Jeesuksen viimeinen teko ristillä

JeesuksenKolemHuutoa

Jeesuksen viimeinen teko oli laulaa ristillä Psalmia 22 Jumalani, Jumalani, miksi hylkäsit minut.

Jeesus huusi "Eeli Eeli lamah azabtani" ihmiset alkoivat pilkkaamaan häntä.
(Jumalani, Jumalani, miksi hylkäsit minut?)

Jeesus huusi "Yabesh ka'heres ko'hi" jänelle juotettiin viiniä kepin varressa. (Kurkkuni on kuiva kuin ruukunsiru)

Jeesus huusi "Asah", henkäisi viimeisen kerran ja kallisti pätään. (Asah = hän on sen tehnyt)

31

326

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ja tuo tarina kirjoitettiin vuosikymmeniä väitetyn tapahtuman jälkeen.

Uskokoon sen todeksi ken haluaa, mutta älköön minua luettako siihen epäjumalanpalvojien joukkoon.

• Ristin-jorinat

Jeesuksen viimeiset sanat ristillä:
      "Multa tuli jo". "Se on täytetty".

• Ihan hienoa huomata, ettei Jeesus ajatellut että Jumala oli hänet hylännyt, vaan lohdutteli vaan itseään psalmin sanoilla. Eivätkä ne olleet viimeiset sanat vaan "se on täytetty" oli se viimeinen.

(Onpas teillä adventisteilla rumankielisiä perskärpäsiä häiritsemässä asiallista keskustelua!)

• kysynpävaa

Mistä tietää kuka on advari tai jotain muuta ?

• kysynpävaa kirjoitti:

Mistä tietää kuka on advari tai jotain muuta ?

Miksi se pitäisi tietää?

• Uskonnot.ovat.tätä

"...häiritsemässä asiallista keskustelua!

Missä se lahkon asiallinen keskustelu on? Taitaa olla siellä peräsuolen tuotoksessa?
        Raamatun saduista ei kirveelläkään saa aikaiseksi asiallista keskustelua. Kaikki Raamatun satukirjan tulkinnat ovat lahkojen kusetusta ja rahalle person papiston valheita.

• Uskonnot.ovat.tätä kirjoitti:

"...häiritsemässä asiallista keskustelua!

Missä se lahkon asiallinen keskustelu on? Taitaa olla siellä peräsuolen tuotoksessa?
        Raamatun saduista ei kirveelläkään saa aikaiseksi asiallista keskustelua. Kaikki Raamatun satukirjan tulkinnat ovat lahkojen kusetusta ja rahalle person papiston valheita.

Toisille nyt sattuvat olemaan pyhiä asioita, että tosi mauttomasti esiinnyt. Etpä uskalla omalla nimelläsi esiintyä. Håpeää tuottaisit lähimmillesi ja suvullesi. Ei taida olla järkeäkään sinulla ymmärtää esiintymisesi sivistymättömyys.

• Olli.S kirjoitti:

Toisille nyt sattuvat olemaan pyhiä asioita, että tosi mauttomasti esiinnyt. Etpä uskalla omalla nimelläsi esiintyä. Håpeää tuottaisit lähimmillesi ja suvullesi. Ei taida olla järkeäkään sinulla ymmärtää esiintymisesi sivistymättömyys.

" Etpä uskalla omalla nimelläsi esiintyä."

Ja sinunko nimimerkkisi erottaa sinut kaikkien suomalaisten joukosta. Lienetkö edes Olli nimeltäsi ?

Terveisin Petteri Punakuono.

• Mormonin ei kannattaisi ollenkaan heitellä kiviä lasitalossa.

• Exap kirjoitti:

Ja sinunko nimimerkkisi erottaa sinut kaikkien suomalaisten joukosta. Lienetkö edes Olli nimeltäsi ?

Älä selitä, ei täällä kukaan kehtaisi omalla nimellään törkeyksiä puhua. Minä olen omalla nimelläni ja profiilista löytyy väärentämätön henkilö. Laillista on esiintyä nimimerkillä, mutta törkeyksien puhuminen on asiatonta, eikä sitä kukaan julkisesti harrasta omalla nimellään. Silloin nimimerkin taakse kätkeytyminen on pelkurimaista.

