Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
Eliaana
Eliaana
Eliaana
Vapaa kuvaus
Aloituksia
47
Kommenttia
6656
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Siihen suuntaanhan vanhushoivaa ollaan viemässä, että omaiset ottaisivat enemmän vastuuta vanhuksistaan.
Huomioonottaen yhteiskuntamme rakenteen, se pitäisi pysyä vaapaehtoisena toimintana.
Päättäjistä riippuen saattaa olla, että käytetään epäsuoraa pakottamista.
Eli, että hoivan ja hoitoon pääsyn kriteerit, jotka jo nyt ovat korkeat, nostetaan vielä korkeammalle, ettei omaisille jää muuta mahdollisuutta.
Siinä voi lopputuloksena olla, että joudutaan ojasta allikkoon.
Vaikka omaiset ottaisivat tulevaisuudessa enemmän vastuuta mummojen ja vaarien hoidosta, en usko sen kuitenkaan tarkoittavan sitä, että ilman omaisia olevat jäisivät täysin hoidotta.
19.10.2025 14:07
Työssäni näin tätäkin.
Esim. eräs vanha mies, kun jätti tämän maailman ei ollut omaisia .
Hautajaisissa oli vain pappi, kanttori ja minä hänen omahoitajansa.
2 omaista ilmestyi sen jälkeen, ilmeisesti lain mukaan asia oli selvietty.
No perittävää ei ollut.
Myös sitä näin, että ei kestetty kohdata sitä todellisuuttua, siksi omaiset kävivät harvoin.
18.10.2025 23:39
Kunpa ihmiset tajuaisvat tuon mitä kirjoitat.
Vaan ei, olet niin surullisen oikeassa.
18.10.2025 23:12
Ei niin.
Ei ainakaan täällä pohjolassa, missä ovat talvipakkaset.
Minä asun yksin kissa seuranasi ja hoivattavani.
Pärjään ´´yksin´´ kaikilla elämän alueilla.
Näin sanoisin.
Mutta pärjäänkö oikeasti.
Tarkastellaanpa asiaa lähemmin.
Jotkut muut rakensivat tämän talon , jossa asun. Jotkut muut rakensivat parkkipaikan, jossa autoni on saaden sähköä talvella lämmitykseen. Jotkut muut rakensivat tiet joita pitkin kuljen.
Joku muu toi kasvatti ruokani, jota jonkun pitämästä kaupasta ostan.
Joku muu kuljetti sen sinne. Jne........
Oli se sana lauma tai joku muu, niin kuka väittää pärjäävänsä ihan yksin.
Siitä haluaisin kuulla.
18.10.2025 21:18
Siitä on kyllä esimerkkejä, ettei kaikilta onnistu nouseminen, vaikka kuinka autettaisiin.
Voisi ajatella, että tuolla ehdottamallani tavalla selviäisi kuka on autettavissa parhaiten normaaliin elämään.
Miksi ei esim. talviajaksi järjestetä heille samalla systeemillä keskuksia, kuin turvapaikanhakijoille. Onhan niitäkin pitkin maakuntia.
On kuitenkin paljon myös niitä, jotka oikeasti haluaisivat normaaliin elämään, mutta ilman apuja ei onnistu, kun ei ole mistä kiinni ottaa.
17.10.2025 18:08
Katselin tuossa joku päivä noita pitkäaikaisennusteita.
Niissä sanottiin, että olisi normaalia leudompi loppuvuosi.
Joidenkin ilmastoennustajien mukaan, pitäisi olla jo lumettomat talvet, mutta viime vuosina ainakin tällä leveysasteella on lunta piisannut.
Sen mitä noita talvikuvia on sieltä ihan etelästäkin nähnyt, niin välillähän siellä on ollut ihan kaaos lumen kanssa,
17.10.2025 17:39
Taannoin katselin dokumenttia neandertalinihmisistä, joiden jälkiä on viimeksi tavattu Iberian niemimaalta.
