Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
santtu_1975X
santtu_1975X
santtu_1975X
Vapaa kuvaus
Aloituksia
92
Kommenttia
6157
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Siis onhan Harley Davidson tehnyt vuosikymmeniä isoa työtä brändinsä eteen sehän on kaikkien myönnettävä. Heidän merchandise puoli esimerkiksi (kaikki virallinen H-D tavara, vaatteet, lompakot, kahvikupit yms.) on iso osa brändiä ja taitaa tehdä heillä jotain 15%:n luokkaa koko firman liikevaihdosta.
Mutta nykypäivänä tuo heidän luomansa "H-D ekosysteemi" elämäntapansa alkaa pikkuhiljaa kääntymään heitä vastaan kun heillä haasteita brändin ja (sitä myöden tuotteiden) uusiutumisen kanssa kun vaikkapa uusia LiveWireä taikka Pan Americaa ajatellaan, niitä on haastavaa myydä "vanhalla H-D imagolla" uusille asiakkaill, koska ne eivät tahdo löytää käyttäjä/ostajakuntaa nykyisestä H-D omistajakunnasta.
Eli tuo H-D:n brändimielikuva on sekä heidän vahvuutensa että heikkoutensa (vahvuus on myydä teknisesti "ei niin hyviä" moottoripyöriä kovahkoon hintaan, mutta heikkoutena sitten vastaavasti uusien selkeästi aikaisemmasta poikkeavien pyörämallien myyminen jotka eivät "istu" perinteiseen H-D mielikuvamarkkinointiin).
15.03.2026 15:01
Ei pystyne, mutta toisaalta USA:lla ehdoton ilmaherruus Iran:ssa, niin sillä on taasen kuintenkin oma tekijänsä.
Joitain kriittisiä kohteita USA:n joukot pystyvät kyllä tarvittaessa ottaamaan haltuun, mutta isommassa määrin onnistuviin operaatioihin tarvitaan useamman Divisioonan kokoiset maajoukot.
15.03.2026 02:46
Eli Venäjä ampuu nykyään kohtuullisella tahdilla Ballistisia ohjuksia ympäri Ukrainaa, mm. Kiovaan.
Ja sitten uhkaisi Ukrainaa ydinlatauksella jos Ukraina tekee vastaavia ohjusiskua Venäjää vastaan.
Näinkö tämä menee?
Mitä jos Ukraina toteaa sitten vastaavasti että jättää varastoon x-kpl Ballistisia ohjuksia joiden kärjet ovatkin varustettuja ns."likaisilla pommeilla", muutama tälläinen riittää saastuttamaan koko Moskovan elinkelvottomaksi, eli ehkä ei kuitenkaan kannattaisi...
15.03.2026 02:40
Kyllä, -07 (vai onkohan se -08) GSX-R 750 oli minulla tuo viimeisin "oikea sportti" (ja itseasissa se seisoo vieläkin minulla yhdessä varastossa ja suht vähän ajettuna vielä mutta kun aikainaan muuton yhteydessä hävitin sen avaimet ja kerran tuli se varastossa kaadettua ja katteita halki niin...), olikohan tuo joku 2012 kun sen hankin ja muutamia vuosia sillä sittun tuli ajeltua silloin kuin aikaa siihen vain riitti.
Enään ei tällä iällä nuo ihan puhtaat sporttipyörät (mitä tuo GSX-R hyvin edustaa) oikein uppoa, joku GSX-S voisi tänä päivänä olla itselleni sellainen kiva kesäpäivän kulkine jos moottoripyörää joskus tulee vielä hankittua.
14.03.2026 17:08
Itse näen että Harley Davidsonin mallisto on vuosia (taikka oikeammin vuosikymmeniä) ollut muutamia poikkeuksia lukuunottamatta (jotka sitten myyneet taas lähes poikkeuksetta huonosti...) tehty ihmisille joille on tärkeintä se että pyörän kyljessä lukee tietty valmistaja ja se mitä kyseisen merkin ajatellaan edustavan, kuin se että onko pyörä teknisesti hyvä kun sitä verrataan muihin markkinoiden vaihtoehtoihin.
Ja jos et ole tuossa "H-D kupla maailmassa", niin todennäköisimmin kyseisen merkin pyörät eivät ole sinulle ne parhaat mahdolliset vaihtoehdot.
14.03.2026 16:25
Se mielikuva mitä H.O.G haluaa antaa ja mikä on todellisuus ei minun omien havaintojen mukaan kohtaa.
Kuten sanoin, olen ollut itse töissä muutamassakin H-DCF:n tapahtumassa ja ei, siellä ei nuorempaa polvea juuri näy vaikka H.O.G:n mainossivujen kuvissa heitä näkyykin, enkä heidä juuri missään tienpäälläkään itse havainnoi.
H-D:n pitää uudistaa (=nuorentaa) Brändinsä ja mallistonsa jos haluavat olla varteenotettava moottoripyörävalmistaja myös tulevaisuudessakin (heidän myyntilukunsa kertovat ongelmista).
