Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
dikduk
dikduk
dikduk
Vapaa kuvaus
Aloituksia
12
Kommenttia
8510
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Kiitos+tiedosta,+ei+ole+yllätys.
14.05.2020 17:08
Mistä+näiden+kymmenen++itseään+rabbiksi+++kutsuvan+henkilön+semicha+on?+
Se+että+on+juutalainen+++tai+on+ollut+juutalainen++ei+vielä++todista+mitään++esim.+++"messiaanisten+"juutalaisten"+parissa+on+näitä+"rabbeja"++pilvin+pimein+.++
"Nasaretilaiset+juutalaiset+uskovat,+että+Jeesus+on+Kristus+ja+muilla+lahkoilla+oli+muita+omia+oppeja."++Millään+juutalaisella+lahkolla+ei+ole+ollut++++oppia++että+Israelin++Jumalalla+++on+poika+ja+että+tämä+poika+on+luvattu+messias.++
Reformijuutalaisuus++ei+ole++vallalla+se+ehkä+on+suurin+ryhmä+USA+vaikka+sielläkin+ortodokseja++++ja+konservatiiveja+++on+yhteensä+enemmän++eivätkä+reformijuutalaisetkaan+++++++lausu+Jumalan+nimeä.+
+Esittele++nyt+nyt+jonkin+"nykyheprealainen"++Raamattu+jossa+Jumalan+nimi+on+vokalisoitu++Jehovaksi?++Mitä+edes+tarkoittaa+nykyheprealainen?++Kun+kerran+kaikissa+on+noin+++kerro++jonkun+kustantaja++ja+painopaikka.+
+++Ainoa+ryhmä+joka++juutalaisista++kapinan+jälkeen+jäi+henkiin++oli+rabbiininen++juutalaisuus.++Muut+ovat+historiaa+.
14.05.2020 17:07
Kerrotko+mitkä+juutalaiset+++"lahkot+"lausuvat+Jumalan+nimen?+Rabbiksi++voi+itseään++alkaa+kutsua+kuka+hyvänsä,++mutta+käytännössä++nämä+ilman++semichaa+olevat+itseään+++rabbiksi+kutsuvat++ovat+nk+messiaanisia++kristittyjä++jotka++eivät+jostain+syystä++kehtaa++kulkea+kristityn+nimellä++vaikka+ovat+kristinuskoon+kääntyneet.
"+Ultraortodokseilla+on+ollut+sellainen+perinnäissääntö,+ettei+nimeä+saa+lausua+juuri+ollenkaan,+mutta+juutalaisuudessa+on+paljon+muitakin+lahkoja,+joissa+Jumalan+nimeä+Jehovah+lausutaan+rohkeasti+ääneen".+Perinnäissääntö+ettei+Jumalan+nimeä+lausuta+oli++jo+2.+temppelin+++aikaan+eli+satoja+++vuosia+ennen+kuin+oli+karaiitteja+ja+parin+++tuhatta+vuotta+++ennen++"ultraortodokseja".+
Mikä+tässä++nyt+teitä+joitakin+kristittyjä++ärsyttää++eihän+teidän+Jeesuksenne+nimi+ole++kielletty?
14.05.2020 11:53
Israelin+Jumala++onkin+aina++sama,+eikä+muutu,+++nimi+ei+muutu,+hän+ei+inkarnoidu++ihmiseksi,++ei+kuole,++eikä++++mellakoi++ihmisenä+omassa+temppelissään.
12.05.2020 14:49
Kyllä+heprean++yksi+on+yksi+ja+tämä+++on+puppua+:"Sanalla+אחד+on+sellainen+merkitysvivahde,+että+se+usein+tarkoittaa+yhtä,+joka+koostuu+useammasta"+Kun+siis+JHWH+ilmoittaa+että+on+yksi+hän+tarkoittaakin++että+on+jumaljoukko,++voisihan+hän+kertoa+mitä++kaikkia++muita+jumalia+on,++sen+asemesta+että+edelleen+inttää++on+"minä"+ja+ainoa+jumala.+Miksi+valehdella?+
Yksi++on+yksi++hepreassakin,mutta++jos+yhteen+sisältyy++muuta+se+kerrotaan:++yksi+kansa,+miljoonia+jäseniä+.Ei+yksi+hepreassa,++kuten+ei+suomessakaan,++ole+luku+josta++ei+koskaan+tiedä+++mitä+sillä++tarkoitetaan,+ei+vaikka+++kristillinen++teologia++näköjään+katsoo+tarvitsevansa++tällaisenkin+selityksen+omalle++teologiselle+opilleen.+
JHWH+ei+ole+jumalterttu++++joka+koostuu+++useammasta+jumalrypäleestä,++tätä++idiotismia++kristityt+eivät+käytäkään+islamin+yhteydessä,+Allah++on++on+myös+yksi,+mutta+++kristityt+++eivät+väitä++että+arabian+vastaava++seemiläinen+lukusana+++tässä++tarkoittaisi+terttua+johon+sisältyy++useampi+jumalrypäle.++Yksi+arabiassa+++onkin+yksi,++mutta+hepreassa+ei+voi++olla+koska+++silloin+kristinusko+++on+teologisessa++pulassa+?
