Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
Höpölöpsis
Höpölöpsis
Höpölöpsis
Vapaa kuvaus
Aloituksia
35
Kommenttia
3230
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Kieli+lienee+reformoitua+koreaa.
16.02.2019 08:52
Mutta+kun+se+ei+voi+olla+Abrahamn+kirjoittama.+Kyseessä+on+Smthin+sepitelmä.+Hän+huijasi+muka+kääntämällä+hieroglyfejä,+mutta+todistetusti+ei+tuntenut+niitä+vaan+sävelsi+omiaan.+Todisteena+mm.+Smithin+omaktisesti+käsinkirjoittama+kesken+jäänyt+teos+jossa+hän+"käänsi"+hieroglyfi+hieroglyfiltä,+mutta+täysin+metsään.+Sinun+uskosi+ei+muuta+kylmiä+tosiasioita+muuksi.+
Sinun+diggaamasi+sokea+usko+ja+itsesugestio+on+pihalla+tässäkin+asiassa.+Kim+Jong-unin+isä+ei+kertakaikkiaan+ole+syntynyt+Paektu-vuorella,+vaikka+kuinka+haluaisit+uskoa+niin.+
Samaa+mieltä+siitä,+että+niin+mormonin+kirja+kuin+Abrahamin+kirjakin+ovat+huijausta.+Todisteita+niiden+puolesta+ei+edes+voi+olla,+koska+kaikki+todistaa+jo+vastaan.
Tietysti+Wikissä+kerrotaan+myös+se+mihin+mormonit+uskovat.+Wikissä+kerrotaan+myös+ihmisten+uskoneen+Abrahamin+olleen+historallinen+henkilö.+Vaikka+nykyteologit+eivät+niin+yleisesti+uskokaan,+tietysti+mainitaan+ennen+uskotun.+
Kuoliko+Abraham+tosiaan+175+vuoden+ikäisenä?+Naiko+hän+tosiaan+siskopuolensa+Saaran?+Synnyttikö+Saara+Iisakin+90+vuotiaana?
Saat+sinä+minun+puolestani+uskoa+vaikka+joulupukkiin,+kunhan+myönnät,+että+kyseessä+on+pelkkä+uskosi!
16.02.2019 08:33
No+niin,+sitten+sorrut+samaan+kuin+edesmennyt+palstalainen.+Ensin+yrität+epätovoisesti+todistella+Smithin+satuja+tieteellisesti,+mutta+kun+väistämättä+vedät+aina+vesiperän+siirrytkin+itsesuggestiomenetelmään.+Asioita+ei+saisikaan+tutkia+tieteellisesti+vaan+pitäisi+suggeroida+itsensä+uskomaan+satuja.+Ei+se+ole+mikään+"hengellisen+tutkimisen"+asia+että+ovatko+intiaanit+juutalaisten+jälkeläisiä.+Ei+se+ole+mikään+"hengellisen+tutkimisen"+tai+rukoilun+asia+selvittää,+että+osasiko+Smith+kääntää+hieroglyfejä+vai+ei.+
Kyse+ei+ole+kiistanalaisista+asioista.+Joko+hieroglyfen+kääntäminen+onnistui+tai+ei.+Smithin+kohdalla+ei.+Väitit+myös,+että+osa+tutkijoista+sanoo+DNA-tutkimusten+todistavan+MK:n+puolesta.+Kysyin+tutkijoiden+nimiä,+mutta+niitä+et+pystynyt+luonnollisestikaan+antamaan.+Ehkä+he+ovatkin+"hengellisiä"+tutkijoita...+Ovat+rukoilleet,+että+eikö+perhana+se+DNA+todistakaan+Smithin+juttuja+tosiksi+ja+ovat+sitten+saaneet+lämpimän+tunteen+siinä+missä+mustien+pappeuden+sallivan+"ilmoituksen"+yhteydessä...
Johtopäätöksiä+ei+vedetä+vaan+tehdään.+Jätetään+svetisismit+ruotsiin+tai+suomenruotsalaisille.
