Vapaa kuvaus

Aloituksia

25

Kommenttia

3337

1. "Onko+niin,+että+pääsiäisen+lammas+teurastetaan+iltahämärässä+14.+päivänä+nisankuuta+ja+se+syödään+sitä+seuraavana+yönä?"No,+se+miten+se+nyt+oikeasti+menee,+on,+että+lammas+on+otettu+ja+valittu+jo+10.+päivänä,+se+teurastetaan+valmistuspäivänä,+14.+päivänä,+juuri+ennen+auringonlaskua,+ja+syödään+15.+päivänä,+happamattoman+leivän+päivänä+(eli+siis+iltana/yönä).Se+"iltahämärässä"+on+tuottanut+harmaita+hiuksia+monelle,+kun+on+netissäkin+kaikenlaista+sukankuluttajaa+selittelemässä+yhtä+jos+toistakin,+jotkut+heittelevät+sitä+teurastusta+15.+päivän+puolelle+(klo+18+jälkeen,+toiset+pitävät+sen+teurastuksen+tiukasti+14.+päivän+puolella.Itse+en+ole+jaksanut+asiasta+hirveesiti+innostua,+sillä+puhutaan+silleen+tunnin+skaalasta+siinä,+koska+pääsiäinen+alkaa.+Iltahämärää+kun+ei+sitten+kirveelläkään+noilla+leveysasteilla+riitä+kovin+pitkään.+Aurinko+"rojahtaa"+alas,+ei+siten+kuin+meillä+Suomessa+kesällä+jha+talvella...+Mutta+eniten+hämennystä+aiheuttaa+se,+että+se+teurastus+julistetaan+jo+"pääisiäiseksi".+Näin+siis+oikeasti+"pääsiäinen"+ei+ole+sama+kuin+Suomen+"pääsiäispäivä",+jonka+jotkut+haluavat+projisoida+Israelin+24h+vuorokaudeksi+(valmistuspäivä),+vaan+pääsiäinen+alkaa+aivan+nisan+14+päivän+lopussa+(tai+15.+alussa,+ihan+miten+jokainen+haluaa+asian+tulkita),+pääsiäislampaan+teurastuksella.Tässä+pläjäyksenä+vielä:"1+Ja+Herra+puhui+Moosekselle+ja+Aaronille+Egyptin+maassa+sanoen:2+"Tämä+kuukausi+olkoon+teillä+kuukausista+ensimmäinen;+siitä+alottakaa+vuoden+kuukaudet.3+Puhukaa+koko+Israelin+kansalle+ja+sanokaa:+Tämän+kuun+kymmenentenä+päivänä+ottakoon+kukin+perheenisäntä+itsellensä+karitsan,+yhden+karitsan+joka+perhekuntaa+kohti.4+Mutta+jos+perhe+on+liian+pieni+koko+karitsaa+syömään,+niin+ottakoon+lähimmän+naapurinsa+kanssa+yhteisen+karitsan,+henkilöluvun+mukaan.+Karitsaa+kohti+laskekaa+niin+monta,+että+voivat+sen+syödä.5+Ja+karitsanne+olkoon+virheetön,+vuoden+vanha+urospuoli;+lampaista+tai+vuohista+se+ottakaa.6+Ja+pitäkää+se+tallella+neljänteentoista+päivään+tätä+kuuta;+silloin+Israelin+koko+seurakunta+teurastakoon+sen+iltahämärässä.7+Ja+he+ottakoot+sen+verta+ja+sivelkööt+sillä+molemmat+pihtipielet+ja+ovenpäällisen+niissä+taloissa,+joissa+he+sitä+syövät.8+Ja+he+syökööt+lihan+samana+yönä;+tulessa+paistettuna,+happamattoman+leivän+ja+katkerain+yrttien+kanssa+he+sen+syökööt.9+Älkää+syökö+siitä+mitään+raakana+tai+vedessä+keitettynä,+vaan+tulessa+paistettuna+päineen,+jalkoineen+ja+sisälmyksineen.10+Älkääkä+jättäkö+siitä+mitään+huomenaamuksi;+mutta+jos+jotakin+siitä+jäisi+huomenaamuksi,+niin+polttakaa+se+tulessa.11+Ja+syökää+se+näin:+kupeet+vyötettyinä,+kengät+jalassanne+ja+sauva+kädessänne;+ja+syökää+se+kiiruusti.+Tämä+on+pääsiäinen+Herran+kunniaksi."