12.05.2020 14:34
Jos+on+kolme++jumalpersoona,+on+kolme+eri+jumalaa.+Kullakin+kristinuskossa+on+eri+nimi,+eri+tehtävät,+eri+asema,++yksi++tietää+enemmän+kuin+toinen,+yhden+persoonan+ollessa+kuollut+toinen+herättää+tämän++jne.+Tämä+on+kristinuskon+++teologiaa+++vaikkei+kolminaisuutta+ole+edes+UT:ssa.++
Kristinuskossa++on+kolme+++jumalaa++joita+pidetään+teologisesti+yhtenä,+++mutta+tukea+tuolle++opille+ei+ole+löydettävissä+hepr.+kirjoituksista++joissa+on+yksi+Jumala+eikä+ketään+hänen+rinnallaan,+Jumala+on+minä,+ilmoittaa++nimensä+,+on+kaikkivaltias,++ei+muutu,+ei+kuole,+ei+inkarnoidu++ihmiseksi.
12.05.2020 11:53
Ainoa+Jumala+++ja+ainoa++pelastaja+++on+JHWH+++ei+siitä++juutalaisuudessa++ole+epätietoisuutta.+Jumala+itse+juutalaisuudessa+ei+++ole+kolmiyhteinen++eikä+Jumala+itse++ole+kasvanut+vauvelina++juutalaisperheessä+Galileassa++eikä++perhe+ole+nimennyt+Jumalaa+Jeesukseksi++eikä+Jumala++ole+ollut+paria+päivää+kuolleena+tultuaan+ristiinnaulituksi.
++Kun+kerran+nimi+on+pyhä+ja+sitä+ilmeisesti+on+myös+käytetty+väärin+,+halvennettu,+++niin+mitä+väärää+on,+jos++nimeä+nyt+suojellaan+vastaavalta++eihän+kyseessä+ole+nimimagiikka+jossa++avun+saa+kun+käyttää+juuri+ja++vain+Jumalan+omaa+nimeä.
12.05.2020 11:00
En+huomannut+etten+ollut+kirjautuneena+yllä++vastatessani.
12.05.2020 10:34
Nimi++on+JaHVeH,+++minä+olen+se+joka+olen:+ehje+asher+ehje+,on+selittävä+lause,+ei+nimi+2.Moos+3:13-14
"Jumala+sanoi+vielä+Moosekselle:+"Sinun+tulee+sanoa+israelilaisille:+'Jahve,+teidän+isienne+Jumala,+Abrahamin,+Iisakin+ja+Jaakobin+Jumala,+on+lähettänyt+minut+teidän+luoksenne.'+Se+on+oleva+minun+nimeni+ikuisesti,+ja+sillä+nimellä+minua+kutsuttakoon+sukupolvesta+sukupolveen"
2.Moos+3:15
11.05.2020 15:24
Ei+ole+muutettu+vaan+nimi+on+aikojen+kuluessa++koettu++niin+pyhäksi+ettei+sitä+ole+saanut+lainkaan+lausua++paitsi++ylipappi++Jom+Kippurina.+Nimellä+jota+ei+enää+lausuta+ei+tietenkään+silti+++voi+keksiä+++uutta+muotoa+jota+sillä+ei+alunperin+ole+ollut.
11.05.2020 15:00
Bibin+ajatusten++juoksun+mukaan++hänen++päämisteriytensä++loppu+kai+olisi+yhtä+kuin+ihmiskunnan+loppu.
11.05.2020 14:28
JHWH+ei+tarkoita+"++minä++olen+".
11.05.2020 12:16
Taisi+olla!
11.05.2020 10:38
Jaha.+Nyt+kun+olet++kertonut+minulle+mikä+uskontoni++++Jumalan+nimi+oikeasti+on+-+ihan+vain+parilla+nettilinkillä+-+nyt+selität+että+torassa+on+helvetti++ja+"todisteeksi"+esität++kohdan+profeetoista++ja+kirjoituksista+++joissa+ei++puhuta+sen+paremmin+taivaasta+++kuin+helvetistä.
11.05.2020 10:35
Siis+tähän+kiitos+:+Anonyymi++Eilen+19:36
11.05.2020 10:21
Nyt+tuli+osaaja.+Kiitos.
11.05.2020 10:13
Olen+juutalainen.
10.05.2020 19:32
Siis+tutkijat+käyttävät+pelkkää+++arvausta++mutta+esittämiesi++nettilinkkien+++kirjoittajat+ilman+koulutusta++tietävät++kuinka+asia+on?+Mistä++muuten+tiedät+että++nimi+JHWH++on+heprealainen?
10.05.2020 19:12
Tieteeseen+tai+edes+muuten+asialliseen++kesksuteluun+++ei+tällainen++kuulu++"+Se+on+Raamatussa+kuitenkin+ilmoitettu+kansantajuisesti,+että+niin+monella+on+paatunut+sydän,+sokeat+silmät+ja+kuurot+korvat,+etteivät+he+usko+totuutta,+jotteivat+he+pelastuisi++"+
Kristinusko+uhkaa++meitä+muita+helvetillä+mutta++tämä+on+ensimmäinen+++kerta+kun+joku+teistä+liittää+sen+siihen+että+++meidän++pitää+alkaa+lausua+++oman++jumalamme+nimi+ja+tehdä+se+vielä+väärin+väärin++jottemme+++joutuisi++kristinuskon++helvettiin.
10.05.2020 19:02
Nimen+Jehova+voi+kyllä+lausua+eihän+se+ole+kielletty+onpahan+vain+joku+nimi+mutta+nimen+pyhyyden++vuoksi+++ei+kukaan+lausu++nimeä+JaHVeH.+++Ei+nimen+lausumisen++välttäminen+ole+harhaoppia++vaan+kunnioituksen+osoitus.J+uutalaisuudessa++Jumalan+nimeä+käsitellään+++näin++enkä+oikein+ymmärrä+miten+se+edes+muille+kuuluu.
10.05.2020 18:52
327 / 426