Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
Exap
profiilit
Exap
Exap
Vapaa kuvaus
Aloituksia
25
Kommenttia
3337
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Kyllä+minun+nuoruudessani+sahalle+lautatuuriin+pääsi+ihan+viitosen+keskiarvollakin.+Ainakin+Asko+silloin+pääsi,+mutta+olihan+se+toisaalta+myös+sahanomistajan+oma+poika.
28.05.2018 00:55
Kuuden+"ei+hetkauta":n+ylioppilaaksi+sitä+lienee+sitten+loppujen+lopuksi+päätynyt+?
28.05.2018 00:48
Siis+kuuden+ällän+vai+kuuden+"älän"+ylioppilaaksi+?
28.05.2018 00:46
"+Etpä+uskalla+omalla+nimelläsi+esiintyä."
Ja+sinunko+nimimerkkisi+erottaa+sinut+kaikkien+suomalaisten+joukosta.+Lienetkö+edes+Olli+nimeltäsi+?
Terveisin+Petteri+Punakuono.
28.05.2018 00:35
Ei+tuollaista+kerrota+yhdessäkään+evankeliumissa.
Kun+ottaa+tekstiä+monesta+ja+yhdistelee+sen+oman+mielen+mukaan,+lopputulos+ei+pidä+yhtä+Raamatun+evankeliumeiden+kanssa,+vaan+se+on+ihan+oma+itseluotu+megaevankeliumi,+jonka+kirjoittajalla+ei+ole+sitten+vähäisintäkään+auktoriteettia+yli+muiden+sadunkirjoittajien.
26.05.2018 23:52
"Tedän+täytyy+olla+läheisiä+ystäviä+kun+noin+pystyt+ystävääsi+neuvomaan+tai+lähes+käskyttämään."
No,+minulla+ei+ole+Kai:ta+kohtaan+sitten+niin+pienintäkään+auktoriteettia,+eikä+hänellä+mitään+periaatteellistakaan+velvollisuutta+seurata+neuvojani.+Hän+on+minulle+antanut+paljon+ajateltavaa,+ja+minä+puolestani+haluan+kannustaa+häntä+tekemään+sen,+minkä+koen+olevan+oikein+ja+hyvin+valittua+ajankäyttöä.+Mutta+se+on+vain+minun+mielipiteeni.+
Jotenkin+vain+tuo+sanasi+"käskyttäminen"+sanana+silleen+"tökkii".+;)+Toivottavasti+kukaan+ei+ota+sanomaani+sellaisena+-+sellaiseksi+se+ei+ollut+tarkoitettu.
Olen+sanasen+jos+toisenkin+Kain+kanssa+vaihtanut,+mutta+en+koe+olevani+sellainen+"arvostettu+ystävä",+jonka+kuvan+olet+ehkä+saanut.+Kun+nyt+sitten+satuin+samassa+kirkon+penkissä+istumaan+kerran+jos+toisenkin,+ja+vaihtamaan+sanan+ja+toisen+tai+jos+kolmannenkin,+ei+sen+kummempaa.+
Mutta+se,+mitä+Kaista+sanon,+yksipuolisesti,+on,+että+Kai+on+teologi+vailla+vertaa+ja+verran+kera.+Olen+nauttinut+hänen+jokaisesta+saarnastaan+ja+jokaisesta+keskustelustamme.+Jos+on+yksi+teologi+jonka+ajatuksenjuoksua+arvostan,+hänellä+on+nimimerkki+varattuna+tällä+keskustelupalstalla...
26.05.2018 01:23
"Suoraan+käännettynä:
"Älä+johdata+meitä+kokeeseen,+vaan+vedä+meidät+pois+vaivasta."
Johdata+meidät+kokeeseen+-+älä+johdata+meitä+kokeeseen.
Mikä+tässä+mielestäsi+puhuu+sen+puolesta+tai+sitä+vatsaan,+että+Jumala+tai+paholainen+on+se+joka+aiheuttaa+kiusauksen+?
