Vapaa kuvaus

Aloituksia

303

Kommenttia

6089

  1. <<Huomaa+vielä+se,+että+Jeesus+kristus+ei+ole+Jumalan+sana+>>Sinähän+olet+kuin+käärme+Eedenin+puutarhassa.+Selostapas+mistä+Sanasta+alla+oleva+Raamatun+teksti+kertoo?Johannes+1:1->Sana+tuli+ihmiseksi1+Alussa+oli+Sana.+Sana+oli+Jumalan+luona,+ja+Sana+oli+Jumala.2+Jo+alussa+Sana+oli+Jumalan+luona.3+Kaikki+syntyi+Sanan+voimalla.Mikään,+mikä+on+syntynyt,ei+ole+syntynyt+ilman+häntä.4+Hänessä+oli+elämä,ja+elämä+oli+ihmisten+valo.5+Valo+loistaa+pimeydessä,+pimeys+ei+ole+saanut+sitä+valtaansa.6+Tuli+mies,+Jumalan+lähettämä,+hänen+nimensä+oli+Johannes.+7+Hän+tuli+todistajaksi,+todistamaan+valosta,+jotta+kaikki+uskoisivat+siihen.+8+Ei+hän+itse+ollut+tuo+valo,+mutta+valon+todistaja+hän+oli.9+Todellinen+valo,+joka+valaisee+jokaisen+ihmisen,oli+tulossa+maailmaan.10+Maailmassa+hän+oli,ja+hänen+kauttaan+maailma+oli+saanut+syntynsä,mutta+se+ei+tuntenut+häntä.11+Hän+tuli+omaan+maailmaansa,+mutta+hänen+omansa+eivät+ottaneet+häntä+vastaan.12+Mutta+kaikille,+jotka+ottivat+hänet+vastaan,hän+antoi+oikeuden+tulla+Jumalan+lapsiksi,kaikille,+jotka+uskovat+häneen.13+He+eivät+ole+syntyneet+verestä,+eivät+ruumiin+halusta,+eivät+miehen+tahdosta,+vaan+Jumalasta.14+Sana+tuli+lihaksi+ja+asui+meidän+keskellämme.+Me+saimme+katsella+hänen+kirkkauttaan,+kirkkautta,+jonka+Isä+ainoalle+Pojalle+antaa.+Hän+oli+täynnä+armoa+ja+totuutta.15+Johannes+todisti+hänestä+ja+huusi:+"Hän+on+se,+josta+sanoin:+Minun+jälkeeni+tuleva+kulkee+edelläni,+sillä+hän+on+ollut+ennen+minua."16+Hänen+täyteydestään+me+kaikki+olemme+saaneet,armoa+armon+lisäksi.17+Lain+välitti+Mooses,armon+ja+totuuden+toi+Jeesus+Kristus.18+Jumalaa+ei+kukaan+ole+koskaan+nähnyt.+Ainoa+Poika,+joka+itse+on+Jumala+ja+joka+aina+on+Isän+vierellä,+on+opettanut+meidät+tuntemaan+hänet.
  2. <<En+tiedä,+kuinka+kohteliaasti+voisin+sanoa,+että+sinä+saat+pitää+tunkkisi+koska+se+on+uskontosi.+Olet+jostain+lainannut+siteen+silmillesi,+niin+ettet+huomaa+todistelusi+epäjohdonmukaisuutta,+mutta+kunnioitan+uskoasi..>>Ensiksi+haluan+kohteliaasti+sanoa,+että+unohda+kirkko+kokonaan,+sillä+ei+ole+tekemistä+nyt+tämän+asian+kanssa.+Kirkko+on+saanut+vain+pahaa+aikaseksi.+Anteeksi,+että+paholainen+on+kirkkoa+käyttäen+yrittänyt+tuhota+Herran+omaa+kansaa+ja+silmäterää,+juutalaisia.++<<Olen+sanonut,+että+tutustun+kaikeen,+mutta+en+omaksu+kaikkea+johon+olen+tutustunut>>Minä+en+omaksu+kaikkea+kirkon+oppia,+vaan+ainoastaan+sen,+mikä+on+Raamatussa.+Kirkon+opissa+on+sekoitettu+oikeaa+uskoa+ja+pakanuudesta+tuotua+ainesta+niin+paljon,+että+koko+oppi+monessa+kirkossa+pakanuutta.+Opin+pitäisi+olla+puhdasta,+mutta+sitä+se+ei+kirkoissa+ole.+Kirkoissa+jyllää+korvausteologia,+jossa+juutalaisuus+on+korvattu+kristinuskolla,+sapatti+sunnuntailla,+Herran+juhlat+joululla+jne,+jne...+Sitä+ei+voi+hyväksyä,+enkä+minä+sitä+hyväksy+alkuunkaan.+Sellainen+pakanasekoitus+ällöttää+minua.<<Minä+en+voi+kuin+ihmetellä,+miten+sivuutat+valikoiden+asiat,+jotka+näet+olevan+ristiriidassa+perustelujesi+kanssa.+Toteat+kevyesti+"+Jumala+voi+tehdä+vaikka+mitä.">>Nyt+en+oikein+ymmärrä.+Mitä+olen+sivuuttanut?+Voisitko+hieman+valaista+minua?+Eikö+sinun+mielestäsi+kaikkivaltias+Jumala+voi+tehdä+mitä+vain?<<Tuota+"maalin+siirtoa"+on+täällä+tehty+yleensä+vain+vähempiarvoisissa+asiossa.+Nyt+siirrät+maalin+jopa+Jeesuksen+syntymähistoriassa.+Kerron+jotta+näet,+miten+kömpelö+todistelusi+on.>>Jeesuksen+syntyhistoriassa+ei+ole+mitään+sellaista,+mikä+olisi+vastoin+juutalaista+Jumala-käsitettä.+Juutalaisuudessa+Jumala+voi+vierailla+esim.+Aabrahamin+ja+Saaran+vieraana+ym.+Juutalaisuudessa+Jumala+voi+pystyttää+myös+telttansa+meidän+keskellemme+n.+33+vuoden+ajaksi.+Tästähän+on+kyse,+eikö+niin?+Siis+juutalaisuudesta.<<Näyt+olevan+täysin+kritiikitön+löytämäsi+Uudemman+testamentin,+Michael+Brownin+loistavan+kirjan+AITO+kosher-Jeesus+suhteen.>>En+ole+täysin+kritiikitön,+mutta+kirja+on+erinomainen+ja+on+syventänyt+omaa+uskoani.+Samalla+olen+varmistunut+siitä,+että+Uusi+testamentti+on+yhtä+juutalainen+kirja+kuin+Vanha+testamenttikin.<<Meidän+Jlamme+on+yksi+ja+me+pidämme+hänet.+>>Shalom!Niin+meidänkin.+Meillä+on+täysin+sama+Jumala.+Sille+ei+voi+vain+mitään.
