Vapaa kuvaus

Aloituksia

303

Kommenttia

6089

  1. Kyllä+olet+sitkeä+eksytyksessäsi.+Jeesus+-+Jeshua+ei+ole+enkeli+vaan+Jumala,+JHWH.+Huomaatko+tuon+kohdan+Joh.+1:18+"Ainoa+Poika,+joka+itse+on+Jumala..."Jeesus+-+Jeshua+on+Jumala+ja+Luoja.+Katso+Raamatusta.Joh.+1:1-18Sana+tuli+ihmiseksi1+Alussa+oli+Sana.+Sana+oli+Jumalan+luona,+ja+Sana+oli+Jumala.2+Jo+alussa+Sana+oli+Jumalan+luona.3+Kaikki+syntyi+Sanan+voimalla.Mikään,+mikä+on+syntynyt,ei+ole+syntynyt+ilman+häntä.4+Hänessä+oli+elämä,ja+elämä+oli+ihmisten+valo.5+Valo+loistaa+pimeydessä,+pimeys+ei+ole+saanut+sitä+valtaansa.6+Tuli+mies,+Jumalan+lähettämä,+hänen+nimensä+oli+Johannes.+7+Hän+tuli+todistajaksi,+todistamaan+valosta,+jotta+kaikki+uskoisivat+siihen.+8+Ei+hän+itse+ollut+tuo+valo,+mutta+valon+todistaja+hän+oli.9+Todellinen+valo,+joka+valaisee+jokaisen+ihmisen,oli+tulossa+maailmaan.10+Maailmassa+hän+oli,ja+hänen+kauttaan+maailma+oli+saanut+syntynsä,mutta+se+ei+tuntenut+häntä.11+Hän+tuli+omaan+maailmaansa,+mutta+hänen+omansa+eivät+ottaneet+häntä+vastaan.12+Mutta+kaikille,+jotka+ottivat+hänet+vastaan,hän+antoi+oikeuden+tulla+Jumalan+lapsiksi,kaikille,+jotka+uskovat+häneen.13+He+eivät+ole+syntyneet+verestä,+eivät+ruumiin+halusta,+eivät+miehen+tahdosta,+vaan+Jumalasta.14+Sana+tuli+lihaksi+ja+asui+meidän+keskellämme.+Me+saimme+katsella+hänen+kirkkauttaan,+kirkkautta,+jonka+Isä+ainoalle+Pojalle+antaa.+Hän+oli+täynnä+armoa+ja+totuutta.15+Johannes+todisti+hänestä+ja+huusi:+"Hän+on+se,+josta+sanoin:+Minun+jälkeeni+tuleva+kulkee+edelläni,+sillä+hän+on+ollut+ennen+minua."16+Hänen+täyteydestään+me+kaikki+olemme+saaneet,armoa+armon+lisäksi.17+Lain+välitti+Mooses,armon+ja+totuuden+toi+Jeesus+Kristus.18+Jumalaa+ei+kukaan+ole+koskaan+nähnyt.+Ainoa+Poika,+joka+itse+on+Jumala+ja+joka+aina+on+Isän+vierellä,+on+opettanut+meidät+tuntemaan+hänet.
