Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
Aamen1245
profiilit
Aamen1245
Aamen1245
Vapaa kuvaus
Aloituksia
2
Kommenttia
221
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
"Lisäksi+on+muistettava+ettei+Jumala+tullut+ihmiseksi+kuten+alunperin+katolinen+kirkko+opetti.+Jumala+lähetti+Poikansa+maailmaan+julistamaan+pelstavaa+sanomaa+johon+uskomalla+voi+saada+toivon+pelastuksesta.+Oppi+kolminaisuudesta+on+tarpeeton+ihmisjärkeily+jota+kuitenkin+opetetaan+kirkoissa+ja+eri+uskonnollisissa+järjestöissä."
Noin+hän+kirjoittaa+tuolla+ylempänä.+Olen+useasti+hänelle+sanonut,+ettei+tarvitse+tulla+tyrkyttämään+tänne+palstalle+noita+harhaoppeja+joka+väliin.
Niin,+kolminaisuusoppi+on+muillakin,+Jehovan+todistajat+eivät+usko+siihen.+Oppi+Kristuksen+Jumaluudesta+on+muilla,+Jehovan+todistajat+eivät+usko+siihen.+Oppi+helvetistä+on+muilla,+Jehovan+todistajat+eivät+usko+helvetin+olemassaoloon.
05.09.2017 13:29
No+Paavali+kyllä+sanoo+useassa+kohden+olevansa+apostoli.+En+edes+viitsi+väitellä+tästä+aiheesta+enempää,+koska+sinun+määritelmäsi+apostolille+näyttää+olevan+joku,+minkä+olet+omasta+päästäsi+keksinyt.+Paavali+tuskin+valehtelee.
Gal.+1:
1+Paavali,+apostoli,+virkansa+saanut,+ei+ihmisiltä+eikä+ihmisen+kautta,+vaan+Jeesuksen+Kristuksen+kautta+ja+Isän+Jumalan,+joka+on+hänet+kuolleista+herättänyt,
Room.+1:1+
Paavali,+Jeesuksen+Kristuksen+palvelija,+kutsuttu+apostoli,+erotettu+julistamaan+Jumalan+evankeliumia,
Room.+11:13+
Teille,+pakanoille,+minä+sanon:+Koska+olen+pakanain+apostoli,+pidän+minä+virkaani+kunniassa,
1.+Kor.+1:1+
Paavali,+Kristuksen+Jeesuksen+kutsuttu+apostoli+Jumalan+tahdosta,+ja+veli+Soostenes
1.+Kor.+9:2+
Jos+en+olekaan+apostoli+muille,+olen+ainakin+teille;+sillä+te+olette+minun+apostolinvirkani+sinetti+Herrassa.
2.+Kor.+1:1+
Paavali,+Jumalan+tahdosta+Kristuksen+Jeesuksen+apostoli,+ja+veli+Timoteus+Korintossa+olevalle+Jumalan+seurakunnalle+ynnä+kaikille+pyhille+koko+Akaiassa.
Ef.+1:1+
Paavali,+Jumalan+tahdosta+Kristuksen+Jeesuksen+apostoli,+Efesossa+oleville+pyhille+ja+uskoville+Kristuksessa+Jeesuksessa.
Kol.+1:1+
Paavali,+Jumalan+tahdosta+Kristuksen+Jeesuksen+apostoli,+ja+veli+Timoteus
1.+Tim.+1:1+
Paavali,+Kristuksen+Jeesuksen+apostoli,+Jumalan,+meidän+vapahtajamme,+ja+Kristuksen+Jeesuksen,+meidän+toivomme,+asettama,
2.+Tim.+1:1+
Paavali,+Jumalan+tahdosta+Kristuksen+Jeesuksen+apostoli,+lähetetty+julistamaan+lupausta+siitä+elämästä,+joka+on+Kristuksessa+Jeesuksessa,
Tit.+1:1,+2
Paavali,+Jumalan+palvelija+ja+Jeesuksen+Kristuksen+apostoli+Jumalan+valittujen+uskoa+ja+sen+totuuden+tuntemista+varten,+joka+on+jumalisuuden+mukainen,+apostoli+sen+iankaikkisen+elämän+toivon+perusteella,+jonka+Jumala,+joka+ei+valhettele,+on+luvannut+ennen+ikuisia+aikoja-+
Ja+tuo+väitteesi+synninpäästöstäkin+on+absurdi.+Toteat+vain,+ettei+se+toimi.+No+kyllä+Jeesus+sanoo,+että+se+toimii,+niin+älä+sinä+vääntele+silloin+Jeesuksen+selviä+sanoja.+Ja+kyllä+olen+kokenut+itsekin,+että+synninpäästö+toimii.+Ellei+sinulla+ole+esittää+väitteesi+tueksi+mitään+järkevää,+niin+älä+silloin+väitä+selviä+Jeesuksen+sanoja+vastaan.+Myönnä+ainakin,+että+et+ymmärrä.+Esimerkiksi+kuuluisan+Amerikkalaisen+Baptistiteologi+John+MacArthurin+kommentaarissa+tuosta+Joh+20:23+-jakeesta+hän+on+sitä+mieltä+(ei+sanatarkka+lainaus),+että+kristitty+voi+toiselle+kristitylle+julistaa,+että+sillä+perusteella,+että+tahdot+tunnustaa+syntisi+ja+tehdä+parannuksen+ja+uskot+Jeesukseen,+että+syntisi+ovat+anteeksi+annettu.+Ei+tuo+absoluutio+ole,+mutta+kyllä+tuo+ainakin+rehellisempi+tulkinta+reformoidulta+teologilta+on,+kuin+mitä+tuo+sinun+tulkintasi.
