet saa olla naisellisen pyöreät, tikkureidet ei ole nätit. Vaikka ei alleja oliskaan on käsivarret veltot ja ryppyset vanhuksilla.

        Kullakin omanlaisensa kroppa , ei siinä voi sanoa miten kullakin pitäisi olla.
        Itse pukeudun myös kuten tahdon, enkä edes ajattele että ikä laittaisi mitään esteitä. Pääasia kun itse on tyytyväinen ,


    • Noista vaihtoehtoista mitä aloituksessa listattiin, en taida valita ainottakaan. Väljä, peittävä halaatti vaikuttaisi passelilta, mutta sellaista ei minulla ole, enkä taida hankkiakaan..))
      Kyllä minun valintani perustuu ensi sijassa siihen, miten voin parhaiten suojautua UW-säteilyltä, minkä voimakkuudesta meitä muistutetaan melkein joka päivä. En jaksaisi aina käyttää suojavoiteita. Minulla on melanomaiho, kaksi sisarustakin on sen sairastanutkin.
      Liikkuvaisia ulkoilmaihmisiä molemmat.
      Enkä muutenkaan jaksa kovasti kiinnittää huomiota ulkoiseen olemukseeni. Joskus ikätoverin kanssa naureskeltiin, että ihan sama, miltä näytämme, ei meitä kukaan katso..)) Viittaan siis "tutkittuun" tietoon siitä, että jo viiskymppisenä nainen muuttuu "näkymättömäksi", markkina-arvo putoaa vauhdilla...
      Jos karsimaa on, hänet voidaan panna merkille ihmetyksen hengessä; "että noin vanhakin on vielä "pirteä", pitää itsestään huolta..)) Tämä toteutui ainakin tuttuni, 85, kohdalla. Hän kun on näihin saakka käynyt säännöllisesti kosmetologilla, kampaajalla, jalka- ja käsihoidossa ja pukeutunut kauniisti. Hänet on huomattu, häntä on ihmetelty jopa hautausmaalla..))
      Monille, kuten minullekin, tuo uusi "näkymättömyys" tarjoaa myös paljon vapautta ja mahdollisuuden löytää sitä omaa "sisäistä kauneutta", mistä saa ainakin itse iloita...

    • Anonyymi

      Netti kertoi, että halaatti on yöasu?????

      • Anonyymi

        Halaatti voi olla myös yöasu.


    • Aloituksen vaihtoehdoista minulle tyypillisin helleasu on kevyt kesämekko. Yksiosainen vaate on vilpoisampi, vaikka se olisi peittävämpi kuin lyhyet shortsit ja pieni toppi. Ilmava kangas ja väljä malli, vaalea väri. Yksi luottovaatteni helteisiin on A- linjainen pellavamekko, väriltään turkoosi kuin vilpoisa Adrianmeri. Mekossa on puolipitkät väljät hihat ja se ulottuu puolisääreen, sopii myös kaupungin katukuvaan ja voi turistina poiketa vaikka kirkkoon ja museoon.

      Tärkein helleasuste on leveälierinen olkihattu. Suojavoiteitakin käytän, kevyt rusketus on pukeva. Nättejä kesämekkoja minulla on monia, iltaviileällä pieni neulejakku päälle. Olkapäiltä laskettu mallikin on , kuten Palomalla, mutta vaaleansini-valkoraitainen.
      😊Mummo olen ollut jo yli 20v.

      • Mökkielämää elävälle mummolle ja nuoremmallekin on tärkeintä hyvä olo. Ja kun elämme suomalaisessa maalaismaisemassa, ovat hyttyset alituisena seuranamme, ja niinpä sortsit ja topit jäävät naulakkoon hyvin helposti. Ja kun mennään mustikkaan tai sieneen, on muistettava hirvikärpäset. Asu päästä jalkoihin sen mukaan.
        Polttavasta auringosta en viitsi edes muistuttaa Ikämme on sen verran pitkä, että tiedämme, kuinka tärkeää aikoinaan oli lasten saada hyvä rusketus, ja nyt olemme saaneet valistusta sen vaarallisuudesta. Olemme joutuneet muuttamaan asennoitumistamme 180 astetta.
        Ulkona meitä vaanivat nyt UV-säteet, punkit ja muut verenhimoiset hyönteiset, uimavedessä sinilevä ja metsissämme käärmeet. Keittiöpuutarhassa parveilevat hyttyset ja paarmat, ja saamme panna kiittimet ristiin, jos jossakin on ihan aito kimalainen. Ne rassukat ovat tuhon partaalla kaikkialla.

