Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
Eliaana
profiilit
Eliaana
Eliaana
Vapaa kuvaus
Aloituksia
47
Kommenttia
6434
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Hyvä kun sait avun.
Ihmettelen, ettei terveyskeskuksessa paremmin reagoitu.
Luulisi niiden tietävän mitkä ovat tulehduksen merkit ja mikä jotain muuta.
Hyvä, että on tuota tukiverkostoakin siellä.
Kyllä se kissakin on kiva kaveri.
24.11.2024 13:10
Tällä kulmalla on lunta tullut vain 5-6cm. Ei ihan isoa tuultakaan.
Puol 9 illalla tuli ilmoitus, mökiltä sähköt poikki. Sitten aamulla 11.22 tuli uusi ilmoitus, että sähkökako, kesto yli 24 tuntia.
Edellisen myrskyn aikana katko kesti 13 tuntia. Sain 42 euroa korvausta. Ilmeisesti tästäkin tulee. Raja on 12 tuntia.
Kävin tuossa kaupassa ja ihan suojakelikin, näytti olevan nollassa.
Aiemmin jo voitelin kaikki auton ovet, jotteivat jäisi jumiin jään kanssa.
Jaa-a, kylläpä tuota, mielestäni aivan turhanpäivästä polemiikkia taas näkyy olevan.
Vaikka, joku on kyllä viisaudessaan sanonut, että kyllä se on tärkeää asiaa, jota ei säästä puhumalla pysty kääntämään.
21.11.2024 16:34
Hyvä juttu.
Alkoi huolestuttamaan, kun tavallisesti tulehduksen oireisiin ei kuulu mustuminen ja vuotaminen.
20.11.2024 17:44
Onko siellä ensiapuvastaanottoa.
Kerroit aiemmin, että on jo kestänyt kolme viikkoa ja nyt vuotaa ja mustuu.
Kyllä ensiapu olisi varmaankin oikea paikka.
20.11.2024 17:22
Säätiedot eivät kyllä lupa hyvää.
Eipä meikäläinen nyt paljon muuten juhlia vietäkään, kun lapsenlastenlasten synttäreillä.
Siksi niitä vissiin pidetäänkin vaan joka toinen vuosi, että on varaa pitää kunnon kemut.
Elävän musiikin tahdittamana tanssitaankin, kyllä sitäkin katselee, kun nuoremmat iloitsee.
19.11.2024 14:37
Meillä on pari pientä plänttiä kahdessa eri kunnassa. Molemmissa on tehty sopimus, että saa metsässä kaataa. Seuraan emme kuulu, veljeni ja minun hallussa vanha kotitila.
Emme mitään korvausta ole ottaneet. Toisinaan tuovat lihaa.
Tämä on aika iso seura, joten peijaiset ovat, joka toinen vuosi. Ne pidetään kunnan yhteiskoululla. Siellä on ihan pitopöytä, jonka päässä on paistinleikkaaja ison paistin kanssa.
Kahvin kanssa on täytekakkuja ym.
Sahtia ja boolia.
Viimeksi koronan takia jäi menemättä ja nyt näyttää tuo sääennuste niin lumiselta, etten ole varma lähdenkö.
Se valmiiseen pöytään pääseminen eniten kiinnostaa.
18.11.2024 21:40
Melkein se alkaa olla, että on kaks pimeeetä vastakkain.
Pieni lumikerros tosin oli yöllä tullut.
Saapi nähdä, miksi tuo keli menee viikonloppuun mennessä, saattapi jäädä hirvipidot haaveeksi.
Pirtille on 150km ja juhlapaikalle sieltä 10km.
TV-muutoksesta tuolla juuri sanoivat, mulla on kaapeli, joten tuo muutos on täällä jo ollut.
Vallan tämä nykyinen lähetystyyli loppuu alkuvuodesta, taisi olla maaliskuussa. (En varmaksi muista.)
Kateutta on taas nähty siellä ja tuolla. Onneksi ei sitä vaivaa ole.