• he-ma kirjoitti:

Mormonin ei kannattaisi ollenkaan heitellä kiviä lasitalossa.

Jaa että sananvapaus ja uskonvapaus ei koske mormoneja? Jos on mormoni niin on automaattisesti väärässä, vaikka puhuisi kuinka järkeviä?

Nyt on puhe Jeesuksen viimeisistä sanoista, Jeesuksen, johon myös mormonit uskovat, jopa tietävät hänestä enemmän kuin muut yhteensä. Mormoniusko on selvästi paras. Ja adventisteilla on ihan hyvä ohjelma, palautua alkuseurakunnan oppiin ja käytäntöön. Mormoneilla on sama ohjelma.

• Olli.S kirjoitti:

Jaa että sananvapaus ja uskonvapaus ei koske mormoneja? Jos on mormoni niin on automaattisesti väärässä, vaikka puhuisi kuinka järkeviä?

Nyt on puhe Jeesuksen viimeisistä sanoista, Jeesuksen, johon myös mormonit uskovat, jopa tietävät hänestä enemmän kuin muut yhteensä. Mormoniusko on selvästi paras. Ja adventisteilla on ihan hyvä ohjelma, palautua alkuseurakunnan oppiin ja käytäntöön. Mormoneilla on sama ohjelma.

Sinähän se kritisoit sanankäyttöäni, joten kuka on rajoittamassa sananvapautta?

Edelleen huomauttaisin, ettei mielikuvitusjumalasi pistä sanankäyttöäni pahakseen, joten hän joko hyväksyy rienaukseni tai vaihtoehtoisesti ei ole olemassakaan.

Sinä sensijaan kummassakin tapauksessa halveksut mielikuvitusjumalasi tahtoa minua arvostellessasi.

Äläköön uskonharhoissaan höperehtivä enää lasitalossa ensimmäistä kiveä heittäkö, ettei sinun tarvitse häpeämän. Näin on kirjoitettu juuri tuossa edellä.

• he-ma kirjoitti:

Sinähän se kritisoit sanankäyttöäni, joten kuka on rajoittamassa sananvapautta?

Edelleen huomauttaisin, ettei mielikuvitusjumalasi pistä sanankäyttöäni pahakseen, joten hän joko hyväksyy rienaukseni tai vaihtoehtoisesti ei ole olemassakaan.

Sinä sensijaan kummassakin tapauksessa halveksut mielikuvitusjumalasi tahtoa minua arvostellessasi.

Äläköön uskonharhoissaan höperehtivä enää lasitalossa ensimmäistä kiveä heittäkö, ettei sinun tarvitse häpeämän. Näin on kirjoitettu juuri tuossa edellä.

En minä ole sinun sanankäyttöäsi kritisoinut.

• Exap kirjoitti:

Olli Santavuori näkyy esiintyvän aivan avoimesti tunnistettavana henkilönä.

Pidän sitä kunnioitettavana ja samalla pidän itselläni ja muillakin oikeuden pysyä nimimerkin takana.

• Otakoppieikirj

Minusta on joskus on hyvä tapa kirjoittaa nimimerkeillä, koska silloin asia pysyy asiana ja ei näin eskaloidu kirjoittajan persoonaan. Omalla nimellään kirjoittajiin aina luodaan tietynlainen ennakkoiva mielipide ja aiheet rönsyilevät usein pois siitä mistä puhutaan.
        Myös kirjallisilla tuotteilla runoilla, laulujen sanoilla yms. on tämä sama taipumus, niitä arvioidaan sen mukaan kuka ne on tehnyt.

Esim. muutama vuosi sitten tein paljon runoja suomi24 sivuille ja kun tein niitä "otakoppi" nimimerkillä niin niitä ei arvostettu mutta kun kirjoitin "salanimillä" niin heti ne olikin arvostettavia ja hyviä runoja monen mielestä eli ihmisen persoona vaikuttaa miten mitäkin luetaan.