  2. "Jeesuksen+uhri+syntien+sovituksena+ja+anteeksisaamisena+koskee+tietysti+kaikkia+maailman+ihmisiä+"Tässä+mennään+nyt+alueelle,+joka+olisi+helpompi+käsitellä+vaikka+nokatusten.+Voit+esimerkiksi+ottaa+yhteyttä+blogisi+tilaajaan+numero+5.Mutta+ihan+lyhyesti,+ja+riittämättömästi:Synnin+anteeksisaaminen+on+yksi+juttu,+ja+sen+sovitus+on+toinen+juttu.Jos+olet+velkaa+pankille+100k€,+ja+joku+sovittaa+lainasi,+se+tarkoittaa+että+hän+on+maksanut+100k€+pankille.Jos+taas+pankki+antaa+lainasi+ANTEEKSI,++se+tarkoittaa,+että+kukaan+ei+koskaan+ole+kyseistä+velkaa+maksanut.Jos+pääsiäislampaan+veri+johtaa+meidät+"turvaan"+kuoleman+enkeliltä,+se+on+ihan+eri+asia+kuin+että+pääsiäislampaan+veri+on+maksanut+syntimme,+jonka+vuoksi+kuoleman+enkelillä+ei+ole+meihin+valtaa,+koska+emme+ole+kuoleman+omia+(synnin+palkka+on+kuolema).Jeesuksen+veren+turvissa+meillä+on+"syytesuoja".+Esittämäsi+Matt+kohta+ei+eroa+käsityksestäni."sillä+tämä+on+minun+vereni,+liiton+veri,+joka+monen+edestä+vuodatetaan+syntien+anteeksiantamiseksi"Saamme+syntimme+ANTEEKSI,+se+on+ihan+eri+asia+kuin+että+ne+on+sovitettu.+Lopputulos+on+tosin+yhtenevä+kristittyjen+kannalta,+mutta+ei+ole+aivan+sama+vaikkapa+ateistien+kannalta:JOS+Jeesus+sovitti+koko+maailman+synnit,+eikö+Hän+silloin+ole+sovittanut+ateistienkin+synnit+?+Ja+jos+näin,+niin+ateistithan+ovat+puhtaat+ja+pääsevät+taivaaseen,+eikö+vain+?+Ai+eikö+?+No+mutta+silloinhan+Jeesus+ei+olekaan+sovittanut+heidän+syntejään,+eikö+?UNOHDA+Paavalin+oppi+hetkeksi.+Mieti.+"sillä+tämä+on+minun+vereni,+liiton+veri,+joka+monen+edestä+vuodatetaan+syntien+ANTEEKSIANTAMISEKSI"Minun+syntini+on+annettu+anteeksi,+Jeesuksen+veren+takia.+Olen+ne+tehnyt,+mutta+ne+ovat+anteeksi+annetut.+Ne+on+siirretty+yhtä+kauaksi+kuin+itä+on+lännestä+(mutta+joo,+en+voi+kiistää,+ne+ovat+olemassa+!)Ateistin+synnit+ei+ole+anteeksi+annetut.+Ateisti+ei+ole+kääntynyt+Jumalan+puoleen+ja+noudattanut+Hänen+tahtoaan."Ei+jokainen,+joka+sanoo+minulle:+'Herra,+Herra!',+pääse+taivasten+valtakuntaan,+vaan+se,+joka+tekee+minun+taivaallisen+Isäni+tahdon."