Olen ennenkin sanonut, että ihan turha energian kulutusta, ei sillä mitään voita.
´´Isointa on ollut ymmärrys siitä, että minulla on jo kaikki mitä tarvitsen
ja, että ne arkiset asiat, joilla olen itseni kotona ympäröinyt, riittävät.´´
Teemu Suominen
18.11.2024 19:24
Ajattelin vissiin vähän eri kantilta.
Kielihän muuttuu koko ajan. Entä kielioppi?
Esim. Ennen: Hevonen juoksee. Nyt: Hevonen on juoksee.
Ennen opetettiin, että ,kun käytetään muotoa ´´ettei´´ niin samaan lauseeseen ei laiteta ei-muotoa.
Olen kyllä ulkomaisten elokuvien ja sarjojen peräluettelossa nähnyt ihan ihmisen nimen, ´´suomentanut´´-sanan jälkeen.
18.11.2024 19:03
Paljon kuulee huolta nykyään nuorempien polvien lukutaidosta.
Kun katsoo tekstitv:tä ja ohjelmien tekstityksiä, huomaa, ettei ammattilaisillakaan ole kieli joka kohdin hallussa.
Huoli on varmaan aiheellinen. Ainakin tekstiviestittely on sitä, mikä hämärtää kieltä.
Eikä lueta kirjojakaan siinä määrin, kuin ennen, koska ovat tulleet nämä uudet välineet.
Itselle lukeminen on aina ollut ilo ja kirjoja on tullut kulutettua.
Lukemisen malli varmaan on periytynyt isältä.
Kaiken vähänkin luppoajan hän oli aina kirja kädessä.
Enimmäkseen hän luki yhteiskunnallisia asioita ja lakia ja asetuksia, muutakin .
Sisareni ja minä saimme tuon ´´lukutartunnan.´´
Lapsenlastenlapsillekin , olen ostanut kirjoja. Miniäni myös aikoinaan, kun lapset olivat vielä lapsia, vei heitä kirjastoon.
Lukeminen on hienoinpia kansalaistaitoja, jonka koulussa saamme.
18.11.2024 14:11
Se on juurikin se ajatusten pyöriminen päässä, joka on monen nukahtamisen tiellä.
Sitten, kun oppii sulkemaan sen pois, uni tulee.
Välttämättä ei ole ihan helppoa katkaista ajatusten virtaa, se pyrkii aina takaisin.
Yksi konsti on juuri tuo käyttämäsi että kiinnittää ajatuksensa, johonkin, joka ei kosketa niitä elämän kulun tärkeitä asioita ja huolia.
Toinen keino on keskittyä oman hengityksen ajattelemiseen.
Noin ajanvietteeksi, netistä löytyy sellainen unikirja, kun ´´Noidankoto, unikirja.´´
.
18.11.2024 13:41
Lisään vielä, että kirjoitan vain ja ainoastaan omalla nimimerkilläni.
Ei tarvitse luulotella muuta,
17.11.2024 15:36
Nyt löit kirvees kiveen ja pahasti, minä en ivaile kenellekään.
Mitä ivailua näet siinä, jos minua ihan vilpittömästi naurattui tuo Korppiksen tokaisu.
En ajattele yleensäkään asiota negatiivisuuden kautta.
17.11.2024 15:28
´´En kuitenkaan livessä viihtyisi päivääkään tällaisessa seurassa.´´
Nyt kyllä purskahdin aivan ylettömään nauruun.
Tyypillistä Korppista, mitähän sitä tuli sanottua.
17.11.2024 14:50
Kaikki muuttuu, kun tutkitaan.
Välillä jo tuntuu siltä, ettei mitään saisi syödä.
Eipä tule katsottua leivänkään sokerimääriä.
Tuo jugurtti-suositus oli uutta.
Joskus ostin maustamatonta Olo-nimistä jogurtti, se oli hyvää ihan sinällään, mutta sitten se katosi hyllyltä. On vain maustettuja.