Myönnä+jo+Olli,+että+olet+pihalla+kuin+lumiukko!
15.02.2019 21:08
Vastasit+epämääräisesti.+Mutta+tarkoittanet+Solomon+Spaldingin+kirjoituksia.+Tiettävästi+MK+ei+ole+suora+plagiaatti+Spaldingin+kirjoituksista+kuten+ei+Ethan+Smithinkään+teoksesta,+vaikka+yhtäläisyyksiä+on+paljon.+Valitettavasti+Spalding+kuoli+eikä+kirjoitusta+julkaistu+ja+käsikirjoituskin+katosi.++Mm.+Spaldingin+veli+John+kertoi+kirjoituksen+sisältäneen+kertomuksen+Amerikkaan+muuttaneista+juutalaisista+ja+vieläpä+Nefi+esiintyi+kirjoituksessa+ja+myös+siinä+oli+kätkettyjä+levyjä.+Myös+Solomon+Spaldingin+leski+tytär+ja+onet+muut+paikalliset+antoivat+lausunnon,+jonka+mukaan+MK+muistutti+paljon+Spaldingin+kirjoitusta.+
Spaldingilta+on+myös+Oberlinin+käsikirjoitus,+mutta+se+on+tiettävästi+toinen+kuin+se,+josta+MK+on+väitetty+plagioidun.+Netistäkin+löytyy+mainioita+vertailuja+Spaldingin+tyylin+(mm.+sisältää+skiasmeja)+ja+Smithin+tyylin+välitä.+Ja+kuten+sanottu,+myös+Ethan+Smithin+teos+muistuttaa+paljon+Smithin+MK:aa+sisältäen+mm.+saman+virheellisen+käsityksen+intiaanien+alkuperästä.+
Miten+niin+Smith+e+olisi+osannut+kirjoittaa+huonoa+romaania+lukuisilla+asiavirheillä,+vieläpä+samoilla,+joita+oli+muidenkin+aikalaisten+kirjoituksissa?
Ja+mitä+tarkoitat+Smithin+teologialla?+joskus+olet+sanonut+sitä+ylivertaiSEKSI.+Kun+sitten+olen+pyytänyt+tarkennosta,+olet+sanonut,+että+mormoniteologiaa+ei+ole+olemassakaan!
Se+on+totta,+että+toistelette+väitteitä+kuin+apinat.+Kannattaisi+tutkia+asioita+kunnolla+ja+kiihkottomasti,+ei+lopputuloksen+etukäteen+päättäen.
15.02.2019 20:59
>+Moni+Mormonin+kirjan+arvostelu+ja+kritiikki+näytti+kiistattoman+oikealta.
Sitähän+ne+ovat.
>+Mikään+niistä+ei+ole+pitänyt.
Annapa+muutama+esimerkki...
15.02.2019 13:22
Jos+kerran+olet+lukenut+tuon+pienellä+painetun,+miksi+liityit+Perkeeleen+kirkkoon+eli+Smithin+kirkkoon+ja+miksi+taistelet+Siionia+(todellista+lähimmäisenrakkautta)+vastaan?+Et+siis+uskonut+lukemaasi+pienellä+painettua?
15.02.2019 12:32
Suuri+ero.+Sinä+luet+sanan+Täysjyvä+ja+uskot.+Et+välitä+pienellä+painetusta,+koska+se+todistaa+uskosi+vastaan.+Jos+täysjyväleivässä+on+51+%+täysjyvää,+silloin+käytännössä+puolet+voi+olla+paskaa,+kuten+Limingan+akan+pierussa.+Mutta+sinä+vain+nielet.+Tosin+mormonismissa+ei+ole+totuutta+edes+sen+51+%:n+verran...+
Mikä+uskoni+ei+kestänyt+koetusta?+Smithin+oppiin+tutustuin+yli+kolmekymppisenä+sellaisten+ihmisten+taholta,+jotka+itse+olivat+jo+luopuneet+uskosta.+Tosin+eivät+kovin+syvällä+olleetkaan,+mutta+yksi+kävi+kasteella.+Heti+sen+jälkeen+hän+kuitenki+huomasi+kusetuksen+ja+jäi+epäaktiiviseksi.+
Jos+jostain+olen+luopunut+niin+korkeintaan+ev.lut.uskosta,+johon+ehkä+jossain+määrin+uskoin+lapsena.+
Eikä+mihinkään+kriitikoihin+tarvitse+uskoa,+rttää,+että+ottaa+asioista+selvän+ihan+itse.+Esim.+tuohon+pallopurkkijuttuun+en+nähnyt+mitään+kriitikoiden+kommenttia,+mutta+kuin+luin+siitä+mormonien+OMISTA+LÄHTEISTÄ,+huomasin+IHAN+ITSE+siitä+täyden+hölmöilyn.+
En+minä+mitään+Siiona+vastaan+taistele,+vaan+Smithin+kusetuskirkkoa+vastaan.
