Vapaa kuvaus

Aloituksia

12

Kommenttia

8499

1. Ei purkanut liitto on ikuinen. Minulla on maailman luojan lupaus "Minun todistajani, sanoo JHWH, olette te -- Israel, sinä jonka olen valinnut palvelijakseni -- ja teidän tulee tuntea minut ja uskoa minuun, ymmärtää, kuka minä olen. Ennen minua ei ole jumalaa syntynyt eikä ollut eikä minun jälkeeni tullut eikä tule." Minulla on ihan kaikki on Jumala joka on luvannut nostaa, kantaa ja viedä perille.
    Jeesus uskoi isäkseen Israelin jumalaa joten tuskin piti tätä valehtelijana tai oli itse laput silmillä mutta kristityt tuntevat huonosti jopa oman uskontonsakin. Mikä on lain suurin käsky? Jeesuksen mukaan se että pitää rakastaa JHWH.ea yli kaiken. Turhaa rakkautta kun JHWH osoittautuukin valehtelijaksi.
    Jeesushan ilmoitti myös ettei laista katoa pieninkään piirto mutta lain antoi JHWH ja valehteli siis lain antaessaankin joten ?
    Kristityt tässä eivät tajua. JHWH:n voidelluksi eli messiaaksi Jeesus uskoi itseään siitähän tulee koko kristinuskon nimi mutta mihin lupaus messiaasta taas liittyykään? Kenellä ne laput on silmillä?
  2. Kuoleman rangaistus poistettiin juutalaisuudesta jo toisen temppelin aikaan ts. sen antaminen tehtiin käytännössä mahdottomaksi. Emme myöskään tiedä moniko mies itse asiassa on surmattu miehen kanssa makaamisesta tai kukaan sabatin rikkomisen vuoksi.
    Euroopan maissa oli kuoleman rangaistus voimassa lähes kaikissa maissa vielä 1800-luvulla, osin 1900 luvulla ja mm USA:ssa joissakin osavaltioissa yhä. Israel ja Juuda eivät olleet sen sotaisempia kuin tuon ajan pikkuvaltiot yleensä nekin raasut kun elivät samaan aikaan kuin Assyria, Babylonia ja Rooma.

Kyllä se vanha liitto on paha, voi voi, kuitenkin uskotte että Jumalanne poika syntyi juutalaiseksi ja päälle pääksi väitti ettei laista katoasi ainoakaan piirto. Ilman suullista lakia juutalainen kansa ei keräisi roppakaupalla tieteen Nobeleja vaan eläisi yhä 1000 eaa lukua. Jo Jeesuksen aikaan juutalaiset naiset voivat niin halutessaan elää itsellistä elämää, tosin niin voivat esikristillisessä Suomessakin. Taantumus saattaa tulla yllättävältä taholta...

Itse en ymmärrä joidenkin täällä kirjoittavien loputonta kitinää tyyliin vanha liitto sitä tai tätä ,ilman mitään tietoa. Islamin historiasta täällä kaikilla ei myös tunnu olevan tietoa, sehän on ollut lähes yhtä sotaisa kuin kristinusko. Siis todella sotaisa. Viime vuosikymmenen aikaan lähi-idässä arabit ovat tappaneet yhteensä miljoona muuta arabia, Syyriassa, Jemenissä ja muulla. Jos mennään Irakin ja Iranin sotaan saadaan laittaa satoja tuhansia lisää jne.
  3. Aivan ja se symbolinen raha joka papeille annetaan on kiitos siitä että esikoispoikia ei enää tarvinnut lähettää pappistehtäviin vaan nyt oli suku joka nuo tehtävät hoiti ja yhä hoitaa. Lapsikuolleisuus oli muinoin suurta ja oli hyvin mahdollista että vain yksi lapsi säilyi hengissä joten pojan menettäminen muihin tehtäviin ei ollut pikku juttu.
    Lähes kautta maailman esikoispojilla on ollut sekä etuja että velvollisuuksia, tämä poika mm peri kruunun ja tavallisten tallukoiden esikoispojat tilan. Ajatus että vanhemmat söisivät lapsensa on tietenkin sairas.