  3. "Tämä+on+minulle+uutta+tietoa.+En+tiennyt,+että+Jaakob,+Johannes+ja+Pietari+noudattivat+vielä+uudessa+liitossa+tarkoin+Mooseksen+lakia.+""Olen+sitä+mieltä,+että+kaikki+apostolit+olivat+samaa+mieltä+koskien+Mooseksen+lain+sitovuutta+uudessa+liitossa.+"Aivan.+Saat+anteeksi...+;)Mutta+muistatko,+kun+keskustelimme+juuri+siitä,+mitä+tapahtui+kun+paavali+17+vuoden+jälkeen+poikkesi+toista+kertaa+Jerusalemissa:Apt+21:21+"+Mutta+heille+on+kerrottu+sinusta,+että+sinä+opetat+kaikkia+pakanain+seassa+asuvia+juutalaisia+luopumaan+Mooseksesta+ja+kiellät+heitä+ympärileikkaamasta+lapsiaan+ja+vaeltamasta+säädettyjen+tapojen+mukaan."Kertooko+tämä,+että+Jerusalemin+seurakunta,+johttohenkilöinään+Jaakob,+Pietari+ja+Johannes,+olisi+luopunut+Mooseksen+laista+?+Ei+todellakaan+!!!Tiedän,+että+tämä+on+sinulle+uutta+ja+vaikeaa+omaksua,+mutta+lue+tuo+lause+uudestaan+pariin+kertaan,+ja+havaitse,+että+se,+mitä+sanon+on+100%+totta.+Jerusalemin+seurakunta+NOUDATTI+Mooseksen+lakia.+Esitit,+että+siellä+"joukossa"+olisi+lainkiivailijoita.+Mutta+kuten+tuosta+luet,+ei+ole+mitenkään+mahdollista,+että+Jaakobin+opetus+olisi+poikennut+tuosta+"lainkiivailijoiden"+opetuksesta,+koska+ei+Jerusalemin+seurakunta+voi+olla+kahta+mieltä+asiasta.+Jos+heidän+johtajansa+olisivat+opettaneet,+että+juutalaisen+sopii+luopua+Mooseksen+laista,+niin+eihän+Paavalin+opetuksessa+olisi+ollut+mitään+sellaista,+josta+Jaakobin+olisi+tarvinnut+Paavalia+varoittaa+!Jos+Jaakob+olisi+ollut+sitä+mieltä+että+juutalaisen+sopii+luopua+Mooseksen+laista,+hän+ITSE+olisi+ollut+ongelmissa+noiden+lainkiivailijoiden+edessä,+eikö+?Todellisuus+on+tarua+ihmeellisempää."Jaakob+oli+yksi+niistä+henkilöistä,+joka+vapautti+kristityt+noudattamasta+muita+Mooseksen+lain+liiton+kirjan+käskyjä+paitsi+mainittuja+neljää.+"Luepa+tarkemmin.++Ei+vapauttanut+"kristittyjä",+vaan+hän+vapautti+"pakanat",+joille+Mooseksen+lakia+ei+koskaan+oltu+edes+annettu+noudatettavaksi+!Jaakob+ei+missään+eikä+milloinkaan+esittänyt,+että+juutalaiset+olisivat+kristityiksi+käännyttyään+vapautuneet+Mooseksen+laista.+Ei+hän+esittänyt+sitä,+vaan+kuten+Apt+21:21+osoittaa,+se+oli+Jerusalemin+seurakunnan+johtajien+seurakunnalleen+antama+opetus,+että+joka+on+syntynyt+orjaksi,+pysyköön+orjana...+juutalaiset+ovat+velvollisia+noudattamaan+Mooseksen+lakia.Tästä+johtui+skisma+Paavalin+ja+Jerusalemin+välillä.Luepa+Gal+2:1-10.+Ja+koeta+ymmärtää+se+asia+niin+kuin+historia+sen+tuntee:+Paavali+ei+arvostanut+Jerusalemin+apostoleja,+ei+pätkän+vertaa.+Se+näkyy+erityisen+selvästi+jakeessa+6+"+Ja+nuo,+joita+jonakin+pidettiin-millaisia+lienevät+olleet,+ei+kuulu+minuun;+Jumala+ei+katso+henkilöön-nuo+arvossapidetyt+eivät+velvoittaneet+minua+mihinkään+enempään,"Mutta+valitettavasti+jakeen+loppuosa+on+käännetty+aivan+väärin.+Otetaanpa+KJV+avuksi+-+katso+kreikasta,+se+näkyy+siellä+aivan+selkeästi:"+for+they+who+SEEMED+TO+BE+SOMEWHAT+in+conference+ADDED+NOTHING+TO+ME:"Eli+Paavali+pistää+ihan+yksi-nolla+Jaakobia,+Pietaria+ja+Johannesta.+Heistä+ei+ollut+Paavalille+"mitään+iloa".+Voin+osoittaa+myös+lukuisia+muita+kohtia,+joissa+Paavali+kehuu+itseään+vähintään+apostolien+vertaiseksi,+ja+vetoaa+siihen+ettei+hänelle+ole+apostolit+mitään+koskaan+opettaneet.+Kun+luet+tuon+koko+tekstin+ajatuksella,+havaitset,+että+Paavali+ei+arvostanut+Jerusalemin+seurakunnan+johtajia+-+apostoleja+ja+Jeesuksen+veljeä+-+ei+sitten+pätkän+vertaa.+Miten+muutoin+joku+kehtaisi+kirjoittaa+noin+Jeesuksen+omista+opetuslapsista+ja+Jeesuksen+veljestä+?
