Onko Herran enkeli kaiken luonut Jumala ja isämme

unitaari

Jotkut nimeltään kristityt henkilöt ymmärtävät Raamattua siten, että Jumalan lähettämä ja Jumalan nimessä puhuva sekä toimiva enkeli on Jumala itse, taivaan ja maan ja kaiken niissä olevan luoja, Kaikkivaltias ja Korkein. Mitä mieltä te olette? Onko Jumalan lähettämä enkeli ja Jumala yksi ja sama olevainen vai onko kyseessä kaksi eri olevaista, joista toinen on Jumalan luoma enkeli ja toinen on Jumala itse, joka on sen enkelin lähettänyt?

Raamatun ja Jeesuksen mukaan kukaan ei ole Jumalaa nähnyt, mutta tämä Jumalan nimessä toimiva enkeli on nähty ja hänen kanssaan on jopa painittu, joten onko hän profeettojen Jeesuksen ja apostolien mukaan kaiken luonut kaikkivaltias ja korkein Jumala vai ei?

1.Mooseksen kirja:
32:24 Ja Jaakob jäi yksinänsä toiselle puolelle. Silloin painiskeli hänen kanssaan muuan mies päivän koittoon saakka.
32:25 Ja kun mies huomasi, ettei hän häntä voittanut, iski hän häntä lonkkaluuhun, niin että Jaakobin lonkka nyrjähti hänen painiskellessaan hänen kanssaan.
32:26 Ja mies sanoi: "Päästä minut, sillä päivä koittaa." Mutta hän vastasi: "En päästä sinua, ellet siunaa minua."
32:27 Ja hän sanoi hänelle: "Mikä sinun nimesi on?" Hän vastasi: "Jaakob."
32:28 Silloin hän sanoi: "Sinun nimesi älköön enää olko Jaakob, vaan Israel, sillä sinä olet taistellut Jumalan ja ihmisten kanssa ja olet voittanut."
32:29 Ja Jaakob kysyi ja sanoi: "Ilmoita nimesi." Hän vastasi: "Miksi kysyt minun nimeäni?" Ja hän siunasi hänet siinä.

Hoosea ymmärsi vuosisatoja tapahtuman jälkeen, että kyse oli Herran enkelistä eikä kaiken luoneesta Jumalasta.

Hoosea:
12:5 Hän taisteli enkelin kanssa ja voitti, hän itki ja rukoili tätä. Beetelissä tämä löysi hänet ja puhui siellä meidän kanssamme.
12:6 Herra, Jumala Sebaot - Herra on hänen nimensä.

Tämä samainen Herran enkeli ilmoitti nimekseen "Jahve" ja "Minä olen se, joka minä olen". (2Moos 3:1-14) Kyse on varmasti samasta enkelistä, koska hän itse sanoo:

2.Mooseksen kirja:
6:2 Ja Jumala puhui Moosekselle ja sanoi hänelle: "Minä olen Herra.
6:3 Ja minä olen ilmestynyt Aabrahamille, Iisakille ja Jaakobille 'Jumalana Kaikkivaltiaana', mutta nimelläni 'Herra' en minä ole tehnyt itseäni heille tunnetuksi.

Se sama enkeli, joka ilmestyi patriarkoille, ilmestyi Moosekselle ja puhui hänelle kasvoista kasvoihin. (2Moos 23:20-23; 5Moos 34:10)

Se Herran enkeli ei ole Jeesus kristus, sillä hän ennusti tulevasta Mooseksen kaltaisesta profeetasta, mutta ei ollut itse se profeetta. (5Moos 18:15-18; Apt 7:30-40) Stefanus erottaa selvästi toisistaan sen enkelin ja Jeesuksen.

Nyt kun tiedämme, että Herran enkeli (Jahven enkeli) on kuvattu Raamatussa Jumalan nimellä ja Herrana Jumalana, niin meidän pitää kysyä ihan tosissamme se, onko tämä kyseinen Herran enkeli tämän maailman luoja vai ei? Jeesus kristus hän ei selvästikään ole, mutta Raamatun monissa kohdissa sanotaan hänen luoneen yksin kaiken, mitä on olemassa.

Onko tämä maailma siis jonkun enkelin luoma maailma sen sijaan, että se olisi isän Jumalan luoma maailma.

16

144

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Katsotaan vielä muutama kohta, jossa mainitaan Herra (Jahve) ja Jumala (Elohim), joka ei ole kuitenkaan Herra Jumala vaan on hänen lähettämänsä enkeli, josta on käytetty lähettäjänsä eli Jumalan nimeä.

