Ensinnäkin tulee ymmärtää, että Jumala EI ole ihminen eikä ihminen ole Jumala.
Ateisteilla ei näytä olevan muuta vertailukohtaa Jumalalle kuin ihminen ja siksi kolminaisuus eli Jumalan olemmus/persoona ei millään mene heidän ymmärrykseensä.
Jumalan olemus, persoona eli Jumala itse muodostuu kolmesta eri persoonasta Isä, Poika ja Pyhä Henki.
Jumala ei ole pelkästään mikään noista kolmesta eikä mikään noista yksinään ole Jumala. Vaan Jumala muodostuu kaikista noista kolmesta.
Jos tästä joku ei ymmärä niin sitten en voi enemppää auttaa.
Mitä tarkoittaa, että Jumala on kolmiyhteinen - rautalankamalli
107
<50
Vastaukset
Kristinuskonharha ei siis olekaan monoteistinen uskonto?
Kolmiomainen himmeliepäjumala aiheuttaa melkoista mentaalijoogaa tuon epäjumalan palvelijoille.
Satujeesusta huudetaan hädässä apuun, mutt unohdetaanko huutaa noita kahta muuta persoona?
Ehkä apua saisi paremmin vinkumalla avuksi 'voi hyvä kolmiomainen kristinuskon epäjumala, tule nyt kaikissa kolmessa persoonassasi vähän jeesaamaan ja tuo jeesusteippiä mukaan'.- ma-he
kukaan ei odottanutkaan, että sinä ymmärrät sanaakaan.
ma-he kirjoitti:
kukaan ei odottanutkaan, että sinä ymmärrät sanaakaan.
Toisaalta Raamatussa oleva Israelin Jumala oli ihminen: Jerusalemissa asunut mies. Hän oli kaikkien kansojen jumalten kokousten puheenjohtaja.
- JoukoEsala
torre12 kirjoitti:
Toisaalta Raamatussa oleva Israelin Jumala oli ihminen: Jerusalemissa asunut mies. Hän oli kaikkien kansojen jumalten kokousten puheenjohtaja.
Laita se Raamatun kohta missä sanotaan noin.
JoukoEsala kirjoitti:
Laita se Raamatun kohta missä sanotaan noin.
Mm. Esran kirjassa Israelin Jumalalle tuotiin Jerusalemiin lautasia hänen eteensä, sekä kultaa ja hopeaa temppelin rakentamiseen.
Sitä en muista missä hän oli myös jumalten kokouksen johtaja; mutta "kaikilla kansoilla oli oma jumalansa"- kuten siis israelilaisillakin.- JoukoEsala
torre12 kirjoitti:
Mm. Esran kirjassa Israelin Jumalalle tuotiin Jerusalemiin lautasia hänen eteensä, sekä kultaa ja hopeaa temppelin rakentamiseen.
Sitä en muista missä hän oli myös jumalten kokouksen johtaja; mutta "kaikilla kansoilla oli oma jumalansa"- kuten siis israelilaisillakin.Onko liian vaikea lause: Laita se Raamatun kohta missä sanotaan!
JoukoEsala kirjoitti:
Onko liian vaikea lause: Laita se Raamatun kohta missä sanotaan!
Ei ollut vaikea. Mutta kerron sen mitä Raamatussa on kirjoitettu. Onko sinun vaikea etsiä Esrasta, jossa on vain muutama luku? Kannattaa hyvin paljon osata Raamattu.
- JoukoEsala
torre12 kirjoitti:
Ei ollut vaikea. Mutta kerron sen mitä Raamatussa on kirjoitettu. Onko sinun vaikea etsiä Esrasta, jossa on vain muutama luku? Kannattaa hyvin paljon osata Raamattu.
Minä kysyn raamatunkohtaa missä väität noin kirjoitetun. Voitko nyt vain laittaa sen ja lopettaa jankutuksesi?
JoukoEsala kirjoitti:
Minä kysyn raamatunkohtaa missä väität noin kirjoitetun. Voitko nyt vain laittaa sen ja lopettaa jankutuksesi?
Tätä tämä aina on. Mitä hyötyä on aina panna ne Raamatun paikat, kun niissä on samat asiat joka kerran? Kukaan ei ikinä kuitenkaan muista. Ja kohta taas sama rumba, huoh.
Opetelkaa se Raamattu, niin kaikilla olisi helpompaa!- Jarmo-koira-rakastajasi
torre12 kirjoitti:
Tätä tämä aina on. Mitä hyötyä on aina panna ne Raamatun paikat, kun niissä on samat asiat joka kerran? Kukaan ei ikinä kuitenkaan muista. Ja kohta taas sama rumba, huoh.
Opetelkaa se Raamattu, niin kaikilla olisi helpompaa!Et tiedä sitä, no se ei ollut mikään yllätys koska sinä toistat kuin papukaija samoja opetelmisi juttujasi tietämättä edes missä niin lukisi.
Jarmo-koira-rakastajasi kirjoitti:
Et tiedä sitä, no se ei ollut mikään yllätys koska sinä toistat kuin papukaija samoja opetelmisi juttujasi tietämättä edes missä niin lukisi.
Miksi haluat kaikki kahteen kertaan? Saamasi pitää!
- Jarmo-koira-rakastajasi
torre12 kirjoitti:
Miksi haluat kaikki kahteen kertaan? Saamasi pitää!
Et ole vielä kertaakaan sanonut sitä kohtaa raamatusta.
Jarmo-koira-rakastajasi kirjoitti:
Et ole vielä kertaakaan sanonut sitä kohtaa raamatusta.
Olen ainakin 10 kertaa, mutta pannaan taas.
Esra 7: 15. "...viemään sinne hopean ja kullan Israelin Jumalalle, jonka asumus on Jerusalemissa".
19: "... ne kalut jumalanpalveluksesta jätä Jerusalemin Jumalalan eteen".'
Ja kohta sitten taas tätä samaa.- RautalankaMalli
He-ma, torre12 & company, Jumala on kuin yksi vartalo jolla on kolme päätää ja jokaisella päällä omat aivonsa.
Jumala on Isä.
Isä ei kuitenkaan ole sama kuin Poika eikä Henki.
Jumala on Poika.
Poika ei kuitenkaan ole sama kuin Isä eikä Henki.
Jumala on Henki.
Henki ei kuitenkaan ole sama kuin Poika eikä Isä.
Yhteensä nämä kolme ovat yksi Jumala.
Kyse on samaan henkilöitymän kolmesta eri persoonasta. - Jarmo-koira-rakastajasi
torre12 kirjoitti:
Olen ainakin 10 kertaa, mutta pannaan taas.
Esra 7: 15. "...viemään sinne hopean ja kullan Israelin Jumalalle, jonka asumus on Jerusalemissa".
19: "... ne kalut jumalanpalveluksesta jätä Jerusalemin Jumalalan eteen".'
Ja kohta sitten taas tätä samaa.Ja missä sanotaan, että Jumala on mies ja missä, että hän asuu asumuksessaan?
Jarmo-koira-rakastajasi kirjoitti:
Ja missä sanotaan, että Jumala on mies ja missä, että hän asuu asumuksessaan?
No kun Jaakob näki rannalla miehen ja he siinä painivat. Jaakob huomasi miehen olevan Jumala.
Olisi vähän erikoista, että ei asuisi asumuksessaan, jonne tuotiin tavaraakin. Asumus lienee ihan talo.- HänTanssiKanssaEnkeleide
torre12 kirjoitti:
No kun Jaakob näki rannalla miehen ja he siinä painivat. Jaakob huomasi miehen olevan Jumala.
Olisi vähän erikoista, että ei asuisi asumuksessaan, jonne tuotiin tavaraakin. Asumus lienee ihan talo.Jaakob paini enkelinkanssa, sanoo juutalainen opetus ja perinne. Yleensä ajatellaan että kyseessä olis arkkienkeli Mikael.
- raamatunvalepappi
torre12 kirjoitti:
Tätä tämä aina on. Mitä hyötyä on aina panna ne Raamatun paikat, kun niissä on samat asiat joka kerran? Kukaan ei ikinä kuitenkaan muista. Ja kohta taas sama rumba, huoh.