  2. Laitetaan+alkuun+Roomalaiskirjeen+11:1,+jossa+kerrotaan,+että+Jumala+ei+ole+hyljännyt+omaa+kansaansa.Room.+11:1Jumala+ei+ole+hylännyt+kansaansa1+Kysyn+siis:+ei+kai+Jumala+ole+hylännyt+omaa+kansaansa?+Ei+toki!+Olenhan+minäkin+israelilainen,+Abrahamin+jälkeläinen,+Benjaminin+heimoa.+Kopioin+Richard+E.+Freemanin+kirjasta+Apostolin+sydän+seuraavan+lainauksen:"Sen+perusteella,+että+israelilaisten+enemmistö+on+hylännyt+Jumalan,+voisi+olettaa+Hänenkin+hylänneen+heidät.+Kun+evankeliumi+löysi+Paavalin+aikana,+kuten+meidänkin+aikanamme,+pakanoiden+keskuudesta+hedelmällisemmän+maaperän+kuin+juutalaisten+piiristä,+todisteet+näyttäisivät+viittaavan+siihen+suuntaan.+Paavali+osoittaa+kuitenkin+painokkaasti,+että+tämä+käsitys+on+väärä.+Israel+on+vain+osaksi+hylätty;+uskova+jäännös+on+yhä+jäljellä.Tänä+päivänä+ehkä+kysyttäisiin,+onko+patriarkoille+alun+perin+annetut+lupaukset+nyt+kumottu,+koska+Israel+on+kieltänyt+Messiaansa+Jeesuksen.+Onko+Jumala+katkaissut+suhteensa+juutalaisiin?+Onko+Jumalan+tottelemattomalle+Israelille+antamat+lupaukset+siirretty+seurakunnalle,+uudelle+Israelille?+Mills+kommentoi+tätä+kysymystä,+kun+hän+kirjoittaa:"Tarkoittaako+tämä,+että+Jumalan+patriarkoille+ja+Israelille+antamat+lupaukset+on+muutettava,+toisin+sanoen+hengellistyttettävä,+jotta+ne+soveltuisivat+tähän+aikaan?+Täytyykö+nimet+Siion,+Jerusalem+ja+Kanaan+muuttaa+merkitsemän+taivasta?+Apostolien+vastaus+kaikuu+kautta+ikuisuuden:+Ei!+Jumala+varjelkoon!+Mahdotonta!+Vanhaa+testamenttia+ei+ole+tehty+tyhjäksi,+eikä+Jumala+ole+katkaissut+suhdettaan+juutalaisiin."Kuten+olen+aiemmin+sanonut,+Paavalin+kreikankielinen+vastaus,+meé+génoito,+on+voimakkain+mahdollinen+kieltoilmaus,+jonka+eri+raamatunkäännökset+tulkitsevat+sanoilla+"varmasti+ei",+"Jumala+varjelkoon",+"ei+missään+tapauksessa",+"ei+lainkaan"+tai+"ei+ikinä".+Pelkkä+ajatuskin+siitä,+että+Jumala+voisi+hyljätä+juutalaiset,+oli+Paavalille+käytännöllisesti+katsoen+jumalanpilkkaa.+Viittauskin+sellaiseen+mahdollisuuteen+oli+hänelle+käsittämätön.+Mutta+mitä+Paavali+tarjoaa+osoitukseksi+siitä,+kuinka+naurettava+ja+vastenmielinen+tuollainen+kysymys+on?+Hän+viittaa+Roomalaiskirjeen+11.+luvun+ensimmäisessä+jakeessa+omaan+pelastukseensa:"Sillä+olenhan+minäkin+israelilainen,+Aabrahamin+siementä,+Benjaminin+sukukuntaa."Paavali+tekee+tässä+täydellisen+selväksi,+että+hän+samaistuu+Israeliin.+Hän+on+Aabrahamin+jälkeläinen+ja+kuuluu+Benjaminin+sukukuntaan,+ainoaan+heimoon,+joka+pysyi+uskollisena+Juudalle.+Paavali+itse,+Jeesukseen+Messiaanaan+uskova+juutalainen,+yhdessä+kaikkien+muiden+Jeesukseen+uskoneiden+juutalaisten+kanssa,+on+elävä+osoitus+siitä,+ettei+Jumala+ole+katkaissut+suhdettaan+juutalaisiin.+Paavali+sanoo,+ettei+Jumala+ole+tehnyt+niin+ja+että+juutalaiset+voivat+pelastua+ja+yhä+pelastuvatkin+ja+että+hän+on+itse+tästä+todisteena.+Paavali+sanoo+tämän+yhtä+voimakkaasti+kuin+hän+uskoo+juutalaisten+pelastumiseen.+Voimme+itse+asiassa+viedä+tämän+todistelun+vielä+askelta+edemmäksi.+Jos+Paavali,+joka+vainosi+varhaisia+kristittyjä+fariseus+Saulina,+voi+pelastua,+on+ilmeistä,+että+jokainen+juutalainen+voi+pelastua.On+tärkeää+pysähtyä+hetkeksi+ja+tutkistella,+mitä+Paavali+sanoo+11.