17.11.2024 14:38
Tuotapa noin.
Minullakin on M-kirjan molemmss käsissä.
Se kertoo luovuudesta ja ongelmanratkaisukyvystä.
Itselläni on luovuutta jonkin verran, mutta ongenmanratkaisukyky on aika hyvällä mallilla.
Minulla on myös mystiikan risti molemmissa käsissä.
Ymärtääkseni se kertoo taas siitä, että on avoin kaikille asioille. Ei lukitse mielipiteitään, mutta on erityisen analyyttinen asioiden suhteen.
Hyväksyy myös sen, että ihminen ei tiedä kaikkea.
No se siitä. Olen kuullut sanonnan. Jos ei menneisyyttään tunne, ei voi nykyisyyttäkään ymmärtää.
Vaan sitten tähän päivään.
Kävin mökillä. Haravoin kulkuteitä. Sitten tuli sade. Autoa pesin, sadetakki päällä, kun ojassa puhdasta vettä, sammalepohjainen.
Sitten ykskas sade loppui ja ja läksin venerantaan ja alamökille. Kaikki hyvin.
Väinö vaati leikkituokion, kun tulin. Ennen ei rauhoittunut, otti spurtin, meni melkein seinää päin.
Kissa osaa, mutta sitä täytyy osata lukea.
Lauantaiillan rauhaa kaikille ketjulaisille.
16.11.2024 20:10
Täällä oli nukkemuseo, muutamava vuosi sitten lopetettiin.
Kävin siellä silloin.
Oli siellä sellaisiakin nukkeja, mitä itsellä lapsena oli.
Leikkimökkini on mökillä varastona.
15.11.2024 17:24
Historiallinen romaani on sekä faktaa, että fiktioa. Se ei ole historian kirja, eikä pelkästi yksinomaan mielikuvituksen tuote.
Esim. viimeisen historiallisen kirja jonka olen lukenut jälkisanoissa valotti kirjoittamisen taustoja, kertoen todellisten henkilöiden tiedossa olevista taustoista 20 sivun verran.
Kertoen, myös tarinaan sijoitetut ei todelliset henkilöt.
He eivät ole päähenkilöitä.
Lähdeluettelo: Perunkirjat, kartat, tuomiokirjat, kirkonkirjat, historian tutkijan haastattelu.
Eri osioiden historiallista kirjallisuutta 22 kirjan verran.
15.11.2024 13:10
Tuotapa en ole ennen kuullutkaan, että Linnan teokset olisivat Pentinkulman historiaa.
14.11.2024 22:49
Viime keväänä löysin vanhalta kotitilalta suulista vanhan pienen salkun.
Sen sisällä oli vuodelta 1909 vaarini avioiittolupa. Oli rajantakainen siksi varmaan pitkä selostus.
Kyllä oli työlästä sen lukeminen. Joitain sanoja jäi, mitä en millään selvittänyt.
14.11.2024 20:55
Luulenpa, että täällä kirjoittelevat mummot osaavat kyllä erottaa tuossa sota-ajan asiassa faktan ja fiktion.
Monet täällä kirjoittavat ovat eläneetkin jo sota-aikana.
Itse olen sodan jäkeen syntynyt.
Hyvin muistan Arvo Ylpön. Lastenkotikin oli muutaman kilometrin päässä.
Avustuksia sai vähävaraiset kunnalta. Monenmoisia avustustoimia oli kuntatasollakin.
Punain ristikin perustettu jo 1877.
Senkin muistan hyvin, että kunnanlääkärin nimi oli Valtimo, eläinlääkärin nimi oli Härkönen ja papin nimi Kalmanlehto.
Historiataustaisissa romaaneissa, yleensä taustatyö on hyvää. Perusajankuvaus todenperäistä.
Väinö Linnankin kirjat ovat historiallisia romaaneja.
Jokainen täällä on varmasti nähnyt myös niiden pohjalta tehdyt elokuvat.
14.11.2024 16:38
37 / 322