Siinä kerrottiin, että mm. siksi homo sapiens selviytyi, koska rodulla oli niin hyvä sopeutumiskyky.
Sitähän tässä nykymaailmassakin tarvitaan.
17.10.2025 15:01
Niinkuin kaikki tietävät, asunnottomuuden syyt ovat yhtä moninaiset, kuin määräkin.
Työssäkäyvistä niihin, joita ei mikään apu tavoita, yrityksistä huolimatta.
Yhteiskunnassamme on myös vääristymää.
Ongelmahan on pääsääntöisesti suurempien kaupunkien.
Pikkukaupungeissa kerrostaloja puretaan, kun ei ole ottajia.
Maalla talot tyhjenee.
Olisikohan tämä sitä kohtaanto-ongelmaa.
Josko heille, jotka kadulla asuvat ja haluaisivat katon pään päälle ja haluavat kohentaa elämäänsä, osoitettaisiin asunto pikkupaikkakunnalta, vaikkapa tilapäisesti.
Asunnottoman kotikaupunki ja vastaanottava voisivat keskenään sopia menettelyistä.
Tarvittavat tuethan voidaan maksaa mihin paikkaan vaan.
Työssäkäyville pitäisi nopeasti ja ensisijaisesti saada asunto kohtuullisen matkan päästä työpaikasta.
17.10.2025 14:04
Minä tykkään lauma-sanasta, koen sen yhdistävänä ilmaisuna.
Ihmiskuntakin on lauma, joka on tämän maapallon asunnokseen saanut.
Jakautuen pienemmiksi laumoiksi.
On myös limittäisiä laumoja. sen mukaan mihin liitymme.
Suomalaistenkin lauma on liittynyt eurooppalaiseen laumaan ja natolaumaan.
Eläimillä, kukilla, puilla, pensailla, yhteisen nimittäjän takana on myös erilaisia laumoja.
Niitä, jotka pääsääntöisesti eivät asu maan pinnalla, nimitämme parviksi.
Emme sano, lehmäparvi, vaan lehmälauma. Emmekä myöskään sano kalalauma, vaan kalaparvi.
Laumojen sisällä on tietysti yksilöt, omine erityispiirteineen ja toimintatapoineen.
Jos seisoisit yksin maapallolla, mitä mieltä siinä olisi.
17.10.2025 13:45
Narsistilla on kehittymätön itsetunto ja sen paikkailuun hän tarvitsee muiden ihailua.
Hän kokee olevansa oikeutettu erityiskohteluun.
Ylimielisyys ja kateus myös kuuluu persoonallisuushäiriön kuvaan.
Manipulointi on narsistin ´´erikoistaito´´, jopa joskus kuulee, kuinka viranomaisetkin ovat menneet narsistin lankaan.
Ulospäin hän voi näyttäytyä hyvinkin karismaattisena henkilönä.
Lähipiiri on se joka kärsii, useimmiten puoliso. (mm. manipuloiti eristäminen)
Ketjussa on monasti tullut esiin, että ´´mene kauas narsistista.´´
Se on paras tapa selvitä, sillä tilanne ei kohennu, se pahenee.
14.10.2025 17:59
Juuri tuostahan minäkin kirjoitin.
Asioiden tarkastelusta eri näkökannoilta, ettei olla oitis tuomitsemassa ketään.
Kuin myös siitä, että asiat ja ihmisten valinnat pitää ajatella aina kulloisestakin aikakaudesta käsin.
Nykyään näkee usein, kuinka vähätellään ja tuomitaan, jotain eri aikakaudella ollutta toimintaa ja päätöksiä tajuamatta, että ne ovat olleet juuri siinä hetkessä ainoita mahdollisia.
Vaikka kehitys menee eteenpäin, niin ihmiset ovat aina tavoitelleet elämää parhaansa mukaan omissa kehyksissään.
