Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
dikduk
profiilit
dikduk
dikduk
Vapaa kuvaus
Aloituksia
7
Kommenttia
6752
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Juutalaiset eivät tappaneet Jeesusta eivät myöskään surutta tapa palestiinalaisia, eivät myöskään israelilaiset jonka armeijassa on paitsi juutalaisia sotilaita myös druuseja , beduiineja ja myös arabeja vaikka jälkimmäiset ovat asevelvollisuudesta vapaita koska joutuisivat taistelemaa muita arabeja vastaan. Osa heistä katsoo että heidän oma asemansa on turvallisempi Israelissa kuin se jos joutuisivat elämään jossain arabimaassa.
25.11.2023 15:31
Kondomit kieltoon tai koko ehkäisy ja abortit lisäksi. Niinkö? Kaikki vaan lisääntymään rajoituksetta?
23.11.2023 18:22
Missä tora kieltää naisten väliset suhteet ja missä Raamatussa puhutaan homoseksuaalisuudesta joka tarkoittaa että seksuaalinen halu kohdistuu omaan sukupuoleen tai myös omaan sukupuoleen?
Muutoin homoseksuaalit ovat kukin omanlaisensa kuten heteroseksuaalitkin, ei ole mitään adjektiivimöykkyä jonka voi kiinnittää kummankaan ryhmän edustajiin. Heterot eivät ole tätä tai tätä eivät liioin homot. Paavali ei sitäkään ymmärtänyt.
23.11.2023 18:18
Lakeja on ollut ja on tarvittu siitä asti kun lajimme asettui paikalleen asumaan metsästäjäkeräilijävaiheen päätyttyä, yhteisöt eivät voineet toimia ilman yhteisiä sovittuja sääntöjä, lakeja. Lait ovat sääntöjä joita kunkin yhteisön jäsenten pitää noudattaa omalta osaltaan ei niitä kukaan voi toisen puolesta noudattaa.
Israelin laki se jota Jeesuskin noudatti oli kuten mutkin tuon ajan lait maallinen vaikka siinä oli myös yhteisön uskontoon kuuluva kulttilakiosuus. Laki ei ollut jotta pääsisi kuoleman jälkeen saamaan jonkun palkinnon tai välttyisi rangaistukselta, laki koski maallisia asioita ja annetut rangaistukset olivat maallisia. Kristinusko on luonut oudot teologiset selitykset laille joka ei kristittyjä edes koskenut. Mikä muuten mahtaa olla maailman synti -mihin maailma on syyllistynyt?
23.11.2023 14:31
Tuolloin naiset olivat miehensä omaisuutta ja erokirja annettiin jotta tiedettäisiin että nainen on vapaa ja voi mennä uudelleen avioon tai olla menemättä. Miehelle ei tarvinnut erokirjaa antaa koska hän joka tapauksessa voi perustaa vaikka haaremin tai olla sukupuolisuhteessa sellaisten naisten kanssa jotka eivät olleet naimisissa ja suhteeseen vapaaehtoisesti suostuivat siis vaikka miehellä jo olisi ollut vaimo tai useampia.
23.11.2023 13:30
Enpä taida häipyä ja olet yhtälailla pödyn puhuja kuin henkilö joka täällä väittää JHWH asustaa tulivuoren sisällä! Ei mihinkään uskontoon ole pakko uskoa, ei omaan eikä vieraan, mutta uskonnoilla on silti omat opit ja tietty maallinen syntyhistoria joista kumpaakaan ei voi oman pään mukaan muuksi muuttaa. Ei vaikka kuinka mieli tekisi.
Kristinuskon Jeesus, jos hänen isänsä ei ollut se joka oli kihloissa Jeesuksen äidin kanssa, olisi ollut mamzer ja suku silloinkin olisi mennyt oikean isän mukaan, mutta sillä ei mamzerin kyseessä olen olisi ollut merkitystä, mamzer ei olisi voinut toimia pappina vaikka oikea isä olisi ollut kohen tai kuninkaana, vaikka biologinen isä olisikin osoittautunut Davidin jälkeläiseksi sillä lakia olisi rikottu.