  3. Tämä+on+syvällinen+ja+ihmeellinen+salisuus:+ääretön+ja+ikuinen+Jumala,+joka+istuu+taivaissa+valtaistuimella,+joka+täyttää+maailmankaikkeuden,+joka+kulkee+ympäri+maapalloa+Henkensä+kautta,+vieraili+luonamme+Poikansa+olemuksessa.+Hän+syntyi+tähän+maailmaan+ja+Hänelle+annettiin+nimi+Jeesus-Jeshua.+Kun+me+näemme+Hänet,+me+näemme+Jumalan.Paavali+kirjoitti+Jeesuksesta:+”Hän+on+näkymättömän+Jumalan+kuva,+esikoinen+ennen+kaikkea+luomakuntaa.+Sillä+hänessä+luotiin+kaikki,+mikä+taivaissa+ja+mikä+maan+päällä+on+–+-+Kaikki+on+luoti+hänen+kauttansa+ja+häneen,+ja+hän+on+ennen+kaikkia,+ja+hänessä+pysyy+kaikki+voimassa+-+-+Sillä+hänessä+asuu+jumaluuden+koko+täyteys+ruumiillisesti”+(Kol.+1:15,17;2:9).+Paavali+kirjoitti+myös:+”Sillä+vaikka+olisikin+niin+sanottuja+jumalia,+olipa+heitä+sitten+taivaissa+tai+maassa,+ja+niitä+on+paljon+semmoisia+jumalia+ja+herroja,+niin+on+meillä+kuitenkin+ainoastaan+yksi+Jumala,+Isä,+josta+kaikki+on+ja+johon+me+olemme+luodut,+ja+yksi+Herra,+Jeesus+Kristus,+jonka+kautta+kaikki+on,+niin+myös+me+hänen+kauttansa”+(1.+Kor.+8:5-6).+Kuten+on+ilmoitettu+Heprealaiskirjeen+luvussa+1,+jakeessa+3;+”Ollen+hänen+(Jumalan)+kirkkautensa+säteily+ja+hänen+olemuksensa+kuva+-+-+”Tämä+on+upea+ilmestys,+eikä+se+ole+epäjumalanpalvelusta.+Se+paljastaa+yhden+ja+ainoan+Jumalan+ilmestymisen+salaisuuden,+Hänen,+joka+oli+salattu+ja+kuitenkin+paljastettu,+näkymätön+ja+kuitenkin+näkyvä,+kosketuksen+saavuttamattomissa+ja+kuitenkin+lihan+kosketettavissa.Uuden+testamentin+viimeisen+kirjan,+Ilmestyskirjan,+lopussa+kerrotaan,+että+taivaasta+alas+laskeutuvassa+uudessa+Jerusalemissa+on+Jumalan+ja+Karitsan+(tarkoittaa+Jeesusta)+valtaistuin.+Hänen+palvelijansa+palvelevat+Häntä+(siinä+ei+sanota,+heidän+palvelijansa+palvelevat+heitä”).+He+näkevät+Hänen+kasvonsa+(ei+heidän+kasvonsa),+ja+Hänen+nimensä+(ei+heidän+nimensä)+on+heidän+otsassaan”+(Ilm.+22:3-4).Yksi+Jumala,+yksi+valtaistuin+ja+yhdet+kasvot.+Poika+ei+ole+eri+jumala+tai+kilpaileva+jumala.+Hänen+kauttaan+Isä+paljasti+itsensä.+Kun+me+ymmärrämme+taivaallisen+Pojan+tulleen+langenneeseen+maailmaan+kuolemaan+syntiemme+tähden,+voimme+viimein+ymmärtää,+kuinka+suuri+Jumalan+rakkaus+meitä+kohtaan+onkaan.+Salaisuus+on+nyt+paljastettu."Tämä+oli+siis+Michael+Brownin+loistavasta+kirjasta+AITO+kosher-Jeesus.+Suosittelen+kirjaa+jokaisen+uskovan+kirjahyllyyn!+Jos+joku+tämän+jälkeen+ei+tajua,+mitä+Raamattu+tarkoittaa+ja+jos+joku+kehtaa+väittää,+että+Jeesus+ei+ole+JHWH,+niin+ei+voi+kuin+ihmetellä.