Opetelkaa se Raamattu, niin kaikilla olisi helpompaa!Ei roska- tai satukirjallisuudesta kannattaisi ottaa oppeja, mutta tällaista populaa piisaa. Hörhöt vielä tukitsevat raamattua niin, että se sopii juuri heidän itsekkäisiin tarpeisiinsa.
HänTanssiKanssaEnkeleide kirjoitti:
Jaakob paini enkelinkanssa, sanoo juutalainen opetus ja perinne. Yleensä ajatellaan että kyseessä olis arkkienkeli Mikael.
Miksi jaakoppi sitten väittää painin jälkeen nähneensä jumalan kasvoista kasvoihin?
Mikaeliksi kristinuskonharhainen tietysti painikaverin tulkitsee, koska kukaanhan ei jäisi henkiin jouduttuaan epäjumalansa kanssa kasvokkain.- HänTanssiKanssaEnkeleide
he-ma kirjoitti:
Miksi jaakoppi sitten väittää painin jälkeen nähneensä jumalan kasvoista kasvoihin?
Mikaeliksi kristinuskonharhainen tietysti painikaverin tulkitsee, koska kukaanhan ei jäisi henkiin jouduttuaan epäjumalansa kanssa kasvokkain.Puhuin asiasta juutalaisen uskontulkinnan mukaan. Aika harva jutsku kokee olevansa kristitty jos heiltä menee synagogaan kysymään. Jos haluat saada syventäviä vastauksia, niin mene kysymään joltain juutalaoselta uskonoppineelta tai rabbilta.
HänTanssiKanssaEnkeleide kirjoitti:
Jaakob paini enkelinkanssa, sanoo juutalainen opetus ja perinne. Yleensä ajatellaan että kyseessä olis arkkienkeli Mikael.
Raamatussa Jaakob toteaa, että rannalla ollut mies oli Jumala. Hän ei sano painineensa enkelin kanssa. Mutta kaikesta on sitten monta väännöstä.
- yksipersoona1
RautalankaMalli kirjoitti:
He-ma, torre12 & company, Jumala on kuin yksi vartalo jolla on kolme päätää ja jokaisella päällä omat aivonsa.
Jumala on Isä.
Isä ei kuitenkaan ole sama kuin Poika eikä Henki.
Jumala on Poika.
Poika ei kuitenkaan ole sama kuin Isä eikä Henki.
Jumala on Henki.
Henki ei kuitenkaan ole sama kuin Poika eikä Isä.
Yhteensä nämä kolme ovat yksi Jumala.
Kyse on samaan henkilöitymän kolmesta eri persoonasta.YHDESTÄ PERSOONASTA.
Kristinuskon tärkein uskontunnustus, joka liittyy juuri kolminaisuuteen.
Yhdeksi hän ei ole tullut siten, että jumaluus olisi muuttunut ihmisyydeksi, vaan siten, että Jumala on omaksunut ihmisyyden. Yksi hän ei ole sen vuoksi, että luonnot olisivat sekoittuneet toisiinsa, vaan SIKSI, ETTÄ HÄN ON YKSI PERSOONA. Sillä niin kuin järjellinen sielu ja ruumis yhdessä ovat yksi ihminen, niin Jumala ja ihminen ovat yksi Kristus.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Athanasioksen_uskontunnustus yksipersoona1 kirjoitti:
YHDESTÄ PERSOONASTA.
Kristinuskon tärkein uskontunnustus, joka liittyy juuri kolminaisuuteen.
Yhdeksi hän ei ole tullut siten, että jumaluus olisi muuttunut ihmisyydeksi, vaan siten, että Jumala on omaksunut ihmisyyden. Yksi hän ei ole sen vuoksi, että luonnot olisivat sekoittuneet toisiinsa, vaan SIKSI, ETTÄ HÄN ON YKSI PERSOONA. Sillä niin kuin järjellinen sielu ja ruumis yhdessä ovat yksi ihminen, niin Jumala ja ihminen ovat yksi Kristus.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Athanasioksen_uskontunnustusMentaalijoogaa, jolla selitellään ihmisen keksimää epäjumalaa.
Valitan, selittely osoittaa palvontanne kohteen epäjumalaksi, koska maailmojen luoja ei olisi olemassaollessaan jättänyt selittelyvaraa sanomaansa.yksipersoona1 kirjoitti:
YHDESTÄ PERSOONASTA.
Kristinuskon tärkein uskontunnustus, joka liittyy juuri kolminaisuuteen.
Yhdeksi hän ei ole tullut siten, että jumaluus olisi muuttunut ihmisyydeksi, vaan siten, että Jumala on omaksunut ihmisyyden. Yksi hän ei ole sen vuoksi, että luonnot olisivat sekoittuneet toisiinsa, vaan SIKSI, ETTÄ HÄN ON YKSI PERSOONA. Sillä niin kuin järjellinen sielu ja ruumis yhdessä ovat yksi ihminen, niin Jumala ja ihminen ovat yksi Kristus.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Athanasioksen_uskontunnustusNo Raamatussa Jumala esitetään kovin ihmismäisenä: ajaa sairaat pois, katuu tekemisiään, antaa kuolemantuomioita, tekee virheitä, asuu asumuksessa Jerusalemissa, Herra kerää rahaa ihmisiltä.
- selitystästäasiasta1
Sanoit minulle tuon mentaalijooga-asian, ja oletit minun olevan uskovainen - siitä ei ollut kyse. Vaan kyse on siitä, että tähän yhden persoonan ongelmaan liittyy se kysymys, että uskontunnustuksessa TÄMÄ YKSI PERSOONA istuu taivaassa Isän vieressä. Kuka silloin on Isä uskontunnustuksen mukaan, jonka vieressä tämä YKSI PERSOONA istuu?
Jos persoona olisi väittämän mukaan - joka ei ole opissa - jakautunut, niin voisimme erottaa Isän ja Pojan, ja juttu uskonnon normituksen mukaan voisi vielä toimia, mutta se ei toimi, kun itse uskonto väittää, että kyseessä on vain YKSI PERSOONA.
Silloin herää kysymys, että kuka on Isä, jonka vieressä istuu tämä YKSI PERSOONA, joka on Isä, Jumala, Kristus poika ja Pyhä henki, ja uskontunnustuksen mukaan tämä istuu tämä YKSI PERSOONA Isän vieressä taivaassa. Tämän kysymyksen vuoksi on tärkeää, että pysytään opin ideassa.
YMMÄRRÄTKÖ? - taastätäsamaa
RautalankaMalli kirjoitti:
He-ma, torre12 & company, Jumala on kuin yksi vartalo jolla on kolme päätää ja jokaisella päällä omat aivonsa.
Jumala on Isä.
Isä ei kuitenkaan ole sama kuin Poika eikä Henki.
Jumala on Poika.
Poika ei kuitenkaan ole sama kuin Isä eikä Henki.
Jumala on Henki.
Henki ei kuitenkaan ole sama kuin Poika eikä Isä.
Yhteensä nämä kolme ovat yksi Jumala.
Kyse on samaan henkilöitymän kolmesta eri persoonasta.Jumala on kolmipäinen?
taastätäsamaa kirjoitti:
Jumala on kolmipäinen?
Kerberos, manalan porttien vahtikoira.
Kristinuskonharhaiset vain harhauttavat, koska eivät siedä epäjumalansa saaneen muista kulttuureista tartuntoja.
- kiitos.ap
Hyvin ja selvästi väänsit rautalangasta. Jos tästä joku ei ymmärrä niin syy on joko aivoissa tai halussa ymmärtää.
- samaamieltä_
Olen samaa mieltä.
samaamieltä_ kirjoitti:
Olen samaa mieltä.
Hyvin perusteltu!
Näillä perusteluilla voimme muuttaa kansakoulun laskentosäännöt, joissa 1 1 1 = 1 iankaikkisesti ja muuta väittävät tuomisemme viikoksi jalkapuuhun kristinuskon komiomaisen epäjumalan palvaamispaikan eteen kärsimään vedellä ja leivällä.
Jos tuosta oppivat, saavat siltainsinöörin paperit arkkipiispan allekirjoittamina.- apukoululaiselle
he-ma kirjoitti:
Hyvin perusteltu!
