Vapaa kuvaus

Aloituksia

2

Kommenttia

221

1. Kysymys+ei+ollut+erityisesti+vl-saarnaajista,+vaan+kaikista+Pyhän+Hengen+omaavista+ihmisistä.+Toisekseen,+Pyhä+Henki+on+jokaisella+todellisella+kristityllä.+Oli+sitten+apostoli+tai+ei.+Toisekseen+tuohon+voi+esittää+vastakysymyksen,+että+miksi+saarnata+sitten+evankeliumia+ylipäätään,+jos+kerran+joku+saattaa+uskoa+pian+Jeesukseen+ilman+jumalista+katumusta+eikä+sitten+pelastukkaan.+Ei+oikeen+toimi+tämä+logiikka.+Ja+sitäpaitsi,+aina+on+mahdollisuus+rippiin,+eli+synnintunnustukseen,+jos+on+tarvis,+tai+sielunhoitoon+muutenkin.No+on+kyllä+aika+hepponen+"avain"+tuon+tulkitsemiseen+(2.+kommenttisi).+Isä+on+lähettänyt+meistä+jokaikisen+saarnaamaan+evankeliumia.+Toiset+erityisessä+virassa+seurakunnan+kaitsijoina+ja+lähetystyöntekijöinä,+toiset+lähimmäisilleen.+Tuon+tulkinnan+hyväksyn+siinätapauksessa,+että+piispan+virka+jatkaa+apostolista+virkaa,+mutta+en+missään+nimessä+siinä+tapauksessa,+että+tämä+kuoli+pois+apostolien+mukana.+Itselläni+tulee+Matt.+16:19+ja+18:18+perusteella+mieleen,+että+piispanviralle+taikka+sitten+koko+seurakunnalle+nimenomaan+erityisestä+virasta+käsin+toimitettavaksi+tuo+passaisi+aika+hyvin.+Kaikissa+näissä+on+vain+opetuslapset+paikalla.+Ainakin+siltä+vaikuttaa.+Ja+voi+tietysti+kysyä,+jäikö+Tuomas+ilman+tätä+valtaa,+kun+ei+ollut+paikalla?+Tai+jäikö+Tuomakselta+puhdas+totuus+saamatta?+Enpä+usko.Mutta+se,+että+tuolla+tarkoitettaisiin+vain+puhtaan+totuuden+siirtämistä+apostoleille,+eikä+sen+enempää+mitään+muuta,+on+epärehellinen+tulkinta+tuosta.
  2. Aamen.
  3. ”Tuo+Jeesuksen+maininta+Joh.4:24ssä+oikeastaan+valottaa+sitä,+että+jos+turvaudutaan+tämmöisiin+uskontunnustuksiin,+niin+silloin+ollaan+jo+menettämässä+elävää+uskoa.Mallirukouksessa+Jeesus+antoi+mallin+julkistenkin+rukousten+pitämisestä,+siinä+on+aiheet+ja+niiden+tärkeysjärjestys,+muttei+ollut+tarkoitus+sitä+toistaa+sanasta+sanaan,+yhä+uudelleen+ja+uudelleen.+On+helppoa+kuvitella,+että+kun+elävä+usko+alkoi+kuolla,+niin+tuli+tukikepiksi+tällaiset+tunnustukset+ja+sitten+jo+pian+patsaat+ym.+joiden+edessä+jopa+kumarruttiin,+ja+kuvat+ja+niiden+suutelemiset,+papiston+erikoiset+vaatetukset+ja+mahtavat+kirkkorakennukset+ym.”No+Jeesuskaan+ei+varmaan+sitten+ollut+elävässä+uskossa+sen+perusteella,+mitä+jo+lainasin+tuossa+Raamatusta?+Uskontunnustukseen+”turvautuminen”+ei+kerro+elävän+uskon+menettämisestä,+vaan+ihan+yksinkertaisesti+siitä,+että+kun+asiat+tiivistetään,+on+helpompi+muistaa+kokonaisuus.+Siis+siitä,+että+ihmisillä+keskimäärin+on+aika+huono+muisti,+niin+myös+minulla.+Ja+niin+kuin+mielikuvaharjoittelussa+yhden+sanan+tai+asian+perusteella+muistetaan+laajempia+asiakokonaisuuksia,+niin+myös+uskontunnustuksissa.+On+helpompi+muistaa+uskontunnustus+kuin+kaikki+ne+miljoona+jaetta+Raamatusta,+mitkä+siihen+liittyvät.+On+helppoa+nähdä,+että+sen+perusteella+mitä+nyt+kirjoitat,+et+tiedä+kovinkaan+paljon+siitä,+mitä+on+elävä+usko+(Vanhurskaus,+rauha+ja+ilo+Pyhässä+Hengessä),+ja+mitä+on+olla+elävässä+uskossa,+kun+takerrut+tuollaisiin+epäolennaisuuksiin+ja+pidät+niitä+elävän+uskon+menettämisen+merkkinä.