Armolahjoihin+en+jaksa+puuttua,+ne+ovat+aivan+epäolennaisia+evankeliumin+rinnalla+nykyään.+Esimerkiksi+em.+Baptistiteologi+ja+suurinosa+muistakin+vakavastiotettavista+teologeista+on+sitä+mieltä,+että+armolahjat+on+jo+loppuneet,+niinkuin+Paavalikin+sanoo,+että+ne+loppuvat.
05.09.2017 12:51
Hepr.+10:
26+Sillä+jos+me+tahallamme+teemme+syntiä,+päästyämme+totuuden+tuntoon,+niin+ei+ole+enää+uhria+meidän+syntiemme+edestä,
27+vaan+hirmuinen+tuomion+odotus+ja+tulen+kiivaus,+joka+on+kuluttava+vastustajat.
05.09.2017 12:42
Ja+mitä+tulee+tuohon,+että+vl-herätysliike+sanoisi+olevansa+Jumalan+Valtakunta.+Kyllä,+on+sanonut,+mutta+nyt+on+myöntänyt,+että+se+on+ollut+väärää+oppia.+Esimerkiksi+P.N+sanoi+sunnuntaina+seuroissa+(Helsingissä),+että+Jumalan+Valtakunta+ja+seurakunta+on+kaksi+eri+asiaa,+jotka+pitää+erottaa+ja+useiden+muiden+olen+kuullut+sanovan.+Samoten+erään+vl-puhujan+Blogi+(Hulluinhuonelainen)+julkaisi+kirjoituksen+Jumalan+valtakunnasta,+joka+yleisesti+hyväksytty.+Joten+kyllä,+harha+on+ollut,+mutta+siitä+ollaan+nyt+pääsemässä+eroon.+Ja+tuo+jakeesi+on+niin+kaukaa+haettu+ja+huono+yritys+mustamaalata,+että+ihmettelen,+miksi+edes+vaivauduit.+Ja+taitaa+totuus+olla,+että+te+Jehovan+Todistajat+ajattelette,+että+te+ainoastaan+olette+Jumalan+valtakunta.+No+vanhoillislestadiolaisuudessa+ollaan+kylläkin+pääsemässä+irti+tästä+ajattelusta,+kiitos+Jumalalle+siitä.+Jeesushan+sanoo,+ettei+Jumalan+Valtakunta+tule+nähtävällä+tavalla.
Ja+poikkesin+aiheesta+juuri+siksi,+koska+tämä+ystävämme+taas,+niinkuin+joka+kerta,+kun+jossain+keskustelen,+tulee+tyrkyttämään+noita+Jehovan+todistajien+oppejaan.+Haluan,+että+hän+ensinnäkin+joko+jättäisi+tämän+palsta+rauhaan,+tai+sitten,+tätä+haluan+vielä+enemmän,+että+hän+kääntyisi+Elävän+Jeesuksen+puoleen+ja+saisi+iankaikkisen+elämän.
05.09.2017 12:40
"On+vain+pelastus+ja+kadotus.+Mitään+helvettiä+ei+ole."
No+entä+nämä?
Matt+8:
12+mutta+valtakunnan+lapset+heitetään+ulos+pimeyteen;+siellä+on+oleva+itku+ja+hammasten+kiristys."
Matt.+25:
41+Sitten+hän+myös+sanoo+vasemmalla+puolellaan+oleville:+'Menkää+pois+minun+tyköäni,+te+kirotut,+siihen+iankaikkiseen+tuleen,+joka+on+valmistettu+perkeleelle+ja+hänen+enkeleillensä.
Matt.+25:
46+Ja+nämä+menevät+pois+iankaikkiseen+rangaistukseen,+mutta+vanhurskaat+iankaikkiseen+elämään."
1.+Tess.+5:
9+Heitä+kohtaa+silloin+rangaistukseksi+iankaikkinen+kadotus+Herran+kasvoista+ja+hänen+voimansa+kirkkaudesta,
Matt.+24:
51+ja+hakkaa+hänet+kappaleiksi+ja+määrää+hänelle+saman+osan+kuin+ulkokullatuille.+Siellä+on+oleva+itku+ja+hammasten+kiristys."
Ilm.+14:
9+Ja+heitä+seurasi+vielä+kolmas+enkeli,+joka+sanoi+suurella+äänellä:+"Jos+joku+kumartaa+petoa+ja+sen+kuvaa+ja+ottaa+sen+merkin+otsaansa+tai+käteensä,
10+niin+hänkin+on+juova+Jumalan+vihan+viiniä,+joka+sekoittamattomana+on+kaadettu+hänen+vihansa+maljaan,+ja+häntä+pitää+tulella+ja+tulikivellä+vaivattaman+pyhien+enkelien+edessä+ja+Karitsan+edessä.
11+Ja+heidän+vaivansa+savu+on+nouseva+aina+ja+iankaikkisesti,+eikä+heillä+ole+lepoa+päivällä+eikä+yöllä,+heillä,+jotka+petoa+ja+sen+kuvaa+kumartavat,+eikä+kenelläkään,+joka+ottaa+sen+nimen+merkin.
Ilm.+21:8
8+Mutta+pelkurien+ja+epäuskoisten+ja+saastaisten+ja+murhaajien+ja+huorintekijäin+ja+velhojen+ja+epäjumalanpalvelijain+ja+kaikkien+valhettelijain+osa+on+oleva+siinä+järvessä,+joka+tulta+ja+tulikiveä+palaa;+tämä+on+toinen+kuolema."
Matt.+13:
49+Näin+on+käyvä+maailman+lopussa;+enkelit+lähtevät+ja+erottavat+pahat+vanhurskaista
50+ja+heittävät+heidät+tuliseen+pätsiin;+siellä+on+oleva+itku+ja+hammasten+kiristys.
51+Oletteko+ymmärtäneet+tämän+kaiken?"+He+vastasivat+hänelle:+"Olemme".
Mark.+9:
42+Ja+joka+viettelee+yhden+näistä+pienistä,+jotka+uskovat,+sen+olisi+parempi,+että+myllynkivi+olisi+pantu+hänen+kaulaansa+ja+hänet+olisi+heitetty+mereen.