Sama pätee näillä adventismi-sivuilla kun esim. Kai Arasola tai joskus ennen Timo Flink tänne kirjoitti, niin heti niitä luetaan "suurennuslasit päässä", puolesta tai vastaan.

Ps. Trollaus on sitten asia erikseen, siitä sen enempää puhumatta.

• Otakoppieikirj
        Otakoppieikirj kirjoitti:

Minusta on joskus on hyvä tapa kirjoittaa nimimerkeillä, koska silloin asia pysyy asiana ja ei näin eskaloidu kirjoittajan persoonaan. Omalla nimellään kirjoittajiin aina luodaan tietynlainen ennakkoiva mielipide ja aiheet rönsyilevät usein pois siitä mistä puhutaan.
        Myös kirjallisilla tuotteilla runoilla, laulujen sanoilla yms. on tämä sama taipumus, niitä arvioidaan sen mukaan kuka ne on tehnyt.

Esim. muutama vuosi sitten tein paljon runoja suomi24 sivuille ja kun tein niitä "otakoppi" nimimerkillä niin niitä ei arvostettu mutta kun kirjoitin "salanimillä" niin heti ne olikin arvostettavia ja hyviä runoja monen mielestä eli ihmisen persoona vaikuttaa miten mitäkin luetaan.

Sama pätee näillä adventismi-sivuilla kun esim. Kai Arasola tai joskus ennen Timo Flink tänne kirjoitti, niin heti niitä luetaan "suurennuslasit päässä", puolesta tai vastaan.

Ps. Trollaus on sitten asia erikseen, siitä sen enempää puhumatta.

Mutta yllättävää myös Jeesuskin toimi joskus ikäänkuin "nimimerkin" tai ikäänkuin "sivustaseuraajan" ominaisuudessa.

Vrt. Joh 7:8 Menkää te vain juhlille. Minä en tule tähän juhlaan, sillä minun aikani ei ole vielä tullut."
        7:9 Näin hän sanoi ja jäi Galileaan.
        7:10 Mutta kun veljet olivat lähteneet juhlille, myös Jeesus lähti sinne, ei ihmisten tieten vaan salaa.

Myös Luuk 24 luvussa Jeesus "Emmauksen tiellä" aluksi esiintyy ikäänkuin "sivustaseuraajana".

• Olli.S kirjoitti:

En minä ole sinun sanankäyttöäsi kritisoinut.

Rumiksi perskärpäsiksi kuitenkin kehuit jotakuta unohtaen lähimmäisenrakkauden sekä jo mainitsemani epäjumalasi siunauksen rienaukselleen.

Häpeäisit edes, mutta eihän todellakin oletusarvoisesti väärässä oleva mormoni edes siihen pysty.

• Otakoppieikirj

Olli S: Nyt on puhe Jeesuksen viimeisistä sanoista, Jeesuksen, johon myös mormonit uskovat, jopa tietävät hänestä enemmän kuin muut yhteensä. Mormoniusko on selvästi paras. Ja adventisteilla on ihan hyvä ohjelma, palautua alkuseurakunnan oppiin ja käytäntöön. Mormoneilla on sama ohjelma.

Nooh... näistä "tietämisistä" voi olla kyllä montaa mieltä... Josph Smith ja kultaiset levyt ja Mormonien kirja yms. yms.

Jos sinusta "mormoniusko" on paras niin ei voi sanoa sinulle kuin voi, voi ja tutki vain lisää ...raamattua.

• Otakoppieikirj kirjoitti:

Olli S: Nyt on puhe Jeesuksen viimeisistä sanoista, Jeesuksen, johon myös mormonit uskovat, jopa tietävät hänestä enemmän kuin muut yhteensä. Mormoniusko on selvästi paras. Ja adventisteilla on ihan hyvä ohjelma, palautua alkuseurakunnan oppiin ja käytäntöön. Mormoneilla on sama ohjelma.

Nooh... näistä "tietämisistä" voi olla kyllä montaa mieltä... Josph Smith ja kultaiset levyt ja Mormonien kirja yms. yms.

