Niin.. taas aika kysyä neuvoa viisaammiltani..

eli palstalaisilta.

Tilanne on tämä;

Minut irtisanottiin ja irtisanomiseni myöhemmin peruttiin. Sain siirron toiselle osastolle, missä kyllä viihdyn. Osastolla on jatkuva resupula ja töitä on paljon.
Se ei sinällään ole ongelma, teen mielelläni paljon töitä.

Mutta, mutta..
Minulta tavallaan odotetaan enemmän kuin vakikalustolta. Teetetään töitä enemmän kuin muilla.

Työkaverit jättävät töitä muiden hoidettavaksi, mutta minun pitää hoitaa asiat kuitenkin itse. Alusta loppuun. Mikä lisää työmäärääni.

Kun minä tuuraan jotakin, minulta vaaditaan enemmän kuin tuurattavalta. Ja nämä tuurattavat löysästelee tietäen, että esimies määrää kuitenkin minut auttamaan ja tekemään hommat loppuun.

Olen ollut osastolla nyt puoli vuotta ja alkaa muodostua tavaksi jo minun ylityöllistäminen.
Saan toki apuja kun pyydän. Esimieheltä ja hänen esimieheltään. Tai työnjohtajalta.

Niin kova resupula, että ainoat kädet jotka joutaa, ovat esimiehiä.

En haluaisi tässä vaikeassa tilanteessa alkaa hankalaksi, mutta ruohonjuuritasolla teen asioita joita muilta saman työn tekijältä ei vaadita.

Olen myös ollut aistivinani hyvän työilmapiirin alavireenä pienoisen vahingonilon jos en suoriudu päivän töistäni.
Mikä tuntuu ikävältä.

Loppupeleissä olemme tiimi ja teemme yhdessä tiiminä. Osa vain käyttää hyväkseensä minun tunnollisuuttani.

Sitä minun tunnollisuuttani on aina käytetty hyväksi. Varsinkin työtoverini, mutta myös esimiestasolla.
Ja haluaisin kierteen loppuvan nyt tähän.

Osasyy on oma tunnollisuuteni, vaadin itseltäni enemmän kuin muilta.

Haluaisin puhua esimiehelleni tästä, mutta tilanne on nyt aika paha siihen.

Miten toimisit tilanteessani?

108

586

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
      UUSI

Kävisin puhumassa esimiehelle. On esimiehen vastuulla, ettei sinulla teetetä töitä epäinhimillisesti.

• UUSI

No kun se esimies oikeastaan on se, joka osallistuu siihen ylityöllistämiseen. Hänkin on ylityöllistettynä koska tekee resupulan takia duunarihommia.

Kuten sanoin .. vaikea tilanne.

• Anonyymi
        UUSI
        Pikku-pirpana kirjoitti:

No kun se esimies oikeastaan on se, joka osallistuu siihen ylityöllistämiseen. Hänkin on ylityöllistettynä koska tekee resupulan takia duunarihommia.

Kuten sanoin .. vaikea tilanne.

No näinhän se on. Hänen vastuulla on hoitaa tilanne ja puhua siitä omalle esimiehelle. Jos ei osaa tai kykene, niin se jää sinun oikeus ja vastuu on mennä esimiehen esimiehelle puhumaan. Eihän ne muuten pysty auttamaan.

• UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

No näinhän se on. Hänen vastuulla on hoitaa tilanne ja puhua siitä omalle esimiehelle. Jos ei osaa tai kykene, niin se jää sinun oikeus ja vastuu on mennä esimiehen esimiehelle puhumaan. Eihän ne muuten pysty auttamaan.

Kas kun esimieheni esimies on minun varakädet...

• Anonyymi
      UUSI

Olen ollut vastaavassa tilanteessa. Ja luonteenpiirtenikin täsmäävät tapaukseesi.

Itse ratkaisin asian irtisanoutumalla. Ja ryhdyin saman alan yrittäjäksi.
      Eli veloitan hyväksikäytöstäni. Viisitoista vuotta on nyt tehty tätä lajia ja aion jatkaa...

Mies 65

• UUSI

Hienoa, että pääsit irti tästä oravanpyörästä.

Se ei kyllä ole minulle mahdollinen ratkaisu.. se irtisanoutuminen siis.

• UUSI

Kysy itseltäsi, mitä hyödyt tunnollisuudestasi ja venymisestä.

Muistaakseni pidät siitä itse, mutta ilmeisesti nyt alkaa olla liikaa.

Ei siinä muu auta kun avautua yläportaalle. Jos se ei toimi sitä kautta, niin työterveyden kautta sitten.

• UUSI

Niin.. pääsyyllinen olen minä itse. Vaadin itseltäni enemmän kuin muilta.

Kunhan vuosi vaihtuu ja asiat palaa "normaaliksi"
        .. otan asian tavalla tai toisella puheeksi.
        Tällä hetkellä resupula on noin kuusi kymmenestä. Joten ehkä aika ei ole oikea.

Ja saan mielenrauhaa siitä, että ainakin kaikkeni olen antanut. Löysästely ei ole mun juttuni. Ainakaan töissä :)

• UUSI
        Pikku-pirpana kirjoitti:

Niin.. pääsyyllinen olen minä itse. Vaadin itseltäni enemmän kuin muilta.

Kunhan vuosi vaihtuu ja asiat palaa "normaaliksi"
        .. otan asian tavalla tai toisella puheeksi.
        Tällä hetkellä resupula on noin kuusi kymmenestä. Joten ehkä aika ei ole oikea.

Ja saan mielenrauhaa siitä, että ainakin kaikkeni olen antanut. Löysästely ei ole mun juttuni. Ainakaan töissä :)

No mä tiedän omalta kohdaltani, että työt ei tekemällä lopu. Itsensä saa niihin kyllä sairastettua helposti.

Ihmiset ei varsinkaan työpaikoilla nykyään seuraile muitten työmääriä, vaan kaikki koittaa itse selvitä. Sitä se on nykyään. :o/

• UUSI
        Disseisback kirjoitti:

No mä tiedän omalta kohdaltani, että työt ei tekemällä lopu. Itsensä saa niihin kyllä sairastettua helposti.

Ihmiset ei varsinkaan työpaikoilla nykyään seuraile muitten työmääriä, vaan kaikki koittaa itse selvitä. Sitä se on nykyään. :o/

Survival moodissa meillä mennäänkin joka päivä. Tai siltä se tuntuu.

• Anonyymi
      UUSI

Maailmasta on aina löytynyt niitä tyyppejä, jotka syövät toisten selkänahasta joko tahallaan tai tahattomasti.

Tilanteesi kuulostaa siltä, että tuo tehdään tahallaan. Jos olisin sinä, niin nostaisin nopeasti katin pöydälle, koska ilman sitä tilanne tuskin muuttuu.

Osasit muotoilla tämän asiallisesti, joten varmasti osaat ottaa asian myös puheessa esille töksäyttelemättä. Kertoisin asiasta heti joulun jälkeen.

• UUSI

Kiitos. Olet oikeassa. Mikään ei muutu, jos en itse tuo asiaa esiin.

• Anonyymi
      UUSI

Haasta virma oikeuteen ja korvausvaatimuksena 164 vuoden palkka ilman työvelvoitetta.

Kyllä ne sovittelussa ovat sitten tyytyväisiä, kun tyydytkin 10 vuoden palkkaan. Tai sitten pidät kehityskeskustelun esi-isälle.

• UUSI

Jaa, oiskohan noin?

• Anonyymi
      UUSI

Siellä on työsuojeluvaltuutettu ja luottamusmies.
      Kannattaisi ennalta ehkäistä burn-out ja vedontasapuolisuuteen.
      Tuollaisia ilmiöitä vahingoniloineen on joka paikassa.
      Ala pitää kirjaa, mitä sinulle siirretään, vaivihkaa.
      Nimeät työt ja antaja ja päivää.
      Sinulla on silloin dokumentti, jos tulehtuu tilanne.
      Et sinä loputtomiin jaksa niellä.
      Ihme esimiehiä, kun katselevat päältä.
      Vilma

• UUSI

No kun töitä on ja kaikki on ylityöllistettyjä. Eilen sain apukäsiä osastoni esimiehen esimieheltä. Että silleen.. mene nyt siinä mankumaan että töitä on liikaa...

• Anonyymi
        UUSI
        Pikku-pirpana kirjoitti:

No kun töitä on ja kaikki on ylityöllistettyjä. Eilen sain apukäsiä osastoni esimiehen esimieheltä. Että silleen.. mene nyt siinä mankumaan että töitä on liikaa...

No eihän mankuminen täälläkään auta. Emme pysty vähentämään työkuormaasi.
        Kukaan ei ole korvaamaton, vaikka joskus juhlapuheissa mainitaan.
        Vilma

• UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

No eihän mankuminen täälläkään auta. Emme pysty vähentämään työkuormaasi.
        Kukaan ei ole korvaamaton, vaikka joskus juhlapuheissa mainitaan.
        Vilma

Mankuminen täällä juurikin auttaa. Pääsee itsensä kanssa käsittelemään asiaa ja näkemään eri katsantokantoja.

