Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
dikduk
profiilit
dikduk
dikduk
Vapaa kuvaus
Aloituksia
7
Kommenttia
6752
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Tämä Jeshua piti itseään juutalaisena ja uskon että hän tiesi asian sinua paremmin.
14.10.2023 15:52
Uusi testamentti on täynnä Jeesuksen juutalaista opetusta mutta kun sinulla on itse keksittyJeesus ja itse keksitty Israelin historia ja sinusta omatekoinen korvaa aidon niin ei sille mitään voi.
14.10.2023 15:48
Esikoispoikia ei ole ikinä uhrattu et edes osaa lukea selkeää tekstiä, esikoiset joutuivat pappistehtävään kunnes yksi suku(Leevi) tuli pappistehtävien hoitajaksi. Viaton veri ei ollut eläinten veri, tapettiinhan eläimiä ruuaksi koko ajan ja uhrit teurastettiin aivan samoin kuin muu syötävä liha temppelin ulkopuolella. Monet uhrieläimetkin syötiin, joko papit söivät, tai perhe joka oli eläimet uhriksi tuonut söi sen.
Ei eläinten syönti ollut kiellettyä .Ainoa Jumala joka hepr. raamatussa puhuu on JHWH, siellä ei ole ainoatakaan käskyä tai kieltoa ei muuta jumalaahan ei ollut sehän oli Israelin uskonnon erikoisuus jonka naapurikansat hyvin tunsivat. Jer. 7 on siitä esimerkki luet käännöstä josta et edes ymmärrä kuka siellä puhuu.
Se on asia erikseen että kansa pitkään palvoi niitä jumalia niitä jotka JHWH oli kieltänyt, Baalia ja muita ja myös osa papistoa palvoi, jopa temppelissä. Temppelissä oli tuolloin myös välikohtauksia joissa ihmisiä kuoli.
Lammas kelpaa uhriksi, ihminen ei. Kristinusko alkoi omassa opissaan tahallaan sekoittaa käsitteitä, kun uhriksi tuodun eläimen piti olla ilman vikoja se tarkoitti että eläin ei saa saanut olla sairas tai sillä olla jalka poikki, mutta kristinusko alkoi selittää että uhrin piti olla synnitön ja vain Jeesus voin olla sellainen koska oli kristinuskon mukaan jumalolento.
14.10.2023 15:32
Ei ole mitään Israelin heimoa vaan on kantaisä Israel jonka jälkeläiset muodostivat Israelin heimot. Benjaminin heimoon kuuluvat eivät tietenkään kuuluneet Juudan heimoon .
Jeesus ei sano Israelin jumalaa JHWH ea saatanaksi vaan että juutalaiset ovat saatanan lapsia kun eivät usko että hän, Jeesus on JHWH:n lupaama messias. Taivasten valtakunta käsitteen loivat juutalaiset oppineet 2. temppelin aikaan sitä ei ole hepr. raamatussa. Siksi siinä on monikko koska heprean sana taivas on duaali, ei siis taivas kuten suomessa.
Ehtoollisen alku on myös Jeesukselta itseltään jos evankeliumeja uskoo " Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti: ellette te syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertaan, teillä ei ole elämää
54 Mutta sillä, joka syö minun lihani ja juo minun vereni, on ikuinen elämä, ja viimeisenä päivänä minä herätän hänet.
55 Minun lihani on todellinen ruoka, minun vereni on todellinen juoma.
56 Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, pysyy minussa, ja minä pysyn hänessä. "
14.10.2023 13:57
Paitsi että Israelin tarkoitus on säilyä ei tuhota ketään Hamasin tarkoitus on että Israel ei säily eikä siis tehdä rauhaa millään ehdoin. Hamasin pääsponsori on pappisjoukon johtama omaakin kansaa sortava Iran.
Eli Israel haluaa olla olemassa joten se puolustautuu Hamas ei halua että Israelia on, joten se hyökkää vähän väliä. Tämä hyökkäys kertoi paljon: Gazan rajalla olleet kibbutsit olivat molemmat vasemmistolaisia rauhaan pyrkiviä heillä oli omia yhteyksiä Gazaan ja ystäviä siellä joita yrittivät auttaa. Nyt kibbutsien ruohikoilla ei leiki yhtään elävää juutalaislasta lasta ja toisen pikkuvauvojen hoitolaankaan ei eläviä vauvoja jäänyt. Viha Hamasin puolella on valtava. Uskon silti edelleen että suuri osa palestiinalaisista on valmis rinnakkaiseloon Israelin kanssa omassa valtiossa ja on vielä mahdollisuus kahden valtion ratkaisuun. Voi olla että olen hölmö.