        Kaikeksi onneksi on tämä turvallinen kaupunki, jonne wanhan on turvallista palata ja piiloutua maailman myrskyiltä ja pukeutua ihan oman halunsa mukaan. Ulkoilmaa saa parvekkeella ja korona on herättänyt henkiin kotiinkannon ja pizzakuljetukset, niin että sapuskatkin tulevat ovelle.
        Elämme lintukodossa.


      • Makriina kirjoitti:

        Mökkielämää elävälle mummolle ja nuoremmallekin on tärkeintä hyvä olo. Ja kun elämme suomalaisessa maalaismaisemassa, ovat hyttyset alituisena seuranamme, ja niinpä sortsit ja topit jäävät naulakkoon hyvin helposti. Ja kun mennään mustikkaan tai sieneen, on muistettava hirvikärpäset. Asu päästä jalkoihin sen mukaan.
        Polttavasta auringosta en viitsi edes muistuttaa Ikämme on sen verran pitkä, että tiedämme, kuinka tärkeää aikoinaan oli lasten saada hyvä rusketus, ja nyt olemme saaneet valistusta sen vaarallisuudesta. Olemme joutuneet muuttamaan asennoitumistamme 180 astetta.
        Ulkona meitä vaanivat nyt UV-säteet, punkit ja muut verenhimoiset hyönteiset, uimavedessä sinilevä ja metsissämme käärmeet. Keittiöpuutarhassa parveilevat hyttyset ja paarmat, ja saamme panna kiittimet ristiin, jos jossakin on ihan aito kimalainen. Ne rassukat ovat tuhon partaalla kaikkialla.

        Kaikeksi onneksi on tämä turvallinen kaupunki, jonne wanhan on turvallista palata ja piiloutua maailman myrskyiltä ja pukeutua ihan oman halunsa mukaan. Ulkoilmaa saa parvekkeella ja korona on herättänyt henkiin kotiinkannon ja pizzakuljetukset, niin että sapuskatkin tulevat ovelle.
        Elämme lintukodossa.

        Hyvä muistutus Makriina, kaikista niistä "vaaroista", mitä joudumme nykyoloissa ottamaan huomioon, jos mielimme hengissä ja isommilta harmeilta säästyä.
        Eipä olisi vielä muutama vuosi sitten uskonut, että mekin joudumme käyttämään maskia liikkuessamme kodin ulkopuolella. Kun joskus näytettiin kuvia suurkaupungeista ja ihmisillä oli maskit kasvoilla, ajattelin, ettei tuo ole enää ihmiselämää, mutta nyt siihen on saatu tottua ja nyt tulee vielä sopeutuminen ilmastonmuutokseen, säiden ääri-ilmiöihin...

        Me onnelliset, jotka sentään pitkään saimme säästyä kaikelta tuolta, mitä listasit Makriina.


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        Hyvä muistutus Makriina, kaikista niistä "vaaroista", mitä joudumme nykyoloissa ottamaan huomioon, jos mielimme hengissä ja isommilta harmeilta säästyä.
        Eipä olisi vielä muutama vuosi sitten uskonut, että mekin joudumme käyttämään maskia liikkuessamme kodin ulkopuolella. Kun joskus näytettiin kuvia suurkaupungeista ja ihmisillä oli maskit kasvoilla, ajattelin, ettei tuo ole enää ihmiselämää, mutta nyt siihen on saatu tottua ja nyt tulee vielä sopeutuminen ilmastonmuutokseen, säiden ääri-ilmiöihin...

        Me onnelliset, jotka sentään pitkään saimme säästyä kaikelta tuolta, mitä listasit Makriina.

        Oikeassa olet, Demeter. Vuosikymmenet ollaan saatu elää ilman huolta vaikka aurinko on paistanut suoraan naamaan ja käsivarsiin. Varoituksen sanaa ei kuultu. Meidän nuoruudessamme ei shortseissa kuljettu niin yleisesti kuin nykyisin. Paksut reidet olivat näkymättömissä. Ja ovat edelleenkin ainakin minulla.
        Kun elämässä on kaikki kohdallaan, niin voi paneutua näihin pukeutumisseikkoihin täysillä.
        Hellettä onkin sopivasti luvassa.
        Mkr.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oikeassa olet, Demeter. Vuosikymmenet ollaan saatu elää ilman huolta vaikka aurinko on paistanut suoraan naamaan ja käsivarsiin. Varoituksen sanaa ei kuultu. Meidän nuoruudessamme ei shortseissa kuljettu niin yleisesti kuin nykyisin. Paksut reidet olivat näkymättömissä. Ja ovat edelleenkin ainakin minulla.
        Kun elämässä on kaikki kohdallaan, niin voi paneutua näihin pukeutumisseikkoihin täysillä.
        Hellettä onkin sopivasti luvassa.
        Mkr.