  4. "Se+oli+yleinen+tapa,+että+kansa+söi+pääsiäisaterian+jo+valmistuspäivänä."Höpöhöpö.+Mooseksen+lain+mukaan+se,+joka+ei+syö+pääsiäisateriaa+juuri+oikeana+hetkenä,+on+ansainnut+kuoleman.Se+on+yleinen+tapa+ollut+ja+on+edelleen,+että+ihmisellä+on+taipumus+välttää+kuolema.+Juutalaiset+tekivät+näin+syömällä+pääsiäislampaan+niin+tositarkkaan+oikealla+hetkellä+kuin+mahdollista,+jotta+heitä+ei+voitaisi+syyttää+pääsiäisen+rikkomisesta+ja+siten+olevan+kuolemantuomion+ansainneita.Sen+sijaan,+väärinkäsityksiä+aiheuttaa+ensisijaisesti+se,+että+VT+kutsuu+pääsiäisen+alkavaksi+valmistuspäivän+"iltahämärästä".++Tätä+iltahämärää+ovat+monet+nykyään+omaksi+häpeäkseen+sitten+tulkinneet+"vaihtoehtoisesti"+joko+valmistuspäivän+tai+happamattoman+leivän+päivän+puolella+olevaksi+ajaksi,+joten+kuvittelevat+sen+voivat+tarkoittaa+milloin+valmistuspäivää,+milloin+happamattoman+leivän+päivää.Pääsiäistä+siis+vietetään+tuossa+iltahämärässä,+juuri+päivän+vaihtumisen+tienoilla+(Kun+nisan-kuun+14.+päivä++vaihtuu+nisan-kuun+15.+päiväksi,+tarkalleen+auringon+laskiessa).+Karitsa+teurastetaan+valmistuspäivänä+ja+syödään+katkerien+yrttien+kera+happamattoman+leivän+päivänä,+eikä+mitään+pidä+jättää+aamuun.+Siinä+missään+tapauksessa+ei+ole+sellaista+tuntia+suurempaa+marginaalia,+koska+se+pääsiäinen+alkaa.
  5. "Jos+olet+oikeassa,+niin+silloin+lähes+koko+Ilmestyskirja+on+jotakin+muuta+kuin+Jumalan+sanan+ilmoitusta.+Siellä+puhutaan+toistuvasti+Karitsasta,+jolla+sanalla+viitataan+Jeesukseen+kristukseen+pääsiäisen+uhrilampaana.+"No,+Ilmestyskirja,+joka+ei+ole+opetuslapsi+Johanneksen+kirjoittama,+jatkaa+aivan+samaa+sanomaa+kuin+Joh+evankeliumi.+Se+ei+liene+kenellekään+ylläri.+Näin+tekevät+myös+Joh+kirjeet,+jotka+on+kirjoitettu+n.+105-115+jKr.+Eli+takuuvarmasti+kauan+sen+jälkeen,+kun+opetuslapsi+Johannes+oli+kasvanut+koiranputkea.Kirkkoisät+ovat+perimätiedon+perusteella+yhdistäneet+Patmoksen+Johanneksen+apostoli+Johannekseen.+Tästä+ollaan+kyllä+vahvasti+eri+mieltä+tutkijoiden+keskuudessa,+myös+siksi,+että+Patmoksen+Johannes+ei+tuntunut+tietävän+hölkäsen+pöläystä+Jeesuksen+elämän+tapahtumista+muuta+kuin+kuulopuheiden+tms.+perusteella+-+tai+sitten+kaikki+synoptiset+ovat+väärässä.1+kor+taas+mitä+ilmeisimmin+on+Paavalin+kirjoittama.+Paavli+toi+uuden+opin+Jeesuksesta+koko+maailman+syntien+sovittajana,+ja+yhdisti+tämän+ajatuksen+pääsiäislampaaseen.Kuten+aiemmin+toin+ilmi,+pääsiäislammas+ei+suinkaan+sovittanut+yhtään+mitään+syntejä,+ei+yhtenäkään+pääsiäisenä.+Ei+ensimmäisenä+eikä+Jeesuksen+kuolinpääsiäisenä.