Näillä perusteluilla voimme muuttaa kansakoulun laskentosäännöt, joissa 1 1 1 = 1 iankaikkisesti ja muuta väittävät tuomisemme viikoksi jalkapuuhun kristinuskon komiomaisen epäjumalan palvaamispaikan eteen kärsimään vedellä ja leivällä.
Jos tuosta oppivat, saavat siltainsinöörin paperit arkkipiispan allekirjoittamina.Ihan sama mitä matikkaa sinä käytät koska et ymmärrä edes aloituksen ensimmästä kappaletta.
- siinä.taitosi
apukoululaiselle kirjoitti:
Ihan sama mitä matikkaa sinä käytät koska et ymmärrä edes aloituksen ensimmästä kappaletta.
Sinä kyllä ymmärrät vittuilemalla.
- ap.kiittää
usko.vainen kirjoitti:
Joo, erittäin selkeästi sanottu 🤓
Kiitos.
- Vertauskuva
he-ma kirjoitti:
Hyvin perusteltu!
Näillä perusteluilla voimme muuttaa kansakoulun laskentosäännöt, joissa 1 1 1 = 1 iankaikkisesti ja muuta väittävät tuomisemme viikoksi jalkapuuhun kristinuskon komiomaisen epäjumalan palvaamispaikan eteen kärsimään vedellä ja leivällä.
Jos tuosta oppivat, saavat siltainsinöörin paperit arkkipiispan allekirjoittamina.Vaikka käytämme yhteen kakkuun 3 kananmunaa siitä tudelleen edelleen vain 1 kakku.
- Oppikoulu
Vertauskuva kirjoitti:
Vaikka käytämme yhteen kakkuun 3 kananmunaa siitä tudelleen edelleen vain 1 kakku.
Kerran eräs opettaja vertasi Jumalaa veden olomuotoihin, kokoajan kyse on samasta elementistä vaikka se vaihtaakin kasvojaan. Isä on jää, Poika vesi ja Henki on höyryä.
Oppikoulu kirjoitti:
Kerran eräs opettaja vertasi Jumalaa veden olomuotoihin, kokoajan kyse on samasta elementistä vaikka se vaihtaakin kasvojaan. Isä on jää, Poika vesi ja Henki on höyryä.
Vesi ja sen olomuodot ovat mitattavissa, samoin tuo kakku.
Taikamaailmaan kuuluvan olennon ominaisuuksia ei pystytä mittaamaan, koska uskonharhaiset eivät ole onnistuneet epäjumalaansa esiin manaamaan.
Edelleen voidaan siis kaikki jumalväitteet hylätä valheina.- Tarja_N_Oppura
"Isä, Poika ja Pyhä Henki" on pelkkä naisia syrjivä hokema eikä tarkoita yhtään mitään muuta kun aivopesua. Tätä kun hoetaan aamusta iltaan niin kyllähän se alkaa tuntua "jumalaiselta" ja "pyhältä", paitsi niille, jotka pystyvät itse ajettelemaan. Pönkittäkää sitä peukuttamalla keskenänne, mutta hokema ei tarkoita yhtään mitään, vaikka vääntäisitte orjantappurasta.
- eisamaasia
Oppikoulu kirjoitti:
Kerran eräs opettaja vertasi Jumalaa veden olomuotoihin, kokoajan kyse on samasta elementistä vaikka se vaihtaakin kasvojaan. Isä on jää, Poika vesi ja Henki on höyryä.
"Kerran eräs opettaja vertasi Jumalaa veden olomuotoihin, kokoajan kyse on samasta elementistä vaikka se vaihtaakin kasvojaan. Isä on jää, Poika vesi ja Henki on höyryä."
Yksi ja sama vesimäärä ei kuitenkaan ole samaan aikaan jäätä, vettä / nesteenä ja höyryä. Kolminaisuusopin mukaan taas yksi ja sama Jumala olisi samaan aikaan kolme eri persoonaa. - älkääsotkeko1
Kolme eri osaa on YKSI PERSOONA, jonka vuoksi ne ovat YHTÄ AIKAA SAMA.
En ole uskovainen, vaan tämä liittyy edelleen tähän kysymykseen kristiuskon perusoppinormistossa:
" HÄN (tuo yksi persoona) on kärsinyt meidän pelastuksemme tähden, astunut alas helvettiin, noussut kuolleista, astunut ylös taivaisiin, ISTUNUT ISÄN OIKEALLE PUOLELLE, ja sieltä hän on tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita. Hänen tullessaan kaikkien ihmisten on noustava kuolleista ruumiillisesti ja käytävä tilille siitä, mitä ovat tehneet. Hyvää tehneet pääsevät ikuiseen elämään, pahaa tehneet joutuvat ikuiseen tuleen.
Tämä on yhteinen kristillinen oppi. Se joka ei usko sitä vakaasti ja vahvasti, ei voi pelastua!"
ITSENSÄ VIERESSÄKÖ TÄMÄ YKSI PERSOONA ISTUU!
YMMÄRRÄTTEKÖ?
Tästä syystä on nyt pidettävä tämä juttu balanssissa, että miksi sanotaan yksi persoona, eikä kolmea persoonaa.
Ja sama, kristinuskon tärkein uskontunnustus:
" Hän on täysi Jumala, ja täysi ihminen järjellisine sieluineen ja ihmisruumiineen. Jumaluudessaan hän on samanarvoinen kuin Isä, ihmisyydessään vähäarvoisempi kuin Isä. Vaikka hän on Jumala ja ihminen, ei kuitenkaan ole kahta Kristusta, vaan yksi. Yhdeksi hän ei ole tullut siten, että jumaluus olisi muuttunut ihmisyydeksi, vaan siten, että Jumala on omaksunut ihmisyyden. Yksi hän ei ole sen vuoksi, että luonnot olisivat sekoittuneet toisiinsa, vaan siksi, että HÄN ON YKSI PERSOONA. "
https://fi.wikipedia.org/wiki/Athanasioksen_uskontunnustus
Lopettakaa sotkemasta tätä juttu (punainen kiukkunaama), kun nyt pitää uskovaisten selittää tämän vakaan uskonsa perusteella, että KENEN VIERESSÄ YKSI PERSOONA, JUMALA ISTUU, JOTA HEIDÄN USKONTUNNUSTUKSESSAAN SANOTAAN ISÄKSI?
Arto, kuka on ISÄ? älkääsotkeko1 kirjoitti:
Kolme eri osaa on YKSI PERSOONA, jonka vuoksi ne ovat YHTÄ AIKAA SAMA.
En ole uskovainen, vaan tämä liittyy edelleen tähän kysymykseen kristiuskon perusoppinormistossa:
" HÄN (tuo yksi persoona) on kärsinyt meidän pelastuksemme tähden, astunut alas helvettiin, noussut kuolleista, astunut ylös taivaisiin, ISTUNUT ISÄN OIKEALLE PUOLELLE, ja sieltä hän on tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita. Hänen tullessaan kaikkien ihmisten on noustava kuolleista ruumiillisesti ja käytävä tilille siitä, mitä ovat tehneet. Hyvää tehneet pääsevät ikuiseen elämään, pahaa tehneet joutuvat ikuiseen tuleen.
Tämä on yhteinen kristillinen oppi. Se joka ei usko sitä vakaasti ja vahvasti, ei voi pelastua!"
ITSENSÄ VIERESSÄKÖ TÄMÄ YKSI PERSOONA ISTUU!
YMMÄRRÄTTEKÖ?
Tästä syystä on nyt pidettävä tämä juttu balanssissa, että miksi sanotaan yksi persoona, eikä kolmea persoonaa.