+luvun+ensimmäisessä+jakeessa.+Ei+ole+mitään,+mikä+estäisi+juutalaisia+pelastumasta.+Paavali+on+osoitus+siitä,+ne+kolmetuhatta+helluntaina+pelastunutta+ovat+osoitus+siitä+ja+jokainen+tänään+Jeesukseen+uskova+juutalainen+on+siitä+todisteena.+Jos+Paavali+siis+väittää+tässä,+että+juutalaiset+voivat+pelastua+ja+yhä+pelastuvatkin,+silloin+hän+sanoo+selkeästi,+että+ilman+Kristusta,+ilman+Messiasta,+kaikkien+muiden+tavoin+myös+juutalaiset+ovat+kadotettuja.+Room.+10:1+osoittaa+selvästi,+että+Paavali+uskoi+juutalaisten+olevan+kadotettuja+ilman+Messiasta.+Hän+kirjoittaa:"Veljet,+minä+toivon+sydämestäni+ja+rukoilen+Jumalaa+heidän+edestänsä,+että+he+pelastuisivat."Tämä+olio+epäilemättä+syy,+jonka+tähden+Paavalilla+oli+sydämessään+"suuri+murhe+ja+ainainen+kipu"(Room.+9:2).+Paavali+ymmärsi,+että+jokainen+tarvitsee+Jeesusta+ja+etteivät+juutalaiset+ole+poikkeus.+Jos+siis+joku+väittää,+etteivät+juutalaiset+tarvitse+Jeesusta+ja+että+heillä+on+oikea+suhde+Jumalaan+ilman+Messiasta,+hän+väittää+apostoli+Paavalin+ja+Raamatun+selkeää+opetusta+vastaan.+He+puolustavat+harhaoppia+ja+syyllistyvät+pahimpaan+kuviteltavissa+olevaan+juutalaisvastaisuuteen.+Mikään+ei+voi+olla+vastenmielisempää+kuin+salata+juutalaisen+Messiaan+evankeliumi+juutalaisilta."+(tämä+oli+siis+Richard+E.+Freemannin+kirjasta+Apostolin+sydän,+Roomalaiskirje+9-11+kommentaari).
  3. <<Israelilaiset+ovat+aina+ymmärtäneet+sen,+että+Raamatussa+Jumalan+nimellä+ilmestynyt+olento+on+Herran+enkeli+eikä+Herra+itse.+Vain+kristityt+eivät+tätä+asiaa+ymmärrä,+koska+valheen+henki+on+eksyttänyt+heidät+(katolinen+uskonto+on+valheen+hengen+tulos).+>>Väärin.+Messiaaniset+juutalaiset+ovat+samaa+mieltä,+että+kyse+on+Jeesus+-+Jeshuasta+eli+Jumalasta.+Aabrahamin+ja+Saaran+luona+vieraillut+Herra+oli+Jeesus+-+Jeshua+eli+Jumala.+Hänellä+oli+kaksi+enkeliä+mukanaan.+Tästä+on+Messiaanisen+juutalaisen+Michael+Brownin+kirjoitus+ylempänä.+(en+viitsi+sitä+kopioida+uudestaan)Tässä+Raamatun+kohdassa+Jaakob+painii+Jumalan+kanssa.+Eli+Jeesus+-+Jeshuan+kanssa.+Jaakob+itse+sanoo:+"Minä+olen+nähnyt+Jumalan+kasvoista+kasvoihin"+(jae+33)Jaakobin+paini23+Samana+yönä+Jaakob+otti+mukaan+molemmat+vaimonsa,+molemmat+orjattarensa+ja+kaikki+yksitoista+poikaansa+ja+kulki+kahlaamon+kohdalta+Jabbokin+yli.+24+Saatettuaan+heidät+ensin+vastarannalle+hän+käski+kuljettaa+yli+myös+kaiken+omaisuutensa.+25++Vain+Jaakob+itse+jäi+toiselle+rannalle.+Siellä+muuan+mies+paini*+hänen+kanssaan+aamunsarastukseen+saakka.+26+Kun+mies+huomasi,+ettei+päässyt+voitolle,+hän+iski+Jaakobia+nivustaipeeseen,+niin+että+Jaakobin+lonkka+nyrjähti+hänen+kamppaillessaan+miehen+kanssa.+27+Mies+sanoi+hänelle:+"Päästä+minut+menemään,+sillä+päivä+valkenee."+Mutta+Jaakob+sanoi:+"En+päästä+sinua,+ellet+siunaa+minua."+28+Mies+kysyi+häneltä:+"Mikä+sinun+nimesi+on?"+Hän+vastasi:+"Jaakob."+29++Silloin+mies+sanoi:+"Sinua+ei+pidä+enää+sanoa+Jaakobiksi,+vaan+Israeliksi,+sillä+sinä+olet+kamppaillut*+Jumalan+ja+ihmisten+kanssa+ja+voittanut."