Vapaa kuvaus

Aloituksia

0

Kommenttia

6837

  1. Kiitos+Eliaana+tuosta+vinkistä,+laittaa+kuumailmapuhallin+tuhkaluukkuun.+Itse+olen+polttanut+sytykkeitä+tai+paperia,+mutta+en+kovin+hyvällä+menestyksellä.++Savua+tuppaa+tulla+silti+ja+se+oli+yksi+syy+miksi+en+suuremmin+kotipaikalle+tahtonut+länteä++kulkuvaikeuksien+lisäksi.Viimeksi+minulla+meni+päivä+savua+tuulettaessa+ja+jos+nyt+olisi+ollut+tarjolla+vain+parin+päivän+reissu+on+päätin+jättää+väliin.+Voi+lemmikkiäsi.+Meidän+lainakissa+ja+sen+tunnetilat+tulivat+mieleen+tuosta+kertomastasi.+Jos+sanotaan,+että+lemmikki+kantaa+isäntänsä/emäntänsä+tunnekuormaa,+toimii+se+toisinpäinkin...Vieläkin+sydän+särkyy+kuin+muistan+meidän+lainakissan+muuttoa+takaisin+kerrostaloasuntoon+ja+miten+hyvin+se+osasi+piiloutua+kun+lähtö+oli+edessä...
  2. Jaa-a+SkillaN.+Eipä+tuo+itsensä+ja+oireidensa+tarkkailu+mukavaa+ole,+mutta+siihen+kai+on+tyydyttävä,+ennemmin+tai+myöhemmin.+Ja+saattaahan+olla,+että+niille,+jotka+ovat+pitkään++saaneet+nauttia++hyvästä+terveydestä+,+muutosten+hyväksyminen+on+vielä+vaikeampaa.+Puhun+kai+taas+lähinnä+itsestäni..))Kai+tuo+mittailu+ja+seurailu+kuitenkin+tähtää+siihen,+että+kokonaistilanne+helpottuisi+ja+elämänlaatu+paranisi+sitä+kautta.Tietysti,+jos+toimintakyvyllä+mittaa,+niin+sinullahan,+Skillan,++sitä+tuntuu+olevan+vähintäinkin+riittävästi..))+Brinkkala+sen+tuolla+kirjasikin+ja+samat+johtopäätökset+olen+itsekin+tehnyt.+Luottamusta+ja+kärsivällisyyttä+kai+me+kaikki+tarvitsemme+vaivojen+ilmaantuessa.+Hälyttäviä+uutisia++kuuluu+myös+hoitopuolelta.+Oliko+se+peräti+90+prosenttia+alalla+työskentelevistä++harkitsee+alan+vaihtoa+?+Niin,+että+voi+kysyä,+kuka+meitä+hoitaa+jatkossa+?+Maahanmuutossa+on+omat+ongelmansa+(kielitaidon+puute+muun+muassa)+ja+kun+hoitajapula+on+kuulemma+globaali,+sen+varaankaan+ei+voi+enää+laskea.Toisessa+ketjussa+jo+otettiinkin+esille+tämä+seniorihoiva+ja+asumisyksiköt.+Minäkään+en+tahtoisi+sellaiseen+mennä.+Kulissit+ovat+komeat,+mutta+jos+tärkein+voimavara:+riittävä+henkilökunta+puuttuu,++kulissitkin+kaatuvat+ennen+pitkää.+Pakko+luottaa+siihen,+että+parannusta+tulee,+kun+tahtotilaa+vanhustenhoidon+parantamiseen+kuitenkin+näyttäisi+olevan.Tällä+palstalla+kirjoittavista+monilla+kuitenkin+vaikuttaisi+olevan+asiat+reilassa+ja+kyllähän+sekin+luottamusta+lisää.+Jos+muutkin+pärjäävät,+ehkä+minäkin..))Mukavaa+päivää+kaikille,demeter1
  3. Jaa-a.+Kiitos+nyt+taas+kannustajat.+Kohta+taitaa+tulla+syyte,+että+kehuja++kerjäsin+ja+menin+halpaan+näiden+kannustusten+kohdalla..))Minulla+ei+ole+syytä+epäillä+kenenkään+vilpittömyyttä+ja+kannustus+lämmittää+aina+mieltä.+En+myöskään+itseäni+ihan+sokeana+pidä,+vaikka+siitäkin+on+tuomio+langetettu...))Ei+kai+pitäisi+välittää,+mutta+jos+kirjoittaessa+tuntuu,+että+joku+koko+ajan+hengittää+niskaan+ja+odottaa+mihin+kohtaan+taas+voisi+iskeä+niin+ei+se+oikein+mieltä+ylennä++-+ja+kuten+sanottu,+se+tärvelee+myös+palstan+yleistä+ilmapiiriä.