15.02.2019 12:30
Sinulla+se+väärä+käsitys+on.+Ensin+pitää+löytää+jotain.+Ei+todellakaan+niin,+että+ensin+keksitään+satu+ja+sen+jälkeen+selitellään+naama+punaisena,+että+miksi+sadulle+ei+löydy+lainkaan+todisteita!
Tieteen+ja+uskon+suhde+on+täysin+selvä.+Tieteelliset+asiat+on+tutkittava+tieteellisesti.+Myös+uskoa+voidaan+tutkia+tieteellisesti,+mutta+tieteellisiä+asioita+ei+voida+tutkia+uskomalla+satuihin.
15.02.2019 12:23
Smithin+hierglyfisanakirjan+teko+ei+päättynyt+Smithin+kuolemaan,+vaan+hän+jostain+syystä+jätti+sen+kesken+vain+34+sivua+käsittävänä+noin+vuonna+1835.+Siitäkin+näkee,+että+Smith+oli+aivan+pihalla.+Aiemmin+linkittämästäni+valokuatallenteestä+näkee,+että+Smith+antoi+hieroglyfeille+selityksiä.+Ne+eivät+kuitenkaan+täsmää+ollenkaan+sen+kanssa,+että+mitä+kyseiset+hieroglyfit+oikein+tarkoittavat.+Ihan+samaa+kuin+jos+joku+tekisi+suomi+-+ruotsi-sankirjaa,+mutta+kaikille+sanoille+olisi+ihan+väärä+vastine.+Smith+ei+yksinkertaisesti+työhön+ryhtyessään+arvanut,+että+hieroglyfejä+opitaan+tulkitsemaan,+jolloin+hänen+huijauksensa+paljastuu.+Tai+ehkä+hän+jossain+vaiheessa+tajusi,+koska+jätti+työnsä+kesken.
Mormonisi+kaatuu+Aabrahamin+kirjan+mukana,+mutta+kaatuu+se+muutenkin,+mm.+DNA:n+vuoksi.
