Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
dikduk
dikduk
dikduk
Vapaa kuvaus
Aloituksia
12
Kommenttia
8510
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Yhteinen esi-isä meillä ja apinoilla on mutta niin on meillä ja koivuillakin, kaikella maapallon elämällä on sama alku evoluutio vain on kulkenut eri suuntaan. Jos Science- lehti lukee meidät suuriin apinoihin niin kai jaottelu sitten on se.
Se että olemme eri laji tarkoittaa että emme pysty lisääntymään lajirajojen yli ja että meillä on eri suuntaan kulkenut evoluutio kuin apinoilla vaikka olemme niiden kanssa sukua.
Minkäänlaisia apinasukulaisia suvuistamme ei löydy ainakaan muutaman sataan tuhanteen vuoteen mutta meillä kummallakin on toiseen ihmislajiin kuuluvien ihmisten perimää omassamme. Emme ole olleet ainoa ihmislaji tällä pallolla.
22.10.2022 21:38
Teksti ei sano noin ja mitkä uskonnot olivat olemassa tuolloin ja miksi johonkin uskontoon uskominen vaikutti lasten kokoon?
22.10.2022 20:56
Eläimet tuotiin Adamin luo jota hän antaisi niille nimet mutta Adam/Aatami oli olemassa ennen eläimiä :
7 Ja JHWH Jumala muovasi maan tomusta ihmisen ja puhalsi hänen sieraimiinsa elämän henkäyksen. Näin ihmisestä tuli elävä olento.
9 JHWH Jumala kasvatti maasta esiin kaikenlaisia puita, jotka olivat kauniita katsella ja joiden hedelmät olivat hyviä syödä, ja paratiisin keskelle hän kasvatti elämän puun sekä hyvän- ja pahantiedon puun
19 Ja JHWH Jumala muovasi maasta kaikki villieläimet ja kaikki taivaan linnut ja vei ne ihmisen luo nähdäkseen, minkä nimen hän kullekin antaisi. Ja jokainen elävä olento sai sen nimen, jolla ihminen sitä kutsui.
20 Näin ihminen antoi nimet kaikille karjaeläimille, kaikille linnuille ja kaikille villieläimille. Mutta ihmiselle ei löytynyt sopivaa kumppania."
22.10.2022 20:53
Ei ole noin, toisessa ovat jo eläimet ja kasvit jo olemassa kun ihminen luodaan toisessa ihminen on niitä ennen.
Evoluutio ei ota mitään kantaa jumalaan/jumaliin se kuvaa luonnon prosessia. Ihmiset ja apinat ovat eri lajit.
22.10.2022 20:39
Meillä on yhteinen esi-isä toinen haara kehittyi apinoiksi toinen ihmisiksi.
22.10.2022 20:34
Maaperä tuolla alueella on vaalean punaista ja maastahan luomistarinan mukaan ihminen luotiin. Dam on veri.
Sielua kreikkalaisessa tai kristillisessä mielessä ei hepreassa ole sanat joita hep raamattu käyttää tarkoittavat hengitystä kun veri on laskettu pois elävä olento ei enää hengitä eikä ole eläväkään.
22.10.2022 20:31
Apinat ja ihmiset ovat ERI laji kummallakin on eri lajievoluutio, yhteinen esi-isä meillä kuitenkin on .
22.10.2022 20:16
Ihminen ei pysty risteytymään minkään eläimen kanssa joten ihmislaji olisi tuossa tarinassa päättynyt Aatamirassukkaan. Onni että ihmisellä jo heti oli kieli jolla hän voi nimetä sadat tuhannet eliölajit, heprea se ei voinut olla koska heprea on joutunut käyttämään lainasanoja eläinten nimistössä!
22.10.2022 20:13
Luomiskertomuksia ei ole tarkempi/epätarkempi vaan kaksi erilaista jotka ovat kahdesta eri lähteestä. Ensimmäisessä ihmispari luodaan yhtä aikaa "27 Ja Jumala loi ihmisen kuvakseen, Jumalan kuvaksi hän hänet loi, mieheksi ja naiseksi hän loi heidät" ja eläimet ja kasvit oli luotu ennen ihmisiä.
