Vapaa kuvaus

Aloituksia

303

Kommenttia

6089

  1. <<Meillä+ei+ole+mitään+lupaa+keksiä+omasta+päästämme+juhlia>>Voimme+keksiä+kyllä+juhlia.+Juhlimmehan+esim.+synttäreitä,+nimppareita,+hääpäiviä,+hautajaisia,+ristiäisiäkin,+itsenäisyyspäivää,+juhannusta+jne...+Liputuspäiviäkin+on+vaikka+kuinka+paljon.+Mitä+taas+tulee+Herran+kunniaksi+juhlimiseen,+niin+joulua+ei+mielestäni+voi+juhlia+Herran+syntymän+kunniaksi,+koska+Herramme+ei+taatusti+ole+syntynyt+jouluna.+Joululla+ei+ole+myöskään+mitään+tekemistä+Herramme+kanssa.+Päin+vastoin,+joulu+on+alkuperältään+tavallaan+auringon+syntymäpäivä.+Mielestäni+on+synti+viettää+joulua+muka+Herramme+syntymän+vuoksi.+Mitä+taas+tulee+näihin+israelilaisiin+juhliin.+Herran+on+antanut+juhlakalenterin,+johon+sisältyy+7+juhla-aikaa;+neljä+juhlaa+keväällä+ja+kolme+syksyllä.+Nämä+kevään+juhlat+ovat+toteutuneet+Jeshuan+tullessa+1.+kerran+maan+päälle+seimen+lapsena.+Sen+sijaan+syksyn+juhlat+eivät+ole+vielä+täyttyneet,+sillä+ne+täyttyvät+sitten+kun+Jeshua+Messias+saapuu+toisen+kerran+Kunnian+Kuninkaana+ja+Herrain+Herrana.+Sitten+on+israelilaiset+juhlat,+jotka+eivät+sisälly+noihin+seitsemään+juhlaan,+esim.+hanukka.+Hanukkaa+on+alettu+viettää+n.+100+v.+eKr.+Sitä+vietettiin+myös+Jesuan+aikana+ja+Jeshua+itsekin+todennäköisesti+vietti+sitä.+Raamatussa+ei+ole+kieltoa+näiden+juhlien+viettämisestä.+Jos+ajatellaan+Raamatun+juhlakalenteria.+Raamatun+juhlakalenteri+alkaa+Nisan+kuun+1.+päivänä,+jolloin+alkaa+Raamatullinen+uusi+vuosi.+Kevään+juhlat+kertoivat+Jeshuan+ensimmäisestä+tulemisesta.+Syksyn+juhlat+kertovat+toisesta+tulemisesta.+Raamatullinen+kalenteri+alkaa+Jesuhan+syntymästä+(Nisan+kuun+1.+päivä),+joka+aloittaa+Raamatun+kalenterin.+Kalenteri+jatkuu+Jeshuan+uhrikuolemaan,+siihen+että+Isä+herättää+Hänet+kuolleista+ja+Pyhän+Hengen+vuodatukseen+Shavuotina+(=helluntaina).+Sitten+tulevat+syksyn+juhlat,+joista+ensimmäinen+on+pasuunansoiton+juhla+ja+sitä+seuraa+suuri+sovituspäivä.+Nämä+kuvaavat+Jeshuan+tuloa+ja+tuomiota.+Viimeisenä+juhlana+on+lehtimajanjuhla,+jota+vietetään+sitten+Jeshuan+tultua+taivaassa+yhdessä+Jeshua+Messiaan+kanssa.+Tähän+kalenteri+loppuukin.+Kalenteri+alkaa+Jeshuan+syntymästä+keväällä+ja+päättyy+Jeshuan+kuningaskuntaan.+On+totta,+mitä+kristitty.net+-nimimerkki+on+tuonut+esille.+Muut+juhlat+eivät+kuulu+enää+meille.+Kaikki+muut+juhlat+ovat+ylimääräisiä+juhlia.+Niin+hanukka+kuin+puurimkin.+Ne+ovat+juhlakalenterin+ulkopuolella+olevia+juhlia.+Jesuhan+toiminta+on+täyttynyt+jo+lehtimajanjuhlaan,+joten+miksi+enää+viettää+mitään+"ylimääräisiä"+juhlia.Ainoa+syy+itselläni+nyt+on+viettää+hanukkaa,+on+se,+että+se+perustuu+Raamattuun+eikä+pakanatapoihin.+Juutalaiset+ovat+sitä+viettäneet+ja+viettävät+edelleenkin.+Mutta+onko+sen+viettäminen+tuhraa?+Todennäköisesti.+Onko+sen+viettäminen+synti?+Tuskinpa.