14.10.2023 12:20
Kristinusko ei Rooman imperiumia tuhonnut, syyt olivat monet eikä mikään imperiumi/valtio tai muu inhimillinen rakennelma tai tapa elää ole ikuinen. Jos olisi, olisimme kaikki metsästäjäkeräilijöitä .
Maailma Roomankin imperiumin sisällä ja sen ulkopuolella muuttui koko ajan, mikä oli hyvä alussa ei välttämättä ollut sitä enää lopussa ja mitkä olivat ulkoiset tekijät vaikka 200 vuotta aiemmin eivät enää olleet sitä 200 vuotta myöhemmin.
Kristinuskossa on vaikea määrittää sen synnyn perussyitä, paitsi yhtä: ellei Jeesus olisi kuollut väkivaltaisesti tai niin olisi uskottu, ei kristinuskoa olisi. Paavalillakaan ei olisi ollut mitä julistaa.
14.10.2023 11:43
Tulee tyhjä paukku talon katolle, kova ääni ja tärinä mutta ei räjähdystä. Siitä sitten jonkin ajan kuluttua tulee oikea pommi.
13.10.2023 19:54
Poliittisesti Jeesus oli neutraali Palestiina oli miehitetty ja sen juutalaiset asukkaat Rooman vallan alla, mutta Jeesus käski maksaa verot valloittajalle nurisematta. Uskonnolliselta kannalta hänen näkemyksensä oli tämä "Mutta Jeesus vastasi: "Ei minua ole lähetetty muita kuin Israelin kansan kadonneita lampaita varten" .
Yleensähän kun uusi uskonto syntyy sen pitää haukkua vanhat eihän uutta muuten tarvittaisi. Kristinuskolla oli kuitenkin ongelma, juutalaiset voitiin haukkua huonoiksi kaikki , mutta ei sentään JHWH :ea joka oli luvannut messiaan ja ikuisen liiton, sitä varten luotiin kokonainen uusi teologia jolla ongelmat yritettiin kieltää. Lopulta päädyttiin Lutheriin asti: juutalaiset piti tappaa pahoina pois: hehän uskoivat sinnikkäästi väärin.
Israelilaiset olivat jo pakkosiirrossa paljon ennen Jeremiaa, Juuda oli se jota JHWH:n nimissä profeetta Jeremia varoitti tekemästä samaa virhettä kuin israelilaiset mutta turhaan. Jeesuksen aikaan oli palattu, temppeli jälleen rakennettu ja Jeesuksen perhe oli ollut paluumuuttajia jotka uskoivat että JHWH:n lupaamat maat yhä kuuluivat heille. Vasta kristinusko muutti senkin mutta tarina Betlehemistä ehti syntyä.
Juutalaisuudesta sen verran että tora sanoo ettei Israel ole muita parempi mutta on silti valittu olemaan sen Jumalan todistaja jonka Israel uskoo luoneen koko maailman. Ei siis ansioista vaan JHWH:n tahdosta.
13.10.2023 17:37
Tolkuton mylly.
13.10.2023 16:10
Me emme Jeesusta kylläkään tuominneet emmekä tappaneet .Mitä tarkoitat vapahtajalla -se on kristinuskon termi .Osiriskultissa on joitakin samoja piirteitä kuin kristinuskossa .
13.10.2023 14:33
Ei ole ja yllä olevat bich... etc ovat disinfokanavia niitä kun seuraa on hyvin disinformoitu.
13.10.2023 13:34
Jeesushan oli täysin tuntematon tuolloin, vasta kristinusko teki hänestä tunnetun mutta silloin Jumalan poikana joka oli kuollut ihmisten puolesta inkarnoiduttuaan ensin juutalaismieheksi . Ei Jeesuksen nimi ollut valttikortti, hän oli pienen oppilasjoukon opettaja joka uskoi olevansa JHWH:n lupaama messias. Ei muuta.