      2.Mooseksen kirja:
      13:21 Ja Herra (JHVH) kulki heidän edellänsä, päivällä pilvenpatsaassa johdattaaksensa heitä tietä myöten ja yöllä tulenpatsaassa valaistaksensa heidän kulkunsa, niin että he voivat vaeltaa sekä päivällä että yöllä.

      2.Mooseksen kirja:
      14:19 Niin Jumalan enkeli, joka oli kulkenut Israelin joukon edellä, siirtyi kulkemaan heidän takanansa; ja pilvenpatsas siirtyi heidän edeltänsä ja asettui heidän taaksensa

      Tämä JHVH (Herra) on siis Jumalan enkeli sen sijaan, että olisi Jumala itse, vaikka hänestä käytetään Jumalan nimeä JHVE (Jahve).

      2.Mooseksen kirja:
      23:20 Katso, minä lähetän enkelin sinun edellesi varjelemaan sinua tiellä ja johdattamaan sinua siihen paikkaan, jonka minä olen valmistanut.
      23:21 Ole varuillasi hänen edessään ja kuule häntä äläkä pahoita hänen mieltänsä. Hän ei jätä teidän rikoksianne rankaisematta, sillä minun nimeni on hänessä.
      23:22 Mutta jos sinä kuulet häntä ja teet kaikki, mitä minä käsken, niin minä olen sinun vihollistesi vihollinen ja vastustajaisi vastustaja.
      23:23 Sillä minun enkelini käy sinun edelläsi ja johdattaa sinut amorilaisten, heettiläisten, perissiläisten, kanaanilaisten, hivviläisten ja jebusilaisten maahan, ja minä hävitän heidät.

      Tässä puhuu se enkeli, joka antoi lain Moosekselle ja puhui hänen kanssaan kasvoista kasvoihin. Häntä sanotaan Herraksi ja Jumalaksi, Jahveksi ja Elohimiksi, mutta hän on silti vain Jumalan lähettämä enkeli, Herran enkeli, sen sijaan, että olisi Jumala itse. (5Moos 34:10; 3:2; 6:2-3) Tämä Jahveksi kutsuttu enkeli puhui toisesta enkelistä, jossa hänen nimensä (siis: Jumalan nimi) asuisi ja se enkeli olisi kulkeva Israelin kansan edellä erämaassa. On siis kaksi enkeliä, joita on kutsuttu nimellä Jahve ja Jumala, ja jotka ovat joko puhuneet Moosekselle ja patriarkoille tai johdattaneet kansaa erämaassa.

      2.Mooseksen kirja:
      32:34 Mene nyt ja johdata kansa siihen paikkaan, josta minä olen sinulle puhunut; katso, minun enkelini käy sinun edelläsi. Mutta kostoni päivänä minä kostan heille heidän rikoksensa."
      32:35 Niin Herra rankaisi kansaa, koska he olivat teettäneet vasikan, jonka Aaron teki.
      33:1 Sitten Herra sanoi Moosekselle: "Lähde täältä ja vaella, sinä ja kansa, jonka olet johdattanut Egyptin maasta, siihen maahan, jonka minä olen vannoen luvannut Aabrahamille, Iisakille ja Jaakobille, sanoen: 'Sinun jälkeläisillesi minä annan sen.'
      33:2 Ja minä lähetän enkelin sinun edelläsi ja karkoitan pois kanaanilaiset, amorilaiset, heettiläiset, perissiläiset, hivviläiset ja jebusilaiset,
      33:3 että tulisit siihen maahan, joka vuotaa maitoa ja mettä. Sillä minä en itse vaella sinun kanssasi, koska olet niskurikansa, etten minä sinua tiellä hukuttaisi."

      Jos tämä Herran enkeli on kaiken luonut kaikkivaltias Jumala ja meidän taivaallinen isämme, niin eivätkö Uuden testamentin kirjoitukset vahvistaisi sen asian? Olen sitä mieltä, että Uuden testamentin kirjoituksissa ei vahvisteta sitä, että tämä kyseinen enkeli tai noinen näistä mainituista enkeleistä olisi kaiken luonut kaikkivaltias Herra Jumala ja Korkein. Sen sijaan, Jeesus ja apostolit opettavat selvästi siten, että meidän taivaallinen isämme ja Jeesuksen kristuksen Jumala ja isä ovat kaiken luonut kaikkivaltias Herra Jumala ja Korkein, jonka poika Jeesus on, sen sijaan, että Jeesus olisi itse Korkein ja Herra Jumala Kaikkivaltias.