Kyllä+se+kauneus+on+katsojan+silmissä,+tässäkin.
25.05.2018 23:07
"Ajatukseni+on+ollut,+että+ollessani+eläkkeellä,+kun+on+aikaa,+kävisin+keräätämän+aineiston+tästä+näkökulmasta+läpi.+Onneksi(?)+on+kauhea+kiire+koko+ajan+eikä+ole+edes+näköpiirissä,+milloin+ehtisin+Pentateukki+urakan+alkaa.+"
No+joo,+taisin+kehottaa+sinua+ottamaan+aikaa+asialle+jo+yli+vuosi+sitten.+Tai+silleen.+Whatever.++;)
Yhteinen+tuttavamme+Markku+Heinänen+on+aikanaan+minullekin+opettanut+sellaisen+hyvän+muistikkaan,+että+"kiireiset+asiat+ottavat+yleensä+ajan+tärkeiltä+asioilta".+Ehkä+tämä+olisi+hyvä+ajatus+pitä+ämielessä,+meille+molemmille.
Tämä+vaan+siis+ystävällisenä+kehotuksena.+Olen+tämän+lisäksi+kannustanut+sinua+panostamaan+siihen+seurakuntaan,+jossa+olet,+ja+rakentamaan+sitä.+Kummastakaan+kehotuksesta+en+hevillä+luovu.+Tsemppiä,+veliseni.
25.05.2018 22:37
"Toinen+huolestuttava+piirre+on+se,+että+täällä+vielä+yritetään+todistaa+homouden+kauheus+sillä,+että+siihen+liittyi+VTn+puolella+kuoleman+rangaistus.+Tämäkin+on+yksipuolista+mututeologiaa.+Kuolemanrangaistus+liittyi+myös+ympärileikkaamattomuuteen,+hapanleivän+syöntiin+happamattoman+leivän+päivänä..."
Ja+niin+edelleen...+juuri+näin.
Kai,+se+olit+juuri+sinä+joka+aikanaan+opetit+minua+lopullisesti+ulos+fundamentalismista.+Ei+ehkä+se,+mitä+kirjoitit,+vaan+se,+joka+olet,+opetti+minulle+jotakin+uutta.+Lämmin+kiitos+sinulle+siitä.+En+ole+katunut.
Se,+onko+kysymys+muuttuvista+laeista,+vai+siitä+että+kyseiset+kirjoitukset+on+tehty+vasta+yli+puolen+vuosituhatta+oletettujen+tapahtumien+jälkeen,+jääköön+näkemyseroksi.
Joka+tapauksessa,+kuten+toit+ilmi,+ei+ole+meidän+asiamme+tuomita+muita,+eikä+varsinkaan+sellaisten+kirjoitusten+perusteella,+joiden+alkuperästä+meillä+ei+ole+sitten+yhtään+mitään+varmaa+tietoa:+kuka+ne+on+kirjoittanut,+mistä+lähteestä,+ja+millä+motiivilla.
24.05.2018 20:08
"Eipäs+nyt+olla+niin+tosissaan!+Tarkoittiko+se+Jumala+ihan+oikeasti,+että+hänen+palvelemisensa+olisi+näin+kovaa,+vaikeaa+ja+tiukkapipoista?"
Ai+kun+raikas+ja+hyvä+kommentti+sinulta,+veliseni+!
21.05.2018 01:16
"Minä+kun+en+löydä+raamatusta+voimassa+olevaa+kieltoa,+joka+kieltäisi+minkäänlaista+sukupuolisuuden+ilmentymää."
Tämä+on+vähän+kuin+vanha+loru:
"Etsii,+etsii,+vaan+ei+soisi+löytävänsä.+Mikä+se+on+?"
No,+se+kielto+siellä+nyt+kuitenkin+on,+uhkauksella+varustettuna.++Kysymys+on+siitä,+että+haluat+antaa+sen+tulevan+kierrettäväksi.+Otapa+asia+kirjaimellisesti,+ja+myönnä,+että+se+on+ihan+samassa+asemassa+kuin+ne+10+käskyäkin.+Kulttuurillisesti+ihan+samalla+tavalla+kiellettävissä/kierrettävissä.