43+Ja+jos+sinun+kätesi+viettelee+sinua,+hakkaa+se+poikki.+Parempi+on+sinulle,+että+käsipuolena+menet+elämään+sisälle,+kuin+että,+molemmat+kädet+tallella,+joudut+helvettiin,+sammumattomaan+tuleen.
45+Ja+jos+sinun+jalkasi+viettelee+sinua,+hakkaa+se+poikki.+Parempi+on+sinulle,+että+jalkapuolena+menet+elämään+sisälle,+kuin+että+sinut,+molemmat+jalat+tallella,+heitetään+helvettiin.
+47+Ja+jos+sinun+silmäsi+viettelee+sinua,+heitä+se+pois.+Parempi+on+sinulle,+että+silmäpuolena+menet+sisälle+Jumalan+valtakuntaan,+kuin+että+sinut,+molemmat+silmät+tallella,+heitetään+helvettiin,
48+jossa+heidän+matonsa+ei+kuole+eikä+tuli+sammu.
Ja+jos+joku+on+iankaikkinen,+niin+ymmärrä+nyt,+että+se+jatkuu+ikuisesti.+Ei+katoa+pois.
Miksi+Jeesus+puhui+ja+varoitti+helvetistä+näin+paljon,+ellei+sitä+olisikaan?+Joo-o.+Jos+rehellinen+on,+niin+Raamatun+perusteella+ei+KOSKAAN+saa+tehtyä+mitään+muuta+oppia+vaihtoehdoksi+pelastukselle,+kuin+ikuisen+rangaistuksen.+Näitä+jakeita+on+vielä+vaikka+kuinka+paljon+ja+kaikki+osoittavat+sen,+että+on+olemassa+IKUINEN+VAIVAN+PAIKKA,+ei+mitään+sellaista,+että+Jumala+vain+tuhoaa+ihmisen+sielun,+eikä+sitä+enää+ole.+Tämän+saa+kun+alkaa+tekemään+Raamatusta+opin+mukaisen,+eikä+opista+Raamatunmukaista.+Ja+tämän+saa,+kun+luottaa+sokeasti+Järjestön+opetuksiin+ilman+kyseenalaistusta.
Sitten+vielä+hiukan+lisää+ajateltavaa+sinulle,+koska+haluan,+että+pääset+tuosta+systeemistä+eroon,+mikä+ei+sinua+voi+pelastaa.+Miksi+apostoli+Johannes+sanoo+Joh.+1:3,+että+(UMK)+”Kaikki+tuli+olemassaoloon+hänen+välityksellään,+eikä+ilman+häntä+tullut+olemassaoloon+mikään”.+Ja+Biblia+sanoo:+”Kaikki+ovat+sen+kautta+tehdyt,+ja+ilman+sitä+ei+ole+mitään+tehty,+joka+tehty+on.”.+Miten+ihmeessä+saat+tuosta+väännettyä+sen,+että+Jeesus+oli+luotu+olento?+KAIKKI+on+tehty+Sanan+välityksellä,+eikä+MITÄÄN+ole+tehty+ilman+sitä,+MITÄ+ON+IKINÄ+TEHTY.+Pureskele+sitä,+mutta+älä+kerro+minulle,+että+”tuohan+on+aivan+absurdi+ajatus”,+vaan+usko+se,+mitä+Raamattu+sanoo.+Jeesusta+ei+luotu,+vaan+Hän+oli,+on+ja+tulee+olemaan+IKUISESTI.+Jos+Jeesus+olisi+luotu,+niin+silloin+tuo+jae+olisi+valetta,+koska+se+sanoo,+että+Jumala+ei+luonut+MITÄÄN+ilman+SANAA,+MITÄ+LUOTU+ON.+Ja+jos+Jeesus+olisi+luotu,+niin+HÄNET+OLISI+LUOTU+ILMAN+TUOTA+SANAA.+
Teidän+Jehovan+Todistajien+ongelma+on+juuri+se,+ettette+usko+Raamattua,+vaan+sanotte,+että+”Eihän+se+Jumala+nyt+ketään+voi+sillä+tavalla+kadotukseen+tuomita+ikuisiksi+ajoiksi+tuskaan”+ja+sitten+kehittelette+muka+Raamatun+avulla+jonkun+oman+opin,+mikä+on+hiukan+armollisempi.+No+Raamattu+ei+tunne+teidän+oppianne+kadotuksesta.+Sama+juttu,+järki+tulee+aina+vastaan+joka+opissa,+mitä+teillä+on.+Sitten+sepitätte+jonkun+Raamatun+jakeen+perusteella+niin+viekkaan+tarun,+että+jotkut+raukat+uskovat+sen.+Vaikutat+olevan+ihan+fiksu+tyyppi,+käytä+sitä+järkeäsi+siihen,+että+uskot+sen+mitä+Raamattu+sanoo+ja+sitten+kehittelet+sen+opin+sen+perusteella.
"Totisesti+minä+sanon+teille:+ellette+käänny+ja+tule+lasten+kaltaisiksi,+ette+pääse+taivasten+valtakuntaan.”+(Matt.+18:3)
05.09.2017 12:38
Sen+lisäksi+voit+kysyä+itseltäsi,+miten+voit+rehellisesti,+hyvällä+omallatunnolla+olla+sitä+mieltä,+ettei+helvettiä+ole+olemassa?+Et+mitenkään.+Tiedät+kyllä,+että+koko+Jehovan+Todistajien+oppi+on+yksi+kiero+järjestelmä,+joka+johtaa+ihmisiä+vain+harhaan.+Ei+kannata+uskoa+kaikkia+sen+järjestön+oppeja.+Usko+sinäkin+Elävään+Jeesukseen,+että+voit+syntyä+uudesti+ja+saada+Pyhän+Hengen+ja+tulla+todella+kokemaan+sitä+"Vanhurskautta,+rauhaa+ja+iloa+Pyhässä+Hengessä",+mistä+Paavali+puhuu.