      Minusta on jokseenkin sopimatonta sanoa Jeesuksen kristuksen Jumalaa ja isää ja meidän taivaallista isäämme "Herran enkeliksi" ja "Jumalan enkeliksi", mutta jotkut eksyneet eivät kavahda kutsua luotua enkeliä kaiken luoneeksi Herraksi Jumalaksi, Kaikkivaltiaaksi.

      • Korjaan pari viitettä:

        5Moos 34:10; 2Moos 3:2; 6:2-3

        Noissa kohdissa sanotaan Herran puhuneen kasvoista kasvoihin Moosekselle ja sitten sanotaan hänen olevan Herran enkeli sen sijaan, että hän olisi Herra itse. On siis selvää, että Herran lähettämää enkeliä on kutsuttu Herraksi ja Jumalaksi, koska hän on edustanut Jumalaa maan päällä esiintyessään hänen nimessään hänen sanansaattajanaan, lähettinään.

        Huomaa vielä se, että Moosekselle puhunut enkeli ei ole Jeesus kristus, sillä hän ennusti tulevasta Mooseksen kaltaisesta profeetasta, mutta ei ollut itse se profeetta. Se enkeli ennusti siis ihmisestä kristuksesta Jeesuksesta, joka on se profeetta, jota Israelin valitut odottivat ja tämän profeetta Jeesus kristus on se Jumalan valittu, josta profeetat ovat ennustaneet ja myös se enkeli, joka puhui Moosekselle, ennusti Jeesuksesta, mutta ei ollut itse Jeesus. (Apt 7:35-40; 5Moos 18:15-18)

        Apostolien teot:
        3:22 Sillä Mooses on sanonut: 'Profeetan, minun kaltaiseni, Herra Jumala on teille herättävä veljienne joukosta; häntä kuulkaa kaikessa, mitä hän teille puhuu.

        Luukkaan evankeliumi:
        9:35 Ja pilvestä kuului ääni, joka sanoi: "Tämä on minun Poikani, se valittu; kuulkaa häntä."
        23:35 Ja kansa seisoi ja katseli. Ja hallitusmiehetkin ivasivat häntä ja sanoivat: "Muita hän on auttanut; auttakoon itseänsä, jos hän on Jumalan Kristus, se valittu."

        Jeesus kristus on Jumalan valitsema kristus, vapahtaja, pelastaja, profeetta, kuningas ja ylimmäinen pappi sekä kaikkien herra, koska Jumala on hänet siihen asemaan korottanut herätettyään hänet ensin ylös kuolleista.

        Jeesus tuli maailmaan isänsä nimessä ja teki tunnetuksi hänen nimensä opetuslapsilleen, mutta se ei tee hänestä sen enempää kaiken luonutta Jumalaa kuin siitä enkelistäkään, joka puhui Moosekselle Jumalan nimessä ja jota kutsutaan Jumalan nimellä Jahveksi ja Elohimiksi. (Joh 5:44; 10:25; 17:26)


    • Jospa nyt kuitenkin käytettävissä olevien todisteiden valossa huomioidaan raamatun olevan fiktiota.

      Tällöin joudumme ottamaan huomioon myös muut fiktiiviset asiaan liittyvät opukset ja tarinat

      fi.m.wikipedia.org/wiki/Luomiskertomukset

    • On sanottu, että Jeesus kristus ilmestyi Aabrahamille, Iisakille ja Jaakobille, ja hän on se "kirkkauden Jumala", josta Stefanus puhui. Osoitamme virheelliseksi tämän luulon.

      Apostolien teot:
      7:2 Stefanus sanoi: "Miehet, veljet ja isät, kuulkaa! Kirkkauden Jumala ilmestyi meidän isällemme Aabrahamille hänen ollessaan Mesopotamiassa, ennen kuin hän oli asettunut asumaan Harraniin,

      Tämä kirkkauden Jumala mainitaan täällä:

      1.Mooseksen kirja:
      12:1 Ja Herra sanoi Abramille: "Lähde maastasi, suvustasi ja isäsi kodista siihen maahan, jonka minä sinulle osoitan.
      12:2 Niin minä teen sinusta suuren kansan, siunaan sinut ja teen sinun nimesi suureksi, ja sinä olet tuleva siunaukseksi.
      12:3 Ja minä siunaan niitä, jotka sinua siunaavat, ja kiroan ne, jotka sinua kiroavat, ja sinussa tulevat siunatuiksi kaikki sukukunnat maan päällä."