15.02.2019 12:18
Joo,+mutta+ei+se+nyt+ihan+niinkään+aina+ole,+että+jokaisen+pitäisi+antaa+elää+omassa+uskossaan,+koska+usko+voi+saada+paljon+pahaa+aikaan+lähimmäisille.+Otan+aina+esimerksiksi+ne+keskiamerikkalaiset+muinaiset+intiaanit,+jotka+uskonnollisissa+rituaaleissaan+leikkasivat+sydämen+irti+elävän+ihmisen+rinnasta.++
Tuosta+esimerkistä+saan+kiittää+jehovantodistajia,+jotka+esittelivät+sitä+minulle+piirroskuvan+muodossa+kirjastaan.+Siinä+kuvatekstinä+oli:+"Ovatko+kaikki+uskonnot+samanarvoisia".+Varmaankin+sen+kuvan+nähtyään+moni+myöntää,+että+eivät+ole.+
Kristinuskoa+on+levitetty+miekalla,+mutta+onhan+se+usein+syrjäyttänyt+joitain+vielä+kamalampia+uskontoja;-)
14.02.2019 19:18
Meillä+on+Olli-kulta+iso+ero.+Sinä+olet+kuin+terveystietoinen+ostelija,+joka+huomatessaan+leipäpussin+kyljessä+sanan+TÄYSJYVÄ,+ostaa+sen+ja+nielee+pureksimatta.+Minä+luen+myös+pienellä+painetun:+"51%+täysjyvävehnää,+loput+paskamöttöä".+Jälkimmäisestä+ihminen+vain+sairastuu.+Kyseessä+on+siis+pelkkä+lain+sallima+kusetus.+Sama+on+makaroneissa.+51%+on+yllättän+suosittu+osuus+jotain+ainesosaa...+Hassuin+kusetus+oli+leipäpussissa+isolla:+"100+PROSENTTINEN+nautinto".+Olli+lukee+vain+sen+ison+tekstin+ja+kuvittelee+loput.+
Kerran+tuote-esittelijä+kehotti+minua+maistamaan+kauraleipää.+Luin+pussin+kyljestä,+että+siinä+oli+enemmän+paskavehnää+kuin+kauraa+ja+ystävällisesti+huomauttaen+asiasta+en+edes+maistanut.+Sekin+oli+laillista+huijausta.+Samoin+kauramakaronin+nimellä+olevissa+saattaa+olla+suurempi+osuus+vehnää.+Herukkamehussa+runsain+ainesosa+saattaa+olla+sokeri,+mutta+se+ei+näy+nimessä.+Se+näkyy+ainesosien+järjestyksessä+siiä+pienessä+tekstissä.+Sen+pitäisi+oikeastaan+olla:+"Herukalla+(tai+herukkaesanssilla)+maustettua+sokerivettä.+
Hiljattain+lääkärit+valitsivat+sokerin+maailman+eniten+sairauksia+aiheuttavaksi+elintarvikkeeksi+(kummaa,+että+se+sellaiseksi+lasketaan,+siis+raffinoitukin+sokeri).+Minä+lopetin+raffinoidun+sokerin+käytön+jo+neljä+vuosikymmentä+sitten,+jolloin+sitä+mainostettiin+mm:+"sokeria+luonnosta".+Minä+en+viitsinyt+odottaa+neljää+osikymmentä+ja+tuota+lääkärien+suorittamaa+valintaa,+koska+en+ollut+kusetettavissa.+Ja+jo+neljä+vuosikymmentä+sitten+tiedettiin+ihan+hyvin,+että+kasvissyönti+on+terveellisempääkuin+sekasyönti.+Lihansyöjien+tai+lihateollisuuden+kusetukset+eivät+purreet+minuun.
Opettele+Olli+lukemaan+mormonismista+myös+pienellä+painetut,+ei+pelkästään+mormonien+suurikirjaimista+uhoa.+Äläkä+syytä+meitä+sokerista+ja+muusta+varoittelijoita+panettelijoiksi.
14.02.2019 19:06
Miksi+ihmeessä+minä+olisin+katkeroitunut?+Smithin+kirkko+ei+ole+koskaan+onnistunut+huijaamaan+minua.+Jos+ylipäänsä+olisin+katkeroitunut+jostain,+olisin+katkeroitunut+kusetettujen+puolesta.+Aikuiset+käännynnäiset+saavat+syyttää+lähinnä+itseään,+mutta+moni+raukka+on+kokenut+kovan+kohtalon+syntymällä+mormoniperheeseen.+
Jos+näkee+jonkun+olevan+heikoilla+jäillä+tai+menemässä+heikoille+jäille,+jokainen+vastuuntuntoinen+ihminen+varoittaa.+Mnä+en+levitä+panetteluja+aan+kerron+tosiasioita.
>+Jos+esimerkiksi+arkeologiassa+ei+jotain+asiaa+löydy,+niin+ei+se+voi+olla+vielä+mikään+todiste+sen+asian+puuttumisesta+historiassa.
