Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
dikduk
dikduk
dikduk
Vapaa kuvaus
Aloituksia
12
Kommenttia
8510
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
"Ota+(ainakin+melkein)+mikä+tahansa+nykyhebrealainen+käännös,+niin+löydät+siitä+YHWH:n+vokalisoituna+Jehova.
10.05.2020 18:37
Kirkot+tai+kristinusko+++eivät+minulle+ole+mikään+vaikuttava++tekijä+tässä+asiassa++tai+muussakaan.
10.05.2020 18:31
Siis+arabia+on+seemiläisempi++kieli+++kuin+heprea?+++Mitään+seemiläistä++++rotua+ei++ole+vaan+tässä++on+puhe+kieliryhmästä,+seemiläisiä+kieliä+puhuvat+kansat+++eivät+ole+yhtä+ja+samaa+etnistä+alkuperää,+++heitä+yhdistää++monesti+vain+kielisukulaisuus.+
"+Lähempänä+VT:n+israelilaisia+ovat+alueella+aina+asuneet+arabit+seemiläisen+kielensäkin+perusteella."+Arabit++eivät+aina+ole+asuneet+tuolla+alueella+eivät+silloin+kun+Israelin++ja+Juudan++kuningaskunnat+olivat+olemassa+eivätkä++arabit+ole++mikään+mitta++sille+mikä+lähi-idän+kansa+on+oikeutettu+suvereniteettiin+eivät+liioin+kielitieteenn+argumentti+.
10.05.2020 18:27
Sitten+tutkijat+kirjoittavat+mitä+sattuu,+minä+nojaan++heihin,+en+ole+itse+tutkija+sen+olen+jo+sanonut.+++Ei+voi++ottaa++vaikka+netistä++jokun+artikkelia+ja+sanoa+että+noin+++asia++on+koska+olen+kirjoittajan+kanssa+samaa+mieltä.
10.05.2020 18:02
Köyhimmät+väestönosat+eivät+voi+olla++etätöissä+++koska+tekevät+monesti+töitä+joissa++se+on+mahdotonta++++ja+asuvatkin+ahtaasti++niin+ettei+eristäytyminen+yksin+oman++ydinperheen+kanssa+ole+mahdollista.
Enkä+kirjoita+tätä+leimatakseni+Trumpia++tai+Jeesusta,+joka+käski+++rakastamaan+lähimmäisiään++++paitsi+++jos+nämä+ovat+mustia,+latinoja+tai+muita++syrjäytyneitä.
10.05.2020 17:48
No+ei+sentään+kakoomus+vaan++kokoomus.
10.05.2020 17:40
Kakoomus+on+tässä+rokotusasiassakin+tehnyt+tosi+pahoja+virheitä,+Risikko+niitä+vielä+puolusteleekin.
10.05.2020 17:39
Eli+kristinuskon++jumala+jonka++nimeä+kukaan+ei+tiedä,+tappaa++ihmisiä+ympäri+maailmaa++koska++on+vihainen++Trumpin+Jerusalem++päätöksestä.+Pari+muslimimaata,++joista++toinen+on+Israelin+vihollinen+++numero++yksi,+on+suurimpien+++kärsijöiden+joukossa.++
KTS:n+++jumala+jonka+++nimeä+hän+häpeää+,++lienee++vähän+ulalla+tässä.+Noin+höntin+jumalan+kyseessä+ollen+neuvon+jokaista++pitämään+tietyn+fyysisen+etäisyyden++lajitovereihin++mikäli+mahdollista,++sekä+pesemään++hyvin+kätensä+ja+pysymään+kotona+jos+ilmenee+koronan++oireita.++Myös+on+varmaan+toivottavaa++ettei++koronaan++keksi++lääkettä/rokotetta+kukaan++juutalainen++lääkäri+koska+tuo++jumala++todennäköisesti+olisi++siitä+aivan+erityisen++vihainen.