Tajusin jo tämän ketjun myötä kuinka paljon muutkin tiimiläiset tekevät. Tajusin että tilanteen syynä olen minä itse. Tajusin, ettei ole oikea aika alkaa töissä rähjäämään. Tajusin kuinka paljon arvostan työkavereitani. Tajusin että olen tyytyväinen työpaikkaani. Tajusin että tilanteen muuttamiseksi minun pitää itse muuttua. Tajusin asioita vain tämän palsta-avautumisen takia.

Joten mankuminen täällä oli juuri se, mitä tarvitsin.

• Anonyymi
        UUSI
        Pikku-pirpana kirjoitti:

Mankuminen täällä juurikin auttaa. Pääsee itsensä kanssa käsittelemään asiaa ja näkemään eri katsantokantoja.

Tajusin jo tämän ketjun myötä kuinka paljon muutkin tiimiläiset tekevät. Tajusin että tilanteen syynä olen minä itse. Tajusin, ettei ole oikea aika alkaa töissä rähjäämään. Tajusin kuinka paljon arvostan työkavereitani. Tajusin että olen tyytyväinen työpaikkaani. Tajusin että tilanteen muuttamiseksi minun pitää itse muuttua. Tajusin asioita vain tämän palsta-avautumisen takia.

Miksi et kysy neuvoa työsuojelusta tai luottamusmieheltä.
        Heillä voi olla jo entuudestaan tietoa.
        Onhan tuossa esimiesten käytöksessä edelleen ihmettelemistä.
        Paikkaavat puuttuvia alaisia.
        Eivätkö he osaa viedä asiaa ylöspäin.
        Vilma
        Jokin tässä tarinassasi mättää, vai onko tämä vain tarina, juttu, kuvitelma.

• UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Miksi et kysy neuvoa työsuojelusta tai luottamusmieheltä.
        Heillä voi olla jo entuudestaan tietoa.
        Onhan tuossa esimiesten käytöksessä edelleen ihmettelemistä.
        Paikkaavat puuttuvia alaisia.
        Eivätkö he osaa viedä asiaa ylöspäin.
        Vilma
        Jokin tässä tarinassasi mättää, vai onko tämä vain tarina, juttu, kuvitelma.

Ei ole juttu eikä kuvitelma. Me ollaan jenkkifirma. He ovat siellä suuressa viisaudessaan päättäneet millä määrällä me selviämme jopa vaihtuvissa olosuhteissa.

Mieti nyt, ihmiset jotka eivät edes tiedä mitä me teemme päättävät jonkun exelin perusteella meidän resuista. Esimiehet on helisemässä kun lupaa palkkaukseen ei tule.

Jos hommat jää hoitamatta, hyvin äkkiä tehdas muuttaa esmes Tsekkeihin. Yms...

Osaaminen on täällä, mutta kuten itsekin totesit .. kukaan ei ole korvaamaton.

• Anonyymi
        UUSI
        Pikku-pirpana kirjoitti:

👍 Kirjoittaminen on hyvä keino selvittää ongelmiaan. Toinen on puhuminen. Joskus mumisen itsekseni pitkät pätkät, kun sanoitan asioita mahdollisimman monelta suunnalta 😁

xLiner

• UUSI

Paha taas mennä neuvomaan, mutta.

Kun koet tekeväsi enemmän kuin ne joita päädyt tuuraamaan, niin minä uskon sinua, mutta millä todennat sen esihenkilöillesi? Näkisin, että olisi viisainta jutella esihenkilöillesi niin, että olette yhtä aikaa keskustelussa, sinä ja yksi, kaksi, kolme jne. esihenkilöäsi. Kysyt heidän näkemystään tuottavuudesta ja mikäli asiassa on mitään epäselvyyttä, pyydät että asiaa aletaan seuraamaan tilastollisesti. Sitten kun on mustaa valkoisella, että henkilö X tuotti näin paljon ja henkilö Y noin paljon, ei tarvitse miettiä miten homma menikään.

• UUSI

Meillä tuottavuus yksiköt lasketaan kyllä, minun tuottavuuskäyräni on huono, sillä joudun tekemään eniten töitä jotka ei tuota.

Se tässä ongelma. Muut jättävät tuottamattomat työt tekemättä. Ja jonkun nekin pitää tehdä.
        Ja arvaa kenelle ne jää?

• Anonyymi
        UUSI
        Pikku-pirpana kirjoitti:

Meillä tuottavuus yksiköt lasketaan kyllä, minun tuottavuuskäyräni on huono, sillä joudun tekemään eniten töitä jotka ei tuota.

Se tässä ongelma. Muut jättävät tuottamattomat työt tekemättä. Ja jonkun nekin pitää tehdä.
        Ja arvaa kenelle ne jää?

Laita ylös kaikki tuottamattomat tehtävät ja niihin käytetty aika.
        Ihan ensin kieltäydyt ottamasta muilta tuottamattomia tehtäviä.

• UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Laita ylös kaikki tuottamattomat tehtävät ja niihin käytetty aika.
        Ihan ensin kieltäydyt ottamasta muilta tuottamattomia tehtäviä.

Jos en tee tuottamattomia töitä, kusen omaan puurooni. Ne joko tehdään ajoissa tai jätetään viimetinkaan ja mä teen ne sit kiireessä. Kun jollakin kusee hommat, mut laitetaan auttamaan. Ja se tarkoittaa kiirettä tehdä niitä töitä jotka kaikki on jättänyt tekemättä. Eli niitä tuottamattomia, mutta pakollisia töitä.

• UUSI
        Pikku-pirpana kirjoitti:

Ja arvaa kenelle ne jää?

Aaa, no tuohan muuttaa tilanteen. Sitten on olemassa yksi vaihtoehto, sen lisäksi että juttelet ensin tilanteesta pomojen kanssa, koska niiden tulisi tiedostaa hyvin se, että n tuottamattomat hommat mahdollistavat muiden henkilöiden tuottavan työn. Ilman tuottamattomia toimia koko linja/halli/tehdas seisoo, joten....

Se yksi vaihtoehto. Kirjaat ylös joka ainoan yli 5 min kestävän tuottamattoman tehtävän. Mikä tehtävä, keneltä saatu, milloin aloitit, milloin lopetit. Otat kännykällä kuvia, niin on todistusaineisto ja aikaleimat aina mukana. Hiton työlästä, mutta ei siihen päivässä yhteensä tule varttia enempää menemään.

• UUSI
        randombypasser kirjoitti:

Aaa, no tuohan muuttaa tilanteen. Sitten on olemassa yksi vaihtoehto, sen lisäksi että juttelet ensin tilanteesta pomojen kanssa, koska niiden tulisi tiedostaa hyvin se, että n tuottamattomat hommat mahdollistavat muiden henkilöiden tuottavan työn. Ilman tuottamattomia toimia koko linja/halli/tehdas seisoo, joten....

Se yksi vaihtoehto. Kirjaat ylös joka ainoan yli 5 min kestävän tuottamattoman tehtävän. Mikä tehtävä, keneltä saatu, milloin aloitit, milloin lopetit. Otat kännykällä kuvia, niin on todistusaineisto ja aikaleimat aina mukana. Hiton työlästä, mutta ei siihen päivässä yhteensä tule varttia enempää menemään.

En kerkeä töissä edes vessaan, ja tuosta dokumentoinnista tulisi vain pahaa verta ja sanomista.

Ehkä teen vain kuin muut. Asia kerrallaan ja tulkoon myöhästyneitä asiakastilauksia.

Mutta mua auttaa jo paljon kun saan murmuttaa asian ulos itsestäni.

• UUSI
        Pikku-pirpana kirjoitti:

En kerkeä töissä edes vessaan, ja tuosta dokumentoinnista tulisi vain pahaa verta ja sanomista.

Ehkä teen vain kuin muut. Asia kerrallaan ja tulkoon myöhästyneitä asiakastilauksia.

Mutta mua auttaa jo paljon kun saan murmuttaa asian ulos itsestäni.

Niin kai moisesta kirjaamisesta tulisi, ei kukaan halua kellokallea töihinsä pyörimään, vaikka tuo kellottaisi vain omia tekemisiään.

No tolla tavalla mä teen, jos on liikaa duunia. Yksi asia kerrallaan ja se siitä. Tai no usein voin vain komentaa jonkun toisen tekemään asioita, mutta kun ei viittis, on niilläkin kädet täynnä, niin säästetään äkseeräämiset oikeasti tärkeisiin tilanteisiin.

Juu, se on iso apu kun saa purkaa ja jutustella erilaisista näkökulmista, mikä yhdessä aika usein tuottaa myös jonkinlaisia oivalluksia.