+30+Jaakob+sanoi+hänelle:+"Sano+sinäkin+nimesi."+Mutta+mies+vastasi:+"Miksi+sinun+pitäisi+tietää+minun+nimeni?"+Ja+hän+siunasi+Jaakobin+siellä.+31++Jaakob+antoi+paikalle+nimeksi+Penuel.+Hän+sanoi:+"Minä+olen+nähnyt+Jumalan+kasvoista+kasvoihin,*+ja+silti+olen+elossa."+32+Aurinko+nousi,+ja+hän+jatkoi+matkaansa+Penuelista+eteenpäin+ontuen+lonkkaansa.+33+Tämän+vuoksi+israelilaiset+eivät+tänäkään+päivänä+syö+reisijännettä,+joka+on+nivustaipeen+päällä.+Mies+oli+iskenyt+Jaakobia+tähän+jänteeseen.+Tässä+siis+vain+pari+esimerkkiä+Jumalan+kaikkivaltiudesta+ja+siitä,+että+Jumala+voi+vierailla+täällä+milloin+tahtoo.+Ei+Jumala+sinulta+tai+yhdeltäkään+unitaarilta+kysy,+milloin+täällä+vierailee.+Hän+vierailee+silloin+kun+tahtoo.
  4. <<Israelilaiset+ovat+aina+ymmärtäneet+sen,+että+Raamatussa+Jumalan+nimellä+ilmestynyt+olento+on+Herran+enkeli+eikä+Herra+itse.+Vain+kristityt+eivät+tätä+asiaa+ymmärrä,+koska+valheen+henki+on+eksyttänyt+heidät+(katolinen+uskonto+on+valheen+hengen+tulos).+>>Väärin.+Messiaaniset+juutalaiset+ovat+samaa+mieltä,+että+kyse+on+Jeesus+-+Jeshuasta+eli+Jumalasta.+Aabrahamin+ja+Saaran+luona+vieraillut+Herra+oli+Jeesus+-+Jeshua+eli+Jumala.+Hänellä+oli+kaksi+enkeliä+mukanaan.+Tästä+on+Messiaanisen+juutalaisen+Michael+Brownin+kirjoitus+ylempänä.+(en+viitsi+sitä+kopioida+uudestaan)Tässä+Raamatun+kohdassa+Jaakob+painii+Jumalan+kanssa.+Eli+Jeesus+-+Jeshuan+kanssa.+Jaakob+itse+sanoo:+"Minä+olen+nähnyt+Jumalan+kasvoista+kasvoihin"+(jae+33)Jaakobin+paini23+Samana+yönä+Jaakob+otti+mukaan+molemmat+vaimonsa,+molemmat+orjattarensa+ja+kaikki+yksitoista+poikaansa+ja+kulki+kahlaamon+kohdalta+Jabbokin+yli.+24+Saatettuaan+heidät+ensin+vastarannalle+hän+käski+kuljettaa+yli+myös+kaiken+omaisuutensa.+25++Vain+Jaakob+itse+jäi+toiselle+rannalle.+Siellä+muuan+mies+paini*+hänen+kanssaan+aamunsarastukseen+saakka.+26+Kun+mies+huomasi,+ettei+päässyt+voitolle,+hän+iski+Jaakobia+nivustaipeeseen,+niin+että+Jaakobin+lonkka+nyrjähti+hänen+kamppaillessaan+miehen+kanssa.+27+Mies+sanoi+hänelle:+"Päästä+minut+menemään,+sillä+päivä+valkenee."+Mutta+Jaakob+sanoi:+"En+päästä+sinua,+ellet+siunaa+minua."+28+Mies+kysyi+häneltä:+"Mikä+sinun+nimesi+on?"+Hän+vastasi:+"Jaakob."+29++Silloin+mies+sanoi:+"Sinua+ei+pidä+enää+sanoa+Jaakobiksi,+vaan+Israeliksi,+sillä+sinä+olet+kamppaillut*+Jumalan+ja+ihmisten+kanssa+ja+voittanut."+30+Jaakob+sanoi+hänelle:+"Sano+sinäkin+nimesi."+Mutta+mies+vastasi:+"Miksi+sinun+pitäisi+tietää+minun+nimeni?"+Ja+hän+siunasi+Jaakobin+siellä.+31++Jaakob+antoi+paikalle+nimeksi+Penuel.+Hän+sanoi:+"Minä+olen+nähnyt+Jumalan+kasvoista+kasvoihin,*+ja+silti+olen+elossa."+32+Aurinko+nousi,+ja+hän+jatkoi+matkaansa+Penuelista+eteenpäin+ontuen+lonkkaansa.+33+Tämän+vuoksi+israelilaiset+eivät+tänäkään+päivänä+syö+reisijännettä,+joka+on+nivustaipeen+päällä.+Mies+oli+iskenyt+Jaakobia+tähän+jänteeseen.+Tässä+siis+vain+pari+esimerkkiä+Jumalan+kaikkivaltiudesta+ja+siitä,+että+Jumala+voi+vierailla+täällä+milloin+tahtoo.+Ei+Jumala+sinulta+tai+yhdeltäkään+unitaarilta+kysy,+milloin+täällä+vierailee.+Hän+vierailee+silloin+kun+tahtoo.
