Vapaa kuvaus

Aloituksia

303

Kommenttia

6089

1. Omeria+aletaan+laskemaan+happamattoman+leivän+jälkeisenä+viikon+1.+päivänä.+Eli+sapatti-iltana+23.3.+(1.+päivä+alkaa+siis+jo+tuolloin).
  2. <<mutta+miksi+pitää+sitten+noudattaa+niitä+muita+yhdeksää+käskyä?+>>Raamatussa+Kymmenen+käskyn+laki+(+2:+Moos.+20:1-17)+voidaan+jakaa+seuraavasti:Rakasta+Jumalaa+yli+kaiken:+2.+Moos.+20:2-11"2+»Minä+olen+Herra,+sinun+Jumalasi,+joka+johdatin+sinut+pois+Egyptistä,+orjuuden+maasta.+3+»Sinulla+ei+saa+olla+muita+jumalia.+4+»Älä+tee+itsellesi+patsasta+äläkä+muutakaan+jumalankuvaa,+älä+siitä,+mikä+on+ylhäällä+taivaalla,+älä+siitä,+mikä+on+alhaalla+maan+päällä,+äläkä+siitä,+mikä+on+vesissä+maan+alla.+5+Älä+kumarra+äläkä+palvele+niitä,+sillä+minä,+Herra,+sinun+Jumalasi,+olen+kiivas+Jumala.+Aina+kolmanteen+ja+neljänteen+polveen+minä+panen+lapset+vastaamaan+isiensä+pahoista+teoista,+vaadin+tilille+ne,+jotka+vihaavat+minua.+6+Mutta+polvesta+polveen+minä+osoitan+armoni+niille+tuhansille,+jotka+rakastavat+minua+ja+noudattavat+minun+käskyjäni.+7+»Älä+käytä+väärin+Herran,+Jumalasi,+nimeä,+sillä+Herra+ei+jätä+rankaisematta+sitä,+joka+käyttää+väärin+hänen+nimeään.+8+»Muista+pyhittää+lepopäivä.+9+Kuutena+päivänä+tee+työtä+ja+hoida+kaikkia+tehtäviäsi,+10+mutta+seitsemäs+päivä+on+Herran,+sinun+Jumalasi,+sapatti.+Silloin+et+saa+tehdä+mitään+työtä,+et+sinä+eikä+sinun+poikasi+eikä+tyttäresi,+orjasi+eikä+orjattaresi,+ei+juhtasi+eikä+yksikään+muukalainen,+joka+asuu+kaupungissasi.+11+Sillä+kuutena+päivänä+Herra+teki+taivaan+ja+maan+ja+meren+ja+kaiken,+mitä+niissä+on,+mutta+seitsemännen+päivän+hän+lepäsi.+Sen+vuoksi+Herra+siunasi+lepopäivän+ja+pyhitti+sen.+"Rakasta+lähimmäistä+niin+kuin+itseäsi:+2.+Moos.+20:12-17"12+»Kunnioita+isääsi+ja+äitiäsi,+että+saisit+elää+kauan+siinä+maassa,+jonka+Herra,+sinun+Jumalasi,+sinulle+antaa.+13+»Älä+tapa.+14+»Älä+tee+aviorikosta.+15+»Älä+varasta.+16+»Älä+todista+valheellisesti+toista+ihmistä+vastaan.+17+»Älä+tavoittele+toisen+taloa.+Älä+tavoittele+hänen+vaimoaan,+älä+orjaa+tai+orjatarta,+älä+hänen+härkäänsä,+älä+hänen+aasiaan+äläkä+mitään,+mikä+on+hänen.»+"Osoitamme+rakkautemme+Jumalaa+kohtaan+pyhittämällä+Jumalan+itsensä+siunaaman+ja+pyhittämän+päivän.+Ei+ole+merkityksetöntä,+että+mitä+päivää+pyhitämme.
  3. Riippuu+siitä+puhutaanko+"hengellisestä"+vai+syntyperäisestä+israelilaisesta.