      Myöhemmin, tämä sama Jumala ilmestyi Aabrahamille ja Jaakobille ihmisen muotoisena olentona, jonka kanssa oli mahdollista painia. (1Moos 32:24-29; Hoos 12:5-6)

      1.Mooseksen kirja:
      18:1 Ja Herra ilmestyi hänelle Mamren tammistossa, jossa hän istui telttamajansa ovella päivän ollessa palavimmillaan.
      18:2 Kun hän nosti silmänsä ja katseli, niin katso, kolme miestä seisoi hänen edessänsä; nähdessään heidät hän riensi heitä vastaan majan ovelta ja kumartui maahan
      18:3 ja sanoi: "Herrani, jos olen saanut armon sinun silmiesi edessä, älä mene palvelijasi ohitse.

      Tämä sama "kirkkauden jumala" ilmestyi myöhemmin Moosekselle ja puhui hänelle kasvoista kasvoihin. (5Moos 34:10)

      2.Mooseksen kirja:
      6:2 Ja Jumala puhui Moosekselle ja sanoi hänelle: "Minä olen Herra.
      6:3 Ja minä olen ilmestynyt Aabrahamille, Iisakille ja Jaakobille 'Jumalana Kaikkivaltiaana', mutta nimelläni 'Herra' en minä ole tehnyt itseäni heille tunnetuksi.

      Niin kuin Raamattu selvästi osoittaa, on tämä "kirkkauden jumala" kuitenkin vain Herran enkeli eikä Herra itse, kaiken luonut kaikkivaltias Jumala ja Korkein, meidän taivaallinen isämme.

      2.Mooseksen kirja:
      3:2 Silloin Herran enkeli ilmestyi hänelle tulen liekissä keskellä orjantappurapensasta; ja hän näki, että pensas paloi ilmitulessa, mutta pensas ei kuitenkaan kulunut.

      Tätä samaista enkeliä kutsutaan nimillä Jahve ja Elohim ja hän sanoo nimekseen "Minä olen se, joka minä olen", mutta hän ei ole kaiken luonut kaikkivaltias Jumala ja Korkein eikä Jeesus kristus: hän on Jumalan lähettämä enkeli. Raamattu on selvä tässä asiassa, mutta katolisten isien harhaopit ja valheen henki ovat eksyttäneet monet luulemaan kyseessä olleen Jeesus kristus tai jopa isä Jumala, vaikka kukaan ei ole isää Jumalaa nähnyt, koska hän on näkymätön henki Jeesuksen ruumiissa ja kaikkien lastensa sydämissä. (Joh 1:18; 14:9-11, 20-24; 1Tim 6:13-16; Efe 3:14-21; 1Joh 4:1-16; Room 8:9-16)

    • Kyllä olet sitkeä eksytyksessäsi. Jeesus - Jeshua ei ole enkeli vaan Jumala, JHWH. Huomaatko tuon kohdan Joh. 1:18 "Ainoa Poika, joka itse on Jumala..."

      Jeesus - Jeshua on Jumala ja Luoja. Katso Raamatusta.

      Joh. 1:1-18
      Sana tuli ihmiseksi

      1 Alussa oli Sana. Sana oli Jumalan luona, ja Sana oli Jumala.

      2 Jo alussa Sana oli Jumalan luona.
      3 Kaikki syntyi Sanan voimalla.
      Mikään, mikä on syntynyt,
      ei ole syntynyt ilman häntä.
      4 Hänessä oli elämä,
      ja elämä oli ihmisten valo.
      5 Valo loistaa pimeydessä, pimeys ei ole saanut sitä valtaansa.

      6 Tuli mies, Jumalan lähettämä, hänen nimensä oli Johannes. 7 Hän tuli todistajaksi, todistamaan valosta, jotta kaikki uskoisivat siihen. 8 Ei hän itse ollut tuo valo, mutta valon todistaja hän oli.

      9 Todellinen valo, joka valaisee jokaisen ihmisen,
      oli tulossa maailmaan.
      10 Maailmassa hän oli,
      ja hänen kauttaan maailma oli saanut syntynsä,
      mutta se ei tuntenut häntä.
      11 Hän tuli omaan maailmaansa, mutta hänen omansa eivät ottaneet häntä vastaan.

