Vapaa kuvaus

Aloituksia

1

Kommenttia

4130

1. Aikanaan lähdettin poistamaan yleissivistäviä aineita ja tarkoitus oli siirtää resurssit tähän ammatilliseen osaamiseen. Tämä oli varmasti myös työelämän toive mutta plokkasi monen haaveet jatkokoulutukseta.
    Lopputulema ei kuitenkaan ollut toiveiden mukainen vaan ammattiosaamisen sijaan tulikin säästöt.

Korona oli yksi iso tekijä mutta saman teki myös oppivelvollisuuden uudistaminen. Kun kaikille piti löytää koulutuspaikka niin se johti siihen että jos sorvin ympärillä oli ennen kymmenen opiskelijaa niin nyt olikin 15.
    Opettajia ei kuitenkaan ollut varaa palkata enempää ja ammatilliseen opetukseen käytetty aikakin väheni oleellisesti. Lisäksi vielä osa opiskelijoista oli sorvin ääressä koska laki määräsi; ei siksi että se oli linja johon olivat pyrkineet.
  2. Voimaantumisen kriteerit, sellaisena kuin minä sen hahmotan, kyllä tuossa täyttyvät. Itse liitän voimaantumisen itsetuntoon sekä valinnan vapauteen; nämä mahdollistuu kun puhutaan hyväosaisuudesta ja/tai ylemmästä keskiluokkaisuudesta.
    Ajatus siis on se että näiden paljastavien vaatteiden lisäksi löytyy arkivaatteet eri vuodenajoille sekä varmaan vaatteita juhlaa. Kun tulee nälkä voi miettiä mitä valmistaa sekä käy kaupassa tai vaihtoehtoisesti käy ulkona syömässä. Kesällä voi lomailla joko etelän hietikolla tai lapin tuntureilla ja harrastukset voi valita ratsastuksen tai salillakäynnin välillä. Vielä jos voi valita haluaako parisuhteen vai pysyä sinkkuna tai haluaako lapsen tai ei niin kaikki elementit on kohdillaan.
    Tietenkään kaikki eivät välttämättä toteudu samaan aikaan ja eri elämänvaiheissa on eri prioriteetit mutta jos vertaa naiseen joka ostaa sitä ruokaa mihin rahat riittää
    niin hänen miettiessä minkä laskun eräpäivää siirtää en ehkä menisi kysymään että onko nyt voimaantunut olo kun kesällä pääset uimahalliin puoleen hintaan.

Tasa-arvon näkökulmasta sanoisin että se ei suoraan ole sellainen teko. Meillä taitaa olla tilanne että korkeakouluopiskelijoista jo reilusti suurin osa on naisia., naiset myös nousevat politiikan ja etujärjestöjen johtoon. Tähän kun lisätään naispalkka-aloille tuleva oma erillinen palkkaohjelma ollan tulevaisuudessa tilanteessa jossa yhä useampi nainen kuuluu hyväosaisten ryhmään ja se toki on hyvinkin tasa-arvoa edistävä asia.
    Se taas nähdäänkö jatkossa tämän johdosta enemmän naisilta paljasta pintaa on taas muodin asia. Jos muoti on että paljasta pintaa pitää olla näkyvissä niin sitä on enenevissä määrin mutta jos pilkkihaalarit tulevat muotiin niin sitten niitä on enemmän katukuvassa.
  3. Yksittäisiä tapauksia varmaan enemmältikin mutta muutama sellainen tapaus jolla on ollut sinkkuna elämiseen pidemmän aikavälin vaikutus.

Aikanaan eron jälkeen kaveri tuli kahville ja kyseli olenko ajatellut salilla käymistä. Perusteli sitä sillä että naiset tykkää kin on vähän lihasta. Minun ilmeestä varmaan huomasi että markkinointi ei oikein uponnut joten vaihtoi äkkiä toteamukseen että minulla salihommat nousisi sen verran pähän että naiset eivät tulisi lähellekään. Tämän perustelun seurauksena hain seuraavana päivänä salikortin ja se on poikinut sitten myös sählyn peluun ja yleisesti olen tajunnut fyysisen kunnon merkityksen.

Toinen tapaus oli kun kysyttiin lähdenkö ammattiosaston kokoukseen mukaan. Tuli käytyä ja siitä alkoi kiinnostus työelämän järjestötoimintaan sekä myöhemmin myös kunnallispolitiikkaan. Näistä kahdesta tapauksesta on poikinut uusia kaveruus- tai ystävyyssuhteita joista taas tullut uusia harrastuksia kuten vaellukset ja marjareissut.

Kolmas asia jolle en osaa määritellä tarkkaa hetkeä tuli tätä palstaa seuratessa. Vaikka itsellä on kavereita ja ystäviä niin lasten poismuuton jälkeen syvä yksinäisyys valtasi mielen. Tyhjään taloon oli haikeaa tulla. Täällä joku muukin taisi mainita yksinäisyydestä ja aloin sitten pikkuhiljaa pohtia mikä tekisi yksinäisyydestä hyvää tai edes siedettävää. Tuli sellainen "kohti hyvää yksinäisyyttä "-projekti jonka seurauksena unohtui koko yksinäisyys. Tässä on hirveän monta pikku tekijää jotka sitten tämän kokonaisuuden muodostaa.
  4. Markkinointimielessä puhelahjani ovat heikot. Speksit ja datan pystyn kertomaan mutta sellainen mainosmaisten mielikuvien luonti ei oikein taivu. Kyllä työpaikat ovat tulleet cv:n ja työhakemuksen perusteella. Samoin jos olen ostamassa jotain niin tinkaaminen tuntuu jopa hiukan vastenmieliseltä.

Puheen tai esitelmän pito isommallekin yleisölle onnistuu mutta suurin kehittyminen on itsellä tapahtunut tällaisissa lyhyissä puheissa tai ehkä puheenvuoro on kuvaavampi termi. Asia ja sen mahdolliset seuraukset kun pitää tiivistää lyhyeeseen puheenvuoroon niin siinä alan olla jo ihan kelpo tapaus.