+Sellaista+oppia+ei+VT:ssä+ole.Jeesus+ei+myöskään+koskaan+opettanut,+että+meidän+pelastuksemme+riippuisi+uskosta+Häneen.+Sellainen+oppi+löytyy+vain+Johanneksesta.+Ja+taas+ERITTÄIN+kuvaava+vertailu:+katso+mitä+synoptiset+sanovat,+ja+mitä+Johannes+sanoo:https://www.koivuniemi.com/raamattu?tila=pikahaku&hakuehto=uskoo&kirjat=utSynoptisten+kuvaus+siitä,+mitä+Jeesus+opettaa+pelastuksesta,+on+varsin+yhtenevä.+Luepa+Matt+25:stä+vuohet+ja+lampaat,+ajatuksella.+Missä+on+uskon+arvo+?Tai+Matt+7:"21+Ei+jokainen,+joka+sanoo+minulle:+'Herra,+Herra!',+pääse+taivasten+valtakuntaan,+vaan+se,+joka+tekee+minun+taivaallisen+Isäni+tahdon.22+Moni+sanoo+minulle+sinä+päivänä:+'Herra,+Herra,+emmekö+me+sinun+nimesi+kautta+ennustaneet+ja+sinun+nimesi+kautta+ajaneet+ulos+riivaajia+ja+sinun+nimesi+kautta+tehneet+monta+voimallista+tekoa?'23+Ja+silloin+minä+lausun+heille+julki:+'Minä+en+ole+koskaan+teitä+tuntenut;+menkää+pois+minun+tyköäni,+te+laittomuuden+tekijät'."Tai+luepa,+mitä+Jaakob+kirjoitti+(1+ja+2):"Mutta+olkaa+sanan+tekijöitä,+eikä+vain+sen+kuulijoita,+pettäen+itsenne."..."14+Mitä+hyötyä,+veljeni,+siitä+on,+jos+joku+sanoo+itsellään+olevan+uskon,+mutta+hänellä+ei+ole+tekoja?+Ei+kaiketi+usko+voi+häntä+pelastaa?15+Jos+veli+tai+sisar+on+alaston+ja+jokapäiväistä+ravintoa+vailla16+ja+joku+teistä+sanoo+heille:+"Menkää+rauhassa,+lämmitelkää+ja+ravitkaa+itsenne",+mutta+ette+anna+heille+ruumiin+tarpeita,+niin+mitä+hyötyä+siitä+on?17+Samoin+uskokin,+jos+sillä+ei+ole+tekoja,+on+itsessään+kuollut.18+Joku+ehkä+sanoo:+"Sinulla+on+usko,+ja+minulla+on+teot";+näytä+sinä+minulle+uskosi+ilman+tekoja,+niin+minä+teoistani+näytän+sinulle+uskon.19+Sinä+uskot,+että+Jumala+on+yksi.+Siinä+teet+oikein;+riivaajatkin+sen+uskovat+ja+vapisevat.20+Mutta+tahdotko+tietää,+sinä+turha+ihminen,+että+usko+ilman+tekoja+on+voimaton?"Vertaapa+tätä+Paavalin+oppiin+(Room+3)"23+Sillä+kaikki+ovat+syntiä+tehneet+ja+ovat+Jumalan+kirkkautta+vailla24+ja+saavat+lahjaksi+vanhurskauden+hänen+armostaan+sen+lunastuksen+kautta,+joka+on+Kristuksessa+Jeesuksessa,25+jonka+Jumala+on+asettanut+armoistuimeksi+uskon+kautta+hänen+vereensä,+osoittaaksensa+vanhurskauttaan,+koska+hän+oli+jättänyt+rankaisematta+ennen+tehdyt+synnit26+jumalallisessa+kärsivällisyydessään,+osoittaaksensa+vanhurskauttaan+nykyajassa,+sitä,+että+hän+itse+on+vanhurskas+ja+vanhurskauttaa+sen,+jolla+on+usko+Jeesukseen.27+Missä+siis+on+kerskaaminen?+Se+on+suljettu+pois.+Minkä+lain+kautta?+Tekojenko+lain?+Ei,+vaan+uskon+lain+kautta.28+Niin+päätämme+siis,+että+ihminen+vanhurskautetaan+uskon+kautta,+ilman+lain+tekoja."