Toisessa Adam luodaan ensin ja vasta sitten kasvit ja eläimet "ei maan päällä ollut vielä yhtään pensasta eikä edes ruoho ollut noussut esiin, sillä JHWH Jumala ei ollut antanut sateen kastella maata eikä ihmistä vielä ollut maata viljelemässä.
7 Ja JHWH Jumala muovasi maan tomusta ihmisen ja puhalsi hänen sieraimiinsa elämän henkäyksen. Näin ihmisestä tuli elävä olento." mutta Aatami oli yksinäinen "19 Ja JHWH Jumala muovasi maasta kaikki villieläimet ja kaikki taivaan linnut ja vei ne ihmisen luo nähdäkseen, minkä nimen hän kullekin antaisi. Ja jokainen elävä olento sai sen nimen, jolla ihminen sitä kutsui.
20 Näin ihminen antoi nimet kaikille karjaeläimille, kaikille linnuille ja kaikille villieläimille. Mutta ihmiselle ei löytynyt sopivaa kumppania" piti tehdä nainen joka tässä tarinassa tehtiin miehen kylkiluusta jolloin nainen myös olisi ollut xy mutta muinaisessa tarinassa se ei ollut ongelma kuten ei mikään muukaan.
22.10.2022 20:06
Adamah on maa, multa, nimi Adam johtuu juuresta joka tarkoittaa punaista. Tarinan mukaan Adam luotiin maasta joka lähi-idässä on "rautaista", punaista. Tarinan mukaan ei muita ihmisiä ollut ja luomiskertomus no 1. laittaa molemmat sukupuolet luoduiksi samaan aikaan. Siinä on myös järjestys joka vastaa luonnon tapahtumia paitsi ettei lajimme ole syntynyt yhdestä parista.
22.10.2022 18:48
Pontius Pilatukselta ei ole jäänyt kirjallisia tuotteita, mutta tuosta myöhemmän kristityn kuvauksesta voi päätellä että Jeesus oli germaani eikä, jos kuvaus olisi tosi, sopinut ulkonäkökuvaukseltakaan siihen Jes. kirjan kohtaan johon kristityt ovat yrittäneet hänet laittaa. Ruma, kauhea katsoakaan.
Tuon ajan juutalaisiin kuvaus sopii, he olivat tummia myös iholtaan, ihoa kuvataan kellertäväksi ei siis ollut vaalea ja tuon ajan juutalaismiesten keskipituus oli 160 cm, hautalöydöistä päätelty .Jeesus jos on ollut juutalainen, on siis ollut lyhyt ja tumma, mistään kasvonpiirteistä ei voi varmuudella mitään sanoa.
22.10.2022 18:38
Uskooko? Apinat ja ihmiset ovat eri laji.
22.10.2022 17:54
Ei ollut elämää ennen yhtä ihmisparia? Mitä he mahtoivat syödä autiossa ja tyhjässä maassa?
22.10.2022 17:51
Hepr. raamatussa on 2 erilaista luomiskertomusta, joilla on eri lähteet, toisessa Jumala luo eläimet ennen Aatamia ja Eevaa, toisessa Aatami ja Eeva luodaan ensin sitten eläimet. Kumpi versio on oikea?
Entä miten kävi jättiläisten ja näiden perimän ? Tiedettä hepr. raamatusta ei kannata etsiä, ei se ole siihen tarkoitukseen kirjoitettu, kreikkalaiset olivat jo mitanneet etäisyyden maasta kuuhun kun israelilaiset arvelivat että auringon voi pysäyttää ja vuorokausi ei silloin vaihtuisi. Väittääkö kukaan enää että vuorokauden vaihtelu johtuu siitä että aurinko kiertää maata? Pieneneekö Luojan kunnia siitä että opimme oikein ymmärtämään sitä maailmankaikkeutta jossa elämme?