• UUSI

Niin kai moisesta kirjaamisesta tulisi, ei kukaan halua kellokallea töihinsä pyörimään, vaikka tuo kellottaisi vain omia tekemisiään.

No tolla tavalla mä teen, jos on liikaa duunia. Yksi asia kerrallaan ja se siitä. Tai no usein voin vain komentaa jonkun toisen tekemään asioita, mutta kun ei viittis, on niilläkin kädet täynnä, niin säästetään äkseeräämiset oikeasti tärkeisiin tilanteisiin.

Juu, se on iso apu kun saa purkaa ja jutustella erilaisista näkökulmista, mikä yhdessä aika usein tuottaa myös jonkinlaisia oivalluksia.

Oivalluksena tässä on se, että kaikki tiimissämme tekee tällä hetkellä kaikkensa. En ole ainoa. Heistä jokainen selviytyy tavallaan.

• Anonyymi
        UUSI
        Pikku-pirpana kirjoitti:

Ja arvaa kenelle ne jää?

Eli ongelma on, että mitataan vääriä asioita. Osa sitten hyväksikäyttää sitä tekemällä vain bonuksia ja pisteitä tuottavat työt. Johdon pitää tällöin muuttaa mittaustapaa. Joillakin aloilla kuten omallanikin tuo mittaaminen on hyvin vaikeaa, ja väärä mittaustapa johtaa aina väärinkäyttämiseen, kun toiset haluavat turvata vain omat bonuksensa.

• UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Eli ongelma on, että mitataan vääriä asioita. Osa sitten hyväksikäyttää sitä tekemällä vain bonuksia ja pisteitä tuottavat työt. Johdon pitää tällöin muuttaa mittaustapaa. Joillakin aloilla kuten omallanikin tuo mittaaminen on hyvin vaikeaa, ja väärä mittaustapa johtaa aina väärinkäyttämiseen, kun toiset haluavat turvata vain omat bonuksensa.

Tavallaan noin.. mutta ei kumminkaan. Mutta ymmärsit yskän.

• UUSI
        Pikku-pirpana kirjoitti:

Oivalluksena tässä on se, että kaikki tiimissämme tekee tällä hetkellä kaikkensa. En ole ainoa. Heistä jokainen selviytyy tavallaan.

No se on aika arvokas oivallus, olkoonkin ettei se yksin ratkaise sinun ongelmaasi. Luontevin ratkaisu olisi saada koko tiimi puhaltamaan yhteen hiileen, mutta se lienee helpommin sanottu kuin tehty.

• UUSI

No se on aika arvokas oivallus, olkoonkin ettei se yksin ratkaise sinun ongelmaasi. Luontevin ratkaisu olisi saada koko tiimi puhaltamaan yhteen hiileen, mutta se lienee helpommin sanottu kuin tehty.

Koen että puhallamme yhteen hiileen. On pakkokin jotta homma toimisi. Mutta siellä on kuitenkin erilaisia persoonia ja aina välillä joku vetää omaa juttuaan. Ärsyttää vaan kun minusta tuntuu, ettei minulla ole oikeutta löysäillä hetkeäkään kun toiset sitä tekee.
        Voipi olla, että se on ainoastaan minun päässäni se vika.

Minun perusperiaatteeni on, että työt ensin, muut sitten perästä. Ei sen tarvii olla iso vika, kun se on päässä...

• UUSI
        Pikku-pirpana kirjoitti:

Koen että puhallamme yhteen hiileen. On pakkokin jotta homma toimisi. Mutta siellä on kuitenkin erilaisia persoonia ja aina välillä joku vetää omaa juttuaan. Ärsyttää vaan kun minusta tuntuu, ettei minulla ole oikeutta löysäillä hetkeäkään kun toiset sitä tekee.
        Voipi olla, että se on ainoastaan minun päässäni se vika.

Minun perusperiaatteeni on, että työt ensin, muut sitten perästä. Ei sen tarvii olla iso vika, kun se on päässä...

No sinä sen tiedät, miten se homma menee. Tosin... Omakohtaisesti on tullut opittua, että yhteen hiileenkin voidaan puhaltaa monin eri tavoin. Yksi täysillä, toinen puolitehoilla, kolmas kun sattuu huvittamaan. Sitten pitää vain löytää ne keinot, millä kaikki saadaan puhaltmaan hiileen täysillä ja yhtäaikaa.

• UUSI

No sinä sen tiedät, miten se homma menee. Tosin... Omakohtaisesti on tullut opittua, että yhteen hiileenkin voidaan puhaltaa monin eri tavoin. Yksi täysillä, toinen puolitehoilla, kolmas kun sattuu huvittamaan. Sitten pitää vain löytää ne keinot, millä kaikki saadaan puhaltmaan hiileen täysillä ja yhtäaikaa.

Noin se menee meilläkin. Yhteen hiileen puhallellaan jokainen omalla tavallamme.

Meillä on töissä sanontoja, jatkuva parantaminen ja best team wins...
        Mutta kun työpäivästä vaan loppuu tunnit kesken. Ja ylitöitä ei saa tehdä. Niin hommat vaan kasautuu ja työ on jatkuvaa tulipalojen sammuttamista.
        Tehdään mitä keretään.
        Mutta se selviytymismoudi jää vähän niinkuin päälle.. unissaankin suorittaa työtä jota ei kerkeä tekemään.

Tavallaan olen iloinen työstäni. Tavallaan olen tyytyväinen. Mutta se, että ei kerkeä tekemään työtään rasittaa henkisesti ja sit jos työkaveri jaksaa pitää pitkiä taukoja, se ärsyttää. Tai hoitaa 40 minaa omia asioitaan puhelimessa ja mut määrätään paikkaamaan häntä ja tekemättömiä töitä.. se ottaa päähän.

Mutta en voi vaatia muilta samamlaista työmoraalia kuin itselläni on. He ovat erillisiä ja omanlaisiaan ihmisiä. Tärkeintähän on, että asiakas saa sen mitä tilaa ajallaan.

• UUSI
        Pikku-pirpana kirjoitti:

Noin se menee meilläkin. Yhteen hiileen puhallellaan jokainen omalla tavallamme.

Meillä on töissä sanontoja, jatkuva parantaminen ja best team wins...
        Mutta kun työpäivästä vaan loppuu tunnit kesken. Ja ylitöitä ei saa tehdä. Niin hommat vaan kasautuu ja työ on jatkuvaa tulipalojen sammuttamista.
        Tehdään mitä keretään.
        Mutta se selviytymismoudi jää vähän niinkuin päälle.. unissaankin suorittaa työtä jota ei kerkeä tekemään.

Tavallaan olen iloinen työstäni. Tavallaan olen tyytyväinen. Mutta se, että ei kerkeä tekemään työtään rasittaa henkisesti ja sit jos työkaveri jaksaa pitää pitkiä taukoja, se ärsyttää. Tai hoitaa 40 minaa omia asioitaan puhelimessa ja mut määrätään paikkaamaan häntä ja tekemättömiä töitä.. se ottaa päähän.

Mutta en voi vaatia muilta samamlaista työmoraalia kuin itselläni on. He ovat erillisiä ja omanlaisiaan ihmisiä. Tärkeintähän on, että asiakas saa sen mitä tilaa ajallaan.

Meillä on samaa touhua. Ainakin nyt. Voi olla että tilanne muuttuu. Siihen on keinoja, vaikka vähän kovia ovatkin. Mutta jos ei olla hereillä, jonkun täytyy herättää, vaikka sitten hiukan kovaäänisemmillä kelloilla. Tulen nauttimaan siitä, vaikka vähän meteliä syntyykin.

• Anonyymi
      UUSI

Tunnollisuus on turmioksi etenkin jos sitä hyväksikäytetään, teet sen minkä viitsit tehdä, samaan tyyliin kun muut. Kyllä se viesti perille menee varsin nopeasti kun löysäät vähäsen ja jos joku rutisee niin sanot tekeväsi ihan saman kuin muutkin.

• Anonyymi
      UUSI

No rouhaisen nyt vähän syvempää.

Jos irtisanoutuminen ei käy kohdallasi. Niin.
      A) otat asian esille esimiehen kanssa. Joka toteaa, että olet hankala työntekijä ja saat kenkää seuraavissa YTeissä!
      B) ryhdyt italialaiseen lakkoon ja teet vain perustehtävät. Olet hankala työntekijä ja saat kenkää seuraavissa YTeissä.
      C) etsit vaivihkaa uuden työpaikan. Ennen seuraavia YTneuvotteluita.

Olen kaiken tämän nähnyt. Hulluin tapaus oli, kun rouva tuli äitiyslomalta ja ja ei ollut enää työpistettä. "Esimies" oli "unohtanut" ilmoittaa irtisanomisesta.

Mies 65 (ollut myös esimiehenä)

• UUSI

Niin..