Ja sama, kristinuskon tärkein uskontunnustus:
" Hän on täysi Jumala, ja täysi ihminen järjellisine sieluineen ja ihmisruumiineen. Jumaluudessaan hän on samanarvoinen kuin Isä, ihmisyydessään vähäarvoisempi kuin Isä. Vaikka hän on Jumala ja ihminen, ei kuitenkaan ole kahta Kristusta, vaan yksi. Yhdeksi hän ei ole tullut siten, että jumaluus olisi muuttunut ihmisyydeksi, vaan siten, että Jumala on omaksunut ihmisyyden. Yksi hän ei ole sen vuoksi, että luonnot olisivat sekoittuneet toisiinsa, vaan siksi, että HÄN ON YKSI PERSOONA. "
https://fi.wikipedia.org/wiki/Athanasioksen_uskontunnustus
Lopettakaa sotkemasta tätä juttu (punainen kiukkunaama), kun nyt pitää uskovaisten selittää tämän vakaan uskonsa perusteella, että KENEN VIERESSÄ YKSI PERSOONA, JUMALA ISTUU, JOTA HEIDÄN USKONTUNNUSTUKSESSAAN SANOTAAN ISÄKSI?
Arto, kuka on ISÄ?<<ITSENSÄ VIERESSÄKÖ TÄMÄ YKSI PERSOONA ISTUU!
YMMÄRRÄTTEKÖ?>>
Raamatun mukaan Isä on henki, jota ei tiedä muu kuin Poika. Poika on tullut lihaksi, jotta näkisimme Jumalan. Jumala toki oli samaan aikaan myös taivaassa ja maan päällä. Jumala asuu meissä jokaisessa Pyhän Henkensä kautta, vaikka onkin samaan aikaan taivaassa ja meissä jokaisessa uskovassa. Eikö Jumala olekin ihmeellinen? Jumalaa emme voi ymmärtää oman järkemme avulla.
- Kirjakääröt
Ap.t.17:26 Biblia (17769 Ja hän on tehnyt kaiken ihmisten sukununnan yhdestä verestä, kaiken maan piirin päälle asumaan, ja määräsi aivotut ajat ja heidän asumisensa rajat. 1Moos.2:7. 1Kor.15:45 Biblia. Niin kuin myös kirjoitettu on: ensimäinen ihminen Adam on tehty eläväksi sieluksi, ja viimeinen Adam eläväksi hengeksi. 1Kor.15:47 Biblia. Ensimäinen ihminen on maasta ja maallinen, toinen ihminen on itse Herra taivaasta. Kirjoitetaan: maanpiirin, ensimmäinen, Ensimmäinen.
"Jumalan olemus, persoona eli Jumala itse muodostuu kolmesta eri persoonasta Isä, Poika ja Pyhä Henki.
Jumala ei ole pelkästään mikään noista kolmesta eikä mikään noista yksinään ole Jumala. Vaan Jumala muodostuu kaikista noista kolmesta."
Jumalasi tai jeesuksesi ei tosin missään tätä sano.- DeadManWalks
Lyhyt kuvaus kristillisestä jumalakuvasta:
Jumala on olemukseltaan yksi, ja hänellä on kolme toisistaan eriävää persoonaa Isä, Poika ja Pyhä Henki.- DeadManWalks
torre12 kirjoitti:
Miksi Raamattu ei tätä kerro? Jäi sinun varaan.
Kolminaisuusoppi on Raamatun selitystä.
- nainentransupahahenki
Skitsofreenikoillakin on useampia persoonia.
- DeadManWalks
nainentransupahahenki kirjoitti:
Skitsofreenikoillakin on useampia persoonia.
Niin? Skitsofreenikko on ihminen, mutta Jumala ei ole ihminen. Vertailukohta ei sovi mitenkään.
DeadManWalks kirjoitti:
Niin? Skitsofreenikko on ihminen, mutta Jumala ei ole ihminen. Vertailukohta ei sovi mitenkään.
Jumalia on ollut kaikenlaisia. Esimerkiksi Israelin Jumala oli Jerusalemissa asunut mies. Hän johti eri kansojen jumalien kokouksia.
- toteantotuuden
DeadManWalks kirjoitti:
Niin? Skitsofreenikko on ihminen, mutta Jumala ei ole ihminen. Vertailukohta ei sovi mitenkään.
Jumala on yksi skitsofrenian ilmentymistä ihmisen päässä.
torre12 kirjoitti:
Miksi Raamattu ei tätä kerro? Jäi sinun varaan.
Raamattu kyllä kertoo tämän. Emme vain voi ymmärtää Jumalaa.
Lainaan Nykyajasta (Adventtikirkon lehti) Norman Gulleyn artikkelin lopun. "Raamatussa jokaista kolminaisuuden persoonaa nimitetään Jumalaksi. Isä nimittää Kristusta Jumalaksi (Hepr. 1:3,8), Kristus nimittää Isää Jumalaksi (Joh. 8:42). Pietari moitti Ananiasta siitä, että tämä yritti pettää Pyhää Henkeä (kts. Ap.t. 5:3), ja näin ollen Ananias ei ainoastaan "valehdellut ihmisille, vaan Jumalalle" (jae 4)…"
Tietääkö kukaan mikä se on, jolla on yksi ruumis ja kolme päätä?
Epäpätevän apukoulussa opiskelleen kristinuskon kolmiomaisen epäjumalan luomus?
Ei kai tuollaista epäolentoa temppeliin päästettäis, kun lättäneniäkään ei sinne hyväksytä?
Monoteismi vs. polyteismi ovat siis vain semantiikkaa. Kolme jumalpersoonaa, joista yksi on toisen isä, toinen tämän, poika voidaan julistaa yhdeksi jumalaksi vaikka kukin persoona on tietenkin oma erillinen persoonansa.
Tätä voi mikä tahansa polyteistinen uskonto käyttää hyväkseen, toisaalta aidosti monoteistiset uskonnot kuten vaikka juutalaisuus ja islam, joutuvat samaan karsinaan sellaisten uskontojen kanssa jotka eivät aidosti ole monoteistisia .Monoteismissä on vain yksi jumala= yksi jumalpersoona.- Fatsapp
Kristinuskoon tuli hauskaksi sekasotkuksi vanhempien uskontojen monijumalaisuutta ja ihmisuhrin syöntiä!
- InhottavaRealistieikirj
Idea kolmiyhteisestä Jumalasta on sekasotku. Selittelyä selittelyn perään.
- Kysyjäx
Vain ateisteille sekasotku.
Kysyjäx kirjoitti:
Vain ateisteille sekasotku.
Tuleehan siitä sekasotku, kun edes Raamatussa ei moista ole tiedossa.
"Jumalan olemus, persoona eli Jumala itse muodostuu kolmesta eri persoonasta Isä, Poika ja Pyhä Henki."
Aika hyviä selkokielisiä ilmaisuja olette löytäneet. Tosin, Raamatusta näitä selityksiä ei löydy.- entä.sinä
Näin juuri Raamatussa kuvataan Jumalaa. Mutta kerro toki miten itse ymmärrät luterilaisen opin kolminaisuudesta.
entä.sinä kirjoitti:
Näin juuri Raamatussa kuvataan Jumalaa. Mutta kerro toki miten itse ymmärrät luterilaisen opin kolminaisuudesta.
Heh. Ei Jumalaa kyllä noin kuvata.
usko.vainen kirjoitti:
Luterilainen kirkko siis opettaa väärin 🤔❓
Kyllä näin on. Raamattu ei tunne kyseistä käsitettä. Ei löydy papin vihkimää avioparejakaan, joten kirkko tekee kaiken vaston Raamatun sanaa.
entä.sinä kirjoitti:
Näin juuri Raamatussa kuvataan Jumalaa. Mutta kerro toki miten itse ymmärrät luterilaisen opin kolminaisuudesta.
”Näin juuri Raamatussa kuvataan Jumalaa.”
Itse asiassa ei kuvaa. Jos lähdetään ns. sanatarkkaan tulkintaan, niin silloin vielä vähemmän löytyy Raamatusta mainintoja. Kyllä tämä oppi on luotu ja se pitänee tulkita enemmän vertauskuvallisesti.
”Mutta kerro toki miten itse ymmärrät luterilaisen opin kolminaisuudesta.”
Minä tutkiskelen tätä asiaa monelta kantilta.
- qåaäzm
Olen sitä mieltä että ateisti voi tulla helpommin uskoon, kun ajattelee että tässä on olemassa hierarkia. On erittäin loogista ajatella niin että on Isä ja Poika. Siinä palaset loksahtaa kohdilleen. Miksi yksikertaisesta asiasta ollaan tehty niin kamalan vaikeasti tajuttava, epälooginen asia? Väittäisin että tämä kolminaisuusoppi on muodostanut jopa esteitä juutalaisten evankelijoinnille historian aikana. Juutalaiset uskovat yhteen Jumalaan, mutta ei he voi kolminaisuusoppia sietää.