  4. Jos+palaamme+takaisin+Uuteen+testamenttiin+ja+aloitamme+Johanneksen+evankeliumin+alusta+ja+korvaamme+aramean+memran+tarkoittamaan+Herraa+itseään,+mutteis+silti+Jumalaa+kokonaisuudessaan:+”Alussa+oli+Memra,+ja+Memra+oli+Jumalan+kanssa,+ja+Memra+oli+Jumala.+Hän+oli+Jumalan+kanssa+alussa.+Hänen+kauttaan+kaikki+on+tehty,+ilman+häntä+ei+ole+tehty+mitään,+mikä+on+tehtyä.+Hänessä+oli+elämä,+ja+se+elämä+oli+ihmisten+valkeus”+(Joh.+1:1-4).Nyt+tämä+kuulostaa+aika+juutalaiselta!+Se+ihme,+joka+tapahtui+Jeesus-Jeshuan+kautta,+on+se,+että+tämä+taivaallinen+Sana,+Memra+eli+Jumala+itse+paljasti+itsensä+ja+pystytti+telttansa+meidän+keskellemme+33+vuoden+ajaksi:+”Memra+tuli+lihaksi+ja+asui+meidän+keskellämme.+Me+olemme+nähneet+hänen+kirkkautensa,+sen+yhden+ja+ainoan+kirkkauden,+joka+tuli+Isältä,+täynnä+armoa+ja+totuutta”+(Joh.+1:14).+Huomioi+sanonta,+”asui+meidän+keskellämme”.+Kreikan+sana+skenoo+tarkoittaa+teltan+pystyttämistä.+Herra+pystytti+telttansa+keskellemme+muinaisessa+Israelissa+täyttäen+sen+kirkkaudellaan+(ilmestysmaja+oli+teltta)+ja+oli+edelleen+myös+Jumala+taivaissa.+Hän+myös+pystytti+ihmisteltan+keskuuteemme+täyttäen+sen+kirkkaudellaan+ja+oli+edelleen+Jumala+taivaissa.+Ykseydessään+Hän+on+moniulotteinen!Aramean+käsitettä+memra+vastaa+juutalaiskreikkalainen+käsite+logos.+Johannes+käyttää+sanaa+logos+kirjoittaessaan+Jeesuksesta.+Logos-käsitteen+teki+tunnetuksi+Philo+(hellenistinen+juutalainen+filosofi,+joka+eli+25+eKr.+–+50+jKr.)+The+Oxford+Dictionary+of+Jewish+Religion+kertoo:Jumalallisen+ominaisuuden+lisäksi+logos+esiintyy+myös+erillisenä+olemuksena,+Jumalasta+alkunsa+saavana+Jumalan+osailmentymänä.+Konseptin+kehitti+Philo+rakentaakseen+siltaa+juutalaisuuden+ylivertaisen+Jumalan+ja+ihmisen+kokemien+jumalallisten+toimintaperiaatteiden+välille.+Tämä+näkökulma,+että+logos+toimii+välimiehenä+Jumalan+ja+aineellisen+luomakunnan+välillä,+saattaa+liittyä+Raamatun+viittauksiin+Jumalan+luovasta+sanasta,+jonka+kautta+taivaatkin+tehtiin+(Ps.+33:6).+Siihen+liittyy+myös+memra,+joka+esiintyy+targum-kirjallisuudessa+(erityisesti+Targum+Onkelos).Saatat+sanoa:+”Entä+Shema,+joka+löytyy+Viidennen+Mooseksen+kirjan+luvusta+6+ja+jakeesta+4?+Se+on+juutalasuuden+keskeinen+tunnustus,+jossa+julistetaan+yksiselitteisesti,+että+Jumala+on+yksi.”Paras+käännös+menee+NJV:n+(New+Jewish+Version)+ja+muutamien+klassisten+juutalaisten+kommentaarien+mukaan:+”Herra+meidän+Jumalamme,+Herra+yksin.+Mutta+vaikka+seuraamme+yleistä+käännöstapaa,+kuule,+Israel,+Herra,+meidän+Jumalamme,+Herra+on+yksi”,+on+tärkeä+ymmärtää,+että+sana+echad+ei+viittaa+ehdottomaan+ykseyteen.+Se+on+yksi+niin+kuin+yksi+päivä,+joka+koostuu+yöstä+ja+päivästä+(1.+Moos.+1:5).+Se+on+kuin+mies+ja+nainen,+jotka+tulevat+yhteen+ja+heistä+tulee+yksi+(1.+Moos.+2:24).+Myös+ilmestysmajan+osaset+muodostavat+kokonaisuuden+ja+ovat+yhtenäinen+yksikkö+(2.+Moos.+36:13).+Samalla+tavalla+Jumala+on+yksi.+Se+on+totuus,+jonka+vahvistavat+Uudessa+testamentissa+Jeesus,+Paavali+ja+muut.+Ykseydessään+Hän+on+monitahoinen.+Myöhemmin+kristityt+teologit+viittasivat+näihin+raamatullisiin+tosiasioihin+ja+ymmärsivät,+että+Jumala+paljasti+itsensä+meille+kolminaisuudessa+Isä,+Poika+ja+Henki.On+mielenkiintoista,+että+Menachem+Mendel+Schneerson+(1902-1994),+mies,+joka+tunnetaan+Lubavitcher+Rebbenä,+ja+jota+monet+hänen+seuraajistaan+pitävät+messiaana,+mainitse,+ettei+echad+viittaa+pelkkään+yhteen:Echad+tarkoittaa+yksi.+Shema+julistaa+ykseyttä+ja+Jumalan+yhteyttä,+jota+Israelin+kansa+on+velvoitettu+paljastamaan+maailmalle.+Se+tulee+täysin+näkyväksi+messiaan+aikana.+Mutta+onko+echad+sopiva+sana+kuvaamaan+taivaallista+ykseyttä?+Sen+englannin+kielen+vastinekaan+ei+sulje+pois+muiden+objektien+olemassaoloa+(kuten+sarjassa+yksi,+kaksi,+kolme…).+Se+ei+sulje+pois+sitä,+että+objekti+koostuu+monista+osista+(puhumme+yhdestä+kansasta,+yhdestä+metsästä,+yhdestä+ihmisestä+ja+yhdestä+puusta,+riippumatta+siitä,+koostuvatko+nämä+monista+osista).+Vaikuttaa+siltä,+että+termi+jachid,+joka+tarkoittaa+”yksin”+ja+”ainoa”,+ilmaisisi+paremmin+Jumalan+täydellistä+ykseyttä+(jonka+Maimonides+sanoi+olevan+juutalaisen+uskon+perustavin+periaate)+ja+olettamusta,+että+Hänen+rinnallaan+ei+ole+muuta+(5.+Moos.+4:35).Hasidijuutalainen+opetus+selittää,+että+echad+edustaa+syvällisempää+yhteyttä+kuin+jachid.+Jachid+on+ykseyttä,+johon+ei+sisälly+monikkoa.+Jos+tähän+yhteyteen+tuodaan+jotain,+jachid+ei+ole+enää+jachid.+Echad+taas+toisaalta+edustaa+monien+yhteensulautumista+sopusointuiseksi+kokonaisuudeksi.+Monikko+ei+vie+pois+echad-sanan+ykseyttä+vaan+se+käyttää+useampia+elementtejä+ykseyden+ainesosina.Tämä+ajatus+on+aikamme+vaikutusvaltaisimman+hasidijuutalaisen+rabbin+huulilta.+…Uuden+testamentin+kirjoittajat+ymmärsivät,+että+Jumalan+itsensä+ilmituominen+oli+syvällinen+salaisuus.+He+eivät+koskaan+sanoneet,+että+Jumala+tuli+ihmiseksi.+Se+olisi+antanut+väärän+ja+harhaanjohtavan+vaikutelman.+Ikään+kuin+Herra+ei+olisi+enää+hallinnut+taivaista+ja+täyttänyt+maailmankaikkeutta.+Ikään+kuin+Hän+olisi+hylännyt+valtaistuimensa+asustaakseen+maan+päällä.
