Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
dikduk
dikduk
dikduk
Vapaa kuvaus
Aloituksia
12
Kommenttia
8510
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Nuori nainen tuli raskaaksi syroefraimilaisen sodan aikana ja synnytti myös, ja ennen kuin ko poika oli oppinut erottamaan hyvän pahasta niin sekä Israel että Damasko oli tuhottu. Merkki oli kuninkaalle ja sitten kun myös Juuda oli tuhottu kyseessä ollut poika oli varmuudella kuollut.
22.05.2023 17:35
No tosi pölkkyä. Jeesuksellakin oli silti tapana usein käydä Jerusalemissa "tulivuorijumalan" temppelissä sinnehän vain juutalaisilla oli pääsy (ettei vain olisi valehdellutkin sinustahan jeesus ei ollut juutalainen) Jeesus väitti myös joka että olisi tulivuorijumalan valittu, messias. Oli miehellä tulinen ego!
22.05.2023 17:06
Voi sinun Jeesus- raukkaasi, hänhän on nyt kuollut, näin käy jokaiselle materiasta tehdylle. Yhtään vuorta hän ei siirtynyt ja kuolleista ei kukaan herää. Jeesuksen seuraajat kuolevat myrkkyyn ja käärmeen pistoihin eivät kykene herättämään kuolleita ja Jeesus lupasi palata, antoi ajankohdankin mutta ei sitten tullutkaan.
Minkä vuoren Jesus siirsi? Ei mitään kun vuori liikkuu vain tietyn suuruisen voima kohdatessaan. Paikasta toiseen sitä ei voi siirtää hajottamatta mutta jos siirtää vaikka 1000 tonnia maata paikasta toiseen on tavallaan siirtänyt pienen "vuoren" mutta ei hengen voimalla vaan rahan ja koneiden. Sen on niin perin outo tämä materian olemus.
22.05.2023 16:19
mikä ihmeen Luzifer?
22.05.2023 15:49
Raamatun alkuteksteissä ei ole isoja kirjaimia, ei pilkkuja, ei pisteitä, ei kappalejakoa. Sille joka sano että elohim on monikollinen sana, kuten vaikka housut, tarkennan että vaikka sinulla on housut jalassa ei se tarkoita että sinulla on monet housut jalassa. Lahje on eri asia kuin housu. Elohim sanaa hepr. raamattu tarkentaa sanomalla "kuule Israel JHWH meidän jumalamme (eloheinu) on yksi".
Ei JHWHeen sisälly muita osia, hän on henkiolento ja yksi persoona, kristinusko yrittää väkisin tehdä Israelin jumalasta jonkun moniosaisen olennon josta joku osa on välillä ihminen, välillä kuollut ja joku osa sitten herättele kuolleen osan .
22.05.2023 15:40
Voiko joku olla noin tietämätön? JHWH on Israelin jumalan nimi, jos ennen eksiiliä joskus 750 eaa olisi kirjoitus jossa JHWH:n nimi korvattu substantiivilla niin teksti kehottaisi lukijoita epäjumalan palvelukseen sillä herra hepreaksi on joko baal tai adon. Ei edes ollut vaihtoehtoa oman Jumalan nimen käytölle hänen johon joka tapauksessa vedottiin ilmoituksen antajana.
Monille kristityille- ja kristinuskohan paljolti perustuu hellenismiin ja sen ajatusrakennelmiin - LXX käännös oli teologinen lahja. Siinähän nimi JHWH olikin aina korvattu sanalla kyrios, herra, jota sanaa kristityt alkoivat kai Paavalin esimerkin mukaan käyttää Jeesuksesta. Samalla katosi ero luojan ja luodun väliltä, Jeesus tai JHWh yksi ja sama.
Jeremia JHWH.n profeetta kirjoitti noin 2800 vuotta sitten näin: Jer. 7:30"Sillä Juudan miehet ovat tehneet sen, mikä on pahaa minun silmissäni, sanoo JHWH. He ovat asettaneet iljetyksensä temppeliin, joka on otettu minun nimiini, ja saastuttaneet sen."
22.05.2023 11:06
Juutalaisuudessa ei ole kristillistä helvettiä vastaavaa ajatusta. Jos ajattelet että on, kerro mistä syystä sinne päätyy ja kuka tuomitsee ja milloin. Se rangaistus johon nyt uskotaan ortodoksisessa juutalaisuudessa on tietynlainen lyhyt puhdistusaika. Aiemmin oli sheol mutta se hiipui pois.