  6. Luetaanpa+tarkemmin+tuo+Apt+8:32-33:""Niinkuin+lammas+hänet+viedään+teuraaksi;+ja+niinkuin+karitsa+on+ääneti+keritsijänsä+edessä,+niin+ei+hänkään+suutansa+avaa.+Hänen+alentumisensa+kautta+hänen+tuomionsa+otetaan+pois.+Kuka+kertoo+hänen+syntyperänsä?+Sillä+hänen+elämänsä+otetaan+pois+maan+päältä.""Missä+ovat+sanat+"pääsiäinen"+ja+"uhri"+???Tuo+kertoo+lampaasta,+joka+ääneti,+nöyränä,+ottaa+vastaan+sen+mikä+on+edessä.+Juuri+niin+Jeesus+teki.+Mutta+ei+tuo+sano+Jeesusta+pääsiäisuhrikaritsaksi.Entä+1+Piet+1:"17+Ja+jos+te+Isänänne+huudatte+avuksi+häntä,+joka+henkilöön+katsomatta+tuomitsee+kunkin+hänen+tekojensa+mukaan,+niin+vaeltakaa+pelossa+tämä+muukalaisuutenne+aika,18+tietäen,+ettette+ole+millään+katoavaisella,+ette+hopealla+ettekä+kullalla,+lunastetut+turhasta,+isiltä+peritystä+vaelluksestanne,19+vaan+Kristuksen+kalliilla+verellä,+niinkuin+virheettömän+ja+tahrattoman+karitsan,20+hänen,+joka+tosin+oli+edeltätiedetty+jo+ennen+maailman+perustamista,+mutta+vasta+viimeisinä+aikoina+on+ilmoitettu+teitä+varten,21+jotka+hänen+kauttansa+uskotte+Jumalaan,+joka+herätti+hänet+kuolleista+ja+antoi+hänelle+kirkkauden,+niin+että+teidän+uskonne+on+myös+toivo+Jumalaan."Kun+tuon+luet,+ei+siinäkään+sanota+mitään+pääsiäisestä.+Ja+itse+asiassa,+syntien+sovitushan+piti+tapahtua+suurena+sovituspäivänä,+millä+ei+ole+pääsiäisen+kanssa+mitään+tekemistä.Sen+SIJAAN,+huomaa,+että+Egyptissä+pelastus+kuoleman+enkeliltä+tapahtui+pääsiäispäivänä+(valmistuspäivän+päätyttyä)+enkelin+nähdessä+veren+pihtipielissä.+Aivan+samoin,+Jumala+katsoo+Jeesuksen++vereen,+jonka+turvassa+olemme+Hänen+vihaltaan+syntiä+kohtaan.Tämä+voi+olla+sinulle+uutta,+mutta+tosiasia+on+se,+että+synoptiset+(Jeesus),+Pietari+tai+Jaakob+eivät+opeta+syntien+sovitusta+Jeesuksen+kuoleman+kautta,+vaan+veren+turvissa+olemista.+Tämä+oppi+ristinkuoleman+tuomasta+koko+maailman+syntien+sovituksesta+oli+Paavalin+esittämä+uusi+oppi,+joka+aikanaan+sai+vallan+pakanakristittyjen+keskuudessa."Yllättäen",+Johannes+varsin+avoimesti+opettaa+tätä+oppia,+ja+huomaa,+että+Johannes+laittaa+tämän+peräti+Johannes+kastajan+suuhun+!1:29 Seuraavana+päivänä+hän+näki+Jeesuksen+tulevan+tykönsä+ja+sanoi:+"Katso,+Jumalan+Karitsa,+joka+ottaa+pois+maailman+synnin!