+Ja+ellet+tiedä,+mitä+patsaan+tai+ikonin+kumartaminen/suuteleminen+tarkoittaa,+niin+älä+silloin+sitä+aihetta+kommentoi.+Sanon+tämän,+vaikken+olekaan+Katolinen+tai+Ortodoksi,+mutta+sen+tiedän,+mihin+em.+asiat+perustuvat+heillä,+eikä+siihen+liity+(ainakaan+opillisella+tasolla)+epäjumalanpalvelusta+sen+enempää+kuin+ystävän+tervehtimiseen+poskisuudelmalla+tai+esirukouksen+pyytämistä+ystävältä.+Ainahan+joku+käyttää+sitä+väärin,+niin+kuin+kaikkia+asioita.+Ei+se+silti+tee+siitä+asiasta+itsestään+väärää.”Tuossa+linkissä+edellä,+jossa+tämä+apostolinen+uskontunnustus+on+englanniksi,+siihen+kuuluu"I+believe+in+the+Holy+Spirit,the+Holy+Catholic+Church,the+communion+of+Saints,"Tuntuu,+että+alkuperä+alkaa+tuostakin+hahmottumaan.”Niin,+Pyhä+katolinen+kirkko.+Tiedätkö,+että+katolinen+tarkoittaa+yleistä?+Ei+Katolista+kirkkolaitosta.+Pyhä+yleinen+kirkko,+suomennettuna+Pyhä+yhteinen+seurakunta.+Communion+of+Saints+on+pyhien+yhteys.+Ja+kyllä,+alkuperä+on+Katoliselta+kirkolta,+mutta+niinkuin+sanoin,+alkukristillistä+seurakuntaa+kutsuttiin+yleiseksi,+eli+katoliseksi+kirkoksi,+mutta+sillä+ei+tarkoitettu+kirkkolaitosta,+niinkuin+nykyään.Voisitko+lopettaa+tuon+ärsyttävän+joka+asiaan+puuttumisen+ja+saivartelun,+joka+ei+rakenna+ketään?++Käyttämistäsi+sanamuodoista+ja+Raamatunkäännöksestä+päätellen+olet+se+sama+Jehovan+todistaja,+jonka+kanssa+olen+aiemminkin+keskustellut?+Olisitko+ystävällinen,+ja+ainakin+keskittyisit+johonkin+olennaiseen+tässä+keskustelussa?
  4. Rehellisesti+sanottuna+minua+ei+kiinosta,+vaikkei+apostolista+uskontunnustusta+löydy+Raamatusta+suoraan.+Ja+se+on+totta,+ettei+se+ole+apostolien+sanelema.+En+tietääkseni+väittänyt+kumpaakaan+edellämainituista+asioista?+Apostoliseksi+sitä+sanotaan+siksi,+että+sen+uskotaan+olevan+apostolisen,+kristillisen+opin+mukainen.+Joitakin+legendoja+toki+on,+että+se+olisi+apostolien+sanelema,+mutta+sitä+nyt+tuskin+kukaan+uskoo.+Olennaista+on+se,+että+jokainen+siinä+sanottu+asia+perustuu+tiukasti+Raamattuun."Koska+Jeesus+ei+hyväksynyt+kirjoitettujen+tai+ulkoa+opeteltujen+rukousten+toistamista,+eikö+ole+itsestään+selvää,+ettei+hän+hyväksyisi+myöskään+uskontunnustusten+toistamista+julkisessa+palvonnassa?+Tosiasia+on,+ettemme+voi+löytää+mistään+raamatunkohdasta+viittausta+siihen,+että+Jeesus+olisi+käyttänyt+tai+opettanut+ketään+käyttämään+uskontunnustuksia+palvonnassa."Entä+Jeesuksen+osallistuminen+synagoogajumalanpalvelukseen,+jossa+lausuttiin+aina+Israelin+uskontunnustus+"Kuule,+Israel!+Herra,+meidän+Jumalamme,+Herra+on+yksi."+(5.+Moos.+6:4)?+Nämä+juttusi+ovat+nyt+niin+kaukaa+haettua+kamaa,+ettei+mitään+järkeä.+Uskontunnustus+kiteyttää+kristillisen+opin,+eikä+sen+lausumisessa+tai+ulkoaopettelemisessa+ole+mitään+väärää.+Siinä+vain+kirkkokansa+tunnustaa+uskovansa+samaan+Jumalaan+ihan+niin+kuin+Israelkin+tunnusti.+Samoin+rukoukset.+Kyllä+ihminen+voi+lausua+saman+rukouksen+useinkin.+Ihminen+voi+myös+lausua+rukouksia,+esimerkiksi+Psalmeja,+joiden+avulla+itse+rukoilen+useinkin.