Viekkaasti+sepitettyjä+taruja,+ei+muuta.+Jehovan+todistajilla+ei+ole+mitään+tekemistä+klassisen+kristinuskon+kanssa,+eikä+sikäli+myöskään+elävän+kristillisyyden+kanssa.
05.09.2017 02:05
"Synninpäästö+oli+luvattu,+mutta+kukaan+opetuslapsi+sitä+ei+käyttänyt.+Se+on+selvästi+näytetty.
Tuohon+ei+saa+suhtautua+yliolkaisesti,+että+oliko+apostoli+tai+ei,+Paavalikin+mainitsee+siitä+usein,+vaikka+ei+ole+apostoli."
Ensinnäkin,+Paavali+kyllä+oli+apostoli.+Toisena,+se,+ettei+sitä+käytetty,+ei+todista+vääräksi+Jeesuksen+selviä+sanoja.+Jeesus+sanoi+mitä+sanoi,+eikä+sitä+saa+muuksi+muutettua.
Empä+viitsi+puuttua+noihin+armolahjoihin+tämän+enempää,+koska+ne+eivät+ole+olennainen+osa+synninpäästöä+eikä+sen+puoleen+evankeliumiakaan.+Raamattu+on+riittävä+ilmoitus+pelastukseen,+sen+lisäksi+ei+tarvita+näkyjä+ja+ihmeitä,+ja+ilmoitus+on+päättynyt.+Siksi+ei+olla+enää+armolahjojen+varassa,+jotka+ne+myös+kerran+päättyvät,+niinkuin+Paavali+sanoo.+Katso+hedelmiä,+älä+armolahjoja.+Niin+Raamattu+opettaa+tekemään.+Ja+usko+ilman+tekoja,+mitä+tekoja?+Armolahjojako?+Höpöhöpö.+Lueppa+kokonaan+se+toinen+luku.
05.09.2017 00:13
No+se+ei+kyllä+säily+Pyhänä,+jos+tehdään+tahallaan+syntiä.+On+sanottu,+että+suuret+synnit+vie+helvettiin,+mutta+ei+ne+pienetkään+välille+jätä,+ja+se+pitää+kyllä+hyvin+paikkaansa+myös+kristityille,+jotka+tahallaan+tekee+syntiä.
05.09.2017 00:01
En+sanonut,+että+ekklesia+tarkoittaa+kirkkoa,+vaan+sanoin,+että+se+käännetään+kirkoksi+ja+seurakunnaksi+ja+niin+se+käännetäänkin+usein.
Oli+tarkoitus+keskustella,+ei+esittää+väitettä+vailla+perusteluja+ja+jyrätä+vain+sillä.
Kolmas+asia:+Ole+ystävällinen+äläkä+jaksa+toitottaa+niitä+Jehovan+todistajien+oppeja+täällä+keskustelussa+nyt,+kun+on+tarkoitus+keskustella+synninpäästöstä.+Ellet+voi+keskittyä+aiheeseen,+niin+ole+hyvä+ja+poistu.+Jumala+tuli+ihmiseksi,+ja+niin+on+kristillinen+kirkko+opettanut+aina,+alusta+asti.+Kolminaisuusopista+ei+ollut+mitään+puhetta+tässä+nyt.
Ota+vaikka+asiaksesi+perehtyä,+miten+vanhassa+testamentissa+puhutaan+Jahvesta+pelastuksen+kalliona+ja+miten+samalla+asialla+viitataan+Kristukseen+uudessa+testamentissa.
Sen+lisäksi+voisit+selvittää,+miksi+tuolla+teidän+Uuden+Maailman+käännöksessa+Johanneksen+evankeliumin+1:1+on+Jumala+pienellä+(tiedän+kyllä+hyvin+miksi),+mutta+1:6,+1:12+ja+1:18+se+on+isolla,+vaikka+niistä+myös+puuttuu+määräinen+artikkeli.+Eikä+pelkästään+nuo,+vaan+samaa+voisit+ihmetellä+niistä+kaikista+muistakin+kohdista,+ei+vain+Johannekselta,+missä+Uuden+Maailman+käännös+kääntää+Jumalan+isolla,+vaikka+puuttuu+määräinen+artikkeli,+vaan+muillakin+UT:n+kirjoittajilla.
Ja+jos+haluat+yrittää+vakuuttaa+minut+tai+jonkun+muun,+niin+käytä+Raamattua,+kiitos.
Mutta+tässä+ketjussa+keskustellaan+synninpäästöstä,+ei+Jeesuksen+jumaluudesta,+eikä+kolminaisuusopista.+Ymmärrätkö?
04.09.2017 23:55
Niin?+Uskovakin+voi+silti+langeta+syntiin+ja+uskovakin+voi+silti+himoita+väärällä+tavalla+maallisia+asioita.
04.09.2017 22:27
”>>On+toki+totta,+ettei+uudessa+testamentissa+ole+selkeästi+nähtävissä+missään,+että+apostoleista+kukaan+olisi+antanut+synninpäästöä+kenellekkään,+mutta+se+ei+toki+muuta+sitä+tosiasiaa,+että+Jeesus+sanoi+selkeästi,+että+"keiden+synnit+te+anteeksi+annatte,+niille+ne+ovat+anteeksi+annetut...".+**+Sekin+lukee+siellä,+mutta+ei+apostoleille,+sillä+He+olivat+silloin+vielä+opetuslapsia.+Apostolisuus+tuli+siitä,+että+oli+paikalla+kirkastumisessa,+jossa+mm.+Pave+ei+ollut.”
Oli+apostoli+tai+ei,+synninpäästön+vallasta+on+kysymys.
