Vapaa kuvaus

Aloituksia

71

Kommenttia

2805

1. Kyllä+on+taas+lukemisen+ymmärtäminen+kohdallansa.+Eli+takana+se+parisenkymmentä+Thaimaan+matkaa,+joista+yksi+tosiaan+äitini+kanssa,+yksi+(ensimmäinen)+Isäni+ja+hänen+vaimonsa+kanssa,+yksi+hyvän+ystäväni+kanssa,+viisi+nykyisen+seurustelukumppanini+kanssa+ja+loput+yksin.Ja+kyllä,+tykkään+matkustaa+myös+yksin+se+on+ihan+tietoinen+valinta,+silloin+voin+ihan+itse+päättää+(ketään+muuta+huomioimatta)+minne+menen,+mitä+teen+(vai+teenkö+joinain+päivinä+yhtään+mitään),+eli+yksin+matkatessa+voin+tehdä+asiat+ihan+oman+haluni+mukaan.+En+lomallani+kaipaa+muiden+seuraa,+vaan+viihdyn+mainiosti+yksin.
  2. "Valehtelet+resu...+senkin+pallomahainen+pälvikaljusika..+äitisi+kanssa+matkustat+ja+teillä+molemmilla+on+karjala+lippikset+ja+vanhat+muovikassit+missä+on+kotoa+tuotuja+voileipiä+ja+virolaista+kaljaa+kolme+tölkkiä+per+karvanokka.+"Johan+taas+on+mielenkiintoinen+ajatusmaailma.+Ihan+kuin+se+että+olisi+joskus+ulkomaan+matkoilla+vaikkapa+omien+vanhempiensa+kanssa,+niin+se+olisi+jotenkin+nolo+ja+häpeällinen+asia.+Ei+kyllä+oikein+mahdu+omaan+ajatusmaailmaan+tuollainen+ajatuskulku.+Vähän+olet+reissussa+ollut+ja+matkailijoita+nähnyt+jos+kyseistä+asiaa+(matkailijoita+useammassa+sukupolvessa+yhdessä+matkaamassa)+hämmästelet+ja+ihmeellisenä+pidät.+Runsaasti+näkee+(niin+Thaimaassa+kuin+muissakin+maissa)+matkoilla+että+seurue+muodostuu+vaikkapa+Isästä+ja+Äidistä,+heidän+lapsistansa+ja+jomman+kumman++(taikka+vaikka+molempien)+vanhemmista,+tuollainen+matkustaminen+on+hyvinkin+yleistä,+mutta+jos+ei+ole+matkoilla+käynyt,+niin+eihän+sitä+voi+tietää...Tästä+on+kohta+kaksi+vuotta+kun+tosiaan+otin+Äitini+mukaan+yhdelle+Thaimaan+lomalle+(Bangkok+++Phuket+oli+kohtaina),+minusta+oli+mukava+tarjota++70v.+pirteälle+eläkeläiselle+uusi+kokemus+hänen+elämässään+jota+hän+vieläkin+monasti+lämmöllä+muistelee+kun+aina+aika-ajoin+näemme.+Mitään+hävettävää+en+tuossa+reissussa+kyllä+kokenut+olevan.Myös+ensimmäinen+Thaimaan+matkani+vajaa+20v.+sitten+olen+matkannut+vanhempani,+eli+(nyt+jo+edesmenneen)+isäni+kanssa.+Hän+oli+aikoinaan+(90-luvulla+ja+2000-luvun+alussa)+vaimonsa+kanssa+erittäin+innokkas+matkaaja+(kävivät+Australiaa+lukuunottamatta+kaikki+mantereet+läpi)+ja+sitten+eräs+vuosi+pyysi+minua+heidän+mukana+Thamaan+matkalle.+Muutama+vuosi+tuon+kyseisen+reissun+jälkeen+aloinkin+sitten+itsekseni+reissaamaan+Thaimaassa+(kiitos+isälleni+tästä+ensimmäisen+matkan+alkusysäyksestä)+ja+nyt+niitä+matkoja+onkin+takana+jo+yli+parisenkymmentä+(mistä+siis+yksi+isäni,+yksi+äitini,+yksi+hyvän+ystäväni+ja+viisi+nykyisen+seurustelukumppanini+kanssa,+loput+olenkin+sitten+ollut+yksin+matkassa).Eli+itse+en+näe+mitään+noloa+loman+viettämistä+vaikkapa+äitini+kanssa+(on+ikäisekseen+hyväkuntoinen,+terävä-älyinen+ja+"ajan+hermolla"+elävä+nais-ihminen+vaikka+ensivuonna+täyttääkin+jo+75v.)+kannattaa+keksiä+minua+kohtaan+jotain+muita+pilkan+ja+ivan+aiheita+kuin+tuo.