- Fatsapp
Joo kuule just näin jokainen ateisti kauhiasti yrittää ajatella!
Olet oikeassa kaikki hihhulit ovat ennen sekoamistaan ateisteja. Vaikka vauvat toisinaan särkivät se ei vielä tee niistä kaatumaseuralaisia...
- AteistiVaan
"Jumalan olemus, persoona eli Jumala itse muodostuu kolmesta eri persoonasta Isä, Poika ja Pyhä Henki."
Onko Isällä ja Pojalla kummallakin omat ajatuksensa? Vai tarkoitatko, että on vain yksi tietoisuus, jolla on useita eri persoonia (välillä julma ja vihainen, välillä rakastava ja laupias)?
Onko Isällä ja Pojalla sama ruumis, vai millä kriteerillä määrittelet ne yhdeksi ja samaksi entiteetiksi? Persoonat ekonomisen triniteettiopin mukaan:
Isä - luoja: Kristinuskon mukaan ihminen ja koko maailmankaikkeus eivät ole syntyneet sattumalta, vaan Isä Jumalan luomistyön tuloksena. Luomiskertomuksessa kerrotaan, että Jumala loi kaiken (Vanhassa Testamentissa Genesis 1) (Uuden Testamentin mukaan Sanallaan (Joh. 1)). Jumala loi sekä näkyvän että näkymättömän maailman. Näkyvään maailmaan kuuluvat luonto, eläimet, ihmiset ja näkymättömään hyvät ja pahat henkivallat. Jumalan luomistyö ei kuitenkaan päättynyt kuuteen päivään, vaan hän luo jatkuvasti uutta ihmisten työn kautta. Lisäksi Hän ylläpitää maailmaa voimallaan.[7][8]
Poika - pelastaja (Jeesus): Poika on syntynyt Isästä ennen aikojen alkua. Jeesuksena Jumala syntyi ihmiseksi ihmisten keskelle, ja tällöin Jumalan toinen persoona otti jumalallisen luonnon rinnalle pysyvästi myös ihmisluonnon, ks. kaksiluonto-oppi. Jeesus oli sijaiskärsijä; ristillä hän oli sovittaja ja lunastaja.
Pyhä Henki - pyhittäjä: Pyhän Kolminaisuuden kolmas persoona on Pyhä Henki, jonka Jeesus lupasi oppilailleen puolustajaksi ja totuuteen ohjaajaksi. Pyhä Henki lähtee (käy ulos) Isästä Pojan kautta. Hänet vuodatettiin opetuslapsille helluntaina Jerusalemissa. Tapahtumaa voidaan pitää kristillisen kirkon (l. seurakunnan) syntyhetkenä.Heh. Kun ihmiset tekevät ja tuottavat uutta, niin ei siinä sentään Jumala mitään tee. Älä ole naurettava.
Ihminenkin voi olla samaan aikaan sekä isä, että poika. Isällä voi olla isä ja pojalla poika. Alussa oli Poika, ja Poika oli Isän tykönä, ja Poika oli Isä.
- zxfhst
Väärin!
Jumalan olemus, persoona eli Jumala itse muodostuu kolmesta eri persoonasta Isä, Poika ja Pyhä Henki.
Jumala ei ole pelkästään mikään noista kolmesta eikä mikään noista yksinään ole Jumala. Vaan Jumala muodostuu kaikista noista kolmesta. zxfhst kirjoitti:
Väärin!
Jumalan olemus, persoona eli Jumala itse muodostuu kolmesta eri persoonasta Isä, Poika ja Pyhä Henki.
Jumala ei ole pelkästään mikään noista kolmesta eikä mikään noista yksinään ole Jumala. Vaan Jumala muodostuu kaikista noista kolmesta.Hyvin kirjoitit.
- hupsista-
zxfhst kirjoitti:
Väärin!
Jumalan olemus, persoona eli Jumala itse muodostuu kolmesta eri persoonasta Isä, Poika ja Pyhä Henki.
Jumala ei ole pelkästään mikään noista kolmesta eikä mikään noista yksinään ole Jumala. Vaan Jumala muodostuu kaikista noista kolmesta.Ai Jumala onkin neljä persoonaa? Jumala-persoona, Isä-persoona, Poika-persoona ja vielä Pyhä Henki -persoona.
hupsista- kirjoitti:
Ai Jumala onkin neljä persoonaa? Jumala-persoona, Isä-persoona, Poika-persoona ja vielä Pyhä Henki -persoona.
Taisihan tuohon tulla näemmä neljäskin persoona.
mummomuori kirjoitti:
Taisihan tuohon tulla näemmä neljäskin persoona.
Wikipedian mukaan:
* Persoonat ovat Jumalan yhtä korkeita subjekteja, joina Jumala toimii
* Kaikki persoonat ovat sama ikuinen, kaikkivaltias Jumalainti kirjoitti:
Wikipedian mukaan:
* Persoonat ovat Jumalan yhtä korkeita subjekteja, joina Jumala toimii
* Kaikki persoonat ovat sama ikuinen, kaikkivaltias JumalaOho, että Wikipedia tietää. Tiedän yhden asian: kristinuskosta Wikipediassa on uskovien kirjoituksia.
inti kirjoitti:
Wikipedian mukaan:
* Persoonat ovat Jumalan yhtä korkeita subjekteja, joina Jumala toimii
* Kaikki persoonat ovat sama ikuinen, kaikkivaltias Jumala" * Kaikki persoonat ovat sama ikuinen, kaikkivaltias Jumala "
Tämän monipersoonainen jumala ei voi olla sama kuin Israelin jumalan, kuitenkin kristityt väittävät että kyseessä on sama jumala, vaikka toisaalta juutalaiset ovat kristillisen lähetystyön kohde. Miten tämä on selitettävissä? Tunnustetaan implisiittisesti että israelin jumala on yksi joten hänestä puutttuu Jeesus- persoona jonka pitää olla palvonnan kohde?
Jos kaikki kristinuskon Jumalan persoonat ovat yhtä korkeita subjekteja miksi Jeesus- persoona väitti että Isä -persoona on häntä korkeampi ?
Entä miten on mahdollista että jumalan yksi persoona voi kuolla, kristinuskon jumala on siis ainakin osittain kuolevainen ja ollutkin osittain kuollut ?"Ihminenkin voi olla samaan aikaan sekä isä, että poika. Isällä voi olla isä ja pojalla poika. " mutta poika ei ole oma isänsä eikä isä oma poikansa .Kristinuskossa he ovat yksi ja sama koska kuulema ei kuitenkaan ole kolmea eri jumalaa. Näin kristinuskossa on oppi joka on mahdoton ja ilmeisesti olemassa vain siksi että kristinuskon pitää olla ainakin näennnäisesti monoteistinen koska juutalaisuus sitä on.
Siinäkin kristityt joutuvat umpikujaan kun sitten pitää yrittää viedä kolminaisuus Israelin jumalankin ominaisuudeksi, siksi kristityt joutuvat selittämään että heprean yksi tuossa kohdassa jossa JHWH ilmoittaa että on yksi, ei tarkoitakaan sitä mitä siinä sanotaan, vaan yksi pitääkin tuossa ymmärtää useamman jumalan kimpaksi joista JHWH on vain yksi.dikduk kirjoitti:
"Ihminenkin voi olla samaan aikaan sekä isä, että poika. Isällä voi olla isä ja pojalla poika. " mutta poika ei ole oma isänsä eikä isä oma poikansa .Kristinuskossa he ovat yksi ja sama koska kuulema ei kuitenkaan ole kolmea eri jumalaa. Näin kristinuskossa on oppi joka on mahdoton ja ilmeisesti olemassa vain siksi että kristinuskon pitää olla ainakin näennnäisesti monoteistinen koska juutalaisuus sitä on.