  2. <<MITEN+TUO+HERRAN+PALVELEMINEN+OIKEIN+SUJUU.+PITÄÄKÖ+HÄNTÄ+PALVELLA+VÄLITTÖMÄSTI+VAI+VÄLILLISESTI+SOPIVAN+PALVELUKETJUN+VÄLITYKSELLÄ.+JOS+PALVELEE+JOTAKUTA+KETJUSSA+NIIN+ONKO+SE+SAMAA+KUIN+HERRAN+PALVELEMINEN?<<Kokosydäminen+Herran+palveleminen+tarkoitta+mielestäni+sitä,+että+palvellaan+Häntä+suoraan+ja+täydestä+sydämestä.+Rukoillaan+suoraan.+Ei+tarvita+mitään+"palveluketjuja"+vaan+Jumala+kuulee+meitä+kun+rukoilemme+Häntä.+Hän+itse+asiassa+kuulee+huokauksemmekin+ja+ajatuksemmekin+Hän+osaa+lukea.+Eikö+ole+helpotus,+että+voimme+olla+milloin+vain+yhteydessä+Luojaamme+ja+Herraamme.+<<ENTÄ+MIKÄ+TÄNÄ+AIKANA+ON+HERRAN+TAHTO?+200+VUODEN+AJAN+TULISI+AHKERASTI+RUKOILLA+:+PÄÄSTÄ+MEIDÄT+PAHASTA!+MUTTA+ONKO+MUUTA+VARMAA+TIETOA?+>>Tänä+aikana+Herran+tahto+on+sama+kuin+aina+ennenkin.+Että+rakastamme+Jumalaa+yli+kaiken+ja+lähimmäistämme+niin+kuin+itseämme.+Jumala+päästää+meidät+pahasta,+jos+vilpittömästä+rukoilemme+sitä+ja+haluamme+tehdä+totta+elämässämme.<<Henkilökohtaisesti+en+usko,+että+on+mahdollista+palata+KOKO+SYDÄMESTÄ.+Seuraavat+3000+vuotta+on+ehkä+mahdollista+yrittää+palata+KOKO+MIELESTÄ,+MUTTA+EI+SYDÄMESTÄ.+Tuota+asiaa+on+käsitelty+mm.+Hare+Krishna+liikkeen+kirjoissa.+Ne+lienevät+makeaa+viiniä,+jolla+on+sopivaa+puhdistamaan+Leevin+poikia.+Olen+itse+kokeillut+lukemattomia+kertoja+palata+KOKO+SYDÄMESTÄ,+mutta+se+on+ristiriitaista+ja+onnistumisprosentti+on+alhainen.>>Jos+tarkoitat+palaamisella+sitä,+että+palaamme+palvelemaan+Jumalaa+emmekä+muita+(esim.+mammonaa),+niin+Jumalan+avulla+voimme+palvella+Jumalaa+koko+sydämestämme.+Jos+tarkoitat+palaamisella+sitä,+että+palata+alkuperäisille+juurille,+eli+noudattaa+kaikkea+vanhaa+juutalaista+perinnettä+ja+tradiotiota,+niin+se+ei+kuitenkaan+ole+pelastumisen+kannalta+olennaista.+Miten+itse+kukin+sydämessään+tuntee+parhaaksi.>>Itse+yritän+jollakin+tasolla+palata,+mutta+tyydyn+siihen,+että+osa+palaa1.+koko+sydämestä+TYÖVÄESTÖ2.+koko+mielestä+PORVARISTO3.+koko+voimasta+AATELISTO4.+koko+sielusta+PAPISTO>>Minä+ymmärrän+ensiksikin+itseni+kokonaiseksi+siinä+mielessä,+että+jos+haluan+palvella+Jumalaa+kokosydämisesti+ja+kaikesta+mielestäni,+niin+silloin+palvelen+Häntä+koko+sydämelläni+eli+en+hemmottele+mitään+syntisiä+ajatuksia+tai+ajatuksia,+jotka+erottavat+sydämeni+Jumalasta.Anteeksi,+mutta+minulle+on+vierasta+tuo+kirjoittamasi+mielen+luokkajako.+En+oikeastaan+ajattele+noin.+Muutenkin+luokkajako+on+mielestäni+vanhanaikaista+joka+suhteessa.+Elämme+kuitenkin+täällä+Suomessa+tasa-arvoisessa+yhteiskunnassa.+Eli+olinpa+talonpoika+tai+porvari+tai+kuuluinpa+työväestöön+tai+papistoon,+niin+olen+tasavertainen+Jumalan+silmissä.+Minulla+on+yhtä+suuri+mahdollisuus+pelastua+kuuluinpa+työväestöön+tai+papistoon.+Eikö+tämä+Jumalallinen+rehellisyys+olekin+vapauttavaa!+Voin+kuulua+kokosydämisesti+Jumalalle+oli+yhteiskuntaluokkani+mikä+tahansa.