  5. <<(1Kor+6:17)+Se,+että+ihminen+on+yhtä+Jumalan+kanssa,+ei+tee+siitä+ihmisestä+Jumalaa+ja+kaiken+luojaa.+>>1+Kor+6:12-17Ruumis+on+Pyhän+Hengen+temppeli12+"Kaikki+on+minulle+luvallista"+--+mutta+kaikki+ei+ole+hyödyksi.+"Kaikki+on+minulle+luvallista"+--+mutta+en+saa+antaa+minkään+hallita+itseäni.+13+Ruoka+on+vatsaa+ja+vatsa+ruokaa+varten,+ja+Jumala+on+tekevä+molemmat+tarpeettomiksi.+Mutta+ruumis+ei+ole+siveettömyyttä+vaan+Herraa+varten,+ja+Herra+on+ruumiinkin+valtias.+14+Jumala+on+herättänyt+kuolleista+Herran+ja+on+voimallaan+herättävä+meidätkin.+15+Ettekö+tiedä,+että+teidän+ruumiinne+ovat+Kristuksen+ruumiin+jäseniä?+Ryhtyisinkö+siis+tekemään+Kristuksen+jäsenistä+porton+jäseniä?+En+ikinä!+16+Ettekö+tiedä,+että+joka+yhtyy+porttoon,+on+samaa+ruumista+hänen+kanssaan?+Onhan+sanottu:+"Nämä+kaksi+tulevat+yhdeksi+lihaksi."+17+Mutta+joka+liittyy+Herraan,+on+samaa+henkeä+hänen+kanssaan.Kuten+huomaat,+niin+tuossa+kerrottiin+siitä,+että+me+olemme+Pyhän+Hengen+temppeli.+Se+ei+tarkoita+sitä,+että+olisimme+Jumalia.+Tämä+luku+ei+tarkoita+myöskään+sitä,+etta+Jeesus+-+Jeshua+ei+olisi+Jumala+ja+meidän+Herramme.Sen+sijaan+Joh.+1:18:+"AINOA++POIKA,++JOKA++ITSE++ON++JUMALA"+kertoo+Jeesuksen+-+Jeshuan+olevan+Jumala.+Sitä+sinä+et+ole+halunnut+kommentoida,+koska+tämä+Raamatunkohta+todistaa+sinun+ja+unitaarien+uskon+olevan+väärää.+Sinulla+on+kova+kiire+tuputtaa+uskoasi,+niin+että+kukaan+ei+huomaisi+tuota+uskonne+kammottavaa+vääristymää.+Tällä+palstalla+on+vähän+uskovaisia+adventisteja,+mutta+jos+heitä+täällä+on,+niin+heitä+et+pysty+eksyttämään.+He+lukevat+ahkerasti+Raamattua+ja+tietävät+Jeesuksen+Jumaluuden.Joh.+1:1-181+Alussa+oli+Sana.+Sana+oli+Jumalan+luona,+ja+Sana+oli+Jumala.2+Jo+alussa+Sana+oli+Jumalan+luona.3+Kaikki+syntyi+Sanan+voimalla.Mikään,+mikä+on+syntynyt,ei+ole+syntynyt+ilman+häntä.4+Hänessä+oli+elämä,ja+elämä+oli+ihmisten+valo.5+Valo+loistaa+pimeydessä,+pimeys+ei+ole+saanut+sitä+valtaansa.6+Tuli+mies,+Jumalan+lähettämä,+hänen+nimensä+oli+Johannes.+7+Hän+tuli+todistajaksi,+todistamaan+valosta,+jotta+kaikki+uskoisivat+siihen.+8+Ei+hän+itse+ollut+tuo+valo,+mutta+valon+todistaja+hän+oli.9+Todellinen+valo,+joka+valaisee+jokaisen+ihmisen,oli+tulossa+maailmaan.10+Maailmassa+hän+oli,ja+hänen+kauttaan+maailma+oli+saanut+syntynsä,mutta+se+ei+tuntenut+häntä.11+Hän+tuli+omaan+maailmaansa,+mutta+hänen+omansa+eivät+ottaneet+häntä+vastaan.12+Mutta+kaikille,+jotka+ottivat+hänet+vastaan,hän+antoi+oikeuden+tulla+Jumalan+lapsiksi,kaikille,+jotka+uskovat+häneen.13+He+eivät+ole+syntyneet+verestä,+eivät+ruumiin+halusta,+eivät+miehen+tahdosta,+vaan+Jumalasta.14+Sana+tuli+lihaksi+ja+asui+meidän+keskellämme.