  3. "Santtu+toteaa+Pattayalla+sesonkivaihteluiden+olevan+pienempiä+vaikka+Pattayalla+suomiravintoloita+suljetaan+kun+ei+ole+varaa+sähköön+ja+palkkoihin,+jota+ei+ainakaan+tämän+palstan+kirjoituksia+tulkitessa+tapahdu+muilla+paikkakunnilla."Paha+sanoa+noista+"suomiravintoloista",+kun+ei+niissä+pahemmin+(kahdsti+olen+käynyt)+tule+käytyä.+Ja+tällä+palstalla+nyt+puhutaan+mitä+puhutaan...Ja+muista,+että+Suomalaisten+(mitkä+ilmeisesti+ovat+näiden+"suomipaikkojen"+isoin+asiakasryhmä)+matkustus-ajat+kauheasti+vaikuta+Thaimaankävijöiden+kokonaismäärässä."Santulla+on+näkemys+että+ulkomailta+tuotettu+liha+päätyy+Pattayalle,+ei+muualle."Varmasti+päätyy+muuallekkin+(ainakin+Bangkokiin),+mutta+Bangkokin+ohella+Pattaya+on+ainoita+paikkoja+missä+olen+Thaimaassa+hyvälaatuista+pihviruokaa+saanut,+varmasti+joitakin+yksittäisiä+hyviä+pihvipaikkoja+löytyy+muualtakin+Thaimaasta,+otan+mielelläni+vinkkejä+vastaan+tuonkin+asian+tiimoilta."Väitän+Santulle,+että+et+valitse+kohdettasi+moottoripyörävalikoiman+ja+vuokrahinnan+mukaan,+vaan+olet+matkustanut+valitsemaasi+kohteeseen.Matkaa+valmistellessasi+olet+etsinyt+pyörää+yleisimmin+maksiskootteria+ja+päätynyt+mihin+kulloinkin,+näin+ainakin+aiemmista+kirjoituksistasi+on+tulkittavissa."Maksiskootteria,+erilaisia+moottoripyöriä,+"tavallista"+skootteria,+aina+riippuu+tilanteesta+ja+"tarpeesta".+Pattaya+on+vain+helppo+kohde+tuon+MP/Skootteri+vuokraamisen+suhteen,+isot+valikoimat+ja+edulliset+hinnat."Santtu+vastasi+ostoksiin,+mutta+mikä+mahtaa+olla+Thaimaasta+shoppailtu+käyttöelektroniikka+Suomeen,+jota+vain+Pattayalta+saa."Ei+varmasti+mitään+mitä+ei+ainakin+Bangkokista+saa,+turistikohteista+sitten+myös+Phuketissa+on+ihan+hyvää+valikoimaa.Mutta+Thaimaasta+löytyy+paljon+(muuten+hyviä)+turistikohteita+joissa+ostosmahdollisuudet+ovat+erittäin+paljon+heikommat.+Viimeaikaisista+kohteista+tulee+mieleen+ainakin+Chang+ja+Samui+tulee+mieleen+kohteina+joissa+ostos+mahdollisuudet+ovat+hyvinkin+rajoitettuja.Ja+yhä+edelleen,+minulle+Pattaya+on+vain+yksi+kohde+lukuisten+Thaimaan+kohteiden+joukossa,+mutta+silti+noiden+omassa+avausviestissäni+lueteltujen+syiden+takia+on+se+kohde+jossa+tulee+kuitenkin+kohtuullisen+usein+käytyä.+Mielestäni+"parhaimmillaan"+kun+yhdistää+samaan+reisuussa+jonkun+rauhallisen+HYVÄN+rantakohteen+kanssa+(Pattayaa+en+itse+sellaisena+pidä).+Nytkin+Toukokuussa+kun+viimeksi+olimme+naisystäväni+kanssa+Thaimaassa,+niin+yhdistelmä+oli+Koh+Chang+++Pattaya.Syys-Lokakuuhun+seuraavaa+reissua+suunnittelemassa+ja+tarkka+ajankohta+sekä+kohde/kohteet+vielä+auki,+ehkä+osa+Pattayalla+taikka+sitten+ei.
  4. "Ymmärsinkö+oikein+että+mainitsemasi+kohteet+ei+ole+sesonkikohteita,+eli+koko+Thaimaa+ja+Pattayalla+on+edullisimmat+hotellit."Siis+pattayalla+sesonkivaihtelut+ovat+selvästi+pienempiä,+kuin+isossa+osassa+muista+Thaimaan+turistikohteista+ja+hotellien+hinnat+"tasaisemmat"+ympäri+vuoden.+Etenkin+Thaimaan+matkailun+sesonkiaikaan+Pattayan+hotellien+hinnat+ovat+edullisia+suhteessa+isoon+osaan+muista+kohteista+(joissa+voi+sitten+taas+olla+sesongin+ulkopuolella+löydettävissä+erittäinkin+edullisia+hotellitarjouksia)."Pattayalle+pihviä+syömään+ja+muissa+kohteissa+pihvin+saanti+hankalaa."Thai+keittiö+on+pääasiallinen+valintani+Thaimaan+lomien+aikana,+mutta+välillä+haluaa+jotain+muutakin,+ja+Thaimaassa+hyvän+pihvin+saaminen+ravintolasta+on+hyvinkin+haastavaa+(lähes+kaikki+parempilaatuinen+liha+joudutaan+tuomaan+ulkomailta)."Pattayalle+matkustamisesi+vaikuttava+tekijä+oli+moottoripyörä,+ok."Vuokraan+aina+lomillani+(paitsi+Bangkokissa)+jonkinlaisen+kaksipyöräisen+menopelin,+välillä+pienemmän+välillä+isomman,+mutta+sillä+(moottoripyörien/skootterien+saatavuudella+ja+hinnalla)+on+oma+merkityksensä."Et+vastannut+käytätkö+kaupallista+treenitilaa+tai+hotellisi+kuntohuonetta."Jos+hotellilla+on+hyvä+treenitila,+niin+sitä,+jos+huono+taikka+sitä+ei+ole+ollenkaan,+niin+sitten+kaupallista+treenitilaa."Choppailu+oli+pääkysymykseni+johon+en+tälläkään+kertaa+saanut+vastausta,+vaikka+esitin+kysymykseni+Sinulle+jota+pidän+palstan+asianmukaisimpana+tyyppinä."Eli+nyt+sitten+varmaan+shoppailusta+kyse?Bangkok+on+mielestäni+ylivoimaisesti+Thaimaan+paras+ostopaikka+lähes+kaiken+suhteen,+mutta+Pattaya+on+sitten+mielestäni+kakkonen.+Itselleni+ostamiset+keskittyy+lähinnä+vaatepuoleen+(löytyy+aidoista+merkkvaatteista+halpaakin+halvempiin+kopioihin+ja+kaikkea+siltä+väliltä),+välillä+joitakin+yksittäisiä+kelloja+(ei+kalliita),+ja+käyttö+elektroniikkaa."Kiitos+kuitenkin+vaivannäöstäsi,+en+viitsi+lypsää+ja+tivata+tuota+ostosjuttua,+siis+Rolexeja+ja+merkkivaatteita+Pattayalle+ostamaan."Molempia+löytyy+jos+niitä+tahto+ja+useamastakin+paikasta,+jokainen+makunsa+mukaan.
  5. Kerrotko+ensin+miten+termi+"choppailu"+liittyy+mitenkään+Thaimaan+matkailuun?+Koska+sana+chopata+tarkoittaa+joko+kitaransoiton+soittotyyliä+taikka+autojen+rakentelussa+tehtävää+kattojen+madaltamista.+Jos+tarkoitus+on+puhua+"shoppailusta"+niin+sitten+onkin+ihan+toinen+asia...Osassa+kohteista+on+hyvä+hotellivalikoima+ja+osassa+ei.+Oman+kokemuspohjan+mukaan+Pattayalla+on+Thaimaalaiseksi+turistikohteeksi+edullisehkot+hotellit+(kokemusta+Thaimaan+kohteista,+Bangkok,+Phuket,+Chiang+Mai,+Koh+Chang,+Koh+Samet,+Rayong,+Hua+Hin,+Ao+Nang,+Khao+lak,+Koh+Lanta+ja+tietysti+Pattaya).+Ja+hintavaihtelut+sesonki/ei+sesonki+ovat+pienemmät+kuin+selkeissä+sesonkikohteissa.Ruokapaikkoja+olen+aina+Thaimaasta+kyllä+löytänyt,+mutta+Pattayalla+löytyy+melkein+kaikkia+"keittiösuuntauksia"+oman+makunsa+mukaan,+eikä+aina+tarvitse+"tyytyä"+vaikkapa+Thai+keittiöön+(mistä+itse+pidän+paljon).+Isosta+osasta+Thaimaan+kohteita+on+vaikea+löytyy+esimerkiksi+hyvää+pihvipaikkaa+(lihan+laatu+on+monasti+huonoa),+mutta+esim.+Beefeater+(ja+muutama+muukin+paikka)+on+paikka+Pattayalla,+mistä+saa+erittäin+loistavia+pihviannoksia+jos+niitä+tekee+mieli.Sanoisin+ennemminkin+että+Pattayalta+löytyy+mielestä+MP+kalustoa+(ja+se+on+myös+kohtuullisesti+hinnoiteltua),+kun+isossa+osassa+muista+Thaimaan+kohteista+(pois+lukien+Phuket,+Chiang+Mai+ja+Bangkok),+joutuu+tyytymään+selkeästi+"pienempään"+kalustoon,+kun+150cc.+skoottereita+isompia+ajopelejä+ei+vain+ole+saatavilla+vuokrakäyttöön+(jostain+saattaa+tuota+300cc.+Honda+Forzaa+löytyä).+Ja+tuo+on+yksi+tekijä+millä+on+omalla+kohdallani+vaikutusta.Riippuu+hotellista,+osassa+hotelleista+sali+saattaa+olla+oikeinkin+hyvä+(esim.+Fairtex+Pattaya+hotel&sports+club+on+hotelli++missä+olen+pariin+otteeseen+yöpynyt+ja+siellä+on+aivan+kaupallisen+tason+huippuluokan+treenitilat),+jolloin+tarvetta+hakea+salia+muualta+ei+ole,+mutta+jos+Hotellin+sali+on+huono+taikka+sitä+ei+ole,+niin+Pattayalta+löytyy+useita+hyvätasoisia+salivaihtoehtoja.