Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
dikduk
profiilit
dikduk
dikduk
Vapaa kuvaus
Aloituksia
12
Kommenttia
8499
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Ei purkanut liitto on ikuinen. Minulla on maailman luojan lupaus "Minun todistajani, sanoo JHWH, olette te -- Israel, sinä jonka olen valinnut palvelijakseni -- ja teidän tulee tuntea minut ja uskoa minuun, ymmärtää, kuka minä olen. Ennen minua ei ole jumalaa syntynyt eikä ollut eikä minun jälkeeni tullut eikä tule." Minulla on ihan kaikki on Jumala joka on luvannut nostaa, kantaa ja viedä perille.
Jeesus uskoi isäkseen Israelin jumalaa joten tuskin piti tätä valehtelijana tai oli itse laput silmillä mutta kristityt tuntevat huonosti jopa oman uskontonsakin. Mikä on lain suurin käsky? Jeesuksen mukaan se että pitää rakastaa JHWH.ea yli kaiken. Turhaa rakkautta kun JHWH osoittautuukin valehtelijaksi.
Jeesushan ilmoitti myös ettei laista katoa pieninkään piirto mutta lain antoi JHWH ja valehteli siis lain antaessaankin joten ?
Kristityt tässä eivät tajua. JHWH:n voidelluksi eli messiaaksi Jeesus uskoi itseään siitähän tulee koko kristinuskon nimi mutta mihin lupaus messiaasta taas liittyykään? Kenellä ne laput on silmillä?
28.03.2025 18:43
Nimi kyllä on JaHWeh tämä on tieteen tieto.
28.03.2025 18:03
Ei ole kahta. Muinoin uskottiin Lähi-idässä ja mm Kreikassa että vainajien loppusijoituspaikka oli maan alla jossa vainajat viettivät synkähköä elämää mutta ilman mitään rangaistuksia. Tästä nk. sheolista voitiin kutsua joku kalmo elävien joukkoonkin vähäksi aikaa kuten profeetta Samuel, joka tunnistettiin siitä että hänellä oli yllään sama viitta kuin eläessään.
Sheol kuitenkin katosi, rangaistukset ja palkkiot olivat maallisia, tuonpuoleinen ei Israelin uskontoa kiinnostanut, pitkää elämää maan päällä tavoiteltiin ja se oli palkkio mm jos kunnioitti vanhempiaan.
Toisen temppelin aikaan oppineet loivat opin tästä maailmasta ja tulevasta, taivasten valtakunnasta, helvettiä ei siihen kuulu vaan välivaihe jonka pituus riippuu siitä miten on maan päällä elänyt.
Danielin kirja on kirjoitettu seleukidien aikaan jolloin kreikkalaiset häpäisivät temppelin ja osa juutalaisista liittyi kreikkalaisin ja he elivät hyvin kun taas taidollisia, oppineita, vainottiin ja kidutettiin . Siitä ajatus että jotkut heräävät häpeään, ne jotka asettuivat vihollisen puolelle ja taidolliset jotka kuolivat lakia puolustaessaan, ikuiseen elämään. .
28.03.2025 17:53
Eivät siirtyneet eivätkä nähneet mitään merkkejä eikä juutalaisuudessa kiistelty pitikö Jeesusta saarnata jumalana- mikä olisi ollut Jumalan pilkkaa - tai profeettana mitä hän ei myös ollut, vaan hän lopulta päätyi kristinuskossa sen jumalan pojaksi juutalaisuudessa hän on kuollut juutalaismies joka ehkä uskoi että olisi luvattu messias.
28.03.2025 17:17
Se toinen kyllä lienee hörhö, mutta joka luulee että juutalaisuudessa on jumala joka laittaa ihmisiä helvettiin tai että on jumala jolla on poika ei kyllä tiedä juutalaisuudesta yhtään mitään.
Yleensä kristityillä muinoin ja osalla yhä, olivatpa valtavirtaa tai jonkin itse keksityn kristillistyylisen teologian edustajia, on yhteistä se että juutalaisuus haukutaan. Kai jotta oma uskonto tuntuisi todemmalta mutta asiallisia eroja joita todella on ja jotka tekevät kristinuskosta eri uskonnon kuin juutalaisuus , ei huomata . Sama Jumala ei voi olla yksi ja ainoa jumala ja samalla jumala jolla on poika ja joka jakaantuu kolmeen osaan.
