Vapaa kuvaus

Aloituksia

12

Kommenttia

8510

1. Raama on paikka josta Juudan asukkaita vietiin pakkosiirtoon ja tarina menee näin: Jer. 32:15 Näin sanoo Herra: -- Kuulkaa! Ramasta kuuluu huuto, katkera itku ja valitus. Raakel itkee lapsiaan eikä lohdutuksesta huoli, sillä heitä ei enää ole.
    16 Näin sanoo Herra: -- Lakkaa itkemästä, kuivaa kyyneleet silmistäsi! Saat palkan vaivannäöstäsi: lapsesi palaavat kotiin vihollismaasta, sanoo Herra.
    17 -- Sinulla on tulevaisuuden toivo: lapsesi palaavat asuinsijoilleen, sanoo Herra".
    Kristityt keksivät tähän lapsemurhatarinan . Betlehemissä ei lapsia tapettu eikä siinä olisi ollut mitään järkeä. Tarina oli jo silloin kun kristinusko syntyi aikoja sitten taaksejäänyt: pakkosiirtolaiset nimittäin palasivat elävinä takaisin.
  2. Siinä ei ole Luciferia eikä saatanaa nimi Lucifer tulee latinalaisesta käännöksestä. Taivaasta tippunut oli Israelin viholliskuningas Sargon joka kaatui taistelussa ja jäi taistelukentälle hautaamatta. Häntä Jesaja ilkkuu" 11 Tuonelaan on syösty sinun loistosi ja mahtisi, sinun harppujesi helkytys. Sinun allasi ovat vuoteena madot, sinun ylläsi peitteenä toukat.
    12 Voi, sinä putosit taivaalta, sinä Kointähti, sarastuksen poika! Alas maahan sinut survaistiin, sinä kansojen kukistaja."
    13 Etkö juuri sinä sydämessäsi sanonut: "Minä tahdon nousta taivaisiin! Minä pystytän valtaistuimeni Jumalan tähtiä korkeammalle, minä tahdon istua jumalten vuorella kaukana pohjoisessa,
    14 minä nousen pilviä ylemmäksi, olen korottava itseni Korkeimman vertaiseksi."
    15 Mutta tuonelaan sinut on syösty, sen pohjimmaiseen kuiluun.
    16 Jokainen, joka sinut näkee, jää katsomaan, tuijottaa sinua ihmetellen: "Tämäkö on se maailman järkyttäjä, valtakuntien vapisuttaja,
    17 joka hävitti maanpiirin autioksi ja murskasi sen kaupungit eikä päästänyt vankeja koskaan kotiin?"
    18 Kansojen kuninkaat lepäävät kunniassa kukin omassa kammiossaan,
    19 mutta sinut on viskattu kauas haudastasi kuin kelvoton villiverso, sinä lojut surmattujen, miekan lävistämien peitossa manalan kuilun pohjakivillä kuin tallattu raato.
    20 Et pääse haudassa liittymään vertaistesi seuraan, koska olet hävittänyt maasi ja tuhonnut kansasi. Eikä kukaan enää koskaan mainitse rikoksentekijäin jälkeläisten nimiä."

Hes. kertoo Tyyron kuninkaasta . Ei JHWH:n rinnalla ole mitään muuta tekijä, ei ketään. Ei missään.
  3. "Heprealainen Raamattu" on toinen nimi tanachille koska "vanha testamentti " on kristittyjen juutalaisille kirjoituksille antama nimi ja kuvaa kristinuskon käsitystä juutalaisuudesta: meillä on muka vanha liitto joka nyt on korvattu uudella. Juut. pyhät kirjoitukset ovat vain tora, profeetat ja kirjoitukset .Nimi hepr raamattu ei siis tarkoita muuta kuin juuri tuota juut. kädet saastuttavien kirjoitusten kokoelmaa.

"Juutalaiset eivät lue ja ymmärrä sen tekstejä samoin kuin kristityt." Aivan, me olemme kaksi eri uskontoa ja meillä on eri kirjoitukset ja me ymmärrämme ne omalla tavallamme.