21.05.2018 01:14
"Huomaatko+muuten+miten+typerä+tuo+väitteesi+on?+Israelin+temppelipalveluksessa+olisi+muka+ollut+mukana+prostituutiota+ja+homoja.+Heh."
Nooh,+ei+se+Adviksen+väite+nyt+kuitenkaan++ole+ihan+tuulesta+temmattu.+Olen+ymmärtänyt+että+se+voisi+(mahdollisesti)+olla+ihan+tottakin.
Mutta+tähän+paikkaan+kaipaisin+kovasti+arvostamani+Kai_A:n+viittä+senttiä+asiasta.+VT:n+historiassa+Kain+5+senttiä+on+enemmän+kuin+naisen+80+senttiä+tai+se+meikäläisen+häpeällinen+euro.+;)+Hän+on+tutkinut+noiden+aikojen+juttuja+enemmän+kuin+me+muut+yhteensä+potenssiin+kaksi.
Kai_A:+oletkos+hereillä+?
21.05.2018 01:09
Ai+?+Täh+?+Minäkö+?+Ai+mistä+?+Sorry+en+lukenut+pitkiä+juttujasi.+Mitä+olen+taas+töppäillyt+?
21.05.2018 00:57
"+Mutta+mikäli+Jumala+ei+ole+Jeesukselle+ja+varhaisille+kristityille+se+koettelemusten+ja+kiusausten+alkulähde,+jää+Isä+meidän+-rukouksen+loppu+täysin+selittämättömäksi+ja+irralliseksi."
Mielenkiintoista+pohdintaa,+eikä+välttämättä+ollenkaan+kaukaa+haettua.+Toki+rukouksen+aivan+viimeinen+osa+on+selkeästi+jälkeen+lisättyä,+joten+en+laske+sitä+nyt+mukaan.
Oleellistahan+ei+suinkaan+ole+itse+sanat,+vaan+se+asia+jota+siinä+esitetään.+Ihminen+on+elämässä+ulkopuolella+Jumalan+tahdon,+ja+siksi+tarvitaan+sekä+anteeksiantamusta+että+suojelusta+pahalta.+
On+hyvin+mielenkiintoinen+kysymys,+onko+tuo+paha+jokin+ulkoinen+paha+(kuten+paholainen)+vai+Jumalan+itsensä+asettelema+koettelemus.+Rukoushan+rinnastaa+selkeästi+kiusauksen+ja+pahan,+joista+ensimmäinen+voisi+olla+selkeästi+pahan+ruumiillistuman+aiheuttamaa,+ja+jälkimmäinen+siihen+lankeemisen+seurausta.+Mutta+yhtä+hyvin+ensimmäinen+voisi+olla+Jumalan+koettelemusta+ja+jälkimmäinen+lankeemuksen+tuomaa+Jumalan+tuomiota.
Tämä+asia+ei+ratkea+tässä+kohdin.
21.05.2018 00:54
Mitä+Jeesus+opetti+?
20.05.2018 21:55
Piru+Raamattua+ja+silleen.
20.05.2018 20:54
"Mutta+jos+kerran+Jeesuksen+kuoleman+myötä+Vanhan+testamentin+lait+on+kuolleet+ja+kuopattu+kymmentä+käskyä+lukuunottamatta,+niin+on+myös+tämäkin+laki+pois+voimasta.+"
No+niin,+tässä+ollaan+taas+samassa+adventistien+perinneopissa.+Ja+mistä+UT:n+kohdasta+luet,+että+muu+kuin+kymmenen+käskyä+olisi+kumottu+?+Et+tietenkään+mistään,+vaan+tähän+lopputulemaan+vaaditaan+sen+tuhannen+teologista+sontasepustusta,+jotka+tekevät+kilpaa+kehäpäätelmiä.