  5. Raamattu+kertoo+meille,+kuinka+Herra+ilmestyi+Aabrahamille.+Se+kertoo,+kuinka+Aabraham+kohtasi+kolme+miestä+teltallaan+ja+tunnisti+yhden+heistä+olevan+Herran.+Herra+keskusteli+Aabrahamin+ja+Saaran+kanssa.+Sitten+Raamattu+kertoo,+kuinka+Aabraham+kulki+meisten+kanssa+heidän+mennessään+kohti+Sodomaa.+Herra+kertoi+aikoansa+tuhota+Sodoman+ja+Gomorran.+Kun+kaksi+miehistä+jatkoi+Sodomaan,+Aabraham+jäi+puhumaan+Herran+kanssa.+Kun+keskustelu+oli+ohi,+Herra+lähti+j+Aabraham+meni+kotiinsa,+ja+kaksi+enkeliä+meni+Sodomaan.+Sanon+sen+vielä+kerran:+yksi+oista+miehistä+oli+YHVH,+Herra+itse.Tässä+tekstissä+ihmeellistä+ja+upeaa+on+se,+että+Aabraham+ja+Saara+keskusetelivat+kasvotusten+Herran+kanssa,+joka+ilmestyi+heille+ihmisen+muodossa+jaloissaan+tomua+(1.+Moos.+18:4).+Hän+jopa+istui+alas+ja+söi+heidän+ruokaansa.+Silti+Hän+oli+edelleen+myös+Jumala+taivaissa.Tekstin+rehellinen+ja+suora+kerrontatapa+antaa+vihjeen+siitä,+että+Jumala+voi+tulla+alas+maan+päälle+tietyksi+ajaksi,+jos+Hän+vain+haluaa.+En+ole+lainannut+Uutta+testamenttia+vaan+katsonut+pelkästään+Tooraa.+Haluammeko+siis+ottaa+vastaan+sen,+mitä+siinä+on+kirjoitettuna?Lakkasiko+Herra+olemasta+Jumala+taivaissa?+Varmasti+ei.+Lakkasiko+Hän+olemasta+Henki?+Tuskinpa.+Kulkiko+tämä+ääretön+Henki+meidän+keskuudessamme+tietyn+ajan?+Ehdottomasti+kyllä!+Ja+antoiko+Hän+useiden+ihmisten+nähdä+itsensä+eri+aikoina,+vaikkei+ollutkaan+täydessä+kirkkaudessaan?+Siitä+ei+ole+epäilystäkään+–+jos+me+uskomme+juutalaisia+kirjoituksia.Uuden+testamentin+opetus,+jota+kutsutaan+lihaksi+tulemiseksi,+on+täydellisin+selitys+tästä+taivaallisesta+salaisuudesta.+Se+on+esimerkki+taivaallisen+salaisuuden+paljastumisesta,+mutta+eroaa+pakanallisesta+epäjumalanpalveluksesta+niin+kuin+valo+eroaa+pimeydestä.+Minä+uskon,+että+ne,+jotka+katsovat+tätä+hengellisin+silmin,+pystyvät+ymmärtämään.Jokainen+perinteitä+kunnioittava+juutalainen+tietää+Maimonideksen+kannan+asiaan.+Hän+ilmoitti,+ettei+Jumalalla+ole+minkäänlaista+muotoa.+Mutta+on+kuitenkin+mielenkiintoista,+että+Toora,+joka+sanoo,+etteivät+israelilaiset+nähneet+muotoa+tai+kuvaa+(hebr.+temunah),+kun+Jumala+ilmestyi+Siinain+vuorella,+sanoo+Mooseksesta,+että+hän+näki+Herran+muodon+(4.+Moos.+12:8).+Daavid+sanoi+Psalmissa+17,+että+kuoleman+jälkeen+hän+on+oleva+tyytyväinen+nähdessään+Jumalan+muodon+(17:15).+Kuinka+nämä+näennäisesti+ristiriitaiset+totuudet+sovitetaan+yhteen?+Jeshua-Jeesus,+Jumalan+poika,+tarjoaa+vastauksen.Ennen+kuin+keskitymme+Messias+Jeesukseen,+Jumalan+ihmiskunnalle+antamaan+ilmestykseen+itsestään,+katsotaan,+kuinka+rabbinistinen+juutalaisuus+on+vastannut+joihinkin+näistä+kysymyksistä.+Miten+he+käsittelevät+sitä,+kun+salattu+Jumala+tekee+itsensä+tunnetuksi.+Aloitetaan+käsitteestä+memra,+Jumalan+elävä+Sana.+Jos+katsomme+Kirjoituksia,+huomaamme,+että+Jumalan+puhuma+sana+on+osa+Häntä+itseään.+Psalmi+107+sanoo:+”Hän+lähetti+sanansa+ja+paransi+heidät+ja+pelasti+heidät+haudasta”+(107:20).+Jesaja+puhuu+Jumalan+Sanan+lähtemisestä+Hänen+suustaan.+Se+täyttää+tehtävänsä+ja+palaa+Hänen+luokseen+(55:10-12).+Muistutan+myös,+että+luomiskertomuksessa+Jumala+loi+Sanalla.Käsite+taivaallisesta+sanasta+kehittyi+aramean+targumeissa,+joita+puhuttiin+ja+luettiin+synägogissa,+joissa+hebreaa+ei+ymmärretty.+Usein+kun+targumeissa+viitataan+Jumalaan,+joka+lähestyy+ihmistä+tai+toimii+suoraan+ihmisen+kanssa,+ei+mainita+Jumalaa+vaan+memra,+Hänen+sanansa.Tässä+on+listattuna+muutamia+esim.+hebrean+tekstistä+ja+sen+targum-versiosta.1. Moos+1:27 Jumala+loi+ihmisenHerran+sana+loi+ihmisen+(Targum+Pseudo-Jonathan).1. Moos.+15:6 Ja+Aabraham+uskoi+Herraa.Ja+Aabraham+uskoi+Herran+sanaa+(TPsJ)1. Moos.+31:49 Olkoon+Herra+vartijana+välillämmeOlkoon+Herran+sana+vartijana+välillämme2. Moos.+20:1 Ja+Herra+puhui+kaikki+nämä+sanatJa+Herran+sana+puhui+kaikki+nämä+sanat.Jes.+45:17 Israelin+pelastaa+Herra Israelin+pelastaa+Herran+sana.Katsotaanpa+myös+Jaakobin+valaa+(1.+Moos.+28:20-21).+Hebreaksi+tekstissä+lukee:+”Jos+Jumala+on+minun+kanssani+-+-+silloin+Herra+on+minun+Jumalani.+”+Targum+sanoo:+”Jos+Herran+sana+on+minun+kanssani+–+silloin+Herran+sana+on+minun+Jumalani.”+Herran+sana+on+oleva+Jaakobin+Jumala!+Näitä+targumeja+luettiin+synagogissa+vuosikymmeniä,+ehkäpä+vuosisatoja.+Joka+viikko+kansa+kuuli+kävelevästä,+puhuvasta,+luovasta,+pelastavasta+ja+vapauttavasta+Sanasta,+joka+oli+Jaakobin+Jumala.+Itse+asiassa+Targum+Neofitin+mukaan+ihminen+luotiin+Herran+memran+kuvaksi.Targum+Pseudo-Jonathanin+versio+Viidennen+Mooseksen+kirjan+4.+luvun+jakeesta+7+on+myös+mielenkiintoinen.+Hepreaksi+siinä+lukee:+”Sillä+onko+toista+suurta+kansaa,+jonka+jumalat+ovat+lähellä+sitä+niin+kuin+Herra,+meidän+Jumalamme,+on+lähellä+meitä+aina,+kun+me+huudamme+häntä+avuksi?”+Targum+sen+sijaan+sanoo:+”Herran+Sana+istuu+korkealla+valtaistuimellaan+ja+on+kohotettuna,+ja+hän+kuulee+rukouksemme+aina,+kun+rukoilemme+hänen+edessään+ja+tuomme+hänelle+pyyntömme.”+Tässä+on+vain+muutama+esimerkki+targumin+memra-käsitteen+käytöstä.jatkuu...