  7. "Erot+Paavalin+kirjeiden+kielessä+voivat+johtua+siitä,+että+hän+ei+kirjoittanut+itse+kirjeitään+vaan+hänen+seuralaisensa+kirjoittivat+ne+ja+heidän+kreikankielen+taitonsa+poikkesivat+toisistaan."No,+tämä+selitys+ontuu,+koska+vaikka+Paavali+saneli+kirjeensä,+ne+kuulostavat+juuri+häneltä+itseltään,+hänen+sanavarastollaan,+hänen+kieliopillaan,+hänen+ilmaisuillaan+kirjoitetuilta.Paavali+puhui+virheetöntä+kreikkaa.+Hän+saneli+virheetöntä+kreikkaa.+Hän+saneli+omaa+kielioppiaan,+omia+ilmaisujaan,+omalla+sanavarastollaan.+Ja+nämä+erottavat+hänet+1-2+Tim,+Tiit,+Ef,+Kol+tai+2+Tess+kirjoittajista,+joiden+kielioppi,+ilmaisutyyli+ja+sanavarasto+erosivat+Paavalista.Sen+sijaan,+jos+ajattelemme+jotakin+Matteusta+tai+Johannesta,+Pietaria+tai+Jaakobia,+he+eivät+osanneet+kreikkaa+kirjoittaa,+on+hyvä+jos+kouluttamattomat+köyhistä+perheistä+tulleet+osasivat+kirjoittaa+edes+äidinkieltään+arameaa.+Tuohon+aikaan+Israelissa+ehkä+1%+väestöstä+oli+edes+kirjoitustaitoisia+omalla+äidinkielellään,+eivätkä+ne+1%+suinkaan+olleet+köyhästä+taustasta+!"Toinen+kirje+Timoteukselle+vaikuttaa+autenttiselta+sen+vuoksi,+että+siinä+lähetetään+terveisiä+Paavalin+aikalaisille+Timoteuksen+kautta.+(2Tim+4:19-22)+"No+kuule+vauva+voi+hyvin.+Terveisin,+Sauli+Niinistö.+(onko+uskottava+?)Ne,+jotka+kirjoittivat+väärällä+nimellä+tai+sanotaan+väärässä+nimessä,+olivat+henkilöitä,+jotka+uskoivat+että+heillä+oli+jotakin+tärkeää+sanottavaa,+mutta+heillä+itsellään+ei+ollut+"nimeä"+jonka+vuoksi+kukaan+olisi+heidän+hengen+tuotoksistaan+ollut+kiinnostuneita.+Tämän+vuoksi+he+menettelivät+seuraavasti:+Jos+vaikka+X+halusi+levittää+sanomaansa+jostakin,+hän+kirjoitti+kirjeen+joka+osoitettiin+vaikka+"Rooman+seurakunnalle".+Mutta+hän+ei+lähettänyt++(kuljetuttanut;+antanut+muiden+vietäväksi)+sitä+sinne,+vaan+vaikkapa+Antiokiaan.+Saatesanoiksi+hän+sanoi,+että+tässä+on+KOPIO+Roomaan+lähetetystä+Barnabaksen+kirjeestä.+No,+päästyään+perille,+se+kirje+kopioitiin+naapuriseurakuntiin+luettavaksi,+ja+ne+puolestaan+kopioivat+sitä+edelleen.+Mutta+koska+kyse+oli+"Barnabaan+kirjeestä+Roomalaisille",+niin+eihän+kukaan+sitä+tietenkään+Roomaan+lähettänyt,+koska+heillähän+se+(kai)+oli+tietysti+jo.No+niin,+aikaa+kului+50+vuotta,+Rooman+seurakunnassa+oli+sukupolvi+vaihtunut,+eikä+sitä'+enää+tiennyt+vanha+Erkkikään,+mistä+tai+minne+tuo+kirje+oli+alunperin+kulkenut,+kopioita+oli+ympäri+seurakuntia+ja+perimätieto+kertoi+että+se+oli+Barnabaan+kirje+Roomalaisille.+Muista,+että+edes+Paavalin+kirjeitä+alettiin+ensi+kerran+kokoamaan+yhteen+vasta+pitkällä+100-luvulla.+Kaikki+olivat+kopioita+ja+kopioiden+kopioita,+ja+joukossa+oli+väärennäksiä+aivan+tolkuttomat+määrät.+Esim.+evankeliumeijahan+on+olemassa+nelisenkymmentä.+Niitä+löytyy+niin+Marian+kuin+jopa+Juudaksenkin+nimellä...+arvaa+vaan+kaksi+kertaa,+montako+tuhatta+väärennettyä+kirjettä+mahtoi+tuohon+aikaan+liikkua...+;)