Eli,+jos+jotakin+on+UT:stä+luettavissa,+niin+se+on,+että+KAIKKI+koko+laki+ja+profeetat+sisältyvät+rakkauden+kaksoiskäskyyn,+eikä+mihinkään+kymmeneen+käskyyn+!
Jompi+kumpi.+Rakkauden+kaksoiskäsky,+tai+sitten+adventistien+sontaselitykset.+Minä+itse+valitsen+rakkauden+kaksoiskäskyn.
20.05.2018 19:23
Isä+Meidän+rukouksessakin+Jeesus+jo+opetti,+että+synnit+saadaan+anteeksi+pyytämällä+(eikä+millään+sijaiskärsijällä).
Matt+7+ja+12:ssä+hän+opetti,+että+ne+jotka+tekevät+hänen+isänsä+tahdon+ovat+niitä+jotka+pääsevät+sinne+paremmille+metsästysmaille.
Ja+Matt+25:ssä+hän+toi+asiaa+uudestaan+esiin.+Ne,+jotka+olivat+elämässään+pyrkineet+toteuttamaan+Isän+tahtoa,+rakkautta+lähimmäistä+kohtaan,+olivat+menossa+paremmille+laitumille.
Mitä+Jeesus+siis+opetti+?++Pelastumista+yksin+uskostako+?+Kattia+kanssa.
20.05.2018 19:18
"Isämeidän+rukouksen+ja+uuden+testamentin+perusteella+Jeesus+ei+ollut+mikään+tiukka+dualisti+vaan+ymmärsi+Satanana+olevan+vain+Jumalan+alainen+toimija+joka+kiusasi+ja+koetteli+ihmisiä+Jumalan+antamin+valtuuksin.+"
Nyt+olet+yleistänyt+hieman+liikaa.+Tuo+Isä+Meidän+-rukouksen+kohta+ei+sano+sitä+mitä+siitä+haluat+lukea.
Vrt.+eikö+Jeesukselle+kiusauksissa+tarjottu+kaikkea+maailmaa+-+no,+ainakin+silmänkantaman+verran+?
Se,+uskonko+tuon+kertomuksen+olevan+totta+jäänee+toissijaiseksi.+Koska+jos+joku+uskoo+Raamatun+ehdottomaan+auktoriteettiin,+niin+se+kiistää+esittämäsi.+En+itse+suinkaan+väitä+uskovani,+että+joku+evankeliumien+kirjoittajista+olisi+nuo+sanat+kuullut+"sanasta-sanaan".+Ja+silloin+sille+"uskovalle"+tämä+toimii+kumoavana+argumenttina.
20.05.2018 18:29
"Yleistät+miespuolisia+homoja+koskevan+kiellon+naisiin+sanomalla+"homoseksuaalit"+vaikkei+lesboista+puhuta+tuossa+raamatunkohdassa+lainkaan.+Lisäksi+puhe+on+osoitettu+nimen+omaan+hebrealaisille+miehille+eikä+käsittele+naisia+silloin+lainkaan."
Juuri+näin.+Mutta+jos+toisaalta+nyt+hieman+ajatellaan,+mikä+on+ollut+tuon+ajan+tilanne,+niin+eipä+niitä+seksuaalisesti+ulospäinsuuntautuneita+naisia+ihan+valtoimenaan+katukuvassa+näkynyt.+Tai+jos+näkyi,+niin+niitä+kutsuttiin+portoiksi.
Tuo+tuomitsemasi+Room+kohta+sen+sijaan+on+hieman+tasapuolisempi+asian+suhteen.+
Whatever,+en+pidä+kumpaakaan+kohtaa+Jumalan+ehdottomana+kieltona,+koska+en+pidä+kumpaakaan+Jumalan+ihmisen-kirjoitettavaksi-antamana+tekstinä.+Ehkä+siitä+johtui+tämä+kömmähdykseni+yleistää+Moos+kirjojen+sanoma+naisiin.+;)
20.05.2018 18:23
142 / 167