Vapaa kuvaus

Aloituksia

303

Kommenttia

6089

  1. <<Jeesus+ei+ollut+juutalainen,+joka+on+uskonto,+koska+hän+vastusti+Mooseksen+Jumalan+Jahven+uhrikulttia+(joka+Jahve+on+myös+kristinuskon+Jumala)+ja+riittejä+ja+..>>Olet+ymmärtänyt+väärin.+Jeesus+oli+juutalainen.+Jeesus+oli+juutalainen+myös+uskonnoltaan+-+hänen+ristiinsäkin+oli+kirjoitettu+"Juutalaisten+kuningas".+Jeesus+ei+vastustanut+uhrikulttia,+vaan+hän+toimi+lain+mukaan+myös+tässä+suhteessa.+Hän+oli+rabbi,+joka+opetti+synagogassa.+<<Mooseksen+lakia>>Jeesus+ei+vastustanut+Mooseksen+lakia.+Päin+vastoin,+Hän+sanoi,+ettei+ole+tullut+kumoamaan+lakia+ja+kirjoituksia+vaan+täyttämään+ne.+Hän+myös+sanoi,+ettei+laista+katoa+pieninkään+piirto.+<<+ja+joutui+tästä+syystä+tuomituksi+Jumalan+pilkasta,+noituudesta+ja+Israelin+kansan+eksyttämisestä.>>Jeesus+joutui+tuomituksi+sen+vuoksi,+koska+sanoi+olevansa+Jumala+JHWH+eli+Minä+olen,+jota+nimeä+Israelilaiset+käyttivät+Jumalasta.
  2. <<Mietipä+omalle+kohdallesi.+Olet+huomenna+kuolemassa+syöpään,+perhe+ja+läheiset+kokoontuvat+kuolinvuoteesi+äärelle+sairaalaan,+ja+pyydät+heitä+muistelemaan+sinua+syömällä+sinun+ruumista+ja+juomalla+sinun+verta.Miltä+kuulostaa?>>Kuulostaa+siltä,+että+et+ymmärrä+ehtoollista.+Ehtoollisella+muistellaan+Jeesuksen+kuolemaa+meidän+syntiemme+tähden+-+tässä+tapauksessa+minun+syntieni+tähden.+Minä+en+ole+uhrannut+elämäni+ihmiskunnan+syntien+tähden,+niin+kuin+Jeesus+teki.+Se,+että+Jeesus+uhrasi+itsensä+koko+ihmiskunnan+syntien+tähden,+pelastaa.+Miksi+sitten+vain+Jeesus.+Koska+Jeesus+oli+ainoa+ihminen,+joka+oli+synnitön.+Minä+olen+syntinen.+Minun+kuolemani+ei+voi+koskaan+pelastaa+ketään.+Miksi+sitten+Jeesuksen+kuolema+pelastaa?+Siksi,+että+synti+on+niin+paha+asia,+ettei+muuta+pelastusta+ole+kuin+Jeesus.+Jos+sinulla+ei+ole+Jeesusta,+niin+et+voi+pelastua.<<Olen+pahoillani,+mutta+evankeliumit+eivät+ole+Jeesuksen+tekstiä,+vaan+saarnaajien+ja+uskonvahvistajien+sepustuksia+jo+tuossa+ehtoollisaiheessa+Paavalin+tapaanEvankelistat+-+Matteus,+Markus,+Luukas+ja+Johannes+kuvaavat+kaikki+omat+silminnäkijälausuntonsa+evankeliumeissa.++-+voit+lukea+tutkijoiden+ikävästä+totuudesta+wikipediasta+kohdasta+'evankeliumit'.>>Ei+ole+kyse+mistään+ikävästä+totuudesta+-+tietenkin+jos+on+luullut,+että+Jeesus+itse+olisi+kirjoittanut,+niin+voi+olla+pettynyt.+Jeesus+opetti+ja+paransi.+Hänen+elämänsä+on+täysin+sopusoinnussa+Vanhan+testamentin+Messias-ennustusten+kanssa.+Hän+täytti+kaikki+kirjoitukset,+joita+Messiaasta+oli+kirjoitettu.+Hän+on+tulossa+takaisin+Kunnian+kuninkaana+ja+Herrain+Herrana.+Minulle+sillä+ei+ole+merkitystä+kuka+mitäkin+on+kirjoittanut+Pyhässä+Raamatussa.+Paremminkin+se+merkitsee,+että+kaikki+mitä+kirjoitettu+on,+on+kirjoitettu+Pyhän+Hengen+johdossa.+Tämän+vuoksi+sekä+Vanha+että+Uusi+testamentti+ovat+saumaton+kokonaisuus.Totuus+on+myös+se,+että+Pyhä+Henki+uudestisynnyttää+tänä+päivänkin+vilpittömiä+uskovia.+He+voivat+oppia+tuntemaan+Herran+Jeesuksen+Kristuksen+myös+lukiessaan+Raamattua+(joko+Vanhaa+tai+Uutta+testamenttia+tai+molempia).