+Eikö+Jeesuskin+lausunut+saman+rukouksen+useita+kertoja+Getsemanessa?+Jeesus+tarkoittaa+tuolla+Matt.+6:7,+ettei+kannata+kuvitella+tulleensa+kuulluksi+vain+siksi,+että+lausuu+pitkiä+ja+monimutkaisia+rukouksia+ja+toistelee+niitä.+Ihan+niin+kuin+rukouksen+pituudella+olisi+väliä+tai+sillä,+kuinka+monesti+sen+sanoo.+Pointti+on+siinä,+että+pitää+lakkaamatta+luottaa+Jumalaan,+että+Hän+auttaa,+kun+Häntä+huutaa+avuksi,+ei+siihen,+että+kun+rukoilee+tarpeeksi+paljon,+niin+Jumala+kyllä+auttaa.+Toisaalla+Jeesus+sanoo+mm:Matt.+7:7+Anokaa,+niin+teille+annetaan;+etsikää,+niin+te+löydätte;+kolkuttakaa,+niin+teille+avataan.8+Sillä+jokainen+anova+saa,+ja+etsivä+löytää,+ja+kolkuttavalle+avataan.Luukas+18:1+Ja+hän+puhui+heille+vertauksen+siitä,+että+heidän+tuli+aina+rukoilla+eikä+väsyä.2+Hän+sanoi:+"Eräässä+kaupungissa+oli+tuomari,+joka+ei+peljännyt+Jumalaa+eikä+hävennyt+ihmisiä.3+Ja+siinä+kaupungissa+oli+leskivaimo,+joka+vähän+väliä+tuli+hänen+luoksensa+ja+sanoi:+'Auta+minut+oikeuteeni+riitapuoltani+vastaan'.4+Mutta+pitkään+aikaan+hän+ei+tahtonut.+Vaan+sitten+hän+sanoi+mielessään:+'Vaikka+en+pelkää+Jumalaa+enkä+häpeä+ihmisiä,5+niin+kuitenkin,+koska+tämä+leski+tuottaa+minulle+vaivaa,+minä+autan+hänet+oikeuteensa,+ettei+hän+lopulta+tulisi+ja+kävisi+minun+silmilleni'."6+Niin+Herra+sanoi:+"Kuulkaa,+mitä+tuo+väärä+tuomari+sanoo!7+Eikö+sitten+Jumala+toimittaisi+oikeutta+valituillensa,+jotka+häntä+yötä+päivää+avuksi+huutavat,+ja+viivyttäisikö+hän+heiltä+apuansa?Matt.+2638+Silloin+hän+sanoi+heille:+"Minun+sieluni+on+syvästi+murheellinen,+kuolemaan+asti;+olkaa+tässä+ja+valvokaa+minun+kanssani".39+Ja+hän+meni+vähän+edemmäksi,+lankesi+kasvoilleen+ja+rukoili+sanoen:+"Isäni,+jos+mahdollista+on,+niin+menköön+minulta+pois+tämä+malja;+ei+kuitenkaan+niinkuin+minä+tahdon,+vaan+niinkuin+sinä".40+Ja+hän+tuli+opetuslasten+tykö+ja+tapasi+heidät+nukkumasta+ja+sanoi+Pietarille:+"Niin+ette+siis+jaksaneet+yhtä+hetkeä+valvoa+minun+kanssani!41+Valvokaa+ja+rukoilkaa,+ettette+joutuisi+kiusaukseen;+henki+tosin+on+altis,+mutta+liha+on+heikko."42+Taas+hän+meni+pois+toisen+kerran+ja+rukoili+sanoen:+"Isäni,+jos+tämä+malja+ei+voi+mennä+minun+ohitseni,+minun+sitä+juomattani,+niin+tapahtukoon+sinun+tahtosi".43+Ja+tullessaan+hän+taas+tapasi+heidät+nukkumasta,+sillä+heidän+silmänsä+olivat+käyneet+raukeiksi.44+Ja+hän+jätti+heidät,+meni+taas+ja+rukoili+kolmannen+kerran+ja+sanoi+samat+sanat+uudestaan.Eikö+noissa+rukouksissa+toisteta+samaa+rukousta,+mikä+jo+todennäköisesti+myös+osataan+ulkoa?+Esimerkiksi+leski+rukoilee,+että+saisi+oikeutta.+Etsivä+rukoilee,+että+löytäisi.+Eikö+Jeesus+jopa+kehota+siihen?+Eikö+Jeesus+itsekin+toista+usein+saman+rukouksen?+Ja+millä+perusteella+sanot,+ettei+Jeesus+tarkoittanut+Isä+Meidän+-rukousta+rukoiltavaksi+juuri+noin?+Eikö+Hän+sano,+että+”Rukoilkaa+siis+näin?”.+Älä+vääntele+Raamattua+mieleiseksesi.+Eikö+Paavalikin+sano+useita+kertoja+lakkaamatta+rukoilevansa+joidenkin+tai+jonkun+puolesta,+päivin+ja+öin?+Eikö+se+ole+saman+rukouksen+toistamista?+Jatkuu...
