Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
dikduk
dikduk
dikduk
Vapaa kuvaus
Aloituksia
12
Kommenttia
8510
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Niin ja ehkä jo parissa viikossa saa luettua kaikki tekstit joissa nimi mainitaan. Kristillinen tapa lukea kaikki ääneen on varmaan hankala, ei siis ihme että kääntäjät yrittävät kaikin tavoin helpottaa lukijoiden urakkaa.
31.05.2024 12:55
Tuossa on Israelin Jumalan nimi säilytetty, tosin herra-sana lisättynä ja nimikin pakosta kun JHWH siinä ilmoittaa nimensä niin eihän nimeä olisi voitu muuttaa toiseksi .
30.05.2024 14:42
"Mutta asuisiko Jumala maan päällä? Taivasten taivaatkaan eivät ole sinulle kyllin avarat -- "
1.Kun 8:28
30.05.2024 14:34
Mikähän sitten on Israelin Jumalan nimi se joka näkyy Jeesuksen nimessä profeettojen nimissä, temppelin nimessä ym. Tietosanakirjat sen tietävät jopa wikipediaan päätynyt Armstrong, israelilaiset ylistyslauluissaan häntä kiittelivät eikä kääntäjien kynä ole älynnyt kohtia poistaa: halelujah ! Jisrael Tehalelujah.
30.05.2024 14:28
Väärin.
30.05.2024 13:59
" Ei ole riittänyt se, että Luojan persoonanimi on väärennetty tuhansiin Raamatun jakeisiin arvonimellä Herra, vaan lisäksi, jos joku saa selville, mikä tuo nimi on, alkaa vimmattu selittely, että Jeesus on Vanhantestamentin Jahve."
"Ongelmana teologeille tuossa sopertelussa on se, että he toisella suupielellä höplättävät samaan aikaan, että VT:n Jahve on ilkeä ja tuomitseva kostonjumala, mutta UT:n Jeesus on lempeä rakkaudenjumala, joka ei tee pahaa kärpäsellekään. Ikäänkuin Jeesus olisi jakautunut persoonallisuus!"
Näinhän se on .On kyllä jo riittävän outoa että Jumalan nimi kääntäjien toimesta muutetaan muuksi mutta ei sekään riitä yhdestä tuleekin kolme, mutta kolme edelleenkin ovat kolme eivätkä yksi.
29.05.2024 20:50
Herra ei ole erisnimi ja oikea nimi on jo vuoden 1992 käännöksessä "15 Jumala sanoi vielä Moosekselle: "Sinun tulee sanoa israelilaisille: 'Jahve, Herra, teidän isienne Jumala, Abrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumala, on lähettänyt minut teidän luoksenne.' Se on oleva minun nimeni ikuisesti, ja sillä nimellä minua kutsuttakoon sukupolvesta sukupolveen. " ainoa virhe on että tekstiin on kuitenkin lisätty herra-sana jota alkutekstissä ei ole .
Tuossa ei nimeä JHWH ole voitu jättää pois koska se ilmoitus joka kohdassa annetaan on että Jumala ilmoittaa nimensä olevan JHWH. Miksi ollenkaan ottaa mukaan juutalaiset kirjoitukset jos siellä ilmoittava jumala ei kelpaa kristityille? Valinnan varaahan on :Ukko Ylijumala, Veeti, Adonis, Krishna, Emäntä jne
29.05.2024 18:18
Eivät kristityt pakanoita ole, hepr. Raamattu (VT) ei jaa ihmisiä uskontojen mukaan vaan eri kansoihin .Mitä kristinuskoon tulee, ei juutalaisuus sitä tietenkään pakanauskontona pidä. Jeesuksen opetukset ovat usein samat kuin juutalaisuuden ja erot syntyivät myöhemmin ja Mark 12:27 -34 on tuota yhteistä pohjaa.
29.05.2024 16:03
Se vaan ettei herra jumalaa Israelin uskonnossa ole, lain antoi JHWH, liiton teki JHWH, epäjumalat kielsi JHWH, temppelin käski rakentaa JHWH, Israelin maan antoi JHWH. Nimeä ei kääntäjä voi muuttaa, mutta nimen voi jättää pois ja laittaa sen tilalle jotain muuta vaikka substantiivin herra. Nyt kuten näkyy kristityt eivät pääsääntöisesti tiedä mitään koko JHWH:n olemassa olosta, herra muka touhuaa molemmissa uskonnoissa. Vaikka ei kuitenkaan.