  6. Lainaan+taas+Michael+Brownin+kirjaa+AITO+kosher-Jeesus."...voiko+Jumala+olla+moninainen+ja+vaikeasti+ymmärrettävä+ykseydessään,+istua+taivaallisella+valtaistuimella,+täyttää+maailmankaikkeuden+läsnäolollaan,+olla+ääretön+ja+rajaton+kuninkuudessaan+ja+silti+samaan+aikaan+ilmaista+kunniansa+keskuudessamme+ihmisruumiin+majassa...+Sillä+on+rinnastuksia+rabbiinisten+käsitteiden+kanssa.+Psalmin+91+midrash+(kommentaari)+sanoo+näin:Sillä+(hetkellä,+kun+Mooses+sai+ilmestysmajan+rakentamisen+valmiiksi),+nousi+suuri+kysymys:+voisiko+ilmestysmaja,+jossa+on+seinät+ja+verhot,+pitää+sisällään+Kaikkivaltiaan+läsnäolon?+Maailmankaikkeuden+Herra+itse+vastasi:+"Koko+maailma+ei+voi+pitää+sisällään+minun+kirkkauttani,+mutta+silloin+kun+minä+tahdon,+voin+tiivistää+olemukseni+yhteen+paikkaan.+Minä+olen+Korkein,+silti+istun+(rajallisessa,+ahtaassa)+paikassa+ilmestysmajan+varjossa."Sen+sijaan,+että+tämä+olisi+jokin+kristillinen+päähänpisto,+joka+ei+koske+juutalaista+kansaa,+tämä+on+äärimmäisen+rikas+ja+syvällinen+hengellinen+käsite.+Se+selittää,+kuinka+ääretön+Jumala+(hebr.+Ein+Sof),+jolla+ei+ole+alkua+eikä+loppua,+voi+vaeltaa+keskellämme+läheisessä+yhteydessä,+olla+ylivertainen+ja+läheinen+samaan+aikaan,+koskematon+ja+silti+kosketeltavissa+oleva,+näkymätön+ja+kuitenkin+tavallaan+näkyvä.+Lainaan+uudestaan+midrashia:+"Koko+maailma+ei+voi+pitää+silmällä+minun+kirkkauttani,+mutta+silloin+kun+minä+tahdon,+voin+tiivistää+koko+olemukseni+yhteen+paikkaan."Todellinen+kysymys+on+se,+kuinka+ääretön+ja+iankaikkinen+Jumala+tekee+itsensä+ihmiselle+tiettäväksi+tai+kuinka+näkymättömästä+Jumalasta+tulee+näkyvä?Ennen+kuin+katsomme+todisteita+Raamatusta,+haluan+jakaa+muutaman+todella+mielenkiintoisen+lausunnon+Uuden+testamentin+kirjoittajilta.+He+olivat+juutalaisia+miehiä,+jotka+vastustivat+epäjumalanpalvelusta+koko+olemuksellaan+ja+kuitenkin+he+selkeästi+vahvistivat+Jeshuan+taivaallisen+olemuksen.+Niiden+kautta+me+voimme+ymmärtää,+mitä+Uusi+testamentti+sanoo+ja+mitä+se+ei+sano.+Haluan+kommentoida+yleisiä+väärinkäsityksiä,+joita+aiheeseen+liittyy.Johanneksen+evankeliumin+(1:18)+mukaan+kukaan+ei+ole+milloinkaan+nähnyt+Jumalaa+(katso+myös+1.+Joh.+4:12).+Jeesus+sanoi+joillekin+juutalaisten+johtajille:+"Te+ette+ole+koskaan+kuulleet+hänen+ääntänsä+ettekä+nähneet+hänen+muotoansa"+(Joh.+5:37,+katso+myös+Joh.+6:46).+Paavali+kirjoitti:+"(Jumala)+asuu+valkeudessa,+mihin+ei+kukaan+taida+tulla"+(1.+Tim.+6:16).+Paavali+viittasi+Jumalaan+näkymättömänä+(1.+Tim.+1:17).+Kuitenkin+Jeesus+sanoi:+"Joka+on+nähnyt+minut,+on+nähnyt+Isän"+(Joh.+14:9).+Mitä+tämä+oikein+tarkoittaa?Avataan+hieman+näitä+hämmästyttäviä+hengellisiä+totuuksia,+syviä+ja+perusteellisia+totuuksia,+soveliaita+ikuiselle+Jumalalle.+Aloitetaan+Tooran+puolelta.+Monin+paikoin+Jumala+painokkaasti+muistuttaa+kansaansa+siitä,+kun+Hän+puhui+heille+Siinain+vuorella.+Hän+muistuttaa,+etteivät+he+nähneet+muotoa+tai+kuvaa.+Sen+vuoksi+on+suuri+synti+tehdä+minkäänlaista+puista+tai+kivistä+kuvaa+Hänestä,+olkoonpa+kyseessä+eläin+tai+ihminen.+Herra+sanoi+Moosekselle:+"Sillä+ei+kukaan,+joka+näkee+minut,+jää+eloon"+(2.+Moos.+33:20).