13.10.2023 12:46
Tuosta oikeudenkäynnistä ei ole mitään todisteita, Rooma ei puuttunut alistamiensa kansojen asioihin ja mikä olisi juutalaisten motiivi pyytää Roomalta tuomiota jonkun pikkuryhmän johtajalle? Tuohon aikaan oli kapinallisryhmiä jotka puukottivat ne jotka heidän mielestään olivat tiellä.
Papisto oli ainoa jos Jeesus olisi mellakoinut pyhäkössä juuri pääsiäisen aattona mutta juutalainen tuomioistuin ei voinut kokoontua yöllä eikä pyhinä muuta kuin kuin pelastaakseen jonkun hengen .Ei ole missään lähteessä mitään mainintaa Rooman tavasta antaa yhdelle vangille vapaus pääsisäisen aattona mikä vielä olisi tapahtunut huutoäänestyksellä.
13.10.2023 12:35
Netanjahu on haukut ansainnut monestakin syystä, mutta Hiszbollah ottaa käskyt vastaan Iranista eli Trump kehui nyt terrorijärjestöä johtavaa Iranin pappisjohtoa. Ei kai ymmärtänyt kenen käskyläinen Hiszbollah on. Toivoa sopii että Trump ei enää Valkoiseen taloon pääse vaikka jäänee kristillisen äärioikeiston lemmikiksi.
13.10.2023 10:42
Anteeksi olin epäkohtelias. Kirjoittelin eilen vauhdilla mutta ei se asiaa muuta.
13.10.2023 10:17
"Rooma hajotti koko juutalaisväestön v. 70 ja ajoi diasporaan". Ei hajottanut seuraava juutalaiskapina Palestiinassa alkoi v132 jaa ja kesti 4 vuotta. Ei juutalaisasutus siihenkään loppunut vaan Bysantin historiasta tiedetään että sen armeijassa muutama vuosisata myöhemmin palveli paljon Palestiinan alueen juutalaisia. Ristiretkeläiset yrittivät tyhjentää Palestiinaa myös juutalaisista mutta eivät hekään täysin onnistuneet.
12.10.2023 21:52
Maa jaettiin juutalainen osapuoli hyväksyi joka jaon arabit eivät yhtään, kuitenkaan alue ei kuulu kummallekaan yksinoikeudella ei liioin Lähi-itä ylipäänsäkään vaikka arabit pitävät sitä omana läänityksenään.
Yhdellä pienellä Lähi-idän alueella juutalainen vähemmistö on muuttunut enemmistöksi entä siten? Sodan 1948 aloittivat arabivaltiot siksi emme koskaan saa tietää miten rauhallisena pysynyt alue ja koko Lähi-itä olisi kehittynyt.
12.10.2023 20:07
Sata vuotta sitten Einstein kävi vihkimässä heprealaisen yliopiston rakennukset yliopisto perustettiin 1918 . Oli moshaveja ja kibbutseja oli Histadrut oli uusia kaupunkeja ja sairaaloita, sinä se et historiaa tunne. Ei lähi-itä kuulu yksin arabeille ei liioin Palestiinan alue, se on muidenkin kansojen uskontojen ja kulttuurien koti.
Monissa nykyisin arabialaistetuissa maissa oli juutalaisasutus jo ennen arabeja mutta juutalaiset tyytyivät asemaansa dhimmeinä arabivalloituksen jälkeen eivätkä yrittäneet omia alueita itselleen kunnes heidän monituhatvuotinen asutuksensa päättyi arabimaiden ajaesssa heidät tiehensä. Ei se oikea historiankirjoitus sinultakaan suju.
12.10.2023 19:46
Palestiina tunnettiin ottomanien alueena ei arabialueena. Puhut pötyä varmaan tarkoituksella ärsyttää.
12.10.2023 19:12
Juutalaisasutusta alueella on ollut noin 3000 vuotta siitähän kristinusko sai Jeesuksen messiaaksi ja lopulta jumalaksi Rooman miehityksen aikaan syntyneeseen uskontoonsa.
Ehkä tuohon aikaan paluumuuttajia pakkosiirrosta olisi saanut olla yksi perhe vähemmän? Perhe kumminkin kuvitteli että sillä olisi jokin osuus maasta joka oli jouduttu jättämään 500 vuotta aiemmin isä rahaasi jopa raskaana olleen vaimonsa perintömaalle .
12.10.2023 19:05
10 / 338