  5. En+ole+anonut.+Miksi+ihmeessä+olisin?+”Kyseinen+vanhoillislestadiolainen+on+kertonut+palstalla,+että+hän+ei+usko+vl-herätysliikkeen+virallisiin+Raamatun+vastaisiin+valheoppeihin+-+mm.+VAIN+ME+-oppiin.”On+totta,+etten+usko+mainitsemaasi+”vain-me”+-oppiin.”Kuitenkin+kyseinen+nimimerkki+kilometrin+mittaisissa+kommenteissaan+kritisoi+ja+suorastaan+ivaa+niitä+kirjoittajia,+jotka+arvostelevat+vl-herätysliikkeen+Raamatun+vastaisia+oppeja.”Kritisoinut+aiheellisesti+ja+sen+voi+jokainen+tarkistaa.+Sensijaan+minua+kiinnostaisi+tietää,+missä+kohden+olen+”suorastaan+ivannut”+muita+kirjoittajia?+”Mikä+saa+ihmisen+viihtymään+vl-valheoppien+"syleilyssä"+uskomatta+niihin+oppeihin?+Miksi+ihminen+ei+halua+pois+vl-valheoppien+orjuudesta+todelliseen+kristityn+vapauteen?”Olen+itse+vanhoillislestadiolaisen+kodin+lapsi,+vaikkakin+Kristuksen+olen+tullut+tuntemaan+vasta+aikuisena,+kuten+olen+aikaisemmissa+keskusteluissa+kertonut.+Ensinnäkin,+vl-liikkeessä+on+pääpiirteittäin+ihan+kohtuullisen+hyvä+oppi+”vain-me”+-oppia+lukuun+ottamatta.+Koko+liike+ei+suinkaan+ole+mätä,+ja+siellä+on+paljon+aitoja+Kristukseen+uskovia+ja+äläkä+sano,+ettei+ole,+koska+tiedän+sen+itse+varmaan+hiukan+paremmin+kun+olen+sisällä+liikkeessä.+Kuitenkin,+paljon+on+ihmisiä,+jotka+luulevat+pelastuvansa+kuulumalla+porukkaan+tai/ja+noudattamalla+tapanormeja+ja+aivan+muista+syistä+kuin+Kristuksen+kautta.+Se+on+yksi+syy,+että+olen+vielä+mukana,+nimittäin+kertomassa+läheisilleni+ja+muillekin,+ettei+kukaan+pelastu+uskomalla/kuulumalla+yhteisöön+tai+noudattamalla+tapanormistoja.+Voisin+tiivistää+siis,+että+rakkaus+heihin+ja+tahto,+että+hekin+pelastuisivat.+Ehkä+voisin+myös+lainata+apostoli+Paavalia+tässä:”Minä+sanon+totuuden+Kristuksessa,+en+valhettele-sen+todistaa+minulle+omatuntoni+Pyhässä+Hengessä-+että+minulla+on+suuri+murhe+ja+ainainen+kipu+sydämessäni.+Sillä+minä+soisin+itse+olevani+kirottu+pois+Kristuksesta+veljieni+hyväksi,+jotka+ovat+minun+sukulaisiani+lihan+puolesta”+(Room.+9:1-3)Muita+syitä?+Vl-liikkeellä+on+mielestäni+paras+käsitys+synninpäästöstä.+Nimittäin,+ettei+se+ole+virkaan+sidottu,+vaan+jokaisen+kristityn+käytettävissä.