Nyt+olet+täysin+pihalla+tieteellisen+tutkimuksen+perusteista.+Negatiivista+todistustaakkaa+ei+ole+koskaan.+Jos+joku+väittää+Suomessa+asustelean+tai+asustelleen+menninkäisiä,+kenelläkään+ei+ole+velvollisuutta+osoittaa,+että+niitä+ei+ole.+Todistustaakka+on+yksinomaan+sillä,+joka+väittää+menninkäisiä+olevan/olleen.
Muutamien+viikinkien+yhdestä+ainoasta+matkasta+Kaspianmerelle+on+paljon+arkeologisia+todisteita.+Smithin+valtavista+satuporukoista+ei+ole+mitään.+Jatketaan+keskustelua+sitten+kun+esität+edes+yhden+oikea+todisteen!
Jos+joku+väittää,+että+Suomeen+on+tullut+kolme+vuosituhatta+sitten+kiinalaisia,+jotka+ovat+luoneet+vaikkapa+kymmenien+tuhansien+ihmisten+poulaaton,+siitä+VÄISTÄMÄTTÄ+jäisi+jälkiä+perimään.+No,+suomalaisten+perimässä+on+jälkiä+kiinalaisista,+mutta+se+perimä+ei+ole+tullut+nopeasti+kertaheitolla+vaan+pitkän+ajan+kuluessa+ja+sen+tulemista+voidaan+nykykeinoin+seurata+hyvin+++ajoituksineen.+
Smithin+sadut+voidaan+sulkea+helposti+pois,+vaikka+todsitustaakkaa+ei+olekaan,+koska+Smithin+satuporukoista+ei+ole+ainuttakaan+oikeaa+todistetta,+pelkästään+satuja.+Jopa+mormonien+pallopurkkiselitykset+ja+vastaaat+keskittyvät+selittelemään+sitä,+että+miksi+todisteita+EI+OLE.+
Arkeologialla+on+vaikea+huijata.+Inkat+yrittivät+häivyttää+jäljet+itseään+edeltäneestä+moche-korkeakulttuurista,+mutta+eivät+onnistuneet+hämäämään+nykytutkijoita.+
"Uskon+menetelmä"+ei+todellakaan+ole+luotettava+tutkimaan+esim.+sitä,+että+ovatko+viikingit+purjehtineet+Uuteen+Seelantiin.+Jos+olisivat+purjehtineet,+siitä+mitä+ilmeisimmin+olisi+jälkiä.+Kenenkään+usko+ei+muuta+satuja+tosiasioiksi!
14.02.2019 18:41
Mikä+on+autenttista+Jumalan+työtä?+Moninaintioppi?+Virheelliset+DNA-+ja+hieroglyfi-"tutkimukset"?
Smith+ON+OSOITETTU+huijariksi.+Mormonin+kirja+on+satua.+Mikään+rahaa+käyttänyt+suuri+kulttuuri+ei+voi+kadota+jäljettömiin+jättämättä++jälkeensä+yhtä+ainutta+kolikkoa.+Mikään+miljoonia+henkiä+käsittänyt+ja+taistellut+kulttuuri+ei+katoa+jäljettömiin+jättämättä+mitään+arkeologisia+todisteita+ja+mitään+jälkiä+perimään.+Smithin+hieroglyfikäännökset+on+osoitettu+täydelliseksi+huijaukseksi.+Ei+totuuden+sanominen+ole+panettelua!
Todellakin+jätät+puoliväliin+tutkimukset.+Uskot+pureskelematta+ilmiselvät+valheet+kuten+hieroglyfi"käännökset".+Malttaisit+tutkia+loppuun+asti+niin+suomut+tipahtaisivat+silmiesi+yltä+ja+näkisit+totuuden.+
Harmi+että+katkeroidut+kritiikistä.+Tämmöisistä+asioista+ei+pitäisi+lainkaan+katkeroitua,+vaan+pitäsi+kylmän+viileästi+keskittyä+itse+asioihin;+ovatko+ne+totta+vai+ei.+Ota+minusta+oppia,+äläkä+jää+aina+puolitiehen.+Voisit+vihdoin+huomata+tulleesi+huijatuksi.