28.03.2025 16:59
JHWH ilmoitti että liitto Israelin kanssa on ikuinen kerrotko miksi sitten yritätte vedota Jumalaan joka mielestänne valehteli Israelille sen kun kerkisi ?
Myös tietämättömyytenne sekä hepr. raamatun kirjoituksista että sen ajan historiasta on monilla täällä kirjoittavilla aivan valtavaa. Ei mikään vierasuskonto ole juutalaisille kova paikka, miksi olisi ?Takuuna siihen on maailman luojan sana .
Hiljattain täällä eräs kristitty väitti että maailman luoja tapettiin ristillä, maailma siis oli ilman luojaa pari päivää koska roomalaiset jumalan listivät kunnes hän herätti itse itsensä uhrattuaan itsensä itselleen uhriksi. Monet väitteet joita täällä kuulee ovat absurdeja. Juutalaisuus ei millään tavoin ole sidoksissa kristinuskoon eikä kristinuskonkaan tarvitsisi olla juutalaisiin kirjoituksiin etteköhän jo pärjäisi ihan yksinkin?
28.03.2025 16:10
Miten Jeesus täytti lain? Miten mikään kansa voi elää ilman lakeja kun lait on täytetty?Teologia ja maallinen elämä eivät kristinuskossa kohtaa.
28.03.2025 14:19
Voi esim. lähettää vaimonsa orjattarelle syntyneen orjan lapsineen pois. Kyseessä on nykykatsoen alistava seksuaalimoraali ja moraali joka sallii hyväksikäytön. Mutta minkä pelastuksen siinä kukaan menetti? Ei ollut ainoatakaan uskontoa joka sellaista olisi opettanut ja mikä myöhempi uskonto voi julistautua taannehtivasti oikeaksi tuhansia vuosia taaksepäin?
Mikä on Raamatun seksuaalimoraali sehän muuttui aikojen mukaan jo muinoin, nyt ei enää saa pitää orjiakaan vaikka muinoin ne olivat oleellinen osa taloutta.
Entä naisten asema - pitäisikö sen olla vuodelta1000eaa tai se jonka Paavali opettaa tai se että jokaisen ihmisarvo on sama eikä perustana pidetä tarinaa jossa mies ja eläimet olivat ennen naista eihän sellaista aikaa ole koskaan edes ollut.
28.03.2025 13:25
Kumpi Jumala uhkaa helvetillä jos uskoo väärin ?Juutalaisuudessa ei ole helvettiä ja ihmiseltä odotetaan että toimii oikein muita kohtaan .
Siinä Markion oli oikeassa että juutalaiset ja kristityt eivät usko samaan jumalaan, kristinuskossa sen Jumala vaatii että kaikki ihmiset uskovat että kristinuskon jumalalla on poika ja jos ei usko Jeesukseen päätyy kuoltuaan helvettiin.
28.03.2025 11:28
Mistä ihmisen pitää muka pelastua? Jumala ilmoittaa että on yksi ja Israel on sen todistaja se on Israelin kansan tehtävä joka ei ole ehdollinen eikä tilapäinen.
28.03.2025 11:12
Onkohan noin? Imaamejakin on tietenkin monen laisia kuten on muitakin, jotkut kristityt papitkin vaativat että naisten elämän pitäisi olla samanlaista kuin 2000 vuotta sitten.
28.03.2025 00:32
Kuoleman rangaistus poistettiin juutalaisuudesta jo toisen temppelin aikaan ts. sen antaminen tehtiin käytännössä mahdottomaksi. Emme myöskään tiedä moniko mies itse asiassa on surmattu miehen kanssa makaamisesta tai kukaan sabatin rikkomisen vuoksi.
Euroopan maissa oli kuoleman rangaistus voimassa lähes kaikissa maissa vielä 1800-luvulla, osin 1900 luvulla ja mm USA:ssa joissakin osavaltioissa yhä. Israel ja Juuda eivät olleet sen sotaisempia kuin tuon ajan pikkuvaltiot yleensä nekin raasut kun elivät samaan aikaan kuin Assyria, Babylonia ja Rooma.