      12 Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan,
      hän antoi oikeuden tulla Jumalan lapsiksi,
      kaikille, jotka uskovat häneen.
      13 He eivät ole syntyneet verestä, eivät ruumiin halusta, eivät miehen tahdosta, vaan Jumalasta.

      14 Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme. Me saimme katsella hänen kirkkauttaan, kirkkautta, jonka Isä ainoalle Pojalle antaa. Hän oli täynnä armoa ja totuutta.

      15 Johannes todisti hänestä ja huusi: "Hän on se, josta sanoin: Minun jälkeeni tuleva kulkee edelläni, sillä hän on ollut ennen minua."

      16 Hänen täyteydestään me kaikki olemme saaneet,
      armoa armon lisäksi.
      17 Lain välitti Mooses,
      armon ja totuuden toi Jeesus Kristus.
      18 Jumalaa ei kukaan ole koskaan nähnyt. Ainoa Poika, joka itse on Jumala ja joka aina on Isän vierellä, on opettanut meidät tuntemaan hänet.

      • Adventisti

        Et sinä ole yksi_usko vieläkään oppinut, että sinun Raamattusi on käännetty sellaisten ihmisten toimesta, jotka uskovat kolminaisuuteen ja Jeesukseen Jumalana. Niin tottakai se on käännetty väärin sen ajatusmallin tueksi. Jos lukisit alkutekstiä, niin huomaisit helposti, että Jeesus ei ole Jumala.


      • kysynpävaa
        Adventisti kirjoitti:

        Et sinä ole yksi_usko vieläkään oppinut, että sinun Raamattusi on käännetty sellaisten ihmisten toimesta, jotka uskovat kolminaisuuteen ja Jeesukseen Jumalana. Niin tottakai se on käännetty väärin sen ajatusmallin tueksi. Jos lukisit alkutekstiä, niin huomaisit helposti, että Jeesus ei ole Jumala.

        helposti ?


      • Adventisti kirjoitti:

        Et sinä ole yksi_usko vieläkään oppinut, että sinun Raamattusi on käännetty sellaisten ihmisten toimesta, jotka uskovat kolminaisuuteen ja Jeesukseen Jumalana. Niin tottakai se on käännetty väärin sen ajatusmallin tueksi. Jos lukisit alkutekstiä, niin huomaisit helposti, että Jeesus ei ole Jumala.

        <<Et sinä ole yksi_usko vieläkään oppinut, että sinun Raamattusi on käännetty sellaisten ihmisten toimesta, jotka uskovat kolminaisuuteen ja Jeesukseen Jumalana. >>

        Miksi minun pitäisi oppia valetta? Sinä eksytät aivan niin kuin unitaari-nimimerkkikin. Jos te hylkäätte Johanneksen evankeliumin, niin seuraavaksi saatte hylätä Jesajan kirja jne... Lopuksi Raamatusta ei jää teille mitään. Laitan alle Jesajan kirjan luvun.

        Jesaja 9:5
        5 Sillä lapsi on syntynyt meille,
        poika on annettu meille.
        Hän kantaa valtaa harteillaan,
        hänen nimensä on
        Ihmeellinen Neuvontuoja, Väkevä Jumala,
        Iankaikkinen Isä, Rauhan Ruhtinas.

        En usko, että olet adventisti, vaan nimimerkkisi on harhaanjohtava. En tiedä yhtään adventistia, joka kieltäisi Jeesuksen Jumaluuden. Myös messiaaniset juutalaiset opettavat samoin, joten te eksyttäjät saatte eksyttää, mutta meitä ette voi eksyttää.


    • aiheeseen.sopiva.blogi
      • utttiii

        on todella hyvä linkki


      • snl8

        Jos tuossa blogissa viittaamasi kirjoituksen ”Onko Jeesus luotu?” näkemys että Sananlaskujen luvun 8 viisaus on Jeesus pitää paikkansa, niin silloin Jeesus oli ennen ihmiseksi syntymistään naispuolinen olento. Tarkoittaa kirjoituksessa käsitelty heprean verbi sitten ”luomista”, ”omistamista” tai mitä hyvänsä. Käännösvirhe sekin on että jonkun sukupuoli, joka on selvästi esillä alkutekstissä, katoaa tekstiä käännettäessä.