14.02.2019 07:28
Enkä+todellakaan+ole+ollut+mormonikirkossa.+Ohi+olen+kävellyt+jalkakäytävää+pitkin.+Syytät+minua+aiheetta+valehtelijaksi.
13.02.2019 18:27
Tässä+on+kysymys+ASIOISTA,+ovatko+ne+totta+vai+eivät+ole.+DNA,+Smithin+hieroglygien+"käännökset"+ym.+asiat.+
Nyt+jo+melkein+myönnät,+että+moniavioisuus+on+ikuinen+periaate.+Myönnät+asioita+pikkuhiljaa,+toisinaan+jopa+annat+lisätietoja,+joita+meillä+anteilla+ei+ole,+mm.+partojen+väpättäminen+mormoniukkeleiden+naiskennellessa+pikkutyttöhaaremeitaan+korotuksessa.+Mutta+kun+ajattelee+asiaa+loogisesti,+noinhan+se+varmaan+onkin,+joten+Olli+on+oikeassa.+
Se+ei+ole+vääristelyä+ja+valhetta,+että+DNA+paljastaa+Smithin+sadut+saduiksi.+Se+ei+ole+valhetta,+että+Smith+käänsi+hieroglyfejä+täysin+virheellisesti.
13.02.2019 18:26
Tässä+tuli+ketjussa+tuli+demonstraatio+siitä,+että+Olli+ei+pysty+vastaamaan+itse+asioihin,+vaan+hänen+täytyy+aina+tyytyä+hekilöhyökkäyksin,+panettelusyytteisiin+ja+uhriutumiseen.+
Itse+asiat+puhuvat+todella+vahvasti+mormonioppia+ja+mormonien+(lähinnä+Snithin+ja+kumppaneiden)+kehittämää+vaihtoehtoista+historiaa+vastaan.
13.02.2019 07:48
Mainitse+niiden+ei-mormonitutkijoiden+nimet,+joiden+mielestä+DNA-tutkimukset+todistavat+Mormonin+kirjan+puolesta.+Jos+et+pysty+nimeämään,+silloin+olet+valehdellut,+jälleen+kerran.+
Mormoni"tutkijoiden"+mielipiteillä+pallopurkkeineen+ja+pullonkauloineen+taas+ei+ole+mitään+tekemistä+oikeiden+DNA-tutkimusten+kanssa.
13.02.2019 07:43
Etkö+pysty+vastaamaan,+että+kumpi+valehtelee;+Jumala+vai+profeettanne?+
Young+kirjoitti,+että+mikäli+se+mitä+hän+opettaa+ei+ole+Jumalan+sanaa,+silloin+hän+ei+ole+oikea+Jumalan+profeetta.+Young+opetti+mm.+että+mustaihoisen+naineet+pitää+tappaa+verisovitusrituaalin+mukaisesti+leikkaamalla+heiltä+kurkku+auki.+
Mahdollisuudet+ovat+seuraavat+kaksi.+1)+käsky+on+Jumalalta,+mutta+sitä+ei+totella.+2)+käsky+on+Youngin+itsensä+hanurista,+eikä+hän+siten+ole+oikea+Jumalan+profeetta.+
Kumman+kannalla+sinä+Olli+olet,+ykkösen+vai+kakkosen?
13.02.2019 07:40
Et+vastannut+kysymyksiini,+taaskaan!+
Moninainti+oli+ja+ON+kirkon+oppiin+kuuluva+asia.+Sehän+on+kirkon+mukaan+IKUINEN+PERIAATE,+joka+ei+ole+tällä+hetkellä+voimassa.
13.02.2019 07:32
Mormonikirkolla+on+pitkä+ja+ruma+historia+pikkutyttöjen+moninainteineen.+Onneksi+kukaan+normaaliälyinen+ihminen+ei+siihen+liity.+Kasvu+onkin+siten+hyvin+heikkoa+varsinkin,+kun+nykyisin+internetin+aikana+on+oikeaa+tietoa+saatavissa+kirkon+propagadan+lisäksi.
13.02.2019 07:31
131 / 162