Kyllä se vanha liitto on paha, voi voi, kuitenkin uskotte että Jumalanne poika syntyi juutalaiseksi ja päälle pääksi väitti ettei laista katoasi ainoakaan piirto. Ilman suullista lakia juutalainen kansa ei keräisi roppakaupalla tieteen Nobeleja vaan eläisi yhä 1000 eaa lukua. Jo Jeesuksen aikaan juutalaiset naiset voivat niin halutessaan elää itsellistä elämää, tosin niin voivat esikristillisessä Suomessakin. Taantumus saattaa tulla yllättävältä taholta...
Itse en ymmärrä joidenkin täällä kirjoittavien loputonta kitinää tyyliin vanha liitto sitä tai tätä ,ilman mitään tietoa. Islamin historiasta täällä kaikilla ei myös tunnu olevan tietoa, sehän on ollut lähes yhtä sotaisa kuin kristinusko. Siis todella sotaisa. Viime vuosikymmenen aikaan lähi-idässä arabit ovat tappaneet yhteensä miljoona muuta arabia, Syyriassa, Jemenissä ja muulla. Jos mennään Irakin ja Iranin sotaan saadaan laittaa satoja tuhansia lisää jne.
28.03.2025 00:29
Viisaus, siitä on puhe ja se on feminiini, Jeesus ei ole ja JHWH ilmoitti että on yksi ja ainoa kaiken luojan jopa viisauden -joka on feminiini kuten heprean kielisestä alkutekstistä näkyy: leikkii on feminiissä mies mesachek nainen mesacheket
27.03.2025 18:19
Miten laki täytetään- ei mitenkään, kukin voi vain noudattaa lakeja siltä osin kun ne itseä koskevat.
27.03.2025 16:11
Hamasille se ei käynyt nyt gazalaiset jo osoittavat mieltään Hamasia vastaan koska tietävät että sota ei lopu niin kauan kun Hamas ja Iran sitä ylläpitävät.
27.03.2025 15:59
Mitä te siellä yläilmoissa sitten teette ja palautetaanko teidät takaisin? UT kertoo että on lopun ajat jossa Jeesus taistelee jatkuvasti jonkun saatanan kanssa joka heitetään tulijärveen mutta selviää sieltäkin.
Paavalikin uskoi että näkisi Jeesuksen paluun johon ei ilmeisesti vielä kuulunut oppia tempauksesta, joka on siis Paavalin ajan jälkeen syntynyt.
27.03.2025 15:16
Jes. 53 hahmo palkitaan maallisilla palkkiolla mm omilla lapsilla sekä pitkällä iällä. Kannattaa lukea luku loppuun asti . UT ei myöskään kerro että Jeesus olisi ollut hyvin ruma ja sairas.
27.03.2025 15:07
Aivan ja se symbolinen raha joka papeille annetaan on kiitos siitä että esikoispoikia ei enää tarvinnut lähettää pappistehtäviin vaan nyt oli suku joka nuo tehtävät hoiti ja yhä hoitaa. Lapsikuolleisuus oli muinoin suurta ja oli hyvin mahdollista että vain yksi lapsi säilyi hengissä joten pojan menettäminen muihin tehtäviin ei ollut pikku juttu.
Lähes kautta maailman esikoispojilla on ollut sekä etuja että velvollisuuksia, tämä poika mm peri kruunun ja tavallisten tallukoiden esikoispojat tilan. Ajatus että vanhemmat söisivät lapsensa on tietenkin sairas.
27.03.2025 14:56
Missä vain höpisen? Israelin nykyhallituksen politiikasta oma mielipiteeni on tietenkin subjektiivinen, mutta perustuu kuitenkin siihen mitä alueella tapahtuu.
27.03.2025 14:31
Eivät uhrit syntejä poistaneetkaan ja JHWH on ainoa syntien anteeksi antaja ja on kaikkivaltias ei hänen tarvitse tapattaa ketään voidakseen antaa syntejä anteeksi eikä hän ole minkään ehdon alainen.
Kyllä, israelilaiset palvoivat muinoin myös pakanoiden jumalia joista osa oli veistetty puusta eivät kuitenkaan enää palvo, nyt muut rukoilevat puukuvien edessä .Lopetan tähän, intät omiasi ihan turhia ja turhaan.
26.03.2025 16:36
5 / 425