05.10.2025 20:31
No mutta, onko Sinulla (kaikella kunnioituksella) känkkäränkkäpäivä.
04.10.2025 14:06
Minä pidän myös asioiden pohdiskelusta, taas en tykkää yhtään, että lukitaan joku mielipide ja asia, eikä suostuta edes keskustelemaan muista vaihtoehdoista.
Asioita pitää katsella monista näkökulmista, tosin se tarvitsee myös eri näkökulmien tietoa.
Asioita pitäisi tarkistella aina kokonaisuuksina.
Myöskin se, että ei ymmärretä aikakausien erilaisuutta, sitä, että eri hetkessä asiat ovat erilaisia.
Vaan naureskellaan entisajan ihmisten valintoja, kaikki pitäisi aina osata suhteutta aikaansa..
03.10.2025 22:06
Olet jälillä (minun mielestäni)Vanhan kansan sanoilla on vinha perä. Se kertoo. että kaikella tunteella on yhteys mei dän fyysiseen olemukseemme.
Kaikki ihmisen toiminta alkaa tunteesta, vaikkei se sitä aina tajuaisikaan.
Kukaan ei tee mitään, jollei ensin synny ajatus, sitten tunne mitä pitäisi tehdä, vaiko ei mitään.
Joka tapauksessa ihmisen vapaa tahto päättää kunkin asian lopputuloksesta.
Järkeily tulee viimeisenä, jos on tullakseen.
On tosin ihmisiä, jotka kuvittelee, että järki on se joka toimii ja valitsee, se ei pidä paikkaansa.
kaikki lähtee tunteesta.
teoriatkin , jotka todistetaan tai sitten ei.
03.10.2025 21:22
Juuri näin. ´´Pitääkö teeskennellä iloista ja myönteistä, vaikkei ole.
Ei pidä teeskennellä ainakaan itselleen.
Ihmisellä on vapaa tahto, hän voi valita miten asioihin suhtautuu. Eihän teeskennelty positiivisuus ole positiivisuutta, se on teeskentelyä.
Positiivisuuden oivallus pitää tulla itsen sisältä, ennenkuin se on oikeaa ja aitoa.
Ei se tule oppikirjajankutuksista, eikä intomielisten luennoista.
03.10.2025 20:49
Suomalaisen sisun käsite on vanha ja eikös esim. sateenkaarisymboli löydy jo raamatusta.
On vain niin, että vanhoja tunnettuja käsitteitä otetaan uusiin asioihin, näkyvyyden ja uskottavuuden vuoksi.
Täällä Suomessa meni sarja symboleista TV.ssä, herätti ajatuksia ja valotti totuuksia.
03.10.2025 19:11
Voi kiitos ja kumarrus kaikille teille, jotka myötämielisiä sanoja kirjoititte.💐
03.10.2025 15:08
Eikös tuo ole se rotu, jota se taiteilija Miina suojelee.
Tuli mieleen, kun aikoinaan sinne rintamamiestaloon muutettiin ja sitten haettiin lehmiä.
Olin äitin mukana, toisesta naapurista oli hankittu ayrshire, koeat oli sarvet ja toisesta naapurista suomen karjaa oleva lehmä.
03.10.2025 15:02
En sentään missi ollut, vaan läheiset vihlailivat, ettenkö osallistuisi missikisoihin, jos vaikka ilmoittaisivat.
Minä sanoa täräytin, että ilmottakaa vaan, mutta minähän en mihinkään lehmänäyttelyihin lähde.
Olipa rumasti sanottu, nykyään, kun vertaa mitä tänä päivänä peilistä näkyy, ihan peljästyy, ettei van peili hajoa.😁
03.10.2025 14:19
Anteeksi, jos kommenttini Sinua jotenkin ärsytti.
Mielestäni kuitenkaan ilkeys ei ole tarpeen.
02.10.2025 18:45
25 / 333