+Ja+turha+sanoa,+ettei+Raamatussa+ole+synninpäästöä,+koska+Jeesus+ihan+selvästi+sanoo,+että+kenelle+te+synnit+anteeksi+annatte,+niille+ne+ovat+anteeksi+annetut,+ja+keneltä+ne+pidätte,+niille+ne+ovat+pidetyt+(Joh.+20:21-23).+Ja+on+totta,+ettei+päästönavaimia+UT:ssa+käytä+selvästi+kukaan+muu+kuin+Jeesus,+mutta+Hän+oli+se,+joka+sanoi+näin,+eikä+sitä+saa+pyyhittyä+pois+Raamatusta.+Myös+oppi+kasteesta+ja+ehtoollisesta+(ainakin+reaalipreesenssin+osalta)+on+mielestäni+hyvä+vl-liikkeessä.+Sen+lisäksi+mielestäni+vl-liikkeellä+on+ehkä+paras+käsitys+uudelleen+avioitumisesta,+siis+siitä,+onko+se+lähtökohtaisesti+syntiä+vai+ei,+ellei+ex-aviopuoliso+ole+kuollut.+Nämä+tulee+nopeasti+mieleen,+ellei+nyt+tarvitse+alkaa+käymään+ihan+kristinuskon+perusoppeja,+jotka+pääpiirteittäin+ovat+kaikilla+protestanteilla+samat.+Tuossa+synninpäästöasiassa+pitää+toki+ymmärtää+se,+että+se+ei+ole+ainoa+uskoontulokeino,+vaan+uskoon+tullaan+uskomalla+Jeesukseen,+ihan+niin+kuin+Jeesus+ja+apostolit+johdonmukaisesti+opettavat.+Synninpäästö+on+Raamatun+(itse+Herran)+varma+lupaus,+jonka+toinen+ihminen+voi+julistaa+toiselle,+jos+esimerkiksi+on+kipeä+omatunto+tai+myös+ihmiselle,+joka+haluaa+uskoa+evankeliumin+(ensimmäistä+kertaa),+mutta+ei+pysty+itse+vakuuttumaan+syntien+anteeksisaamisesta+(monille+se+on+vaikeaa,+toisille+ei).+Ja+tässä+on+taas+hyvä+erottaa+uudestisyntyminen+ja+uskovan+rippi.+Ensimmäisessä+uskova+yleensä+vakuuttuu+kaikkien+syntien+anteeksisaamisesta,+oli+se+uskoontulo,+uudestisyntyminen,+sitten+yksinäisyydessä+tai+synninpäästössä+(ilman+rippiä)+tapahtunut.+Uskovien+rippi+on+taas+omantunnon+hoitamiseksi+tarkoitettu+ja+mielestäni+hyvä+siinä.+Siitä+en+kyllä+tykkää,+että+synninpäästöä+pidetään+taikatemppuna,+joka+toimii,+vaikkei+ihminen+edes+ymmärrä,+kuka+on+Jeesus+ja+Jumala+ja+mitä+on+synti+ja+mitä+tarkoittaa+se,+että+pitäisi+hyljätä+kaikki+ja+lähteä+seuraamaan+Jeesusta.+Ja+se+se+ongelma+on+monella+vl-kristitylläkin.”Tätä+minä+en+ymmärrä.””Gal.+5:1"1.+Vapauteen+Kristus+vapautti+meidät.+Pysykää+siis+lujina,+älkääkä+antako+uudestaan+sitoa+itseänne+orjuuden+ikeeseen."###”Olen+vapaa+Kristuksessa.+Ja+mistä+päättelit+niin,+että+noudatan+jotain+ylimääräisiä+tapanormistoja?