29.05.2024 15:50
Israelin Jumalan nimi on mainittu hepr. raamatussa jota te kristityt kutsutte Vanhaksi Testamentiksi yli 7000 kerta. Aina kääntäjä ei ole voinut nimeä muuttaa, esim. tässä "Minä olen Herra, Jahve on minun nimeni. Kunniani kirkkautta minä en kenellekään luovuta, en minulle kuuluvaa ylistystä jumalankuville. "Jes.42:8
Teksti kuulu hepreaksi näin אֲנִ֥י יְהוָ֖ה ה֣וּא שְׁמִ֑י וּכְבוֹדִי֙ לְאַחֵ֣ר לֹֽא־אֶתֵּ֔ן וּתְהִלָּתִ֖י לַפְּסִילִֽים
suoraan suomennettuna "Olen JHWH se on nimeni ja kunniaani en muille anna enkä minun ylistystäni jumalan kuville" Kun JHWH ilmoittaa nimensä ei nimeä voi muuttaa eikä jättää poiskaan silloin tekstin väärentäisi mutta kääntäjä on sitten lisännyt substantiivin " herra" JHWH:n nimen eteen . JHWH ei missään julista että on herra joten ei sentään voi laittaa valhetta tekstiin mutta aina voi lisätä herra-sanan. Jehovan todistaja en ole eikä Israelin jumalan nimi ole Jehova.
29.05.2024 14:44
Kun olette kristittyjä ja palvotte Jeesusta jumalana ei teidän tietenkään tarvitse ettekä edes voi noudattaa lain käskyjä. Jos JHWH luo pääsee vain jonkun välittäjän kautta silloinhan JHWH valehteli Israelillle ilmoitus kuului että hän on yksi ja ainoa Jumala, on ja on ainoa syntien anteeksi antaja ei ole ketään muuta.
Kun olette kristittyjä ja palvotte Jeesusta jumalana ei teidän tietenkään tarvitse ettekä edes voi noudattaa lain käskyjä. Jos JHWH luo pääsee vain jonkun välittäjän kautta silloinhan JHWH valehteli Israelillle ilmoitus kuului että hän on yksi ja ainoa Jumala, on myös ainoa syntien anteeksi antaja ei ole ketään muuta.
"Teidän vanhuutenne päiviin saakka minä olen sama, vielä kun hiuksenne harmaantuvat, minä teitä kannan. Niin minä olen tehnyt ja niin yhä teen, minä nostan ja kannan ja pelastan."
29.05.2024 12:52
Juutalaisuus on yksijumalainen monia jumalia ei ole.
29.05.2024 12:18
Juutalaisuudessa seurataan JHWH:n omia ilmoituksia ja käskyjä, liitto tehtiin Israelin ja JHWH:n välillä, ei Jeesuksen, Kemoksen tai Jani -Petterin. Eli kyllä sen on väliä arpapelistä ei olut kyse.
Varmaan mikään ryhmä ei ole niin vihattu jonkun vieraan uskonnon parissa kuin perushim kristittyjen parissa , syytä en ymmärrä, miksi vihata vierasta uskontoa ja vielä tuntematta siitä kuin oman vääristyneen kuvan ?
29.05.2024 12:08
Niinkö JHWH ilmoitti? Nyt siis on maailmassa rauha eikä kansa nouse toista vastaan? Selvästi messias on toiminut typerää on ollut odottaa.
28.05.2024 22:59
Israelin uskonnon jumalalla ei ole suomalaista vastinetta, ikävä kyllä JHWH ei ilmoittanut sellaista. Heprealaisen raamatun (VT) koko kristillinen käännöshistoria on kristillisen teologian pakkosyöttöä käännöksiin, neitsyt tulee raskaaksi ja muuta vastaavaa. Rehellisyys on puuttunut, muutos parempaan on tapahtunut vasta meidän aikamme mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
28.05.2024 22:56
David puhui JHWH:sta, nimen alkuperä ei ole selvillä ja kääntää sitä ei voi .Nimi JHWH ei siis tarkoita herraa joka hepreaksi olisi adon tai baal ja herra -sana on substantiivi , nimeä käännöksissä ei voitu korvata millään muulla nimellä joten kääntäjät valitsivat substantiivin.
28.05.2024 21:47
Paitsi että David puhui JHWH:sta, ei herrasta .Kuten täällä aiemmin olen arvellut, suurimmalle osalle kristityistä on käännöksen substantiivi " herra" Israelin jumalan nimi. Omalle jumalalle kristinuskossa ei kai ole nimeä, tai se sitten se on vain herra jota voi käyttää myös Jeesuksesta - tai pankin johtajasta.
28.05.2024 20:39
Kerron juutalaisuudesta sen mitä sen kirjoitukset sanovat, jos jossain mielestäsi olen siitä poikennut kerro missä. Juutalaisuus ei myöskään ole järjetön uskonto ellet pidä Jumalaan uskomista järjettömänä.
28.05.2024 14:53
Kristityt odottavat jotain Jumalaa tulevan takaisin tuhansia vuosia vaikka tämä ei tullut kun alun perin lupasi. Onko järkevää uskoa että Jumala ei elä kauan ja lahjoittaa itselleen palkintoja?
27.05.2024 23:18
Laissa ei tietääkseni ole ohjeita miten Jumalan nimi pitää kirjoittaa vierailla kirjaimilla.
27.05.2024 15:58
55 / 426