Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
hvp27
hvp27
hvp27
Vapaa kuvaus
Aloituksia
57
Kommenttia
8242
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Vehje tilattu. Ekat kokeilut muutaman viikon kuluttua.
22.06.2026 15:10
Päädyin jugurttikoneessa Instant Pot Duo Plussaan. 5.7 litran versio ja jugurttiohjelma lähtee 36 C joka on aavistuksen liikaa Aspergillus oryzaelle. Ajastin 99 tuntia. Hankinta kesäloman jälkeen ja voin aikaistaa mikrobiologisia kokeilujani tuolla. Tuossa on myös painekattila, höyrytys etc.. 160 €.
11.06.2026 08:38
Cremininkin hinta on tippunut. Siis Gigantissa.
08.06.2026 11:36
Etsit selvästi Lello Musso 4080:llaa.
07.06.2026 18:29
Karrageeni ei ole myrkky vaan aiheuttaa väliaikaisesti vatsavaivoja joillekin. Jos aiheuttaa niin voi valita käyttääkö vai ei. Suurin osa ihmisistä haluaa kermaa jossa on karrageeniä. Ei siis kerry elimistöön tai aiheuta matala-asteista tulehdusta tms..
Itse hankkisin karrageeniä jos sitä saisi jostain pienen määrän mutta 100 g on liikaa.
07.06.2026 09:38
Hera on maidon osa joka ei koaguloidu happamassa ja kaseiini on se osa joka koaguloituu. Esimerkiksi jugurtista voidaan valuttaa heraa pois ja lopputuloksena on vähemmän hapan ja kiinteämpi tuote.
07.06.2026 09:32
Ksylitolissa on kyllä energiaa noin 2 kcal/g mutta sitä ei pysty käyttämään niin paljoa että se lihottaisi koska se aiheuttaa isona annoksena ripulia. Ksylitoli saattaa (varmaa tietoa) lisätä myös sydänkohtauksia.
06.06.2026 08:32
Osittain noin. Tuo creami tekee siis jäähilettä eikä sitä voi tehdä tavallisella jäätelökoneella. Tavallisella jäätelökoneella taas tulee parempaa jäätelöä, sorbettia ja jugurttijäätelöä.
Creami on itse kopio 6500 € ammattikoneesta (Pacojet) ja nämä kopion kopiot ovat huonompia kuin se.
Tietysti jos haluaa tehdä sokeritonta ja rasvatonta "proteiinijäätelöä" kotona niin tuollaisen tarvitsee. En usko että tuollainen jää monella käyttöön.
06.06.2026 08:24
https://www.tervevatsa.fi/2023/10/31/karrageeni-isolla-annoksella-ei-aiheuttanut-tulehdusreaktioita-eika-vatsaoireita/
On siis tehty vain yksi satunnaistettu tutkimus karrageenin haitoista. Tai nyt kaksi.
06.06.2026 08:09
Karrageeni estää kerman kermoutumista eli rasvan erottumista kermasta. Valio poisti sen kermoistaan mutta kun kuluttajat valittivat niin se tuli takaisin. Myyntiaikaa se ei lisää kun UHT-kermat myydään paljon ennen kuin parasta ennen tulee vastaan.
06.06.2026 08:06
https://www.seriouseats.com/ninja-creami-deluxe-review-7198007
Ei ole rakenne kovinkaan hyvä.
05.06.2026 20:03
On yhdistetty tarkoittaa jonkinmoista havainoa asiasta eikä sitä ole siis vahvistettu. Kokeilen seuraavaksi natriumalginaattia vaikka se on hankalampi valmistuksen kannalta.
05.06.2026 15:18
Ei erityisesti. Suunilleen 2% fruktoosia eikä laisinkaan tyydyttynyttä rasvaa ja karkeasti 100 kcal/100 g. Sopiva annos vajaa 100 g.
05.06.2026 12:09
Muista kokeilla mangosorbettia. Sen voi keinomakeuttaa mutta glukoosia (saa nimellä panimosokeri) kannattaa lisätä noin 5% niin rakenne paranee. Heraproteiinia voinee lisätä ja karrageeni parantanee rakennetta. Hiukan sitruuna- tai limemehua kanssa.
Glukoosi estää myös jääkiteiden syntyä. Nämä kokemukset siis kompressorikoneella. Glukoosin puutteesta pöytäsokeria voi keittää sitruunamehun kanssa (myös vähän vettä) niin saa aikaiseksi glukoosifruktoosisiirappia.
05.06.2026 08:52
Powerilla tuollainen vehje 100 €. Taitaa olla menossa pois muodista.
04.06.2026 10:38
Joo mutta oikea ongelma on käytön vähäisyys eli itse teen jäätelöä tai sorbettia noin kerran kuussa talvikaudella eli noin 6 krt vuodessa. Voisin kyllä lisätä proteiinia jäätelöön mutta 90 g proteiinia per vuosi on mitätön määrä. Kannattavaa kyllä pitkällä tähtäimellä kun jollain 60 satsilla säästää laitteen hinnan. Oma syy on se, että lähikaupasta ei löydy mielen mukaista jäätelöä.
03.06.2026 14:29
Tuota on sekä makeaa että suolaista, kumpaakaan en ole maistanut. Makea ei ilmeisesti ollenkaan huonoa mutta ongelmana on se, että tuo pitää tehdä oikeasta lihaliemestä eli 5 kg lihaisia luita uuniin ja paahto tunti ja vähintään 12 h keitto kattilassa. Minulla on tuolle parempaa käyttöä.
03.06.2026 14:21
Sillä tulee jäähilettä, joskin hyvin hienoa. Ilman sokeria ja rasvaa ei synny syötävää jäätelöä. Molemmista voi tinkiä mutta kun lopputulos on huono niin joisin tuon proteiinijauheen.
Tuollaisella vehkeellä voi kyllä tehdä esimerkiksi lihaliemihilettä.
02.06.2026 12:27
Tämmöistä AliExpress suositti minulle: I just found this on AliExpress:
Teendow KF-2501U1 Ice Cream Maker with 8 Preset Programs, Self-Cleaning, Mix-In & Re-Spin Functions, Home Countertop Model
https://a.aliexpress.com/_EQ4UKcQ
01.06.2026 09:20
Noita on monenlaisia. Niitä yhdistää se, että niissä on enemmän proteiinia ja usein vähemmän sokeria ja rasvaa. Jos minulla on proteiinijauhetta niin saatan lisätä sitä kotitekoiseen jäätelöön mutta se täytyy syödä sitten parissa päivässä. Osa on aika hirveitä lisäainepommeja.
01.06.2026 08:22
1 / 413