Vapaa kuvaus

Aloituksia

92

Kommenttia

6153

  1. Kyllä ne Tokmannin lasitkin ovat varmasti ”asiansa ajavat” kos/kun ovat ns:”urheilumallin” lasit. Ihan lasit kuin lasit ei yö mielestäni ole pyöräilyyn soveltuvat (mallin tulee olla sellainen ettei hieman kovempaa vaihtia ajaessaan tapahdu isompaa tuulen pyörteilyä lasien ja silmien välissä.

    En sano että hinta sinänsä on määräävä tekijä missään tapauksessa, itselläkin on helvemmanpään (20-25€) aurinko/ajolaseja jotka ovat erittäin toimivia, mutta on niissä yhä iso ero noihin Oakleyn laseihini.
    Sen tietää kutodellisuudessa vasta kun ajaa pidempiä aikoja eri olosuhteissa.
  2. Itse juuri äsken palasin kotiin "pikalomalta" itselleni aikaisemmin täysin tuntemattomasta kaupunkikohteesta, Latvian pääkaupungista Riiasta johan käytiin matkakaverin kanssa tutustumassa kolmen päivän edestä.
    Tätä keskustelu kävi mielessä uuteen paikkaan tutustuessa, että mikä tekee "nähtävyydestä nähtävyyden" ja mikä sitä ei varsinaisesti ole.
    Riian osalta sen vanhakaupunki on aivan "luonnollinen" nähtävyyksien joukkoon luettava asia (Riikahan on 1200-luvulla perusttetu kaupunki ja siellä on ainakin osittain säilynyt runsaasti vanhaa rakennuskantaa) joka on päässyt Unescon maailmanperintökohteiden joukkoon ja onkin kokonaisuutena hyvin vaikuttava alue (vaikka sieltä ei jäänyt mieleen samalla tavoin yksittäisiä upeita rakennuksia kuin vaikkapa Prahan vastaavasta alueesta) ja ehdottoman näkemisen arvoinen, yksin kyseisen alueen takia kannattaa matkustaa Riikaan mikäli vanhat miljööt kiinnostavat.

    Jokiranta-alue sekä puistot myös erittäin v iehättäviä, mutta kun kelit eivät oikein suosineet näinä kolmena päivänä, niin niiden varsinainen "vaikuttavuus" jäi hieman oman mielikuvituksen varaan. Hienoa kyllä, mutta ei niin erikloista mitä ei muistakin paikoista löydy.

    Monen matkaoppaan kehuma Riian keskustori (Kauppahalli joka sijaitsee neljässä vierekkäisessä isossa, alunperin armeijan ilmalaivojen hangaareiksi tehdyissä halleissa) itselle lievä pettymys, varmasti osalle ihmisistä iso nähtävyys, mutta ei oikein itselle.

    Sitten itselleni isoin positiivinen yllätys "nähtävyytenä" oli Riian ulkopuolella oleva (reilun puolentunnin junamatkan päässä) Jurmalan ranta-alue, jossa sijaitsee yhdet pohjois-euroopan pisimmät hiekkarannat (yli 30km. lähes yhtenäinen leveä ranta-alue)
    Kyllä hiekkarantoja on muuallakin, mutta kyseinen alue on alkanut muodostumaan lomanvietto-alueeksi jo 1800-luvun alkupuoliskolla ja rautatien saapuminen alueelle 1870-luvulla sitten "räjäytti pankin". Alue onkin kattava kokoelma yli 150-vuotiasta lomavillaa ja uutta majoituskantaa sopivasti sekaisin vanhaa ja uutta, sekä myös Neuvosto-aikaista rakennusta. Erittäin suositeltava tutustumiskohde ja "nähtävyys kokonaisuudessaan".

    Niin, miksi puhun Riiasta Pattaya ketjussa? Nyt puhe enemmänkin siitä mikä tekee (ainakin omasta mielestäni) "nähtävyyden" ja minkäläsia nähtävyydet omasta mielestäni ovat,.