      • aiheeseen.sopiva.blogi
        snl8 kirjoitti:

        Jos tuossa blogissa viittaamasi kirjoituksen ”Onko Jeesus luotu?” näkemys että Sananlaskujen luvun 8 viisaus on Jeesus pitää paikkansa, niin silloin Jeesus oli ennen ihmiseksi syntymistään naispuolinen olento. Tarkoittaa kirjoituksessa käsitelty heprean verbi sitten ”luomista”, ”omistamista” tai mitä hyvänsä. Käännösvirhe sekin on että jonkun sukupuoli, joka on selvästi esillä alkutekstissä, katoaa tekstiä käännettäessä.

        Miten sinä siitä sellaisen käsityksen sait en minä sitä niin käsittänyt.


      • snl8
        aiheeseen.sopiva.blogi kirjoitti:

        Miten sinä siitä sellaisen käsityksen sait en minä sitä niin käsittänyt.

        <Miten sinä siitä sellaisen käsityksen sait<

        Tarkennatko mistä minkälaisen käsityksen?

        Jos tarkoitat tuota mainintaani Snl 8:ssa esiintyvän viisauden sukupuolesta, niin sen feminiinisyys on selvää alkutekstistä eli luvun hepreankielisestä tekstistä.


    • pyydä.mukaan

      Jos aloittaja tunnet tuon blokistin niin pyydä häntä mukaan keskusteluun, taitaa tuntea asioiden taustoja tavallista tallaria enemmän.

    • >>> Enkelit ovat Jumalan luomia luotuja.

      Jumaluus; -Isä, Poika ja Pyhä Henki ei ole luotuja. Jumala on ihmiselle ilmoittanut itsensä ja tahtona ja yhteyden ihmiseen em. kolmen "persoonan" tavalla.

      Kätevää ja yksinkertaista.

      • Pitäisi olla yksinkertaista. Vai olisiko sittenkin niin, että jolle Pyhä Henki kirkastaa asian, niin sille se on yksinkertaista. Joka yrittää itse järkeillä ilman Jeesusta, niin menee enemmän ja enemmän harhaan.

        Jeesuksen Jumaluuden kieltäjiä (ei-adventisteja) näyttää riittävän täälläkin. On merkillistä, että vaikka kuinka asiaa heille selostaa, niin ei mene perille, vaan he jauhavat samaa valhetta aina uudestaan. He ovat uskoneet valheen ja kieltävät Jeesuksen.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Eikö Marin ollut oikeassa kokoomuksen ja persujen toiminnasta

      Ennen vaaleja Marin kertoi mitä kokoomus tulisi hallituksessa tekemään ja tietysti persut suostuu kaikkeen, mitä kokoomu
      Maailman menoa
      223
      1938
    2. Seiska: Konsta Hietanen ja Aami-rakas iltamenoissa - Salkkareista Aami täräyttää: "Sarja oli..."

      Konsta Hietanen jätti Salatut elämät -draamasarjan tänä syksynä. Konstaa kyllä kaivataan vieläkin Salkkareissa! Lue li
      Suomalaiset julkkikset
      2
      1332
    3. Minkälainen ihminen

      kaivattusi on?
      Ikävä
      89
      1246
    4. Kohuttu Iida Vainio mursi hiljaisuuden -Näin raskaus vaikutti Farmi-kuvauksissa: "Saattoi ruveta..."

      Ihanaa odotusta, tsemppiä ja voimia Iida! Iida Vainio ja Archie Cruz eli Arttu Kuosmanen asuvat yhdessä Helsingissä ja o
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1189
    5. Avoin kirje sinulle

      Rakas, Kirjoitan sinulle nyt, vaikka sanat tuntuvat niin vaatimattomilta siihen, mitä sydämeni on kantanut sisällään ni
      Ikävä
      28
      912
    6. Mitä mies teet

      näin iltasella? 👾
      Ikävä
      53
      791
    7. Sullahan oli ihan valtavat t...., nainen

      Aivan suunnattomat ja hyvin muodostuneet. Luulisi että olisit uskaltanut tehdä selvän aloitteen jos jotain haluat. Miksi
      Ikävä
      55
      770
    8. Nainen, jos luet kirjoituksiani

      niin sano minulle jotain?
      Ikävä
      49
      766
    9. Numerosi 3. ja 4.

      viimeinen numero. Ei uskalla muuten.
      Ikävä
      38
      726
    10. On ikävä häntä

      Ollut pitkän aikaa
      Ikävä
      37
      714
    Aihe