+Tuntuu+myös,+että+tahtomattani+aiheutan+tiettyä+vastakkainasettelua+tällä+palstalla,+johon+meitä+alle+kahdeksankymppisiä+nyt+on+rantautunut+-+juuri+kirjoitusrauhaa+saadakseen.Etenkin+nyt,+kun+oma+osallistumiseni+kodin+ulkopuolelle+on+ollut+rajoittunutta,+tämä+palsta+on+ollut+minulle+tärkeä+henkireikä,+tarjonnut+virkistystä+ja++vertaisuutta,+mutta+jos+sen+hinta+on+jatkuva+harmistus+noista++henkilöön+kohdistuvista++alatyylisistä+viesteistä+niin+uupumus+uhkaa..))++Tätä+olen+tietysti+ennenkin+valittanut,+enkä+nyt+tahtoisi+itseäni+toistaa..))Ylläpito+tuskin+asiaan+puuttuu.+Pahimman+herjakirjoituksen+kohdalla+yritin+saada+viestiä+poistoon,+mutta+tallella+tuntuu+olevan.+Ja+kai+täälläkin+pätee+sama+käytäntö+kuin+muuallakin:+se+lähtee,+jonka+kantti+ei+kestä+.+Ja+jos+palstan+"kannattavuutta"+arvioidaan+pelkästään+viestien+lukumäärällä,+niin+kyllähän+tuo+viestien+määrä+mainostajat+vakuuttaa.+Provot+ja+herjat+vetävät+kinaajia+ja+huutojoukkoja+ketjuihin++ja+niistä+tulee+pitkiä.SkillaN+joskus+kirjoitti,+että+jokainen+osaa+ilkeillä.+Minäkin+tiedän+osaavani,+siitä+on+suorastaan+kehuttikin+joskus..))+Kuitenkaan+ei+tunnu+hyvältä+ajatus,+että+ehdoin+tahdoin+lisäisin+eripuraa+palstalla+vain+keventääkseni+hetkellisesti+omaa+oloani.+Jos+ihmisten+välillä+on+liian+suuret+luonne-erot,+yhteistä+aaltopituutta+tuskin+löytyy+vaan+asetelmat+pysyvät+muuttomattomina.Neuvoton+olen+taas...
  4. Hyvää+päivää+myös+sinulle+SkillaN+kuten+tietysti+muillekin+mukana+oleville.Päivän+kauneutta+saa+taas+ihailla,+vaikka+joudun+nyt++"itkemään"+sitä,+että+minulla+se+menee+pelkäksi+päältä+katsomiseksi.+Eilinen+sienireissu+kostautui+heti+,+eikä+tänään+ole+jalan+päälle+astumista.+Kaikella+on+hintansa.Mutta+ihan+kiva+oli+nähdä+ja+kokea,+että+liikkuminen+metsässä,+sauvojen+kanssa+tietenkin,+onnistui+ja+pysyin+pystyssä+vaikeassakin+maastossa.Ja+kuten+brinkkala+tuolla+jo+kertoi:+sienet+ovat+huippulaatua,+isommatkin+rouskut+täysin+madottomia.+Niin+että+kyllä+sen+sienisalaatin+joulupöytään+saan..))Kampaajalle+minäkin+odottelen+pääsyä.+Kampaajani+oli+tavoittamattomissa+kaihileikkauksen+vuoksi,+mutta+eiköhän+ensi+viikolla+onnnistu.+Olen+ehkä+kertonut+tästä+temperamenttisesta+kampaajastani,+joka+on+hyvin+suorasanainen,+mutta+osaa+"komennella"+ystävällisesti,+ilman+alentuvaa+sävyä.+On+ilo++"totella"+häntä..))Ja+osaa+hän+kannustaakin:+viimeksi+kehui+hiusteni+hyvää+kuntoa,+vaikka+samaa+suomalaista,+hienoa+hiuslaatua+se+minunkin+"pehkoni"+on+kuin+useimmilla+meistä.Paljonhan+sitä+on,+enkä+koe+tarvitsevani+minkäänlaista+kohennusta+siihen,+luomulla+mennään...Kiva+oli+lukea,+että+ainakin+SkillaN+ja+brinkkala+tuntuivat+suhtautuvan+masennukseen+ilmiönä+samaan+tapaan+kuin+itsekin+suhtaudun:+osana+elämää,++niinkuin+vuodenajan+vaihtelut.Ja+kuten+brinkkala+kirjoitti,+masennuksella+on+monet+kasvot.