  8. "Johanneksen+evankeliumin+tutkiminen+osoittaa+sen,+että+...+se+on+"palapeli",+johon+on+koottu+aineksia+sieltä+sun+täältä,+jotka+eivät+ole+kronologisessa+järjestyksessä.+"Totta.+Sen+lisäksi+se+esittää+Jeesuksesta+aivan+erilaisen+kuvan+kuin+synoptiset.+Siihen+on+koottu+näitä+palasia+sen+vuoksi,+että+se+on+saatu+kuulostamaan+"aidolta",+vaikka+sen+sanoma+on+tyystin+erilainen+kuin+synoptisten.Otanpa+esimerkin:Matt+16:20+"Silloin+hän+varoitti+vakavasti+opetuslapsiaan+kenellekään+sanomasta,+että+hän+on+Kristus."Mark+8:29-30+"Niin+hän+kysyi+heiltä:+"Kenenkä+te+sanotte+minun+olevan?"+Pietari+vastasi+ja+sanoi+hänelle:+"Sinä+olet+Kristus".+Ja+hän+varoitti+vakavasti+heitä+puhumasta+kenellekään+hänestä."Luuk+9:20-21+"Niin+hän+sanoi+heille:+"Kenenkä+te+sanotte+minun+olevan?"+Pietari+vastasi+ja+sanoi:+"Sinä+olet+Jumalan+Kristus".+Niin+hän+vakavasti+varoittaen+kielsi+heitä+kenellekään+tästä+puhumasta"Entä+Joh+???Joh+4:25-26+"Nainen+sanoi+hänelle:+"Minä+tiedän,+että+Messias+on+tuleva,+hän,+jota+sanotaan+Kristukseksi;+kun+hän+tulee,+ilmoittaa+hän+meille+kaikki".+Jeesus+sanoi+hänelle:+"MINÄ+OLEN+SE,+minä,+joka+puhun+sinun+kanssasi"."Joh+10:24-25+"Niin+juutalaiset+ympäröivät+hänet+ja+sanoivat+hänelle:+"Kuinka+kauan+sinä+pidät+meidän+mieltämme+kiihdyksissä?+Jos+sinä+olet+Kristus,+niin+sano+se+meille+suoraan."+Jeesus+vastasi+heille:+"MINÄ+OLEN+SANONUT+SEN+TEILLE,+ja+te+ette+usko.+Ne+teot,+joita+minä+teen+Isäni+nimessä,+ne+todistavat+minusta."Joh+mukaan+Jeesus+kulki+ympäriinsä+julistaen+olevansa+Kristus:+"Sillä+juutalaiset+olivat+jo+sopineet+keskenään,+että+se,+joka+tunnusti+hänet+Kristukseksi,+oli+erotettava+synagoogasta."...+"Kuitenkin+useat+hallitusmiehistäkin+uskoivat+häneen,+mutta+fariseusten+tähden+he+eivät+sitä+tunnustaneet,+etteivät+joutuisi+synagoogasta+erotetuiksi."Joh+mukaan+Jeesus+teki+"tunnustekoja",+todistaen+olevansa+Messias+ja+Kristus.++Tämä+Raamattuhaku+on+varsin+opettavainen:+vertaapa+osumia+Joh+versus+synoptiset:https://www.koivuniemi.com/raamattu?tila=pikahaku&hakuehto=tunnuste&kirjat=utSynoptisten+mukaan,+vain+yksi+opetuslapsista+oli+sen+honannut,+eikä+missään+tapauksessa+Jeesuksen+oman+ilmoituksen+kautta:Matt+16:16-17+"Simon+Pietari+vastasi+ja+sanoi:+"Sinä+olet+Kristus,+elävän+Jumalan+Poika".Jeesus+vastasi+ja+sanoi+hänelle:+"Autuas+olet+sinä,+Simon,+Joonaan+poika,+sillä+ei+liha+eikä+veri+ole+sitä+sinulle+ilmoittanut,+vaan+minun+Isäni,+joka+on+taivaissa."Ja+tämähän+oli+vain+hetkeä+ennen+kuin+Jeesus+teloitettiin+!!!+Tämä+aivan+suoraan+todistaa,+että+Johanneksen+nimellä+kulkevan+evankeliumin+sanoma+on+puhdasta+huuhaata+aivan+läpikotaisin+-+jos+siitä+ottaa+pois+kohdat,+jossa+Jeesus+teki+"tunnustekoja"+osoittaakseen+olevansa+Messias,+Kristus+tai+Jumalan+Poika,+sinulle+ei+jää+käteen+yhtään+mitään+.+Miksi+?+Koska+tuo+koko+kirja+on+yhtä+propagandaa+joka+on+kirjoitettu+harhaopin+tueksi.