”Kyllä+opetus+lapsesta,+lähes+vauvasta+lähtien+puhuu+heillä+synnin+anteeksi+antajiksi,+asettaa+myös+pannan,+se+on+psykoloogista.+Tunkion+haju+säilyy+läpi+elämän.”
En+ymmärrä,+mitä+tarkoitat+tällä.
”Onko+VL;illä+PH;ta,+koska+ei+ole+yhtään+armolahjaa,+nehän+ovat+siellä+pannassa,+jos+olisi.”
1.+Kor.+13:
1+Vaikka+minä+puhuisin+ihmisten+ja+enkelien+kielillä,+mutta+minulla+ei+olisi+rakkautta,+olisin+minä+vain+helisevä+vaski+tai+kilisevä+kulkunen.
2+Ja+vaikka+minulla+olisi+profetoimisen+lahja+ja+minä+tietäisin+kaikki+salaisuudet+ja+kaiken+tiedon,+ja+vaikka+minulla+olisi+kaikki+usko,+niin+että+voisin+vuoria+siirtää,+mutta+minulla+ei+olisi+rakkautta,+en+minä+mitään+olisi.
3+Ja+vaikka+minä+jakelisin+kaiken+omaisuuteni+köyhäin+ravinnoksi,+ja+vaikka+antaisin+ruumiini+poltettavaksi,+mutta+minulla+ei+olisi+rakkautta,+ei+se+minua+mitään+hyödyttäisi.
4+Rakkaus+on+pitkämielinen,+rakkaus+on+lempeä;+rakkaus+ei+kadehdi,+ei+kerskaa,+ei+pöyhkeile,
5+ei+käyttäydy+sopimattomasti,+ei+etsi+omaansa,+ei+katkeroidu,+ei+muistele+kärsimäänsä+pahaa,
6+ei+iloitse+vääryydestä,+vaan+iloitsee+yhdessä+totuuden+kanssa;
7+kaikki+se+peittää,+kaikki+se+uskoo,+kaikki+se+toivoo,+kaikki+se+kärsii.
8+Rakkaus+ei+koskaan+häviä;+mutta+profetoiminen,+se+katoaa,+ja+kielillä+puhuminen+lakkaa,+ja+tieto+katoaa.
9+Sillä+tietomme+on+vajavaista,+ja+profetoimisemme+on+vajavaista.
10+Mutta+kun+tulee+se,+mikä+täydellistä+on,+katoaa+se,+mikä+on+vajavaista.
11+Kun+minä+olin+lapsi,+niin+minä+puhuin+kuin+lapsi,+minulla+oli+lapsen+mieli,+ja+minä+ajattelin+kuin+lapsi;+kun+tulin+mieheksi,+hylkäsin+minä+sen,+mikä+lapsen+on.
12+Sillä+nyt+me+näemme+kuin+kuvastimessa,+arvoituksen+tavoin,+mutta+silloin+kasvoista+kasvoihin;+nyt+minä+tunnen+vajavaisesti,+mutta+silloin+minä+olen+tunteva+täydellisesti,+niinkuin+minut+itsenikin+täydellisesti+tunnetaan.
13+Niin+pysyvät+nyt+usko,+toivo,+rakkaus,+nämä+kolme;+mutta+suurin+niistä+on+rakkaus.
Sen+lisäksi+Jeesus+varoitti+paljon+juuri+ihmeistä+ja+merkeistä+ja+niiden+tekijöistä+lopun+aikoina.+Ja+sen+lisäksi+Jeesus+ei+koskaan+sanonut,+että+Hengen+hedelmiin+kuuluisi+mitään+muuta+kuin+hyvät+teot+ja+jumalinen,+Jumalan+sanan+mukainen+elämä.+Samaa+sanoo+myös+apostolit.+Esimerkiksi+Johannes+sanoo:+”Lapsukaiset,+älköön+kukaan+saako+teitä+eksyttää.+Se,+joka+vanhurskauden+tekee,+on+vanhurskas,+niinkuin+hän+on+vanhurskas.”+(1.+Joh.+3:7).+Joten+älä+Kes+ala+arvioimaan+sitä,+onko+toisilla+Pyhää+Henkeä,+sen+perusteella,+onko+Pyhän+Hengen+armolahjoja,+koska+ne+eivät+ole+osa+evankeliumia.+Ei+evankeliumin+lupaus+ole,+että+saatte+tehdä+kaikenlaisia+ihmeitä,+vaan+että+pelastutte.
Kaikkeen+muuhun+otin+kantaa+jo+tuolla+toisessa+kommentissa.
04.09.2017 22:26
Ensinnäkin,+mitä+sinä+täällä+teet,+jos+kerran+olet+tunnustuksellinen+luterilainen+ja+pidät+meitä+muita+harhaoppisena?+Tulit+parjaamaan+meitä+ja+osoittamaan+oman+ylivertaisuutesi+Lutherin+seuraajana?+Siltä+se+vaikuttaa,+kun+ensimmäinen+asia,+mitä+sanot,+on,+että+"Vääräoppiset+suoltaa+näkemyksiään".+Sensijaan+voisit+keskustella+asiallisesti+ja+kertoa,+miksi+olemme+niin+kovasti+harhassa.+
Ja+tasan+Luterilainen+oppikaan+ei+ole+sitä+mieltä,+että+synninpäästö+ja+evankeliumi+olisi+yksi+ja+sama+asia.+Synninpäästö+perustuu+evankeliumiin,+se+on+evankeliumin+lupaus.+Ihminen+tosin+tulee+autuaaksi+uskomalla+Kristukseen,+eli+Kristuksen+sovitustyössä+luvattuun+syntien+anteeksiantamukseen.+Mutta+se,+että+pitääkö+tulla+autuaaksi+synninpäästön+kautta,+niin+ei+todellakaan+tarvitse+Luterilaisen+opin+mukaan.+Ainakin+Franz+Pieperin+"Kristillinen+Dogmatiikka",+joka+minulla+on+hyllyssä,+kertoo+näin.+Ja+tiesitkö+muuten+sen,+että+samaisessa+kirjassa+ollaan+jopa+sitä+mieltä,+että+Kalvinistit+voivat+pelastua?