Sain tosiaan irtisanomisen syyskuussa 2023.
        Seuraavissa muutosneuvotteluissa olen taas varmaankin yksi lähtijöiden listalla, koska minulla on ms-tauti.

Siihen asti teen kuten minulle sopii parhaiten. Olen tunnollinen. Mutra rajansa kai silläkin...

• Anonyymi
      UUSI

Auts. Minäkin olen liian tunnollinen.

Toistaiseksi olen ratkaissut tilanteet selviämällä niistä. Teen siis töitä, joita toisten olisi kuulunut hoitaa oman työni lisäksi. Lepään sitten vapaapäivinä ja toivon ehtiväni palautumaan viikon alkuun.

Pidän kovasti työstäni, siksi venyn. Eikä mua pikkujutut niin haittaakaan, mutta olen myös huomannut tuon ettei tehdä kunnolla, välillä tarkoituksella. Sellaista hiukan ylimielistä ja halveksivaakin kohtelua ehkä. Olen tavallaan tottunut, mutta siihen ei kannata liikaa luottaa...

Kun tulee mitta täyteen, niin vaihdan työpaikkaa. Ei siinä muuta ole tehtävissä. Aikuiset ihmiset tietävät kyllä miten käyttäydytään, ilman että joku ylempää puuttuu. Mikään ei tule muuttumaan, jos joku tyyppi on sellainen mikä on. Eivät opi uutta luonnetta 😏

Aina voi jättää työn tekemättä kunnes se on hoidettu juuri siihen pisteeseen johon on sovittu. Mutta mitäpä sekään auttaa. Prosessi seisoo, valitus ja vttuilu alkaa, koston kierre ja prseily jää ilmaan.

Mä en siis usko hyviin kehityskelpoisiin ratkaisuihin idioottien kanssa.

xLiner

• UUSI

Niin.. auts.

Mä en ole siinä tilanteessa, että voisin tai kannattaisi vaihtaa työpaikkaa. Joten tämä on saatava vaan toimimaan.

Viihdyn nykyisessä työpaikassani.

Pahin syyllinen tilanteeseen on minä itse.

• Anonyymi
        UUSI

Olen samaa mieltä. Nähty näiden leikkipomojen suhtautuminen ravintoketjun alareunan ongelmiin.

Itse toivon, että Sinä Pikku-... pystyisit kovettamaan nahkasi ja sanomaan EI.
        Allekirjoittanut sen oppi vasta yrittäjänä!

Mies 65

• UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Olen samaa mieltä. Nähty näiden leikkipomojen suhtautuminen ravintoketjun alareunan ongelmiin.

Itse toivon, että Sinä Pikku-... pystyisit kovettamaan nahkasi ja sanomaan EI.
        Allekirjoittanut sen oppi vasta yrittäjänä!

Mies 65

Kiitos! Tuo minun pitäisi opetella.

• Anonyymi
        UUSI
        Pikku-pirpana kirjoitti:

Niin.. auts.

Mä en ole siinä tilanteessa, että voisin tai kannattaisi vaihtaa työpaikkaa. Joten tämä on saatava vaan toimimaan.

Viihdyn nykyisessä työpaikassani.

Pahin syyllinen tilanteeseen on minä itse.

Ajattelin nyt kirjoituksistasi, että sulle jäisi ainakin mm. siivoamista ja järjestelyä. Ne on helppo jättää tekemättä, jollei suosi vanhaa "vie mennessäs tuo tullessas" - metodia sen enempää ajattelematta.

Tuolla olikin hyviä ohjeita, esim. kirjaa tekemisesi ylös. Tehkää siivousvuorot, silloin löytyy aina oikea syyllinen 😉

xLiner

• UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Ajattelin nyt kirjoituksistasi, että sulle jäisi ainakin mm. siivoamista ja järjestelyä. Ne on helppo jättää tekemättä, jollei suosi vanhaa "vie mennessäs tuo tullessas" - metodia sen enempää ajattelematta.

Tuolla olikin hyviä ohjeita, esim. kirjaa tekemisesi ylös. Tehkää siivousvuorot, silloin löytyy aina oikea syyllinen 😉

xLiner

Kyse on esitöistä jotka pitää tehdä jotta homma pyörisi. Tavaran tilaaminen, hyllyttäminen, tarkastaminen ja esikoonta. Roskisten tyhjentäminen ja tyhjien laatikoiden täyttö, valmiiden tuotteiden paketoiminen, tilauspapereiden tekeminen yms.. tuottamattomat työt.

Ne on tehtävä jotta asiakas saa tilaamansa.

• Anonyymi
        UUSI
        Pikku-pirpana kirjoitti:

Kyse on esitöistä jotka pitää tehdä jotta homma pyörisi. Tavaran tilaaminen, hyllyttäminen, tarkastaminen ja esikoonta. Roskisten tyhjentäminen ja tyhjien laatikoiden täyttö, valmiiden tuotteiden paketoiminen, tilauspapereiden tekeminen yms.. tuottamattomat työt.

Ne on tehtävä jotta asiakas saa tilaamansa.

Tuo kuulostaa yhden ihmisen koko työpäivältä. Tuolla joku jo kirjoitti hyvin, että mittaavat vääriä asioita. Olen samaa mieltä.

xLiner

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Tuo kuulostaa yhden ihmisen koko työpäivältä. Tuolla joku jo kirjoitti hyvin, että mittaavat vääriä asioita. Olen samaa mieltä.

xLiner

Ja tosiaan taitaa ihan joka paikassa olla nykyään liian kiire. Ollut jo pitkän aikaa. Hyvä kun löysit keinoja helpottaa työtäsi.

xLiner

• Anonyymi
      UUSI

Tosiasiahan jonka lienee olet jo huomannut ettei työt tekemällä ja venymällä lopu, mitä enemmän venyt sen enemmän sinun venymiseen luotetaan jatkossakin ja varataan urakkaa aina vaan lisää sinun harteille. Homma pitää saada loppumaan ja ainoa mikä sen lopettaa on se että alat tekemään niin kuin muutkin, et vähempää mutta et enempääkään ala rehkimään, pidät tauto ajallaan ja sen verran kuin niitä kuuluu pitää. Eiköhän ne opi. Saatat joutua kuulemaan muutamat vinkumiset myöhästymisistä sun muusta mutta anna vinkua vaan. Jos kenkäisevät pihalle se on sitten heidän päätös ja sinä pärjäät senkin jälkeen kun on pakko, sekin kuitenkin parempi kuin se että ajavat sinut loppuun loputtomilla p..kaduuneillaan.

-harmiseikirj-

• UUSI

Niin. Tuon kuin oppisi. Taas jäi perjantaina kahvitauko välistä, jotta sai päivän tilauksen valmiiksi ajallaan.

• UUSI

Mitä jos ilmoittaisit esimiehellesi, että olet havainnut työsuoritusten määrän jakautuvan liian epätasaisesti ja että tilannetta pitäisi parantaa ja siten vähentää resurssipulaa. Samalla voisit ehdottaa, että sinä voisit olla sopiva "kymppi" hoitamaan hommaa.

https://puuhuolto.fi/uitto-opas/glossary/kymppi/

• UUSI

Kaunis ja ideaali ajatus. Ei vaan toimisi. Kaikki meillä osastolla venyy ja paukkuu jo. Yhtälailla. Mutta mulle jätetään se, mitä ei ite haluta tehdä.

• UUSI
        Pikku-pirpana kirjoitti:

Kaunis ja ideaali ajatus. Ei vaan toimisi. Kaikki meillä osastolla venyy ja paukkuu jo. Yhtälailla. Mutta mulle jätetään se, mitä ei ite haluta tehdä.

Mutta silti työkuorman tasoittamisesta olisi hyötyä ja silloin pääsisit helpommalla.

Toinen keino olisi töiden järkeistäminen.
        Vain harvoissa töissä on karsittu riittävästi kaikkea turhaa ja aikaa vievää näpertelyä tai muuta työtä haittaavaa osuutta pois.
        Eli sillä puolella voisi olla mahdollisuuksia parannuksiin.

• UUSI
        buddy-love kirjoitti:

Mutta silti työkuorman tasoittamisesta olisi hyötyä ja silloin pääsisit helpommalla.

Toinen keino olisi töiden järkeistäminen.
        Vain harvoissa töissä on karsittu riittävästi kaikkea turhaa ja aikaa vievää näpertelyä tai muuta työtä haittaavaa osuutta pois.
        Eli sillä puolella voisi olla mahdollisuuksia parannuksiin.

Juu. Esimieheni esimies oli tekemässä tuottamatontä työtä minun apunani eilen ja hän koki sen järjettömänä ja aikookin asian nostaa esille ensi vuoden puolella.

Hän on aika iso dirikka ja varmaan saa tehtyä asialle jotakin.