Sitten on oma asiansa väki joka pelaa ja rakentaa vanhoja pyöriä ja elää "sitä maailmaa" (eli samaa kuin 50-70vuotta vanhojen autojen rakentelijat, kiva harrastus mutta siinä se), heidän kuvionsa ovat ihan omat.
14.03.2026 15:58
Niin, onhan H-D:llä myös tuo heidän Pan America (ns."seikkailypyörä") mallistonsa joka oman käsityskykyni mukaan omassa segmentissään ihan varteenotettava vaihtoehto muille valtamerkeille. Mutta ilmeisesti ei ole oikein löytänyt ostajakuntaa (Merkin ongelma, heidän "fanikuntansa" ei oikein halua uutta ja merkin ulkopuolelta harva harkitsee kyseistä bärndiä).
14.03.2026 15:40
Putkirunko, Painava, Iskutilavuuteensa nähden tehottomat moottorit, Ilmajäähdytys osassa malleista, työntötangot moottoreissa.
Tuossa nyt nopeasti mietittynä.
Sitten tietysti tuo heidän LiveWire mallistonsa omanaan (sähköinen), mutta eipä tuo ole juuri myymään lähtenyt.
Eli Harleyn ongelma on omasta mielestäni paljolti siinä että "vannoutuneet" H-D fanikunta haluaa "sitä vanhaa", mutta heidän määränsä vähenee heidän ikääntyessään, mutta mallisto on oikein puhuttela nuoremman polven kuskeja. Alle 30v. H-D kuski on todellinenharvinaisuus (ja oikeastaan myös alle 40v.) ja silloin kuin heitä näkee, niin heillä on sitten useimmin liitännäisyyttä erinäisiin "kerhoihin".
Olen oman työni puolesta ollut töissä muutamassa kyseisen merkin suomen kokoontumisessa ja on se merkin kuskien keski-ikä vain kova, sanoisin että ollaan jossain siellä liki 60v. paikkeilla ja merkin tuotteet ja niiden myynti sitten kyseiselle kohderyhmälle sopipaa (tämä samahan kehityshän on nimenomaan merkin päämarkkina-alueella, eli kotimaassaan USA:ssa, jossa uudet mallit eivät löydä ostajakuntaa vanhentuvasta aktiivi H-D kuski porukasta, mutta eivät onnistu myöskään saamaan niillä tarpeeksi uutta asiakaspohjaa).
14.03.2026 15:28
Se on totta, on hieman navoiltaan litistynyt (luokkaa 40km.), joten ei ole täydellinen pallo.
14.03.2026 14:31
Allekirjoittanut on vuosien varrella "päässyt" (vai onko se sitten joutunut...) ajamaan muutamalla eri kyseisen Milwaukelaisen moottoripyörävalmistajan tuotteella ja yksikään ei ole kyllä millään tasolla vakuuttanut.
Kyseisen brändin ongelma on "tarrautuminen menneeseen", isoilta osin valmistetaan samanoloisia ja paljolti myöskin teknisesti vanhahtavia malleja. Tämähän on paljolti johtanut kyseisen merkin asiakaskunnan "ukkoutumiseen" ja H-D:n kappalemääräisen myynnin tippumiseen useita vuosia peräkkäin.
Itselleni nuo H-D:n tuotteet edustavat sellaista ajattelutapaa ja moottoripyöräfilosofiaa, että vaikka tässä on jo 50v. "mittarissa" itselläni, niin en keksi mitään järjellistä syytä miksi kyseisen valmistajan tuotetta ikina itselleni hankkisin, jo pelkästään tuotteiden ulkonäkö on hyvin itseni "ei miellyttävä" (V-Rod/Night Rod mallit ehkä osittaisena poikkeukseni tässä ulkonäköpuolessa).
Kyllä itselläni moottoripyöräpuolella katsanto tuonne "nousevan auringon maan" tuotteiden suuntaan osuisi (Onhan Italialaisilla tietysti kaikkea "kivaa", mutta hinta/laatu suhde on kyllä vahvasti Japanilais valmistajilla).
14.03.2026 14:27
Tuossa katsoin viimeisen kolmen Pattayan matkan hotellin hintaa (kaikki kolme samassa paikassa) ja vaihdellut sesongin vaiheesta (ja huoneesta) riippuen reilun 30€n ja vajaan 50€:n / yö välillä.
Itse en tällä iällä kyllä enään mihinkään muutaman sadan Thb. Hotelleihin ihan helpolla eksy…
14.03.2026 02:57
Eli sinulle on isoin ongelma nämä sähköavusteisten pyörien akkujen kapasiteetin koko?
Mihin kokoon asti näet että akku on vaaraton ja mistä eteenpäin näet sen vaaralisena ja miksi tuo kokoluokka on mielestäsi se erotteleva tekijä?
Ja mitä mieltä olet näistä nyt paljon mainostetuista "kotiakuista" jotka on suunniteltu selkeästi isompaan kokoluokkaan kuin pyörien akut (ja jollainen akku tämänkin keskustelun aloittanut tulipaloakku oli), pitäisikö nuo kieltää ja jos ei niin miksi ei?