  6. Hyviä+neuvoja+tähänkin+päivään+;)Kol+3:1+Jos+te+siis+olette+herätetyt+Kristuksen+kanssa,+niin+etsikää+sitä,+mikä+on+ylhäällä,+jossa+Kristus+on,+istuen+Jumalan+oikealla+puolella.2+Olkoon+mielenne+siihen,+mikä+ylhäällä+on,+älköön+siihen,+mikä+on+maan+päällä.3+Sillä+te+olette+kuolleet,+ja+teidän+elämänne+on+kätkettynä+Kristuksen+kanssa+Jumalassa;4+kun+Kristus,+meidän+elämämme,+ilmestyy,+silloin+tekin+hänen+kanssaan+ilmestytte+kirkkaudessa.5+Kuolettakaa+siis+maalliset+jäsenenne:+haureus,+saastaisuus,+kiihko,+paha+himo+ja+ahneus,+joka+on+epäjumalanpalvelusta,6+sillä+niiden+tähden+tulee+Jumalan+viha,7+ja+niissä+tekin+ennen+vaelsitte,+kun+niissä+elitte.8+Mutta+nyt+pankaa+tekin+pois+ne+kaikki:+viha,+kiivastus,+pahuus,+herjaus+ja+häpeällinen+puhe+suustanne.9+Älkää+puhuko+valhetta+toisistanne,+te,+jotka+olette+riisuneet+pois+vanhan+ihmisen+tekoinensa10+ja+pukeutuneet+uuteen,+joka+uudistuu+tietoon,+Luojansa+kuvan+mukaan.11+Ja+tässä+ei+ole+kreikkalaista+eikä+juutalaista,+ei+ympärileikkausta+eikä+ympärileikkaamattomuutta,+ei+barbaaria,+ei+skyyttalaista,+ei+orjaa,+ei+vapaata,+vaan+kaikki+ja+kaikissa+on+Kristus.12+Pukeutukaa+siis+te,+jotka+olette+Jumalan+valituita,+pyhiä+ja+rakkaita,+sydämelliseen+armahtavaisuuteen,+ystävällisyyteen,+nöyryyteen,+sävyisyyteen,+pitkämielisyyteen,13+kärsikää+toinen+toistanne+ja+antakaa+toisillenne+anteeksi,+jos+kenellä+on+moitetta+toista+vastaan.+Niinkuin+Herrakin+on+antanut+teille+anteeksi,+niin+myös+te+antakaa.14+Mutta+kaiken+tämän+lisäksi+pukeutukaa+rakkauteen,+mikä+on+täydellisyyden+side.15+Ja+vallitkoon+teidän+sydämissänne+Kristuksen+rauha,+johon+te+olette+kutsututkin+yhdessä+ruumiissa,+ja+olkaa+kiitolliset.16+Runsaasti+asukoon+teissä+Kristuksen+sana;+opettakaa+ja+neuvokaa+toinen+toistanne+kaikessa+viisaudessa,+psalmeilla,+kiitosvirsillä+ja+hengellisillä+lauluilla,+veisaten+kiitollisesti+Jumalalle+sydämissänne.17+Ja+kaikki,+minkä+teette+sanalla+tai+työllä,+kaikki+tehkää+Herran+Jeesuksen+nimessä,+kiittäen+Isää+Jumalaa+hänen+kauttansa.
  7. Ja+eihän+se+haittaa,+vaikka+tykkää+vaikkapa+kodin+sisustamisesta+tai+siitä,+että+koti+on+kaunis+jne.,+olennaista+on+kuitenkin+se,+onko+sydän+kiinni+siinä.+Kaikki+Jumalan+luomahan+on+hyvää+eikä+sinänsä+väärin+oikein+käytettynä,+mutta+sitä+ainakin+itse+kysyn+monesti+iteltäni,+onko+joku+asia+tullut+minulle+yhtä+tärkeäksi+kuin+Jumala.+Paavali+sanoi,+että+hänelle+"elämä+on+Kristus+ja+kuolema+voitto"+(Fil.+1:21),+se+on+oikea+asenne+ja+kertoo+juuri+siitä,+että+perimmäinen+toivo,+onnellisuus,+tyydytys,+rakkaus+ja+luottamus+ei+ole+maallisissa,+vaan+Jumalassa+Kristuksen+kautta.+Kun+ihmisellä+on+tämä+selvää,+hän+osaa+oikeassa+kontekstissaan+myös+Jumalaa+kiittäen+nauttia+siitä,+mitä+Jumala+antaa+ja+arvostaa+myös+sitä+ilman+että+tekee+siitä+epäjumalaa+itselleen.+Jos+toivo+on+maallisissa,+niin+se+katoaa,+jos+Jumalassa,+se+ei+katoa.+Kun+ihmisen+sydän+kiintyy+maallisiin,+hän+alkaa+hakemaan+syvintä+tyydytystä+sieltä,+mistä+sitä+ei+löydy,+hän+alkaa+siis+juomaan+niistä+lähteistä,+jotka+eivät+voi+janoa+tyydyttää+(Jeesus+puhuu+myös+tästä+Joh.+4).+Jumala+ihmetteli+tätä+profeetta+Jeremian+kautta+vanhan+liiton+aikana+mielestäni+erittäin+osuvasti,+kun+Israelin+kansa+alkoi+palvelemaan+epäjumalia:"Onko+mikään+pakanakansa+vaihtanut+jumalia,+vaikka+ne+eivät+olekaan+jumalia?+Mutta+minun+kansani+on+vaihtanut+kunniansa+siihen,+josta+ei+apua+ole.+Hämmästykää+tästä,+te+taivaat,+kauhistukaa,+peräti+tyrmistykää,+sanoo+Herra.+Sillä+minun+kansani+on+tehnyt+kaksinkertaisen+synnin:+minut,+elävän+veden+lähteen,+he+ovat+hyljänneet,+ja+ovat+hakanneet+itselleen+vesisäiliöitä,+särkyviä+säiliöitä,+jotka+eivät+vettä+pidä."+(Jer.+2:11-13)Jeesus+tiivistää+parhaiten+tämänkin+asian:+"Sillä+missä+sinun+aarteesi+on,+siellä+on+myös+sinun+sydämesi"+(Matt.+6:21).