        Naisella kuuluu olla pyöreät reidet, ja muutenkin muodokas nainen on naisellinen. Miksi pitäisi sulojaan täysin peitellä, tarpeellista säädyllisyyttä tietenkin noudatettava. Miehen silmään kesämekot on viehkoja, helmat saa hulmahdella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oikeassa olet, Demeter. Vuosikymmenet ollaan saatu elää ilman huolta vaikka aurinko on paistanut suoraan naamaan ja käsivarsiin. Varoituksen sanaa ei kuultu. Meidän nuoruudessamme ei shortseissa kuljettu niin yleisesti kuin nykyisin. Paksut reidet olivat näkymättömissä. Ja ovat edelleenkin ainakin minulla.
        Kun elämässä on kaikki kohdallaan, niin voi paneutua näihin pukeutumisseikkoihin täysillä.
        Hellettä onkin sopivasti luvassa.
        Mkr.

        Taisi se aurinko olla turvallisempi ennen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taisi se aurinko olla turvallisempi ennen.

        Parempi hankkia alkukesästä lievä rusketus, kestää sitten enemmän auringossa olla ilman kokoaikaista rasvan läträystä. Auringosta saa Dvitamiinia, siitä on puute suomalaisilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Parempi hankkia alkukesästä lievä rusketus, kestää sitten enemmän auringossa olla ilman kokoaikaista rasvan läträystä. Auringosta saa Dvitamiinia, siitä on puute suomalaisilla.

        ja melanoomaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Naisella kuuluu olla pyöreät reidet, ja muutenkin muodokas nainen on naisellinen. Miksi pitäisi sulojaan täysin peitellä, tarpeellista säädyllisyyttä tietenkin noudatettava. Miehen silmään kesämekot on viehkoja, helmat saa hulmahdella.

        Kullakin makunsa siinäkin , joten ei voi niinkuin sanoa mitä kuuluu kellekkin kaikkihan me ollaan synnytty maailmaan omanlaisena, joten annetaan olla arvostelut sikseen.


    • Tarvii kai pakata maskeja käsipakaasiin. Omicron-varianttia paljon liikkeellä molemimin puolin lahtea.

      • Anonyymi

        Siinäpäs pähkäilyn aihe, tarviiko vai ei tarvi?


      • Anonyymi

        Yllätysyllätys! Suomessakin saa ostaa maskeja ja käsidesiä!!’


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yllätysyllätys! Suomessakin saa ostaa maskeja ja käsidesiä!!’

        Ajattelin lähinnä laivamtkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajattelin lähinnä laivamtkaa.

        Laivan buffettiruokailussa ja yökerhossa ne virukset leviää. Kukaan ei pidä maskia syödessään, samoilla ottimilla mätetään ruuat lautaselle ja yökerhossa höngitään toisen suuhun. Huhhh🤪😤😓🤧🤮☠️


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laivan buffettiruokailussa ja yökerhossa ne virukset leviää. Kukaan ei pidä maskia syödessään, samoilla ottimilla mätetään ruuat lautaselle ja yökerhossa höngitään toisen suuhun. Huhhh🤪😤😓🤧🤮☠️

        No just, toinen on niin avuton, että pohtii palstalla maskien mukaan ottamista ja toinen
        hengittää yökerhossa toisten suihin.

        Hupaisaa porukkaa.

        ps. laivalla on sitten muitakin paikkoja, kuin vaan buffet ja yökerho.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No just, toinen on niin avuton, että pohtii palstalla maskien mukaan ottamista ja toinen
        hengittää yökerhossa toisten suihin.

        Hupaisaa porukkaa.

        ps. laivalla on sitten muitakin paikkoja, kuin vaan buffet ja yökerho.

        Sen toisen pitää saada kaikkien tietoon, että ihan ulkomaille ihan laivalla lähdetään ja saluunamatamityylinen mekko pakataan mukaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sen toisen pitää saada kaikkien tietoon, että ihan ulkomaille ihan laivalla lähdetään ja saluunamatamityylinen mekko pakataan mukaan.