+Me+saimme+katsella+hänen+kirkkauttaan,+kirkkautta,+jonka+Isä+ainoalle+Pojalle+antaa.+Hän+oli+täynnä+armoa+ja+totuutta.15+Johannes+todisti+hänestä+ja+huusi:+"Hän+on+se,+josta+sanoin:+Minun+jälkeeni+tuleva+kulkee+edelläni,+sillä+hän+on+ollut+ennen+minua."16+Hänen+täyteydestään+me+kaikki+olemme+saaneet,armoa+armon+lisäksi.17+Lain+välitti+Mooses,armon+ja+totuuden+toi+Jeesus+Kristus.18+Jumalaa+ei+kukaan+ole+koskaan+nähnyt.+Ainoa+Poika,+joka+itse+on+Jumala+ja+joka+aina+on+Isän+vierellä,+on+opettanut+meidät+tuntemaan+hänet.
  6. Ajatella,+että+Talmud+opettaa+myös,+että+vanhurskaan+kuolema+sovittaa.+Lainaan+Michael+Brownin+kirjasta+Aito+kosher-Jeesus+seuraavan+lainauksen.+Alkuun+hän+lainasi+erään+kunnioitetun+ortodoksijuutalaisen+historioitisjan,+Berel+Weinin+sanoja,+joita+en+jaksa+nyt+tähän+kopioida.+"Ortodoksirabbi+(joka+ei+lähes+varmasti+usko+Jeesukseen)+kertoo+meille,+että+Raamatun+ja+juutalaisen+perinteen+mukaan+vanhurskaan+kuolema+palvelee+toisten+syntien+sovituksena,+sovituksena+kansakunnan+tai+maailman+synneistä.+Huomioi+keskiaikaisen+teoksen+Jeven+Metsulahin+sanat,+että+temppelin+tuhon+päivästä+lähtien+kuolema+on+korjannut+vanhurskaita+pois+sukupolvensa+pahojen+tekojen+tähden.+Yhteys+on+aivan+selvä:+koska+sovitusuhreja+ei+enää+ole,+vanhurskaan+kuolema+sovittaa.Samaan+tyyliin+sanoo+myös+Sohar:+"Niin+kauan+kuin+Israel+oli+pyhässä+maassa,+(temppelin)+rituaalit+ja+uhrit+poistivat+kaikki+sairauden+maailmasta.+Nyt+Messias+poistaa+ne+maailman+lapsilta.Tämä+ei+ole+siis+mikään+uusi+oppi+tai+kristillisen+kirkon+luomus.+Se+on+raamatullinen,+juutalainen+ja+selittää+Jeesuksen+kuoleman+tarkoituksen+ja+merkityksen.+Talmud+itsekin+opettaa,+että+vanhurskaan+kuolema+sovittaa+(mitatan+shel+tsaddikim+mekapperet).+Tunnetussa+keskustelusa(b.+Moed+Ktan+28a)+Talmud+kysyy:+miksi+Neljännessä+Mooseksen+kirjassa+Mirjamin+kuolema+kerrotaan+heti+punaisen+lehmän+jälkeen+(katso+4.+Moos.+19:1-20:1)?+Vastaus+on,+että+niin+kuin+punainen+lehmä+sovittaa,+niin+sovittaa+myös+vanhurskaan+kuolema+(katso+myös+Rashin+kommentit+kohdassa+4.+Moos.+20:1).+Talmud+kysyy+myös:+miksi+Aaronin+kuolema+on+kerrottu+papillisten+vaatteiden+mainitsemisen+yhteydessä+(katso+4.