Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
dikduk
dikduk
dikduk
Vapaa kuvaus
Aloituksia
12
Kommenttia
8510
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Paratiisitarina on TARINA eikä juutalaisessa paratiisitarinassa ole saatanaa eikä perisyntiä. Tiede ei puhu jumalista, ne ovat uskon asia, tiede ei siis kerro miten joku tarina todistaa että on luojajumala joka teki sitä tai tätä josta syystä jotain kuviteltua ikuista elämää pitää suojella. Mitähän tiede sanoo susihukasta joka puhaltaa possujen majan kumoon? Onko tarina väärennetty, mitä jumalaa possut palvoivat ?
17.06.2023 20:11
Eihän tutkija voi sitä löytää koska lukee tekstejä alkukielellä, EIKÄ käännöksinä ja raamatussa ei ole muuta Israelin jumalaa kuin JHWH. Koko Israelin kansan, sen heimojen ja kuningaskuntien sekä kirjoitusten historia on JHWH- historiaa. Siitä voimme olla erimieltä onko JHWH:ea tai jumalia ylipäänsä olemassakaan, mutta emme Israelin tarinan pääasiasta .
Ei kenenkään ole tarvis uskoa juutalaisiin teksteihin, ne ovat meille eikä niissä kukaan ole menossa helvettiin jota Jeesus jostain syystä opetti, helvetti ei siis ole Paavalilta eikä Siinailta kuten ehkä luulet.
17.06.2023 20:01
Raamatussa kutsutaan Israelin Jumalaksi ainoastaan Jahvea eikä muita jumalia raamatun mukaan edes ole, kaikki muut ovat epäjumalia joiden palvonnan JHWH siksi kielsi. Raamatussa ei ylipäänsä ole herra-nimistä jumalaa, vaan se on käännöskukkanen alkuisin LXX:stä. Kristityille se sopi, koska sitä voi sopivasti käyttää myös Jeesuksesta kuten Paavali kreikankielinen juutalainen diasporasta teki.
Jeesuksen mukaan lain suurin käsky on tämä "Kuule Israel JHWH sinun Jumalasi JHWH on yksi". Se Siinailla annettu käsky, joten sinun mielestäsi Jeesus siis uskoi lanseeraamaasi tulivuorijumalaan, jopa Jeesuksen oma nimi Jeshua ylistää tulivuorijumalaa.
17.06.2023 19:43
Tiede on eri mieltä.
17.06.2023 19:15
Teoforinen nimi ja henkilö joka sen sai syntyi syroisraelilaisen sodan aikaan ja ehkä oli oli Ahaan ja sen tietyn nuoren naisen poika. JHWH ei ole syntynyt ihmiseksi, ei itsekseen eikä omaksi pojakseen.
16.06.2023 16:59
Sinä se et ymmärrä. Torah sanoo että Jumala on yksi eikä oikeaa messiastakaan saa alkaa palvoa sitten kun hän elää ja toimii. Vain yksi nimi on pyhä eikä se ole Jeesus jonka nimisiä muuten oli monia toisen temppelin aikaan.
16.06.2023 16:26
Ainoa uskonto jossa on tuollainen oppi että jumalan pitää tapattaa itsensä jotta voisi antaa omille luoduilleen näiden synnit anteeksi, on kristinuskossa jossa jumala nähtävästi joko ei ole kaikkivaltias tai sitten on itse luonut itselleen jonkin ehdon joka hänen näin pitää täyttää.
Muissakin uskonnoissa Lähi-Idässä samaan aikaan kuin Israelin uskonto syntyi, oli jumalia jotka inkarnoituivat ihmisiksi ja myös kuolivat vähäksi aikaan mutta heräsivät usein keväällä uuden sadon aikaan. Israelin Jumalahan hepr. raamatun mukaan on kaikkivaltias maailman luoja- ratkaiseva ero kaikin muihin polyteismeissä tarvittiin useampi jumala kullakin oli oma tehtävä josta muut eivät selvinneet.
16.06.2023 16:06
Tanach on antikristillinen kirja Jumalan ilmoitus itsestään on antikristillinen -ja tosi .Aloitit kirjoituksesi jälleen kerran henkilöön kohdistuvasti nimittelyllä näin "Sinä olet täysin paatunut juutalainen".
Kyyros eli ja teki mitä JHWH lupasi: vapautti pakkosiirtolaiset. Uutta pakkosiirtoa ei luvattu eikä tullut.
16.06.2023 15:45
Se mitä meidän piti tehdä oli totella JHWHea. Ensimmäinen käsky on tämä "Kuule Israel JHWH meidän jumalamme JHWH on yksi ". Lakia emme totelleet vaan epäjumalia palvottiin, siksi tuli karkotus ja ilmoitus kertoi myös kuka karkotuksen päättää :KYYROS, tuhansia vuosia sitten. Siksi Jeesuskaan ei syntynyt Babyloniassa.
Vajavaisille tiedoillesi voit hyvinkin tehdä jotain ja myös vihan hallintaa sinun kannattaisi miettiä .