10.05.2020 17:10
Minä+luotan+alan+tutkijoihin,+Geseniukseen+ei+kukaan+perusta+enää+yhtään+mitään+++ja+edelleen,++Gertoux+ei+ole+alan+tutkija+vaikka+on+lähetellyt+raporttiaan++monille+alan+++tutkijoille+jotka++näköjään+ovat+yrittäneet+vastata+kohteliaasti+diletantille.
Ilman+koulutusta+ei+voi+tulla++vanhan+heprean+++asiantuntijaksi,+siinä++on+hallittava++mm++heprean+tuon+ajan+sukulaiskielet.
10.05.2020 16:44
Käännöksissä++löytyy+vaikka+++mitä,+++alkuteksteistähän+tässä+puhumme,+siitä++mitä+niissä+sanotaan+emme+myöskään+siitä+mitä+joidenkin++käännösten+hakemistoissa+on+sanottu,+hakemistohan++menee+sen+mukaan++miten+kääntäjä+kääntää+.
10.05.2020 16:15
Hepreaa+osaan++nykyhepreaa+++ja++olen+opiskellut+vanhaakin++mutta+++teologia++on+kristinuskoon+kuuluva+termi+++joka+voi+sisältää+monenlaista++aihetta,+en+ole++opiskellut+.
Gerard+Gertoux+on+fyysikko+koulutukseltaan++eikä+ole++julkaissut++tieteellistä+kirjallisuutta+++seemiläisten++kielten++alalta++joita+alan+tutkijat+olisivat+voineet+vertaisarvostella.
10.05.2020 15:40
Tutkijoiden+kanta++on+selvä,++suomalainen++kirjallisuus,++myös+tutkijoiden,+käyttääkin+jo+muotoa+Jahve+suurelle+yleisöllä+puhuessaan++kun+nimi+kerran++jo+tiedetään+mutta+aina+on++joku+itseoppinut++joka+ei+ole+seemiläisten++kielten++tutkija++vaan++väsää++"metatutkimuksen+"+jossa++päätyy+Jehova+nimeen.
Tieteellinen+kirjallisuus+++käyttää+muotoa+YHWH.+
Hepreassa++on+jod++joka+on+j++ja+väite+++ettei+hepreassa+ole+kirjainta+"j+"joka+kuitenkin+++on,++on+varsin+outo+:++Jerushalajim,+Jahve,+Jisrael,+Jehuda,Jaakov+++kaikki+alkavat+kirjaimella+jota++ei+edes+ole.++YHWH+johtuu+selkeydestä++siitä+että++kyseessä+hepreassa+on+"jii"+ei+esim+englannin"+j"+joka+äännetään+toisin.
10.05.2020 15:15
Raamatussa+ei+ole+yhtään+kertaa+nimeä+Jehova,+täytyy+todella+"osata"+kristillistä+teologiaa+jotta+voi+tuohon+päätyä+mutta+voimme++hyvin+sopia+että+kristinuskon+++jumala++on+tämä++Jehova,+hänhän+voi+olla+kolmiyhteinenkin,+JHWH+ei+voi.+
+En+ole+kristitty++enkä+yritä+ketään+"eksyttää".
10.05.2020 14:26
Unohdin++kirjautua,++yllä+oleva+on+minun+kirjoittamani.
10.05.2020 12:41
Lainausmerkit+jäivät+pois++eli:++"On+monia+Raamatun+käännöksiä,+joissa+on+käytetty+nimeä+Jehovah+kuten+esim.+King+James+Version,+Young's+literal,+Darby+Bible,+American+Standard,+Reina-Valera+jne."
09.05.2020 13:17
Miten+sanot+näiden+sanojen++monikon+morah,+torah,++shurah+++kun+ei+hepreassa++mielestäsi++ole+o-vokaalimerkintää,++mikä+piste+siellä+++vavin+päällä+on,+entä+vaikka+moad,mofet+jne+?+Jehovah+ei+silti++ole+oikein.
09.05.2020 13:14
On+monia+Raamatun+käännöksiä,+joissa+on+käytetty+nimeä+Jehovah+kuten+esim.+King+James+Version,+Young's+literal,+Darby+Bible,+American+Standard,+Reina-Valera+jne.+"Kristillisiä+käännöksiä+kaikki,+ensin+käännätte+noin,++sitten++vetoatte+omiin+käännöksiinne.+
+
JHWH++nimenomaan+ei+ole+kirkon+keksintöä.