• UUSI
        Pikku-pirpana kirjoitti:

Juu. Esimieheni esimies oli tekemässä tuottamatontä työtä minun apunani eilen ja hän koki sen järjettömänä ja aikookin asian nostaa esille ensi vuoden puolella.

Hän on aika iso dirikka ja varmaan saa tehtyä asialle jotakin.

Hyvä.
        Ryhdy miettimään listaa kaikesta millä toimintaa voidaan tehostaa.
        (saattaa palkkakin parantua, kun listan jälkeen ehdotat tarkistusta)

• UUSI
        buddy-love kirjoitti:

Hyvä.
        Ryhdy miettimään listaa kaikesta millä toimintaa voidaan tehostaa.
        (saattaa palkkakin parantua, kun listan jälkeen ehdotat tarkistusta)

Niin.. pitää tietää keheen voi asiassa vaikuttaa. Joillekin asioista kertominen on yhtä tyhjän kanssa.

• UUSI
        Pikku-pirpana kirjoitti:

Niin.. pitää tietää keheen voi asiassa vaikuttaa. Joillekin asioista kertominen on yhtä tyhjän kanssa.

Kun kertoo kaikille mahdollisille, niin todennäköisyys muutokselle kasvaa suuremmaksi.

• UUSI
        buddy-love kirjoitti:

Kun kertoo kaikille mahdollisille, niin todennäköisyys muutokselle kasvaa suuremmaksi.

Ja jatkan, että koska tilanteessa on resurssipula, niin tuskin kukaan alkaa pelätä työpaikkansa puolesta.

• UUSI
        buddy-love kirjoitti:

Totta. Mutta ensin pitää olla arvoasemassa jotta sinua edes kuunnellaan.

• UUSI
        buddy-love kirjoitti:

Ja jatkan, että koska tilanteessa on resurssipula, niin tuskin kukaan alkaa pelätä työpaikkansa puolesta.

Minä pelkään, sillä mulla on se ms. Se oli edellisissäkin yt ssä syy miksi minut irtisanottiin. Ja edellinen esinainen vihasi minua.

• UUSI
        Pikku-pirpana kirjoitti:

Minä pelkään, sillä mulla on se ms. Se oli edellisissäkin yt ssä syy miksi minut irtisanottiin. Ja edellinen esinainen vihasi minua.

Eikös sairauden takia irtisanominen ole kiellettyä?

Mutta jos olet se joka saa tehostettua homman toimivaksi, niin ainakaan silloin sinä et ole irtisanomislistalla.

• UUSI

• UUSI
        Pikku-pirpana kirjoitti:

Totta. Mutta ensin pitää olla arvoasemassa jotta sinua edes kuunnellaan.

Kyllä itsekseen jupisevaakin kuunnellaan.
        :)

(eli pidä asia usein esillä)

• UUSI
        buddy-love kirjoitti:

Eikös sairauden takia irtisanominen ole kiellettyä?

Mutta jos olet se joka saa tehostettua homman toimivaksi, niin ainakaan silloin sinä et ole irtisanomislistalla.

Onhan se laitonta, mutta ei kun se varjoillaan muuksi. Meidän talossa esitetään ulkokultaisesti että kaikki mened lain kirjaimen mukaan, mutta kaikki kähmitään kuitenkin epävirallisesti toisinpäin.
        Rahalla.

Minuakin yritettiin ostaa irtisanoutumaan, mutta sanoin etten voi itse irtisanoutua. Juurikin sairauteni vuoksi. Sitten minut irtisanottiin tuotannoillisin ja taloudellisin syin.
        Töitä kuitenkin on ja firma joutui lain edessä vastuuseen, joten työsuhteeni säilyikin.

Tiedän olevani pää pölkyllä koko ajan. Juurikin siksi että olen parantumattomasti sairas.

Firmassani on jo tähän mennessä ostettu kaikki sairastapaukset ja osaeläkeläiset ulos. Kas kun rahalla saa ja hevosella pääsee.

Minä en myynyt itseäni ja jos myynkin, niin halvalla en itseäni myy. Tiedän arvoni.

Olen joskus toiminut pääluottona ja ymmärrän lain kirjainta. Jos työnantaja työntää lappua jossa irtisanoutuu tietystä summasta, sitä ei ole pakko allekirjoittaa. Silloin työnantaja halutessaan voi irtisanoa työntekijän, mutta irtisanomiseen pitää olla oikea syy. Ja työntekijän sairaus ei ole lainvoimainen syy.

Että silleen.

• UUSI
        buddy-love kirjoitti:

Ja voi muuten olla, että tilasi ei ole pysyvä, sillä uusia kokonaan parantavia hoitoja on tulossa:

https://www.cas.org/resources/cas-insights/are-inverse-vaccines-cure-autoimmune-diseases

Voipi tulla liian myöhään..

Mäsän aiheuttamia keskushermostovaurioita ei voi korjata. Kun hermosolu kuolee, se lakkaa toimimasta. Thats it.

Itse olen hyvin kiitollinen siitä, että oma sairauteni on ollut remissiossa kymmenisen vuotta ja siitä, että aivovaurioita minulla on minimaalisen vähän tässä vaiheessa.
        Tulevasta en tiedä.

Toi rokote olisi loistava, jos sen saa markkinoille. Monelle se tulee kyllä liian myöhään.

• UUSI
        buddy-love kirjoitti:

Kyllä itsekseen jupisevaakin kuunnellaan.
        :)

(eli pidä asia usein esillä)

Eikä kuunnella. Niitä pidetään vain vaikeina ja hankalina persoonina.

• UUSI
        Pikku-pirpana kirjoitti:

Eikä kuunnella. Niitä pidetään vain vaikeina ja hankalina persoonina.

(minä taidan olla monen mielestä sellainen)
        ((mutta kyllä ne kuuntelevat))

• UUSI
        buddy-love kirjoitti:

(minä taidan olla monen mielestä sellainen)
        ((mutta kyllä ne kuuntelevat))

Mut hei, sulla on asiantuntijan arvovaltaa ja killuttimet jalkojen välissä.

Mietippä kun pikkuinen tyhmänpuoleinen tylleröinen tulisi sinulle lässyttämään.. et sinäkään kuuntelisi..

• UUSI
        Pikku-pirpana kirjoitti:

Voipi tulla liian myöhään..

Mäsän aiheuttamia keskushermostovaurioita ei voi korjata. Kun hermosolu kuolee, se lakkaa toimimasta. Thats it.

Itse olen hyvin kiitollinen siitä, että oma sairauteni on ollut remissiossa kymmenisen vuotta ja siitä, että aivovaurioita minulla on minimaalisen vähän tässä vaiheessa.
        Tulevasta en tiedä.

Toi rokote olisi loistava, jos sen saa markkinoille. Monelle se tulee kyllä liian myöhään.

I-tyypin diabetekseen on alettu testata sitä ihan perinteistä Calmet-rokotetta. joka jostain kumman syystä ohjemoi immuniteettiä uuteen suuntaan ja haimasolut ovat paremmin turvassa.
        Olen odotellut testejä alettavaksi muidenkin autoimmuunijuttujen suhteen, mutta toistaiseksi en ole nähnyt aiheesta uutisia.
        Saattaisi ehkä toimia myös MS:n suuntaan (tai sitten ei, mutta pitäisi testata).

https://www.nature.com/articles/s41574-018-0060-y.pdf

• UUSI
        Pikku-pirpana kirjoitti:

Mut hei, sulla on asiantuntijan arvovaltaa ja killuttimet jalkojen välissä.

Mietippä kun pikkuinen tyhmänpuoleinen tylleröinen tulisi sinulle lässyttämään.. et sinäkään kuuntelisi..

Kuuntelisinpas ja väittäisin vastaan, ja kartoittaisin siten homman toimivuuden.
        Jos kaikki vastaväitteet kyetään kumoamaan, niin silloin kyseessä on toimiva systeemi ja siihen kannattaa siirtyä.
        (väittelyä harrastetaan nykyään aivan liian vähän)
        ((joidenkin mielestä inttäminen on muka sama asia kuin väittely))

• UUSI
        buddy-love kirjoitti:

I-tyypin diabetekseen on alettu testata sitä ihan perinteistä Calmet-rokotetta. joka jostain kumman syystä ohjemoi immuniteettiä uuteen suuntaan ja haimasolut ovat paremmin turvassa.
        Olen odotellut testejä alettavaksi muidenkin autoimmuunijuttujen suhteen, mutta toistaiseksi en ole nähnyt aiheesta uutisia.
        Saattaisi ehkä toimia myös MS:n suuntaan (tai sitten ei, mutta pitäisi testata).

https://www.nature.com/articles/s41574-018-0060-y.pdf

Eksä ja poitsu tuota 1 tyypin diapeetikkoja. Kummallakaan ei ole enää haimaa. Surkastunut jo pois.

Tuo rokotus auttanee vasta sairastuneita. Ei se kuitenkaan luo uutta haimaa vaan estää sitä olemassaolevaa tuhoutumasta.

Sama muiden autoimmuunisairauksien kanssa.

Mulla tuo paska kun aivosolut eivät uusiudu. Se mikä vaurioituu, ne on menetetty ikiajoiksi. Toki uusia hermoyhteyksiä pystyy luomaan kovalla toiminnallisella harjoittelulla, mutta se uusi ei ole koskaan alkuperäisen veroinen.

Mutta mä olen päässyt tähän mennessä vähällä. Kiitos vaikka luojan. Olen palautunut pahendmisvaiheistani hyvin. Yksi syy, miksi noi on, on ahkeruuteni töissä. Olen toiminnallinen.

Olen luonut uusia hermoyhteyksiä menetettyjen tilalle ja toimintakykyni on lähes normaalia. Viimeisimmän tietoni mukaan minulle ei ole tullut uusia vaurioita neljään vuoteen, joten tautini eteneminen on pysähtynyt.

Mutta vaikka lääkärinikin arvio on, että sairauteni ei ehkä enää edes aktivoituisi, mitään takeita ei ole.

Näillä mennän ja eletään se mikä eletään.

• UUSI
        buddy-love kirjoitti:

Kuuntelisinpas ja väittäisin vastaan, ja kartoittaisin siten homman toimivuuden.
        Jos kaikki vastaväitteet kyetään kumoamaan, niin silloin kyseessä on toimiva systeemi ja siihen kannattaa siirtyä.
        (väittelyä harrastetaan nykyään aivan liian vähän)
        ((joidenkin mielestä inttäminen on muka sama asia kuin väittely))

Minä en väittelisi kanssasi alkuunkaan. Ei riittäisi rahkeet moiseen.

• UUSI
        Pikku-pirpana kirjoitti:

Minä en väittelisi kanssasi alkuunkaan. Ei riittäisi rahkeet moiseen.

Väittely on parasta aivovoimistelua ja kaikkien pitäisi harrastaa sitä.
        Hyvän väittelyn jälkeen kumpikaan ei ole enää samaa mieltä kuin alussa ja molemmilla on parempi käsitys siitä miten toinen ajattelee.

• UUSI
        Pikku-pirpana kirjoitti:

Eksä ja poitsu tuota 1 tyypin diapeetikkoja. Kummallakaan ei ole enää haimaa. Surkastunut jo pois.

Tuo rokotus auttanee vasta sairastuneita. Ei se kuitenkaan luo uutta haimaa vaan estää sitä olemassaolevaa tuhoutumasta.

Sama muiden autoimmuunisairauksien kanssa.

Mulla tuo paska kun aivosolut eivät uusiudu. Se mikä vaurioituu, ne on menetetty ikiajoiksi. Toki uusia hermoyhteyksiä pystyy luomaan kovalla toiminnallisella harjoittelulla, mutta se uusi ei ole koskaan alkuperäisen veroinen.

Mutta mä olen päässyt tähän mennessä vähällä. Kiitos vaikka luojan. Olen palautunut pahendmisvaiheistani hyvin. Yksi syy, miksi noi on, on ahkeruuteni töissä. Olen toiminnallinen.

Olen luonut uusia hermoyhteyksiä menetettyjen tilalle ja toimintakykyni on lähes normaalia. Viimeisimmän tietoni mukaan minulle ei ole tullut uusia vaurioita neljään vuoteen, joten tautini eteneminen on pysähtynyt.

Mutta vaikka lääkärinikin arvio on, että sairauteni ei ehkä enää edes aktivoituisi, mitään takeita ei ole.

Näillä mennän ja eletään se mikä eletään.

Lähinnä vain Langerhansin saarekkeet tuhoutuvat, mutta en ole täysin varma, etteivätkö ne voisi uusiutua kantasolujen avulla tuon Calmetoinnin jälkeen.

Mutta jokatapauksessa ykköstyyppiin on tulossa hyviä hoitoja, jotka poistavat insuliinin piikittämistarpeen.

Tuurilla täällä ollaan, mutta lääketiede on jatkuvasti parantamassa tuota tuuria.

• UUSI
        buddy-love kirjoitti:

Hyvän väittelyn jälkeen kumpikaan ei ole enää samaa mieltä kuin alussa ja molemmilla on parempi käsitys siitä miten toinen ajattelee.

Sorry kiilaan tähän väliin. Mutta väittely ei paljoo auta, kun meillä Suomessa on rakenteellinen ongelma, ei niinkään työpaikkakulttuurissa. Eli palveluyhteiskunta, jossa raha ei riitä. Enemmänkin päättäjien pitäis altistua väittelyyn.

• UUSI
        buddy-love kirjoitti:

Minä kokisin noin hyvän keskustelun jälkeen. Väittelyyn en osallistuisi.

• UUSI
        buddy-love kirjoitti:

Lähinnä vain Langerhansin saarekkeet tuhoutuvat, mutta en ole täysin varma, etteivätkö ne voisi uusiutua kantasolujen avulla tuon Calmetoinnin jälkeen.

Mutta jokatapauksessa ykköstyyppiin on tulossa hyviä hoitoja, jotka poistavat insuliinin piikittämistarpeen.

Tuurilla täällä ollaan, mutta lääketiede on jatkuvasti parantamassa tuota tuuria.

Niin kantasoluhoidolla. Ehkäpä, mutta luulekko että kullaan on oikeutta tuollaiseen. Julkisin varoin..

• UUSI
        Pikku-pirpana kirjoitti:

Niin kantasoluhoidolla. Ehkäpä, mutta luulekko että kullaan on oikeutta tuollaiseen. Julkisin varoin..

Todennäköisesti sen kustannus on pienempi kuin vuosikymmenten insuliinit.

• UUSI
        buddy-love kirjoitti:

Todennäköisesti sen kustannus on pienempi kuin vuosikymmenten insuliinit.

Totta. Olet taas kerran oikeassa.

• UUSI
        JeroP kirjoitti:

Sorry kiilaan tähän väliin. Mutta väittely ei paljoo auta, kun meillä Suomessa on rakenteellinen ongelma, ei niinkään työpaikkakulttuurissa. Eli palveluyhteiskunta, jossa raha ei riitä. Enemmänkin päättäjien pitäis altistua väittelyyn.

Minä väittelisin kyllä kenen tahansa kanssa mistä tahansa aiheesta, mutta harvoin tulee tilaisuutta.
        Kerran väittelin yhtä aikaa yli kymmentä vastaan (väittelyn kuluessa kävi ilmi, että ne olivat oikeassa hyvin kapealta näkökannalta, mutta minun näkökantani kattoi koko alueen (ja olin siten oikeammassa)),

Ja on tosiaan niin, että poliitikkojen pitäisi väitellä kunnolla, sillä eduskunnan kyselytunnit ovat pelkkää teatteria kansalle.

• UUSI
        Pikku-pirpana kirjoitti:

Minä kokisin noin hyvän keskustelun jälkeen. Väittelyyn en osallistuisi.

Väittelyt ovat oikeasti mielenkiintoisia ja varsinkin jos molemmilla (tai kaikilla) on selkeä käsitys omasta kannastaan.
        (usein väittely ei ole mahdollista, sillä jompi kumpi (tai kumpikan) ei kykene perustelemaan kantaansa ja on vain ottanut sen valmiina jostain)

• UUSI
        buddy-love kirjoitti:

Minä väittelisin kyllä kenen tahansa kanssa mistä tahansa aiheesta, mutta harvoin tulee tilaisuutta.
        Kerran väittelin yhtä aikaa yli kymmentä vastaan (väittelyn kuluessa kävi ilmi, että ne olivat oikeassa hyvin kapealta näkökannalta, mutta minun näkökantani kattoi koko alueen (ja olin siten oikeammassa)),

Ja on tosiaan niin, että poliitikkojen pitäisi väitellä kunnolla, sillä eduskunnan kyselytunnit ovat pelkkää teatteria kansalle.

Niin on. Siis kyselytunnit pelkkää teatteria. Heti kun kamerat sulkeutuu eduskunnan väki katoaa kun pieru saharaan.

• Anonyymi
      UUSI

On näitä nykyäänkin. Sanotaan etumieheksi.
      Ehkä siksi, että "kymppi" kärsi inflaation myötä arvonlaskun.
      Minusta Pirpana on tavallaan etumies, mutta hänellä ei ole yhteisön tunnustamaa arvoa eikä siten myöskään tehtävän suomia etuja!

Mies 65

• UUSI

Meillä on jo kymppi. Hän on hyvä työssään. Yksi läheisimpiä työkavereitani. Hän sanoo, ettei kukaan muu vaadi minulta sitä mitä teen. Paitsi minä itse.

Olen liian tunnollinen.

• UUSI

Ehkäpä. Mutta minulla ei ole sellaista osaamista, että voisin ryhtyä yrittäjäksi. Olen vain tehdasduunari.