Evankeliumi+ei+ole+sama+asia+kuin+synninpäästö,+vaikka+synninpäästö+kuuluu+evankeliumin+kokonaisuuteen.+Synninpäästö+toimii+siksi,+että+Jeesus+sovitti+meidän+synnit.+Evankeliumi+on+siinä,+että+Jeesus,+Jumala,+tuli+ihmiseksi,+täytti+lain,+kuoli+ristillä+kantaen+meidän+synnit+ja+nousi+ylös+ja+ansaitsi+näin+meille+elämän.+Tämän+sovituksen+perusteella+synninpäästö+voidaan+julistaa.+Mutta+yhtä+hyvin+voidaan+julistaa,+niinkuin+Paavali,+että+"Usko+Herraan+Jeesukseen,+niin+pelastut"+(Ap.+t.+16:31).
Ja+se,+että+evankeliumin+sanoma+on+vesitetty,+ei+liity+mitenkään+siihen,+että+jotkut+eivät+käytä+rippiä+ja+synninpäästöä.+Se+kyllä+liittyy+enemmänkin+siihen,+että+jotkut+ihmiset+ovat+alkaneet+ajattelemaan,+että+Jeesus+olisi+vain+yksi+vaihtoehto+monien+joukossa.+Ja+sitä+ajattelua+kyllä+on+niin+paljon+Luterilaistenkin+joukossa,+että+mielestäni+on+typerää+tulla+tänne+tuollaista+suoltamaan.+Tuo+on+juuri+tyypillistä+toisten+mustamaalaamista+vailla+perusteluja.+Tiedän+esimerkiksi+paljon+konservatiivisia+baptisteja,+jotka+saarnaavat+parannusta+ja+syntienanteeksiantamusta+erittäin+hyvin,+vaikkei+heillä+absoluutiota+käytetäkkään.
Ehtoollisestakaan+en+ala+väittelemään,+enkä+siitä,+miten+se+liittyy+synninpäästöön+ja+rippiin,+koska+se+ei+ole+tämän+keskustelun+aihe+eikä+tuon+ollut+tarkoitus+rakentaa+tätä+keskustelua.
Eikö+Jeesus+sanonut:
Joh.+3:
14+Ja+niinkuin+Mooses+ylensi+käärmeen+erämaassa,+niin+pitää+Ihmisen+Poika+ylennettämän,
15+että+jokaisella,+joka+häneen+uskoo,+olisi+iankaikkinen+elämä.
16+Sillä+niin+on+Jumala+maailmaa+rakastanut,+että+hän+antoi+ainokaisen+Poikansa,+ettei+yksikään,+joka+häneen+uskoo,+hukkuisi,+vaan+hänellä+olisi+iankaikkinen+elämä.
17+Sillä+ei+Jumala+lähettänyt+Poikaansa+maailmaan+tuomitsemaan+maailmaa,+vaan+sitä+varten,+että+maailma+hänen+kauttansa+pelastuisi.
18+Joka+uskoo+häneen,+sitä+ei+tuomita;+mutta+joka+ei+usko,+se+on+jo+tuomittu,+koska+hän+ei+ole+uskonut+Jumalan+ainokaisen+Pojan+nimeen.
Eikö+Paavali+sanonut:
1+Veljet,+minä+johdatan+teidät+tuntemaan+sen+evankeliumin,+jonka+minä+teille+julistin,+jonka+te+myöskin+olette+ottaneet+vastaan+ja+jossa+myös+pysytte
2+ja+jonka+kautta+te+myös+pelastutte,+jos+pidätte+siitä+kiinni+semmoisena,+kuin+minä+sen+teille+julistin,+ellette+turhaan+ole+uskoneet.
3+Sillä+minä+annoin+teille+ennen+kaikkea+tiedoksi+sen,+minkä+itse+olin+saanut:+että+Kristus+on+kuollut+meidän+syntiemme+tähden,+kirjoitusten+mukaan,
4+ja+että+hänet+haudattiin+ja+että+hän+nousi+kuolleista+kolmantena+päivänä,+kirjoitusten+mukaan,
11+Olinpa+siis+minä+tai+olivatpa+he:+näin+me+saarnaamme,+ja+näin+te+olette+uskoon+tulleet.
Ja+mitä+Lutheriin+tulee,+niin+ei+kannata+ottaa+paljon+hänestä+mallia,+senverran+ala-arvoista+on+hänenkin+käyttäytymisensä+ja+toimintansa+ollut+monessa+kohdin.+Sensijaan+hänen+oppinsa+ei+ole+ollenkaan+huonoimmasta+päästä.+Tuo+lainauksesi+sisältää+paljon+tyypillistä+Luterilaista+retoriikkaa,+jossa+parjataan+muita+ja+pidetään+itseä+muita+parempana.+Kukaan+täällä+ei+ole+pitänyt+evankeliumia+minään+pelkkänä+teoreettisena+sanomana,+vaan+ilosanomana+syntien+anteeksiantamuksesta.+Joten+ellet+kykene+asialliseen+keskusteluun,+niin+ole+hyvä+ja+poistu+vääristelemästä+toisten+puheita.
04.09.2017 22:09
Siksi+koska+ihminen+on+syntinen+ja+syntiin+taipuvainen,+myös+uudestisyntynyt+kristitty.
04.09.2017 20:36
Jos+et+kykene+keskustelemaan+aiheesta+asiallisesti,+niin+ole+hyvä+ja+häivy.