09.05.2020 13:00
Mikä+ongelma+tässä+kristityille+on,+jumalanne+++on++Jeesus.++Hän+on+se+joka+joko++pelastaa+teidät+tai+vie++kadotukseen,++me+muutkin+joudumme+jos+haluamme+välttyä+kristinuskon++helvetiltä+palvomaan+ja+uskomaan+juuri+Jeesukseen+.
Voitte++palvoa+Jeesusta+herrana,+jumalana,+messiaana++oman+oppinne+mukaan+sehän+on+teidän+uskontoanne++++ei+mitään+muuta+uskontoa,++mutta++oppinne+uskontonne++ja+teologianne++eivät+myöskään+ulotu+minkään+muun++uskonnon+alueelle+kuten+eivät+meidän+muiden+teidän++alueellenne.+"Minä+olen"+ei+kuitenkaan+ole++JHWH:n+nimi+++eikä+toran++lausetta+oikein+voi+tarkkaan+kääntää+kun+ei+hepreassa+tuolloin+ollut+++suomen++preesensiä+vastaavaa++muotoa+++missään+verbissä,+vaan+käytännössä++oli+vain++päättynyt+tekeminen+++ja+yhä+jatkuva.
09.05.2020 12:50
Raamattu+jota++1.+kristityt+käyttivät+oli++LXX.+Hepreaksi++ihminen+muutenon+ihmisen+poika+++ben+adam.++
LXX+++versioissa++nimen+++JHWH+tilalle+laitettiin+kreikan+substantiivi+kyrios,++joka+tarkoittaa+herraa.+Ensimmäiset+kristityt+nimittivät+Jeesusta+tuolla++nimellä,+jos+he+olisivat++nimenneet++hänet++JHWH:ksi+ei++kristinusko+olisi++voinut+syntyä++Israelin+maassa+koska+JHWH+ei+inkarnoidu,++ei+kuole,+ei++ole+kolme+vaan+on+yksi+eikä+ole+itse++oma+voideltunsa.+Tämä+on+hep.r+raamatun+ydin,+kristinuskohan+++on+oma+uskontonsa++koska+se+uskoo++kolmiyhteiseen+jumalaan++jossa+jumalalla+on+poika+ja+tuo++kristinuskon++oppi+syntyi+vähitellen.+
+Ei+ole+todisteita+siitä+että+mikään+UT:n+kirjoitus+olisi+alunperin+++ollut+kirjoitettu+hepreaksi+tai+edes+arameaksi.+Tutkijat++eivät+tuota++ajatusta+tue.
+Olet+siis++sitä+mieltä+++että+Jeesus+on+JHWH+++++joten+vastoin+JHWH:n+omia++ilmoituksia++hän+olikin+kuolevainen+jumala+jonka+++roomalaiset+ristiinaulitsivat+++ja+joka++jotenkin+kuolleenakin+pystyi+herättämäan+itsensä+eloon.++++Nyt+hän+on+++kolmeen+jakaantuneena++taivaassa+jonne++palasi++kuolleista+herättyään.
+Ok+tuo+siis++on+kristinuskon+oppi++++mutta+miksi+tätä+uutta+teologiaa+yritätte++pakottaa++juutalaisuuteen,++vieläpä++sen+tilalle++mitä+JHWH+itse++ilmoitti?
09.05.2020 12:08
Ketkä+tutkijat+sanovat+että+YHWH+on+Jehovah?+
"Nykyhepreaksi+kirjoitetuissa+Raamatuissa."+Mitähän+ne+ovat?+Onko+siis+++hepr.++raamatun++vanha+heprea++++aramea+muunnettu++nykyhepreaksi++ja++jopa+Jumalan+nimi+niissä+nekudoitu++Jehovaksi?++Anna+esimerkki+tällaisesta++raamatusta,++painopaikka++ja+vuosi.
09.05.2020 11:24
328 / 426