  8. Yleensä+huomioin+lähinnä+ihmisen+toimintaa,+hänen+puheitaan,+tekojaan.+Sydämen+kyllyydestä+suu+puhuu,+heidän+hedelmistään+te+heidät+tunnette,+eikä+hyvä+puu+voi+kasvaa+pahoja+hedelmiä.+Myös+apostoli+Johannes+sanoo,+että+"Lapsukaiset,+älköön+kukaan+saako+teitä+eksyttää.+Se,+joka+vanhurskauden+tekee,+on+vanhurskas,+niinkuin+hän+on+vanhurskas"+(1.+Joh.+3:7).+Ajattelen,+että+nämä+on+ne+ainoat+oikeat+tavat+arvioida+sitä,+onko+ihminen+elävässä+uskossa+vaiko+ei,+koska+ne+on+Raamatulliset.+En+arvioi+ihmisiä+ikäänkuin+"mututuntuman"+perusteella,+koska+sitä+ei+Raamatussa+ole+ja+koska+tiedän,+että+paljon+pahaa+on+esimerkiksi+hoitokokousvuosina+ja+aivan+viimevuosinakin+saatu+aikaiseksi+siten,+että+on+arvioitu+mututuntuman+perusteella+toisen+sieluntilaa.+Olen+kuullut+muidenkin+sanovan,+että+olemuksessakin+huomaa+muutoksen,+jos+ihminen+on+mennyt+maailmaan+ja+ymmärrän,+mitä+se+tarkoittaa,+koska+toisaalta+sellaisen+ihmisen+olemuksessa+saattaa+huomata+muutoksen,+joka+on+juuri+tullut+uskoon.+Ikäänkuin+huomaa,+että+jotakin+on+muuttunut.+Mutta+näiden+perusteella+ei+koskaan+saa+tehdä+sieluntila-arviointia,+niin+monesti+on+menty+niin+hirvittävällä+tavalla+huti+näissä,+eikä+Raamatussa+ole+esimerkkiä+tästä,+ja+mikä+parasta,+itse+Jeesus+käski+tarkkaamaan+hedelmiä,+ei+muuta.+Siksi+en+ajattele+lähtökohtaisesti+kenestäkään+itse,+näytti+tai+tuntui+miltä+hyvänsä,+mitään,+ennenkuin+tunnen+hänet+itse+tai+tiedän,+mitä+hänelle+todellakin+kuuluu.Mutta+eipä+oikeestaan+ole+edes+tuttua+itselleni+se,+että+tulee+tunne,+että+nyt+on+jotakin+muuttunut.+Monta+henkilöä+tosin,+joista+olen+jo+kauan+ajatellut,+että+eivät+taida+olla+elävässä+uskossa,+on+kieltänyt+uskonsa,+mutta+ne+on+kyllä+perustuneet+ihan+vankkaan+tietoon+ja+kokemukseen.