21.05.2023 15:40
Mitä pitäisi hävetä?
https://fi.wikipedia.org/wiki/Pidjon_haben
Jeesuksen bidjon haben Luuk. 2:23 "-niin kuin on kirjoitettuna Herran laissa: "Jokainen miehenpuoli, joka avaa äidinkohdun, luettakoon Herralle pyhitetyksi" -
24 ja uhrataksensa, niin kuin Herran laissa on säädetty, parin metsäkyyhkysiä tai kaksi kyyhkysenpoikaa." Jeesuksen vanhemmat veivät pojan temppeliin Luukaksen mukaan tuota seremoniaa varten vaikkei sitä tarvinnut temppelissä suorittaa vaan papin luona missä tahansa.
21.05.2023 14:57
Tuossahan ongelma on: maailman luoja, jos sellaiseen uskoo, on edeltä nähnyt kärsimyksen jonka kohteeksi luodut joutuvat, niin ihmiset kuin eläimet ja silti luonut kaiken näin. Luotuja ei tästä voi syyttää, tämä ei sovi luojan hyvyyteen ja kaiken lisäksi jotkut uskonnot tarjoavat ikuista kärsimystä vain siksi että ihminen uskoo väärin, tai ei usko ollenkaan. Ei uskoa voi pakottaa yhtä vähän kuin rakkautta.
21.05.2023 13:48
Lakihan sanoo että että JHWH on yksi ja ainoa syntien anteeksiantaja, joten mihinkään emme tarvitse uskoa vieraan uskonnon inkarnoituneen Jumalan olleen kuollut parin päivän ajan jotta välttyisimme joutumasta tuon uskonnon helvettiin.
21.05.2023 13:39
Missään torassa ei määrätä ketään ihmistä uhrattavaksi. Esikoiset joutuivat muinoin papeiksi ja tämä oli tapana laajalti lähi-idässä ja jopa Euroopassa meidän aikoihimme: esikoispojilla oli erikoisoikeudet. Näin muinaisessa Israelissakin pappistehtävät lankesivat perheiden esikoispojille jotka oli velvoitettu suorittamaan perheen kulttimenot näin Israelissakin kunnes tora määräsi pappistehtävät yhden suvun jäsenten tehtäväksi.
Esikoisen lunastus on muistona siitä miten tehtävä- siirtyi tietylle suvulle kultakin perheen esikoispojalta Myös jeesukselle kuten kaikille juutalaisille esikoispojille suoritettiin pidjon haben ja se on mainittu Luukkaan evankeliumissa.
21.05.2023 13:16
Siinä 3 matzapalaa eli happamatonta leipää muistona leivistä jotka eivät ehtineet nousta kun tarinan mukaan pako Egyptistä tapahtui niin nopeasti. Ei siihen mitään salaisuutta kuulu, uhrata sai vain temppelissä eikä temppeliä enää ole. Pääsiäisen toinen nimikin on chag hamatzot happamattoman leivän juhla.
21.05.2023 12:37
Ei id aladha ole uhrijuhla vaan siinä lammas tai muu syötäväksi sallittu eläin teurastetaan aivan samalla tavoin kuin muulloinkin ja syödään mutta osa lihasta jaetaan köyhille ja juhla on Ibrahimin kunniaksi. Ei siinä uhrata Allahille mitään, islamissa ei ole sellaista tapaa ja koko juhla on sen kunniaksi ettei erästä muinaistakaan uhrausta ei tapahtunut vaan se saatiin estettyä.
Et voi syyttää minua omasta tietämättömyydestäsi ja väite että jokainen jonkun kansan jäsen on valehtelija tai muuten muita huonompi on rasismia jonka jokainen täysjärkinen ymmärtää perusteettomaksi ja tyhmäksi. Luther oli mitä oli.
21.05.2023 12:27
Temppeliä ei vallattu koskaan ellet siten tarkoita sitä että muinoin tiettyyn aikaan sekä sekä papisto eli leeviläiset että Israelin kuninkaat ja osa muuta kansaa alkoivat palvoa Baalia ja muita jumalia myös temppelissä JHWH rankaisi siitä koko israelin kansaa joka myöhemmin joutui pakkosiirtoon syynä profeettojen mukaan juuri JHWH:N tahtoa vastaan toimiminen.
Itse en ajattele että kristinuskoa kukaan on perustanut huijausmielessä, ei Jeesus eivät hänen oppilaansa, ei Paavali eivätkä muutkaan. Myöhemmistä Lutherista kirkkoisistä en olisi ihan niin varma vihaa he ainakin edustivat eivätkä lähimmäisen rakkautta jonka piti olla se jota kristinusko toisi maailmaan .
20.05.2023 19:55
Emme uhraa mitään eivätkä muslimitkaan uhraa mitään, ei heidän uskonnossaan ole koskaan uhrattu. Jeesusta ei uhrannut kukaan millekään, sen että jeesus kuoli väkivaltaisesti Rooman hallinnon käsissä Paavali selitti uhriksi jonka Jeesus itse oli antanut kuolemalla tällä tavoin viattomana ihmisten syntien sovittamiseksi.