Jos sinusta "mormoniusko" on paras niin ei voi sanoa sinulle kuin voi, voi ja tutki vain lisää ...raamattua.

Nyt oli puhe Jeesuksen viimeisistä sanoista ja kylläpä lähti heti rönsyilemään. Niinkuin nämä keskustelut aina.

Tärkeää tässä on se, ettei Jeesus tuntenut itseään oikeasti hylätyksi, lohdutteli vaan itseään siinä tuskassa psalmin sanoilla, eivätkä ne olleet viimeiset sanat.

Että asiat tulisivat kerrotuksi ja ymmärretyiksi niinkuin ne olivat. Että hyvä avaus. Näkyi jossakin etusivulla kun mukaan lähdin.

• Otakoppieikirj
        Olli.S kirjoitti:

Nyt oli puhe Jeesuksen viimeisistä sanoista ja kylläpä lähti heti rönsyilemään. Niinkuin nämä keskustelut aina.

Tärkeää tässä on se, ettei Jeesus tuntenut itseään oikeasti hylätyksi, lohdutteli vaan itseään siinä tuskassa psalmin sanoilla, eivätkä ne olleet viimeiset sanat.

Että asiat tulisivat kerrotuksi ja ymmärretyiksi niinkuin ne olivat. Että hyvä avaus. Näkyi jossakin etusivulla kun mukaan lähdin.

Niin Daavid joka oli profeetta (Ap 2:30) näki Kristuksen kärsimyksen ristillä jo ennalta ja tähän psalmin 22 alkutekstin sanoihin Jeesus ristillä viittasi:

22:7 Kaikki, jotka minut näkevät, pilkkaavat minua, levittelevät suutansa, nyökyttävät ilkkuen päätään:
        22:15 Minun voimani on kuivettunut kuin saviastian siru, ja kieleni tarttuu suuni lakeen
        22:16 Koirien lauma saartaa minut, minut ympäröi vihamiesten piiri. Käteni ja jalkani ovat runnellut, ("ovat lävistäneet käteni ja jalkani")
        22:18 he jakavat keskenänsä minun vaatteeni ja heittävät minun puvustani arpaa.

• Otakoppieikirj kirjoitti:

Niin Daavid joka oli profeetta (Ap 2:30) näki Kristuksen kärsimyksen ristillä jo ennalta ja tähän psalmin 22 alkutekstin sanoihin Jeesus ristillä viittasi:

22:7 Kaikki, jotka minut näkevät, pilkkaavat minua, levittelevät suutansa, nyökyttävät ilkkuen päätään:
        22:15 Minun voimani on kuivettunut kuin saviastian siru, ja kieleni tarttuu suuni lakeen
        22:16 Koirien lauma saartaa minut, minut ympäröi vihamiesten piiri. Käteni ja jalkani ovat runnellut, ("ovat lävistäneet käteni ja jalkani")
        22:18 he jakavat keskenänsä minun vaatteeni ja heittävät minun puvustani arpaa.

Missä kohtaa siinä on ne hylkäämis- sanat?

• Otakoppieikirj

• Otakoppieikirj

• Ei tuollaista kerrota yhdessäkään evankeliumissa.

Kun ottaa tekstiä monesta ja yhdistelee sen oman mielen mukaan, lopputulos ei pidä yhtä Raamatun evankeliumeiden kanssa, vaan se on ihan oma itseluotu megaevankeliumi, jonka kirjoittajalla ei ole sitten vähäisintäkään auktoriteettia yli muiden sadunkirjoittajien.

• Vertausten-esittäjä

Mielikuvitus laukkaa ja Raamattu antaa siihen hyvät mahdollisuudet.

Esimerkiksi Jeesus kertoi itse omin sanoin, että hän on puhunut puhuttavansa ainoastaan ja pelkästään vertauksin. Kuitenkin kristikansa ottaa hänen sanojaan kirjaimellisesti.

• Vertausten-esittäjä kirjoitti:

Mielikuvitus laukkaa ja Raamattu antaa siihen hyvät mahdollisuudet.