04.09.2017 20:17
Ensinnäkin,+tämä+valta,+minkä+nämä+70+saivat,+oli+ennen+Pyhän+Hengen+vuodatusta+ja+sikäli+erityinen+valta.+Pyhän+Hengen+vuodatuksen+jälkeen+moni+muukin+sai+parantamisen+armolahjan+ja+mitä+kaikkea,+eikä+se+sikäli+ollut+enää+erityinen+valta.+
Tuossa+tulkinnassasi+on+vain+se+ongelma,+että+Matt.+18+kohdan+mukaan+tämä+valta+annettiin+koko+seurakunnalle,+ei+ainoastaan+apostoleille+tai+rajatulle+määrälle+opetuslapsia.+Sen+lisäksi,+että+Jeesus+käyttää+"ekklesia"+-sanaa,+joka+käännetään+kirkoksi+tai+seurakunnaksi,+ja+joka+tarkoittaa+kansankokousta,+Jeesus+lupaa,+että+missä+kaksi+tai+kolme+Hänen+nimeensä+kokoontuu,+siellä+Hän+on+heidän+keskellään.+Tässä+on+selvästi+kysymys+seurakunnasta+myös+tällä+perusteella.+Ja+jos+tämä+valta+on+annettu+koko+seurakunnalle,+niin+silloin+ei+ole+merkitystä+sillä,+vaikka+toisessa+kohtaa+tämä+sanottiin+vain+Pietarille+ja+toisaalta+toisessa+kohtaa+Tuomas+ei+ollut+paikalla.+Ja+silloin+herää+kysymys,+onko+nimenomaan+tarkoitus,+että+seurakunnassa+käytettäisiin+tätä+valtaa+vain+erityisen+viran+kautta,+vai+voiko+seurakunta+keskenään+päättää,+miten+tämän+asian+kanssa+päätetään+toimia.+Ja+puhun+nyt+nimenomaan+synninpäästöstä,+en+siitä,+voiko+evankeliumia+saarnata+kuka+tahansa.+Erotan+tässä+nyt+synninpäästön+ja+evankeliumin.
Matt.+18
15+Mutta+jos+veljesi+rikkoo+sinua+vastaan,+niin+mene+ja+nuhtele+häntä+kahdenkesken;+jos+hän+sinua+kuulee,+niin+olet+voittanut+veljesi.
16+Mutta+jos+hän+ei+sinua+kuule,+niin+ota+vielä+yksi+tai+kaksi+kanssasi,+'että+jokainen+asia+vahvistettaisiin+kahden+tai+kolmen+todistajan+sanalla'.
17+Mutta+jos+hän+ei+kuule+heitä,+niin+ilmoita+seurakunnalle.+Mutta+jos+hän+ei+seurakuntaakaan+kuule,+niin+olkoon+hän+sinulle,+niinkuin+olisi+pakana+ja+publikaani.
18+Totisesti+minä+sanon+teille:+kaikki,+minkä+te+sidotte+maan+päällä,+on+oleva+sidottu+taivaassa,+ja+kaikki,+minkä+te+päästätte+maan+päällä,+on+oleva+päästetty+taivaassa.
19+Vielä+minä+sanon+teille:+jos+kaksi+teistä+maan+päällä+keskenään+sopii+mistä+asiasta+tahansa,+että+he+sitä+anovat,+niin+he+saavat+sen+minun+Isältäni,+joka+on+taivaissa.
20+Sillä+missä+kaksi+tahi+kolme+on+kokoontunut+minun+nimeeni,+siinä+minä+olen+heidän+keskellänsä."
Ja+sitten+vielä+näissä+kohdissa+on+nähtävillä+selvästi+se,+että+ikäänkuin+"seurakunnan"+tai+muiden+uskovien+usko+vaikutti+sen,+että+tämä+halvaantunut+parani+ja+sai+vielä+syntinsä+anteeksi.+Ei+halvaantuneen+oma+usko,+niinkuin+monissa+muissa+tapauksissa.+Mielestäni+tässä+voi+hyvinkin+olla+kuva+siitä,+että+ihminen,+joka+ei+kykene+itse+uskomaan,+kykenee+uskomaan+"seurakunnan+uskon+kautta",+kun+seurakunta+luottaa+siihen,+että+jos+henkilö+tahtoo+uskoa,+mutta+ei+kykene,+kun+hänelle+julistetaan+synninpäästö,+että+se+on+Jumalan+varma+lupaus,+mikä+välittää+tarvittavan+armon,+jotta+henkilö+voi+uskoa.
Mark+2:
4+Ja+kun+he+väentungokselta+eivät+päässeet+häntä+tuomaan+hänen+tykönsä,+purkivat+he+katon+siltä+kohdalta,+missä+hän+oli,+ja+kaivettuaan+aukon+laskivat+alas+vuoteen,+jossa+halvattu+makasi.
5+Kun+Jeesus+näki+heidän+uskonsa,+sanoi+hän+halvatulle:+"Poikani,+sinun+syntisi+annetaan+anteeksi".
Matteus+9
2+Ja+katso,+hänen+tykönsä+tuotiin+halvattu+mies,+joka+makasi+vuoteella.+Kun+Jeesus+näki+heidän+uskonsa,+sanoi+hän+halvatulle:+"Poikani,+ole+turvallisella+mielellä;+sinun+syntisi+annetaan+sinulle+anteeksi".
04.09.2017 20:16
"Ilman+uskoa+Jeesukseen,+ei+ole+mitään+mahiksia."
Se+on+totta.+On+kuitenkin+myös+huomioitava+se,+että+usko+Jeesukseen+ei+auta,+jos+elää+jatkuvissa+tahallisissa+synneissä.+Se+on+osa+Johanneksenkin+pointtia+tuossa+kontekstin+mukaan.+Toinen+osa+on+juuri+se,+että+on+tosiaankin+olemassa+sellaista+syntiä,+mikä+ei+heti+aiheuta+elävän+uskon+menettämistä.