  3. <<+jos+Paavalin+sana+Jumalan+sanana+Raamatusta+kielletään,+niin+todennäköisesti+tullaan+kieltämään+myös+koko+Raamattu.+>>Kukaan+ei+kiellä+Paavalin+opetusta.+Paavalin+opetus+on+täysin+linjassa+Jeesuksen+opetuksen+kanssa+sekä+Vanhan+testamentin+opetuksen+kanssa.+Ero+on+kuulijakunnassa,+joille+opetetaan.++Vanhan+testamentin+kirjoitukset+oli+tarkoitettu+juutalaisille.+Jeesus+itse+opetti+synagogassa+juuri+näitä.+Varmaan+tiedät+sen,+että+vaikka+Jeesus+oli+Jumala+(Jumala+näytti+siis+itsensä+Jeesuksessa),+Hän+oli+myös+ihminen,+tosin+synnitön+ihminen+(ainoa+synnitön+ihminen).+Jeesus+oli+juutalainen+rabbi.+Suurin+koskaan+elänyt+rabbi.+Sekä+Jeesus+että+Paavali+olivat+uskollisia+Vanhan+testamentin+kirjoituksille+omassa+elämässään+eli+he+elivät+kirjoitusten+mukaan.+On+muistettava,+että+Jeesus+opetti+siis+juutalaisia+mutta+Paavali+opetti+pakanoita.+Alkuun+kaikki+Jeesukseen+uskovat+olivat+luonnollisesti+juutalaisia.+Mutta+kun+evankeliumia+alettiin+julistamaan+pakanoille,+tuli+ongelmia,+joista+Uudessa+testamentissa+kerrotaan.+On+selvää,+että+pakanoilta+ei+voinut+vaatia+kaikkia,+kuten+ympärileikkausta.+Muusta+ei+niin+käyty+kiistaa.+Ei+ainakaan+Uudessa+testamentissa+ole+mainintoja.+Pakanakäännynnäisillä+kristityillä+oli+omia+pakanuudesta+peräisin+olleita+tapojaan.+Jotkut+lienevät+keränneen+ikään+kuin+taivaaseen+pääsyä+varten+pisteitä.+Tällaisia+seurakuntia+näytti+olleen+ainakin+galatiassa.+Oli+muuallakin.+Tässä+Paavali+joutui+jatkuvasti+opettamaan+näitä+seurakuntia.+Mutta+tosiaan+Paavali+oli+juutalainen+ja+piti+juutalaiset+tapansa+elämänsä+loppuun+asti.+Kannattaa+muuten+pistää+sekin+merkille,+että+kun+evankeliumia+lähdettiin+viemään+muuhun+maailmaan,+niin+aina+ensin+sitä+vietiin+juutalaisille,+jotka+asuivat+noissa+maissa.+Sen+jälkeen+vasta+muille.+Tämä+järjestys+kulkee+läpi+Raamatun+-+ensin+juutalaisille+ja+sitten+pakanoille+eli+meille+ei-juutalaisille.
  4. <<Nykyiset+sedertavat+ovat+suurelta+osin+Jeesusta+myöhemmiltä+ajoilta+temppelin+tuhon+jälkeiseltä+silloinhan+kaikki+muuttui.+>>Näin+on.+Koska+ei+ollut+temppeliä,+ei+voitu+uhratakaan.<<Matsan+jakaminen+ja+kätkeminen+nuorimman+lapsen+löydettäväksi+on+Jeesusta+myöhempää+perua+eikä+matsan+jakaminen+aterialla+osiin+todista+kristinuskon+teologiasta+kun+koko+juutalaisen+uskonnon+perusta+on+JHWH:n+ilmoitus+siitä+että+hän+on+yksi.>>Tästä+tapa+kuitenkin+lienee+tullut+kristinuskoon+hieman+muunneltuna.+Kristityt+eivät+ole+tajunneet,+että+leivän+jakaminen+3+osaan+kuvaa+Isää,+Poikaa+ja+Pyhää+Henkeä.+Samoin+he+eivät+ole+tajunneet,+että+kun+yksi+leipä+näistä+kolmesta+kääritään+liinaan+ja+piilotetaan,+se+kuvaa+Jeesuksen+käärimistä+käärinliinoihin+ja+hautaamista.+Kun+leipä+jälleen+löydetään,+niin+se+kuvaa+Jeesuksen+ylösnousemusta.+Tämä+on+nyt+kristallinkirkas+totuus+kristikunnassa,+mutta+juutalaiset+(jotka+eivät+usko+Jeesukseen)+eivät+tätä+vain+sulata.<<UT+ei+ole+juutalainen+kirja,,,>>Näin+väittävät+juutalaiset,+jotka+eivät+usko+Jeesukseen,+Onneksi+he+ovat+vähenemässä+ja+Jeesuksen+uskovat+lisääntymässä.+Tosin+valitettavasti+vielä+nykyään+vain+pieni+osa+juutalaisista+uskoo+Jeesukseen.+Mutta+katsotaan+miten+Jumala+avaa+sanaansa+juutalaisille.<<kristinusko+opeiltaan+on+kuitenkin+täysin+uusi+uskonto.>>+Korvausteologiaa+opettava+kristinusko+on+täysin+eri+uskonto.+Uusi+testamentti+sen+sijaan+ei+ole,+vaan+se+on+jatkumo+Vanhaan+testamenttiin.+Uusi+testamentti+ei+opeta+korvausteologiaa.
  5. <<Jeesus+sanoi+kaikki+ruat+puhtaiksi+ja+häntä+haukuttiin+syömäriksi.+Jeesus+pisteli+poskeensa+siten+myös+todennäköisesti+sianlihaa+minkä+Jumala+oli+kieltänyt.>>Jeesus+oli+juutalainen+rabbi,+joka+söi+tietenkin+juutalaiseen+tapaan+eli+Raamatun+mukaista+ruokaa.+Se,+että+Jeesusta+haukuttiin+syömäriksi+ja+juomariksi+johtui+siitä,+että+hän+saattoi+syödä+vaikka+samarialaisten+kanssa,+mitä+juutalaiset+eivät+tehneet.+Jeesus+ei+syönyt+sikaa.