Siinäkin kristityt joutuvat umpikujaan kun sitten pitää yrittää viedä kolminaisuus Israelin jumalankin ominaisuudeksi, siksi kristityt joutuvat selittämään että heprean yksi tuossa kohdassa jossa JHWH ilmoittaa että on yksi, ei tarkoitakaan sitä mitä siinä sanotaan, vaan yksi pitääkin tuossa ymmärtää useamman jumalan kimpaksi joista JHWH on vain yksi.Kristinuskossa kolminaisuudella haluttaneen ilmaista relaatiota. Rakkaus on relaatio.
inti kirjoitti:
Kristinuskossa kolminaisuudella haluttaneen ilmaista relaatiota. Rakkaus on relaatio.
Voi olla, en ymmärrä kolminaisuutta muutoin kuin kristinuskon yrityksenä pysyä juutalaisuuden monoteismissa ainakin näennäisesti, näin vaikka on asetettu Jeesus jumalan asemaan . Tässä kuitenkin yritetään tehdä kolmiosta pyöreä, se kuitenkin on kristinuskon oma asia, mutta se ei ole että yritetään siirtää tuo oppi takautuvasti juutalaisuuteen, se on jo silkkaa epärehellisyyttä.
dikduk kirjoitti:
Voi olla, en ymmärrä kolminaisuutta muutoin kuin kristinuskon yrityksenä pysyä juutalaisuuden monoteismissa ainakin näennäisesti, näin vaikka on asetettu Jeesus jumalan asemaan . Tässä kuitenkin yritetään tehdä kolmiosta pyöreä, se kuitenkin on kristinuskon oma asia, mutta se ei ole että yritetään siirtää tuo oppi takautuvasti juutalaisuuteen, se on jo silkkaa epärehellisyyttä.
Jos halutaan geometrisoida, niin minusta aivan hyvin voi sanoa, että on olemassa yksi kolmio.
Ei se ole sen epärehellisempää kuin, jos sanoisi, että on olemassa yksi ympyrä. Eräs geometrisointi kolminaisuudelle on kuitenkin jana. On olemassa jana, jolla sekä alku, että loppu. Kun janaa taivuttaa siten, että alku ja loppu saatetaan yhteen, niin voidaan hyvinkin saada aikaan ympyrä. Argumentointisi epärehellisyydellä on kerrassaan merkillistä.dikduk kirjoitti:
Voi olla, en ymmärrä kolminaisuutta muutoin kuin kristinuskon yrityksenä pysyä juutalaisuuden monoteismissa ainakin näennäisesti, näin vaikka on asetettu Jeesus jumalan asemaan . Tässä kuitenkin yritetään tehdä kolmiosta pyöreä, se kuitenkin on kristinuskon oma asia, mutta se ei ole että yritetään siirtää tuo oppi takautuvasti juutalaisuuteen, se on jo silkkaa epärehellisyyttä.
"...en ymmärrä kolminaisuutta muutoin kuin kristinuskon yrityksenä pysyä juutalaisuuden monoteismissa ainakin näennäisesti..."
Olen päätynyt toistaiseksi samaan lopputulemaan. Mutta tutkiskelu jatkuu.inti kirjoitti:
Jos halutaan geometrisoida, niin minusta aivan hyvin voi sanoa, että on olemassa yksi kolmio.
Ei se ole sen epärehellisempää kuin, jos sanoisi, että on olemassa yksi ympyrä. Eräs geometrisointi kolminaisuudelle on kuitenkin jana. On olemassa jana, jolla sekä alku, että loppu. Kun janaa taivuttaa siten, että alku ja loppu saatetaan yhteen, niin voidaan hyvinkin saada aikaan ympyrä. Argumentointisi epärehellisyydellä on kerrassaan merkillistä.Jos nyt palataan perusasiaan: juutalaisuus on ilmoitususkonto jonka saama ilmoitus sanoo, että on Jumala joka on yksi ja ainoa, "minä" JHWH, joka on aina sama, siis alussa, lopussa ja siinä välillä.
Kristinusko päätyi toisenlaiseen jumalaan, kolmipersoonaiseen tietyn teologisen prosessin jälkeen, mutta vaikka kristinuskon oppi on tuo, niin juutalaisuuden oppi ei ole, eikä ole koskaan ollut eikä sitä kukaan voi muuksi muuttaa.
Väittämällä muuta te yrittätte osoittaa alunperin vääräksi sen ilmoituksen jonka JHWH Israelille antoi, siitä tässä on pakosti kyse .Harva kristitty vain on niin rehellinen että uskaltaa sen myöntää.dikduk kirjoitti:
Jos nyt palataan perusasiaan: juutalaisuus on ilmoitususkonto jonka saama ilmoitus sanoo, että on Jumala joka on yksi ja ainoa, "minä" JHWH, joka on aina sama, siis alussa, lopussa ja siinä välillä.
Kristinusko päätyi toisenlaiseen jumalaan, kolmipersoonaiseen tietyn teologisen prosessin jälkeen, mutta vaikka kristinuskon oppi on tuo, niin juutalaisuuden oppi ei ole, eikä ole koskaan ollut eikä sitä kukaan voi muuksi muuttaa.
Väittämällä muuta te yrittätte osoittaa alunperin vääräksi sen ilmoituksen jonka JHWH Israelille antoi, siitä tässä on pakosti kyse .Harva kristitty vain on niin rehellinen että uskaltaa sen myöntää.Kai juutalaisuuteen kuitenkin edelleen kuuluu Jumalan Henki? Ongelmaa tuottaa siis Jumalan Poika. Jumalalla ei voi eikä saa olla poikaa?
inti kirjoitti:
Kai juutalaisuuteen kuitenkin edelleen kuuluu Jumalan Henki? Ongelmaa tuottaa siis Jumalan Poika. Jumalalla ei voi eikä saa olla poikaa?
Ei Jumalan henki ole erillinen osa Jumalaa yhtä vähän kuin vaikka Jumalan käsi tms .JHWH on yksi, ei ole jumalpoikaa eikä muita osia jotka yhdessä olisivat jotenkin "jumala"ja jotka yhdessä muodostaisivat JHWH:n. Monoteismi on tällainen, kristinusko ei tosiasiallisesti ole monoteistinen ja siksi ette näköjään millään voi ymmärtää tätä asiaa.Tämä ei myös ole "voi tai saa olla "- asia.
On paljon uskontoja joiden jumalilla on isä tai poika/poikia tai molemmat, tyttäretkin ovat mahdollisia, mutta ne uskonnot eivät ole monoteistisia. Myös Israelin naapurikansoilla aikoinaan oli juuri tällaiset jumalat, jotka myös monesti kuolivat ja nousivat sitten taas ylös.dikduk kirjoitti:
Ei Jumalan henki ole erillinen osa Jumalaa yhtä vähän kuin vaikka Jumalan käsi tms .JHWH on yksi, ei ole jumalpoikaa eikä muita osia jotka yhdessä olisivat jotenkin "jumala"ja jotka yhdessä muodostaisivat JHWH:n. Monoteismi on tällainen, kristinusko ei tosiasiallisesti ole monoteistinen ja siksi ette näköjään millään voi ymmärtää tätä asiaa.Tämä ei myös ole "voi tai saa olla "- asia.
On paljon uskontoja joiden jumalilla on isä tai poika/poikia tai molemmat, tyttäretkin ovat mahdollisia, mutta ne uskonnot eivät ole monoteistisia. Myös Israelin naapurikansoilla aikoinaan oli juuri tällaiset jumalat, jotka myös monesti kuolivat ja nousivat sitten taas ylös."Ei Jumalan henki ole erillinen osa Jumalaa yhtä vähän kuin vaikka Jumalan käsi tms ."
Jep, ja vastaavasti Jumalan poika ei ole erillinen osa Jumalaa.dikduk kirjoitti:
Ei Jumalan henki ole erillinen osa Jumalaa yhtä vähän kuin vaikka Jumalan käsi tms .JHWH on yksi, ei ole jumalpoikaa eikä muita osia jotka yhdessä olisivat jotenkin "jumala"ja jotka yhdessä muodostaisivat JHWH:n. Monoteismi on tällainen, kristinusko ei tosiasiallisesti ole monoteistinen ja siksi ette näköjään millään voi ymmärtää tätä asiaa.Tämä ei myös ole "voi tai saa olla "- asia.