+Kuitenkin+Siinain+ilmestyksen+jälkeen+Toora+kertoo:Mooses+ja+Aaron,+Naadab+ja+Abihu+ynnä+seitsemänkymmentä+Israelin+vanhinta+nousivat+vuorelle.+Ja+he+näkivät+Israelin+Jumalan;+ja+hänen+jalkainsa+alla+oli+alusta,+niin+kuin+safiirikivistä,+kirkas+kuin+itse+taivas.+Eikä+hän+kajonnut+kädellänsä+israelilaisten+valittuihin,+ja+he+katselivat+Jumalaa,+söivät+ja+joivat+(2.+Moos.+24:9-11).Miten+tämä+on+selitettävissä?+Teksti+puhuu+74:stä+ihmisestä,+jotka+"katselivat+Jumalaa"....Ensimmäisen+Mooseksen+kirjan+luvussa+18+on+keskustelu,+joka+kertoo+meille,+että+Herra,+Israelin+Jumala+kirjaimellisesti+ilmestyi+Aabrahamille.+Hän+keskusteli+Aabrahamin+ja+Saaran+kanssa+syöden+ja+juoden+heidän+kanssaan.+"Ja+Herra+ilmestyi+hänelle+Mamren+tammistossa,+jossa+hän+istui+telttamajansa+ovella+päivän+ollessa+palavimmillaan.+Kun+hän+nosti+silmänsä+ja+katseli,+niin+katso,+kolme+miestä+seisoi+hänen+edessänsä"+(1.+Moos.+18:1-2).Keitä+nämä+miehet+olivat?+Talmudin+mukaan+he+olivat+kolme+enkeliä+ja+jokaisella+heistä+oli+oma+tehtävänsä.+Kuitenkin+Talmud+sanoo+Baba+Metsian+kohdassa+86b:+"Aabraham+näki+Pyhän,+siunattu+olkoon+Hän,+seisomassa+telttansa+ovella"+(hebrean+sanonta+ha´kadosh+baruch+hu,+Pyhä,+siunattu+olkoon+Hän,+tarkoittaa+aina+Jumalaa)...Tekstistä+käy+selväksi,+että+yksi+miehistä+oli+Jumala+itse.+Hän+vieraili+Aabrahamin+luona+kahden+enkelinsä+kanssa.+Vieras+lupaa+palata+seuraavana+vuonna,+kun+Saara+on+synnyttänyt+pojan.+Saara+nauraa,+kun+hän+kuulee+...Katsotaanpa+luvun+18+viimeistä+ja+seuraavan+luvun+ensimmäistä+jaetta:+"Herra+lähti+pois,+sen+jälkeen+kuin+hän+oli+lakannut+puhumasta+Aabrahamin+kanssa,+ja+Aabraham+palasi+kotiinsa.+Ja+ne+kaksi+enkeliä+tulivat+Sodomaan+illalla,+ja+Loot+istui+Sodoman+portissa....jatkuu....
  7. <<+Maria+olisi+tuon+mukaan+tehnyt+aviorikoksen,+kihloissa+oleva+nainen+kuuluu+jo+kihlatulleen+ja+jos+saa+lapsen+jonkun+muun+kanssa+vaikka+yhteisestäsopimuksesta,lapsi+on+mamzer.+>>Matteus+1:18-25,+jossa+kerrotaan+Jeshuan+sinneen+Pyhästä+Hengestä,+myös+enkeli+ilmoitti+sen+Joosefille,+niin+kuin+oli+ilmoittanut+aiemmin+Marialle,+että+tämä+tulisi+raskaaksi+Pyhästä+Hengestä.Jeesuksen+syntymä18+Jeesuksen+Kristuksen+syntymä+tapahtui+näin.+Maria,+Jeesuksen+äiti,+oli+kihlattu+Joosefille.+Ennen+kuin+heidän+liittonsa+oli+vahvistettu,+kävi+ilmi,+että+Maria,+Pyhän+Hengen+vaikutuksesta,+oli+raskaana.+19+Joosef+oli+lakia+kunnioittava+mies+mutta+ei+halunnut+häpäistä+kihlattuaan+julkisesti.+Hän+aikoi+purkaa+avioliittosopimuksen+kaikessa+hiljaisuudessa.+20+Kun+Joosef+ajatteli+tätä,+hänelle+ilmestyi+yöllä+unessa+Herran+enkeli,+joka+sanoi:+"Joosef,+Daavidin+poika,+älä+pelkää+ottaa+Mariaa+vaimoksesi.+Se,+mikä+hänessä+on+siinnyt,+on+lähtöisin+Pyhästä+Hengestä.+21++Hän+synnyttää+pojan,+ja+sinun+tulee+antaa+pojalle+nimeksi+Jeesus,+sillä+hän+pelastaa+kansansa+sen+synneistä."*+22+Tämä+kaikki+tapahtui,+jotta+kävisi+toteen,+mitä+Herra+on+profeetan+suulla+ilmoittanut:23+--+Katso,+neitsyt+tulee+raskaaksi+ja+synnyttää+pojan,+ja+hänelle+annetaan+nimeksi+Immanuel+--+se+merkitsee:+Jumala+on+meidän+kanssamme.24+Unesta+herättyään+Joosef+teki+niin+kuin+Herran+enkeli+oli+käskenyt+ja+otti+Marian+vaimokseen.