        Aika jännää, että pitää ihan palstalla pohtia, mitä jonkun tulisi ottaa mukaansa matkalle. Ei tunnu olevan ihmisillä paljonkaan ajateltavaa.
        Ei minullakaan, siksi turhan pohdittavaa minullakin riittää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika jännää, että pitää ihan palstalla pohtia, mitä jonkun tulisi ottaa mukaansa matkalle. Ei tunnu olevan ihmisillä paljonkaan ajateltavaa.
        Ei minullakaan, siksi turhan pohdittavaa minullakin riittää.

        Aloitus kysyys mielipidettä mainituista vaihtoehdoista, mutta moni ymmärsi
        aloituksen väärin ja kirjoitti itsestään MINÄ MINÄ.
        Järki hoi älä jätä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloitus kysyys mielipidettä mainituista vaihtoehdoista, mutta moni ymmärsi
        aloituksen väärin ja kirjoitti itsestään MINÄ MINÄ.
        Järki hoi älä jätä.

        Olisiko muiden pitänyt kertoaSINUN helleasuista? Paree kun jokainen kertoo omista tamineistaan. Kerro sinäkin omistasi!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloitus kysyys mielipidettä mainituista vaihtoehdoista, mutta moni ymmärsi
        aloituksen väärin ja kirjoitti itsestään MINÄ MINÄ.
        Järki hoi älä jätä.

        Kertoihan aloittajakin, " Itse tykkään helteillä väljästä pitkästä halaatista", miksi ei muutkin kertoisi?


    • Tällä ikäkaudella lienee se halaatti armeliain valinta.
      Peili osoittaa kyllin tarkasti ja raadollisesti, että mitkään minivaatteet eivät käy. Ja kun oikein ajattelee tilannetta, niin väljä vaate on parempi suoja aurinkoa vastaan kuin pelkkä aurinkovoide ikinä.
      Ja itsetykönäni olen tullut siihen tulokseen, että aurinkoa vastaan on taisteltava sisätiloissa ja tuuletin päällä.
      Hellettä pukkaa parhaillaan, mutta säätiedotus lupaa lievennystä-

      Koskahan tiede ja tekniikka kehittyy niin, että kesähelteen voi ottaa talteen ja käyttää talvisaikaan talon lämmitykseen.
      Uudet keinot ovat tarpeen, kun pakotteet ovat viemässä koko ihmiskunnan säästöliekille.

      • Anonyymi

        Tänne kylmään pohjolaan haalitaan kuitenkin pakolaisia ja heille pitää olla talvella kerrostaloissa 26. Mitä järkeä ilmastokriisissä päästää lämpimien maiden asukkeja keinolämmityksen maihin?
        Vain eläkeläiset ja töitä karttelevat voi kovalla helteellä linnottautua ilmastoituohin koteihinsa, monen pakko tehdä ulkotöitäkin tai ilman viilennystä olevissa sisätiloissa. Kyllä ne pitkät hihat helmat ja lahkeet suojaa mutta eikö se ole kiva vähän antaa ihon nauttia auringosta ja tuulesta kun on hyviä suojakertoimia,jopa 50. Toinen vaihtoehto muslimikaapu joka peittää naamankin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tänne kylmään pohjolaan haalitaan kuitenkin pakolaisia ja heille pitää olla talvella kerrostaloissa 26. Mitä järkeä ilmastokriisissä päästää lämpimien maiden asukkeja keinolämmityksen maihin?
        Vain eläkeläiset ja töitä karttelevat voi kovalla helteellä linnottautua ilmastoituohin koteihinsa, monen pakko tehdä ulkotöitäkin tai ilman viilennystä olevissa sisätiloissa. Kyllä ne pitkät hihat helmat ja lahkeet suojaa mutta eikö se ole kiva vähän antaa ihon nauttia auringosta ja tuulesta kun on hyviä suojakertoimia,jopa 50. Toinen vaihtoehto muslimikaapu joka peittää naamankin.

        Sulla on vaihtoehdot vähissä.
        Mkr.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sulla on vaihtoehdot vähissä.
        Mkr.

        Miksi moinen "heitto". Eihän tuo kirjoittaja itsestään kirjoittanut.


    • Anonyymi

      Viime kesän helteillä mummot pukeutuivat näin . Onko nyt muoti muuttunut?

