Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
dikduk
dikduk
dikduk
Vapaa kuvaus
Aloituksia
12
Kommenttia
8510
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Ei ollut tuollaista lakia "Se heittäköön ensimmäisen kiven, joka on synnitön'."
Koska todistajat olivat ne joiden todistuksen mukaan kuolemantuomio langetettiin eikä muinoin muita tapoja ollut tekoa tutkia , oli tärkeää että todistajat eivät valehtelisi ja omilla valheillaan aiheuttaneet jollekin kuoleman tuomiota, joten heidän vaadittiin olemaan läsnä kuoleman tuomiota toimeenpantaessa ja jopa aloittamaan se.
Miten todistaa että joku on synnitön? Todistajia kyllä kuultiin itse asiasta ei siitä olivatko synnittömiä, tuskin kukaan oli . Katuoikeus ei ollut oikeutta vaan rikos sekin. Rahvas ei siis saanut päättää eikä kivittää.
18.04.2024 12:38
Sitten kumminkin lainaat UT:ia ja UT:n Jeesus oli juutalainen, ellei ollut, oli valehtelija ja ulalla vähän kaikesta . Kun hänen opetuksensa kuitenkaan eivät olleet vähäjärkisiä niin tämä vaihtoehto ei käy. Gnostilais- tai muut lausahdukset jotka Jeesuksen suuhun laitat ovat pelkästään typeriä. Aikuinen mies olisi siis mennyt ristille paasaten pelkkiä lapsentasoisia hokemia?
Ympärileikkaus EI ole välttämätön vaan on valinta, mutta opetuslapset elleivät olleet olleet yhtä tyhmiä kuin sinun Jeesuksesi, olisivat syyn tienneet.
18.04.2024 12:17
Jeesus nousi korkealle paikalle jollaisesta näkee maailman kaikki valtakunnat -mitä siitä voi sanoa? Raamatusta ei ole tieteen opastajaksi, jos maan pallomaisuus jo tunnettiin raamatun kirjoittajien parissa niin?
18.04.2024 12:03
Se on kristinuskoon kuuluva asia jolla ei ole yhteyttä juutalaisuuteen joten en kommentoi.
18.04.2024 11:53
Kyseessä on tarina ei taivaaseen meno . Muinoin ei edes ollut ajatusta tästä maailmasta ja tulevasta eikä juutalaisuudessa ole vieläkään kristinuskon oppeja kuoleman jälkeisestä vaan omat. Elämä kyllä jatkuu mutta jokainen kuolee.
17.04.2024 12:09
Taivas on se jonka näemme ei mikään tuonpuoleinen paikka.
Danielin monet jotka heräävät ja loistavat ovat ne jotka pysyttäytyivät torassa ja ne jotka kauhistukseen menivät olivat Danielin mukaa ne jotka menivät vihollisen puolelle .He elivät rauhassa kun taas torauskollisia tapettiin ja kidutettiin.
Hepr. raamattu ei ole syntynyt tyhjiössä. Muistammehan me yhä makkabealaisia monin tavoin eikä vain chanukana .
15.04.2024 22:45
Elian tarinassa ei ketään haudattu ja Elija onkin siksi odotettu pääsiäispöydän vieras. Moses kyllä kuoli ja haudattiin, näki luvatun maan mutta ei sinne päässyt. Syynkin tora kertoo.
15.04.2024 10:27
Ei ollenkaan seliseli vaan isien luo kokoaminen tarkoitti juuri hautaamista sukuhautaan ei matkaa taivaaseen jota Israelin uskonnossa ei edes ollut.
" 5 Ja JHWH:n palvelija Mooses kuoli siellä Mooabin maassa, JHWH:n sanan mukaan.
6 Ja hän hautasi hänet laaksoon Mooabin maahan, vastapäätä Beet-Peoria, mutta ei kukaan ole saanut tietää hänen hautaansa tähän päivään asti.
7 Ja Mooses oli kuollessaan sadan kahdenkymmenen vuoden vanha, mutta hänen silmänsä eivät olleet hämärtyneet, eikä hänen elinvoimansa ollut kadonnut."
Elijan tarina on tarina.
13.04.2024 21:37
"Isien tykö" tarkoitti sukuhautaa ei mihinkään taivaaseen menoa. Sheol oli maanalainen paikka josta Samuelkin nostatettiin eikä hän häirinnästä oikein pitänyt, vainajilla näkyi olleen yllään elämänsä aikana käyttämänsä vaatteetkin ei edes uutta viittaa saatu.
13.04.2024 18:23
Baalia ei palvottu Israelin uskonnossa vaan se oli kiellettyä eikä Baalia palvota kristinuskossakaan .
13.04.2024 18:03
Jer 7:9 Tällaisia ovat teidän tekonne: te varastatte, murhaatte, teette aviorikoksia, vannotte väärin, uhraatte Baalille ja juoksette muiden jumalien perässä, joita ette edes tunne!
10 Sitten te tulette tähän pyhäkköön, joka on minun nimelleni omistettu, ja sanotte minun edessäni: 'Me olemme turvassa!' Kuitenkaan ette luovu kauhistuttavista teoistanne.
11 Rosvojen luolanako te pidätte tätä temppeliä, joka on minulle omistettu? Siltä se minustakin näyttää, sanooJ HWH
12 "Menkää Siloon siihen paikkaan, jonka kerran otin nimeni asuinsijaksi. Katsokaa, mitä olen tehnyt sille kansani Israelin pahuuden tähden!