10.03.2026 18:05
Miten muut samanlaisella akkutekniikalla olevat laitteet?
Esim. pölynimurit, miten niiden käyttö ja lataaminen huoneistossa?
10.03.2026 17:06
Tarkkoja myyntimääriä ei ole saatavilla (vielä kun osa pyöristä on ostettu ulkomailta) mutta konservatiivinen ennuste kertoo että viimeisen 10vuoden aikana suomessa on ostettu ihan minimissäänkin sellainen 200-250 000 sähköavusteista pyörää, osa arvioista puhuu vieläkin isommista määristä, niin kyllä noita pyöriä löytyy suhteellisen monesta kotitaloudesta , siihen nähden ainakin uutisoitujen akkupalojen määrä on ollut hyvin pieni.
10.03.2026 17:01
Kerrotko miksi näet nämä sähköpyörien akut juurikin erikoisen isona tulipalovaarana, kun ensinnäkin samaa akkutekniikkaa käyttäviä laitteita kodeista löytyy iso määrä.
Ja kun kuitenkin huoneistoissa syttyneiden tulipalojen alkulähde on lähes valtaosiltaan ihan muissa lähteissä kuin näissä akuissa.
Lähes kaikki huoneistopalot lähtevät joko ruuanlaitosta, saunomisesta, kodinkoneista (kuivausrumpu, pyykkikone, astianpesukone), kynttilöistä taikka tupakoinnista.
Minka tahansa yllä olevasta listasta vaikutus huoneistopaloihin on moninkertainen sähköpyörien akkuihin nähden.
10.03.2026 16:30
Eipä ole "normaalia" ilkivaltaa.
Tekijät on palkattu tekemään kyseinen tuhopoltto.
Kyllä tuo vahvasti viittaa tuonne itänaapurin puoleen taikka sitten heitä sympatisoiviin piireihin
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/poliisi-toinenkin-tilaustuhopoltto-tutkinnassa-yksi-nuori-sairaalaan/9307408
10.03.2026 01:08
Eli kauheasti kirjoitat 8000 miljandista eurosta mutta sinulla ei ole yhtään mitään tarkempaa tuon kirjoituksen takeeksi.
Ja varmasti myönnät sen että jokainen euro minkä edestä maapereästä saadaan mineraaleja ylös maksaa tietyn summan että se saadaan sieltä maaperästä ylös.
Eli nythän isoin kysymös mihin et osaa vastata on se että maksaako tuon 8000miljarden euron varannon ylöskaivaminen kuinka paljon, sinulla ei siihen vain ole vastatusta,
Vasta tuo erotus kertoo onko kannattavaa vaiko ei ole, ja jos on niin kuinkapaljon.
Ja sitten ihan uutisena, minulla on tuttavuia töissä esim. tuolla kittilän kultakaivoksella, siellä on kullan jalostuspuolella gramman kymmenesosan tarkkuudella oleva kirjanpito tuotetusta kultamäärästä. Joka kultaerä mikä kaivokselta lähtee on niin perinpohjin "kirjoihin ja kansiin" merkittynä, että siellä ei väärinkäytöksiä pysty tulemaan.
Ja tämä siis ensikäden tietoa kaivoksella töissä olevilta työntekijöiltä (sinulla tietysti on parempaa tietioa...).
09.03.2026 23:46
Kerrotko jo vihdoin miten nämä 8000 miljardin varat lapin kaivoksissa määritellään ja sitten se isompi asia mitä et ikinä kerro, että mitä maksaa kaivaa nuo maasta ylös ja jalostaa edelleen myytävään muotoon. Jos se maksaa 9000 miljardia niin kauppa on huono...
Maailmassa (ja suomessa) on paljon mineraaliaesiintymiä joiden pitoisuus on sellainen että niiden kaivaminen on kalliimpaa kuin niistä saatava rahamäärä, tärstä sanomastasi 8000 miljardista (joka on täysin päästä vedetty luku) isoin osa on mineraaliesiintymiä mitkä eivät ole taloudellisesti kannattavia hyödyntää.
Mutta lukuja kiitos...
09.03.2026 23:23
Kysehän ei ole niinkään yskimisestä itsessään, vaan siitä että kyseinen tallenne on päästetty julkisuuteen.
09.03.2026 14:05
Tuo lentopolttoaineen verottomuus pohjautuu kansainväliseen siviili-ilmailun yleissopimukseen (ns. Chicagob sopimus) joka on nykyisen siviili-ilmailun perusta ja jonka Suomi on ratifioinut, kuten lähes kaikki muutkin valtiot joiden maapereltä lähtee kansainvälisiä (eli lähtö ja saapumiskenttä ovat eri maissa lentoja).
Tässä sopimuksessa määritellään että kansainvälisten lentojen lentopolttoainetta ei veroteta.
08.03.2026 20:48
24 / 308