+25+Hän+ei+kuitenkaan+koskenut+vaimoonsa+ennen+kuin+tämä+oli+synnyttänyt+pojan.+Joosef+antoi+pojalle+nimen+Jeesus.+Johannes+1:1-18,+jossa+kerrotaan+Jeshuasta+eli+Sanasta+Sana+tuli+ihmiseksi1+Alussa+oli+Sana.+Sana+oli+Jumalan+luona,+ja+Sana+oli+Jumala.2+Jo+alussa+Sana+oli+Jumalan+luona.3+Kaikki+syntyi+Sanan+voimalla.Mikään,+mikä+on+syntynyt,ei+ole+syntynyt+ilman+häntä.4+Hänessä+oli+elämä,ja+elämä+oli+ihmisten+valo.5+Valo+loistaa+pimeydessä,+pimeys+ei+ole+saanut+sitä+valtaansa.6+Tuli+mies,+Jumalan+lähettämä,+hänen+nimensä+oli+Johannes.+7+Hän+tuli+todistajaksi,+todistamaan+valosta,+jotta+kaikki+uskoisivat+siihen.+8+Ei+hän+itse+ollut+tuo+valo,+mutta+valon+todistaja+hän+oli.9+Todellinen+valo,+joka+valaisee+jokaisen+ihmisen,oli+tulossa+maailmaan.10+Maailmassa+hän+oli,ja+hänen+kauttaan+maailma+oli+saanut+syntynsä,mutta+se+ei+tuntenut+häntä.11+Hän+tuli+omaan+maailmaansa,+mutta+hänen+omansa+eivät+ottaneet+häntä+vastaan.12+Mutta+kaikille,+jotka+ottivat+hänet+vastaan,hän+antoi+oikeuden+tulla+Jumalan+lapsiksi,kaikille,+jotka+uskovat+häneen.13+He+eivät+ole+syntyneet+verestä,+eivät+ruumiin+halusta,+eivät+miehen+tahdosta,+vaan+Jumalasta.14+Sana+tuli+lihaksi+ja+asui+meidän+keskellämme.+Me+saimme+katsella+hänen+kirkkauttaan,+kirkkautta,+jonka+Isä+ainoalle+Pojalle+antaa.+Hän+oli+täynnä+armoa+ja+totuutta.15+Johannes+todisti+hänestä+ja+huusi:+"Hän+on+se,+josta+sanoin:+Minun+jälkeeni+tuleva+kulkee+edelläni,+sillä+hän+on+ollut+ennen+minua."16+Hänen+täyteydestään+me+kaikki+olemme+saaneet,armoa+armon+lisäksi.17+Lain+välitti+Mooses,armon+ja+totuuden+toi+Jeesus+Kristus.18+Jumalaa+ei+kukaan+ole+koskaan+nähnyt.+Ainoa+Poika,+joka+itse+on+Jumala+ja+joka+aina+on+Isän+vierellä,+on+opettanut+meidät+tuntemaan+hänet.
  8. Tässä+Jeesuksen+sukuluettelo:Matt.+1:1-17Jeesuksen+syntymä+ja+lapsuus+1--2Jeesuksen+sukuluettelo1+Jeesuksen+Kristuksen,+Daavidin+pojan+ja+Abrahamin+pojan,+sukuluettelo:+2+Abrahamille+syntyi+Iisak,+Iisakille+Jaakob,+Jaakobille+Juuda+ja+tämän+veljet,+3+Juudalle+Peres+ja+Serah,+joiden+äiti+oli+Tamar,+Peresille+Hesron,+Hesronille+Ram,+4+Ramille+Amminadab,+Amminadabille+Nahson,+Nahsonille+Salma,+5+Salmalle+Boas,+jonka+äiti+oli+Rahab,+Boasille+Obed,+jonka+äiti+oli+Ruut,+Obedille+Iisai+6+ja+Iisaille+Daavid,+kuningas.+Daavidille+syntyi+Salomo,+jonka+äiti+oli+Urian+vaimo,+7+Salomolle+Rehabeam,+Rehabeamille+Abia,+Abialle+Asaf,+8+Asafille+Josafat,+Josafatille+Joram,+Joramille+Ussia,+9+Ussialle+Jotam,+Jotamille+Ahas,+Ahasille+Hiskia,+10+Hiskialle+Manasse,+Manasselle+Amos,+Amosille+Josia+11+ja+Josialle+Jekonja+ja+tämän+veljet+Babylonian+pakkosiirtolaisuuden+aikoihin.+12+Kansan+pakkosiirron+jälkeen+Jekonjalle+syntyi+Sealtiel,+Sealtielille+Serubbabel,+13+Serubbabelille+Abihud,+Abihudille+Eljakim,+Eljakimille+Asur,+14+Asurille+Sadok,+Sadokille+Jakin,+Jakinille+Elihud,+15+Elihudille+Eleasar,+Eleasarille+Mattan,+Mattanille+Jaakob+16++ja+Jaakobille+Joosef,+Marian+mies.+Maria+synnytti+Jeesuksen,+jota+sanotaan+Kristukseksi*.+17+Sukupolvia+on+siis+Abrahamista+Daavidiin+kaikkiaan+neljätoista,+Daavidista+pakkosiirron+aikaan+samoin+neljätoista,+ja+siitä+taas+neljätoista+Kristukseen.