13 Minä, JHWH sanon teille, että teidän tekonne ovat yhtä pahoja kuin isiennekin teot. Te ette kuunnelleet minua, vaikka minä uudelleen ja taas uudelleen puhuin teille. Te ette vastanneet minulle, vaikka minä kutsuin teitä.
14 Sen vuoksi minä teen tälle temppelille, joka on minun nimelleni omistettu(temppelin nimi oli Beit JHWH JaHVEn talo ) ja johon te luotatte, samalla tavalla kuin tein Silolle. Näin minä teen tälle paikalle, jonka annoin teille ja teidän isillenne.
15 Minä karkotan teidät pois silmieni edestä, niin kuin olen jo karkottanut teidän veljenne, koko Efraimin heimon."
Uhrit olivat nimenomaan JHWH:n määräys, epäjumalien palvonta ei ollut koko kansahan siihen Jeremian mukaan syyllistyi.
Olet kovasti vihainen n kansalle jota et usko olevan olemassa, rasismissa tai minkään ihmisryhmän syntipukiksi otossa ei yleensäkään järkeä ole, se on luusereiden selitys kaikkeen siihen mitä heillä itsellään kulloinkin on pielessä: se on juutalaisten, mustaihoisten, naisten ja ties keiden vika.
13.04.2024 17:53
Tarinat ovat saman tyyppisiä joita oli koko lähi-idässä ja valistuneemmat normaaliälyiset ymmärtävät että ne ovat OMAN AIKANSA TUOTTEITA eivätkä ala sättiä niiden muinaisia kirjoittajia eivätkä ole vihaisia kun joku tarina ei muka ole "oikein" .
Mitä tulee eksodukseen ei se ole historiallinen tarina joten ei sillekään kannata vihoitella jos ei ole pikkulapsi.
13.04.2024 17:29
Benjamin heimo oli yksi Israelin heimoista, entä sitten ? Israelin heimoa ei ole, on vain Israelin kansa johon kuului 12 heimoa joiden uskottiin polveutuvan Israel nimisestä miehestä ja myöhemmin oli Israel niminen kuningaskunta jonka asukkaita kutsuttiin israelilaisiksi.
1.Moos 48:28 Nämä ovat Israelin heimot ja niiden kantaisät, kaikkiaan kaksitoista,
13.04.2024 17:11
Mistä Einstein valehteli, mistä Jeesus, kun kaikki me juutalaiset valehtelemme? Ehkä jätetään nuo tyypit mutta mistä minä olen valehdellut? Kirjoitan täällä pääsääntöisesti täysjärkisten aikuisten ihmisten parissa ja uskovat kristityt tuntevat myös Raamattunsa eivätkä korvaa tietoa omalla mielikuvituksella ja rasismilla.
13.04.2024 16:45
Lilith ei kuulu luomiskertomuksiin, eksiilin tuomisia tuo lilitukin.
Löyty wikpidediasta? ! Tiesitkö että isolla pahalla sudella oli formula-auto jolla se pakeni?Löytyy netistä.
13.04.2024 16:07
"Monet heräävät" Danielin kirja on kirjoitettu makkabelaisotien aikaan jolloin monet juutalaiset liittyivät vieraaseen valloittajaan ja juutalaisuudessa pysyviä tapettiin ja kidutettiin. Maan päällä lakia noudattavat kärsivät ja pahaa tekevät näyttivät voittavan, kun ei maanpäällä oikeus näkynyt toteutuvan oikeuden mukaisuuden kirjoittaja sijoittaa kuoleman jälkeen.
Hepr. raamatussa ei ole kuoleman jälkeistä taivasta tai helvettiä muinoin oli sheol, maanalainen tuonela joka oli kaikkien loppusijoituspaikka kuoleman jälkeen. Oppineet toisen temppeliin aikaan loivat opin tulevasta maailmasta jossa oli tietyn pituinen rangaistus ennen taivasosuutta . Ikuista rangaistusta ei ole.
Torassa ei käsitellä kuoleman jälkeistä aikaa, vaan elämää maan päällä, vanhempien kunnioittamisen luvattu palkkio oli pitkä elämä maan päällä ja Job sai palkkioksi älyrikkaudet. Taivaspaikkoja ei kenellekään luvattu eikä helvetillä peloteltu.
13.04.2024 15:53
Avioliittoa sen nykymerkityksessä ei Raamatussa ole, mies voi yhtyä orjattareensa jolla asiassa ei ollut mitään sanomista jos vaimo tai vaimot, haaremin kyseessä ollessa, eivät kyenneet lisääntymään.
13.04.2024 14:19
"Mies yhtyi naiseensa" sanoo hepr raamatun teksti. Kaikki lajit eivät kuitenkaan lisäänny suvullisesti mutta niissä lajeissa joissa niin tapahtuu on useimmissa kielissä on eri nimet siittäjälle ja ja synnyttäjälle.
13.04.2024 14:12
Mikään elämä ei kuolisi, eivät , kasvit , eläimet, olisi ahdasta ja joitainhan pitäisi syödäkin? Mitä suosittelet? Mihin elämä olisi voinut kehittyä?
13.04.2024 13:46
Luomiskertomukset kertovat Israelin kansan version maailman ja elämän synnystä ja jokainen ymmärtänee kerrotun tarinaluonteen, Jumala loi ja näkyy jo seitsenpäiväinen viikko ja sabatti sen huipentumana. Saatanaa ei ole mutta selitys lajien synnystä tai avaruudesta ympärillä ei mene oikein.
13.04.2024 13:33
63 / 426