Se on kristinuskon oppi jolla ei ole mitään tekemistä juutalaisuuden kanssa tai minkään muun uskonnon kanssa, ei juutalaisuus vaadi mitään miltään vieraalta uskonnolta ja juutalaisuudessa itsessään ihmisuhrit ovat kiellettyjä. Kristityt eivät myös syö Jeesusta vaan kyse on symbolisesta ateriasta.
20.05.2023 19:14
Lähteenä on Karen Armstrongin oma opus joka on kaukana tieteellistä. Enemmän asiaa oli JHWH nimen etymologiassa ja asia käsiteltiin koska "Jahve on muinaisten israelilaisten Jumala. "Muutoin Armstrongkaan ei sentään väitä että vuori oli jumala vaan
" Jahve saattoi olla alun perin midianilaisten soturijumala ja tulivuoren jumala, sillä Jahve ilmestyi Moosekselle ensi kerran juuri Midianissa. " Midinanilaisten jumalista ei meillä ole tutkittua tietoa, ei liioin Moseksesta historiallisena henkilönä, tai eksoduksesta historiallisena tapahtumana.
Sille siis annan pisteen että Armstrong ilmoittaa että JHWH oli Israelin jumala ei hän siinä voinut itse muuta sanoa kun juuri tuo on hepr. raamatun yksi pääsanoma ja se että Israelin Jumala on luonut maailman ja on henkiolento ei siis vuori.
Muinoin kun puhuttiin jonkun paikan jumalasta se ei tarkoittanut että jumala on tuo paikka vaan on se jota tietyssä paikassa piti palvoa. Israelin Jumala ei ole Israel vaan se jumala jota Israel palvoi ja joka israelilaisten mielestä ei mahtunut taivasten taivaisiin mutta kyllä ihmisten sydämiin.
20.05.2023 18:17
Tuon verran tiedän, ihan perusteita.
20.05.2023 17:29
Minulla on velvollisuus oikaista vaikka tietäisin ettet kuuntele, sille joka ei edes osaa kysyä, pitää yrittää selittää.
20.05.2023 16:35
Jeremia kertoo juuri päinvastaista Jeremia on JHWH:n profetta kuten nimikin sanoo ja Jer. 7 alkaa näin"
1 Tämä on sana, joka tuli Jeremialle JHWHlta:
2 "Asetu JHWH:n huoneen portille ja julista siellä tämä sana ja sano: Kuulkaa JHWH:N sana, koko Juuda, te jotka tulette näistä porteista kumartaen rukoilemaan JHWH:ea
3 Näin sanoo JHWH Sebaot, Israelin Jumala: Vaeltakaa hyvin ja tehkää hyviä tekoja, niin 4 Älkää luottako valheen sanoihin, kun sanotaan: 'Tämä on JHWH:n temppeli, JHWH:n temppeli, JHWH:n temppeli!'
.
5 Vaan jos te todella parannatte vaelluksenne ja tekonne, jos te todella teette oikeuden niin toiselle kuin toisellekin,
6 ette sorra muukalaista, orpoa ja leskeä, ette vuodata viatonta verta tässä paikassa ettekä seuraa muita jumalia turmioksenne,
7 niin minä annan teidän asua tässä paikassa, maassa, jonka minä olen antanut teidän isillenne, iankaikkisesta iankaikkiseen. minä annan teidän asua tässä paikassa.
Mutta katso, te luotatte valheen sanoihin, joista ei ole hyötyä.
9 Miten on? Te varastatte, tapatte, rikotte avion, vannotte väärin, poltatte uhreja Baalille ja seuraatte vieraita jumalia, joita te ette tunne.
10 Ja te tulette ja astutte minun eteeni tähän huoneeseen, joka on otettu minun nimiini, ja ja sanotte: 'Me kyllä pelastumme' -tehdäksenne yhä kaikkia näitä kauhistuksia!
11 Ryövärien luolaksiko te katsotte tämän huoneen, joka on otettu minun nimiini? Katso, sellaiseksi minäkin olen sen havainnut, sanoo JHWH "
Luvun lopussa JHWH ilmoittaa että jollei kansa LAKKAA palvomasta Baalia ja muita vieraita jumalia JHWH lähettää kansan pakkosiirtoon.
20.05.2023 16:29
Kyllä lukee .Sinä vain et ole koskaan raamattua lukenut. Sinun varsin omalaatuinen Jeesuksesikin kai varmaan syötiin vauvana sinähän uskot että esikoispojat syötiin.
20.05.2023 16:17
133 / 426