On paljon uskontoja joiden jumalilla on isä tai poika/poikia tai molemmat, tyttäretkin ovat mahdollisia, mutta ne uskonnot eivät ole monoteistisia. Myös Israelin naapurikansoilla aikoinaan oli juuri tällaiset jumalat, jotka myös monesti kuolivat ja nousivat sitten taas ylös.Ilmeisesti vaikeinta on selittää juuri tuo "yksi", jossa ei ole mitään muuta, sellaiseksi joka sisältää jotain muuta, eli ovat erillisiä ja samaa yhtäaikaa?
inti kirjoitti:
"Ei Jumalan henki ole erillinen osa Jumalaa yhtä vähän kuin vaikka Jumalan käsi tms ."
Jep, ja vastaavasti Jumalan poika ei ole erillinen osa Jumalaa.Ei vaan mene perille . JHWH on yksi, ei kolme tai useampaa persoonaa joista sitten väitetään että ne kimpassa muodostavatkin yhden jumalan.
Uskontonne poika on isästä erillinen osa jumalaanne, ei hän muuten voi olla poika eikä kuolla erillään, ei liioin tietää vähemmän kuin isä-osa, rukoilla muita osia avukseen tai ilmoittaa että isä-osa tietää enemmän kuin hän ja on häntä korkeampikin. Jeesus jotenkin istuukin isä-osan oikealla puolella ja toimii nyt taivaassa ylippapina - kertoisitko kenelle ja miksi? Itseäänkö hän palvelee?
Kristinusko on oma uskontonsa ja sen oppi on yksin sen asia mutta ette ilmeisesti ymmärrä, että ette voi omaa kolmen jumalpersoonien yhdistelmäänne siirtää minkään mun uskonnon jumalaksi vaikka kuinka uskoisitte omanne todeksi.mummomuori kirjoitti:
Ilmeisesti vaikeinta on selittää juuri tuo "yksi", jossa ei ole mitään muuta, sellaiseksi joka sisältää jotain muuta, eli ovat erillisiä ja samaa yhtäaikaa?
JHWH ei ole yksi ja monta yhtäaikaa - jos hänen omaan ilmoitukseensa on luottaminen. On vaikea selittää tolkullisesti tolkutonta: kristinuskon Jumalan kolminaisuus on uskontonne teologinen konstruktio joka syntyi uskontonne omasta tarpeesta. Ei ole mitään mahdollisuutta miten tuon rakenteenne voisitte siirtää mihinkään muuhun uskontoon. Ei liioin syytä, emme me muut tarvitse Jeesusta mihinkään, vain kristinusko perustuu tämän miehen elämään ja kuolemaan.
dikduk kirjoitti:
Ei vaan mene perille . JHWH on yksi, ei kolme tai useampaa persoonaa joista sitten väitetään että ne kimpassa muodostavatkin yhden jumalan.
Uskontonne poika on isästä erillinen osa jumalaanne, ei hän muuten voi olla poika eikä kuolla erillään, ei liioin tietää vähemmän kuin isä-osa, rukoilla muita osia avukseen tai ilmoittaa että isä-osa tietää enemmän kuin hän ja on häntä korkeampikin. Jeesus jotenkin istuukin isä-osan oikealla puolella ja toimii nyt taivaassa ylippapina - kertoisitko kenelle ja miksi? Itseäänkö hän palvelee?
Kristinusko on oma uskontonsa ja sen oppi on yksin sen asia mutta ette ilmeisesti ymmärrä, että ette voi omaa kolmen jumalpersoonien yhdistelmäänne siirtää minkään mun uskonnon jumalaksi vaikka kuinka uskoisitte omanne todeksi.Minusta asian voi ymmärtää siten, että Isä on suuri ja Poika pieni eli Jumala on sekä suuri, että pieni.
dikduk kirjoitti:
JHWH ei ole yksi ja monta yhtäaikaa - jos hänen omaan ilmoitukseensa on luottaminen. On vaikea selittää tolkullisesti tolkutonta: kristinuskon Jumalan kolminaisuus on uskontonne teologinen konstruktio joka syntyi uskontonne omasta tarpeesta. Ei ole mitään mahdollisuutta miten tuon rakenteenne voisitte siirtää mihinkään muuhun uskontoon. Ei liioin syytä, emme me muut tarvitse Jeesusta mihinkään, vain kristinusko perustuu tämän miehen elämään ja kuolemaan.
”On vaikea selittää tolkullisesti tolkutonta: kristinuskon Jumalan kolminaisuus on uskontonne teologinen konstruktio joka syntyi uskontonne omasta tarpeesta.”
Tuohon lopputulokseen alan minkin tulla. Mitä enemmän tätä asiaa tarkastelee, sitä kummallisemmalta selitykset kuulostavat. Mennään todellisuudessa sellaisiin filosofisiin kiemuroihin, joita ei vain yksiselitteisesti osata selittää.
Juutalaisuuteen kuuluu niin yksiselitteisesti yksi Jumala, ja se pitää loogisuutensa koko ajan. Toisaalta Jeesus on meille kristityille tärkeä, etten voi Hänenkään osuuttaan noin vain sivuuttaa. Mutta kuten tuolla jo aiemmin mainitsin, tutkiskelen tätä asiaa.mummomuori kirjoitti:
”On vaikea selittää tolkullisesti tolkutonta: kristinuskon Jumalan kolminaisuus on uskontonne teologinen konstruktio joka syntyi uskontonne omasta tarpeesta.”
Tuohon lopputulokseen alan minkin tulla. Mitä enemmän tätä asiaa tarkastelee, sitä kummallisemmalta selitykset kuulostavat. Mennään todellisuudessa sellaisiin filosofisiin kiemuroihin, joita ei vain yksiselitteisesti osata selittää.
Juutalaisuuteen kuuluu niin yksiselitteisesti yksi Jumala, ja se pitää loogisuutensa koko ajan. Toisaalta Jeesus on meille kristityille tärkeä, etten voi Hänenkään osuuttaan noin vain sivuuttaa. Mutta kuten tuolla jo aiemmin mainitsin, tutkiskelen tätä asiaa.Kristinusko ei tietenkään voi Jeesusta sivuuttaa, hänhän on siinä pääasia ja koko uskonnon synnyn syy, mutta juutalaisuudessa on niin että Jumala on yksi, yksi persoona, ei monta. En ymmärrä miksi kukaan kristitty tässä luulee itse tietävänsä paremmin , yrittää oikaista ilmoittajaa itseään ja siirtää kristillisen opin toiseen uskontoon?
inti kirjoitti:
Minusta asian voi ymmärtää siten, että Isä on suuri ja Poika pieni eli Jumala on sekä suuri, että pieni.
En tiedä miten te yritätte selittää kristinuskon eri jumalpersoonat yhdeksi jumalaksi, mutta tätä ongelmaahan ei missään muussa uskonnossa ole. Juutalaisuudessa on vain yksi Jumala, yksi persoona, ei ole poikaa joten ei ole suuruusongelmiakaan.
dikduk kirjoitti:
En tiedä miten te yritätte selittää kristinuskon eri jumalpersoonat yhdeksi jumalaksi, mutta tätä ongelmaahan ei missään muussa uskonnossa ole. Juutalaisuudessa on vain yksi Jumala, yksi persoona, ei ole poikaa joten ei ole suuruusongelmiakaan.
Kolminaisuus ei ole ongelma vaan rikkaus ja kyllä kolminaisuuksia löytyy hindulaisuudestakin ihan mukavasti. Ja onhan hindulaisuudessa Atman/Brahman hieman kuin Poika/Isä. Se mitä olen kirjoittanut liittyy hyvin vähän juutalaisuuteen, mitä nyt ympyrän mainitsin.
- lpppppko
Rautalankamalli sinulle: Jeesukseen lahkosaarnaajaan meni Jumalan henki Johanneksen pyhän miehen kasteessa. AjoittainJeesus toimi tämän hengen vaikutuksen alla. Hän oli profeetta joka ennusti vaikeita aikoja.