      • Anonyymi

        Entä jos ei ole mummo, vaan lapseton eläkeläinen?
        Onko asukoodi eri?
        Eivätkö "mummot" nykyisinkin pukeudu jollakin tavalla? Ei ole vastaan tullut ainoatakaan mummoa, jolla ei olisi vaatteet päällä.
        Miksi mummot eivät saisi pukeutua omiin vaatteisiinsa, jotka on kaapissa.?
        Pienellä eläkkeellä sinnittelevien mummojen on hankala hankkia muodin mukaisia helleasuja.
        Missä iässä ihmisen nimitys muuttuu naisesta mummoksi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entä jos ei ole mummo, vaan lapseton eläkeläinen?
        Onko asukoodi eri?
        Eivätkö "mummot" nykyisinkin pukeudu jollakin tavalla? Ei ole vastaan tullut ainoatakaan mummoa, jolla ei olisi vaatteet päällä.
        Miksi mummot eivät saisi pukeutua omiin vaatteisiinsa, jotka on kaapissa.?
        Pienellä eläkkeellä sinnittelevien mummojen on hankala hankkia muodin mukaisia helleasuja.
        Missä iässä ihmisen nimitys muuttuu naisesta mummoksi?

        Mummo on kunnianimitys, vain omalle isoäidille kuuluva. Elämä jatkuu kun pääsee mummoksi.
        Mummo saa uutta virtaa ja voimaa uudesta sukupolvesta.


    • Anonyymi

      B, Legginssit ja tunika. Meilä päin näyttää vanhukset kulkevan niin, on kivan näköistä, värikkäitä ja mukavat päällä. Itse käytän vielä ihan kuumimpina päivinä shortseja ja toppia, vaikka on ruttuista ihoa. Ei liian avointa toppia ja hyvät rintsikat, ettei edes ne roiku.
      Käsivarsiin voisi laittaa seitinohuet sukkahousuhihat, pitäsiköhän allit kurissa. No vitsiä tämä, katson lähtiessä peilistä ryppyni, heilautan hiuksiani ja pää pystyssä menoksi.

      • Anonyymi

        Mukavuus ennen kaikkea, en ajattele mitä muut ajattelee.


    • Anonyymi

      Väljä puuvillainen mekko tai pellavaiset vaatteet, mutta ei housuja, hikoaa.

    • Anonyymi

      Väljiä mekkoja minäkin suosin. Ohutta puuvillaa. Ilmaa pitää jäädä ihon ja kankaan väliin. Ei saa liimautua iholle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sosiaaliturvasäästöt kohdentuvat usein samoihin ihmisiin useampaan kertaan

      ja ihmisiä putoaa kiihtyvällä tahdilla toimeentulotuelle eli köyhien määrä kasvaa eksponentiaalisesti Suomessa. https:
      Maailman menoa
      411
      2326
    2. Olisiko sinulla mitään toiveita?

      Miten sinä toivoisit minun sinua lähestyvän? Mitään mitä olisi tosi hyvä tietää ennen sitä? Jos ei sen kummempia, niin
      Ikävä
      71
      2038
    3. Miksi toisten toiveet ahdistavat teitä?

      Kertokaapa miksi toisen ihmisen toiveet mahdolliselle kumppanilleen ahdistavat niin kovasti? Oletatko, että hän vaatii j
      Sinkut
      220
      1586
    4. Turun tunnin juna toteutetaan

      Köyhiltä viedään mutta tunnin juna Turkuun viedään läpi. Puhaltakaa PS nyt tämä poikki! https://www.hs.fi/politiikka/ar
      Perussuomalaiset
      157
      1304
    5. Mitä tuntemuksia

      sinulle tulee, kun hän ilmestyy näköpiiriin? Vaihtelevatko ne?
      Ikävä
      87
      1197
    6. T mies missä oot

      T mies pääsetkö lähtemään sieneen villasukat tein sulle 💕🐶
      Ikävä
      81
      1185
    7. Oletko kertonut tästä

      Meidän oudosta jutusta kenellekään? Olen kertonut ystävälleni, että olet saanut minut sekaisin…, mutta tästä hän ei tied
      Ikävä
      56
      1103
    8. En nii kui tiiä yhtään

      Mikä suussa kiehtoo, vaikka kaiken pitäisi olla ihan hyvin! Mä niin haluaisin nähdä sut:)
      Ikävä
      58
      1008
    9. huono vai hyvä juttu

      Miten ulkopuoliset reagoisivat jos olisit kaivattusi kanssa yhdessä....?
      Ikävä
      66
      980
    10. Homouden synti

      Kerrotaan faktoja alkuun. On olemassa vain kaksi sukupuolta ja aviolIiitto on vain ja ainoastaan miehen ja naisen välin
      Luterilaisuus
      283
      970
    Aihe