Esimerkiksi Jeesus kertoi itse omin sanoin, että hän on puhunut puhuttavansa ainoastaan ja pelkästään vertauksin. Kuitenkin kristikansa ottaa hänen sanojaan kirjaimellisesti.

Niinhän minäkin olen aina tehnyt. Kaikki sanottavani olen sanonut vain vertauksin.

Onhan tämä aikamoinen disclaimer ihan missä tahansa tilanteessa.

• jooeisitäjeesustataas

Jessekin tajusi viimein että taru jumalasta on pelkkää tuubaa vailla tosipohjaa.
      Itsetuhoisen elämänsä tämä maankiertäjä sai ilmeisesti ristillä kuivuessaan täytökseen.
      Pojan sekavasta ja itsetuhoisesta käytöksestä saa vastuunsa kantaa äiti Maria, joka syötti pojalle melkoista pajunköyttä salatakseen nuoruuden seksihurjastelunsa.

• Historian-tutkija

Jeesus oli pappi Eelin avioton lapsi. Sitä se oli siihen aikaan, kun vanha äijä pääsi kuksimaan 12 vuotiasta temppelissä. Yleinen käytäntö nimittäin oli, että neitsyeen sai puhkaista pappi ja mitä varhaisemmassa vaiheessa puhkaisu suoritettiin sen parempi, ettei joku tytön sukulainen päässyt pukille. Tietysti niitä ei toivottuja raskauksiakin tuli pilvin pimein.

Jeesusta tietysti pilkattiin siitä, että hän oli avioton lapsi ja sen ajan hengen miehet halusivat päästä syntipukista eroon. Jeesuksen isäpuoli luonnollisesti hylkäsi Jeesuksen hyvin varhain ja sekin osaltaan traumatisoi Jeesusta yhä enemmän. Jeesus piti äitiään myös porttona ja siksi Jeesus liikkuikin miesporukassa mieluummin.

• voihittolainen

Varmasti kenelle tahansa tulee hätä tuommoisessa tilanteessa ja alkaa panikoimaan.

Surku surkea surin :(

• Historian-tutkija

Jeesus haki myös lohtua ilotytöistä. Tarinan Magdalan Maria oli Jeesuksen suosikkipano, jonka kanssa vietetyt yölliset yhteiset hetket johtivat siihen, että aviottoman lapsen perinne sai jatkoa Jeesuksen omassa elämässä.
        Tarina siitä, että Magdalan Maria oli pessyt Jeesuksen jalat eräissä kosteissa juhlissa omilla hiuksillaan viittaa siihen, että toukka oli jo siitetty Marian kohtuun. Jeesusken jalkojen peseminen oli selvä osoitus Marian keinosta kertoa Jeesukselle asian todellinen laita ja miten lain käsky velvoitti Jeesusta toimimaan ko. tilanteessa.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      151
      1883
    2. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1786
    3. Joensuun (kaupungin) kiusaamisongelma

Syrjitään, savustetaan ulos ja kiusataan. Pieneen piiriin ei kaikki mahdu. Tehdään elämästä mahdotonta, jolloin ainoa va
      Joensuu
      39
      1614
    4. Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa

Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu
      Ikävä
      196
      1218
    5. Olen levoton takiasi

Enkä saa itseäni rauhoittumaan
      Ikävä
      94
      1215
    6. Archie ja Iida ero.

Suuri kohujen saattelema rakkaustarina on ohi?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      85
      1178
    7. Evoluutioteoria on varmuudella väärin - monet tutkijat irtisaunoutuvat siitä

Tutkimuksissa on löytynyt paljon näyttöä siitä, ettei evoluutioteoria ole totta. Monet tutkijat kuitenkin vielä kannatta
      358
      1024
    8. Lakkaa haaveilemasta.

Oon löytänyt uuden naisen. mieheltä. tutulle. Naiselle.
      Ikävä
      62
      879
    9. Älä stressaa. Rakastan sua

Eikä tämä tunne mene pois, se on varmaan jo huomattu kumpikin ❤️
      Ikävä
      49
      831
    10. Ois kiva nähdä

Ja viettää Iltoja sun kanssa
      Ikävä
      50