+Amen!<<Vaikka+olen+työväestöä+syntyperältä+niin+olen+tullut+kauppiaiden+kanssa+tekemisiin+sen+verran,+että+tuo+KOKO+MIELESTÄ+saa+olla+itselläni+ykkösenä.+>>Vaikka+kuuluisit+työväestöön,+niin+tuo+koko+sielusta,+koko+voimasta,+koko+mielestä+ja+koko+sydämestä+voivat+kaikki+olla+sinullakin+ykkösenä.+Jumala+on+tasa-arvoinen+ja+rakastaa+jokaista+luotuaan+äärimäisellä+rakkaudellaan.+Hän+(Jeshua+Messias)+kuoli+sinun+ja+minun+ja+papin+ja+talonpojan+ja+kaikkien+ihmisten+syntien+tähden+ristillä.+Tästä+seuraa+se,+että+kukaan+ei+meitä+syytä+synneistämme,+koska+meidän+syntejä+ei+enää+muisteta+vaan+meitä+tarkastellaan+ikään+kuin+olisimme+eläneen+Jeshuan+synnitöntä+elämää.+Tämä+ei+tarkoita+sitä,+ettemme+voisi+tehdä+syntiä.+Mutta+meidän+ei+tule+tieten+tahtoen+tehdä+enää+syntiä.+Jos+joskus+lankeamme,+niin+meidän+tulee+tehdä+parannus+ja+katua+syntejämme.+Näin+me+puhdistumme+Jeshua+Messiaan+veren+kautta.
  3. <<Mutta+Jeesus+ei+sano+sanaakaan+hanukasta,+eikä+Johannes+kerro+Jeesuksen+millään+tavalla+juhlistaneen+hanukkaa.>>Jeesus+ei+sano+muistakaan+juhlista+eikä+hanukkaa+vietetty+VT:n+aikoihin,+joten+sitä+ei+ole+sen+vuoksi+Herran+juhlakalenterissa.+Jeesus+ei+kieltänyt+viettämästä+hanukkaa,+vaan+itsekin+vietti+=+käyskenteli+temppelialueella.+En+usko,+että+hanukka+on+juutalaisten+versio+joulusta,+sillä+sitä+vietettiin+jo+ennen+Jeesuksen+syntymää.+Lainaan+tekstiä+Batya+Woottenin+kirjasta+Israelin+juhlat,+syksyn+juhlat.+"Hanukka-juhlaa+alettiin+viettää+noin+100+ennen+Jeesuksen+syntymää.+Tämän+kahdeksanpäiväisen+juhlan+teema+on+vihkiminen.+Silloin+muistellaan+Juudan+voittoa+Syyrian+tyrannista+Antiokuksesta,+joka+osoitti+halveksuntansa+Israelin+Jumalaa+kohtaan+uhraamalla+sian+temppelin+alttarilla+kukistettuaan+Jerusalemin+vuonna+165+eKr.+Lisäksi+Antiokus+teloitti+sellaiset,+jotka+uskalsivat+noudattaa+Tooraa.+Judas+Makkabealainen,+hasmonealaispappi+Mattatiaksen+poika,+johti+kapinaa+tätä+pakanallista+sortoa+vastaan.+Hän+johdatti+vähälukuisen+ja+taitamattoman+partisaaniarmeijansa+selvään+voittoon+ylivoimaisia+syyrialaisjoukkoja+vastaan.+Tultuaan+Jerusalemiin+hän+puhdisti+ja+vihki+temppelin+uudelleen.+Siitä+tulee+nimi+chanuka,+"vihkiminen".+Kun+makkabealaliset+ottivat+häpäistyn+temppelin+haltuunsa,+he+löysivät+vain+yhden+tärveltymättömän+öljyruukun,+jolla+he+pystyivät+sytyttämään+temppelin+menoran...+Makkabealaisten+voitto+on+kunnioitettava+saavutus,+joka+kertoo+todellisesta+vihkiytymisestä.+Meidänkin+tulee+olla+yhtä+omistautuneita,.+On+kuitenkin+hyvä+muistaa,+että+Isä+myöhemmin+salli+tuon+temppelin+tuhoutua+ja+kansan+hajaantua+jälleen.+Mikä+tärkeintä,+ennen+temppelin+hävitystä+ja+kansan+hajaannusta,+Hän+lähetti+heille+Temppelin,+joka+ei+tarvitse+puhdistusta+-+Messiaan.+".Tämän+mukaan+hanukka+liittyy+jotenkin+lopun+aikaan.+Eikö+siten+hanukkaa+tule+viettää?