20.11.2023 16:26
Joka ikisen suku menee biologisen isän mukaan, siitä ei ole yhtään poikkeusta, joka siittää määrää suvun . Adoptiota tora ei tunne mutta useimpien valtioiden nykylait tuntevat joten juutalaiset vanhemmat voivat nykyään adoptoida lapsia tora ei sitä kiellä, mutta adoptoitu lapsi ei adoption kautta muutu juutalaiseksi saati tule koheniksi vaikka adoptioisä sattuisi pappissukuun kuulumaan. Ei muidenkaan suku muutu adoption kautta ei kukaan ala tutkia adoptioisän sukua jos haluaa tietää oman sukutaustansa eihän perimää voi muuttaa.
20.11.2023 00:38
Raamattua ei edes ollut kun Jesajan kirjan alkuluvut kirjoitettiin, ei mitään yhtä kokoelmaa oli tora ja osa profeetoista. Tiedät todella vähän mistään, luulet kai että hepr. raamattu putosi taivaasta ?
Jer. 8 :8 sana on sofer Jeremia on todennäköisesti joutunut käyttämään kirjuria jota sana tarkoittaa, ei kirjanoppinutta. Sofrim yhä kopioivatv heprealaisen raamatun tekstit sekä mezuzat niiden sääntöjen mukaan mitkä oppineet toisen temppelin ajan lopulla laativat. Sitä ennen oli Jesajan kirjastakin vaikka kuinka monia toisistaan poikkeavia versioita. Jos uskot että Jeremian sofer oli oppinut joka ei ollut luotettava olisi ehkä paras että lukisit vain oman uskontosi tekstejä ?
19.11.2023 21:26
Ei i tuossa ollut adoptiosta kyse tora ei tunne koko käsitettä ja tora kertoo ketkä ovat pappeja tietyn suvun jäsenet Kristityille tämä on ongelma koska messiaan on kerrottu polveutuvan Davidista ja kun Jeesus kristinuskon mukaan oli jopa ilman ihmisisää hän ei tuohon sukuun voinut kuulua joten piti tehdä tyhjäksi koko ilmoitus : kuka hyvänsä voi olla Davidin jälkeläinen sukuun voidaankin adoptoitua ja mukana tulevat uudet esi -isät. p Rutin jälkeläiset menivät lasten isän mukaan joten ei siinä ollut ongelmaa: vieras tyttö kääntyi juutalaiseksi ja sopi juutalaismiehelle vaimoksi - sellaista "holhousta".
19.11.2023 15:41
Oppineet ovat heprealaisen raamatun tekstin määrittelijät ja lopullisen tekstimuodon vahvistaneet. Vielä Jeesuksen elinaikaan monista kirjoista myös profeetoista oli useampia erilaisia versioita samoin kirjoitukset Ketuvim olivat kokonaan auki. Viimeiset niihin liitetyt olivat nuoret Daniel ja Ester oppineiden päätöksellä mukaan liitetyt.
Et myöskään näy ymmärtävän ettemme enää asu pakkosiirrossa, pakkosiirtolaiset palasivat, rakensivat temppelin, loivat vähäksi aikaa itsenäisen valtionkin. Nykyisrael on järjestyksessä neljäs ja toinen hepr. raamatussa kuvattujen pakkosiirtojen jälkeen, nehän kohdistuivat Israelin ja Juudan kuningaskuntiin. Elelet jossain omassa varsin kummallisessa mielikuvituskuplassasi.
19.11.2023 14:58
Ktuvim (Kirjoitukset) ovat kädet saastuttavia koska oppineet niin päättivät mukaan lukien siis psalmit ja hyvin myöhäinen makkabealaissotien aikaan kirjoitettu Danielin kirja joka on jo osin arameaksi kirjoitettukin.