• Anonyymi
      UUSI

Onko tilanne yhtään parempi puhua sitten, kun olet burnout ja kyvytön tekemään töitä? Puhu mielummin nyt kun vasta sitten. 🙂

Itse otin lopputilin, kun jouduin tekemään mitä terveys ei kestä ja tunnit hiipui niin vähiin, ettei enää elä sillä. Silti saa sanktiota, jollei tunnit täyty, vaikken itse voi vaikuttaa täyttyykö ne. Asiakkaat sen päättää. Mutta minä saan sanktion.

• UUSI

En voi saada burnouttia.. mulla on ms ja kroppa alkaa oirehtia jo paljon ennen sitä. Tulee siis fyysisiä oireita stressistä ja väsymyksestä.

Eihän tuo kuulosta oikealta että sinua rangaistaan siitä ettet voi itse vaikuttaa työmäärääsi.

• Anonyymi
        UUSI
        Pikku-pirpana kirjoitti:

En voi saada burnouttia.. mulla on ms ja kroppa alkaa oirehtia jo paljon ennen sitä. Tulee siis fyysisiä oireita stressistä ja väsymyksestä.

Eihän tuo kuulosta oikealta että sinua rangaistaan siitä ettet voi itse vaikuttaa työmäärääsi.

Hyvä, siksi hyvä että tiedostat mitä ikävää seuraa, jos vaadit itseltäsi liikaa ja "pieret" verta tunnollisuuttasi. Sama vika minulla, mulla vaan aiheutuu fibromyalgia ja aivosumua, migreenikierre stressistä ja saan ahdistuskohtauksia. Siksi mielummin loppuu työ kun minä. Pakko säästää itsensä.

Tsemiä. 🤗

• UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Hyvä, siksi hyvä että tiedostat mitä ikävää seuraa, jos vaadit itseltäsi liikaa ja "pieret" verta tunnollisuuttasi. Sama vika minulla, mulla vaan aiheutuu fibromyalgia ja aivosumua, migreenikierre stressistä ja saan ahdistuskohtauksia. Siksi mielummin loppuu työ kun minä. Pakko säästää itsensä.

Tsemiä. 🤗

Juu. Ymmärrän.

Mutta toi, että on sairas ei saisi vaikuttaa, mutta valitettava tosiasia on, että sairaita syrjitään.

On kauniita puheita tasa-arvosta ja siitä miten kaikki ovat samalla viivalla..
        Paskan marjat. Se on sama kuin tuuli huulia heiluttaa.
        Sananhelinää. Sairaita syrjitään. Heitä pidetään heikkoina ja puhutaan paskaa seläntakana.

Ei kukaan valitse sairauttaan. Se vaan tulee lupaa kyselemättä ja tekee kodin kroppaasi. Ja se pitää vaan hyväksyä.. sekä elää sen kanssa.

Eikä tuota ymmärrä kukaan nk. terve ihminen.

• Anonyymi
      UUSI

Kiitos, kun jaoit tilanteesi. Vain sinä itse (ja työtoverisi sekä esihenkilösi) tietävät tilanteen siellä ja voivat myös parantaa epäkohdat, jos ja kun niitä on. Ensimmäinen asia tietysti on, että sävyisästi ja arvostavasti puhuu asiasta esimiesten ja työtoverien kanssa.

Kertomuksestasi sai sen käsityksen, että työtoverit ikään kuin toimivat sinun epävirallisina esimiehinäsi ja määräävät sinulle omia tehtäviään. Tämä ei tietenkää varmaan ole työnantajankaan edun mukaista, koska tuolla toiminnalla voidaan lisätä jonkun ihmisen kuormitusta liikaa ja itse näin toimivat työtoverit eivät tee palkkansa eteen tarpeeksi töitä. Myös työsuojelulla ja työterveyshuololla tuohon käytäntöön olisi varmaan paljon moitteen sanaa sanottavana.

Esimiehillä täytyy olla aina kontrolli tehtävien määräämisessä. Työtoverit eivät voi jatkuvasti siirtää omia tehtäviään toisen niskaan työnjohdon tietämättä ja hyväksymättä.

Eli älä puhu selän takana kenestäkään, kuka näin toimii, vaan avoimesti juuri näille, jotka näin toimivat, että käytäntö ei ole ihan tätä päivää ja voi aiheuttaa ylikuormitusta itsellesi. Voit toki sanoa saman kuin aloituksessakin, että tykkäät kyllä tehdä töitä enemmänkin, mutta sen täytyy tulla esimiesten kautta ja siitä täytyy saada oikeudenmukainen korvaus.

Hienoa, että ole tunnollinen. Uskon, kertomuksesi perusteella, että olet myös hyväntahtoinen. Se onkin tärkeä ominaisuus. Et syyllistä ketään, vaan sanot avoimesti ja rehellisesti sekä perustellusti, mitä koet tällä hetkellä työpaikallasia.

Kyllä kai näin toimivat työkaverisikin ymmärtävät, etteivät hekään moista sietäisi omalla kohdalla. Tässä pätee tämä ikivanha periaate "mitä et tahdo itsellesi tehtävän, älä tee myöskään toiselle" hyvin.

Kaikkea hyvää ja voimia elämääsi. Toivotaan, että kaikki epäkohdat korjaantuvat. Voi hyvin!

• UUSI

Juu. Arvostan työkavereitani ja meillä on hyvä tiimi. Ilmiö jossa tunnollisuuttani käytetään hyväksi ei ole minulle vieras, se toistuu kaikissa tiimeissäni joissa olen työskennellyt.
        Ja yhteinen nimittäjä on minä itse.

Olen sallinut sen ja siksi niin on tapahtunut. Nyt en anna sen tapahtua. Kiellän itseäni tekemästä sitä taas.

On ihan itsestäni kiinni miten homma jatkuu tulevaisuudessa. Mutta asiallusesti.

• Anonyymi
        UUSI
        Pikku-pirpana kirjoitti:

Juu. Arvostan työkavereitani ja meillä on hyvä tiimi. Ilmiö jossa tunnollisuuttani käytetään hyväksi ei ole minulle vieras, se toistuu kaikissa tiimeissäni joissa olen työskennellyt.
        Ja yhteinen nimittäjä on minä itse.

Olen sallinut sen ja siksi niin on tapahtunut. Nyt en anna sen tapahtua. Kiellän itseäni tekemästä sitä taas.

On ihan itsestäni kiinni miten homma jatkuu tulevaisuudessa. Mutta asiallusesti.

Ok. Hyvä!

• Anonyymi
      UUSI

Kertoisitko multinikkimies enemmän tästä työsi miljööstä, kun se kumminkin kiinnostaa mielikuvitusrikkaita ihmisiä..

• Anonyymi
        UUSI

Ainakin 4 kommenttia poistettu jonkun joutavan urputuksen takia, oletan

• Anonyymi
      UUSI

Jos jatkuvasti vedotaan resupulaan, niin siihen vedotaan edelleen myös aina jatkossa ja mikään ympärilläsi ei muutu ja todennäköisesti et yksinäsi ympärillä olevaasi muutakaan, joten vaihtoehto? Muutut itse? Suhtautumisesi ja toimintatapasi työhösi tiedostetaan ja sitä ympäristö käyttää hyväkseen. Mitä se auttaa, jos pidät työstäsi? tai sinulla on korkea työmoraali? Jos olet yksin tai selvänä vähemmistönä noiden piirteiden kanssa, niin miten olennaisesti vaikuttaa osaston tulokseen, jos enemmistö menee yli, mistä aita on matalin? Pitkän ajan kuluessa omat ahkerat piirteet voivat katkeroittaa mieltä, jos ympärilläsi on enempivähempi (tähän vapaavalintainen mieleen tuleva sana). Joissakin firmoissa mennään pärstän mukaan ja siihen ei vaikuta sinun panoksesi, oletko ahkera vai juurijajuuri tekevä. Sen luottamusmiehen rooli on tasapainoilla keskinuoralla ja olla keikuttamatta venettä kumpaankaan puoleen. No liitothan ovat käytännössä yhtä tyhjän kanssa muutenkin ja mitä se työsu.valtuutettu sinun eteen tekisi ja mihin vaikuttaisi? Ainakaan itselläni ei tule kirjoittamasi perusteella muuta mieleen, kuin työterveydenhoito. Ehkä ennemmin työpaikalle jalkautuva ja havaintoja kirjaava hoitaja, kuin puhelinyhteydessä pomoosi oleva lääkäri? No toisaalta, ei se hoitajakaan tee mitään ilman lääkärin määräystä. Vaikutat olevan omillasi, joten miksi et itse muuttuisi löysäilevään suuntaan mutta jotenkin luulen, että et sitä tee. - cu-

• UUSI

En tee isoa muutosta. Minulle tuottaa mielihyvää ajatus hyvin hoidetusta työstä. Olen mielelläni ahkera, mutta se hyväksikäyttö jurppii. Ajattelin muokata hieman kuitenkin itseäni ensi vuoden puolella, kjn resupula hieman hellittää. Syyllinen tähän tilanteeseen on kuitenkin siellä peilissä.