Hurmoshenkiä on taasen monenlaisia ja demoneja joita Jeesus saarnaaja ajoi pois sairaista.- apostolienteot1
Mitä sinä puhut? Jeesus puhui totuuden Hengestä, jonka hän lähettää ohjaamaan. Mutta Jeesuksen kuoleman jälkeen Paavali kysyi noin 12 opetuslapselta, jotka tapasi, että eikö heitä kastettu Pyhällä hengellä. Opetuslapset sanoivat, etteivät he tiedä mitään Pyhästä hengestä, etteivät olleet koskaan edes kuulleet Pyhästä hengest. Paavali sanoi, että heidät pitääkin kastaa vielä Pyhällä hengellä ja näin Raamattuun tuli termi Pyhä henki. Se ei ole tullut Jeesukselta. Tämä tarina löytyy Apostolientekojen 19. luvusta.
- vastatkaa1
Täällä taas vedetään niin railakkaasti kolminaisuusoppia vinoon, ja Jumalaa kolmeen persoonaan, että siirrän vielä loppuun. Arton sijasta voivat muutkin uskovaiset kertoa käsityksensä Isästä, jonka vieressä Jumala istuu.
Kolme eri osaa on YKSI PERSOONA, jonka vuoksi ne ovat YHTÄ AIKAA SAMA.
Kristiuskon perusoppinormistossa:
" HÄN (tuo yksi persoona) on kärsinyt meidän pelastuksemme tähden, astunut alas helvettiin, noussut kuolleista, astunut ylös taivaisiin, ISTUNUT ISÄN OIKEALLE PUOLELLE, ja sieltä hän on tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita. Hänen tullessaan kaikkien ihmisten on noustava kuolleista ruumiillisesti ja käytävä tilille siitä, mitä ovat tehneet. Hyvää tehneet pääsevät ikuiseen elämään, pahaa tehneet joutuvat ikuiseen tuleen.
Tämä on yhteinen kristillinen oppi. Se joka ei usko sitä vakaasti ja vahvasti, ei voi pelastua!"
ITSENSÄ VIERESSÄKÖ TÄMÄ YKSI PERSOONA ISTUU!
YMMÄRRÄTTEKÖ?
Tästä syystä on nyt pidettävä tämä juttu balanssissa, että miksi sanotaan yksi persoona, eikä kolmea persoonaa.
Ja sama, kristinuskon tärkein uskontunnustus:
" Hän on täysi Jumala, ja täysi ihminen järjellisine sieluineen ja ihmisruumiineen. Jumaluudessaan hän on samanarvoinen kuin Isä, ihmisyydessään vähäarvoisempi kuin Isä. Vaikka hän on Jumala ja ihminen, ei kuitenkaan ole kahta Kristusta, vaan yksi. Yhdeksi hän ei ole tullut siten, että jumaluus olisi muuttunut ihmisyydeksi, vaan siten, että Jumala on omaksunut ihmisyyden. Yksi hän ei ole sen vuoksi, että luonnot olisivat sekoittuneet toisiinsa, vaan siksi, että HÄN ON YKSI PERSOONA. "
https://fi.wikipedia.org/wiki/Athanasioksen_uskontunnustus
Lopettakaa sotkemasta tätä juttu (punainen kiukkunaama), kun nyt pitää uskovaisten selittää tämän vakaan uskonsa perusteella, että KENEN VIERESSÄ YKSI PERSOONA, JUMALA ISTUU, JOTA HEIDÄN USKONTUNNUSTUKSESSAAN SANOTAAN ISÄKSI?
Arto, kuka on ISÄ? - 12____13
Suosittelisin kyllä pysymään ennemmin siinä, mitä Raamattu opettaa.
- keisarijumala1
Niinpä, on kyllä tosi kummallista, että miksi tuollainen kolminaisuusoppi edes tehtii keisarin vaatimuksesta, kun Konstantinus Suuri oli joka tapauksessa voideltu Jumalaksi kuoleman jälkeen. Viimeinen keisari.
- pyhäkeisarikunta1
Liittyyköhän se jotenkin siihen, kun Rooman vallan jälkeen jatkoi Pyhä saksalais-roomalainen keisarikunta?
Keisareita on ollut vielä meidänkin aikana, vasta vuonna 2007 kuoli - joitakin kertoja Suomessakin luennoinut - Otto von Habsburg, joka oli viimeinen Itävallan keisari, Pyhän saksalais-roomalaisen keisarikunnan jälkeläinen ja varmasti Euroopan yhdentymisen suurin voimatekijä; myös Pan-eurooppaliikkeen puheenjohtajia ja Euroopan yhdentymisen kantavin voima kreivi Coudenhove-Kalergin ohella. Jostain syystä hänen wikilinkissään puhutaan Paneurooppa Unionista - luultavasti tarkoittaa Euroopan Unionia. He ovat niitä siniverisiä.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Pyhä_saksalais-roomalainen_keisarikunta
Eikö siellä luterilaisuudessa ollut joku kohta, johon vahvasti vaikutti myös keisarivalta? - keisarivalta1
Pyhän saksalais-roomalaisen keisarikunnan sanotaan lakanneen vasta 1800-luvun alussa, joten sillä on ollut oltavakin todella läheiset suhteet kirkkoon.
” Keisari Konrad II:n alaisuuteen kuuluvia maita kutsuttiin Rooman keisarikunnaksi vuonna 1034, Pyhäksi keisarikunnaksi vuonna 1157 ja Pyhäksi roomalaiseksi keisarikunnaksi 1254, aluksi latinankielisellä määreellä Sacrum ('siunattu') ja myöhemmin saksaksi Heilig ('pyhä/siunattu').[5] Keisari Otto II oli ensimmäinen, josta käytettiin nimeä Rooman keisari. Nimitys Pyhä saksalais-roomalainen keisarikunta juontaa juurensa vuoteen 1512, jolloin se esiintyi muodossa ”Heiliges Römisches Reich Deutscher Nation” (Saksan kansakunnan pyhä roomalainen valtakunta).”
Kyllä tässä mennään ihan samaa Rooman keisarivallan jatkoa.
- Taivaan-pirtti
Mistä olet kopioinut nämä lapselliset tekstisi?
Jeesukseen meni Jumalan profeetallinen henki Johanneksen kasteessa. Jeesus käytti Jumalan voimaa hyväkseen parantaessaan sairaita ja ajaessaan demoneja riivatuista.
Kuoleman jälkeen hänestä tuli pyhä ja hän asuu taivaassa. Hän ei ole kuitenkaan Jumala vaan yksi monista pyhistä, taivaallisesta väestä."Hän ei ole kuitenkaan Jumala vaan yksi monista pyhistä, taivaallisesta väestä. "
Eli et puolla kolmiyhteistä Jumalaa?
Jumala ilmoitti itsensä Jeesuksessa Kristuksessa ja asuu meissä jokaisessa Pyhän Henkensä kautta. Ajatelkaa, että Jumala asuu meissä, jotka uskomme.:)
- Kirjakääröt
1Joh.5:7-8 Sillä kolme on, jotka todistavat: Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme pitävät yhtä. 1Joh.5:7-8 Biblia (1776) Sillä kolme ovat, jotka todistavat taivaassa: Isä, Sana ja Pyhä Henki, ja ne kolme yksi on. Ja kolme ovat, jotka todistavat maan päällä: Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme yhdessä ovat.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1345632
Maisa Torppa
Voitto oikeudesta. Tässä näkee miten huteralla pohjalla nuo syytökset ovat. Hyvä Maisa 💖. IL2454133- 91745
Nainen, älä tee aloitetta, jos
Jos olet: - ylipainoinen - yksinhuoltaja - tatuoitu - tukassa on varoitusväri - sinulla on muita lävistyksiä kuin korvak1541008- 90923
Veronika Honkasalo(vas.)venäjän asialla
Honkasalon mukaan mukaan venäläisiä turvapaikanhakijoita kohdellaan lainvastaisesti. "Vasemmistoliiton varapuheenjohtaj64923Persut palkitsisi verohelpotuksin röökin polton ja ryyppäämisen lopettamisesta
>> Perussuomalaiset ehdottavatkin, että haittaverojen sijaan terveellisestä elämää viettäville ihmisille voitaisii135917- 80808
Trump laittomien siirtolaisten kauhu.
Trump toimii ihan oikein, kun karkoittaa maassa laittomasti oleskelevat rikolliset siirtolaiset takaisin kotimaihinsa ei110792- 40786