Vapaa kuvaus

Aloituksia

12

Kommenttia

8501

1. Jumalan+karitsasta+hepr.+raamattu+ei+puhu+mitään,+mutta+kyllä+lampaista+jotka+piti+uhrata,+++ihmisiähän+ei+saanut+uhrata+,+++eikä+uhraaminen++ollut+sallittua++muualla+kuin+temppelissä,+rituaalisesti+puhtaiden++pappien++toimesta.+Kristityt+antoivat+uuden+oman+tulkinnan++++sillekin+että+uhrieläinten+++piti++olla++viattomia,+sehän+tarkoitti++että++++uhrieläimissä+++ei+saanut+olla+vammoja+tai+sairauksia.++JHWH+myös+ilmoitti+että+uhrit+ovat+ikuisia,+++kullakin+oli+oma+ilmoitettu++tarkoitus+ja+aika.++Kristinusko++on+tässäkin++uusi+uskonto,++ei+jatkumoa+juutalaisuudelle+++saati+sen+kirjoitusten+"täyttymys."
  2. Se+jumala+joka+puhuu+heprealaisessa+raamatussa+jota+kristityt+++nimittivät+Vanhaksi+Testamentiksi,+++ilmoittaa+että+on+ainoa+jumala,+ainoa+joka+voi+ketään+auttaa+ja+kyse+siinä++on+maanpäällisestä+elämästä,++myös+messiaan+osalta+.Messias++on+Davidin+sukuun++++kuuluva+ihminen+++joka+ei+ole+++jumala,+ei+syntien+anteeksi++antaja,++ei+mitään+tuollaista+.+Messias+++tuo++rauhan+maailmaan++mutta+ei++vaadi+ketään+uskomaan+itseensä,hän+++ei+voi+uhata+tai+palkita+++sen+paremmin+taivaalla++kuin+helvetillä,+++kumpaakaan+++ei+hepr.+raamatussa+edes+ole.+++Messiasta++++ei+tarvitse+erityisesti+++seurata+tai+totella+++eikä+tunnistaa,+mutta+sen+näkee+että+maailma+muuttuu.++++Kristinusko+++perustuu++juutalaisen+Jeesuksen++elämään+tai+pikemmin+kuolemaan,+hänen+seuraajansa+uskoivat++että+Jeesus+oli+luvattu+messias+++ja+lopulta+kun+mikään+luvattu+ei+tapahtunut,++alkoivat+uskoa+että+hän+olikin+ylösnoussut++noussut+jumala+joka++tulisi++takaisin+.+Mikään+tällainen+ei+liity+hepr.+raamatun+messiaaseen,+joten+on+turha+selittää+että+juutalaiset+++jotenkin+++epäonnistuivat.+++Kristinusko+syntyi+uutena+uskontona++++ja+Israel+jatkaa+omaansa++"Minun+todistajani,+sanoo+JHWHolette+te+--+Israel,+sinä+jonka+olen+valinnut+palvelijakseni+--+ja+teidän+tulee+tuntea+minut+ja+uskoa+minuun,+ymmärtää,+kuka+minä+olen.+Ennen+minua+ei+ole+jumalaa+syntynyt+eikä+ollut+eikä+minun+jälkeeni+tullut+eikä+tule.+"Juutalaisuus++ei+ole+Jeesus-+uskonto++vaan++on+se+uskonto+jolla+on++alkuperäinen+ajatus+messiaasta,se+jota+muut+kopiovat+ja+muuttavat+.
  3. Ei+ole+mitään+ennustuksia++Jeesuksesta,+jumalasta+joka+onkin+kolme+,+jumalan+inkarnoitumisesta,+kuolemasta+++tms+++ja+++psalmit+++ovat+runoutta,+eivät++profetiaa.+Varhaiset+++kristityt++kyllä+yrittivät+etsiä+tukea++uudelle+++uskolleen++++heprealaisesta+++raamatusta,++mutta+ei+sellaista++löydy+ja+sen+kristityt+++teologit+ja+tutkijat+jo+joitakin+fundissuuntia++edustavia+lukuun+ottamatta++tunnustavatkin+.