"Sinä olet todella eksynyt juutalainen". En sentään ole eksynyt epäjumalan palvontaan. Juutalaiseen kansaan kuuluu ja on kuulunut monenlaisia ihmisiä mutta ei yhtään jumalaa. Messiaskaan ei tule olemaan jumalolento vaan syntiä tehneen kuninkaan jälkeläinen.
18.11.2023 20:42
Juutalaiset suvut menevät isän mukaan kohen on se jonka isä on kohen ei kukaan muu etc Tora EI tunne adoptiota eikä missään kerrota että suvun voisi vaihtaa, ei Eelinkään tapauksessa ei liioin Esterin suku muuksi muuttunut .
18.11.2023 19:47
Jos on isä jumala ja jumalan poika on kaksi jumalaa, Israelin uskonnon mukaan JHWH:lla ei ole poikaa eikä ole mitään ihmiseksi syntynyttä tai kuollutta jumalaa. JHWH itse ei voi olla kyseessä koska ilmoitti ettei ole ihminen, ei muutu eikä kuole . Hän ei siis ole syntynyt juutalaismieheksi, elellyt rakennushommilla ja lopulta väkivaltaisesti kuollut.
Siihen aikaan kun Israelin uskonto syntyi lähes kaikilla jumalilla oli perheet, poikia nyt ainakin, joillakin tyttäriäkin. Perhe oli tarpeen koska yksikään jumalista ei ollut kaikkivaltias, hommia riitti jokaiselle. Kristinusko on tavallaan paluu tähän ajatteluun, avoimesti polyteistinen kristinusko ei voi olla koska silloin se ei voisi väittää että sillä on mitään yhteyttä juutalaisuuteen paitsi muutama juutalainen henkilö uskonnon aloittajina.
18.11.2023 19:14
JHWH ei ole ihminen eikä sellaiseksi muutu, ei ole oma palvelijansa, ei rukoile itseään eikä kuole ja herätä itse itseään ja kiitä siitä itseään . Sirkukseksi menee.
Kristinuskossa siis jumala on isä, mutta on myös oma poikansa ja jokin pyhä henki, tapattaa itsensä inkarnoiduttuaan juutalaismieheksi, voitelee itsensä omaksi messiaakseen ja työstään palkitsee itsensä jumaluudella- Paavalin mukaan siis -vaikka jo alun perin oli jumala.
18.11.2023 18:10
Ei laskettu, jotta kuuluisi juutalaiseen sukuun pitää olla biologinen isä joka kuuluu tuohon sukuun. Jeesus oli mamzer jos äidin kihlattu ei ollut hänen isänsä.
Ottolapsi käsitettä ei muinoin ollut, nyt se on, mutta adoptoitu ei muutu kohaniksi, leviiläiseksi tai Davidin sukuun kuuluvaksi kun hänet adoptoidaan, ei edes juutalaiseksi vaikka juutalainen perhe adoptoisi ei- juutalaisen lapsen vaikka suoraan laitokselta. Laki ja profeetatkaan eivät moista sano. Nyt valehtelet jo tieten tahtoen.
18.11.2023 17:20
Messiaan tultua Israel asuu turvassa. Asuuko nyt ? Jeshua Imanuel Zemach??? Nuo nk "messiaaniset juutalaiset " ovat kristittyjä jotka uskovat johonkin evankeeliseen kristinuskon muotoon johon lisukkeena kuuluu kipan ja tallitin käyttö rekvisiittana.
18.11.2023 17:06
Ylipappeja oli useita ei ylipapin nimi ollut ennusmerkki mistään. JHWH:han tekee kaiken on pelastaja, parantaja, auttaja vaikka mitä. Zemach siis rakentaa temppelin no tuon kirjoittamisen jälkeen temppeli jälleen rakennettiin ,häväistiin ja saatiin omiin käsiin (makkabealaiset)laitetiin uuteen kukoistukseen (Herodes) mutta ei siis minkään Zemachin toimesta mutta sitten uusi temppelikin tuhottiin Kristinuskohan opettaa ettei temppeliä enää tarvita kun sen jumalan poika on ollut lopullinen uhri uhrisäännökset kyllä kieltävät ihmisuhrit ym ja jumaluhria ei voi olla.