04.09.2017 19:38
Tiedän,+että+Pyhä+Henki+vuodatettiin+varsinaisesti+vasta+myöhemmin.+Tuo+näkökulma+on+aika+perinteinen+reformoitu+näkukulma+kokonaisuudessaan+muutenkin,+minkä+sanoit.+
On+toki+totta,+ettei+uudessa+testamentissa+ole+selkeästi+nähtävissä+missään,+että+apostoleista+kukaan+olisi+antanut+synninpäästöä+kenellekkään,+mutta+se+ei+toki+muuta+sitä+tosiasiaa,+että+Jeesus+sanoi+selkeästi,+että+"keiden+synnit+te+anteeksi+annatte,+niille+ne+ovat+anteeksi+annetut...".+
Mitä+tulee+tähän:+"SRK;n+”synninpäästö”+on+vain+kaulahihna+lahkoon,+ei+muuta,+paisti+se,+että+joutuvat+vastaamaan+itse+siitä+Herralle+Jeesukselle.".+Mielestäni+synninpäästön+käyttö+ikäänkuin+taikatemppuna+ihmiselle,+jolla+ei+ole+vielä+ymmärrystä+pelastuksen+olennaisista+asioista,+on+sitä+sen+väärää+käyttöä.+Kuitenkin+se,+että+se+on+vain+kaulahihna+lahkoon,+on+mielestäni+väärin+sanottu.+Synninpäästö+on+Jeesuksen+asettama,+selvillä+sanoilla+sanottu,+eikä+missään+vaiheessa+sanottu,+että+se+rajoittuisi+vain+apostoleihin,+joten+sen+halveksuminen+ei+ole+järkevää.+Antoi+sen+sitten+vanhoillislestadiolainen+tai+ei.
Sakramentaalisuus+taas+korostaa+sitä,+että+synninpäästön+(erityisesti+yksityinen+rippi)+lupaus+on+todellakin+katuvalle+aina+varma,+eikä+sitä+tarvitse+epäillä.+Tämä+on+tietysti+huonoa+omaatuntoa+potevalle+aivan+loistava+uutinen.+En+lähde+keskustelemaan+nyt+sakramentin+luonteesta+sen+syvällisemmin,+tarkoitukseni+on+keskustella+enemmänkin+siitä,+onko+synninpäästöä+olemassa+vaiko+ei.+Toisilla+kirkoilla+se+kuitenkin+on+sakramenttina/mysteeriona+ja+ainoastaan+piispan/papinvirassa+oleville,+joten+oli+olennaista+nostaa+se+esille+tässä.+Kysymys+kuuluu+nyt,+että+onko+synninpäästöä+vaiko+ei.
Tuo+on+ihan+hyvä+pointti,+että+sokeat+ja+kuurot+eivät+kuule.+Sikäli+ainakin+synninpäästön+välitön,+kuulemista+vaativa+toiminta+(mikä+on+yleensä+vaatimuksena+vl:illä,+vaikkakin+poikkeus+näissä+tapauksissa+tehdään)+on+mahdotonta.+Tässä+tullaan+kuitenkin+siihen,+että+jos+ei+kuulemista+tarvita+joissakin+tapauksissa,+niin+miksi+sitä+tarvittaisiin+sitten+muissakaan+tapauksissa.+Siis+tämä+on+vl-teologian+kannalta+ongelmallinen+juttu.+Siis+sen,+että+PH+toimii+vain+ihmisten+"äänellisen+saarnan"+kautta.
04.09.2017 19:35
Olen+samaa+mieltä+siitä,+että+synti+on+synti+ja+tahallinen+synti+johtaa+aina+hengelliseen+kuolemaan,+ennemmin+tai+myöhemmin.+Ja+on+kieltämättä+vaarallista+lähtä+jaottelemaan+niitä+liiaksi.
Kuitenkin+tulee+itselleni+mieleen+Johanneksen+sanat+"Kaikki+vääryys+on+syntiä.+Ja+on+syntiä,+joka+ei+ole+kuolemaksi."+(1.+Joh.+5:17).+Eli+synneillä+on+kuitenkin+eroja.+Asenne+ratkaisee+hyvin+paljon,++se+tehdäänkö+syntiä+tahallaan+vai+ei.+Sen+laskelmointi,+mikä+ei+ole+kuolemansyntiä+ja+mikä+on,+että+tekee+tahallaan+vähän+syntiä,+on+ehdottomasti+väärin.+Siksi+pitää+välttää+kaikkea+syntiä+laskelmoimatta+ja+vertailematta.
04.09.2017 19:08
Sen+toistaminen,+että+joku+ei+ole+Raamatullinen,+ei+tee+siitä+asiasta+totta.+Tietämykseni+perusteella+kasteesta+oli+erilaisia+käsityksiä+alkukristillisellä+seurakunnalla+ja+Raamatunkin+perusteella+on+selvää,+että+saatettiin+kastaa+kokonaisia+perhekuntia+kerrallaan,+eikä+senkummemmin+mainita,+oliko+porukassa+lapsia+vaiko+ei.+Olennaista+on+keskittyä+siihen+uskoon.+Ja+Raamatun+perusteella+on+selvää,+ettei+ole+täysin+selvää,+onko+lapsikaste+oikea+kaste+vaiko+ei+tai+että+uudestisynnyttääkö+kaste+vaiko+ei.+Se+on+kuitenkin+selvää,+että+uskon+kautta+Kristukseen+pelastuu.
Pysytään+muutenkin+tästä+kasteaiheesta+nyt+erossa,+se+on+vain+jakanut+kristikuntaa+ihan+turhaa.+Sen+lisäksi,+yritetään+keskittyä+tähän+varsinaiseen+aiheeseen.+Kasteesta+voidaan+turista+muulloinkin.
04.09.2017 18:38
Jos+tuo+avaintenvalta+kuoli+pois+apostolien+mukana,+niin+miksei+sitä+ole+mainittu+Raamatussa?
04.09.2017 18:29
5 / 12