22.10.2022 17:46
Niin siis oli Aatami ja Eeva jotka luotiin eläinten jälkeen ja Aatami ja Eeva jotka luotiin ennen eläimiä. Oli myös jättiläisiä jotka syntyivät kun jumalien pojat kävivät yhtymässä ihmisten tyttäriin. " Siihen aikaan ja myöhemminkin oli maan päällä jättiläisiä, kun jumalien pojat yhtyivät ihmisten tyttäriin ja nämä synnyttivät heille lapsia."
Nämä elivät Egyptin valtakuntien aikaan jotta mahtuisivat 6000 vuoteen. Joillakin on vielä jumalien poikien perimää, ei oma ja muiden Neanderthal - perimä tietysti ole muuta kuin satua tuon perimän rinnalla.
22.10.2022 00:04
Neanderthalilaiset olivat eri ihmislaji joka eli meidän lajimme kanssa jonkin aikaa samoilla alueilla ja olimme niin läheistä sukua että pystyimme lisääntymään keskenämme. Aikaa neaderthalilaisten katoamisesta on kymmeniä tuhansia vuosia, Raamatussa kuvatusta vedenpaisumuksesta noin 6000 vuotta ja silloin elettiin lähi-idässä jo lähes historiallista aikaa jolloin oli kaupunkeja ja kyliä eikä noin läheisenä aikana enää missään elänyt mitään toista ihmislajia.
Vedenpaisumus on tarina, ei ole ollut koko maapallon peittänyttä tulvaa koskaan eikä edes alueellista esim. lähi-idässä jossa on ollut katkeamaton asutus yli tuon 6000 vuoden ajan. Ei ole mitään merkkejä tulvasta, ei katkoa asumisessa, maanviljelyksessä tai muussa.
21.10.2022 18:02
Olen itse todistuskappale samoin kuin kaikki muutkin lähi-idän kautta Afrikasta Eurooppaan lähteneet. Meillä kaikilla on perimässämme 2-3% neanderthalilaisihmisten perimää, lajimme ovat kohdanneet ja lisääntyneet keskenämme .
Neanderthalin ihmiset katosivat joskus 40-50 000 eaa. Aasialaisilla puolestaan on erään muun ihmislajin perimää, lajin joka jo eli Aasiassa kun ensimmäiset oman lajimme ihmiset sinne vaelsivat.
20.10.2022 20:21
Kirjoitustaitokin on ihmisten itsensä keksimä samoin tämä tapa jolla me täällä kommunikoimme netin kautta. Kotiin tulin autolla, mahtaako olla jokin ihme kun se kulkee, ihmisen suunnittelema kun on? Raamatussa ei ole puhetta autoista, miten sellainen voi olla?
20.10.2022 19:10
Kertoisitko mikä on höpöhöpöä?
Lisäksi UT:ssa on kaksi keskenään ristiriitaista sukuluetteloa Jeesukselle ja molemmat ovat ristiriidassa hepr. raamatussa esitettyjen kanssa - mikä niistä on se oikea jos unohdetaan todellinen historia ja pidetään jotain niistä totena?
Egyptin valtakunta oli jo olemassa silloin kun vedenpaisumuksen olisi pitänyt tapahtua, mutta Egyptin historia on katkeamaton, ei se ole välillä tuhoutunut. Sama koskee Kaksoisvirtain alueen kulttuuria,
19.10.2022 12:02
Kyse ei ole samasta asiasta, kristinuskon kastetta vastaavaa asiaa ei hepr. raamatussa /juutalaisuudessa ole. Kyse on maallisesta rituaalisesta puhtaudesta ja tvilah piti ja osin yhä pitää tehdä aina kun on rituaalisesti saastunut ja myös tietystä materiaalista valmistetut astiat vaativat tvilan.
18.10.2022 17:58
181 / 426