  9. <<Sitten,+kansani,+teette+käskyni+mukaan+temppelin+jossa+käskyni+mukaan+uhraatte+eläimiä.+Siitä+seuraa,+että+Jeesus+syyttää+teitä+jostakin,+joka+jää+hämärän+peitttoon>>Tarkoitat+varmaan+sitä+kohtaa,+kun+Jeshua+puhdisti+temppelin.+Lainaan+Michael+Brownin+Aito+kosher-Jeesus+kirjaa,+jossa+hän+kertoo+Jeshua+Messiaasta+profeettana.+Koska+Jeshua+oli+Messias,+hän+oli+tietenkin+kaikista+suurin+koskaan+elänyt+rabbi+ja+myös+kaikista+suurin+koskaan+elänyt+profeetta."Hän+seurasi+kansamme+suurten+profeettojen+jalanjälkiä,+kun+Hän+itki+Jerusalemin+tähden.+Samoin+olivat+tehneet+Jesaja+ja+Jeremia+aikaisemmin:Luukas+19:41-44Jeesus+itkee+Jerusalemin+kohtaloa41+Kun+Jeesus+tuli+lähemmäksi+ja+näki+kaupungin,+hän+puhkesi+itkuun+sen+tähden+42+ja+sanoi:+"Kunpa+sinäkin+tänä+päivänä+ymmärtäisit,+missä+turvasi+on!+Mutta+nyt+se+on+sinun+silmiltäsi+kätketty.+43+Vielä+tulet+näkemään+ajan,+jolloin+viholliset+rakentavat+ympärillesi+vallin,+saartavat+sinut+ja+käyvät+kimppuusi+joka+puolelta.+44+He+murskaavat+maan+tasalle+sinut+ja+sinun+asukkaasi.+Sinuun+ei+jätetä+kiveä+kiven+päälle,+koska+et+tajunnut+etsikkoaikaasi."+Heti+näiden+sanojen+jälkeen+Hän+meni+temppeliin+ja+ajoi+ulos+kaikki,+jotka+myivät+ja+ostivat+siellä.+Hän+antoi+heille+taivaallisen+Isän+puolesta+profeetallisen+nuhtelun+ja+sanoi+heille:+"On+kirjoitettu:+'Minun+huoneeni+on+oleva+rukouksen+huone.'+Mutta+te+olette+tehneet+siitä+rosvojen+luolan."+(Luuk.+19:46).+Katso+huolella+noita+sanoja.+Ensimmäinen+on+suora+lainaus+Jesajan+kirjasta+(Jes.+56:7)+ja+toinen+on+suora+lainaus+Jeremian+kirjasta+(Jer.+7:11).+Jeesuksen,+Jeshuan,+Nasaretin+profeetan+kautta+nämä+kaksi+profeettaa+jatkoivat+puhumistaan.+Me+tiedämme,+että+Jeremia+oli+todellinen+Herran+profeetta,+koska+hän+ennusti+ensimmäisen+temppelin+tuhon+ja+juutalaisen+kansan+karkotuksen.+Niin+todella+tapahtui.+Me+tiedämme,+että+Jeesus+oli+todellinen+Herran+profeetta,+koska+Hän+ennusti+toisen+temppelin+tuhon+ja+juutalaisten+maasta+karkotuksen+ja+niin+tapahtui...Vaikka+juutalainen+kansa+syyllistyi+kaikenlaisiin+pimeyden+töihin+Jeremian+aikana+(epäjumalanpalvelus,+moraalittomuus+ja+viattoman+veren+vuodattaminen,+lasten+polttaminen+elävältä+uhriksi+epäjumala+Moolokille)+temppeli+rakennettiin+uudelleen+noin+70+vuotta+sen+tuhoutumisen+jälkeen.+Kun+se+vuonna+70+tuhottiin+toisen+kerran,+sitä+ei+ole+rakennettu+uudelleen.+Miksi?Kun+Talmud+valmistui,+toinen+temppeli+oli+ollut+raunioina+yli+viisisataa+vuotta.+Miksi+se+on+edelleen+raunioina?+Näyttäisi+siltä,+että+Israelin+syyllisyys+oli+ensimmäisen+temppelin+aikana+paljon+suurempi+kuin+Israelin+syyllisyys+toisen+temppelin+aikana.+Mistä+näin+ankara+rangaistus+sitten+johtui?+Talmud+käsittelee+näitä+kysymyksiä:Miksi+ensimmäinen+temppeli+tuhottiin?+Kolmen+asian+tähden,+joita+siellä+tehtiin:+epäjumalanpalvelus,+moraalittomuus,+verenvuodatus....Mutta+miksi+toinen+temppeli+tuhottiin,+vaikka+siihen+aikaan+he+keskittyivät+Tooraan,+käskyihin+ja+harjoittivat+hyväntekeväisyyttä?+Koska+siihen+aikaan+oli+vallassa+viha+ilman+järkevää+syytä.+Tämä+opettaa,+että+perusteeton+viha+on+raskaampi+kuin+kolme+syntiä,+epäjumalanpalvelus,+moraalittomuus+ja+verenvuodatus+yhdessä+(b+Joma+9b).Talmud+ilmoittaa+meille,+että+ensimmäisen+temppelin+ainana+(mukaan+lukien+Jeremian+elinaika)+kansa+oli+syyllinen+epäjumalanpalvelukseen,+moraalittomuuteen+ja+verenvuodatukseen,+mutta+toisen+temppelin+aikana+(mukaan+lukien+Jeesuksen+elinaika)+kansa+oli+keskittynyt+Tooraan,+käskyjen+pitämiseen+ja+hyväntekeväisyyden+harjoittamiseen.+Kuitenkin+toisen+temppelin+tuho+on+kestänyt+yli+25-kertaisen+ajan.+Kuinte+se+on+mahdollista?Talmudin+vastaus+on,+että+niinä+päivinä+oli+vihaa+ilman+järkevää+syytä.+Voiko+tässä+olla+vihje,+jota+etsimme?+Voisiko+olla,+että+juutalainen+kansa+syyllistyi+Jeremiaa+suuremman+profeetan+sanojen+hylkäämiseen?+He+eivät+edelleenkään+tunnista+Hänen+olevan+profeetta.+Voiko+olla,+että+Jeesuksen+oma+kansa+teki+"perusteettoman+vihan"+synnin+Häntä+vastaan?+Jeesus+sanoi+joidenkin+johtajien+olevan+syyllisiä+juuri+tähän+-+he+vihasivat+ilman+syytä+(Joh.+15:18-25).+Onko+näillä+asioilla+yhteys+toisiinsa?Entäpä+jos+Jeesus+ei+ollutkaan+vain+profeetta,+vaan+juuri+se+profeetta,+jota+juutalaiset+odottivat+noina+päivinä?+Ja+mitäjos+tämä+suuri+profeetta,+joka+tulee+Messiaan+kanssa+(joidenkin+vanhojen+juutalaisten+messiasodotusten+mukaan),+olikin+itse+Messias?+Siinä+tapauksessa+Israelin+johtajat+pilkatessaan+Hänen+sanojaan+syyllistyivät+siihen,+että+vihasivat+Häntä+aiheettomasti.+Voisiko+tämä+selittää,+miksi+tuomio+oli+niin+ankara?Jeremian+päivinä+600+vuotta+aikaisemmin+Raamatun+historioitsija+tallensi+nämä+sanat:Ja+Herra,+heidän+isiensä+Jumala,+lähetti,+varhaisesta+alkaen,+vähän+väliä+heille+varoituksia+sanansaattajainsa+kautta,+sillä+hän+sääli+kansaansa+ja+asumustansa.+Mutta+he+pilkkasivat+Jumalan+sanansaattajia+ja+halveksuivat+hänen+sanaansa+ja+häpäisivät+hänen+profeettojansa,+kunnes+Herran+viha+hänen+kansaansa+kohtaan+oli+kasvanut+niin,+ettei+apua+enää+ollut+(2.+Aik.+36:15-16).jatkuu....