Mies nimeltä Zemach on tehnyt mitä? Zemach on pappisukua joten Jeesuksen suku pitää muuttaa, tosin se on mahdotonta kun myös pappeus menee isän kautta ja Jeesushan syntyi neitseestä. Serubavel oli se jota Sakarja ajoi davidilaiseksi kuninkaaksi ei kuitenkaan messiaaksi saati jumalolennoksi. Jeesus oli Jeshua, ei Imanuel ei lioin Zemach.
18.11.2023 16:52
Ei löydy. JHWH:n ilmoitus Israelille on nimenomaan että hän JHWH on yksi eikä ole muuta jumalaa, ei ole ollut, ei ole eikä tule. Israelin kansa on sen todistaja eikä mikään kirjoitus puhu tätä ilmoitusta vastaan. "Minun todistajani, sanoo JHWH, olette te -- Israel, sinä jonka olen valinnut palvelijakseni -- ja teidän tulee tuntea minut ja uskoa minuun, ymmärtää, kuka minä olen. Ennen minua ei ole jumalaa syntynyt eikä ollut eikä minun jälkeeni tullut eikä tule. "Kuule Israel JHWH meidän jumalamme JHWH on yksi" "Ainoa uskonto jossa on kolminaisuusoppi, on kristinusko ja sielläkin kesti kauan ennen kuin se sai tuon opin joten kuten sellaiseen muotoon joka voitiin hyväksyä. Lopullinen teksti on peräisin eräästä kirkolliskokouksesta vuodelta 321 muistaakseni siihen asti kristityt itse väittelevät.
18.11.2023 16:24
Aivan .
18.11.2023 00:08
Se joka tuossa tuotiin on Kyyros joka vapautti pakkosiirtolaiset ja löi Babylonian. Kyyros on ainoa jota profeetoissa kutsutaan voidelluksi, masiachiksi:
Jes 45:1" Näin sanoo JHWH Kyyrokselle, voidellulleen jonka oikeaan käteen JHWH on tarttunut alistaakseen kansat hänen eteensä, temmatakseen vyön kuninkaiden kupeilta, avatakseen hänelle portit ja ovet niin ettei niitä kukaan sulje:"
Jes.48:12 Kuule minua, Jaakob, sinä, Israel, jonka olen kutsunut! Minä se olen. Olen ensimmäinen, ja olen myös viimeinen.
13 Minun käteni loi maan perustukset, minun oikea käteni löi levälleen taivaan. Minä lausuin niiden nimen, ja siinä ne olivat.
14 Tulkaa koolle te kaikki ja kuulkaa! Kuka teistä, jumalat, voisi ilmoittaa niin kuin minä: "Se mies, joka on minulle mieluinen, toteuttaa tahtoni Babyloniassa ja Kaldean kansan parissa."
15 Minä olen tämän ilmoittanut, minä olen hänet kutsunut, minä olen nostanut hänet esiin ja johtanut hänen tiensä menestykseen.
16 Tulkaa tänne ja kuulkaa! Alun alkaenkaan en ole puhunut tästä salassa. Jo silloin kun nämä tapahtumat alkoivat, minä olin läsnä. -- Ja nyt herra minun Jumalani, on antanut minuun henkensä ja lähettänyt minut".
Babyloniasta palattiin ja Esra 1:2 Näin sanoo Kyyros, Persian kuningas: JHWH, taivaan Jumala, on antanut minulle kaikki maan valtakunnat. Hän on nyt käskenyt minun rakentaa itselleen temppelin Juudan Jerusalemiin. "Kyyros oli paluun sankari. JHWH on ilmoittanut että on yksi ja on ainoa Jumala mutta se kristityille käy pitää väkisin väittää että näin ei ole.
18.11.2023 00:03
3 / 338