Asiaa nyt teidän kanssa käsitelleenä ajattelin hoitaa homman himaan ihan työkavereideni kanssa. Sillain suoraselkäisesti. Sanoa, ettei rahkeeni riitä joten hoitakaa ite hommanne.

Ja esinahalle aion sanoa, ettei käyttäisi tunnollisuuttani hyväkseen.

Yksi esinaknen aikanaan sanoikin minulle, että tee vähemmän töitä. Olet liian tunnollinen.

Ehkäpä otan hänen viisaista sanoistaan vaarin.

• UUSI

Tää on aika yleistä nykyisillä työpaikoilla. Jatkuva resurssi pula. Ihmisiä jää eläkkeille tai kuolee, mutta tilalle ei oteta ketään. Esimiehet tekee duunarihommia ja jää vähemmän aikaa työn suunnittelulle. Työt jaetaan pahemmin miettimättä ja tulee virheitä ja niitä taas korjataan ja siitä tulee lisää kiirettä, kun se on taas muista töistä pois.

Työt on myös muuttuneet enemmän palvelutyöksi. Ja siihen sisältyy aina tuottamatonta työtä, eikä niitä edes pysty järkeistämään niin sujuviksi ja tuottaviksi kuin teollisuudessa. Meillä ei yksinkertaisesti raha riitä pyörittämään etupäässä kotimaan kysyntään perustuvaa järjestelmää. Työelämä on muuttunut aikamoiseksi kaaokseksi, kun talouden moottori on menetetty.

• Anonyymi
        UUSI

Mitä tässä on korviin sattunut, niin kuukausia ja vuosia on märehditty investointien puutetta ja samaan aikaan on paisutettu julkisen puolen sektoria, kuin edelleen missäkin vanhan liiton kommarivaltiossa siitäkin huolimatta, kuinka ulospäin kuitenkin ollaan niin länteen kallellaan. Olikohan usan entisen suurlähettilään kommentti, että Suomessa jahkaillaan liikaa kaupankäynnin suhteen, kun muualla jo siinä vaiheessa laitetaan nimiä paperiin. - cu-

• UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Mitä tässä on korviin sattunut, niin kuukausia ja vuosia on märehditty investointien puutetta ja samaan aikaan on paisutettu julkisen puolen sektoria, kuin edelleen missäkin vanhan liiton kommarivaltiossa siitäkin huolimatta, kuinka ulospäin kuitenkin ollaan niin länteen kallellaan. Olikohan usan entisen suurlähettilään kommentti, että Suomessa jahkaillaan liikaa kaupankäynnin suhteen, kun muualla jo siinä vaiheessa laitetaan nimiä paperiin. - cu-

Yks juttu tohon kommarvaltioon. Kun olin rakennusmestarina. Niin elementtirakentaminenhan on pääosin kommarvaltion juttu. Ei ees venäjällä tehdä niin paljoo elementtitaloja kun Suomessa. Kommarivaltiossa se onnistuu, kun on aina viisvuotissuunnitelma. Mutta ei markkinataloudessa. Ei elementtitehtailla kapasiteetti riitä, eikä kapasitettia kannata huippuvuosiin mitoittaa, suhdanneherkällä alalla. Niin eihän niitä elementtejä yksinkertaisesti saanu työmaalle. Ei useamman kuukauden menetystä saanu millään kurottua umpeen. Siinä joutui tekeen pitkää päivää ja silti tulospalkkiot menetettiin. Ja ihan toisten ihmisten takia. Ois se ajallaan valmistunut, jos oisivat antaneet järjestelmä muottia käyttää.

• Anonyymi
      UUSI

Sinä asennoidut väärin , koet itsesi hyväksikäytetyksi . MITÄ jos ryhtyisit työssäsi tuotavaksi joka saa työt tehtyä potematta siitä henkistä miinusta ? Voisiko tuollaista tapahtua ?

• UUSI

Jaa? Mä en nyt ymmärrä lähtökohtaasi. Jos alan tuottamaan enemmän, minun pitäisi jättää iso osa tekemästäni työstä tekemättä ja koko osaston tuottavuus laskisi.

Sä et nyt näe metsää puilta.

• UUSI

Semmonen omakohtainen kokemus vielä. Että keskustelu auttaa hetken, mutta kun on jatkuva resurssipula, niin tilanne kiristyy uudelleen. Ja kaiken lisäksi menivät sen vuorotteluvapaan poistamaan. Se ois ollut tosi tärkeä, kun koko ajan joutuu ylittämään itsensä, niin pääsis edes joskus palautumaan. En näe mitään järkeä vapaan poistamiseen näin suuren työttömyyden aikaan. Eri asia sitten jos ois täystyöllisyys.

• UUSI

Juu.. mun piti jäädä vuorotteluvapaalle vuosi sitten, mutta työnantaja ei antanut lupaa.

Nytkin koko ajan kiristetään. Ikävuosilisiä ei saa vapaana, lomarahaa ei saa vapaana, pekkaset pidetään työnantajan määrääminä ja loput maksetaan rahana.

Kun aloitin työni tuolla, meitä oli yli neljäsataa, nykyään hitusen päälle 250. Resupula on ilmeinen ongelma koko talossa. Ihan älytöntä toimintaa.

• UUSI

Työelämän kiemurat on minulle niin tuntemattomia, että mitään järkevää nyt irtoa ei

• UUSI

Eipä tuo mitään. Suukon saat silti.

• UUSI
        Pikku-pirpana kirjoitti:

Eipä tuo mitään. Suukon saat silti.

Lähetin sinulle lentosuukon

• UUSI
        pujotteIija kirjoitti:

Lähetin sinulle lentosuukon

Oih. Ihanaa. Miepä odottelen täällä sitä saapuvaksi..

• UUSI

Ensinnä lopettaisin tuon syllinen-sanan käytön. Hyväntahtoisuus ja ylitunnollisuus ajan myötä kuormittavat ja käyvät raskaaksi mutta mitään rikollista siinä ei ole. Ehkä joku lievempi itseilmaisu olisi paikallaan.

Toiseksi tuolla oli minusta hyvä neuvo ilmoittaa asiasta työsuojelulle ja pääluotolle. Eivät he varmaan asialle mitään voi jos työnantaja on nämä resurssit mitoittanut mutta ovat ainakin ajan tasalla.

Koska kyseessä vaikuttaa olevan isohko firma niin oletan että siellä on käytössä intra josta löytyy mahdollisuus sisäisiin poikkeamiin ja reklamaatioihin. Itse jättäisin tekemättä asioita joilla ei ole nopeaa vaikutusta toimitusvarmuuteen kuten roskisten tyhjentäminen tai tavaroiden hyllyttäminen. Ottaisin kuvan ja tekisin sisäisen reklamaation ja ainakin meillä ne kaikki menee viikkopalaverihin johtoryhmän käsittelyyn.
      Näitä kun tulee tarpeeksi sinunlta sekä työkavereilta niin luulisi jossakin sitten herätyskellojen soivan. Jos muutosta ei sitten tule ja aikanaan tämä kostautuu esim toimituksissa asiakkaalle niin ainakaan eivät pysty sanomaan etei asia ollut tiedossa.

• UUSI

Meillä on päivittäiset palaverit jossa käydään läpi edellinen päivä ja kuluva päivä. Tuottavuutta seurataan päivittäin ja sen mittarin yläraja on 19 yksikköä. Tuottavuutemme on nk. punaisella siksi kun tuottavuutemme on n. 23-28 yksikköä. Lähes päivittäin. Johtoryhmä on tästä tietoinen että teemme koko ajan töitä siten, että henkilömäärä ei ole riittävä.
        Ensi vuonna tilanteen pitäisi vähän normalisoitua, kun saadaan lomailijat takaisin töihin.

Työsuojeluun pitääkin olla yhteydessä jos tilanne ei muutu. Koko ajan väkeä jää pois ja ensi viikolla meitä ei ole kuin puolet normaalista ja silti pitäisi saada kaikki tilaukset tehtyä.

Johtoryhmän kädet on sidotut. Päätökset tehdään jenkkilöissä. He voivat anoa lupaa henkilöstön palkkaamiseen, mutta epäilen vahvasti ettei sitä tule.

Mutta toisaalta, jos väki palaa loppuun niin ehkä he sit alkaa huomaamaan että ovat vaatineet liikoja. Se on raha joka ratkaisee.

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      11
      3585
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      69
      1896
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      542
      1578
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      81
      1204
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      62
      1014
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      968
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      214
      888
    8. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      60
      843
    9. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      834
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      768
    Aihe