16.06.2023 13:15
Niinhän ne olivat muissakin lähi-idän vanhoissa uskonnoissa (paitsi Israelin uskonnossa), jumalat voivat tulla ihmisiksi joksikin aikaa, ihan ok ajatus se oli niillä ja tarpeellinen. Kaikkivaltiaan vain ei tarvitse leikkiä ihmistä, siinä oli se ero noiden muinaisten uskontojen jumalien ja Israelin Jumalan välillä. Hepr. raamatun kirjoituksista ei löydy kohtia joissa JHWH kerrottaisiin että JHWH ei olekaan mitä ilmoitti: yksi, kuolematon nimeään vaihtamaton, muuttumaton.
16.06.2023 13:01
Isäjumala ei ole ihminen, ei ole kuolevainen ei ole sotkenut vaippoja maanpäällä ei kuollut ei huutanut itseään avukseen eikä kiitellyt itseään hyvin suoritetusta työstä Ei luonut kaikkea sitten temppuillut maan päällä pikku ei uhannut helvetillä niitä jotka eivät usko häneen aliasnimelläJeesus, ei herättänyt itse itseään en kuolleista eikä istu nyt itsensä vierellä eikä "kuollessaan" huutanut itse itseään avukseen.
15.06.2023 20:39
JHWH ilmoitti että on yksi, nimi on JHWH ja pysyy samana eikä hän kuole eikä muutu. Luvattu messias syntyy Davidin ihmissuvusta ja on JHWH:n valitsema tehtäväänsä, siitä nimitys masiach, voideltu.
UT:kin kertoo että Jeesuksen herätti Jumala - ehkä sitten joku muu kuin JHWH joka mielestänne kuoli. Teologisia kuperkeikkoja teette näköjään aina kun on tarve.
15.06.2023 17:36
Ei nimi JHWH sitä tarkoita vaikka lause ehjeh asher ehjeh tarkoittaakin .
"14 Jumala vastasi Moosekselle: "Minä olen se, joka minä olen"(ehjeh asher ehjeh). Ja hän sanoi vielä: "Sano israelilaisille näin: 'Minä olen (ehjeh ) lähetti minut teidän luoksenne".
15 Ja Jumala sanoi vielä Moosekselle: "Sano israelilaisille näin: JHWH teidän isienne Jumala, Aabrahamin Jumala, Iisakin Jumala ja Jaakobin Jumala, lähetti minut teidän luoksenne; tämä on minun nimeni iankaikkisesti, ja näin minua kutsuttakoon sukupolvesta sukupolveen".
15.06.2023 17:23
Lausuttuna Jahve.
15.06.2023 17:12
Ei pidä paikkaansa ei tarvita o:ta.
Muuten JHWH on nimi, onko sanalla ollut joskus joku merkitys sitä me emme enää tiedä. Jod translitteroidaan Y:llä mutta se on äänteellisesti sama kuin suomen jii-kirjain
15.06.2023 17:10
Hepreassa on j-kiriain jod mutta ei y-kirjainta: Jisrael, Josef, Jehuda, Jerushalajim, JaHVeH jne.
15.06.2023 00:22
Hepr. raamatun mukaan luvattu messias kuuluu Davidin sukuun johon kuulutaan vain biologisen isän kautta, ei neitsytäidin ja jumalolennon. Messias ei ole krokotiili eikä kala. Monenlaisia lisääntymistapoja eliölajeilla kuitenkin on, mm sellainen jossa on isä, mutta se syödään heti hommansa hoidettuaan ja käytetään tulevan äidin ja syntyvän jälkikasvun ruuaksi.
09.06.2023 00:41
Mistä joku edes voisi tietää mitä mieltä Jeesus tästäkin olisi ollut? Kumminkin sanotaan että " Abortit ja genderideologia häpäisevät Jeesuksen ruumiin" aikamoinen väite.
08.06.2023 20:53
Pääni on selvä, ihmisellä voi sukupuoli olla epäselvä joko fyysisistä syistä, voi olla poikkeavuuksia, tai koska ihminen tuntee että oma sukupuoli on väärä .
Pitääkö siitäkin ulkopuolisten nostaa meteli joistain omista uskonnollista syistä? Kristinuskossa opetetaan että eräs juutalaismies oli jumalinkarnaatio ja esitetään ihmislajin sukupuitakin tueksi, se on ok mutta tässä ajassa ongelmien kanssa kamppaileville lähimmäisille voi olla julma koska itse tietää paremmin ihan vain koska itse uskoo tietävänsä.
08.06.2023 20:36
Ihminen voi siis olla paitsi mies tai nainen joilla kummallakin on ihmislajiin kuuluva isä ja äiti mutta myös samaan aikaan jumala jolla on ihmisäiti mutta jumalhenkiolento isänä. Eipä ihmissukusoluilla suurta merkitystä ole, teologinenkin ylirajojen menevä kokemus voi vaikuttaa ja määritellä asiat jopa uskotussa tuonpuoleisessa
08.06.2023 17:09
128 / 426