+Ja+onhan+meillä+todella+näitä+julkisuuden+henkilöitä,+jotka+ovat+masennuksestaan+kertoneet.+Viimeinen+heistä+taisi+olla+ansioitunut+musiikin+tekijä+ja+-esittäjä+Paula+Vesala+ja+Tellervo+Koiviston+avautuminen+vuosien+takaa+muistettaneen+myös.+Niin+ja+tietysti+tähtitieteilijä+Esko+Valtaoja,+joka+on+saanut+kiitosta++omasta+positiivisuudestaan,+vaikka+katsoo+itse+olevansa+"Suomen+synkin+mies"..))Hienosti+SkillaN+ja+ynnämuu+erittelivät+tätä+palstan+ajoittaista+toraisuutta+ja+sen+syitä.Kinan+syntyyn+ei+todella+tarvita+paljon+ja+jos+puuttuu+hyvää+tahtoa,+umpikuja+on+aina+edessä.++Eikä+voi+sulkea+pois+tuotakaan+ajatusta,+minkä+ynnämuu+esitti:+jotkut+tykkävät+kinastelusta,+saavat+siitä+puhtia.+Dynamiikkaa+?No.+Itse+alan+väsyä+ja+ilman+muiden+kannustusta+ja+täällä+olevia+hyviä+kirjoittajia,+en+jaksaisi/viitsisi+mukana+olla,+niin+valppaana+tämä+ikioma+stalkkaajani+aina+on+enkä+itsekään+malta+olla+puuttumalla+ilkeimpiin/räikeimpiin+kommentteihin,+joista+monet+ovat+jo+selkeästi+sääntöjen+vastaisia.+Ja+niin+se+palstarauha+sitten+taas+järkkyy,+häiriintyy+ainakin.Mutta+aina+tulee+myös+näitä++iloisia+perheuutisia:+fiinufammu+ja+Eliaana+jakoivat+iloaan+suvun+uusista+tulokkaista.+Vaikka+taas+ollaan+tilanteessa,+jossa+vain+osa+meistä+pystyy+tuohon+iloon+samaistumaan,+ajattelen+kuitenkin,+että+suurin+osa+meistä++siihen+pystyy,+meillä+on+jäkikasvua.+Ja+kuten+SkillaN+viisaasti+totesi:+ellei+uusia+vauvoja+ole,+on+sitten+muita+ilon+aiheita.+Ei+me+osattomia+olla+ja+Elämä+yrittää+aina+tasoittaa+tilejä,+mielestäni..))
  5. Minäkin+osallistuin+jo+tuolla+70+:lla.+Olen+nyt+katsonut+sarjaa+kuusi+jaksoa+(siis+osan+Areenalta)+eikä+kyllä+tullut+mieleen,+että+tässä+olisi+kyse+mistään+asennemuokkauksesta+pakolaisten+eduksi.Tarinahan+on+tietysti+fiktiivinen,+mutta+niin+hyvin+taustoitettu+ja+niin+hyvin+käsikirjoitettu,+että+se+voisi+hyvin+olla+tosi.+Moralisointi,+siunailu+ja+kauhistelu++jätetään+katsojalle.Mitä+pakolaisuuteen/maahanmuuttoon+tulee+luen+itseni+maahanmuuttokriittiseksi,+enkä+pidä+itseäni+"suvakkina".+Olen+ollut+tekemisissä+maahanmuuttajien+kanssa,+ehkä+enemmän+kuin+keskivertosuomalainen:+heitä+on+ollut+minulla+työkavereina,+ystävinä,+vuokralaisina.+Mielestäni+suhtaudun+heihin+tasavertaisena++ainakin+niin+kauan+kuin+he+itsekin+tekevät+samoin.+Ymmärrän+kyllä+sen+närkästyksen,+mitä+heidän+saamansa+etuudet+herättävät+huono-osaisessa+suomalaisessa,+mutta+en+silti+näe+maahanmuuttajan+osaa+kadehdittavana.+.+Sen+kuvaamisessa+sarja+voi+olla+hyvinkin+ansiokas+ja+sarjan+päähenkilöt+saattavat+edustaa+hyvinkin+suurta+joukkoa+-+ainakin+niitä,+jotka+ovat+pakolaisstatuksella+tulleet.Mielenkiintoista+nähdä+millaisen+keskustelun+sarja+herättää,+vai+herättääkö+se+?.