  9. Kaikista+asioista+ihminen+tekee+"tuomion".+Onko+näkemäsi+nainen+kaunis?+On.+Se+on+tuomio+sen+naisen+ulkonäöstä.+Onko+naapurin+Petteri+mukava?+Ei+ole.+Se+on+tuomio.Joten+kyllä,+sikäli+annan+tuomioita.+Voin+myös+Raamatun+pohjalta+sanoa,+että+jos+ihminen+tunnustaa+apostolisen+uskontunnustuksen+oikeaksi,+niin+ajattelen,+että+hänellä+on+mahdollisuus+pelastua.+Jos+taas+ei,+niin+en+kyllä+anna+minkäänlaista+toivoa+sille.+Eli+esitän+"tuomion".+Mutta+en+sano+kenellekkään,+että+joudut+kadotukseen.+Sen+voin+sanoa,+että+Raamatun+mukaan+joudut+kadotukseen,+jos+elät+huoruudessa.+Tai+Raamatun+mukaan+olet+harhaoppinen,+ellet+tunnusta+Jeesusta+Jumalan+Pojaksi+ja+Kristukseksi.+Mutta+ei+minulla+ole+valtaa+tuomita+ketään.+En+tuomitse+ketään+helvettiin,+sen+jätän+Jumalalle.+Nyt+joku+voi+sanoa,+että+mutta+sehän+on+sama+asia+kuin+tuomitseminen.+Ei+ole.+Jos+tuomitsen+jonkun+helvettiin,+se+tuomio+on+lopullinen.+Mutta+jos+tuomitsen+jonkun+tekemisen+Raamatun+pohjalta+synniksi,+ja+sanon,+että+ellet+tee+parannusta,+joudut+Jumalan+sanan+perusteella+helvettiin,+jätän+viimeisen+sanan+Jumalalle.Raamatun+pohjalta+olen+sitä+mieltä,+että+apostolinen+uskontunnustus+sisältää+kaikki+kristillisen+uskon+ydinkohdat.+Siksi+minun+tuomioni+on+se,+että+jos+joku+ei+usko+sitä,+hänen+täytyy+olla+harhassa.+En+kuitenkaan+edelleenkään+anna+kadotustuomiota.+Mutta+kyllä,+ihminen+voi+uskoa+jeesukseen,+joka+ei+ole+Raamatun+Jeesus.+Ihminen+voi+uskoa+jeesukseen,+joka+on+itsekeksitty+jeesus.+Ellei+jeesus,+johon+uskot,+ole+Raamatun+Jeesus,+niin+uskallan+sanoa,+että+et+todellakaan+tule+pelastumaan+Raamatun+pohjalta.1.+Joh.+5:5+Kuka+on+se,+joka+voittaa+maailman,+ellei+se,+joka+uskoo,+että+Jeesus+on+Jumalan+Poika?6+Hän+on+se,+joka+on+tullut+veden+ja+veren+kautta,+Jeesus+Kristus,+ei+ainoastaan+vedessä,+vaan+vedessä+ja+veressä;+ja+Henki+on+se,+joka+todistaa,+sillä+Henki+on+totuus.7+Sillä+kolme+on,+jotka+todistavat:8+Henki+ja+vesi+ja+veri,+ja+ne+kolme+pitävät+yhtä.9+Jos+me+otamme+vastaan+ihmisten+todistuksen,+niin+onhan+Jumalan+todistus+suurempi.+Ja+tämä+on+Jumalan+todistus,+sillä+hän+on+todistanut+Pojastansa.10+Joka+uskoo+Jumalan+Poikaan,+hänellä+on+todistus+itsessänsä;+joka+ei+usko+Jumalaa,+tekee+hänet+valhettelijaksi,+koska+hän+ei+usko+sitä+todistusta,+jonka+Jumala+on+todistanut+Pojastansa.11+Ja+tämä+on+se+todistus:+Jumala+on+antanut+meille+iankaikkisen+elämän,+ja+tämä+elämä+on+hänen+Pojassansa.12+Jolla+Poika+on,+sillä+on+elämä;+jolla+Jumalan+Poikaa+ei+ole,+sillä+ei+ole+elämää.2.+Joh.+1:7+Sillä+monta+villitsijää+on+lähtenyt+maailmaan,+jotka+eivät+tunnusta+Jeesusta+Kristukseksi,+joka+oli+lihaan+tuleva;+tämä+tämmöinen+on+villitsijä+ja+antikristus.8+Ottakaa+vaari+itsestänne,+ettette+menetä+sitä,+minkä+me+olemme+työllämme+aikaansaaneet,+vaan+että+saatte+täyden+palkan.9+Kuka+ikinä+menee+edemmäksi+eikä+pysy+Kristuksen+opissa,+hänellä+ei+ole+Jumalaa;+joka+siinä+opissa+pysyy,+hänellä+on+sekä+Isä+että+Poika.10+Jos+joku+tulee+teidän+luoksenne+eikä+tuo+mukanaan+tätä+oppia,+niin+älkää+ottako+häntä+huoneeseenne+älkääkä+sanoko+häntä+tervetulleeksi;11+sillä+joka+sanoo+hänet+tervetulleeksi,+joutuu+osalliseksi+hänen+pahoihin+tekoihinsa.