Vapaa kuvaus

Aloituksia

47

Kommenttia

6435

1. Luulenpa, että täällä kirjoittelevat mummot osaavat kyllä erottaa tuossa sota-ajan asiassa faktan ja fiktion.
    Monet täällä kirjoittavat ovat eläneetkin jo sota-aikana.
    Itse olen sodan jäkeen syntynyt.
    Hyvin muistan Arvo Ylpön. Lastenkotikin oli muutaman kilometrin päässä.
    Avustuksia sai vähävaraiset kunnalta. Monenmoisia avustustoimia oli kuntatasollakin.
    Punain ristikin perustettu jo 1877.
    Senkin muistan hyvin, että kunnanlääkärin nimi oli Valtimo, eläinlääkärin nimi oli Härkönen ja papin nimi Kalmanlehto.

Historiataustaisissa romaaneissa, yleensä taustatyö on hyvää. Perusajankuvaus todenperäistä.
    Väinö Linnankin kirjat ovat historiallisia romaaneja.
    Jokainen täällä on varmasti nähnyt myös niiden pohjalta tehdyt elokuvat.
  2. Tuossa pari päivää sitten, kun olin tuolla kävelytiellä. Siinä on kävelytien ja autotien välissä pengertä ja oja, joka menee tien ali ja kasvaa pajukkoa.
    Siinä kuului kamala meteli.
    Menin katsomaan mikä tappelu on menossa. Ilmeisesti häiritsin osapuolia, kun itseni suuntaan lennätti pyy ja toiseen suuntaan, se oli joko varis tai harakka, en ehtinyt tarkkaan näkemään.
    Kaikki kävi nopeasti.
    Tepa kyyhkyistä mainitsi.
    Muutama vuosi sitten mökin pihaan tuli uuttukyyhky. Niitäpä ei juuri näe.

Viime viikolla ostin omenoita kaupasta, eivät maistuneet miltään.
    Nyt löysin niitä Ahvenanmaan omenoita, ne ovat sitten hyviä syötäviä.

Pistäydyin kirjastossakin pitkästä aikaa. Otin pari kirjaa kiireissäni, piti ehtiä Promesaa katsomaan.
    Toinen on dekkari, en muista, koska viimeksi olen dekkaria lukenut.

Väinön kanssa leikin päivällä. Vedin nauhaa perässäni ja kädessäni oli leikkihiiri, jota panelemalla tuli piipitys.
    Väinöllä oli hauskaa, kun ryntäili perässä. Siinä sitä tämä mummukin saa liikuntaa.
    Muuten se on melkoinen sylivauva. Kun ei pääse ulos täällä kerrostalossa.

Tämä marraskuu on sellainen kuu minulla, että nukun pisenpään, kun muina kuukausina.
    Ehkä osaan vaikuttaa nuo moninaiset kesän touhut ja osaksi pimeys.

Jo vain, heti marraskuun alusta rupesi tulemaan joulumainoksia. Mielestäni liian aikaista. En tykkää. No monasti laitan vaimennuksen päälle. Aina mainosten aikaan teen ristikkoa.

Pimeän hiljaista illankorvaa.
  3. Aikanaan tuo suvivirsikohu sai alkunsa vapaa-ajattelijoista.
    Mistäpä tänne tulleet olisivat suvivirrestä mitään tienneet,

Sitäpaisti, vuosikymmeniä täällä on muun uskonnonharjoittajia ja ateisteja ollut.
    Koskaan ei kukaan ole mitään meteliä nostanut.

Kun viime vuosina, tavallisistakin mielipiteistä on tehty rasismia. Lietsottu loukkaantumisen kulttuuri jos kohta normiksi.
    Mörköjä nähdään kaikkialla.