+Moos.+20:5-28)?+Vastaus+on,+että+samoin+kuin+ylipapin+vaatteet+sovittavat+(katso+2.+Moos.+28,+jae+38),+niin+myös+vanhurskaan+kuolema+tuottaa+sovituksen+(joissakin+rabbinistisissa+teksteissä+sanotaan+"sovittaa+Israelin"+kaikissa+mainituissa+lainauksissa).Tämä+aihe+on+oikeastaan+aika+yleinen+rabbinistisessä+kirjallisuudessa.+Katso+esim.+Midrash+Rabba+Bajikra+20:12,+jota+lainataan+muuallakin:Rabbi+Hiyya+bar+Abba+sanoi:+"Aaronin+pojat+(Naadab+ja+Abihu)+kuolivat+Nisan-kuun+ensimmäisenä+päivänä.+Miksi+Toora+mainitsee+heidän+kuolemansa+sovituspäivän+yhteydessä+(joka+on+tishri-kuun+kymmenes,+katso+3.+Moos.+16:1)?+Tämä+opettaa+sinulle,+että+kuten+sovituspäivä+sovittaa,+niin+myös+vanhurskaan+kuolema+sovittaa."Zohar+tukee+tätä+käsitystä+lainaten+Jesajan+53,+messiasprofetiaa,+jota+Jeesuksen+seuraajat+eniten+lainaavat:"Maailman+lapset+ovat+yhteydessä+toinen+toisiinsa.+Kun+Jumala+tahtoo+antaa+maailmalle+parantumisen,+Hän+lyö+yhtä+miestä+heidän+keskuudessaan+ja+parantaa+hänen+tähtensä+kaikki+muutkin.+Mistä+me+opimme+tämän?+Sanonnasta:+"Hän+on+haavoitettu+meidän+rikkomustemme+tähden,+runneltu+meidän+pahain+tekojemme+tähden"+(Jes.+53:5).+Vuodattamalla+hänen+verensä+(niin+kuin+miehen+kädestä+tulee+verta),+se+tuottaa+parantumisen+kaikille+muille+ruumiin+jäsenille.+Vanhurskasta+lyödään,+että+saadaan+parantuminen+ja+sovitus+koko+sukupolvelle."Kristitty+evankelista+ei+olisi+voinut+sanoa+sitä+paremmin.+Tämä+on+evankeliumin+sanoman+ydin:+Messiasta,+Herran+pyhää+ja+vanhurskasta+palvelijaa,+lyötiin+maailman+syntien+tähden.+Hänen+kuolemansa+kautta+me+voimme+saada+sovituksen+synneistämme+ja+parantumisen+sieluillemme.+Hän+ainoana+on+täydellisen+vanhurskas,+joka+voi+ottaa+syntisen+sukupolven+ja+syntisen+maailman+paikan.Uudempi+midrash,+nimeltään+Assereth+Memrot,+kertoo:Messias,+sovittaakseen+heidät+molemmat+(Aadam,+Daavid),+tekee+oman+sielunsa+uhriksi,+kuten+tässä+yhteydessä+on+kirjoiotettu+parashassa+(Tooran+teksti+jakautuu+54+viikoittaiseen+lukujaksoon+eli+parashaan).+Katso+minun+palvelijani+(Jes.+52:13-53:12):+shm+(vikauhri)+on+Kabbalan+numerologialla+laskettuna+Menahem+Ammielin+poika+(Messiaan+nimi+Talmudissa,+"lohduttaja,+kansakuntien+Jumalan+poika")Messias+otti+meidän+paikkamme.+Me+teimme+syntiä,+Hän+kuoli.+Me+olimme+syyllisiä,+Häntä+rangaistiin.+Me+ansaitsimme+kuoleman,+Hän+antoi+elämänsä.+Me+hylkäsimme+Hänet,+Hän+otti+meidät+vastaan.+Mikä+uskomaton+sanoma!+Se+tuntuu+olevan+liian+hyvää+ollakseen+totta,+mutta+se+on+totta.+Se+on+raamatullista+ja+se+on+myös+juutalaista"Tämä+oli+lainausta+Michael+Brownin+kirjasta+Aito+kosher-Jeesus.+Hän+painottaa,+että+tämä+ei+ollut+Uuden+testamentin+opetusta+vaan+Talmudin+opetusta
  7. <<Jos+siis+tahdot+palvoa+Jahven+enkeliä+kaiken+luoneena+kaikkivaltiaana+Jumalana,+niin+siitä+vain:+sille+on+hyvät+perustelut+Raamatussa,+koska+se+enkeli+sanoo+olevansa+Herra+Jumala+ja+kaiken+luonut+kaikkivaltias.+Israelilaiset+tiesivät+silti,+että+hän+on+pelkkä+enkeli+eikä+Jumala+itse,+mutta+nykyajan+eksyneet+eivät+sitä+asiaa+näytä+tietävän+tai+ymmärtävän.+Me+unitaarit+ymmärrämme+sen+asian+ja+tiedämme+sen,+mikä+on+totuus+ja+kuka+on+totinen+Jumala+(isä+yksin).>>Minä+palvon+Jumalaa,+Jeshua+Messiasta.+Mutta+sinä+taas+kiellät+Jumalan+eli+Jeshuan.Joh.+1:1-181+Alussa+oli+Sana.+Sana+oli+Jumalan+luona,+ja+Sana+oli+Jumala.2+Jo+alussa+Sana+oli+Jumalan+luona.3+Kaikki+syntyi+Sanan+voimalla.Mikään,+mikä+on+syntynyt,ei+ole+syntynyt+ilman+häntä.4+Hänessä+oli+elämä,ja+elämä+oli+ihmisten+valo.5+Valo+loistaa+pimeydessä,+pimeys+ei+ole+saanut+sitä+valtaansa.6+Tuli+mies,+Jumalan+lähettämä,+hänen+nimensä+oli+Johannes.+7+Hän+tuli+todistajaksi,+todistamaan+valosta,+jotta+kaikki+uskoisivat+siihen.+8+Ei+hän+itse+ollut+tuo+valo,+mutta+valon+todistaja+hän+oli.9+Todellinen+valo,+joka+valaisee+jokaisen+ihmisen,oli+tulossa+maailmaan.10+Maailmassa+hän+oli,ja+hänen+kauttaan+maailma+oli+saanut+syntynsä,mutta+se+ei+tuntenut+häntä.11+Hän+tuli+omaan+maailmaansa,+mutta+hänen+omansa+eivät+ottaneet+häntä+vastaan.12+Mutta+kaikille,+jotka+ottivat+hänet+vastaan,hän+antoi+oikeuden+tulla+Jumalan+lapsiksi,kaikille,+jotka+uskovat+häneen.13+He+eivät+ole+syntyneet+verestä,+eivät+ruumiin+halusta,+eivät+miehen+tahdosta,+vaan+Jumalasta.14+Sana+tuli+lihaksi+ja+asui+meidän+keskellämme.+Me+saimme+katsella+hänen+kirkkauttaan,+kirkkautta,+jonka+Isä+ainoalle+Pojalle+antaa.+Hän+oli+täynnä+armoa+ja+totuutta.15+Johannes+todisti+hänestä+ja+huusi:+"Hän+on+se,+josta+sanoin:+Minun+jälkeeni+tuleva+kulkee+edelläni,+sillä+hän+on+ollut+ennen+minua."16+Hänen+täyteydestään+me+kaikki+olemme+saaneet,armoa+armon+lisäksi.17+Lain+välitti+Mooses,armon+ja+totuuden+toi+Jeesus+Kristus.18+Jumalaa+ei+kukaan+ole+koskaan+nähnyt.+Ainoa+Poika,+joka+itse+on+Jumala+ja+joka+aina+on+Isän+vierellä,+on+opettanut+meidät+tuntemaan+hänet.